Nieuws Club Brugge

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Gebruikersavatar
NielsFCB
Tester
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 jan 2018, 11:55

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door NielsFCB »

IsO schreef: 15 mar 2024, 16:37 “Stop met die verhalen over Club Brugge. Dat is ook echt niet correct naar mijn goede collega Ronny Deila. Hij had ook zeker in de finale van de beker kunnen staan, als die beslissing correct was gebeurd. Was het toen 3-0 geworden in de heenmatch tegen Union, was het ook misschien al beslist. Ik kan Deila geruststellen, ik zal hem niet opvolgen. Nu niet en volgend jaar ook niet.”
Doelt hij hier op de niet gekregen strafschop op Vanaken (thuis, eventuele 3-0)?
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door IsO »

NielsFCB schreef: 15 mar 2024, 17:30
IsO schreef: 15 mar 2024, 16:37 “Stop met die verhalen over Club Brugge. Dat is ook echt niet correct naar mijn goede collega Ronny Deila. Hij had ook zeker in de finale van de beker kunnen staan, als die beslissing correct was gebeurd. Was het toen 3-0 geworden in de heenmatch tegen Union, was het ook misschien al beslist. Ik kan Deila geruststellen, ik zal hem niet opvolgen. Nu niet en volgend jaar ook niet.”
Doelt hij hier op de niet gekregen strafschop op Vanaken (thuis, eventuele 3-0)?
Denk inderdaad dat het daarover gaat. Sporza schreef toen dit:
Sleutelmoment: Twintig minuten voor het einde ontsnapt Union bij een 2-0-tussenstand aan een penalty. Vanhoutte wacht te lang om de bal weg te trappen, laat zich verrassen door Vanaken en trapt de Club-kapitein aan. Zowel ref Van Driessche als de VAR zien er geen graten in.
PetjeFCB
Supersub
Berichten: 1330
Lid geworden op: 30 mei 2016, 07:05

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door PetjeFCB »

Volgens Sacha Tavolieri wordt Deila eerstdaags ontslagen

https://x.com/sachatavolieri/status/176 ... 17758?s=20
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Sanders »

IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door IsO »

CIES publiceerde een lijst met, per non-big 5 competitie, de 10 spelers met de hoogste geschatte transferwaarde.
Voor onze JPL:
Value Name (position) Team Contract Age National team
28.5 Antonio Nusa (at) /Club Brugge 06/2027 18.9 NOR
28.0 Andreas Skov Olsen (at) /Club Brugge 06/2026 24.2 DEN
24.9 Bilal El Khannouss (mo) /KRC Genk 06/2027 19.8 MAR
23.1 Mohamed Amoura (at) /Union SG 06/2028 23.8 ALG
22.6 Hugo Vetlesen (md) /Club Brugge 06/2027 24.0 NOR
20.9 Igor Thiago (at) /Club Brugge 06/2027 22.7 -
17.9 Mario Stroeykens (md) /RSC anderlecht 06/2026 19.4 -
17.3 Maarten Vandevoordt (ga)/KRC Genk 06/2026 22.0 -
15.9 Jorne Spileers (dc) /Club Brugge 06/2026 19.1 -
15.6 Maxim De Cuyper (dl) /Club Brugge 06/2026 23.2 -

https://football-observatory.com/WeeklyPost456
maartendr81
Belofte
Berichten: 215
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door maartendr81 »

IsO schreef: 20 mar 2024, 17:40 CIES publiceerde een lijst met, per non-big 5 competitie, de 10 spelers met de hoogste geschatte transferwaarde.
Voor onze JPL:
Value Name (position) Team Contract Age National team
28.5 Antonio Nusa (at) /Club Brugge 06/2027 18.9 NOR
28.0 Andreas Skov Olsen (at) /Club Brugge 06/2026 24.2 DEN
24.9 Bilal El Khannouss (mo) /KRC Genk 06/2027 19.8 MAR
23.1 Mohamed Amoura (at) /Union SG 06/2028 23.8 ALG
22.6 Hugo Vetlesen (md) /Club Brugge 06/2027 24.0 NOR
20.9 Igor Thiago (at) /Club Brugge 06/2027 22.7 -
17.9 Mario Stroeykens (md) /RSC anderlecht 06/2026 19.4 -
17.3 Maarten Vandevoordt (ga)/KRC Genk 06/2026 22.0 -
15.9 Jorne Spileers (dc) /Club Brugge 06/2026 19.1 -
15.6 Maxim De Cuyper (dl) /Club Brugge 06/2026 23.2 -

https://football-observatory.com/WeeklyPost456
Wel gek dat er zó veel verschil zit in marktwaarde tussen CIES en transfermarket. Beide toch een referentie. Ik heb ze niet voor alle spelers opgezocht maar bij de onze is er toch een verschil van meerdere miljoenen.

Naam Transfermarket CIES Verschil
Nusa 17.00 28.50 11.50
Skov Olsen 18.00 28.00 10.00
Vetlesen 6.00 22.60 16.60
Thiago 6.00 20.90 14.90
De Cuyper 8.00 15.6 7.60

Ik weet dat er soms verschil op zit afhankelijk van de moment waarop de waarden worden herzien. Maar dit is toch behoorlijk inconsistent (Vetlesen en Thiago meer dan een verdubbeling). Laten we op z'n minst hopen dat, indien er deze zomer verkocht wordt, ze de waarden van CIES gebruiken :D
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Sanders »

maartendr81 schreef: 21 mar 2024, 08:57
IsO schreef: 20 mar 2024, 17:40 CIES publiceerde een lijst met, per non-big 5 competitie, de 10 spelers met de hoogste geschatte transferwaarde.
Voor onze JPL:
Value Name (position) Team Contract Age National team
28.5 Antonio Nusa (at) /Club Brugge 06/2027 18.9 NOR
28.0 Andreas Skov Olsen (at) /Club Brugge 06/2026 24.2 DEN
24.9 Bilal El Khannouss (mo) /KRC Genk 06/2027 19.8 MAR
23.1 Mohamed Amoura (at) /Union SG 06/2028 23.8 ALG
22.6 Hugo Vetlesen (md) /Club Brugge 06/2027 24.0 NOR
20.9 Igor Thiago (at) /Club Brugge 06/2027 22.7 -
17.9 Mario Stroeykens (md) /RSC anderlecht 06/2026 19.4 -
17.3 Maarten Vandevoordt (ga)/KRC Genk 06/2026 22.0 -
15.9 Jorne Spileers (dc) /Club Brugge 06/2026 19.1 -
15.6 Maxim De Cuyper (dl) /Club Brugge 06/2026 23.2 -

https://football-observatory.com/WeeklyPost456
Wel gek dat er zó veel verschil zit in marktwaarde tussen CIES en transfermarket. Beide toch een referentie. Ik heb ze niet voor alle spelers opgezocht maar bij de onze is er toch een verschil van meerdere miljoenen.

Naam Transfermarket CIES Verschil
Nusa 17.00 28.50 11.50
Skov Olsen 18.00 28.00 10.00
Vetlesen 6.00 22.60 16.60
Thiago 6.00 20.90 14.90
De Cuyper 8.00 15.6 7.60

Ik weet dat er soms verschil op zit afhankelijk van de moment waarop de waarden worden herzien. Maar dit is toch behoorlijk inconsistent (Vetlesen en Thiago meer dan een verdubbeling). Laten we op z'n minst hopen dat, indien er deze zomer verkocht wordt, ze de waarden van CIES gebruiken :D
Het is leuk om te lezen, maar hou wel rekening met het feit dat CIES vaak de werkelijke waarde heeft overschat, waar Transfermarkt het vaak iets onderschat.
Transfermarkt werkt met een legioen aan scouts en menselijke interpretatie om waardes te bepalen, maar het is niet echt duidelijk welke parameters ze gebruiken.
CIES is een academisch model dat gebruikt maakt van allerlei statistieken, waarop berekeningen worden losgelaten en waaruit een waarde rolt.

Het vormt een startpunt in onderhandelingen. Vetlesen bvb zou, in geval van verkoop deze zomer, zeker voor meer dan 6 miljoen vertrekken, maar in mijn ogen nog niet voor 22,6 miljoen.
Voor Thiago vangen we na 1 jaar (of half jaar) al meer dan zijn CIES-waarde. Daarom ook dat er niet getwijfeld werd om die verkoop te laten doorgaan.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Sanders »

Onderstaande actie betreur ik ten zeerste. Ik vind het nog veel erger dat een zeer kleine groep, die zichzelf Ultra's noemen, deze actie doen alsof dit voortkomt uit de gehele supportersschare en/of uit Club zelf. Ik steun deze actie absoluut niet en keur ze af. Hiermee bewijst de initiatiefnemer onrechtstreeks dat hij de dader steunt en misschien zelfs goedpraat omdat zijn boete onterecht zou zijn...

Voor zij die het niet helemaal meer kunnen kaderen:
Na onze CL-thuismatch tegen City, kwamen Clubsupporters op de snelwegparking van Drongen Belgische Citysupporters tegen. Een 20-jarige nam de supporterssjaal af van een 65-jarige en begon hem wat te jennen. Toen de man de sjaal meermaals terugvroeg, krijgt hij een zware klap en ligt zelfs enkele dagen in coma.
Toevallig ken ik de bewuste Citysupporter van zien. De voorzitter van Blue Moon België is een kennis en via hem ben ik al een paar keer meegeweest met de supportersclub van City naar matchen in Engeland. Via hem weet ik ook dat het slachtoffer nog altijd niet de vorderingen maakt in zijn herstelproces die hij zou moeten maken. Dat 2,5 jaar na het voorval. Als ik op die bus zit, durf ik daar niet te luid roepen dat ik Clubsupporter ben, zeker uit respect omdat Guido zijn zoon ook in de City supportersclub zit.

Artikel HLN, vandaag (wel achter paywall, maar de moeite om te delen hier)
Hooligan moet ‘monsterboete’ betalen aan slachtoffer Guido, dus verkopen Ultra’s Club Brugge T-shirts om geld in te zamelen

Een T-shirtverkoop, een benefiet en een stickerverkoop. De Ultra’s van Club Brugge hebben een actie op poten gezet voor het ‘goede doel’, zijnde: een hooligan helpen een schadevergoeding te betalen aan slachtoffer Guido De Pauw (65). De man – supporter van Manchester City – belandde in coma na supportersgeweld. De T-shirts die de schadevergoeding van 50.000 euro nu mee moeten helpen betalen, lezen wel ‘Brugge Tegen Stadionverboden’. “Op die T-shirts zou een oproep moeten staan tot het stoppen van geweld”, reageert de advocaat van het slachtoffer.


De Ultra’s – dat zijn de fanatieke supporters met een bedenkelijke reputatie, zeg maar – van Club Brugge verkopen T-shirts. Dat hoeft op zich niet te verbazen, maar de reden voor de verkoop wel. Namelijk niet om de kas te spijzen, maar om de schadevergoeding van een hooligan te betalen. Die moet 50.000 euro ophoesten om een schikking met zijn slachtoffer te kunnen treffen. En dan is de boodschap in witte letters op de zwarte T-shirt op zijn minst opvallend: ‘Brugge Tegen Stadionverboden’. Daarnaast staat nog een mannetje met een blauw-zwarte bivakmuts ernaast. Kostprijs: 30 euro.

De supportersfederatie van Club Brugge is op de hoogte van de verkoop. Maar fronste wel even de wenkbrauwen toen ze het opschrift zagen. “Als zijn vrienden die verkopen om de schadevergoeding aan het slachtoffer te betalen, kunnen we dat enkel toejuichen. Maar of dat de juiste boodschap op het T-shirt is? Dat betwijfelen we dan weer. Weet je, het is vooral zonde dat ze verkocht moeten worden. Want dat betekent dat er een slachtoffer viel door supportersgeweld. En dat is er áltijd één te veel.”

Coma

Om alles te begrijpen moeten we terug naar dinsdagavond 19 oktober 2021. Club Brugge speelt ‘s avonds in de Champions League tegen Manchester City, de ploeg van Kevin De Bruyne. Na afloop rijden de supportersbussen terug richting binnenland. Sommige stoppen op de snelwegparking in Drongen. Het is daar dat Guido De Pauw (65) uit Ninove ook staat. De man is al jaren fervent supporter van Manchester City en was ook naar de wedstrijd gaan kijken. Hij droeg dan ook een lichtblauwe sjaal van de Engelse topclub.

Maar dat is niet naar de zin van één van de Club-supporters. De twintiger neemt de sjaal af en stapt ermee weg. Het slachtoffer vraagt ze terug, maar het komt tot een confrontatie met nog een andere supporter. Guido krijgt een zware slag en belandt met zijn achterhoofd op de grond. Hij ligt enkele dagen in coma en revalideert nog steeds. “Hij heeft het moeilijk. De dokters gaven hem twee jaar om vooruit te geraken. Maar die zijn nu voorbij en de vooruitgang is minimaal. Dat hakt er mentaal echt in bij hem. Hij begint soms nog steeds uit het niets te wenen”, zegt zijn dochter Joke.

De zaak komt enkele maanden later voor de rechtbank. Drie verdachten worden veroordeeld voor schuldig verzuim. De twee hoofdverdachten – degene die de sjaal afnam en degene die de slag uitdeelde – krijgen dan weer een voorwaardelijke celstraf van drie jaar voor slagen en verwondingen en diefstal met geweld. Maar het duo tekent beroep tegen dat vonnis aan.
Geen schuldbekentenis

Het beroep komt in februari dit jaar in Gent voor, maar wordt meteen uitgesteld. En dat omdat de twee hoofdverdachten nu toch bereid zijn om een dading – een financiële schikking – te treffen met het slachtoffer. Het bedrag: 50.000 euro. En dat moet voor 15 mei – spreekwoordelijk – op tafel liggen, want dan gaat de rechtszaak verder. “Voor alle duidelijkheid: dat is geen schuldbekentenis van onze kant. Onze cliënt is formeel: hij heeft niet geslagen. Dat blijkt ook uit het dossier. Hij vraagt de vrijspraak”, zegt Ben Stalmans, advocaat van de man die de sjaal afnam. “Hij heeft de escalatie en de gevolgen voor het slachtoffer altijd diep betreurd en gaat zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid niet uit de weg. Om dat bedrag bij elkaar te krijgen is hij samen met zijn familie al bij verschillende banken voor een lening gaan aankloppen.”

Hart onder de riem

Het gaat dan ook om een ferm bedrag voor de prille twintiger. Maar nu komt er dus financiële steun vanuit onverwachte hoek. Hij is zelf verre van een onbekende binnen de harde kern van Club Brugge en nu springen zijn collega-ultra’s voor hem in de bres. Dat schrijven de initiatiefnemers ook zo bij de T-shirtverkoop: “Voor één van onze mannen zijn monsterboete. We willen als Brugge-familie zoveel mogelijk geld inzamelen. Hij moet tegen 15 mei een bedrag van 50.000 euro kunnen neerleggen.” Wie doorklikt, krijgt dezelfde boodschap nog iets anders verwoord: “Onder het motto ‘For the club, for the city, for the boys’ proberen we de persoon in kwestie te helpen en een hart onder de riem te steken.” Ze kondigen ook nog een soort benefiet en een stickerverkoop aan.

Niet bepaald vredelievend

De hooligan zelf is op de hoogte van het initiatief. Dat bevestigt ook zijn advocaat. “Er is vanuit zijn entourage inderdaad een soort crowdfunding opgestart. Enerzijds vanuit een empathie naar één van hun leden toe. Maar we hopen en gaan ervan uit dat die mensen dat anderzijds ook begonnen zijn uit oprecht engagement om het leed van het slachtoffer te vergoeden. Los van de vraag naar schuld of onschuld. Want er ís hier uiteraard een slachtoffer. Dus als er nu geld ingezameld wordt om die man te vergoeden, moeten we dat gewoon prima vinden. Dat de slogan op de T-shirts niet bepaald vredelievend is? Daar ga ik uiteraard niet over en daar heeft u mogelijk een punt. Maar sta me toe om het nu belangrijker te vinden dat men een maatschappelijke reflex toont en er mee voor zorgt dat het slachtoffer nu krijgt waar hij recht op heeft.”

Dat de schadevergoeding er zou komen door een supportersactie – en dus niet uit de zak van de dader zelf – maakt slachtoffer Guido weinig uit. “Het is voor ons belangrijk dat nu ook de laatste dader zijn verantwoordelijkheid opneemt. Dat schuldbesef is als slachtoffer zeer belangrijk. Als die crowdfunding nu ook nog eens zou kunnen leiden tot een bewustwordingsproces bij andere supporters. Dat het het begin mag zijn van een mentaliteitswijziging wat voetbalgeweld betreft", zegt zijn advocaat Thomas Gillis. “Maar uiteraard zou op die T-shirts een oproep moeten staan tot het stoppen van geweld in plaats van het stoppen van stadionverboden. Dat lijkt me nu toch de evidentie zelve. Voetbal moet plezier zijn en mensen verbinden.”

Wij contacteerden de initiatiefnemer zelf ook, maar kregen geen reactie. Hoeveel T-shirts er al verkocht konden worden is dus voorlopig niet duidelijk. Al is de vraag of het een groot succes zal worden. De actie werd wel in verschillende groepen online gedeeld. Maar ook daar stellen potentiële verkopers zich duidelijk kritische vragen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Levi
A-kern
Berichten: 478
Lid geworden op: 27 aug 2016, 21:03

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Levi »

Walgelijk om daar een inzameling voor te organiseren.
Gebruikersavatar
Jens27
Profvoetballer
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 dec 2016, 14:16

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Jens27 »

Inderdaad. Als je denkt dat het OK is om op mensen te meppen, moet je de gevolgen maar dragen.
:hupclub: :hupclub: :hupclub:
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door IsO »

De ridiculiteit van dat soort gedrag zal nooit beter gevat worden dan door de Heideroodjes in hun lyric "om m'n damclub te promoten, sla ik alles naar de kloten" (uit: Damclub hooligan).

Als je als "ultra/hooligan/whatever you call it" beweert een voetbalteam te vertegenwoordigen en vervolgens met uw gedrag de reputatie van dat team beschadigt en/of de sportieve belangen van dat team beschadigt en/of de veiligheid van andere supporters in gevaar brengt, moet je niet verschieten dat dat team maatregelen neemt en je de toegang tot hun gebouwen ontzegt.

Als je de openbare orde verstoort en mensen opzettelijke slagen en verwondingen toebrengt, moet je niet verschieten dat het parket daar als vertegenwoordiger van de maatschappij en beschermer van de openbare orde een einde aan wil stellen.

Zo'n T-shirts pleiten eigenlijk voor straffeloosheid voor feiten gepleegd "in naam van de club", terwijl ze natuurlijk ook gewoon naar zichzelf zouden kunnen kijken en geen gedrag stellen dat tot zo'n stadionverbod kan leiden. Enige voordeel van die zever is dat de dragers van zo'n T-shirt zichzelf makkelijker (her)kenbaar maken aan (voor) de ordediensten, en dat het slachtoffer hier mogelijk sneller vergoed wordt.

Ik heb het er hier al ergens over gehad een tijd terug, maar in Dortmund bijvoorbeeld, waar er nogal wat neonazistische ultra's rond bleken te lopen, werd een gans project op poten gezet met die gasten rond positieve identiteitsvorming rond het team. Ik heb de indruk dat de initiatiefnemers van deze T-shirtverkoop en gerelateerde supporters dit ook zouden kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
Duffman
Invaller
Berichten: 805
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:05
Locatie: Het gat van Pluto

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Duffman »

Ik begrijp ook niet wat dat soort 'mensen' bezielt. Zo dragen misschien dezelfde kleuren, maar ik word er liever niet mee geassocieerd. Of wat bv. dat gespuis van ADO Den Haag hier altijd komt doen weet ik ook niet.

Op mijn werk zijn er veel anderlecht- en Antwerpsupporters. Ik kan normaal met die mensen praten of iets gaan drinken. Oké, op een blauwe maandagmorgen na een slechte prestatie wordt er al eens een steekje uitgedeeld (dit seizoen was ik dus meestal de pineut), maar voor de rest... Beschaving heet zoiets, dacht ik.
“Never say never, because limits, like fears, are often just an illusion.”
- Michael Jordan -
Plaats reactie