Nieuws Club Brugge

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Gebruikersavatar
Boertje
Jeugdspeler
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 jun 2016, 16:49

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Boertje »

Het gaat van kwaad naar erger precies. Nu een rijke pipo met nul voeling zoals in de meeste gevallen en we zakken nog verder weg.
Sanders
Supersub
Berichten: 1132
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Sanders »

Mijn eerste reactie was ook: WTF!

Ondanks het ongeloof toch wat proberen zoeken naar redenen.
Het stadiondossier misschien? Lijkt nog eindelozer dan de processie van Echternach te worden.
Het veranderende landschap in de Europese bekers en de schrik om de boot te missen?
Het gevoel/de schrik dat ze in België gaan voorbij gelopen worden door rijke investeerders zoals Geysens (Antwerp), Bloom (Union), Textor (RWDM) of zelfs 777 (Standard)?
Een andere (juridische) kwestie die boven het hoofd hangt, waar we misschien het fijne nog niet van weten? Ik denk dan meteen aan Propere Handen bvb.

Wat ik wel frappant vind in de statement, is het zinnetje dat laat uitschijnen dat ze zich gaan richten op iets buiten het voetbal. Wat mij een gevoel geeft dat ze vluchten uit het voetbal. Maar vluchten voor wat? Vooral dat stukje vind ik opvallend. De huidige aandeelhouders, dus ook Mannaert, lijken niet van zin om aan te blijven in hun functie.

De timing lijkt raar, gezien het mindere seizoen. Maar die beslissing is niet gisteren genomen en verklaart ook wel wat van de beslissingen van het afgelopen seizoen (of zelfs voorbije seizoenen).
Idealiter verkoop je op een hoogtepunt. De doelstelling voor het seizoen strookt daarmee: groepsfase in CL overleven. De duurdere inkomende transfers de laatste seizoenen bouwden hiernaar op. Met als orgelpunten de miljoenen voor Onyedika en Yaremchuk (waar zelfs oorspronkelijk Holjmund het doelwit was). Het lijkt alsof de transfers duidelijk uit een hogere categorie mochten komen om van dit seizoen een orgelpunt te maken.
Maar ook het ontslag van Hoefkens en de aanstelling van Parker kan je bekijken in relatie tot een nakende overname. Hoefkens overleefde wel de CL, maar het leek bergaf te gaan. Vermoedelijk wou er in de zomer uiteindelijk geen grote naam komen en bleven ze dan toch maar bij Hoefkens. Maar nu het slecht ging, was het misschien toch de moment voor een grote naam. Enter Parker, Engelsman, coach geweest in de wereldberoemde PL en als recent gestopte speler nog redelijk beroemd. Ideaal als exposure. Echter werd dit (door te snel of te ongegrond te handelen) een fameuze flop. In de zoektocht nadien zullen ze wel enkele grote namen bevraagd hebben, maar hebben ze uiteindelijk gekozen voor een serene aanpak ipv opnieuw een beroemde naam om de club te redden.

Het enige wat ik dan raar vind, is dat je een trainer aanstelt, als je als voorzitter en sportief manager al beslist hebben om eruit te stappen.

Positief of negatief, dit zorgt sowieso voor onzekerheid. Onzekerheid die kan afstralen op inkomende transfers omdat ze niet weten waar de club naartoe gaat en op uitgaande transfers omdat er sommige misschien nu eieren voor hun geld kiezen.

Ikzelf ben dan ook nog een halve voetbalromanticus op sommige gebieden. Eén van die zaken is dat ik het moeilijk heb zoals clubs die met, wat ik noem, financiële doping de top bestormen. Denk aan PSG, City, Newcastle, Chelsea en zelfs Antwerp. Ploegen die zich een weg naar de top kopen door met geld te smijten ipv er voor te werken door goed vakmanschap. En nu worden we misschien ook zo een club... Wat als hier morgen iemand staat zoals de Japanners bij STVV, die plots een blik spelers opentrekken waardoor de binding verdwijnt; of zoals Vincent Tan die de kleuren en het embleem van Cardiff veranderde...
Gebruikersavatar
Boertje
Jeugdspeler
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 jun 2016, 16:49

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Boertje »

Sanders schreef: 30 mei 2023, 22:07 Mijn eerste reactie was ook: WTF!

Ondanks het ongeloof toch wat proberen zoeken naar redenen.
Het stadiondossier misschien? Lijkt nog eindelozer dan de processie van Echternach te worden.
Dat zal wel een grote factor geweest zijn denk ik. Het is nog steeds een zakenman en hij is het waarschijnlijk beu om iedere keer tegen een muur van vergunningen, milieustudies en buurtprotesten te lopen om het huidige Jan Breydel te kunnen vervangen. Indien het nog jaren aansleept is er gewoon geen groei voor het product 'Club Brugge'. Dit sleept ondertussen al meer dan een decennia aan en ze krijgen het er maar niet door. Denk dat hij zelf gezegd heeft dat België een apenland aan het worden is en ik ga volledig akkoord :D .

Vince en zijn zuipke, negatieve resultaten in onze pintjesleague en een trainerscarroussel het afgelopen jaar... Terwijl we dit jaar het meeste aanzien gaan gehad hebben op globaal niveau dankzij onze fantastische resultaten in de CL. Vandaar dus het ideale moment voor hem om de boel in de verkoop te zetten. Jammer maar helaas dat hij zich terugtrekt, ik vrees dat we in de toekomst nog veel gaan hunkeren naar de afgelopen jaren onder Bart en ik ben hem alleszins uiterst dankbaar voor wat hij gedaan heeft voor de club.

Kortom, laten we een kaars branden dat hij zelf de beslissing neemt aan wie hij Club Brugge verkoopt, en niet luistert naar de vertrouwelingen die hem vertelden dat Parker en Yaremchuck een goed idee waren :jenne:
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Tiki Taka »

De timing van verkoop vind ik wel vreemd, na het slechtste seizoen in 4 jaar tijd.
Na de 3de titel op rij vorig seizoen zou een beter moment geweest zijn.

Soit, Verhaeghe heeft het destijds heel slinks aangepakt om Club Brugge in handen te krijgen voor een habbekrats.
Nu is Club uitgegroeid tot een financieel gezonde topclub die 5 titels behaalde de afgelopen 8 seizoenen en dikwijls Champions League speelde.

Ik vermoed dat de reden van verkoop tweeërlei is ;
- het stadiondossier dat al 15 jaar muurvast zit (bedankt voor de tegenwerking burgemeesters en schepencolleges van Brugge !!)
- het momentum van Club dat over is ; wissel van de wacht in de A ploeg EN vooral Antwerp en Gheysens (veel vermogender dan Verhaeghe) die er zitten aan te komen de volgende jaren

Onzekerheid en onstabiliteit die nu wel aan de orde zijn, gezien de huidige eigenaars de Club willen verkopen, zullen sowieso geen goede invloed hebben op inkomende transfers. Het valt dan nog af te wachten welke buitenlander de baas zal worden en of die ook maar iets van voeling zal hebben met ons Club`tje.
Nu ja, ik vind dit geen goed nieuws en vrees een mauve scenario waar na de overname alles van kwaad naar erger ging.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1960
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door t4nd »

Ik vind dat de algemene tendens hier vrij negatief is...

De échte reden waarom gaan we nooit weten. Waarschijnlijk is het een samenloop van omstandigheden, zoals het stadion dat maar blijft aanslepen, de mislukte beursgang, Mannaert die afgelopen jaar nogal negatief in de pers kwam, .... Vergeet ook niet dat het uiteindelijk ondernemers blijven. Ze hebben Club destijds gekocht voor 15m (of 0m, afhankelijk hoe je de constructie bekijkt) en nu zijn we meer dan 200m waard.

Ik ben het ermee eens dat de timing wat bizar is, maar dan vind ik eerder het feit dat het voor de laatste speeldag in de pers komt bizar.

Wat betreft de trainer & de transfers vind ik het net goed bestuur van Mannaert & Vanderhaeghe. Ze willen de club verkopen, dus zorgen ze dat de trainer snel is aangesteld en dat we onze transfers op tijd doen zodat de ploeg in alle rust kan voorbereiden naar volgend seizoen. Beter eerst de sportieve zaken op orde stellen en dan een verkoop aankondigen dan omgekeerd.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Tiki Taka »

t4nd schreef: 31 mei 2023, 08:03 Ik vind dat de algemene tendens hier vrij negatief is...

De échte reden waarom gaan we nooit weten. Waarschijnlijk is het een samenloop van omstandigheden, zoals het stadion dat maar blijft aanslepen, de mislukte beursgang, Mannaert die afgelopen jaar nogal negatief in de pers kwam, .... Vergeet ook niet dat het uiteindelijk ondernemers blijven. Ze hebben Club destijds gekocht voor 15m (of 0m, afhankelijk hoe je de constructie bekijkt) en nu zijn we meer dan 200m waard.

Ik ben het ermee eens dat de timing wat bizar is, maar dan vind ik eerder het feit dat het voor de laatste speeldag in de pers komt bizar.

Wat betreft de trainer & de transfers vind ik het net goed bestuur van Mannaert & Vanderhaeghe. Ze willen de club verkopen, dus zorgen ze dat de trainer snel is aangesteld en dat we onze transfers op tijd doen zodat de ploeg in alle rust kan voorbereiden naar volgend seizoen. Beter eerst de sportieve zaken op orde stellen en dan een verkoop aankondigen dan omgekeerd.
Ok, een nieuwe trainer werd gehaald en totnogtoe officieel 1 speler, Skoras. Voorts heel veel geruchten qua inkomende transfers (Barbera, Thiago, Vetlesen).
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Peter »

Het kan beide richtingen uit. We kunnen iemand krijgen die er eigen vermogen insteekt waardoor de club verder kan groeien. Maar het kan ook een Glazer verhaal worden met meer dan 10 jaar miserie tot gevolg. Vermits Verhaeghe een competente eigenaar is, voelt de kans nemen om in dat laatste scenario terecht te komen inderdaad eerder negatief aan voor mij.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Tiki Taka »

Peter schreef: 31 mei 2023, 08:17 Het kan beide richtingen uit. We kunnen iemand krijgen die er eigen vermogen insteekt waardoor de club verder kan groeien. Maar het kan ook een Glazer verhaal worden met meer dan 10 jaar miserie tot gevolg. Vermits Verhaeghe een competente eigenaar is, voelt de kans nemen om in dat laatste scenario terecht te komen inderdaad eerder negatief aan voor mij.
Met alle respect maar welke buitenlander wilt eigen vermogen pompen in een ploeg uit de Jupiler Pro League?
Er zijn een pak Europese competities die veel meer aanzien genieten en in beeld komen wereldwijd.
Ik mag er niet aan denken...Red Bull Brugge. :wtf:
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Peter »

Tiki Taka schreef: 31 mei 2023, 08:26
Peter schreef: 31 mei 2023, 08:17 Het kan beide richtingen uit. We kunnen iemand krijgen die er eigen vermogen insteekt waardoor de club verder kan groeien. Maar het kan ook een Glazer verhaal worden met meer dan 10 jaar miserie tot gevolg. Vermits Verhaeghe een competente eigenaar is, voelt de kans nemen om in dat laatste scenario terecht te komen inderdaad eerder negatief aan voor mij.
Met alle respect maar welke buitenlander wilt eigen vermogen pompen in een ploeg uit de Jupiler Pro League?
Er zijn een pak Europese competities die veel meer aanzien genieten en in beeld komen wereldwijd.
Ik mag er niet aan denken...Red Bull Brugge. :wtf:
Da's waar, maar dan kunt ge u meteen ook afvragen wie er 150 - 200 miljoen gaat betalen voor een belgische ploeg.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Tiki Taka »

Peter schreef: 31 mei 2023, 08:30
Tiki Taka schreef: 31 mei 2023, 08:26
Peter schreef: 31 mei 2023, 08:17 Het kan beide richtingen uit. We kunnen iemand krijgen die er eigen vermogen insteekt waardoor de club verder kan groeien. Maar het kan ook een Glazer verhaal worden met meer dan 10 jaar miserie tot gevolg. Vermits Verhaeghe een competente eigenaar is, voelt de kans nemen om in dat laatste scenario terecht te komen inderdaad eerder negatief aan voor mij.
Met alle respect maar welke buitenlander wilt eigen vermogen pompen in een ploeg uit de Jupiler Pro League?
Er zijn een pak Europese competities die veel meer aanzien genieten en in beeld komen wereldwijd.
Ik mag er niet aan denken...Red Bull Brugge. :wtf:
Da's waar, maar dan kunt ge u meteen ook afvragen wie er 150 - 200 miljoen gaat betalen voor een belgische ploeg.
Die vraag stel ik me eerlijk gezegd eveneens.
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

Uit De Tijd van vandaag, verhelderend vind ik.
Een verkoop hoeft zeker ook niet negatief te zijn. Het is niet zo dat Club nu per se moet verkopen aan eender wie en tegen eender welke prijs en voorwaarden. Het bedrijf dat de verkoop begeleidt, is wereldtop in zijn gebied en zal zeker hele duidelijke instructies van Verhaeghe & Co meekrijgen aan welk profiel de koper dient te beantwoorden.

————-
Dat eigenaar Bart Verhaeghe na tien jaar een exit uit Club Brugge overweegt, heeft alles te maken met de evolutie van het voetbal als een industrie. Verdere groei staat onder druk omdat Club te klein wordt in een zee waarin walvissen domineren.
'Union is Brighton.' Bart Verhaeghe werd een jaar geleden na het behalen van de landstitel als kleine kampioen neergezet omdat hij erop wees dat achter underdog Union de Premier League-club Brighton en miljardair Tony Bloom verscholen zitten. Maar Verhaeghes stelling past in de ruimere context dat in het Europese voetbal een verstrekkende revolutie bezig is. Die maakt het voor een voetbalbedrijf als Club Brugge minder evident competitief te blijven.

Daarom loopt een rechte lijn van de (mislukte) poging tot beursgang over de instap van het Amerikaanse fonds Orkila Capital tot nu de deal met de zakenbank Raine Group om de interesse bij investeerders of zelfs een verkoop te onderzoeken. Verhaeghe en de groep aandeelhouders rond hem vrezen dat Club Brugge op zichzelf een te kleine speler wordt in het snel evoluerende landschap om nog verder meerwaarde te kunnen creëren, zoals de voorbije tien jaar is gebeurd.

Sinds zijn overname sprong Verhaeghe met Club over anderlecht als Belgisch marktleider. Brugge won niet alleen vijf titels, maar speelde vooral jaar na jaar de lucratieve Champions League. Club stevent dit seizoen af op een recordomzet van minstens 150 miljoen euro, nog zonder transfers. Voor de buitenwereld komt het raar over dat Brugge zich net nu, na een minder sportief seizoen, in de etalage zet. In de realiteit piekt Club financieel.

Door mercantilisme op de mercato en de uitbouw van een Belgisch topmerk via een commerciële en mediamachine is Club een van de zeldzame voetbalbedrijven in Europa die structureel winstgevend is. De voorbije zes seizoenen is 54 miljoen euro winst opgestapeld.
De grote vraag is of nog eens tien jaar van hetzelfde mogelijk is in de nieuwe wereld. Niet alleen wordt Club in België bedreigd door Union en de diepe zakken van Antwerp-eigenaar Paul Gheysens. De Europese trend baart het meest zorgen.
Europees komt er een aanpassing van de Champions League die nog meer in het voordeel is van de allergrootste clubs. De kloof tussen rijk en middenklassers als Club is nochtans al enorm. De hervorming is een toegift van de Europese voetbalbond UEFA om de Super League de wind uit de zeilen te nemen.
Dat plan voor een aparte competitie met alleen de grootste clubs ging twee jaar geleden spectaculair ten onder. Maar het idee erachter is springlevend. Komt die er, dan zijn ploegen als Brugge definitief veroordeeld tot de marge. Zeker als alternatieven waar Verhaeghe voorstander van is - competities met Nederland of andere landen - gekelderd blijven worden.

Boven op die trend is er de stormloop van Amerikaanse investeerders. Die rijke individuen en investeringsfondsen kopen niet alleen massaal clubs. Ze mikken meer en meer op een 'multiclubmodel', waarin ze verschillende clubs in portefeuille hebben. Een recent voorbeeld is John Textor, die naast het pas gepromoveerde RWDM ook eigenaar is van Lyon, Crystal Palace en Botafogo. Achter hem gaan walvissen van Wall Street schuil.
Zij kunnen naar believen cash pompen in de clubs. Het doet teams als Club - die geld verdienen uit de dagelijkse werking, zonder dat de eigenaars jaarlijks extra toesteken - naar adem happen. Tegelijk staat Club voor een enorme investering die cruciaal is om een hefboom onder zijn bedrijf te zetten. De bouw van het geplande stadion zal snel tussen 100 en 150 miljoen euro kosten. Komt daarbij dat de bouw jaren vertraging heeft opgelopen door vergunningsproblemen.
Buiten de macrotrend om ontstond ook ruis tussen de tandem Bart Verhaeghe en zijn operationele topman Vincent Mannaert. Die laatste gaf in een interview met Humo toe dat hij al jaren kampt met een alcoholverslaving. Bij de club wordt dat laatste als minder relevant uitgelegd, omdat de deal met Raine de uitkomst is van een lang proces.

De internationale trend in het voetbal verklaart waarom Club met Raine in zee ging. Volgens onze info was het Jesse du Bey, de sterke man van Orkila die goed geconnecteerd is op Wall Street, die Club in contact bracht met Raine. De zakenbank werkt officieel sinds een drietal maanden voor Club via een document dat in de financiële wereld een teaser genoemd wordt. Het gaat om een informeel document dat bij potentiële investeerders moet peilen naar hun interesse.

Bij Club wordt bevestigd dat een volledige exit een serieuze piste is. Tegelijk wordt benadrukt dat nog verschillende scenario's mogelijk zijn. De pistes variëren van een volledige exit over een verse investeerder à la Orkila tot partijen die vooral mee betrokken worden bij stadionfinanciering.
Opmerkelijk - wat ook Verhaeghes analyse bevestigt - is dat bekeken wordt ook in een groter geheel te stappen. Club zou dan een onderdeel worden van een netwerk, wellicht als kleiner team dat verbonden is met een moederclub in een grotere competitie.
Die analyse is ook gekoppeld aan de vaststelling dat de Premier League-clubs, met hun enorme inkomsten uit mondiale mediarechten, de concurrentie op het vasteland financieel uit het water blazen. De Italiaanse eigenaar van Juventus liet onlangs zijn aandeelhouders verstaan dat de clubs op het vasteland van geen kanten meer mee kunnen met de Premier League. Als Juventus en Bayern München al moeten afhaken, dan is dat bij Club Brugge zeker het geval.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Tiki Taka »

Idd, interessant dit bovenstaand artikel.
Bedankt om het te posten.
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Peter »

Modern voetbal :finger: :finger: :finger:
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1960
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door t4nd »

Praktische vraag : stel dat de eigenaar van pakweg Chelsea ook Club Brugge zou kopen. Betekent dat dan ook dat wij niet samen in de CL mogen aantreden? Ik dacht dat er regels waren voor de europese competities in verband met teams die dezelfde eigenaar hebben (artikel van dit seizoen over Toulouse & AC Milan).

Bij Red Bull wordt het blijkbaar (deels) gecounterd omdat Duitse teams altijd voor 51% in handen moeten blijven van de eigen supporters. RB Leipzig heet ook Rasenballsport Leipzig omdat de sponsor niet in de naam mocht voorkomen. Zij mogen daardoor tegen Red Bull Salzburg spelen.
Gebruikersavatar
Arnio
Belofte
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:34

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Arnio »

Sabbe bijgetekend ook hopelijk volgend jaar veel speelgelegenheid en Mata zal moeten beteren of vertrekken in mijn ogen.
Plaats reactie