Pica schreef: ↑15 mei 2024, 09:25
Je kan niet meer hinken op twee gedachten, enkel winst is voldoende.
Voor het eerst in langere tijd zit er ook een week tussen matchen.
Kunnen we het risico pakken dat we enkel in de tweede helft er vol voor gaan?
Ik zeg: bij hun nekvel pakken vanaf minuut één, tis een kutploeg met meer geluk dan kunde, zondag mag dat keer stoppen.
Heel graag! Dat is onder Hayen toch een beetje ons ding geworden ook, dus zou het op zich goed vinden moesten we daar niet vanaf stappen tijdens deze do-or-die match.
Maar de realist in mij zegt, op basis van de laatste wedstrijden, dat we het in dat scenario in de tweede helft dan sowieso (opnieuw) heel lastig gaan krijgen. anderlecht scoort ook altijd wel zijn goaltje (Dreyer is net papa geworden dus die zal er één willen maken voor zijn boreling, en die kan hem uit een halve kans binnendraaien net als Teklab maandag), dus wij gaan ook efficiënt moeten zijn en volgens mij minstens 2 keer moeten scoren. Daarom dat ik op zich de meer pragmatische aanpak van Sanders ook wel snap.
Als je mij vraagt welke aanpak het wordt, dan zet ik mijn geld toch op de eerste:
- het is diegene die Hayen succes bracht;
- de supporters gaan het het team kwalijker nemen als we verliezen door te behoudend te spelen, dan als we alles geven en op het einde door vermoeidheid het onderspit moeten delven;
- de spelers gaan voor een deel op adrenaline spelen;
- we hebben wat meer wisselmogelijkheden op ons middenveld dan mauve (die Delaney en Ashimeru missen, maar wel Verschaeren recupereerden);
- Sabbe heeft maar een halve match gespeeld tegen Union en zou door die 6 dagen tussen Union en mauve inderdaad voldoende hersteld moeten zijn om er terug vol tegenaan te kunnen gaan zondag (wat ook nodig zal zijn met de hoog opkomende Augustinsson).
- We zijn de efficiëntste ploeg van PO I in de beide carrés (
https://fbref.com/en/comps/37/Belgian-Pro-League-Stats). We scoren 20 keer op 14,7 expected goals. We krijgen 6 goals tegen op 9,5 expected goals against (enkel Union doet beter op die laatste stat, met 9,1 xGA, maar zij kregen wel al 11 goals tegen). mauve overperformt in defensief opzicht (12,8 expected goals against, terwijl ze er maar 8 binnen kregen), en presteert naar verwachting in aanvallend opzicht (11 xG, 11 gemaakt).
- uit op PAOK speelden we ook zonder Thiago en maakte Jutglà als centrumspits er 2.
- In de thuismatch tegen anderlecht werkte het vrij goed om de 2 CV's van anderlecht bezig te houden, dus ik vermoed dat Hayen naar dat recept zal proberen terug te grijpen (Met Skóras en Jutglà dan). Ik ken Gattoni wel te weinig om zijn voetballend vermogen te kunnen inschatten. Misschien vormt hij op dat vlak minder een bedreiging dan Vertonghen.