De Rode Duivels

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
Sanders
Supersub
Berichten: 1217
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

Courtois na de 5-0 overwinning tegen Alaves waar hij in doel stond: "Ik ben misschien wel beter dan ooit."

We weten allemaal dat Courtois de CL-finale wel zal spelen, hij is alleszins al een tijdje goed bezig met druk te zetten in de pers.
Ancelotti zal ook wel voor hem kiezen, verwacht ik.
Maar hoe ironisch zou het zijn mocht het toch Lunin zijn in de CL-finale. Zou Courtois dan ook op social media zijn gal spuwen zoals na het debacle bij de Duivels?
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3503
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Ondertussen kreeg KDB ook weer een ferme trap tegen z'n enkel gisteren. Hopelijk valt het mee...
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3503
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Tedesco maakt onze EK-selectie bekend op 28 mei. Ondertussen duikt de naam "Witsel" weer op:
[spoiler]
De terugkeer is nabij: Axel Witsel in beeld voor EK met Rode Duivels

Is het verhaal van Axel Witsel bij de Rode Duivels dan toch nog niet ten einde? De 35-jarige tot verdediger omgevormde middenvelder staat op de lijst van bondscoach Domenico Tedesco om eventueel mee te reizen naar het EK dat op 14 juni in Duitsland begint.

Ludo Vandewalle
Vandaag om 03:00

De Rode Duivels worden geconfronteerd met enkele onzekerheden in de defensie. De bondscoach heeft altijd gezegd dat Toby Alderweireld, eveneens 35 jaar, en Axel Witsel nog konden worden opgeroepen als er onbeschikbaren in de defensie zouden komen. Het is nu de vraag in hoeverre Jan Vertonghen herstelt van de liesblessure die hij op 6 mei opliep in de wedstrijd van anderlecht op Union. Sindsdien speelde de 37-jarige verdediger niet meer en ook dit weekend zal hij voor paars-wit op Antwerp niet van de partij zijn. Er is vooralsnog geen reden om aan te nemen dat de 152-voudige Rode Duivel het EK zal missen, maar voor alle zekerheid komt Axel Witsel in beeld.

Er is immers ook de enkelblessure die Arthur Theate op 12 mei in de wedstrijd met Rennes tegen Lens opliep. De 23-jarige verdediger speelde afgelopen zondag de laatste competitiematch in Reims alvast niet mee. Ook de 15-voudige international, door Tedesco doorgaans op de linksachterpositie geposteerd maar van nature een centrale verdediger, zou het EK kunnen halen. Maar hier dus ook twijfel.

Verbluffend

Axel Witsel heeft er ondanks zijn leeftijd een verbluffend seizoen bij Atlético Madrid opzitten. Geen enkele veldspeler bij Atlético Madrid heeft in de Spaanse La Liga meer minuten gespeeld dan de 35-jarige Luikenaar. Hij speelde alle competities inbegrepen 50 wedstrijden, bereikte met Atlético de kwartfinale van de Champions League, de halve finale van de Spaanse beker en eindigde vierde in de Spaanse competitie. Anders dan in de 130 interlands die hij al voor België speelde, speelde hij onder Atlético-coach Diego Simeone als centrale verdediger. Intussen wordt hij alom geprezen voor zijn tactische intelligentie en denksnelheid. Die twee eigenschappen helpen hem zijn zwaktes te verbergen wanneer hij moet rennen of luchtduels moet aangaan. Hij zat overigens bij de 50 genomineerden voor het elftal van het seizoen in La Liga.

Witsel liet vorig jaar na zijn niet-selectie voor de eerste interlands onder Tedesco weten zijn carrière als Rode Duivel als afgerond te beschouwen

Het is niet duidelijk of Witsel al weet heeft van de eventuele plannen van Domenico Tedesco. De op Jan Vertonghen na speler met de meeste interlands liet vorig jaar in mei na zijn niet-selectie voor de eerste interlands onder Tedesco weten zijn carrière als Rode Duivel als afgerond te beschouwen.

Niet consequent

In maart van dit jaar zei Witsel nog over zijn relatie met Tedesco: “Het onderhoud dat ik met hem had, was heel goed. Hij had heel goede ideeën. Maar toen ik de kamer verliet, had ik het gevoel dat ik in maart niet bij de selectie zou zitten. Dat was ook het geval. Zijn argumenten waren een gebrek aan ritme en speeltijd. Dat tweede gesprek duurde nog geen twee minuten. Ik was het niet eens met zijn argumenten toen ik de selectie zag. Hij was niet consequent. Ik had liever gehad dat hij mij had verteld dat hij de voorkeur gaf aan een ander profiel in het middenveld. Ik zou het begrepen en geaccepteerd hebben.” (Lees verder onder de video)

Witsel kan er evenwel niet omheen dat hij na het WK in Qatar onder vuur lag omdat hij als middenvelder het spel te veel vertraagde. Dat hij als verdediger zo’n hoge toppen zou scheren, hadden slechts weinigen verwacht. In het begin speelde hij bij Atlético overigens met tegenzin op die positie.
Sanders
Supersub
Berichten: 1217
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

Gezien de blessures momenteel, niet onlogisch.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3503
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Afbeelding

Verrassing: geen Deman, wel onze eigenste Maxim! Iets minder verrassend: ook geen Batshuayi.

De selectie van Witsel was ondertussen al halvelings gelekt, dus dat was geen echte verrassing meer.

Al bij al wel content met deze selectie! Ik had zelf Vanaken meegenomen, maar goed, de plaatsjes op het middenveld zijn sowieso duur.
maartendr81
Belofte
Berichten: 258
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: De Rode Duivels

Bericht door maartendr81 »

Toch vind ik het bizar dat je vermeeren wel meeneemt maar vanaken niet. Zeker onder druk, en dan kijk ik verder in het tornooi, is vanaken zeker een meerwaarde om rust te brengen. Ik snap dan wel de opmerkingen rond het feit dat hij bij de duivels ook al mindere wedstrijden heeft gespeeld maar dat was ook op momenten dat de hele ploeg niet aan het flitsen was. Tweede opgegeven reden is dan tornooi ervaring geven aan vermeeren. Maar met zo weinig wedstrijden in de benen kan hij toch geen meerwaarde zijn. Het zal wel een gekleurde visie zijn langs mijn kant, maar voor mij ging vanaken altijd mee.
Polbemol
Jeugdspeler
Berichten: 179
Lid geworden op: 09 aug 2018, 13:51
Locatie: Kampenhout

Re: De Rode Duivels

Bericht door Polbemol »

Ik denk dat Hans niet goed in de groep ligt en dat zelf ook wel merkt/weet. De laatste match onder Martinez werd hij bijvoorbeeld gewoon genegeerd op het veld. Dan mag je nog zo goed zijn als je wil, als de 'patrons' u niets gunnen, dan mag je op je kop gaan staan...

Maar het blijft een uitzonderlijke voetballer, zou niet misstaan in de selectie en is nu al een monument in het Belgische voetbal.
Wat mogen we blij en fier zijn om zo'n speler in onze kern te hebben!
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3503
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Polbemol schreef: 28 mei 2024, 20:28 Ik denk dat Hans niet goed in de groep ligt en dat zelf ook wel merkt/weet. De laatste match onder Martinez werd hij bijvoorbeeld gewoon genegeerd op het veld. Dan mag je nog zo goed zijn als je wil, als de 'patrons' u niets gunnen, dan mag je op je kop gaan staan...

Maar het blijft een uitzonderlijke voetballer, zou niet misstaan in de selectie en is nu al een monument in het Belgische voetbal.
Wat mogen we blij en fier zijn om zo'n speler in onze kern te hebben!
Ben het natuurlijk eens met het laatste. Het eerste zou ik vreemd vinden. Komt denk ik wel overeen met Vertonghen bijvoorbeeld, altijd in voor een spelletje kaarten of darts, en er waren wel degelijk wedstrijden bij de duivels waarin hij scoorde, assists gaf en waarin KDB en hij elkaar vonden op het veld.

Ik denk vooral dat Tedesco hem ziet als 10 en van mening is dat hij daar betere opties heeft met KDB, Tielemans, Trossard of CDK
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3503
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Schoontje vanop twitter/X:
https://x.com/DevriendtKevin/status/179 ... 19554?s=19
Leuk weetje:
Hans Vanaken heeft dit seizoen meer volledige wedstrijden in Spanje afgewerkt dan Vermeeren. #euro2024
Sanders
Supersub
Berichten: 1217
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

Proficiat aan De Cuyper, een mooie beloning voor een seizoen met indrukwekkende statistieken als linksachter.
Puur sportief voor Club is het iets minder interessant dat hij erbij is. Nu gaat hij moeten doortrainen, meegaan en vermoedelijk weinig minuten maken (*). Dat zorgt ervoor dat hij zijn persoonlijke vakantie pas later kan/mag nemen en daardoor ook later zal aansluiten bij de groep. Mogelijks moeten we dus op linksachter aan het seizoen starten met Seys aangezien Meijer nog out zal zijn. Doordat De Cuyper weinig zal spelen, zal het ook weinig invloed hebben op zijn marktwaarde voor de toekomst.

Voor Vanaken vind ik het zelf jammer dat hij er niet bij is. Zoals hierboven aangehaald is Vanaken iemand die perfect het tempo in de match kan bepalen, die enorm balvast is, een grote motor heeft en toch al meerde CL-campagnes gespeeld heeft. Ervaring over dus.
Tedesco heeft hem wel nog nooit geselecteerd, dus het zou toch ook wel een verrassing geweest zijn dat hij erbij was. Tedesco heeft nu eenmaal ook Vermeeren en Vranckx opgegeten. Al zijn dat wel iets andere profielen.
Vanaken heeft ook in balbezit kwaliteiten die kunnen bijdragen aan het spel: vista en een brede range aan passes. Met de lopende mensen die Tedesco graag opstelt zou Vanaken kunnen floreren. Anderzijds kan je hem ook perfect inbrengen om een voorsprong te verdedigen en het tempo uit de match te houden. Hij heeft afgelopen weken bij ons bewezen dat hij perfect aanvoelt wanneer hij zich moet laten uitzakken om mee het balbezit te bewaren en zo het tempo van de tegenstander te breken.
Nu ja, voor hem persoonlijk is het jammer om zo'n ervaring te missen, anderzijds zal een rustige zomervakantie hem misschien ook wel deugd doen.

(*) Ik verwacht nog altijd dat Tedesco met Theate zal starten. Als Theate niet op linksachter kan spelen om één of andere reden, zie ik nog altijd eerder Castagne op links komen en Meunier op rechts. De Cuyper heeft er zelfs nog niet bijgeweest onder Tedesco, dus hij zal vermoedelijk eerder "de groep vullen".
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1963
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: De Rode Duivels

Bericht door t4nd »

Ik denk dat je er niet te veel achter moet zoeken.

Vanaken ligt in balans met Vermeeren. Concreet betekent dit dat ze beiden enkel meegaan om de hoop te vullen. De enige minuten die ze bij een 'normaal' verloop van het toernooi zullen maken zijn een last-minute wissel om tijd te rekken of een applausvervanging. Als je dan de keuze hebt tussen een speler van 31 die dit seizoen al 59 matchen gespeeld heeft of een speler van 19 die er 37 gespeeld heeft, dan lijkt dit mij de logische keuze. Vermeeren krijgt wat ervaring extra in een toernooi en Hans krijgt rust na een slopend seizoen.

Enige moment dat dit negatief kan uitdraaien is als we plots met een aantal blessures en/of schorsingen zitten op het EK, Vermeeren als basisspeler zie ik niet met vertrouwen tegemoet op dit moment.
Sanders
Supersub
Berichten: 1217
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

t4nd schreef: 29 mei 2024, 08:55 Ik denk dat je er niet te veel achter moet zoeken.

Vanaken ligt in balans met Vermeeren. Concreet betekent dit dat ze beiden enkel meegaan om de hoop te vullen. De enige minuten die ze bij een 'normaal' verloop van het toernooi zullen maken zijn een last-minute wissel om tijd te rekken of een applausvervanging. Als je dan de keuze hebt tussen een speler van 31 die dit seizoen al 59 matchen gespeeld heeft of een speler van 19 die er 37 gespeeld heeft, dan lijkt dit mij de logische keuze. Vermeeren krijgt wat ervaring extra in een toernooi en Hans krijgt rust na een slopend seizoen.

Enige moment dat dit negatief kan uitdraaien is als we plots met een aantal blessures en/of schorsingen zitten op het EK, Vermeeren als basisspeler zie ik niet met vertrouwen tegemoet op dit moment.
Klopt. Vermeeren gaat uiteraard ook geen matchen starten, net zoals Vanaken er geen zou starten.
Gebruikersavatar
leem
A-kern
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 jun 2016, 08:49

Re: De Rode Duivels

Bericht door leem »

Ik denk dat Maxim, als enige echte linksachter in de selectie, gewoon gaat spelen hoor op het EK.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3503
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

leem schreef: 29 mei 2024, 10:11 Ik denk dat Maxim, als enige echte linksachter in de selectie, gewoon gaat spelen hoor op het EK.
Zal er vanaf hangen denk ik. Stel dat Theate niet fit raakt, dan kan Castagne als je wat meer defensieve zekerheid in wil bouwen, maar die speelt dan wel tegen zijn voet. Als je tactisch denkt een overlappende flankverdediger nodig te hebben, dan is een goeie linkspoot toch logischer.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3503
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Ballonnetje:

- Tedesco selecteerde maar 25 namen in plaats van de 26 die hij kon meenemen.
- De selectie werd dinsdag al bekendgemaakt, maar moet pas definitief worden ingediend op 7 juni (volgens Sporza). Tedesco zou ook nog 2 reserves aanduiden, logischerwijze (lijkt me) uit de ruime voorselectie van 40 namen die eerder verscheen.
- Courtois zat in de voorselectie (ook al liet hij zelf ergens uitschijnen van niet).
- Courtois is fit en speelt dit weekend wellicht de CL-finale.
- Van de 23-26 spelers die een bondscoach voor het EK mag selecteren volgens de recent gewijzigde UEFA-reglementen, moeten er 3 doelman zijn. De regels lijken niet te beletten dat een vierde doelman wordt opgeroepen.

Kortom: ik denk dat die 26e "effectieve" plaats wordt vrijgehouden voor Thibaut, en dat de bond (Vercauteren?) achter de schermen nog een allerlaatste poging gaat doen om Thibaut alsnog mee te krijgen.

Ik kan me vergissen natuurlijk, maar zoals ik het zie, laat de manier waarop dit wordt opgezet ook toe om Courtois' ego te strelen: "als jij niet meegaat, nemen we geen 26e speler mee. It's you, or no one".

Stel dat hij toch plooit (wat niet evident zal zijn), dan kunnen ze ook communiceren naar het publiek toe "we zouden er aanvankelijk maar 25 meenemen, maar ondertussen werd alles uitgepraat tussen alle betrokkenen, en voor een wereldtopper als Thibaut maken we natuurlijk graag een uitzondering".
Plaats reactie