Het kan zijn dat ze het nog een laatste keer proberen om de brokken te lijmen.IsO schreef: ↑30 mei 2024, 11:18 Ballonnetje:
- Tedesco selecteerde maar 25 namen in plaats van de 26 die hij kon meenemen.
- De selectie werd dinsdag al bekendgemaakt, maar moet pas definitief worden ingediend op 7 juni (volgens Sporza). Tedesco zou ook nog 2 reserves aanduiden, logischerwijze (lijkt me) uit de ruime voorselectie van 40 namen die eerder verscheen.
- Courtois zat in de voorselectie (ook al liet hij zelf ergens uitschijnen van niet).
- Courtois is fit en speelt dit weekend wellicht de CL-finale.
- Van de 23-26 spelers die een bondscoach voor het EK mag selecteren volgens de recent gewijzigde UEFA-reglementen, moeten er 3 doelman zijn. De regels lijken niet te beletten dat een vierde doelman wordt opgeroepen.
Kortom: ik denk dat die 26e "effectieve" plaats wordt vrijgehouden voor Thibaut, en dat de bond (Vercauteren?) achter de schermen nog een allerlaatste poging gaat doen om Thibaut alsnog mee te krijgen.
Ik kan me vergissen natuurlijk, maar zoals ik het zie, laat de manier waarop dit wordt opgezet ook toe om Courtois' ego te strelen: "als jij niet meegaat, nemen we geen 26e speler mee. It's you, or no one".
Stel dat hij toch plooit (wat niet evident zal zijn), dan kunnen ze ook communiceren naar het publiek toe "we zouden er aanvankelijk maar 25 meenemen, maar ondertussen werd alles uitgepraat tussen alle betrokkenen, en voor een wereldtopper als Thibaut maken we natuurlijk graag een uitzondering".
Al hoeft dat niet per se een indicator te zijn dat die 26e plek ook effectief ingevuld wordt. Er is een land (Spanje?) dat zelfs de selectie bij 23 spelers houdt.
Ander ballonnetje:
Witsel wordt er nu bijgenomen, naar alle waarschijnlijkheid als centrale verdediger.
Tedesco houdt van een dynamisch elftal.
Witsel, geen enkele keer geselecteerd in de kwalificatie, ga je er nu niet bijnemen om hem op de bank te zetten. Dat zou getuigen van weinig respect en had je hem beter kunnen thuislaten. Ruzie gegarandeerd dan.
Ik zie Tedesco ook niet plots wisselen naar een driemansdefensie.
Stel dat Witsel dus een zekerheid is als centrale verdediger, wie valt er dan uit?
Faes, waar sommigen vaak kritiek op hebben? Maar die dekt, net als Theate, wel door op de man en heeft nog wat snelheid. Dan krijg je een duo Vertonghen-Witsel. Beide dekken als verdediger niet door waardoor je opnieuw een gat krijgt tussen verdediging en middenveld en ze zijn alletwee niet meer de meest wendbare. Dan kan je zo de kritiek van het afgelopen WK recycleren.
Of haal je er Vertonghen uit? Ik vermoed dat die dan ook op zijn zachtst gezegd "not amused" zal zijn. Dan krijg je een duo Witsel-Faes of heel onwaarschijnlijk Witsel-Debast.
Tedesco zal hier wel uitvoerig over nagedacht hebben en dit goed hebben doorsproken met Witsel toen hij naar Madrid is geweest.
Er gaat alleszins iemand teleurgesteld zijn in Duitsland die gedacht had te starten.