wedstrijden Club Brugge

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3503
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

En een analyse van Ludo Vandewalle (HNB):
[spoiler]
ANALYSE. “Ooit blies Club Brugge de tegenstander weg met powervoetbal, vandaag heeft het een ander DNA”

Tijden veranderen. Ooit was Club Brugge een toonbeeld van collectiviteit, een granieten blok dat met powervoetbal de tegenstander wegblies. Dat was het DNA. Vandaag hanteert blauw-zwart een volledig andere aanpak. Dat bewees het nog maar eens tegen een fel verzwakt AA Gent.
Ludo Vandewalle
Chef Voetbal
Vandaag om 03:00

Is het flegmatiek of laconiek? Als het goed afloopt, is het flegma. Gaat het de verkeerde kant uit, dan noemen we het nonchalance. We hebben het over Andreas Skov Olsen. De Deen heeft hopen talent, maakte al veel het verschil. Dat deed hij tegen AA Gent eigenlijk ook. Hij lag, met wat meeval, aan de basis van de 0-1. Zijn snelheid en verbluffende techniek verdient een topcompetitie. Maar soms laat hij zich uit zijn spel brengen door een matchfeit dat hem niet zint. Als de 24-jarige Deen zich daarover kan zetten, kan hij wèl de Gouden Schoen winnen en een toptransfer versieren. Nu zakte hij na die goede actie veel te ver weg.

Krediet
Het andere individuele talent waar Club op rekent, is Antonio Nusa. De 18-jarige Noor speelde een flauwe partij maar verdient krediet. Zijn talent is onmiskenbaar maar hij heeft er een zeer wisselvallige - geteisterd door blessures en (te) veel invallersstatuten - eerste seizoenshelft opzitten. Alleen al voor die ene versnelling in de eerste helft moet je hem opstellen. Met wat meer matchritme zal Nusa op die manier meer dan eens het verschil maken. Op weg naar een bekerfinale of in de strijd om de titel bijvoorbeeld.

Vanaken zat ook niet goed in de match en daardoor was het ondanks de winst een mager beestje voor Club Brugge. AA Gent miste zes basisspelers. Gelukkig voor de Bruggelingen was er alweer Thiago. Hij heeft lang niet de verfijning van het bovenvernoemd trio maar wordt steeds meer de vedette. Samen met Mignolet die een cruciale redding uitvoerde op een poging van Orban, die het helemaal kwijt lijkt.

Bij Club Brugge zullen ze er niet om malen na deze twaalfde wedstrijd zonder nederlaag en nog maar eens geen tegendoelpunt. Spileers speelde een cruciale rol met twee reddingen op de lijn in de slotfase. Geen goal tegen krijgen blijkt heilig. Het gaat immers om de winst. Ook volgende week in de halve finale tegen winnaar van Union - anderlecht. Als het dan ook lukt, zet trainer Ronny Deila een lange neus naar alle critici. En met hem alles wat Club Brugge een warm hart toedraagt.

Op die manier is de blauw-zwarte familie toch een beetje gerust tot 9 mei, de dag van de finale in het Koning Boudewijnstadion.
De kritiek op Skov kan ik snappen. Sanders haalde het ook al aan, en het is ook niet nieuw. Mihajlovic vond dat hij nog proactiever moet worden, de Italiaanse pers verweet hem te weinig vechtlust/overtuiging. Ondertussen koppelde hij (hoger op het veld in een ander systeem dan de 3-5-2 van Bologna toen) wél statistieken aan zijn spel en is hij heel belangrijk bij het opzetten en maken van goals, maar het is inderdaad nog af en toe teveel met flitsen. Misschien zitten die kleine blessures er ook voor iets tussen dat de "spaarstand" soms aan gaat, maar da's zeker een punt waar hij nog progressie kan maken.

Nusa is typisch een groot talent dat nog te weinig rendement haalt, zoals ook Doku bijvoorbeeld een tijd terug. Dat komt wel goed denk ik.
FrankFarinaII
Belofte
Berichten: 225
Lid geworden op: 24 nov 2021, 21:47

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door FrankFarinaII »

De moed nog eens genomen om naar een match te kijken, met als resultaat dat ik voor de rust al wegzapte. Draak van een match tot dan en blijkbaar niet veel meer gemist.
Levi
A-kern
Berichten: 566
Lid geworden op: 27 aug 2016, 21:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Levi »

We proberen niet eens meer aanvallend te voetballen. Patronen zie je ook amper die terugkomen. Het is hopen op een flits en dan verdedigen. Voor zij die vergelijken met Antwerp vorig jaar: ik verwacht een ander soort voetbal van club. Alsof we met aanvallend voetbal niet zouden meedoen voor de prijzen. Deila niet de juiste man.
FrankFarinaII
Belofte
Berichten: 225
Lid geworden op: 24 nov 2021, 21:47

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door FrankFarinaII »

Levi schreef: 17 jan 2024, 23:35 We proberen niet eens meer aanvallend te voetballen. Patronen zie je ook amper die terugkomen. Het is hopen op een flits en dan verdedigen. Voor zij die vergelijken met Antwerp vorig jaar: ik verwacht een ander soort voetbal van club. Alsof we met aanvallend voetbal niet zouden meedoen voor de prijzen. Deila niet de juiste man.
Het is inderdaad zo, net angsthazenvoetbal. Waar is de pressing, kansen, power???
Peter
A-kern
Berichten: 522
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Peter »

Sorry mannen, maar ge overdrijft. Over alle competities heen staan we 4de qua goals. Alleen Fener, PSV en Leverkussen hebben er meer gemaakt. We scoren gemiddeld 2.31x per wedstrijd, ook daar mee staan we in de top 10 in Europa.

Akkoord, in de topwedstrijden kiezen we vaak voor (overdreven) realisme en dat is niet altijd leuk om naar te kijken. Maar gezien de context (bekerwedstrijden, 14 punten achterstand) vind ik dat niet raar. Ik zou ons ook liever wat meer sturm und drang aan de dag zien leggen, maar de vraag is of dat met deze kern wel kan.

We zijn wisselvallig maar ook dat is niet zo raar. Het is een jonge ploeg, daar kan je dat van verwachten.
Sanders
Supersub
Berichten: 1217
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Sanders »

Peter schreef: 18 jan 2024, 16:30 Sorry mannen, maar ge overdrijft. Over alle competities heen staan we 4de qua goals. Alleen Fener, PSV en Leverkussen hebben er meer gemaakt. We scoren gemiddeld 2.31x per wedstrijd, ook daar mee staan we in de top 10 in Europa.

Akkoord, in de topwedstrijden kiezen we vaak voor (overdreven) realisme en dat is niet altijd leuk om naar te kijken. Maar gezien de context (bekerwedstrijden, 14 punten achterstand) vind ik dat niet raar. Ik zou ons ook liever wat meer sturm und drang aan de dag zien leggen, maar de vraag is of dat met deze kern wel kan.

We zijn wisselvallig maar ook dat is niet zo raar. Het is een jonge ploeg, daar kan je dat van verwachten.
Ik denk dat ik het hier al eens neergeschreven heb in één of ander topic, maar ik ga hier toch nog eens meedelen wat mijn visie is.

Ik heb geen probleem met realisme in topwedstrijden. Als uw tegenstander ook capabel is om goed te voetballen en kansen bovengemiddeld af te werken, moet je vanachter geen opendeurdag houden door met 8 veldspelers constant in de aanval te trekken.

Er is echt wel nog een verschil tussen realisme en wat we de tweede helft op de mat brachten. We hielden bijna geen bal meer in de ploeg. Als je zo lang, constant onder druk staat, op je eigen 16 meter, heb je een tikkeltje geluk nodig. Want op zo'n manier is een domme penaltyfout, een afgeweken bal die binnen gaat of goed valt, altijd zeer waarschijnlijker dan wanneer je hoger speelt. Bijna was het zo ver toen Vetlesen half naast een bal trapt en de bal voor Orban valt. Bij de Orban van een jaar geleden was die bal binnen. Bijna was het zo ver op gans het einde toen Spileers ter nauwernood 2x de meubelen redt op 5 seconden tijd (waarbij de laatste bal via de tegenstander op onze paal buiten gaat, we spreken hier dus over centimeters!).

Realisme is inderdaad met oog voor organisatie voetballen, niet de bal aan de tegenstander laten. Je kan ook perfect een wedstrijd dood maken, door zelf de bal in de ploeg te houden en de tegenstander laten lopen. Maar net dat deden we zo goed als niet meer. Ik denk dat je in de tweede helft met moeite een fase van ons gaat vinden waar we 10 opeenvolgende passes gaat vinden waar we de bal niet kwijt zijn.
Realisme is niet op minuut 70 in uw backlijn kruipen en hopen dat er eens geen bal goed valt voor de tegenstander, dat is gewoon een beetje loterij.

Ik heb het hierboven al eens als vergelijking gemaakt qua niveau. Het leek op een PL-match tussen City thuis tegen bvb Luton, waarbij Luton ook niet uit hun eigen 16m geraakt, laat staan aan de andere goal. Wel ik vond dat onze tweede helft, en zeker het laatste half uur, er ook zo uit zag. Maar bij ons is het kwaliteitsverschil toch niet van die aard zoals tussen City en Luton mag ik aannemen? Wij moeten beter kunnen dan dat met ons spelersmateriaal.

Heb ik overdreven? Voor de ene misschien wel, voor de andere misschien niet. Maar het is nog te vaak dat we op voorsprong komen en meteen het momentum afgeven. Dat is nog te opvallend, dat je bijna denkt dat het opgelegd is.
Peter
A-kern
Berichten: 522
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Peter »

Ik ben het met je eens over de tweede helft tegen Gent, die was echt niet goed. Mijn post gaat eerder over de algemene teneur bij Levi & Farina.

Kritisch zijn mag (ik ben dat ook) maar dan graag wel wat onderbouwt.
Levi
A-kern
Berichten: 566
Lid geworden op: 27 aug 2016, 21:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Levi »

Peter schreef: 18 jan 2024, 17:22 Ik ben het met je eens over de tweede helft tegen Gent, die was echt niet goed. Mijn post gaat eerder over de algemene teneur bij Levi & Farina.

Kritisch zijn mag (ik ben dat ook) maar dan graag wel wat onderbouwt.
Het is toch duidelijk dat we onder de huidige trainer bij een voorsprong steeds op de eigen zestien gaan kamperen en afwachten? Zelfs Hans kreeg die vraag en had er geen antwoord op.
Hoezo moet het meer onderbouwd worden? Ik verwacht van een top club dat ze dominant blijven ook na een voorsprong. Of tenminste de bal in de ploeg houden zonder alles naar voor te trappen.
Vertel me gerust welke aanvallende patronen je match na match herkend onder de huidige coach? Het is hopen op een flits en dat is niet gezond. Ik denk dat de huidige coach niet de juiste keuze is. Uiteraard mogen jullie daar anders over denken.
Peter
A-kern
Berichten: 522
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Peter »

Levi schreef: 18 jan 2024, 18:33 Het is toch duidelijk dat we onder de huidige trainer bij een voorsprong steeds op de eigen zestien gaan kamperen en afwachten? Zelfs Hans kreeg die vraag en had er geen antwoord op.
Deila heeft zelf gezegd dat dit niet de bedoeling was. Uit de behind the scenes blijkt ook dat hij wou dat ze speelden zoals de eerste 20 minuten. Het is zeker wel zo dat we behoudender spelen dan in het begin, dat is duidelijk.
Levi schreef: 18 jan 2024, 18:33 Hoezo moet het meer onderbouwd worden? Ik verwacht van een top club dat ze dominant blijven ook na een voorsprong. Of tenminste de bal in de ploeg houden zonder alles naar voor te trappen.
Tegen mindere tegenstanders doen we dat ook, vaak met nog een pak extra goals als gevolg. Tegen Gent hebben we dat inderdaad niet gedaan. Ik vond Gent ook niet de sterke ploeg die ons op kwaliteit wegblies, dus dat hadden we beter kunnen/moeten doen.
Levi schreef: 18 jan 2024, 18:33 Vertel me gerust welke aanvallende patronen je match na match herkend onder de huidige coach? Het is hopen op een flits en dat is niet gezond. Ik denk dat de huidige coach niet de juiste keuze is. Uiteraard mogen jullie daar anders over denken.
Ons voetbal als puur flitsen voetbal wegzetten, vind ik iets te simpel. Tegen Gent alleen al viel Nielsen meermaals de half spaces goed aan. Nusa is meer dan 1x naar binnen geknepen om ruimte te maken voor Meijer. Thiago werd (te) vaak als targetman gebruikt om de bal bij te houden en de rest van de ploeg te laten aansluiten.

Ben ik 100% overtuigd door Deila? Neen. Ik heb nog altijd mijn twijfels bij zijn tactisch vermogen.
Levi
A-kern
Berichten: 566
Lid geworden op: 27 aug 2016, 21:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Levi »

Peter schreef: 18 jan 2024, 19:19 [quote=Levi post_id=90575 time=<a href="tel:1705599239">1705599239</a> user_id=267]
Het is toch duidelijk dat we onder de huidige trainer bij een voorsprong steeds op de eigen zestien gaan kamperen en afwachten? Zelfs Hans kreeg die vraag en had er geen antwoord op.
Deila heeft zelf gezegd dat dit niet de bedoeling was. Uit de behind the scenes blijkt ook dat hij wou dat ze speelden zoals de eerste 20 minuten. Het is zeker wel zo dat we behoudender spelen dan in het begin, dat is duidelijk.

[quote=Levi post_id=90575 time=<a href="tel:1705599239">1705599239</a> user_id=267]
Hoezo moet het meer onderbouwd worden? Ik verwacht van een top club dat ze dominant blijven ook na een voorsprong. Of tenminste de bal in de ploeg houden zonder alles naar voor te trappen.
[/quote]

Tegen mindere tegenstanders doen we dat ook, vaak met nog een pak extra goals als gevolg. Tegen Gent hebben we dat inderdaad niet gedaan. Ik vond Gent ook niet de sterke ploeg die ons op kwaliteit wegblies, dus dat hadden we beter kunnen/moeten doen.

[quote=Levi post_id=90575 time=<a href="tel:1705599239">1705599239</a> user_id=267]
Vertel me gerust welke aanvallende patronen je match na match herkend onder de huidige coach? Het is hopen op een flits en dat is niet gezond. Ik denk dat de huidige coach niet de juiste keuze is. Uiteraard mogen jullie daar anders over denken.
[/quote]

Ons voetbal als puur flitsen voetbal wegzetten, vind ik iets te simpel. Tegen Gent alleen al viel Nielsen meermaals de half spaces goed aan. Nusa is meer dan 1x naar binnen geknepen om ruimte te maken voor Meijer. Thiago werd (te) vaak als targetman gebruikt om de bal bij te houden en de rest van de ploeg te laten aansluiten.

Ben ik 100% overtuigd door Deila? Neen. Ik heb nog altijd mijn twijfels bij zijn tactisch vermogen.
[/quote]

Als deila zegt dat het niet de bedoeling is en het gebeurt al maanden bij een voorsprong lijkt het mij toch zijn verantwoordelijkheid dit te veranderen?
Sorry maar de tactische patronen die je aanhaalt zoals nusa naar binnen komen en back die erover komt dat zie je zelfs in 4de provinciale. Dat is voor mij geen aanvallend patroon eigen aan de coach. Blij dat we het eens zijn dat er tactische twijfels zijn..
Wat voor mij een coach een goede coach maakt is als je zijn hand herkent. Mourinho geen fan van hoe hij zijn teams liet voetballen maar je ziet een duidelijk idee. Preudhomme pastte zich in mijn ogen te vaak aan aan de tegenstander maar je zag wel de ideeen. Ik weet dat ik er vrij alleen in sta maar ik heb heimwee naar de herkenbare 3-5-2 van Leko met fris aanvallend voetbal. Dennis en Diatta vaak op de enkel bezette flanken. Met veel lef vooruit.
Op dit moment zie ik oprecht niet na half jaar waar deila voor staat. Bij aanstelling ging het over hoge pressie voortdurend. Er zijn paar matchen geweest zo maar meerendeel zakken we gewoon in.
FrankFarinaII
Belofte
Berichten: 225
Lid geworden op: 24 nov 2021, 21:47

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door FrankFarinaII »

Levi schreef: 18 jan 2024, 20:15
Peter schreef: 18 jan 2024, 19:19 [quote=Levi post_id=90575 time=<a href="tel:1705599239">1705599239</a> user_id=267]
Het is toch duidelijk dat we onder de huidige trainer bij een voorsprong steeds op de eigen zestien gaan kamperen en afwachten? Zelfs Hans kreeg die vraag en had er geen antwoord op.
Deila heeft zelf gezegd dat dit niet de bedoeling was. Uit de behind the scenes blijkt ook dat hij wou dat ze speelden zoals de eerste 20 minuten. Het is zeker wel zo dat we behoudender spelen dan in het begin, dat is duidelijk.

[quote=Levi post_id=90575 time=<a href="tel:1705599239">1705599239</a> user_id=267]
Hoezo moet het meer onderbouwd worden? Ik verwacht van een top club dat ze dominant blijven ook na een voorsprong. Of tenminste de bal in de ploeg houden zonder alles naar voor te trappen.
Tegen mindere tegenstanders doen we dat ook, vaak met nog een pak extra goals als gevolg. Tegen Gent hebben we dat inderdaad niet gedaan. Ik vond Gent ook niet de sterke ploeg die ons op kwaliteit wegblies, dus dat hadden we beter kunnen/moeten doen.

[quote=Levi post_id=90575 time=<a href="tel:1705599239">1705599239</a> user_id=267]
Vertel me gerust welke aanvallende patronen je match na match herkend onder de huidige coach? Het is hopen op een flits en dat is niet gezond. Ik denk dat de huidige coach niet de juiste keuze is. Uiteraard mogen jullie daar anders over denken.
[/quote]

Ons voetbal als puur flitsen voetbal wegzetten, vind ik iets te simpel. Tegen Gent alleen al viel Nielsen meermaals de half spaces goed aan. Nusa is meer dan 1x naar binnen geknepen om ruimte te maken voor Meijer. Thiago werd (te) vaak als targetman gebruikt om de bal bij te houden en de rest van de ploeg te laten aansluiten.

Ben ik 100% overtuigd door Deila? Neen. Ik heb nog altijd mijn twijfels bij zijn tactisch vermogen.
[/quote]

Als deila zegt dat het niet de bedoeling is en het gebeurt al maanden bij een voorsprong lijkt het mij toch zijn verantwoordelijkheid dit te veranderen?
Sorry maar de tactische patronen die je aanhaalt zoals nusa naar binnen komen en back die erover komt dat zie je zelfs in 4de provinciale. Dat is voor mij geen aanvallend patroon eigen aan de coach. Blij dat we het eens zijn dat er tactische twijfels zijn..
Wat voor mij een coach een goede coach maakt is als je zijn hand herkent. Mourinho geen fan van hoe hij zijn teams liet voetballen maar je ziet een duidelijk idee. Preudhomme pastte zich in mijn ogen te vaak aan aan de tegenstander maar je zag wel de ideeen. Ik weet dat ik er vrij alleen in sta maar ik heb heimwee naar de herkenbare 3-5-2 van Leko met fris aanvallend voetbal. Dennis en Diatta vaak op de enkel bezette flanken. Met veel lef vooruit.
Op dit moment zie ik oprecht niet na half jaar waar deila voor staat. Bij aanstelling ging het over hoge pressie voortdurend. Er zijn paar matchen geweest zo maar meerendeel zakken we gewoon in.
[/quote]

Ik sluit me aan bij je laatste paragraaf. De duidelijke aanwezigheid van een ploeg, dmv een patroon, is nog steeds niet merkbaar. Dit geeft de perceptie dat fcb gewoon wat aanmoddert en zich geen spelidentiteit aanmeet. Dit is volledig te wijten aan de coach. Geen idee of deila een patroon heeft en het effectief wil opleggen. Nu spelen we als een uitgebluste middenmotor, en dat kan niet voor fcb.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5338
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Tiki Taka »

Ik vind persoonlijk dat het voetbal dat Deila beoogt of zijn team laat spelen minder bij Club past wegens te behouden, te weinig attractief.
Anderzijds moet wel gezegd dat Club de laatste 10 matchen dikwijls de 0 houdt en dat is op zich al een hele goede basis om de 3 punten binnen te halen.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1963
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door t4nd »

Ik denk dat we allemaal ongeveer hetzelfde vinden :-).

Club kan en moet beter presteren dan ze nu bij momenten doen, anderzijds staan we meer dan een straat achter en is resultaat ook gewoon belangrijk. Op dit moment zie ik ons liever winnen met matig voetbal dan verliezen met geweldig voetbal.
Sanders
Supersub
Berichten: 1217
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Sanders »

t4nd schreef: 19 jan 2024, 09:12 Ik denk dat we allemaal ongeveer hetzelfde vinden :-).

Club kan en moet beter presteren dan ze nu bij momenten doen, anderzijds staan we meer dan een straat achter en is resultaat ook gewoon belangrijk. Op dit moment zie ik ons liever winnen met matig voetbal dan verliezen met geweldig voetbal.
De ene is al wat meer expressiever in zijn betoog dan de andere. :thumbb:
Levi
A-kern
Berichten: 566
Lid geworden op: 27 aug 2016, 21:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Levi »

Compleet off topic maar paar jaar geleden was Xabi Alonso nadrukkelijk in beeld. Als je ziet wat die nú presteert… eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik toen ook niet wist wat ervan te denken. Zo zie je maar.
Plaats reactie