[T1.] Nicky Hayen

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

[T1.] Nicky Hayen

Bericht door IsO »

gisteren in HNB, een verslagje van de eerste wedstrijd van Hayen als T1 ad interim van onze Club (oefenwedstrijd tegen Valenciennes achter gesloten deuren):
[spoiler]
Nicky Hayen moest toch nog meermaals bijsturen bij Club: een ooggetuigenverslag van het debuut achter gesloten deuren
Hayen langs de lijn tegen Valenciennes.

Club Brugge blijft onder Nicky Hayen (43) gewoon… Club Brugge. Niet alles wordt hetzelfde als bij Deila, maar de grote lijnen wel, zo konden we vaststellen bij zijn eerste oefenmatch. Een ooggetuigenverslag van achter gesloten deuren.

Pieter-Jan Calcoen
Gisteren om 15:20

Wie binnen Club de vraag krijgt wat hij/zij van Nicky Hayen denkt, geeft standaard als eerste antwoord: “Goeie gast.” Om er vervolgens in één adem aan toe te voegen: “Goeie trainer.” Zou evengoed gezegd mogen worden: “Klok van een stem.”

Ronny Deila was apathisch voor de dug-out van Jan Breydel. In Hayen zit er evenmin veel beweging – hij staat steevast stokstijf, met de armen gekruist, in het uiterste hoekje van de gekalkte rechthoek voor de bank –, maar die standbeeld-houding belet hem niet wél zeer aanwezig te zijn. Voortdurend zit Hayen zijn spelers aanwijzingen toe te schreeuwen, veelal in het Engels, maar als het moet ook in het Nederlands of het Frans. Het gaat luid, zeker in een leeg Schiervelde: tegen Valenciennes waren er geen fans welkom.

Het Nieuwsblad mocht wel binnen, waarvoor dank, op wat voor Hayen toch een historische dag was: ’t was zijn eerste wedstrijd aan het roer van Club A. Het goede nieuws is: naar verluidt heeft hem dat niet veranderd. Hayen was de voorbije dagen niet onwennig omdat er plots ‘sterren’ – we plaatsen het bewust tussen haakjes – aan zijn potjes op het oefenveld stonden. Neen, hij coachte zoals hij dat bij Club NXT deed: bevlogen en, zo zeggen insiders, duidelijk – iedereen weet wat te doen.

Balanta bijsturen
Althans, in theorie. ’t Is natuurlijk nog vroeg – dinsdag was er pas de eerste training, twee dagen later kwam Valenciennes al langs –, maar Hayen moest toch nog meermaals bijsturen. Vooral op het middenveld, leek ons. Wanneer Vanaken inzakte, wilde Hayen dat defensieve middenvelder Balanta doorschoof, opdat de offensieve spelers niet op een eiland zouden komen te staan Het was onder Deila vaak een probleem: Vanaken had geen aanspeelpunten voorwaarts.

In dezelfde filosofie pasten de uitdrukkelijke kreten richting Nielsen, met de vraag ‘runs’ te maken – loopbewegingen in de rug van de defensie. Ook als de Deen de bal niet ontving, kreeg hij complimenten van Hayen: hij wil af van het statische spel.

Hayen wil, zo klinkt het bij mensen die Club NXT volgen, ook tactisch flexibel zijn. Dat was Club onder Deila ook wel – hij wisselde een paar keer tijdens de match van spelsysteem –, maar er werd amper op getraind. Dat was eraan te zien: het was vaak een rommeltje wanneer Club plots omschakelde van 4-3-3 naar 3-5-2, dan zat er nog minder lijn in het spel. Hayen maakte nu van de laatste tien minuten voor de pauze slim gebruik om een opbouw met drie spelers achterin te oefenen: dan stond Balanta een rij lager.

U begrijpt: het gaat om details. Op het Basecamp verwacht niemand dat Hayen voor een paleisrevolutie zal zorgen. Op basis van wat we tegen Valenciennes te zien kregen, blijft 4-3-3 het uitgangspunt. En blijft Vanaken de spil waarrond dit Club zal draaien. De aanvoerder krijgt van Hayen de vrijheid te lopen waar hij wil – logisch: hij doet áltijd iets goeds met de bal –, de anderen moeten er dan maar voor zorgen dat de posities ingevuld zijn. Niet toevallig lukte Vanaken de enige goal vanop vrije trap: 1-0.

Ander bureau
Ook in de dagelijkse werking houdt Hayen, die zijn spelers dit weekend vrijaf geeft, vast aan verschillende gewoontes die Deila geïntroduceerd had. Zo wil hij dat het gezamenlijke ontbijt behouden blijft. Met daarbij aandacht dat er geen kliekjes zijn, maar dat alle nationaliteiten en leeftijden door mekaar zitten. De grootste verandering is misschien nog voor hemzelf: Hayen is van bureau gewisseld. Een verhuis van nauwelijks zo’n tien meter, want die ruimtes lagen al naast mekaar, maar toch.

Grote conclusies hoeven we niet te trekken uit de partij tegen Valenciennes, de nummer laatst van de Ligue 2. Per slot van rekening was het maar vriendschappelijk, en dat dan nog met een mix tussen A-kernspelers en beloften. Maar langs de andere kant gaf het ons wel een beeld van hoe Hayen zich wil gaan presenteren. De coach-Hayen leek veel op de speler: borst vooruit, het niet te moeilijk maken, de nadruk leggen op veel inzet. Of dat volstaat om Club te reanimeren, moet binnen tien dagen blijken.
maartendr81
Belofte
Berichten: 215
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: [T1.] Nicky Hayen

Bericht door maartendr81 »

Ik vermoed dat, als het achter gesloten deuren werd gespeeld, er waarschijnlijk geen beelden of samenvatting van terug te vinden is?
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [T1.] Nicky Hayen

Bericht door Sanders »

Op de Club-website staat een kort verslag met opstellingen.
Zou niet teveel waarde hechten aan die match gezien de beschikbare spelers.
Geen training op donderdagmiddag, wel een oefenmatch achter gesloten deuren tegen Valenciennes FC. Blauw-Zwart, dat vooral aangevuld werd met youngsters van Club NXT in afwezigheid van negen internationals, klopte de Franse tweedeklasser met 1-0.

Het Basecamp werd donderdagmiddag ingeruild voor The NEST in Roeselare. De troepen van hoofdcoach ad interim Nicky Hayen trapten om 13u00 een oefenpot op gang met Valenciennes, dat momenteel laatste staat in de Ligue 2. Tussen de lijnen werden youngsters als De Smet, Yameogo en Talbi omringd door ervaren gezichten als Vanaken, Nielsen, Boyata en Jutglà.

De eerste noemenswaardige gebeurtenis viel pas na een kwartier te noteren. Een vrije trap van Skoras belandde op de vuisten van de Clemente. Enkele minuten later zette diezelfde Skoras een fraaie actie op gang. Na een één-tweetje met Vanaken probeerde de Pool het nog eens met Lenn De Smet, maar die legde uiteindelijk iets te kort terug. Skoras kreeg daarna weer een goeie mogelijkheid. Hij krulde de bal met z’n linker de verste hoek in, maar de bezoekende doelman pakte opnieuw uit met een sterke redding.

Stilstaande fase

Vlak voor rust was het wel prijs voor Club. Vanaken zette zich achter de bal voor een vrije trap net buiten de zestien. Onze kapitein knalde het leer door de muur en via de paal binnen. 1-0. In de rust bleven Vanaken, Nielsen en Jutglà binnen. Liam De Smet, Bisiwu en Barbera kregen hun kans.

En net in het begin van de tweede helft verzilverde Valenciennes een vrije trap op exact dezelfde plaats waar Vanaken Club op voorsprong kon brengen. Cuffaut pegelde de bal staalhard op de lat. Het gevaar van Club bleef dan weer van Skoras komen. Een afstandsschot werd door de intussen ingevallen Diabaté over doel getikt.

Nadien was het vooral Valenciennes dat op zoek ging naar de gelijkmaker. Bursik pakte uit met een heerlijke parade op een knal vanuit de tweede lijn. Vijf minuten voor tijd zagen de bezoekers nog een doelpunt terecht afgekeurd wegens buitenspel. Zo kon een jong Club Brugge de wedstrijd toch al winnend afsluitend en verder werken richting de play-offs.

Opstelling Club eerste helft: Jackers, Lenn De Smet, Boyata, Yameogo, De Cuyper, Balanta, Nielsen, Vanaken, Skoras, Jutglà en Talbi.

Opstelling Club tweede helft: Bursik, Lenn De Smet, Yameogo, Boyata (60’ Simba), De Cuyper (60’ Audoor), Liam De Smet, Balanta (60’ Yakeymenko), Talbi, Skoras, Barbera en Bisiwu.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [T1.] Nicky Hayen

Bericht door IsO »

Gisteren in HNB: een eerste inkijkje in de ideeën en werkwijze van onze T1 ad interim:
[spoiler]
Nicky Hayen spreekt voor het eerst als coach van Club Brugge: “Ronny Deila kwam nog afscheid nemen. Dat siert hem”

Wie van niet beter wist, zou denken dat Nicky Hayen het wekelijks perspraatje al jaren voor zijn rekening nam. Maar goed: de nieuwe Club-coach ad interim mocht voor het eerst terug- én vooruitblikken op het seizoen van blauw-zwart. En deed daarbij zelfs aan een ex-collega denken. “We gaan heus niet alles omgooien.”

Junior Verbeeke
Gisteren om 14:45

Of hij zich ietwat onwennig voelde? “Eigenlijk niet”, stak Hayen donderdag van wal. Hij kwam voor het eerst de pers toespreken als hoofdcoach van Club Brugge. “Het is niet zo dat ik uit het niets kom, want ik werk hier al anderhalf jaar. En vorig seizoen heb ik tijdens de play-offs al ervaring kunnen opdoen onder Rik De Mil. De groep kent mij en omgekeerd. Ik ben vooral fier dat ik hier zit. Toen het mij gevraagd werd, ben ik gewoon rustig gebleven.”

“Ze zijn altijd voor Deila blijven spelen”
Hayen kwam nog eens terug op het ontslag van Ronny Deila. Dat kwam niet uit de lucht gevallen, en volgens de nieuwe Club-coach werd de hele zaak ook sereen afgehandeld. Een solide basis om de draad opnieuw op te pikken. “Ronny is nog afscheid komen nemen van de groep”, klinkt het. “Dat siert hem als mens. Hij heeft ook benadrukt dat ik tot op het einde loyaal aan hem gebleven ben. Dat signaal was belangrijk voor het verdere traject met deze groep. Deze jongens zijn altijd voor hun coach blijven spelen.”

Maar Deila is het verleden: Hayen moet Club Brugge nu nog naar het hoogst mogelijke leiden tijdens de kampioenenronde. Ondanks een vierde plaats, ondanks een enorme kloof met Union en anderlecht. “Onze ambitie? De eerste wedstrijd tegen Cercle winnen”, haalde Hayen de schouder sop. “Ik ga niet zeggen dat onze play-offs staan of vallen met die match, maar het zal wél een zekere richting bepalen.” De Brugse voorbereiding onder de nieuwe sportieve baas bestond vooral uit... veel praten. “Bijna allemaal individuele gesprekken”, zegt Hayen. “Ik wou van de spelers weten wat goed was, maar ook wat beter kon. Daarna heb ik mijn principes uitgelegd. Dat wil ik nu allemaal in één verhaal gieten.”

Velen kennen Hayen nog niet goed als coach: voor wat staat de Limburger eigenlijk? “Ik las dat het bij een 4-3-3 blijft, maar het draait bij mij niet om een vast systeem, wél rond een dynamiek binnen de ploeg”, stelt hij. “Elke speler moet duidelijk weten wat de taken zijn. In balverlies, balbezit of een omschakeling. We willen het DNA van Club Brugge terugbrengen. Ik wil intensiteit zien, maar heb ook graag de bal. Maar duidelijkheid blijft voor mij het allerbelangrijkste.”

Druk weghouden
Verwacht tegen Cercle ook geen gedaanteverwisseling of acht nieuwe namen. Enkel Mignolet is zeker out. “Ik ga zeker niet alles omgooien, want we deden ook veel dingen goed. De perceptie dat alles slecht was, werd door de buitenwereld gecreëerd. We gaan de werkpunten aanpakken en verder bouwen. De jongens moeten terug met vertrouwen spelen.”

Toegegeven: we hadden een beetje een déjà-vu van vorig seizoen, toen De Mil overnam van Parker. Gesprekken, duidelijkheid, intensiteit: ook toen lag de nadruk op die facetten. “Iedere speler moet de beste versie van zichzelf worden. En willen de druk weghouden van de ploeg”, gaf Hayen nog mee. “Vooral veel externe factoren dragen daartoe bij. Maar we werken met een competente staf en spelers die weten hoe ze daarmee moeten omgaan.”
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [T1.] Nicky Hayen

Bericht door IsO »

Gisteren in HNB: een eerste inkijkje in de ideeën en werkwijze van onze T1 ad interim:
[spoiler]
Nicky Hayen spreekt voor het eerst als coach van Club Brugge: “Ronny Deila kwam nog afscheid nemen. Dat siert hem”

Wie van niet beter wist, zou denken dat Nicky Hayen het wekelijks perspraatje al jaren voor zijn rekening nam. Maar goed: de nieuwe Club-coach ad interim mocht voor het eerst terug- én vooruitblikken op het seizoen van blauw-zwart. En deed daarbij zelfs aan een ex-collega denken. “We gaan heus niet alles omgooien.”

Junior Verbeeke
Gisteren om 14:45

Of hij zich ietwat onwennig voelde? “Eigenlijk niet”, stak Hayen donderdag van wal. Hij kwam voor het eerst de pers toespreken als hoofdcoach van Club Brugge. “Het is niet zo dat ik uit het niets kom, want ik werk hier al anderhalf jaar. En vorig seizoen heb ik tijdens de play-offs al ervaring kunnen opdoen onder Rik De Mil. De groep kent mij en omgekeerd. Ik ben vooral fier dat ik hier zit. Toen het mij gevraagd werd, ben ik gewoon rustig gebleven.”

“Ze zijn altijd voor Deila blijven spelen”
Hayen kwam nog eens terug op het ontslag van Ronny Deila. Dat kwam niet uit de lucht gevallen, en volgens de nieuwe Club-coach werd de hele zaak ook sereen afgehandeld. Een solide basis om de draad opnieuw op te pikken. “Ronny is nog afscheid komen nemen van de groep”, klinkt het. “Dat siert hem als mens. Hij heeft ook benadrukt dat ik tot op het einde loyaal aan hem gebleven ben. Dat signaal was belangrijk voor het verdere traject met deze groep. Deze jongens zijn altijd voor hun coach blijven spelen.”

Maar Deila is het verleden: Hayen moet Club Brugge nu nog naar het hoogst mogelijke leiden tijdens de kampioenenronde. Ondanks een vierde plaats, ondanks een enorme kloof met Union en anderlecht. “Onze ambitie? De eerste wedstrijd tegen Cercle winnen”, haalde Hayen de schouder sop. “Ik ga niet zeggen dat onze play-offs staan of vallen met die match, maar het zal wél een zekere richting bepalen.” De Brugse voorbereiding onder de nieuwe sportieve baas bestond vooral uit... veel praten. “Bijna allemaal individuele gesprekken”, zegt Hayen. “Ik wou van de spelers weten wat goed was, maar ook wat beter kon. Daarna heb ik mijn principes uitgelegd. Dat wil ik nu allemaal in één verhaal gieten.”

Velen kennen Hayen nog niet goed als coach: voor wat staat de Limburger eigenlijk? “Ik las dat het bij een 4-3-3 blijft, maar het draait bij mij niet om een vast systeem, wél rond een dynamiek binnen de ploeg”, stelt hij. “Elke speler moet duidelijk weten wat de taken zijn. In balverlies, balbezit of een omschakeling. We willen het DNA van Club Brugge terugbrengen. Ik wil intensiteit zien, maar heb ook graag de bal. Maar duidelijkheid blijft voor mij het allerbelangrijkste.”

Druk weghouden
Verwacht tegen Cercle ook geen gedaanteverwisseling of acht nieuwe namen. Enkel Mignolet is zeker out. “Ik ga zeker niet alles omgooien, want we deden ook veel dingen goed. De perceptie dat alles slecht was, werd door de buitenwereld gecreëerd. We gaan de werkpunten aanpakken en verder bouwen. De jongens moeten terug met vertrouwen spelen.”

Toegegeven: we hadden een beetje een déjà-vu van vorig seizoen, toen De Mil overnam van Parker. Gesprekken, duidelijkheid, intensiteit: ook toen lag de nadruk op die facetten. “Iedere speler moet de beste versie van zichzelf worden. En willen de druk weghouden van de ploeg”, gaf Hayen nog mee. “Vooral veel externe factoren dragen daartoe bij. Maar we werken met een competente staf en spelers die weten hoe ze daarmee moeten omgaan.”
Vandaag in HNB: Hayens eerste dagen als T1:
[spoiler]
Wat doet Nicky Hayen anders bij Club Brugge dan Ronny Deila? Wij reconstrueerden zijn eerste dagen

Een zieke ploeg reanimeren terwijl je zelf niet de zotste adelbrieven hebt en slechts ad interim bent aangesteld: de klus van Nicky Hayen (43) oogt zwaar. Wat is zijn plan? Een inkijk in zijn eerste dagen
.
Pieter-Jan Calcoen,Junior Verbeeke
Vandaag om 03:00

“Nicky beheerst de kunst een goede training te geven. Hij kent het voetbal”, klinkt het in de wandelgangen van Club Brugge. Het lijkt banaal – het zou de basis moeten zijn voor een profcoach, wat het vreemd genoeg niet is, zo leert tien jaar ervaring in eerste klasse ons –, maar in het geval van Club-trainer ad interim Hayen was het doorslaggevend. Op zijn cv als speler of coach kan hij niet teren, hij moest de groep voor zich winnen door te tonen wat hij kan. Dat is gelukt: Vanaken en co. merkten dat Hayen kwaliteit biedt.

Hayen, die met Club moet mikken op plaats twee, is niet zinnens alles wat onder Ronny Deila geïntroduceerd was overboord te gooien. Niet qua gewoontes – het gezamenlijke ontbijt blijft bijvoorbeeld behouden –, maar ook niet qua voetbal. Hayen: “Want we deden onder Deila ook veel dingen goed.”

Niet boven zijn spelers
Maar er zullen uiteraard wel wijzigingen zijn – anders had Club evengoed niet van T1 kunnen wisselen. Stond Deila bóven de spelers, dan is Hayen eerder een onderdeel van het geheel. Het is een goede aanpak, omdat Hayen sowieso maar tot het einde van het seizoen aan zet is. Het helpt de Limburger dat hij geen groot ego heeft: hij schikt zich naar zijn rol, weet wat er van hem verwacht wordt. Het valt te bezien of hij die houding kan aanhouden als de resultaten mee- of tegenvallen.

Ook een specifieke kwaliteit van Hayen: hij staat, meer dan Deila destijds, open voor de meningen van anderen. Zo geeft hij de staf veel verantwoordelijkheid, ook de spelers betrekt hij bij zijn visie. “Er waren veel individuele gesprekken”, aldus Hayen. “Ik wilde van de jongens horen wat goed was en wat beter kon. Vervolgens heb ik mijn principes uitgelegd. Iedereen moet zijn taken kennen. Ik wil het Club-DNA terugbrengen, met intensiteit en vertrouwen. Maar ik zie ook graag een snelle balcirculatie.”

Het is een plan dat de spelersgroep als muziek in de oren klonk: er is geen voetballer te vinden die graag de hele tijd de ballen over zijn hoofd ziet vliegen. Die insteek, in combinatie met de goede trainingen en een helpende hand van Deila – “Ronny zei de spelers dat ik altijd loyaal ben geweest” –, zorgt ervoor dat Hayen de vestiaire voorlopig meeheeft. Niet evident: binnen de kern waren er velen, niet het minst de Scandinaviërs, die Deila liever niet zagen gaan, maar dat bezorgde Hayen naar verluidt geen achterstand.

Te groot? Net een voordeel
Deila was een trainer die keuzes durfde te maken op basis van zijn buikgevoel. Intern valt te horen dat Hayen anders is: hij heet analytischer te zijn. Het is een aanpak die meer past bij de Club Brugge-cultuur, waar er de laatste seizoenen een zeer wetenschappelijk kader gecreëerd is. Hayen kent het huis – “Ik werk hier al anderhalf jaar”, merkte hij op – en wil de volledige structuur benutten. Durfde Deila weleens klagen dat het Basecamp te groot was, dan ziet Hayen vooral de voordelen.

Het zou goed zijn, mocht Hayen ook zo vlot kunnen omgaan met de grootsheid van het instituut Club Brugge. Want ook al zijn de eerste signalen positief, het valt onmogelijk in te schatten hoe hij zal functioneren als de druk toeneemt – dat heeft hij bij Tienen, Geel, STVV of Club NXT nooit meegemaakt. Naar verluidt is hij die eerste dagen niet veranderd, hijzelf zegt vooral “fier” te zijn, maar hoe wordt het straks als alle spotlights op hem gericht zijn? Er is niemand binnen Club die er iets zinnigs over kan zeggen.

Op zijn persconferentie gaf Hayen alvast een serene, rustige indruk: het doet het beste verhopen. Hij tracht zijn spelers even relaxed te krijgen, opdat ze weer “de beste versie van zichzelf” worden. Dan komt het goed, denkt Hayen: “Voetballen kunnen we.”
HeervanBiesen
A-kern
Berichten: 625
Lid geworden op: 26 jun 2017, 16:56

Re: [T1.] Nicky Hayen

Bericht door HeervanBiesen »

Ben eigenlijk wel benieuwd wat Hayen van functie gaat vervullen, zodra er een nieuwe T1 is.

Want hij was de T1 bij de beloften, en deze vacature is ondertussen al ingevuld door de Nederlandse ex-coach van anderlecht.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [T1.] Nicky Hayen

Bericht door Sanders »

HeervanBiesen schreef: 29 mar 2024, 11:42 Ben eigenlijk wel benieuwd wat Hayen van functie gaat vervullen, zodra er een nieuwe T1 is.

Want hij was de T1 bij de beloften, en deze vacature is ondertussen al ingevuld door de Nederlandse ex-coach van anderlecht.
Veldman heeft, volgens de officiële berichtgeving op de website van Club, getekend tot einde dit seizoen. Dat laat dus nog wat opties open.
We zeggen het misschien niet graag, maar Veldman heeft onder andere bij de mauve goed werk geleverd met hun ploeg in 1B. Hij is dus alleszins een interessant profiel.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [T1.] Nicky Hayen

Bericht door Sanders »

Artikel gisteren op HLN:

Gedaan met het buikgevoel: zo zorgt Nicky Hayen achter de schermen voor reanimatie bij Club Brugge

Club Brugge hing in de touwen, maar dankzij Nicky Hayen lijkt het plots weer een beetje de oorlogsmachine van weleer. Het mag zelfs weer dromen van de landstitel na een 4 op 6 in de play-offs. Hoe deed Hayen dat?

[spoiler]
Pumping beats, een uitzinnige twaalfde man en vreugdetaferelen in de spelerstunnel. Olympia was zondag in het eerste echte lenteweekend opnieuw de festivalweide van weleer. Heel herkenbaar, maar was dat een tijd geleden, zeg.

De Brugse leeuw brult weer. Op de manier waarop blauw-zwart in het jongste decennium zo vaak de aartsvijand of andere tenoren ten val bracht, zo werd anderlecht zondagavond uit het Jan Breydelstadion weggeblazen. Met een topprestatie binnen de lijnen en een twaalfde man die Club voor het eerst in tijden over de streep trok.

“Ik ben slechts een kleine schakel in het geheel”, was Nicky Hayen nederig. Het is hoe hij er vandaag instaat. Hoog van de toren blazen, ligt niet in zijn DNA. Navraag maakt evenwel snel duidelijk dat de Limburger met zijn aanpak wel degelijk een flink aandeel heeft in de plotse ommekeer. Zowel van bovenaf als in de kleedkamer wordt de manier waarop hij deze op het eerste gezicht ondankbare taak ter harte neemt, enorm gesmaakt.

In het Belfius Basecamp dienden de huisregels niet aangepast. Wel herinnerde Hayen de groep nog eens aan die afspraken, die gaandeweg een seizoen na verloop van tijd altijd net iets minder strikt nageleefd worden. Hij deed dat evenwel niet als een schoolmeester, maar rekent van dag één op de verantwoordelijkheid en beroepsernst van zijn spelersgroep. Het is evenwel niet in het restaurant of in het spelershome dat het schoentje wrong bij Club, waar de groepsdynamiek onder Ronny Deila al die tijd best oké is geweest.
Minder romanticus

Na het ontslag van de Noor had Club Brugge nood aan strenge richtlijnen op voetbalvlak. De zogenaamde duidelijkheid die de nieuwe T1 al enkele keren heeft aangehaald. De tactische houvast, die onder Deila ontbrak. Strenge regels, vooral in balverlies, die tegen anderlecht werden nageleefd. Tot voor kort was alles veel te vrijblijvend, met alle gevolgen van dien. Vandaag is er veel minder ruimte voor interpretatie, met dank aan Hayen.

Intimi menen dat de Truienaar zich graag bezighoudt met het tactische aspect van voetbal. Dat staat haaks op de filosofie van Deila, die veel meer romanticus is. En te veel geloof vestigde in de offensieve kwaliteiten en flitsen van zijn spelers en voorbijging aan de basisprincipes van het voetbal. Deila deed alles meer op zijn buikgevoel. En lukte het niet met een bepaalde veldbezetting, dan probeerde hij het met enkele andere jongens. Hayen is veel analytischer dan Deila.

Net zoals alle topclubs heeft club een handvol data-analisten in huis, die voor en na elke wedstrijd een schat aan informatie aanleveren. Deila ging daar maar zelden mee aan de slag, maar Hayen doet dat wel. Onder meer met de steun van keepertrainer Wouter Biebauw, verantwoordelijk voor alle standaardsituaties. De staf gaat tegenwoordig veel dieper wat de analyse van de tegenstander betreft. Hayen deed zo eerst Cercle en vervolgens anderlecht pijn. Zeker nu het tactische aspect sinds de start van de Champions’ Play-offs enorm aan belang won, is dat een grote surplus voor Club.

De manier waarop Hayen zijn ideeën overbrengt en implementeert, wordt evenzeer gesmaakt. Hij houdt het simpel. Maakt de dingen niet onnodig moeilijk. Daarin wordt hij naar verluidt uitstekend bijgestaan door Michiel Jonckheere. De nuchtere ex-speler van KV Oostende boekte sinds zijn komst snel resultaten met de U18 van Club. Vandaag wordt zijn bijdrage in Club 1 enorm geapprecieerd - hij sluit perfect aan bij Hayen. Data aanwenden is één iets, maar je moet het ook nog kunnen overbrengen richting de spelersgroep. Hayen weet alles op een goeie, eenvoudige manier naar zijn spelersgroep te vertalen. Voor hen zijn de zaken die gevraagd worden helder.

Daar waar Ronny Deila eerder eigenzinnig was, staat Hayen ook veel meer open voor overleg en input op alle niveaus. De voorbije weken betrok hij zijn spelers heel nauw bij het gebeuren. Hij doet dat op een interactieve manier. Hayen laat beelden zien en vraagt zijn spelersgroep om een mening. Om uiteindelijk samen de juiste conclusies te trekken. Zijn hoedanigheid van interim-coach vraagt misschien om veelvuldig overleg en breder gesteunde beslissingen, maar ook bij Club NXT hanteerde Hayen dezelfde aanpak. Bij Club Brugge hebben ze intussen begrepen dat ze enkel collectief uit het moeras kunnen komen. Wat dat betreft, is Hayen op dit moment de juiste man op de juiste plaats.

Ook met de sportieve cel van Club, die vandaag nog niet helemaal is ingevuld, is de communicatie en samenwerking uitstekend. Hayen staat open voor het pingpongen met zijn oversten - hij toetst ook daar zijn beslissingen af. Die bleken de voorbije week ook de juiste, met als exponent de inbreng van Ferran Jutglà als nummer tien toen Casper Nielsen zondag geblesseerd uitviel. De groepsdynamiek in het Basecamp zat al relatief goed, maar het is vooral op voetbalvlak dat Hayen de jongste weken heel veel veranderd heeft.

What’s NXT?

Hayen is niet de persoon om ver vooruit te blikken. Hij haalde er zondag de spreekwoordelijke zwaluw bij en benadrukte nog eens dat het bij Club weinig zinvol is om verder te kijken dan de volgende wedstrijd. Met het oog op de toekomst is het wel zo dat de Limburger straks de vruchten van zijn werk als T1 ad interim kan plukken, ten minste als het straks verder een beetje de goeie richting uitgaat.

Nicky Hayen is intussen één decennium trainer. Hij was actief bij enkele amateurclubs, werkte in Wales en in de woestijn en kende bij STVV en Waasland-Beveren twee passages in de hoogste afdeling. Een carrière die hem toeliet veel ervaring op te doen, maar die voor hem misschien ook nog niet bracht wat er intussen van verlangd werd. Dan kan het voor Hayen, ook al omdat er wat Club NXT betreft nog niets beslist is richting volgend seizoen, geen kwaad om dezer dagen punten te scoren. Vergelijkbaar met Rik De Mil, die na zijn periode als tussenpaus bij Club 1 de ploegen plots voor het uitkiezen had.
Wat ik hier tussen de lijnen lees, is dat Hayen een modernere trainer is dan Deila. Hij weet dat hij slechts een radartje in het geheel is, zeker aangezien het slechts een interim contract is. Maar hij maakt wel gebruik van alle mogelijke informatie, of hij luistert er op zijn minst naar.
Deila daarentegen deed dat niet en voor mij maakt dat nu ook een stuk duidelijker wat Deila bedoelde met iedereen die zich moeide met zijn keuzes.
Dat Mannaert zich al eens durft laten gelden in de sportieve keuzes van een trainer, weten we allemaal ondertussen. Maar ik vermoed nu dat onze data-analisten vaak een andere mening toegedaan waren dan Deila en dat het met hen ook vaak clashte omdat hun data aantoonde dat deze of gene speler beter geschikt was, geblesseerd was, vermoeid was, uit vorm was,...

Dit artikel komt natuurlijk voort uit de waan van de dag en we zijn nog maar 2 matchen ver met Hayen. Zijn voorgeschiedenis lijkt niet indrukwekkend, maar elke persoon kan bijleren uit zijn fouten en vooruitgang maken. Het kan ook gewoon zijn dat zijn aanpak beter werkt bij topploegen dan bij ploegen zoals Beveren.

Ook bij hem benieuwd of hij na dit seizoen de stap terug zet naar NXT (eens je A-trainer bent, voelt de stap naar NXT toch aan als een degradatie?), hij assistent wil zijn van de nieuwe T1, of zelf toch ergens weer als T1 aan de slag wil.
Gebruikersavatar
Duffman
Invaller
Berichten: 805
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:05
Locatie: Het gat van Pluto

Re: [T1.] Nicky Hayen

Bericht door Duffman »

Kom zeg, geef die gast zijn kans volgend seizoen.
“Never say never, because limits, like fears, are often just an illusion.”
- Michael Jordan -
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [T1.] Nicky Hayen

Bericht door Tiki Taka »

Duffman schreef: 18 apr 2024, 21:55 Kom zeg, geef die gast zijn kans volgend seizoen.
Ik zou nog een aantal weken afwachten.
Desalniettemin doet hij het totnogtoe voortreffelijk.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [T1.] Nicky Hayen

Bericht door Sanders »

Laten we geen Patrick Lefevre'ken doen en contracten aanbieden meteen na overwinningen of in momenten van euforie.
Sereen alles op het juiste moment evalueren.
Zowel voor onze T1-positie, als voor zij (niet noodzakelijk op dit forum) nu schreeuwen dat Jackers de voorkeur moet krijgen op Mignolet, dat Balanta een contract moet krijgen voor 2 jaar, dat Skov meteen op de transferlijst moet staan,...

Focussen op het sportieve, gezien onze situatie en van waar we komen; om nadien het extra-sportieve te bekijken. Niemand is nu mentaal gebaat om ook nog contractbeslommeringen aan het hoofd te hebben.
macfall
Jeugdspeler
Berichten: 124
Lid geworden op: 25 jan 2021, 15:25

Re: [T1.] Nicky Hayen

Bericht door macfall »

Sanders schreef: 19 apr 2024, 11:10 Laten we geen Patrick Lefevre'ken doen en contracten aanbieden meteen na overwinningen of in momenten van euforie.
Sereen alles op het juiste moment evalueren.
Zowel voor onze T1-positie, als voor zij (niet noodzakelijk op dit forum) nu schreeuwen dat Jackers de voorkeur moet krijgen op Mignolet, dat Balanta een contract moet krijgen voor 2 jaar, dat Skov meteen op de transferlijst moet staan,...

Focussen op het sportieve, gezien onze situatie en van waar we komen; om nadien het extra-sportieve te bekijken. Niemand is nu mentaal gebaat om ook nog contractbeslommeringen aan het hoofd te hebben.
Inderdaad.
Gebruikersavatar
Duffman
Invaller
Berichten: 805
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:05
Locatie: Het gat van Pluto

Re: [T1.] Nicky Hayen

Bericht door Duffman »

Sanders schreef: 19 apr 2024, 11:10 Laten we geen Patrick Lefevre'ken doen en contracten aanbieden meteen na overwinningen of in momenten van euforie.
Sereen alles op het juiste moment evalueren.
Zowel voor onze T1-positie, als voor zij (niet noodzakelijk op dit forum) nu schreeuwen dat Jackers de voorkeur moet krijgen op Mignolet, dat Balanta een contract moet krijgen voor 2 jaar, dat Skov meteen op de transferlijst moet staan,...

Focussen op het sportieve, gezien onze situatie en van waar we komen; om nadien het extra-sportieve te bekijken. Niemand is nu mentaal gebaat om ook nog contractbeslommeringen aan het hoofd te hebben.
Ik schreeuw niet dat Jackers de eerste doelman moet worden, omdat Mignolet zijn status heeft afgedwongen (en deze ondanks zijn leeftijd momenteel nog steeds overeind blijft. Simon is nog steeds een uitstekend doelman).
Het trainersverhaal is anders. Vraag: wat heeft Karel Geeraerts al exact bewezen wat van hem kandidaat 1 maakt? Of Van Nistelrooy (als trainer hé)?
“Never say never, because limits, like fears, are often just an illusion.”
- Michael Jordan -
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [T1.] Nicky Hayen

Bericht door Sanders »

Duffman schreef: 19 apr 2024, 11:57
Sanders schreef: 19 apr 2024, 11:10 Laten we geen Patrick Lefevre'ken doen en contracten aanbieden meteen na overwinningen of in momenten van euforie.
Sereen alles op het juiste moment evalueren.
Zowel voor onze T1-positie, als voor zij (niet noodzakelijk op dit forum) nu schreeuwen dat Jackers de voorkeur moet krijgen op Mignolet, dat Balanta een contract moet krijgen voor 2 jaar, dat Skov meteen op de transferlijst moet staan,...

Focussen op het sportieve, gezien onze situatie en van waar we komen; om nadien het extra-sportieve te bekijken. Niemand is nu mentaal gebaat om ook nog contractbeslommeringen aan het hoofd te hebben.
Ik schreeuw niet dat Jackers de eerste doelman moet worden, omdat Mignolet zijn status heeft afgedwongen (en deze ondanks zijn leeftijd momenteel nog steeds overeind blijft. Simon is nog steeds een uitstekend doelman).
Het trainersverhaal is anders. Vraag: wat heeft Karel Geeraerts al exact bewezen wat van hem kandidaat 1 maakt? Of Van Nistelrooy (als trainer hé)?
Mijn opmerking was niet naar u persoonlijk gericht.
Maar ik lees en hoor van heel veel Club supporters dergelijke opmerkingen, online en in het echt.
Ik vind gewoon dat we ons niet in blinde euforie mogen verliezen en daarmee overhaastte, door emotie geleide, beslissingen moeten pakken.

Geeraerts en Van Nistelrooij, die jij noemt, zijn voor mij evenveel of even weinig kanshebber als Hayen.
Maar we zijn zes matchen ver met Hayen. Zes. Voorlopig valt alles in een plooi, maar we weten nog niet hoe hij zal reageren bij positieve selectieproblemen, bij ontevreden spelers, als hij zelf een kern mag mee samenstellen en spelers aanbrengen, als de resultaten eens zullen tegenvallen (wat vroeg of laat toch gebeurd), als bepaalde spelers uit vorm zijn of zonder vertrouwen zitten,...
Voorlopig doet hij het goed, maakt hij de juiste spelerskeuze, heeft hij het juiste gameplan, doet hij de juiste (tactische) wissels,...
Ik wil gewoon niet dat er beslissingen in de waan van de dag genomen worden.

Het enige dat je kan zeggen van de genoemde Geraerts en Van Nistelrooij, is dat ze al minstens 1 volledig seizoen hebben waarbij ze bovenaan in het klassement meedraaiden. Iets wat Hayen nog niet meegemaakt heeft.
Hij heeft de stress en druk over een geheel seizoen van elke week te moéten winnen nog niet meegemaakt. Hij kon deze periode ook zonder verwachtingen en druk van buitenaf aanvangen, want slechter dan Deila kon toch niet.

Maar nog eens: ook in mijn ogen doet Hayen het goed, dus hij kan overwogen worden als coach.

Het interview van Verhaeghe gisteren, waarbij hij een beetje uitlegt hoe een trainer zich positioneert of dient te positioneren binnen onze sportieve structuur, laat ook uitschijnen dat Hayen perfect zou kunnen functioneren als volwaardige T1 bij Club.
maartendr81
Belofte
Berichten: 215
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: [T1.] Nicky Hayen

Bericht door maartendr81 »

Hayen geeft ons in ieder geval wat meer ruimte om te onderhandelen met andere trainers. Als je niet onmiddellijk een juiste match vindt, kan je nog steeds terugvallen op Hayen (uiteraard na een analyse op het einde van het seizoen zoals Sanders al aangaf). Bovendien denk ik ook dat, indien hij blijft goed doen, voor stabiliteit kan zorgen aangezien ik hem niet direkt zie vertrekken naar een buitenlandse ploeg. Zoals hij nu overkomt, en ja dit is een moment opname uiteraard, lijk hij bescheiden genoeg om hier enkele jaartjes te vertoeven. En dat is voor mij toch een belangrijk aspect voor een keuze van een nieuwe trainer. We hebben, net zoals in 2011 tot 2014, weer de naam van een trainerskerkhof te zijn. Graag terug wat meer stabiliteit. En uiteraard mag dit zeker ook met Geraerts, Van Nistelrooij of anderen.
Plaats reactie