[T2.] Michiel Jonckheere

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3503
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

[T2.] Michiel Jonckheere

Bericht door IsO »

Jonckheere wordt zondag ad interim T1 voor onze ad interim T1 :mrgreen: tegen Cercle. HNB brengt een artikel over hem:
[spoiler]
Hij krijgt zelfs complimenten van Hein Vanhaezebrouck: wie is Michiel Jonckheere, de man die zondag Nicky Hayen vervangt in de titelmatch van Club Brugge?

Nicky Hayen is zondag geschorst, dus neemt assistent Michiel Jonckheere (34) plaats op de Club-bank als T1. De boel zal niet plots ineenstorten, leert een belronde ons: “Michiel neemt het trainerschap zeer serieus.”

Pieter-Jan Calcoen
Vandaag om 03:00

Als Hein Vanhaezebrouck het zegt, heeft het waarde. “Ik hoor veel goede dingen over Michiel Jonckheere”, aldus de afscheidnemende AA Gent-trainer in Extra Time. “Echt waar. Hij moet zeker in staat zijn om tegen Cercle Brugge over te pakken.”

Het is een mening die ook Joost Desender toegedaan is. Desender kent Jonckheere al “heel zijn loopbaan”. Eerst als jeugdspeler bij Club, vervolgens als prof bij KV Oostende en laatst ook als leerling in de trainerscursus, waar Desender docent is. ’t Is vooral in die laatste rol dat we geïnteresseerd zijn: hoe zal Jonckheere functioneren als hij zondag in een titelmatch de T1 op het wedstrijdblad is?

“Michiel zal zich niet anders dan gewoonlijk gedragen”, vermoedt Desender. “Hij is bijzonder intelligent, wat hem helpt om in zulke stresserende omstandigheden het hoofd koel te houden. En daarnaast biedt hij ook kwaliteit. Ik durf zeggen dat zijn trainingsvormen bij mij in de les van een hoog niveau waren. Het was modern en met een duidelijk idee. Op zich hoeft dat niet te verbazen: Michiel neemt het trainerschap zeer serieus. Hij wil die job tot in de puntjes beheersen. Destijds is hij, samen met collega-student Joseph Akpala, zelfs eens bij mij thuis geweest om over één specifiek thema bij te leren. Dat zegt alles over zijn ingesteldheid.”

Op dezelfde golflengte met Hayen

Kurt Bataille werkte met Jonckheere samen bij KV Oostende. Toen Stijn Vreven aan de deur gezet werd, namen zij in duo over. “Michiel begon dik één jaar geleden bij de U18 van Oostende. Hij deed het daar fantastisch – die ploeg is bijna kampioen geworden. Hij heeft zo veel troeven… Michiel beheerst zijn talen – hij spreekt Nederland, Frans en Engels –, kan zijn visie bevattelijk uitleggen aan de spelers, zorgt voor tactische duidelijkheid en kan met alle karakters omgaan. Hij maakt het spel niet te moeilijk: spelers hebben dat graag.”

Het zijn talenten die ook Nicky Hayen heeft. Toen Jonckheere in januari KV Oostende verliet om bij de U18 van Club aan de slag te gaan, zaten de twee dan ook meteen op dezelfde golflengte, valt intern te horen. Vandaar dat Hayen er, na de exit van Ronny Deila, op aandrong om Jonckheere in zijn staf – met ook nog Wouter Biebauw en Hayk Milkon – op te nemen tot het einde van het seizoen.

Voor Jonckheere gaat het zo wel bijzonder snel. Eind 2022 hoopte hij nog actief te blijven als speler. Hij maakte vooral naam bij KV Oostende, waar hij ongeveer 200 matchen voor het eerste elftal speelde, maar afsluiten deed hij bij KV Kortrijk: hij kreeg er geen nieuw contract. De centrale middenvelder moest nadien vaststellen dat er vanuit België nauwelijks belangstelling voor hem was.

Geen potenzager

Met zijn nieuwe job vond hij wel snel een nieuwe passie. “Zijn evolutie verbaast me niet”, aldus Desender. “Net omdat hij ambitieus en werklustig is. Als speler was Michiel technisch meer dan behoorlijk, maar hij moest het toch vooral van zijn inzet hebben. Wel, zo is hij zich ook aan het profileren als trainer. Hij laat niks aan het toeval over en doet perfect wat er van hem gevraagd wordt.”

Dat kon Desender dit seizoen met zijn eigen ogen zien. “Laatst ben ik eens live naar een thuiswedstrijd van Club gaan kijken. Wel, Michiel was tijdens de opwarming sterk bezig. Hij was de spelers individueel aan het oppeppen, maakte hen klaar voor de aftrap. Dat lijkt banaal, maar als hoofdtrainer is het een droom om zo een assistent langs je zijde te hebben.”

Dat beaamt Bataille: “Des te meer omdat Michiel geen potenzager is. Dat heb ik zelf gemerkt, wij waren bij Oostende twee handen op één buik. Hij zal onvermijdelijk hopen het zo ver mogelijk te schoppen, maar niet ten koste van iemand anders.”

Desender denkt dat Jonckheere carrière kan maken. “Michiel heeft veel potentieel: op zijn jonge leeftijd heeft hij zich al enorm ontwikkeld. Hij kan een voorbeeld nemen aan Philippe Clement. Niet te snel willen gaan, de kansen komen wel.”

Zijn toekomst is nu het laatste waar de West-Vlaming mee bezig is, vermoeden onze gesprekspartners unisono: “Het is straf. Nog niet zo lang geleden was Michiel de trainer bij de jeugd van Oostende, nu kan hij kampioen worden. Ik gun het hem: het is een gouden gast.”
Plaats reactie