Levi schreef: ↑31 mei 2024, 16:29
Beetje verrast dat er nog steeds geen verlenging aangekondigd is. Had verwacht dat dat snel ging gaan.
Dit gaat over meer dan hem alleen denk ik. Wie van de rest van de staff blijft of komt er bij? Van kine tot video analist tot club nxt. Ook hij wil dat weten. Ik zou zelf ook niet te rap tekenen, en als brugge zijnde, eerst postjes invullen. En dat kan nu ook in samenspraak met hayen
Veldman voor Club NXT is rond dacht ik? Vraag me ook af of ze nu nog een TD zoeken. Heel stil daarrond. Als die komt, zal die toch nauw moeten samenwerken met Nicky.
Levi schreef: ↑31 mei 2024, 16:29
Beetje verrast dat er nog steeds geen verlenging aangekondigd is. Had verwacht dat dat snel ging gaan.
Dit gaat over meer dan hem alleen denk ik. Wie van de rest van de staff blijft of komt er bij? Van kine tot video analist tot club nxt. Ook hij wil dat weten. Ik zou zelf ook niet te rap tekenen, en als brugge zijnde, eerst postjes invullen. En dat kan nu ook in samenspraak met hayen
Veldman voor Club NXT is rond dacht ik? Vraag me ook af of ze nu nog een TD zoeken. Heel stil daarrond. Als die komt, zal die toch nauw moeten samenwerken met Nicky.
Nicky Hayen tekent een contract voor onbepaalde duur als hoofdcoach van Club Brugge.
Hayen (43) werkt sinds 2022 voor Club Brugge. De Limburger begon als trainer van Club NXT en was in 2023 al enkele maanden assistent bij de A-kern onder Rik De Mil. Daarna keerde Hayen terug naar NXT om in maart van dit jaar hoofdcoach ad interim te worden bij Club 1. Onder zijn leiding voltooide Club een ongeziene reeks in de Play-Offs en behaalde Blauw-Zwart zijn 19e landstitel. Hayen blijft, samen met Milkon en Jonckheere dus ook volgend seizoen de A-kern leiden.
Robin Veldman (38) nam in maart de taak van Nicky Hayen als hoofdcoach van Club NXT over. Ook Veldman blijft volgend seizoen bij Club. De Nederlander tekent een contract voor onbepaalde duur.
De juiste beslissing natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd met wie ze allemaal bezig waren voor het T1-schap. En hoe concreet bepaalde pistes al waren. Bepaalde uitspraken van een Ruud Van Nistelrooy bijvoorbeeld in de media doen mij vermoeden dat die piste al vrij ver gevorderd was. Maar goed, dat is ook niet meer dan een aanname.
leem schreef: ↑05 jun 2024, 15:18
De juiste beslissing natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd met wie ze allemaal bezig waren voor het T1-schap. En hoe concreet bepaalde pistes al waren. Bepaalde uitspraken van een Ruud Van Nistelrooy bijvoorbeeld in de media doen mij vermoeden dat die piste al vrij ver gevorderd was. Maar goed, dat is ook niet meer dan een aanname.
Met van Nistelrooy was idd vrij concreet. Ik weet zelfs van een jonge kerel die ging meekomen als dit doorging. Kan helaas de bron niet prijsgeven openbaar omdat die jongen nog bezig is met andere clubs.
Met van Nistelrooy was idd vrij concreet. Ik weet zelfs van een jonge kerel die ging meekomen als dit doorging. Kan helaas de bron niet prijsgeven openbaar omdat die jongen nog bezig is met andere clubs.
Je hebt het over een speler dan?
Ik weet van een jonge speler dat van Nistelrooy heel concreet geweest is. Begrijpelijk dat men na de titel geschakeld heeft.
Nicky Hayen voldaan na (zware) oefenstage in Nederland: “Verdedigend zullen we oplossingen moeten zoeken”
Club Brugge is terug uit Nederland na een oefenstage waar Nicky Hayen het hélemaal anders aanpakte dan zijn voorganger. Géén langgerekte teambuilding, wél loodzware trainingssessies waar ondertussen ook ruimte was voor spielerei. En waar naar oplossingen gezocht werd voor de (tijdelijke) personeelsproblemen. “Ik wil nonchalance vermijden”, aldus Hayen.
Junior Verbeeke
Zondag 14 juli 2024 om 12:00
En of de insteek in Sint-Michielsgestel deze zomer anders was. Vorig jaar lag de nadruk op het teamgebeuren, nu wou Nicky Hayen zijn mannen vooral aanscherpen en uitdagen. Fysiek werd er keihard gewerkt – “tegen PSV ontbrak het duidelijk aan frisheid” – maar ook naast het veld duldt de Brugse coach geen verslapping. Er werden dagopdrachten georganiseerd die de spelers tot een goed einde moesten brengen. Dat zal ook in het Basecamp gebeuren. “Samenwerking en competitiviteit zijn belangrijk”, aldus Hayen. Op het einde van het seizoen wacht er zelfs een hoofdprijs voor de jongens die doorheen het jaar de beste waren. “Iedereen moet scherp blijven. Soms moet je de spelers uitdagen en triggeren omdat het te makkelijk gaat”, vindt Hayen. “Omdat we vorig seizoen te vaak wedstrijden hebben weggegeven? Neen, niet speciaal. Ik wil nonchalance vermijden en ervoor zorgen dat iedereen blijft gaan.”
Vooral achterin wordt het improviseren
Hayen was duidelijk tevreden over het weekje Nederland. “Er is hard gewerkt, goed gelachen en iedereen ging om met elkaar”, knikt hij. “Ook die oefenpot tegen PSV (1-1, met een doelpunt van Nielsen, red.) was enorm leerrijk. Die beelden zullen nuttig zijn om de spelers bepaalde zaken te tonen. Hoe we nog beter kunnen drukken, waar de ruimtes lagen. Je zag duidelijk dat de tegenstander het moeilijk kreeg wanneer we ons plan perfect uitvoerden. Dat ging natuurlijk nog geen volledige wedstrijd: daar zat de zware trainingsweek voor iets tussen. Nu gaan we de komende twee weken nog de nadruk leggen op het tactische.” Verwacht nu niet dat Club Brugge volgende zaterdag Union van het veld speelt tijdens de Supercup. “We willen er staan: daar gaan we alles aan doen”, antwoordde Hayen op de vraag of Club nu al op schema ligt. “Maar we missen nog een aantal jongens, en dat zal wellicht nog even zo blijven.” Sabbe, Meijer, De Cuyper, Ordonez: ze moeten allemaal nog terugkeren op het trainingsveld. Het verdedigende compartiment is dus gehavend. Het wordt improviseren.
De ‘basisploeg’ in de Supercup, mét beloften Et-Taïbi en Seys als flankverdedigers, zal niet veel verschillen van die van afgelopen weekend. Momenteel zijn er weinig alternatieven. Zelfs Spileers speelde eventjes rechtsachter, en er werd ook geëxperimenteerd met een driemansverdediging. “We wisten voor het seizoen dat die situatie zich zou voordoen. Dus nu zoeken we vooral naar oplossingen”, knikt Hayen. “Het wordt keuzes maken. Maar voor sommige jongens was dit ook een leerrijke ervaring: ze hebben op een positie gestaan die voor hen onnatuurlijk is. In het begin van het seizoen is het altijd wat zoeken. Voor elke ploeg. Ik ben vooral blij dat we deze stage konden afsluiten zonder blessures én met een goed gevoel.”
In al zijn eenvoud zegt en doet hij telkens de juiste dingen! Ik hoop dat we nu een stabiele periode tegemoet gaan en enkele jaren verder kunnen met Hayen.
maartendr81 schreef: ↑18 jul 2024, 22:14
In al zijn eenvoud zegt en doet hij telkens de juiste dingen! Ik hoop dat we nu een stabiele periode tegemoet gaan en enkele jaren verder kunnen met Hayen.
Paar jaartjes en dan komt Simons dat staat in de sterren geschreven.
Nicky Hayen (44) is de laureaat van de trofee Raymond Goethals. De trainer van Club Brugge gaat Vincent Kompany (Bayern München) en Timmy Simons (Westerlo) vooraf in dit referendum van beste trainer van het jaar.
De 44-jarige Hayen bereikte de halve finale in de Conference League, werd kampioen met Club Brugge en is bezig aan een sterke Champions League-campagne. Op dit moment staat hij met Club op een tweede plaats in de Jupiler Pro League.
Hayen: "Niet alleen mijn verdienste"
“Dit is een hele eer en ik ben trots, maar dit is niet alleen mijn verdienste”, reageerde Hayen op zijn bekroning. “Ik heb vooral een heel goed team, een heel goede staf rondom mij. Ik zie deze trofee niet als een individuele prijs. Je maakt deel uit van een heel grote staf en iedereen draagt zijn steentje bij. Ik zal nooit alleen met de pluimen gaan lopen. Dat is de manier waarop ik werk en dan krijg je het respect van de staf ook terug. Ik wil hen voor deze prijs dan ook iets teruggeven, al weet ik nog niet wat. Ik sta hier onvoorbereid.”
De uitreiking vond plaats daags na de 2-0-zege van Club Brugge in de topper tegen Genk. Dankzij die overwinning is blauw-zwart tot op een punt genaderd van de Limburgers. Een reeks van twaalf wedstrijden zonder nederlaag bewijst dat Club in een uitstekende flow zit. Als het die lijn kan doortrekken, lijkt niemand in staat de West-Vlamingen van een nieuwe landstitel te houden. “We moeten vooral nederig blijven. Dat is de boodschap”, aldus Hayen. “Na elke overwinning volgt een nieuwe wedstrijd waarin we het beste van onszelf moeten geven. De titel van vorig seizoen biedt geen enkele garantie dat we ook dit keer kampioen zullen worden.”
“Mama zou heel trots zijn op mij”: Nicky Hayen bekroont droomjaar bij Club Brugge met trofee voor beste Belgische trainer
Precies negen maanden nadat Nicky Hayen (44) hoofdtrainer werd van Club Brugge beleeft de Limburger een droomweek. Winst tegen Sporting en serieus uitzicht op de tweede ronde van de Champions League, een zege in de topper tegen RC Genk en uitgeroepen tot de beste Belgische trainer in 2024. Is dit echt?
Ludo Vandewalle
Gisteren om 03:00
We zien hem nog aan komen stappen op die eerste persconferentie na het ontslag van Ronny Deila op 18 maart. Een mooie voorjaarsdag, op de drempel van de lente. Gebogen rug, schichtig om zich heen kijkend. Alsof hij ieder moment in de rug kon worden aangevallen. Zich goed bewust van de grote taak die hem wachtte, zij het eerst ad interim. Maar ook van de grote kanonnen die op hem gericht stonden. Van de veeleisende bazen binnen de club en van de waarnemers buiten de club.
Club Brugge had de reguliere competitie afgesloten op een vierde plaats, met 19 punten achterstand op Union, en was aan een nieuwe trainer toe. Maar wie was Nicky Hayen? Ontslagen bij Geel in 2017 in eerste amateur, na vier maanden bij Berchem Sport in 2018 in tweede amateur zijn C4 gekregen en via een omweg in Wales bij de beloften van Club Brugge terechtgekomen. Was hij de redder in nood?
“Dat waren de vragen die werden gesteld, ja”, blikt Nicky Hayen terug. “Hoe zou ik omgaan met de status van een kleedkamer zoals die van Club Brugge? Logisch, want als je mijn carrière als coach zag, kon je vragen stellen. Maar ik ben niet binnengestapt met de pretentie alles te veranderen. Ronny had ook wel goed werk geleverd. Er is ook een verschil om in het begin van het seizoen ergens binnen te stappen in vergelijking met het overnemen nadat een collega werd ontslagen. Ik heb niet gezegd dat ik het allemaal zou veranderen, dat zou niet de juiste manier geweest zijn en ook onrespectvol tegenover mijn collega. Spelers voelen dat ook wel. Ik moest hen niet gaan uitleggen hoe het werkt in het voetbal. Dat heb ik hen ook gezegd. Ik heb het op een heel serene manier aangepakt. En dan, dat geef ik toe, moet je wel wat geluk hebben op de juiste momenten.”
Hayen glimt. “Dat er enkele spelers tegen de directie hebben gezegd: ‘Hm, die Hayen kent wel heel veel van voetbal’ heeft me ook geholpen. Neen, ik noem geen namen. Het is wel mooi. Want die spelers kenden mij niet. Dat is de mooiste erkenning die ik heb gekregen. Ik heb altijd eender op welk niveau altijd op een heel menselijke manier proberen aan te pakken door heel veel vertrouwen te geven en tegelijkertijd te proberen mijn ding te doen door alle lessen die ik in het verleden geleerd heb. Let wel, ik heb het nooit voor de erkenning gedaan. Het is een collectief gegeven en ik moet de mensen in mijn staf ook hard bedanken.”
Sneltrein
Sindsdien speelt het leven van Nicky Hayen zich af in een sneltrein. Halve finale van de Conference League, landstitel, een knappe Champions League-campagne, op weg naar de leidersplaats in de Jupiler Pro League en nu die trofee. “Het is een rollercoaster geweest”, zegt Hayen zuchtend. “Maar ik blijf altijd nederig. Ik heb de andere kant van de medaille meegemaakt. Ik weet hoe vergankelijk succes kan zijn. We werden met Club kampioen en drie wedstrijden ver in de nieuwe competitie kon het al voorbij zijn. Ik weet niet of het echt zo dreigend was, maar als er al gewoon over wordt gepraat, raakt dat je toch. En je naasten. Dat het snel voorbij kan zijn, zit altijd in mijn hoofd. Neem nu deze trofee. Dat is genieten, maar morgen is het alweer focussen op Union.”
Ondertussen beleeft de Club-trainer de tijd van zijn leven. Hij glundert als hij in San Siro en Celtic Park een persconferentie geeft of zich net voor de aftrap van zo’n wedstrijd in de Champions League op de trainersbank neervlijt. Hoe zou je zelf zijn? De gewezen centrale verdediger van onder meer STVV, RBC en OHL leidt in stadions met 60.000 toeschouwers de meest succesvolle Belgische club van de jongste tien jaar in de meest prestigieuze clubcompetitie ter wereld. De man wiens trainerscarrière na ontslagen in amateurcompetities op losse schroeven stond, geeft tegen Dortmund, AC Milan, Aston Villa en Celtic aanwijzingen om de Belgische landskampioen naar de tweede ronde in de Champions League te leiden. Het lijkt nog te lukken ook. Een moment om zich nog eens in de arm te knijpen.
“Ook daar speelt die nederigheid”, zegt Hayen. “Daardoor kan ik van elk moment genieten. Die nederigheid zal ik altijd behouden, denk ik. Omdat ik zo ben opgevoed door mijn ouders. Mijn mama is vier jaar geleden overleden. (even stil) Ik denk dat het geluk dat we in de play-offs hebben gehad misschien wel mee door haar is gestuurd. Dat ze erover waakt dat het goed gaat met mij. Ik wéét dat ze heel trots zou geweest zijn. Het is erg dat ze dit mooie moment niet meer kan meemaken. Ze hadden het misschien niet getoond, maar ze zou ongelofelijk trots geweest zijn. Ik troost me met de gedachte dat ze dit nog altijd meemaakt. Ik denk nog elke dag aan haar.”
Gezin alleen thuis
Ook dat koppelt Hayen aan zijn nederigheid. “Het is fijn dat jullie huisanalist Hein Vanhaezebrouck tot hiertoe zei dat mijn wedstrijdplan in de Champions League altijd klopte. Maar ik kan op dit moment dan wel succesvol zijn, maar ook daar is een andere kant van de medaille. Mijn gezin zit heel vaak alleen thuis terwijl ik zit te werken. Je mist als vader en echtgenoot ook heel veel mooie momenten. Dit is een mooie trofee, maar ik kan niet zeggen dat dit álles goedmaakt. Het geeft wel de motivatie om keihard te blijven werken. Ik ben mijn gezin – mijn vrouw, mijn kinderen – er heel erkentelijk en dankbaar voor. Ze hebben mij altijd gesteund. Ik heb momenten gehad dat ik dacht: ‘Zou ik niks anders gaan doen?’. Zij hebben mij daar door gesleurd en gezegd dat ik niet mocht opgeven. Ik heb nooit opgegeven.”
2024 is een jaar dat Hayen nooit zal vergeten. “Dit is een historisch jaar voor mij, wat er ook gebeurt. Maar de knop moet alweer om. We beginnen nu weer van nul, want zondag wacht Union. Ook dat is voetbal. Je bent maar zo goed als de laatste wedstrijd die je hebt gespeeld. Ik weet ook dat het nog beter kan. Daar streef ik naar. Samen met Club Brugge.”