Scouting en recruitment

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5371
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Scouting en recruitment

Bericht door Tiki Taka »

De vertaler die sportief manager wordt.
Levi
A-kern
Berichten: 593
Lid geworden op: 27 aug 2016, 21:03

Re: Scouting en recruitment

Bericht door Levi »

Ben ik de enige die het vreemd vindt dat de technisch directeur zich niet moet bezighouden met transfers maar dichtbij de spelers moet staan? Is een heel andere invulling dan gebruikelijk lijkt me.
PetjeFCB
Supersub
Berichten: 1334
Lid geworden op: 30 mei 2016, 07:05

Re: Scouting en recruitment

Bericht door PetjeFCB »

Levi schreef: 28 feb 2024, 12:34 Ben ik de enige die het vreemd vindt dat de technisch directeur zich niet moet bezighouden met transfers maar dichtbij de spelers moet staan? Is een heel andere invulling dan gebruikelijk lijkt me.
Nee, je bent niet de enige. Lijk mij op eerste zicht ook heel vreemd.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3601
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Scouting en recruitment

Bericht door IsO »

Artikel over Dévy Rigaux in HNB:
[spoiler]
De nieuwe baas laat er geen gras over groeien: hoe Dévy Rigaux Club Brugge in sneltempo klaarstoomde voor competitiestart

Dévy Rigaux (36), Director of Football bij Club Brugge, drukt meteen zijn stempel als een van de opvolgers van Vincent Mannaert. Van Gustaf Nilsson tot Zaid Romero: stuk voor stuk overtuigde hij de nieuwkomers persoonlijk. Een inkijk in zijn modus operandi.

Valerie Van Avermaet
Vandaag om 03:00

Nog vóór de start van de play-offs vloog Dévy Rigaux dit voorjaar helemaal naar Argentinië om transfertarget Zaid Romero al te bezoeken. Ardon Jashari kreeg in diezelfde periode zelfs drie bezoekjes in Zwitserland. Met Christos Tzolis stuurde Rigaux al drie jaar berichtjes en in het dossier van Gustaf Nilsson was hij dan weer niet te beroerd om raad te vragen aan zijn voorganger Vincent Mannaert, met wie hij nog geregeld contact heeft.

Rigaux weet van aanpakken en drukt meteen zijn stempel in wat zijn eerste mercato als eindverantwoordelijke voor de transfers van Club Brugge is. De zomertransferperiode is nog geen vier weken ver en het inkomende huiswerk van de landskampioen is voorlopig al afgewerkt. De druk is traditioneel nochtans groot bij blauw-zwart, maar na verschillende jaren als rechterhand van Mannaert kent Rigaux blindelings de knepen van het vak.

Vloeiend Spaans
Zo was het al maanden – misschien zelfs járenlang – een thema dat Club nood heeft aan een linksvoetige centrale verdediger. Rigaux loste het euvel de voorbije maanden in no time op door Romero op te sporen en binnen te halen. Hij was begin mei na middenvelder Jashari al de tweede zomeraanwinst die Club Brugge kon aankondigen. Aan hetzelfde razendsnelle tempo werden ook de andere linies deze zomer versterkt.

Opnieuw met dank aan Rigaux, want hij overtuigde ook de andere bovengenoemde nieuwkomers stuk voor stuk persoonlijk om hun handtekening onder een contract bij Club Brugge te zetten. Hoe hij dat doet? Door de hele wereld af te schuimen dus. Zijn internationale netwerk is enorm en Rigaux maakt er een erezaak van om tijdens de onderhandelingen persoonlijk op bezoek te gaan bij een potentiële nieuwkomer in kwestie. Of het nu José Izquierdo of Ardon Jashari is. Als spelers tijdens die persoonlijke gesprekken even hongerig zijn om naar Club te komen dan Rigaux is om zijn werk goed te doen, dan raakt hij helemaal overtuigd.

Dat hij vloeiend Spaans spreekt, was bij Romero in Argentinië een extra niet te onderschatten voordeel. Dat hij Tzolis sinds 2021 nooit meer heeft losgelaten, hielp dan weer om het Griekse talent dit keer wél te overtuigen. Drie jaar geleden stond Tzolis al eens dicht bij Club, toen kwam hij echter niet. “Maar het contact met Dévy Rigaux is wél altijd in stand gehouden. Hij vroeg vaak hoe het met mij en mijn prestaties ging, of ik tevreden was van mijn seizoen. Dat soort zaken. Ik apprecieer dat Club mij altijd is blijven volgen”, zei hij daarover aan onze krant enkele weken geleden. In het dossier van Tzolis troefde Rigaux zo onder meer Porto, Sporting en een aantal Duitse topclubs af.

Wat nog opvalt in veel van bovenstaande dossiers: Rigaux probeert vaak eerst de speler te overtuigen en pas dan de club. Met een persoonlijk akkoord op zak worden de onderhandelingen op clubniveau net iets makkelijker. Zo ging het bijvoorbeeld bij Nilsson, met wie hij na een urenlang gesprek in België snel op dezelfde golflengte zat, en bij Siquet.

Club wil bovendien geen zotte transferbedragen meer uitgeven – denk aan de 16 miljoen euro voor Roman Yaremchuk in de zomer van 2022 en Rigaux houdt zich daaraan. Siquet kwam voor amper 3 miljoen euro, Romero, Tzolis, Jashari en Nilsson telkens voor een bedrag rond de 6 miljoen euro.

“Ne straffen”
Toen Mannaert eind februari definitief afscheid nam van blauw-zwart was intern de keuze voor Rigaux als opvolger voor de transfers snel gemaakt. “Hij is intussen meer dan tien jaar bij Club en heeft een aantal jaren zeer nauw samengewerkt met Vincent. Hij heeft een zeer straf netwerk en speelde een zeer dominante rol in veel succesvolle inkomende én uitgaande transfers. Als een buitenlander zijn cv zou hebben, zou je zeggen: ‘Wauw, dat is ‘ne straffen’”, zei nieuwbakken CEO Bob Madou toen over Rigaux.

Of zijn transfers snel zullen renderen, is niet te voorspellen. De manier waarop hij deze mercato heeft aangepakt, maakt alvast wel indruk in Westkapelle. Nu wacht alleen uitgaand nog wat werk op de 36-jarige Head of Football, maar ook daar geniet hij intern alle vertrouwen. Thiago voor 37 miljoen euro verpatsen aan Brentford was uitgaand het laatste kunstje van Mannaert de voorbije winter, maar ook Rigaux had daar al een hand in. Zo vloog hij toen naar Engeland om mee de onderhandelingen met Brentford te voeren. Rigaux stelt alvast alles in het werk om deze zomer opnieuw te bewijzen dat hij ook op dat vlak “ne straffen” is.
Plaats reactie