Naar aanleiding van Hannes' post in het wedstrijdtopic na de bekerfinale , en het geweld voor en na die wedstrijd, hier een apart topic over hooliganisme en voetbalgerelateerd geweld, specifiek voor wat onze Club betreft. Een aantal onder ons werden vorige zondag slachtoffer, een aantal onder ons waren zondag dader van soms ernstige feiten van vandalisme en geweldpleging.
Deze thematiek betreft natuurlijk niet louter onze Club (bestaat bij heel wat teams in praktisch alle landen waar competitief voetbal wordt gespeeld), maar we moeten ook niet ontkennen dat onze Club een geschiedenis heeft wat hooliganisme en voetbalgerelateerd geweld betreft; vroeger bijvoorbeeld met "Bruges Casual Firm", en recenter worden vooral de "North Fanatics" genoemd.
De gewelddadige incidenten van zondag zijn ook geen éénmalig incident. Eerder waren er ook al racistische uitlatingen, openlijk gedweep met nazistische symbolen als de Kühnen-groet, etcetera. Het gaat daarbij ook niet steeds om "enkele rotte appels", maar vaak om een groep(je) supporters, ook in het (eigen) stadion.
Peter Mijlemans van HNB schreef een column waarin hij de gedoogcultuur hekelt, zowel die in Brussel, als die van de voetbalclubs:
Vraag rijst in dit licht:
- wat heeft Club reeds gedaan tegen racisme van en geweld door bepaalde geledingen onder haar supporters, zowel op preventief als op repressief (sanctionerend) vlak? Wat hadden ze moeten doen?
- tot hoever rijkt de verantwoordelijkheid van een club, van de organisatoren van de competities/evenementen (KBVB bijv)? Welke middelen moeten en kunnen zij inzetten om problemen te voorkomen en aan te pakken?
Ik denk dat Club wel al bepaalde zaken heeft gedaan. Denk aan campagnes als "no sweat/no glory/no racism", of de "niet met ons"-initiatieven van een jaar of 3 terug (https://sporza.be/nl/2022/04/20/club-br ... 433092783/).
Ikzelf ben van mening dat de voetbalwet (https://www.besafe.be/sites/default/fil ... L_%202.pdf) reeds redelijk verregaande verplichtingen oplegt aan clubs zoals de onze. Die voetbalwet zou ook nog verder worden verstrengd. Er wordt gesproken over controle van biometrische gegevens om (de perimeter rond) het stadion binnen te mogen (verificatie stadionverboden), over strengere straffen voor overtredingen enz.
Alleen denk ik dat dat soort maatregelen feiten zoals die zich zondag in onder meer Molenbeek hebben voorgedaan, nooit 100% zal kunnen vermijden. Mensen met kwade bedoelingen die zich niet via door de club georganiseerde verplaatsingen naar het stadion begeven, kan je nooit allemaal gaan monitoren. Wat buiten het stadion en de perimeter gebeurt, daar heb je als club bijzonder weinig controle over. Club-stewards zullen aanwezig zijn bij die georganiseerde verplaatsingen, in supportersdorpen etc., maar je kan toch niet verwachten dat Club of z'n tegenstander gans Brussel gaat afdekken met stewards?
Wat volgens mij wél nog zou kunnen, is:
- nog beter communiceren over wat Club reeds gedaan heeft, en nu nog doet tegen racisme/hooliganisme/voetbalgerelateerd geweld
- betere actieve monitoring van de (socials van) de eigen supportersgroepen, en vinger aan de pols houden van die groepen
- het (beter) ontwikkelen van educatieve (fan)projecten zoals onder meer Dortmund een aantal jaren geleden is begonnen (zie bijvoorbeeld https://edition.cnn.com/2019/03/19/foot ... index.html).
Wat denken jullie?
"Casual"? Hooliganisme en voetbalgerelateerd geweld
Re: "Casual"? Hooliganisme en voetbalgerelateerd geweld
Ik ga vooral eerst puntjes toevoegen aan de discussie:
1) Geweld is nooit ok: laat ons daar eerst heel duidelijk een standpunt in nemen
2) Hoeveel van het gerapporteerde geweld is effectief door voetbal en/of Club "supporters" gepleegd? Alles wordt op een hoop gesmeten.
3) Komen we naadloos bij puntje 3: de rol van de media is hier toch zum kotsen. Als je de drek leest/hoort ook van "hooligan" experten (wat zijn dat trouwens) om gewoon random onzin uit te kramen, waar zijn we dan mee bezig. Gewoon filmpjes posten zonder context en dan teren op de verontwaardiging: goed bezig.
4) Als we het geweld topic dan toch dieper aansnijden: dat er ontoelaatbaar geweld door en tegen al dan niet Club 'fans' was: klopt helemaal. Laat ons ook in deze niet vergeten wat er rond het stadion allemaal gebeurd is. Indirect pepperspray krijgen, een waterkanon op 2 meter dat afgaat omdat er opnieuw "fans" door de poorten willen breken. Beetje erover denk ik dan... Veiligheid in en rond een stadion moet de politie toch wel beter kunnen lijkt me.
5) Ik ben iemand die een liefde heeft gekend voor de stad Brussel, maar de voorbije jaren is dat immens achteruitgegaan. De overlast loopt de spuigaten uit. Je kan het je zo gek niet bedenken of het ligt daar/gebeurt daar/.... Ondertussen ook binnen de befaamde vijfhoek (waar het vroeger echt ok was). Denk dat er veel problemen ook gewoon komen omdat er via Brussel-Zuid gegaan moest worden (je kan bijna niet anders met openbaar vervoer). Als je van slechte wil bent en je weet dat er duizenden prooien op één locatie komen, dan is dat toch ook vragen om problemen. Dat heeft niets met voetbal te maken, is pure criminaliteit die niet meer te controleren valt precies.
Om dan toch ook te reageren op jouw punten:
1) Doet Club genoeg: lijkt me wel ja, het is niet aan één partij om dit op te lossen. Voor mij heeft dit ook weinig met voetbal te maken, maar zit het eerder maatschappelijk.
2) Racisme: is opnieuw maatschappelijk en blijft voor mij verre van gelinkt aan Club. Er zijn nu eenmaal racistische elementen in de maatschappij. Dat je die bij Standard minder hebt zal wel, maar tis bij de Veekaa niet perse beter (om er maar één uit te pikken).
3) Voetbalwet: is een bazooka waarvan het goed is dat die ooit bestaan heeft, maar nu te pas en te onpas gebruikt/misbruikt kan worden. Uit frustratie je middelvinger opsteken: geldboete en 6 maand stadionverbod (minnelijke schikking), je kans om dat te winnen is nihil, dus veel plezier. Zolang ze dat gebruiken om de echte hooligans te bestraffen is dat in theorie heel goed, maar die hebben waarschijnlijk al een stadionverbod en geraken toch nog binnen. Of gaan nog naar centrum Brussel om daar amok te maken voor een bekerfinale. Die ga je daarmee niet perse straffen.
Oplossingen: ik zie er weinig. Meer betrokkenheid van supporterclubs is zeker iets om te bekijken. Meer politie geloof ik niet in. Strengere voetbalwet evenmin. Voetbal is één van de vele spiegels van de maatschappij en is altijd precies verschieten voor velen wat er zich ver van zijn/haar bed dagelijks afspeelt precies.
Ik vermoed dat we meer gaan evolueren naar identiteitscontrole bij matchen, denk ook dat er modernere technieken zijn voor crowd control dan wat we nu toepassen.
1) Geweld is nooit ok: laat ons daar eerst heel duidelijk een standpunt in nemen
2) Hoeveel van het gerapporteerde geweld is effectief door voetbal en/of Club "supporters" gepleegd? Alles wordt op een hoop gesmeten.
3) Komen we naadloos bij puntje 3: de rol van de media is hier toch zum kotsen. Als je de drek leest/hoort ook van "hooligan" experten (wat zijn dat trouwens) om gewoon random onzin uit te kramen, waar zijn we dan mee bezig. Gewoon filmpjes posten zonder context en dan teren op de verontwaardiging: goed bezig.
4) Als we het geweld topic dan toch dieper aansnijden: dat er ontoelaatbaar geweld door en tegen al dan niet Club 'fans' was: klopt helemaal. Laat ons ook in deze niet vergeten wat er rond het stadion allemaal gebeurd is. Indirect pepperspray krijgen, een waterkanon op 2 meter dat afgaat omdat er opnieuw "fans" door de poorten willen breken. Beetje erover denk ik dan... Veiligheid in en rond een stadion moet de politie toch wel beter kunnen lijkt me.
5) Ik ben iemand die een liefde heeft gekend voor de stad Brussel, maar de voorbije jaren is dat immens achteruitgegaan. De overlast loopt de spuigaten uit. Je kan het je zo gek niet bedenken of het ligt daar/gebeurt daar/.... Ondertussen ook binnen de befaamde vijfhoek (waar het vroeger echt ok was). Denk dat er veel problemen ook gewoon komen omdat er via Brussel-Zuid gegaan moest worden (je kan bijna niet anders met openbaar vervoer). Als je van slechte wil bent en je weet dat er duizenden prooien op één locatie komen, dan is dat toch ook vragen om problemen. Dat heeft niets met voetbal te maken, is pure criminaliteit die niet meer te controleren valt precies.
Om dan toch ook te reageren op jouw punten:
1) Doet Club genoeg: lijkt me wel ja, het is niet aan één partij om dit op te lossen. Voor mij heeft dit ook weinig met voetbal te maken, maar zit het eerder maatschappelijk.
2) Racisme: is opnieuw maatschappelijk en blijft voor mij verre van gelinkt aan Club. Er zijn nu eenmaal racistische elementen in de maatschappij. Dat je die bij Standard minder hebt zal wel, maar tis bij de Veekaa niet perse beter (om er maar één uit te pikken).
3) Voetbalwet: is een bazooka waarvan het goed is dat die ooit bestaan heeft, maar nu te pas en te onpas gebruikt/misbruikt kan worden. Uit frustratie je middelvinger opsteken: geldboete en 6 maand stadionverbod (minnelijke schikking), je kans om dat te winnen is nihil, dus veel plezier. Zolang ze dat gebruiken om de echte hooligans te bestraffen is dat in theorie heel goed, maar die hebben waarschijnlijk al een stadionverbod en geraken toch nog binnen. Of gaan nog naar centrum Brussel om daar amok te maken voor een bekerfinale. Die ga je daarmee niet perse straffen.
Oplossingen: ik zie er weinig. Meer betrokkenheid van supporterclubs is zeker iets om te bekijken. Meer politie geloof ik niet in. Strengere voetbalwet evenmin. Voetbal is één van de vele spiegels van de maatschappij en is altijd precies verschieten voor velen wat er zich ver van zijn/haar bed dagelijks afspeelt precies.
Ik vermoed dat we meer gaan evolueren naar identiteitscontrole bij matchen, denk ook dat er modernere technieken zijn voor crowd control dan wat we nu toepassen.
Los van het feit dat ik kotsmisselijk wordt van iedere vorm van geweld en racisme (laat dat duidelijk zijn):
Dat ze daar in Bruxelles Capitale eens beginnen met deftig een evenement te leren organiseren. Voor elke verplaatsing naar een provinciale keutelploeg is het verplicht combiregeling, en haar zit je met 2 keer 20000 mensen van de 2 grootste rivalen tegen elkaar, en iedereen mag gewoon komen en gaan zoals ze er goesting in hebben (auto, openbaar vervoer whatever), dit in combinatie met 2779 aparte politiezones binnen 1 stedelijk gebied die niet met mekaar communiceren... Hoezo, daar komen problemen van?
Dat ze daar in Bruxelles Capitale eens beginnen met deftig een evenement te leren organiseren. Voor elke verplaatsing naar een provinciale keutelploeg is het verplicht combiregeling, en haar zit je met 2 keer 20000 mensen van de 2 grootste rivalen tegen elkaar, en iedereen mag gewoon komen en gaan zoals ze er goesting in hebben (auto, openbaar vervoer whatever), dit in combinatie met 2779 aparte politiezones binnen 1 stedelijk gebied die niet met mekaar communiceren... Hoezo, daar komen problemen van?
“Never say never, because limits, like fears, are often just an illusion.”
- Michael Jordan -
- Michael Jordan -
-
- Basisspeler
Is inderdaad afschuwelijk wat in Brussel gebeurd is. Langs beide kanten.
Onder onze supporters zitten ongetwijfeld een aantal neo-nazistische randdebielen die het voetbal aangrijpen om hun frustraties af te rekenen en waar we zo vlug mogelijk van af moeten.
Daarnaast is het zo dat Brussel totaal geen greep meer heeft op een groeiend deel van zijn jonge bevolking, die iedere gelegenheid aangrijpt om de boel op stelten te zetten en zinloos geweld te plegen. De Brusselse politici waren er ook heel vlug bij om moord en brand te roepen over de Brugse supporters, vooral om het Brusselse probleem en hun eigen onkunde te minimaliseren.
Als je sommige beelden ziet waarop Brusselse jongeren lukraak iemand neersteken en dan nog eens een bewusteloze een schedelbreuk trappen, dan is het normbesef totaal weg en is het ook duidelijk dat dit gevaarlijke criminelen zijn die zonder meer al een lange voorgeschiedenis moeten hebben aan gewelddadige feiten.
Donald Trump had over 1 punt gelijk : “Hellhole Brussels”
Onder onze supporters zitten ongetwijfeld een aantal neo-nazistische randdebielen die het voetbal aangrijpen om hun frustraties af te rekenen en waar we zo vlug mogelijk van af moeten.
Daarnaast is het zo dat Brussel totaal geen greep meer heeft op een groeiend deel van zijn jonge bevolking, die iedere gelegenheid aangrijpt om de boel op stelten te zetten en zinloos geweld te plegen. De Brusselse politici waren er ook heel vlug bij om moord en brand te roepen over de Brugse supporters, vooral om het Brusselse probleem en hun eigen onkunde te minimaliseren.
Als je sommige beelden ziet waarop Brusselse jongeren lukraak iemand neersteken en dan nog eens een bewusteloze een schedelbreuk trappen, dan is het normbesef totaal weg en is het ook duidelijk dat dit gevaarlijke criminelen zijn die zonder meer al een lange voorgeschiedenis moeten hebben aan gewelddadige feiten.
Donald Trump had over 1 punt gelijk : “Hellhole Brussels”
-
- Profvoetballer
Dat vind ik ook zo jammer. In se zou het uitschot dat naar Molenbeek gegaan is om daar amok te maken, met bijkomend racistische motieven, zwaar aangepakt moeten worden en zouden, indien dit effectief allemaal FCB fans waren door Club en zijn echte supporters aangepakt moeten worden. Wat er nu gebeurd, door een zeer gerichte en foutieve berichtgeving, is dat er nog meer verdeeldheid gecreëerd wordt. Toen ik de beelden voor de eerste keer zag, vond ik het schandalig dat zulk zooitje ongeregeld onze naam als Club supporter door het slijk haalt. Echter door alles wat er nadien gebeurd is zoals het doodzwijgen van de willekeurige represailles (ook naar Mauve supporters) waarbij wapens (zelfs vuurwapens) gebruikt werden en het feit dat dit één op één gelinked wordt aan voetbal en onze Club, heeft dit bij mij een gevoel gegeven alsof ik mee wordt aangesproken. Vooral omdat er vanuit de Club wel actief aan gewerkt wordt om racisme te bannen. Zelfs getracht om een bepaald supportersvereniging te weren uit het voetbal.
Ik vind het echt ontzetten jammer hoe een aantal overlaten de reputatie van onze ploeg zo blijven besmeuren. Elk seizoen zijn er "incidenten", vermoedelijk (al baseer ik mij hier op niets) steeds dezelfde die voor problemen zorgen. Ik begrijp niet dat je het nodig vindt om in Molenbeek mensen op hun gezicht te gaan slaan of om de Kuhne groet te brengen op Standard. Waarom kan je niet gewoon naar het voetbal gaan, een pintje drinken, een braadworst eten en uw ploeg aanvuren? Ik hou van ons reactief publiek en de sfeer in JB maar dit moet er wat mij betreft uit.
De rol van de pers is bedenkelijk, ik heb met grote ogen de artikels in De Standaard en in De Morgen gelezen. Bij die laatste is het waarschijnlijk geen toeval dat het artikel geschreven werd door Bart Eeckhout, notoir Mauve supporter.
Hopelijk komt de burgemeester van anderlecht tot zijn zinnen want die beslissing kan bij mij op 0 begrip rekenen. Voor de veiligheid van de bewoners en de supporters van anderlecht vind ik een ronduit belachelijke motivatie. Het gaat om een combi regeling dus er gaan géén supporters in de starten zijn. En met alle respect: er worden dagelijks mensen neergeknald in anderlecht, misschien moet hij zich daar eens mee bezig houden.
De rol van de pers is bedenkelijk, ik heb met grote ogen de artikels in De Standaard en in De Morgen gelezen. Bij die laatste is het waarschijnlijk geen toeval dat het artikel geschreven werd door Bart Eeckhout, notoir Mauve supporter.
Hopelijk komt de burgemeester van anderlecht tot zijn zinnen want die beslissing kan bij mij op 0 begrip rekenen. Voor de veiligheid van de bewoners en de supporters van anderlecht vind ik een ronduit belachelijke motivatie. Het gaat om een combi regeling dus er gaan géén supporters in de starten zijn. En met alle respect: er worden dagelijks mensen neergeknald in anderlecht, misschien moet hij zich daar eens mee bezig houden.