Ludovit Reis tekent een contract tot 2029 bij Club Brugge
Inkomende transfer nummer twee in deze mercato. Middenvelder Ludovit Reis tekent een contract tot 2029 bij Club Brugge.
Reis (25) komt over van Hamburger SV. De Nederlandse jeugdinternational speelde sinds 2021 voor de Duitse traditieclub. Vorig seizoen maakte hij indruk bij HSV door als kapitein ‘Die Rothosen’ terug naar de Bundesliga te brengen. De polyvalente middenvelder speelde 129 wedstrijden voor HSV waarin hij 33 keer beslissend was.
Ludovit tekent een contract tot 2029 bij Club en sluit morgen aan op training.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet direct kan inschatten wat hij voor ons gaat betekenen (heb hem nog niet bezig gezien), maar één ding is zeker... Hij gaat het niet makkelijk hebben om Onyedika of Jashari te vervangen.
Het liep allemaal mis net na zijn wereldgoal tegen Rangers: waarom pechvogel Ludovit Reis hoopt op goed nieuws bij Club Brugge
Pijnlijk, dat vat de periode van Ludovit Reis (25) bij Club Brugge voorlopig samen. Door een aanpassingsperiode en door een schouderblessure - niet voor het eerst in zijn carrière. Hoe de match tegen Union een flashback naar twee jaar geleden is voor de middenvelder.
Valerie Van Avermaet
Voetbalreporter
11:30
Net geen twintig seconden. Goed voor één duel. Langer hield de onfortuinlijke Ludovit Reis het zondagavond niet vol. In minuut 84 van de topper tussen Club Brugge en Union was de middenvelder tussen de lijnen gekomen, een handvol seconden later moest hij geblesseerd gaan liggen. Reis had net de bal proberen afpakken van Mathias Rasmussen. Een duel dat eigenlijk niet echt fysiek was, maar Reis’ schouder ging alsnog uit de kom. Drie minuten verzorging later moest hij alweer naar de kant. Een scan volgt, al is het voorlopig afwachten wat het verdict is.
De blessuregeschiedenis van Reis in gedachten is het alvast extra zuur dat hij opnieuw last heeft van zijn schouder. Het seizoen 2023 – 2024 startte de Nederlander eveneens met een linkerschouder uit de kom, die hem toen meerdere matchen aan de kant hield bij Hamburg. In oktober datzelfde seizoen moest hij om diezelfde reden na dertien minuten opnieuw naar de kant. Na een duel viel de middenvelder toen verkeerd op zijn schouder. Verdict: linkerschouder uit de kom, een operatie en twee maanden out. Reis herstelde toen deels in zijn thuisland Nederland en kende sindsdien geen problemen meer.
Het euvel leek dus opgelost, tot begin dit seizoen. In de oefenmatch tegen Rangers begin juli op zomerstage maakte Reis indruk. Hij eiste veel de bal op en had overzicht. Een knappe volley in dak van het doel maakte zijn eerste indruk bij Club Brugge helemaal af, maar na 29 minuten sloeg het noodlot toe. Weer was daar die linkerschouder. Weer was die uit de kom, waardoor Reis niet voort kon.
Twee dagen later stond hij wel opnieuw buiten op het trainingsveld op stage, maar drie maanden later is het opnieuw van dat. Weer die linkerschouder, weer uit de kom. Het is hopen voor de middenvelder dat hij snel opnieuw een oplossing vindt, want voorlopig is zijn beginperiode bij Club Brugge niet wat hij ervan verwacht had. Eind augustus lag hij eveneens in de lappenmand, toen met een spierblessure.
Zo wordt de middenvelder voorlopig best fel geplaagd door blessureleed bij Club Brugge en dat terwijl de Nederlander tegelijkertijd ook door een felle aanpassingsperiode gaat. Hij begon het seizoen in de basis, maar leed aanvankelijk vaak balverlies en acteerde te traag aan de bal. Reis moest wennen aan het tempo. Het systeem van Hayen vergt bovendien veel positiewissels, wat ook tijd kost om onder de knie te krijgen.
Tegen Standard viel Reis vorige week wel vinnig in, maar nu is het dus weer bang afwachten voor de middenvelder. Zeker nu Onyedika nog enkele weken in de lappenmand ligt met een hamstringblessure, is een Reis in vorm nochtans welgekomen op het Brugse middenveld. Met hem op het veld zou Hans Vanaken weer op de tien kunnen spelen, iets wat de vorige drie matchen niet lukte. De kapitein werd toen een rij naar achter getrokken om plek te maken voor Cisse Sandra/Romeo Vermant op de tien.
De grote man zoals hij bij de Duitse promovendus Hamburg was, is Reis bij Club Brugge dus vooralsnog niet. De vervanger van Ardon Jashari of de nu geblesseerde Raphael Onyedika evenmin. Bij Club Brugge is het geloof in de Nederlander nog steeds intact, maar het neemt niet weg dat dit evenmin is was ze er bij blauw-zwart tot dusver van verwacht hadden.
Temeer omdat Reis al 24 was toen hij in ons land arriveerde en de voorbereiding van in het begin meedeed. Twee elementen die anders zijn bij de minder ervaren Tresoldi (21) en Stankovic (20), die later bij Club arriveerden in de zomer, toch drukten zij voorlopig al een pak meer hun stempel op Club Brugge dan Reis. Maar met Jashari in het achterhoofd – hij kwam er vorig seizoen ook pas door eind september – maken ze zich bij Club Brugge nog geen zorgen. Eerst die schouder weer definitief op de juiste plek krijgen.
Operatie aan de schouder op komst. Dit had al sneller moeten gebeuren. Ik veronderstel dat men dit wilde vermijden in juli maar zo is er wel tijd verloren.
Tiki Taka schreef: ↑14 okt 2025, 08:22
Is totnogtoe allesbehalve een voltreffer gebleken, was bij Hamburg ook vele maanden out met diezelfde schouderblessure.
“Klaar voor een fantastisch tweede deel van het seizoen”: Ludovit Reis eindelijk helemaal fit en wil tonen waarom Club Brugge zes miljoen betaalde
Vergeet die moeilijke eerste seizoenshelft: Ludovit Reis (25) is klaar voor een nieuwe start bij Club Brugge na drie maanden revalideren. De man van 6 miljoen maakte zijn comeback op Charleroi, al raakte die ietwat ondergesneeuwd door de uitschakeling.
14 januari 2026 om 20:00
Wat een heuglijk moment moest worden voor Ludovit Reis en Club Brugge, draaide uit op een fait divers. Meer dan drie maanden geleden viel Reis uit met een schouderblessure, een probleem dat tijdens zijn periode bij Hamburg ook al opdook. Een operatie drong zich op, een nieuwe start in 2026 ook. Die volgde op winterstage in Marbella en in Charleroi met zijn eerste officiële minuten onder Leko. Een pijnlijke bekeruitschakeling zorgde voor een terugkeer in mineur. “Daarom sta ik hier met mixed feelings”, sprak Reis na de wedstrijd. “Zo’n nederlaag voelt niet lekker voor Club Brugge.”
En toch zal de Nederlander érgens opgelucht zijn. Dat hij opnieuw voetballer is. En dat hij zichzelf, na een moeilijk begin bij blauw-zwart, eindelijk kan bewijzen. “Want in België kennen de mensen mij eigenlijk nog niet”, klinkt het. “Ik ben blij dat ik terug ben, en dat ik opnieuw kan doen waar ik goed in ben om het team te helpen. Momenteel bouwen we mijn ritme op. En heb ik nog wedstrijden nodig.”
Met die razend drukke januarimaand in het achterhoofd zal ook Leko blij zijn dat er op het middenveld extra opties zijn.
Groot contrast
Vergis je niet: Reis heeft afgezien. Die aanpassingsperiode tijdens het begin van het seizoen, gekoppeld aan een zware blessure, zorgden voor een tweede jaarhelft om snel te vergeten. Het contrast met begin 2025 was groot. Bij Hamburg was Reis vorig seizoen nog aanvoerder én motor achter de langverwachte terugkeer naar de Bundesliga. De Duitsers wilden hem daarom absoluut houden. Club betaalde deze zomer 6 miljoen euro voor Reis, die zich ook verheugde op Champions League-voetbal. Alleen raakte de trein in Brugge moeilijk op de rails.
Wat niet is, kan natuurlijk nog komen: vandaag toont de middenvelder zich enorm vastberaden. “Mijn ambities voor dit seizoen? Mijn plekje in het team veroveren en alles winnen. Want daar is bij Club Brugge echt wel voldoende kwaliteit voor”, knikt hij. “Ik voel mij honderd procent goed en heb geen angst voor een nieuwe schouderblessure. Bij Club ben ik warm omringd geweest: de steun was groot toen ik opnieuw uitviel. Nu ben ik klaar voor een fantastisch tweede deel van het seizoen.”
Woorden van Leko
Leko onderstreepte daags na zijn terugkeer bij Club al dat er “met Reis nog een belangrijke speler geblesseerd was”, een uitspraak die kan tellen als teken van vertrouwen. “Dat voel ik ook van onze coach”, geeft Reis aan. “Wanneer je out bent, geeft zoiets extra motivatie om terug te keren. De afgelopen maanden zijn lastig geweest. Mentaal was die schouderblessure een klap. Maar ik kreeg enorm veel berichtjes, steun en hulp. Ook vanuit de club. Zo heb ik uiteindelijk toch de nodige stappen kunnen zetten in mijn revalidatie.”
Nu nog vlammen op het veld: de fans hebben de échte Reis eigenlijk nog niet gezien. “We zijn Club Brugge: we moeten beter”, sprak Reis dinsdag nog. “Nu telt er maar één iets: vooruitkijken en wedstrijden winnen.”
‘Waar is Ludo?’ Hoe zomeraanwinst Ludovit Reis volledig naar het achterplan verdwenen is bij Club Brugge
“Deze match was de eerste van veertien finales om ons doel te behalen, thirteen to go now!” Ivan Leko en Club Brugge strijden de komende weken volop voor een twintigste landstitel. Wie daarbij géén rol van betekenis meer zal spelen: Ludovit Reis (25). Of hoe de Nederlandse zomeraanwinst na een paar maanden volledig naar het achterplan verdwenen is. ‘Waar is Ludo?’
03:00
Herinnert u zich ‘Waar is Wally?’ nog? U weet wel: die boeken waarin u minutenlang staart naar een overvolle tekening, op zoek naar dat ene mannetje met zijn rood-witte trui. Wel, bij Club Brugge kunnen ze stilaan hun eigen versie op de markt brengen: ‘Waar is Ludo?’
Op 16 januari 2026 zien we Ludovit Reis voor de laatste keer in het shirt van blauw-zwart. “Geen dankbare omstandigheden om in te vallen. Moest - net zoals zijn ploegmaats - pompen of verzuipen”, schrijven we na de 2-3-nederlaag tegen promovendus La Louvière. Reis valt 25 minuten voor tijd in en krijgt een vijfje.
Sindsdien ontbreekt van de Nederlander elk spoor. Na die invalbeurt tegen La Louvière zit hij nog vier keer op de bank bij Club – waarvan drie keer in de Champions League – maar spelen doet hij niet meer. Het dieptepunt volgt in de voorbereiding van de Champions League-return tegen Atlético Madrid. Ivan Leko moet roteren op het middenveld door de schorsing van Raphaël Onyedika. Hij neemt verschillende opties mee het vliegtuig op naar Madrid: Hugo Vetlesen, Félix Lemaréchal en Cisse Sandra reizen mee af.
Maar Reis? Die wordt niet eens geselecteerd en blijft thuis. Het weekend voorheen wordt hij ook al gepasseerd voor de thuismatch tegen OH Leuven en ook op bezoek bij Charleroi is er geen enkel spoor van hem in de wedstrijdselectie. Reis is figurant geworden in zijn eigen verhaal. Dat is opvallend. Zeker als u zijn prijskaartje herinnert.
De driehoek op het Brugse middenveld is onaantastbaar: Onyedika, Stankovic en Vanaken. Zijn ze fit, spelen ze altijd. Punt.
Daarvoor moeten we terug naar afgelopen zomer. Omdat Onyedika en Ardon Jashari nadrukkelijk met een vertrek in verband worden gebracht, zoekt Club proactief naar extra slagkracht op het middenveld. De naam van Reis duikt snel op. De Nederlander, ooit opgepikt door FC Barcelona, heeft net een ijzersterk seizoen achter de rug bij Hamburger SV. Als aanvoerder loodst hij de traditieclub naar promotie richting Bundesliga. Club trekt na wat heen-en-weergetrek aan het langste eind en telt om en bij de zes miljoen euro neer.
Hiërarchie in steen gebeiteld
De voorbereiding stemt ook hoopvol. Reis toont zich gretig, lukt in een oefenmatch tegen Rangers FC een knappe goal en oogt als de box-to-box die Brugge kan gebruiken. Maar eenmaal de competitie start, loopt het niet meer. Hij moet wennen aan het tempo, mist automatismen en krijgt opnieuw last van die vervelende schouder – dezelfde die hem eerder in Duitsland al parten speelt. Een operatie dringt zich op. Drie maanden revalidatie volgen. Terwijl zijn ploegmaats ritme opdoen, begint Reis opnieuw van nul.
En intussen staat de hiërarchie gebeiteld in steen. De driehoek op het Brugse middenveld is onaantastbaar: Onyedika, Stankovic en Vanaken. Zijn ze fit, spelen ze altijd. Punt. Valt er toch iemand weg, dan is Hugo Vetlesen de vaste eerste invaller. En sinds de winter is er met Félix Lemaréchal nog een extra pion bijgekomen die ook nog eens boven Reis in de pikorde staat.
En de nabije toekomst ziet er allesbehalve rooskleurig uit voor de Nederlander. Nu Club nog maar op één front actief is, speelt het nog maar één wedstrijd per week. De kalender is een pak rustiger en dan moet er dus minder geschoven worden. En roteren is onder Ivan Leko sowieso geen evidentie. Afgelopen weekend tegen Charleroi voert hij zijn eerste wissels pas in minuut 85 door. Dat zegt alles. Leko vertrouwt op zijn vaste namen en wijkt daar amper van af. Wie dan achteraan in de rij staat, geraakt er niet zomaar tussen.
In welke tekening valt hij wél op?
Voor Reis is dat een harde realiteit. Zijn terugkeer in januari kondigt hij nochtans ambitieus aan als een nieuwe start – “Ik ben klaar voor een fantastisch tweede deel van het seizoen” – maar het draait uit op een valse herneming. Twee korte invalbeurten tegen Charleroi en La Louvière, sindsdien geen minuut meer. En nu zowat iedereen fit is, is er al zeker weinig perspectief.
En dus rest de vraag? Hoe moet het nu verder met de man van zes miljoen? Blijven vechten en hopen op een nieuwe kans? Of wordt deze zomer al een kruispunt in een verhaal dat veelbelovend begint, maar voorlopig nergens heen leidt?
‘Waar is Ludo?’ Voorlopig vooral: aan het wachten. Op minuten. Op vertrouwen. Op een nieuwe tekening waarin hij wél opvalt …