[15.] Raphael Onyedika
Re: [15.] Raphael Onyedika
Ik hoorde trouwens op Sjotcast dat hij in WyScout, op de ranking van beste spelers per positie in de CL, voorlopig de beste defensieve middenvelder is, voor Szoboszlai en Gravenberch. 1 wedstrijd is natuurlijk een kleine steekproef, maar dat zegt iets over de kwaliteit die we tijdens zijn afwezigheden (nu door blessure, straks door de Africa Cup) zullen moeten missen.
Terug in de selectie!
Onmisbaar voor de ploeg . Belangrijk dat we hem rustig aan brengen …
Ook niks aangetrokken dat hem zou kunnen vervangen. Raar vermits we al lang weten dat deze gaat vertrekken.
Stankovic, Reis en Audoor zijn de vervangers van Jashari, Onyedika (uiteindelijk gebleven) en Nielsen. Niet noodzakelijk één-op-één vervangingen, want een type Jashari passeert niet zo vaak natuurlijk en is bijgevolg ook moeilijk vervangbaar.
Qua positie op het veld zou ik - op basis van de beperkte minuten dat we hem bij ons bezig zagen - zeggen dat Reis wat meer box-to-box is dan Onyedika, maar als je bijvoorbeeld op Whoscored hun defensieve of passingstats van hun voorbije seizoenen gaat vergelijken, zijn er wel grote gelijkenissen. Denk dat Reis wat hoger op het veld recupereert dan Onyedika en meer een progressive carrier is dan Nielsen of dan Ale; die laatste kan dan weer met zijn passing uitstekend opbouwen van achteruit en heeft ook een uitstekend schot. Voor meer gedetailleerde stats over Reis (FBref bijvoorbeeld) is het wachten op meer speelminuten...
Reis is duidelijk meer een 6, terwijl Stankovic al begint te heersen op de 8.
Zie niet in waarom we het moeilijker zouden maken dan dat.
’t Is vooral te hopen dat Reis het niveau oppikt eens hij terug is.
Voor iemand op wie we toch vrij lang hebben moeten wachten, was dat begin nogal ontnuchterend.
Al hoop ik dat we Thiago nog niet vergeten zijn — zijn balbeheersing en snelheid in de balbehandeling waren initieel ook om te bleiten.
Durf te stellen dat hij stappen heeft gezet; hopelijk kan Reis dat ook.
We mogen de tweede Duitse klasse vooral niet overschatten: blijft toch een paar tredes lager dan waar wij pretenderen te staan.
Als het orakel van Sint-Gilles al jaren zijn zirkoniumtalenten moet laten rijpen in derde klasse, dan mag een beetje geduld bij ons ook geen schande zijn.
Voor iemand op wie we toch vrij lang hebben moeten wachten, was dat begin nogal ontnuchterend.
Al hoop ik dat we Thiago nog niet vergeten zijn — zijn balbeheersing en snelheid in de balbehandeling waren initieel ook om te bleiten.
We mogen de tweede Duitse klasse vooral niet overschatten: blijft toch een paar tredes lager dan waar wij pretenderen te staan.
Als het orakel van Sint-Gilles al jaren zijn zirkoniumtalenten moet laten rijpen in derde klasse, dan mag een beetje geduld bij ons ook geen schande zijn.
Zeker eens met dat laatste. En zoals al gezegd: HSV wil u na hun promotie geen sleutelspeler maken als ze denken dat je qua tempo en handelingssnelheid niet meekan in de 1. Bundesliga. Als die schouder het houdt zullen we de echte Reis nog wel te zien krijgen.Pica schreef: ↑03 nov 2025, 22:42 Reis is duidelijk meer een 6, terwijl Stankovic al begint te heersen op de 8.
Wat die 6 en die 8 betreft, 't is niet dat ik het per se moeilijk wil maken, maar je kan het ook oversimplificeren
Maar goed, Onyedika speelde bij Midtjylland ook wel als controlerende 8 in een 3-4-3 voor hij bij ons een 6 werd.
Dat Stankovic zich verder gaat ontwikkelen tot een deep lying playmaker/8 in een dubbele pivot met een meer verdedigende/ball wining 6 naast zich, min of meer tot wat ze in Italië een "regista" noemen, dat zie ik ook wel gebeuren. Droeg ook het nummer 8 bij Luzern bijvoorbeeld, hoewel hij daar vaak als meest teruggeschoven middenvelder speelde in een 4-4-2 met ruit. Als Stankovic inderdaad de "regista" is, is het ook niet onlogisch om voor hem op het veld een speler als Reis te hebben.
Essentie is en blijft vooral om altijd een goed evenwicht en een goeie dynamiek op uw middenveld te krijgen, en wat dat betreft is Onyedika zeker voorlopig nog heel belangrijk.
Ik hoop het maar ik ben toch verschoten van hoe veel moeite Reis had met het tempo. Niet heel veel spelers komen terug van zo'n zwakke start. Enfin, toch bij ons, geen idee hoe het zit voor andere ploegen (want dat kan me niet schelen
Ik zie Reis absoluut niet als een 6 eerlijk gezegd. Vooral in de omschakeling vind ik zijn positiespel niet geschikt voor die positie. Lijkt me veel aanvallende impulsen te hebben en de half spaces op te zoeken in de aanval.IsO schreef: ↑04 nov 2025, 10:28 Wat die 6 en die 8 betreft, 't is niet dat ik het per se moeilijk wil maken, maar je kan het ook oversimplificerenje hebt 6'en en 6'en natuurlijk, en de ene 8 is de andere niet, maar dat weet jij natuurlijk evengoed of beter dan ik. Reis kreeg bij ons inderdaad het nummer 6 en droeg dat nummer ook al in het verleden, maar speelde bij HSV toch echt wel hoofdzakelijk als box-to-box/8 in een driemansmiddenveld met de punt naar achter, met Meffert doorgaans op de 6. Kan je makkelijk checken op transfermarkt en kan je bijvoorbeeld ook hier lezen: https://therautereport.substack.com/p/l ... es-massive
Stankovic zie ik dan weer iets meer als een 6 dan een 8. Sterk in het duel, goed met de kop, passing range uitstekend. Hij vult die rol anders in dan Onyedika, die je makkelijker kan inspelen ook al staat hij onder druk.IsO schreef: ↑04 nov 2025, 10:28 Dat Stankovic zich verder gaat ontwikkelen tot een deep lying playmaker/8 in een dubbele pivot met een meer verdedigende/ball wining 6 naast zich, min of meer tot wat ze in Italië een "regista" noemen, dat zie ik ook wel gebeuren. Droeg ook het nummer 8 bij Luzern bijvoorbeeld, hoewel hij daar vaak als meest teruggeschoven middenvelder speelde in een 4-4-2 met ruit. Als Stankovic inderdaad de "regista" is, is het ook niet onlogisch om voor hem op het veld een speler als Reis te hebben.
In de opbouw is Onyedika eigenlijk onmisbaar. Voortdurend aanspeelbaar, draait makkelijk uit en slaagt er makkelijk in om een linie te doorbreken. Qua dynamiek vind ik het koppel Onyedika - Jashari beter dan Onyedika - Stankovic, hoofdzakelijk omdat Jashari een betere ball carrier is dan Stankovic.
Ik zie hem voorlopig ook niet als een echte 6, maar het is anderzijds natuurlijk niet omdat Reis toen hij als box-to-box speelde de half spaces opzocht, dat hij niet de tactische discipline kan hebben om lager te blijven wanneer hem dat wordt gevraagd. Ik heb geen idee, maar kan het dus ook niet uitsluiten.Peter schreef: ↑04 nov 2025, 13:46Ik zie Reis absoluut niet als een 6 eerlijk gezegd. Vooral in de omschakeling vind ik zijn positiespel niet geschikt voor die positie. Lijkt me veel aanvallende impulsen te hebben en de half spaces op te zoeken in de aanval.
Stankovic zie ik dan weer iets meer als een 6 dan een 8. Sterk in het duel, goed met de kop, passing range uitstekend. Hij vult die rol anders in dan Onyedika, die je makkelijker kan inspelen ook al staat hij onder druk.
In de opbouw is Onyedika eigenlijk onmisbaar. Voortdurend aanspeelbaar, draait makkelijk uit en slaagt er makkelijk in om een linie te doorbreken. Qua dynamiek vind ik het koppel Onyedika - Jashari beter dan Onyedika - Stankovic, hoofdzakelijk omdat Jashari een betere ball carrier is dan Stankovic.
Reis is volgens mij ook een betere "ball carrier" dan Stankovic, maar dat kan ik voorlopig niet hard maken met stats. Als we kijken naar Onyedika, dan heeft die ook best goeie stats voor aantal carries (96e percentiel voor aantal carries/90 ten opzichte van spelers op zijn positie in de "next 14" (non-big 5 leagues) volgens FBref). Dus het is niet dat Reis die kwaliteiten nooit zou kunnen gebruiken wanneer hij als 6 zou spelen.
Stankovic zit in het 82e percentiel (ten opzichte van "next 14") qua aantal carries/90. Jashari 99e percentiel. Qua "progressive carrying distance" zit Stankovic in het 69e percentiel, terwijl Jashari ook hier in het 99e zat. Toont nog maar eens hoe uitzonderlijk Jashari voor ons was.
En wat Stankovic als 6 betreft: die is inderdaad kopbalsterk (98e percentiel voor % aerials won, t.o.v. next 14, en 93e percentiel voor absoluut aantal gewonnen kopbalduels per 90). Aanzienlijk sterker dan Onyedika of Jashari.
Maar hij zit net als Jashari slechts rond het 35e percentiel voor "ball recoveries", terwijl Onyedika daar in het 89e percentiel zit. Dus als die laatste wegvalt, gaat Stankovic als 6 dat onvoldoende opvangen. Hij is daarentegen wél goed in shot blocking (92e percentiel), maar daarmee hou je de bal natuurlijk niet in de ploeg of krijg je hem niet terug.
Ook onder druk is hij minder goed, wat zich bijvoorbeeld uit in "succesful take-ons" en "successful take-on %" (resp. 16e en 82e percentiel). Onyedika zit daar in het 78e resp. 94e percentiel. Jashari in het 90e en 91e percentiel.
Wat Stankovic - behalve kopbalduels winnen - nog beter doet dan Jashari, zijn flankwissels. Daarvoor zit hij in het 94e percentiel, Jashari in het 66e (Onyedika in het 55e).
Qua progressive passing zat Jashari in het 90e percentiel, en zit Stankovic dichter bij Onyedika (resp. 68e en 65e percentiel).
Nog een opvallende: daar waar er bij Jashari en Stankovic een vergelijkbaar verval zit op het percentage geslaagde passes naarmate die van "medium" naar "lang" gaan, is dat verval bij Onyedika aanzienlijk kleiner. Hij probeert wat minder lange passes dan zijn twee collega's, maar daarvan komt een aanzienlijk hoger percentage aan (62% bij Jashari en Stankovic, 82 (!) procent bij Onyedika). Mogelijk een kwestie van risico (minder in het geval van Onyedika, meer "high risk, high reward" in het geval van Stankovic en Jashari).
Dat alles om te zeggen dat de middenveldpuzzel - waarin verschillende kwaliteiten en skills aanwezig moeten zijn - niet altijd eenvoudig te leggen is. Stankovic dicteert met zijn passing en flankwissels meer het spel dan Onyedika, maar zijn passing is minder progressief dan die van Jashari. Omdat hij ook een (aanzienlijk) mindere ball carrier is en minder goed dribbelt dan Jashari, creëert hij ook aanzienlijk minder "shot creating actions" en "goal creating actions" dan Jashari (maar wel meer dan Onyedika). Anderzijds recupereert hij aanzienlijk minder ballen dan Onyedika, en is hij minder pressbestendig.