Ook de prijs Dominique D’Onofrio voor beste debutant in de Jupiler Pro League werd uitgereikt. Daar werd Joaquin Seys (19), eveneens van Club Brugge, de laureaat voor Konstantinos Karetsas (Racing Genk) en Marwan Al-Sahafi (Beerschot).
Ongelooflijk traject maakt deze jongen. In de voorbereiding vond ik hem al goed maar dat zie je wel vaker en dat zet zich niet altijd door in de competitie. Maar Seys was meteen op de afspraak. Ook in de CL op zéér hoog niveau, tegen zen voet op RB.
Ik hoop van harte dat we hem ook volgend seizoen nog te zien krijgen. Blijft hij op dit elan door gaan, dan zal dat het laatste seizoen zijn.
Zijn energie en leiderschap werden gemist: waarom Club Brugge vurig hoopt dat Joaquin Seys klaar raakt voor Monaco
Raakt Joaquin Seys (20) klaar voor de Champions League-opener tegen Monaco? Na de non-match in La Louvière is die vraag nog prangender geworden. Club Brugge kan zijn energie en leiderschap zeer goed gebruiken. “Hoe hij de boel scherp houdt, is fenomenaal.”
David Van den Broeck
Voetbalreporter
03:00
Net als vorig jaar wordt de eerste speeldag van de Champions League over drie dagen gespreid en zo moet Club Brugge pas donderdag tegen AS Monaco aan de bak. Een meevaller, want het zou heel graag zijn linksback recupereren.
U weet het: Joaquin Seys zou tijdens de interlandbreak eindelijk gaan debuteren voor de Rode Duivels, maar dat draaide voor de zoveelste keer in de soep. “Ik ga ervan uit dat ik erbij ben, na mijn prestaties van de afgelopen weken”, had Seys gezegd, en hij wás er ook bij.
Rudi Garcia zou hem tegen Liechtenstein of Kazachstan ongetwijfeld hebben ingezet, desnoods op rechts. Maar hij moest alweer geblesseerd afhaken. Het ging om lichte spierhinder, maar het was toch reden genoeg om af te haken.
Zonde voor Seys, want in het tussenseizoen ging hij nog speciaal met de performance coach van Club aan de slag. Hij werkte hard om meer body te kweken, maar ook om bijvoorbeeld zijn hamstrings nog sterker te maken. Toch kende hij na de pittige seizoensstart weer lichamelijke pech.
Masterclass tegen Rangers
Ook Club-coach Nicky Hayen kon zaterdag nog geen beroep op hem doen in La Louvière. Zijn aanwezigheid werd zeker gemist. Met Bjorn Meijer heeft blauw-zwart op papier een prima doublure, maar de Nederlander zoekt dit seizoen – na het EK met Jong Oranje en een afgeketste transfer naar Feyenoord – nog naar zijn beste vorm. Hayen hoopt dan ook dat Seys fit raakt om het kampioenenbal af te trappen.
Sinds hij begin vorig seizoen in de Supercup debuteerde, heeft hij nu eenmaal enorme stappen gezet. De verdediger zit intussen aan vijftig wedstrijden voor Club, waarin hij indruk maakte op alles en iedereen, onze huisanalisten incluis. “ In het begin had hij het verdedigend nog een beetje moeilijk, maar de laatste tijd doet hij zowat alles goed, zowel verdedigend als aanvallend”, zei Franky Van der Elst onlangs.
Seys had er toen net een masterclass tegen Rangers op zitten, waarvoor we hem beloonden met een 10 op 10. In de 6-0-zege was hij goed voor twee goals en een assist. En daarbij spreidde hij niet alleen zijn technische kwaliteiten tentoon, maar ook zijn tomeloze energie. Zijn speelstijl maakt van hem ook een soort aanvoerder, gaf Hein Vanhaezebrouck dan weer aan. “Hoe hij net als De Cuyper de boel aanstuurt en scherp houdt, dat is fenomenaal”, zei hij begin dit jaar. En nu net nog: “Wat hij toevoegt, is een natuurlijk leiderschap. Het is een echte winnaar.”
Kapitein bij NXT Bij Club NXT was Seys niet voor niks kapitein. Een roeper is hij niet, maar op het veld neemt hij de ploeg wel op sleeptouw, gaf hij zelf al aan. “Ik ben niet iemand van de grote woorden en zal in de kleedkamer niet de luidste zijn, maar met mijn mentaliteit op het veld kan ik wel het verschil maken”, vertelde hij ons vorig jaar. “Ik ga er altijd honderd procent voor, in de hoop dat anderen dan mijn voorbeeld volgen.”
Een van de redenen daarvoor is dat hij simpelweg niet tegen zijn verlies kan. Dat heeft hij gemeen met Hans Vanaken (33), de échte kapitein, maar hun lichaamstaal op het veld is wel verschillend. Terwijl Vanaken doorgaans op geheel eigen wijze de rust en controle bewaart – op zijn discussies met de arbitrage na – gooit Seys liever de beuk erin. Beide zaken zijn onontbeerlijk in een elftal.
U begrijpt waarom Club dus op Seys rekent om Monaco mee aan banden te leggen. Temeer omdat de meest waardevolle speler van de Franse topclub op de rechtsbuiten speelt: Maghnes Akliouche (23), die net ook zijn debuut maakte voor Les Bleus.
Op zijn arm heeft Seys ‘Verlos mij van het kwade’ laten tatoeëren, in het Portugees. Vertaald naar zijn huidige situatie: ‘Verlos mij van mijn blessure.’ Haalt hij de match of zit hij straks balend op de tribunes van Jan Breydel?
Duffman schreef: ↑14 dec 2025, 16:53
Weer geblesseerd uitgevallen... Ik begin stilaan Zinho Vanheusden-vibes te voelen wat deze jongen betreft (al hoop ik ten zeerste van niet).
Bwah, dit is na een contact, dat lijkt me niet helemaal hetzelfde.
CIES (Impect data) ranken Joaquin als 2e best presterende u21 wide back van 2025. Na Nico O'reilly (Man City) en voor toptalenten als Lewis-Skelly (Arsenal), Givairo Read (Feyenoord) of Jorel Hato (Chelsea). https://x.com/i/status/2031022205442933149