Scouting en recruitment

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Tiki Taka
Sterspeler

Re: Scouting en recruitment

Bericht door Tiki Taka »

Benieuwd of Rigaux naar Feyenoord zal trekken, al dan niet...cruciale zomer mercato voor de boeg.
IsO
Sleutelspeler

Bericht door IsO »

Tiki Taka schreef: 06 mei 2026, 09:16 Benieuwd of Rigaux naar Feyenoord zal trekken, al dan niet...cruciale zomer mercato voor de boeg.
artikeltje erover in HNB:
[spoiler]
Dévy Rigaux, Director of football van Club Brugge, staat hoog op de verlanglijst van Feyenoord, betrokkenen ontkennen alle contact

Dévy Rigaux (38), de director of football van Club Brugge, staat hoog op de verlanglijst van Feyenoord. De huidige nummer twee van de Eredivisie is op zoek naar een nieuwe technisch directeur. Er wordt wel ontkend dat er gesprekken lopen of al hebben plaatsgevonden.

,
5 mei 2026 om 21:11

Op 1 juli neemt Feyenoord afscheid van Dennis te Kloese als technisch directeur. In de zoektocht naar een opvolger is Feyenoord onder andere uitgekomen bij Dévy Rigaux van Club Brugge. Onze landgenoot is één van de topkandidaten bij de Nederlandse club, zo wordt ons vanuit Rotterdam bevestigd.

Op dit moment ligt de focus van Rigaux op het behalen van de landstitel met Club Brugge en de komende – drukke – zomermercato. Gesprekken met Feyenoord worden formeel ontkend aan onze redactie. Bij Club Brugge willen ze Rigaux bovendien liever niet zien vertrekken - zijn werk wordt intern gewaardeerd. Hij klom bij blauw-zwart de voorbije jaren op van jeugdtrainer tot director of football en trad in 2024 uit de schaduw van Vincent Mannaert.

Eerder werd de director of football al eens gepolst door Feyenoord, maar concreet werd het toen nooit. Onze landgenoot is overigens niet de enige op de verlanglijst van de Rotterdammers. Ook onder meer Kees van Wonderen (57), ex-trainer van onder andere Schalke 04, is een optie voor de Nederlanders, maar de verwachting is wel dat Feyenoord zal doordrukken voor Rigaux. Of het dan effectief tot een deal komt, zal nog moeten blijken.
Ik hoop persoonlijk dat hij blijft, want geloof - ondanks de eerdere kritiek op interne werking - wél nog steeds in Rigaux zijn capaciteiten.
Pica
Sleutelspeler

Bericht door Pica »

Mijn begrip is dat hij de profielen doorkrijgt dat hij mag halen en dus niet verantwoordelijk is voor de gefaalde/niet gedaan transfers de voorbije twee winters.
Als we dan kijken naar hit/miss in wie hij haalt, doet hij dat goed.

Weet niet welke rol hij speelt in de situatie rond Nillson, Reis of de push intern om meer jeugd te gebruiken.
IsO
Sleutelspeler

Bericht door IsO »

Pica schreef: 06 mei 2026, 15:15 Mijn begrip is dat hij de profielen doorkrijgt dat hij mag halen en dus niet verantwoordelijk is voor de gefaalde/niet gedaan transfers de voorbije twee winters.

Weet niet welke rol hij speelt in de situatie rond Nillson, Reis of de push intern om meer jeugd te gebruiken.
Van wie krijgt hij die profielen door en wie trancheert wie gehaald wordt?
IsO
Sleutelspeler

Bericht door IsO »

Artikel in HLN over interesse van Feyenoord in Rigaux en de structuur van de sportieve cel bij Club:
[spoiler]
Minder wrevel en meer zeggenschap? Director of Football bij Club Brugge Dévy Rigaux bovenaan verlanglijst Feyenoord

Na het vertrek van Dennis te Kloese is Feyenoord Rotterdam op zoek naar een sportieve baas. Bovenaan het verlanglijstje van de Nederlandse topclub prijkt (onder anderen) de naam van Dévy Rigaux (38). De Director of Football van Club Brugge ging alvast om de tafel met Feyenoord, bij wie hij anders dan in Brugge wél de sleutels volledig in handen zou krijgen.

Tomas Taecke
Clubwatcher Club Brugge bij HLN
5 mei 2026, 18:46
Laatste update: gisteren om 20:00
Maakt Dévy Rigaux, hij die verantwoordelijk is voor de transfers van Club Brugge, straks zélf een overstap? Die kans is reëel nu vice-leider in de Eredivisie Feyenoord aan de mouw van de Director of Football trekt.

De Rotterdammers zien Rigaux als een potentiële kandidaat om Dennis Te Kloese op te volgen. De algemeen directeur van Feyenoord, die de jongste jaren ook de sportieve taken op zich nam, trekt na dit seizoen de deur dicht in De Kuip.

Rigaux is niet de enige kandidaat. Media rondom Feyenoord menen dat ook Oliver Ruhnert, ex-Schalke 04 en Union Berlin, op de radar staat. Wat de positie van algemeen directeur betreft, is Robert Eenhoorn (ex-AZ Alkmaar) dan weer de aangewezen kandidaat.

Gesprek in Zeist
In hoeverre Rigaux daadwerkelijk nadenkt over een stap naar Rotterdam is op dit moment niet gekend. Wel werd aan onze redactie bevestigd dat de manager van Club minstens één gesprek had met Feyenoord. Dat vond plaats in het Nederlandse Zeist, tevens de thuisbasis van de KNVB.

Dat Rigaux op zijn minst luistert naar Feyenoord is aannemelijk. De Director of Football draagt in het Basecamp een grote verantwoordelijkheid over het in- en uitgaand verkeer van spelers, maar heeft in de structuur van Club Brugge niet het volledige zeggenschap over het transferbeleid. Dat zou in Rotterdam onder een nieuwe algemeen directeur wel het geval zijn. Of in ieder geval meer dan in Knokke-Heist.

Onder CEO Bob Madou werkt Rigaux immers aan de zijde van Sports Director Maarten Dedobbeleer. Daar waar Rigaux onder impuls van de scoutingcel spelers opspoort, die benadert en overhaalt om voor Club Brugge te kiezen, waakt Dedobbeleer dan weer over de samenstelling van de kern.

Nu en dan eens wrevel
De Sports Director moet erop toezien dat een type speler binnen de filosofie van Club past, waarbij data steeds een belangrijke rol is gaan spelen. Anderzijds waakt hij erover dat ‘de aantallen’ in de spelerskern kloppen. “Je moet de balans bewaken,” zei Dedobbeleer daarover in een interview op stage in Londen vorige zomer. “Op elke positie willen wij bijvoorbeeld ruimte bieden aan één ‘young potential’. En dan heb je ‘performance players’, die in principe voor langere tijd gehaald worden.”

De globale werking van Club is ontegensprekelijk succesvol, maar zorgt ook vaak voor wrevel intern. Zo ontstond er tijdens de wintermercato bijvoorbeeld onenigheid over een bepaald type speler. En of die dan wel of niet bij Club Brugge zou passen. Hoewel de visies wel eens uiteenlopen, onderhouden alle managers bij Club - met oog voor het gemeenschappelijk doel - vandaag een goede relatie met elkaar.

Kind van ‘de Club’
Aan de andere kant ligt Club Brugge Rigaux nauw aan het hart. Hij groeide er in sinds 2009 door van jeugdtrainer bij de U8 en U10 tot sportief verantwoordelijke. Tussendoor was hij tolk, team manager en recruitment manager. De in Gent woonachtige West-Vlaming leerde de kneepjes van het vak onder de vleugels van ex-CEO Vincent Mannaert en is een gewaardeerde pion binnen de muren van het Basecamp.

Dat geldt ook voor voorzitter Bart Verhaeghe, die Rigaux liever niet verliest vlak voor wat de belangrijkste zomermercato in tijden wordt voor blauw-zwart. En voor Bob Madou, die zijn Director of Football evenmin kwijt wil.

Vraag is ook of Club Brugge straks met de huidige structuur doorgaat, zeker als het ondanks de huidige koppositie opnieuw de landstitel zou mislopen. Duidelijke signalen die wijzen op een herstructurering zijn er vandaag nog niet. Maar daar kan snel verandering inkomen in het geval dat de Bruggelingen voor het tweede seizoen op rij naast de hoofdvogel grijpen.

First things first, en dat is zowel voor Club Brugge als voor alle betrokkenen de twintigste landstitel binnenhalen. Al valt niet uit te sluiten dat er in afwachting daarvan reeds bepaalde toekomstplannen gesmeed worden.
Pica
Sleutelspeler

Bericht door Pica »

IsO schreef: 06 mei 2026, 16:51
Pica schreef: 06 mei 2026, 15:15 Mijn begrip is dat hij de profielen doorkrijgt dat hij mag halen en dus niet verantwoordelijk is voor de gefaalde/niet gedaan transfers de voorbije twee winters.

Van wie krijgt hij die profielen door en wie trancheert wie gehaald wordt?
Mag hopen dat hij zelf nog iets te zeggen heeft en behalve netwerk (wat met Tzolis toch wel een indicatie van is) ook met de nodige data aan de slag gaat dan.

Ik denk dat iedere supporter, bij iedere ploeg wel zijn bedenkingen heeft bij sommige transfers, dat is bij Rigaux niet anders. Reis, Lemarechal, misschien zelfs Diakhon zijn best dure missers, maar dat kan nog keren en zijn ruimschoots goed gemaakt met Tzolis, Jashari, Stankovic bijvoorbeeld.

Mijn persoonlijke analyse blijft dat we de ploeg teveel samenstellen vanuit een financieel perspectief waarbij het sportieve volledig naar de achtergrond verdwijnt.
Onder Mannaert hadden we ook zo'n periodes en toen was er ook terecht kritiek.

Alleen kunnen we ondertussen als fan maar raden wie hier de touwtjes echt in handen heeft. Wie heeft er pakweg Furo gepusht als derde spits? Geëist dat de jeugd meer kansen moest krijgen? Hayen buiten geshot omdat hij de kern (terecht) niet goed genoeg vond? Wie heeft de beslissing genomen om Skov niet te vervangen? Amper transfers te doen voor de CL kwalificatiematchen? De kern niet te versterken vorige winter, ter voorbereiding van de zomer exodus/ter correctie van gefaalde transfers van de zomer?

Op al die vragen lijkt me het antwoord niet persé Rigaux te zijn, integendeel. Is het dan Madou of dan toch onze president?
Tiki Taka
Sterspeler

Bericht door Tiki Taka »

Verhaeghe is alleenheerser bij Club en duldt een aantal mensen rond zich, desalniettemin zijn hijzelf en nu ook zijn zoon allesbepalend.
Dit lijkt me verre van een gezonde situatie voor een topploeg en bedrijf als Club Brugge.
Er heerst heel veel dankbaarheid naar Verhaeghe en Mannaert voor wat zij realiseerden de voorbije 10 jaar, en terecht,
echter heb ik mijn bedenkingen met de huidige structuur en werking.
Ik vermoed dat Rigaux er dagdagelijks mee geconfronteerd wordt en het er ook wel wat mee gehad heeft, net als Mannaert destijds.

Wat Club en de komende zomermercato betreft, er zullen minimum 5 basisspelers vertrekken/stoppen en niet van de minste;
Ordonez, Tzolis, Mignolet, Stankovic, Onyedika.
Indien Club kampioen speelt, komt er dus nog 40 miljoen bij, bovenop de ongeziene berg geld die ze al gaan ontvangen...
Hopelijk gaan ze fors investeren in direct inzetbare meerwaarde vervangers, en niet in talenten met groeipotentieel op midden-lange termijn, het zal nodig zijn.
Peter
Supersub

Bericht door Peter »

Bwah, dat van alleenheerser Verhaeghe wil ik toch wat nuanceren. Akkoord, het is soms een olifant in een porseleinwinkel maar van bestuur heeft hij wel kaas gegeten. Ik kan mij inbeelden dat hij ten tijd en stond zich wel eens moeit met een dossier maar het dagdagelijkse en het gros van de beslissingen zal hij wel delegeren, denk ik.

Dat de huidige structuur voor verbetering vatbaar is, daar kan ik je wel in volgen. Ik geloof niet echt in een triumviraat / theekransje om beslissingen te maken. Als iedereen zijn ei moet leggen over een speler, wordt je traag en kan je niet snel (genoeg) schakelen en/of kom je tot flauwe beslissingen waar iedereen zich in kan vinden. Op dat vlak zou het mij niet verbazen moest Rigaux dat beu raken.

De timing hier van is zéér ongelukkig en als ik mijn cynische zelve ben, kan ik mij niet ontdoen van de indruk dat hij vertrekt voor het te warm wordt onder zijn voeten. Je kan er vanop aan dat hij intern kritiek heeft gekregen dit seizoen, vooral omwille van de gefaalde wintermercato. Nu ziet hij een complexe zomermercato opdagen en kiest voor de vlucht vooruit. In typische Vlerick manager stijl.
IsO
Sleutelspeler

Bericht door IsO »

Peter schreef: 07 mei 2026, 08:51 Bwah, dat van alleenheerser Verhaeghe wil ik toch wat nuanceren. Akkoord, het is soms een olifant in een porseleinwinkel maar van bestuur heeft hij wel kaas gegeten. Ik kan mij inbeelden dat hij ten tijd en stond zich wel eens moeit met een dossier maar het dagdagelijkse en het gros van de beslissingen zal hij wel delegeren, denk ik.

Dat de huidige structuur voor verbetering vatbaar is, daar kan ik je wel in volgen. Ik geloof niet echt in een triumviraat / theekransje om beslissingen te maken. Als iedereen zijn ei moet leggen over een speler, wordt je traag en kan je niet snel (genoeg) schakelen en/of kom je tot flauwe beslissingen waar iedereen zich in kan vinden. Op dat vlak zou het mij niet verbazen moest Rigaux dat beu raken.

De timing hier van is zéér ongelukkig en als ik mijn cynische zelve ben, kan ik mij niet ontdoen van de indruk dat hij vertrekt voor het te warm wordt onder zijn voeten. Je kan er vanop aan dat hij intern kritiek heeft gekregen dit seizoen, vooral omwille van de gefaalde wintermercato. Nu ziet hij een complexe zomermercato opdagen en kiest voor de vlucht vooruit. In typische Vlerick manager stijl.
Ik hoop dat je wat dat laatste betreft ongelijk hebt. Rigaux is trouwens geen Vlerick-boy, als ik me niet vergis (maar goed, als je bij den hond slaapt :hide: )
Tiki Taka
Sterspeler

Bericht door Tiki Taka »

Het mogelijke vertrek van Rigaux met een ongezien drukke zomer mercato in het verschiet en daarenboven een WK, is geen ideale timing, toch ?
Plaats reactie