Nieuws Club Brugge

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Gebruikersavatar
Hannes
Invaller
Berichten: 672
Lid geworden op: 29 sep 2016, 21:49
Locatie: Laken

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Hannes »

maartendr81 schreef: 12 mei 2026, 11:07
Pica schreef: 12 mei 2026, 00:40 Machinegeweren, drugsgeweld, criminaliteit in verschillende deelgemeenten dat de spuigaten uitloopt, maar goed dat ze hieraan de absolute prio geven in brussel :mrgreen: . Alle brusseleirs, da zin sukkeleirs zeg ik dan!!
100% gelijk. Ons rechtssysteem kraakt en buigt onder gebrek aan middelen, corruptie en onkunde, maar hier gaan ze een punt maken!
Daar gaat het eigenlijk niet om. Als het écht om racisme zou gaan, dan moest dit effectief aangepakt worden.
Maar het gaat in geen 100 jaar om racisme, het gaat om het 'treiteren' van een rivaliserende voetbalploeg en zijn supporters. Zoals hierboven vermeld wordt er ook denigrerend gezongen over de 'Brusseleirs'. Ik ben zelf een uitgeweken West-Vlaming die in Brussel woont, maar ik zing het zelf óók mee. So :wtf:
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 4792
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door IsO »

Ik ben geen fan van dat lied, maar ben wel eens benieuwd hoe ze hard gaan maken dat de "al wie da nie springt"-gezangen "zouden aanzetten tot haat of geweld". Er circuleerden vroeger andere gezangen over onze medemensen van andere geloofsgezindten die die grens wel overschreden (iets met een dubbele verwijzing naar een Palestijnse terreurorganisatie en het droeve lot van miljoenen Joden tijdens de Holocaust), maar dit is m.i. toch van een andere orde.

Soit, ondertussen zou Verhaeghe buiten verdenking gesteld zijn, maar zouden de zingende supporters wel nog opgespoord en vervolgd worden. Artikeltjes in HNB:
[spoiler]
Bart Verhaeghe na twee uur ondervraging niet langer verdachte, procureur gaat Club-supporters die antisemitische “geuzenliederen” zongen opsporen

BrusselHet Brussels parket beschouwt Club Brugge-voorzitter Bart Verhaeghe niet langer als verdachte. Hij moet niet langer persoonlijke vervolging vrezen, de Club-supporters die op anderlecht antisemitische “geuzenliederen” zongen, moeten zich wel zorgen maken.

Pieter Huyberechts
Chef crimi
11 mei 2026 om 21:19

Dat Bart Verhaeghe zich maandag voor verhoor moest melden op het Brusselse parket wegens antisemitische gezangen deed op Europese websites heel wat stof opwaaien. Als voorzitter van Club Brugge met verschillende internationale mandaten en als gevierd zakenman kan hij zulke imagoschade missen. Verhaeghe gaat er als lang zittende Belgische voorzitter van ‘s lands grootste club en vicevoorzitter van de EFC immers prat op binnen de lijnen te kleuren en verwacht van zijn tienduizenden abonnees hetzelfde onberispelijke gedrag.

Destijds zelf fors gehandeld
Wie een abonnement op Club Brugge wil, moet immers ook een ethisch charter ondertekenen waarin racisme of antisemitisme geen plaats hebben op Jan Breydel. Het was ook Verhaeghe die in augustus 2024 via zijn strafrechtadvocaat Walter Van Steenbrugge zelf een klacht met burgerlijkepartijstelling indiende tegen de eigen supporters die op Standard de zogenaamde Kühnengroet, een variant van de Hitlergroet, brachten. Nota bene tijdens een antiracismecampagne van Standard. Tientallen supporters kregen van Club Brugge zelf een stadionverbod opgelegd. Het signaal toen was duidelijk: een nultolerantie rond verbaal wangedrag.

“Al wie niet springt, is een Jood”
Dat procureur des Konings Julien Moinil maandagnamiddag zelf de honneurs als ondervrager waarnam, duidt op het gewicht dat het Brussels parket aan deze zaak geeft. Dat Club Brugge-supporters in het uitvak op anderlecht “al wie niet springt, is een Jood” zongen, wordt door Moinil als antisemitisch en dus strafbaar beschouwd. Meer nog, het was Moinil die eigenhandig Verhaeghe op een druilerige maandagnamiddag naar Brussel sommeerde voor een urenlang verhoor. Als verdachte dan nog, niet als getuige. Opvallend: de voorzitter van Club Brugge was tijdens de bewuste match, anderhalve week geleden, niet eens in het stadion. Strak in het pak, verscholen onder een regenjas, maakte Verhaeghe maandagnamiddag rond iets voor 17 uur zijn opwachting.

Volgens onze informatie verliep het verhoor, dat twee uur duurde, uiterst constructief. Meer nog, Verhaeghe – die zich dit weekend naar verluidt minutieus voorbereidde – kon de procureur overtuigen van zijn inspanningen uit het verleden om dergelijke wantoestanden af te keuren en daadkrachtig te bestraffen. Hij is niet langer verdachte in dit opsporingsonderzoek. Ook in een later stadium, vernemen we, zal hij persoonlijk niet worden vervolgd.

Supporters worden opgespoord
Wel zal Moinil zijn diensten de komende dagen instrueren om elke Club-supporter te identificeren die op anderlecht mee die “geuzenliederen” zong. Naar verluidt had Verhaeghe daar hoegenaamd niets op tegen. Op basis van beelden die online circuleren, gaat het vermoedelijk om vele tientallen supporters. Zij riskeren wel vervolgd te worden. Dat deed Moinil eerder ook al met de Club-supporters die een jaar geleden, in aanloop naar de bekerfinale tegen datzelfde anderlecht, amok maakten in de straten van Sint-Jans-Molenbeek. Een nieuw signaal van de Brusselse procureur, die ook optreedt in de frauduleuze verkoop van anderlecht, dat hij blijft strijden voor een schonere voetbalcultuur. Van supporters tot bestuurders. Dinsdag zal het Brussels parket meer info verschaffen over de kwestie.
[spoiler]
Parket Brussel: “Bart Verhaeghe werkt mee aan identificatie Club-supporters die antisemitische gezangen scandeerden”

Bart Verhaeghe, de voorzitter van Club Brugge, werkt mee aan de identificatie van de supporters die antisemitische gezangen zouden gescandeerd hebben tijdens de wedstrijd anderlecht-Club Brugge op 3 mei. Dat bevestigt het Brussels parket. Het parket heeft intussen ook een klacht ontvangen van Joodse organisaties wegens antisemitisme.

Chris Verhaeghe
Regioreporter
12:44

Maandagnamiddag werd de voorzitter van voetbalclub Club Brugge verhoord in het opsporingsonderzoek in het kader van antisemitische gezangen tijdens de voetbalmatch op 3 mei in anderlecht .De beelden die gemaakt werden tijdens de match worden op dit moment ook geanalyseerd om te leiden tot de identificatie van verdachten. Het onderzoek wordt verdergezet.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 4792
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door IsO »

Vorige week vrijdag artikeltje in HNB over ons basecamp dat werd uitgebreid:
[spoiler]
Nieuwe naam én duizend vierkante meter extra voor groter Basecamp van Club Brugge: “En nu nog een nieuw stadion”

Knokke-Heist Het Basecamp van Club Brugge is ruim duizend vierkante meter groter én heeft een nieuwe naam. Het oefencomplex in Westkapelle werd fors uitgebreid met extra bureauruimte en bijkomende vergaderzalen. “Ondertussen bleven we hier gewoon werken”, zegt voorzitter Bart Verhaeghe.

8 mei 2026 om 15:40

Club Brugge nam in de zomer van 2019 zijn intrek in het hypermoderne Basecamp, dat tegenwoordig de naam draagt van aannemer en partner Alheembouw, tevens shirtsponsor van Club NXT. Zij kregen de afgelopen maanden de opdracht om het oefencomplex van blauw-zwart fors uit te breiden. Dat gebeurde door de voorgevel van de receptie tientallen meters op te schuiven.

Er werd voor ongeveer duizend vierkante meter extra ruimte voorzien, wat de totale oppervlakte op ongeveer 10.000 vierkante meter brengt – zonder velden of buitenruimtes. Het vernieuwde Alheembouw Basecamp biedt extra bureauruimte, nieuwe werkplekken, aangepaste materialen en bijkomende vergaderzalen.

Grote open ruimte
“Doorheen het hele gebouw werd bewust gekozen voor een inrichting die samenwerking en overleg ondersteunt: van functionele werkzones tot plekken waar collega’s elkaar kunnen ontmoeten”, aldus Club Brugge. “Daarnaast werd op het gelijkvloers een grote open ruimte ingericht die multifunctioneel gebruikt kan worden.”

Vrijdagmiddag werd een opening georganiseerd voor medewerkers en partners. Voorzitter Bart Verhaeghe nam het woord. “Samen met Alheembouw hebben we hier iets moois neergezet. Tijdens de werf zijn we hier allemaal blijven werken, en dat is vlot verlopen”, aldus Verhaeghe. “En nu willen we nog een ander project realiseren: het gloednieuwe stadion. De volgende weken zou daar een beslissing over moeten vallen.”

Centraliseren
Door de uitbreiding van het Basecamp worden alle medewerkers van Club samengebracht in het complex in Westkapelle. Door plaatsgebrek werkten sommigen nog in de Klokke aan Jan Breydel of in The Nest in Roeselare. “Voor Club betekent deze centralisatie een belangrijke stap vooruit”, klinkt het. “Door alle medewerkers samen te brengen, ontstaat een werkomgeving waarin samenwerking wordt versterkt, kennis gedeeld wordt en gezamenlijke doelstellingen centraal staan.”
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 4792
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door IsO »

Ik zet het hier omdat het over 2 van onze backs gaat. Voor zij die benieuwd zijn naar hoe Sabbe en Seys zich qua voetballend profiel en niveau in de opbouw verhouden tot andere u21/u23 flankverdedigers in de 5-competities plus de 4 competities daar net onder (waaronder de JPL), hier een interessante grafiek:
https://x.com/i/status/2054894746699444522
Er werd een correctie toegepast om rekening te houden met het niveauverschil tussen competities.

Sabbe's naam staat er niet helemaal op maar staat helemaal rechtsonder. Een topper dus qua progressive passing, maar weinig progressive runs, profiel 'builder' (genre Trent Alexander-Arnold). Seys is meer een polyvalent profiel die zowel progressive runs als progressive passing biedt. Je kan hem vinden op de kruising van de 2 op de Y-as en de 5 op de X-as. Ook hij staat in mooi gezelschap, hoger dan gehypete namen als Malo Gusto of Kerkez, en in de buurt van een Nederlands toptalent als Mats Rots.
maartendr81
A-kern
Berichten: 482
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door maartendr81 »

En marktwaarde van 260M (259,8 om exact te zijn maar in dit geval ronden we graag af) op transfermaret!!! Nog nooit gezien in Belgie. Het geeft toch maar mooi weer dat
1) We de grootste ploeg van België zijn (alleszins van intrinsiek talent)
2) Onze aankopen meer dan behoorlijk zijn (op hier een daar een flater na)
Hoe dan ook iets om fier op te zijn... Op naar de 300M zou ik zeggen :zien:
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5814
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Tiki Taka »

maartendr81 schreef: 04 jun 2026, 14:03 En marktwaarde van 260M (259,8 om exact te zijn maar in dit geval ronden we graag af) op transfermaret!!! Nog nooit gezien in Belgie. Het geeft toch maar mooi weer dat
1) We de grootste ploeg van België zijn (alleszins van intrinsiek talent)
2) Onze aankopen meer dan behoorlijk zijn (op hier een daar een flater na)
Hoe dan ook iets om fier op te zijn... Op naar de 300M zou ik zeggen :zien:
Inderdaad TOP !
Echter met het hoogstwaarschijnlijke vertrek van Tzolis, Ordonez, Stankovic en Onyedika zal de waarde zakken met 128M. :geenhup:
Plaats reactie