Thx! Heel interessant!Peter schreef: ↑03 apr 2026, 07:52 Post van op SN3 van iemand die aanwezig was tijdens de zitting:
- [spoiler]
Hieronder een kort résumé. de zitting duurde finaal ongeveer 3 uur. Onmogelijk om volledig uit te schrijven.
Zitting stond geagendeerd om 13:30 en ging stipt van start.
De zaal zat behoorlijk gevuld met toeschouwers, sommige van hen gewoon werknemers bij de Vlaamse Overheid. (De RVVB zittingszalen zijn in een groot kantoorcomplex van de Vlaamse overheid).
Eerst werd er gepleit door de verzoekers. objectief gezien vaak zeer semantisch & weinig inhoudelijk. onsamenhangend. om een voorbeeld te geven: ze meende dat vergunning moest bewijzen dat er voldaan werd aan de parkeerverordening rekening houdende met het arrest, niet dat er moest worden aangetoond waarom er niet aan moest worden voldaan. (concreet: zij meende dat Club moest aantonen dat er 8K parkeergelegenheden zijn op eigen gronden, niet dat ze mocht aantonen dat er geen 8K maar slechts 3,6K nodig zijn). M.i. een semantische discussie die voorbij gaat aan het doel van dergelijke procedure. ook kromme redeneringen dat bij multimodaal vervoer het vervoersmiddel geldt dat het meest wordt gebruikt (bv. een supporter die uit Genk naar een langeafstandsparking rijdt in Brugge, een autobezoeker en geen shuttlesupporter). Bij de replieken liet ze zich wel betrappen op een bekentenis: haar cliënten zullen elke vergunning betwisten, ook al wordt er voldaan aan de parkeerverordening.
Vervolgens nam de Vlaamse Regering het woord. Ook niet het al te beste pleidooi, en deed er nogal lang over om zijn eerste punt te maken, dat ook in één zin kon worden gezegd: de gewenste situatie zal een aanzienlijke verbetering uitmaken ten opzichte van de huidige situatie. nu 1K op de site, en 7K rondzwermende auto's -> door combiregeling 3K op site en 600 op zeer nabijgelegen randparkings en de rest komt er gewoon niet in. hij schotelde de VRRB ook een vraagstuk voor: stel 5 supporters - 1 komt met de auto tot op de site, 1 met de fiets, 1 met de trein, 1 te voet en 1 komt met de wagen en parkeert: voor hoeveel toeschouwers is er dan noodzaak aan een parkeerplaats op de eigen site: één en geen twee. kwam finaal niet erg sterk over.
Als derde: advocaten voor club Brugge: zij hadden hun pleidooi tot in de puntjes voorbereid en hebben finaal ook hun pleitnota neergelegd. Niet als stuk maar als neerslag van hun mondelinge uiteenzetting. Een zeer bevlogen pleidooi en vurig, vol verdedigend voor de inspanning van club in dit project. Ze gingen er meteen vol voor en merkten op de zitting wat geen partij tot nu toe had opgemerkt: in hun arrest van 2023 staat niet dat Club voor elke auto een parkeerplaats moet voorzien op de site, maar vereist de RVVB dat de aanvraag voldoet aan de verplichting om de parkeerNODEN op eigen terrein op te vangen. Dit was nog het ontbrekende stukje kapstok tussen de nieuwe aanvraag (met combiregeling en pointe dat de auto's die zich verzamelen op lange afstandparking + shuttle NIET mogen worden meegerekend voor het aantal te voorziene parkeerplaatsen op eigen terrein) en conformiteit aan het eerste arrest ook al is de parkeerverordening ongewijzigd gebleven. De voorzitter betwistte dat dit in haar arrest stond. Zeer opmerkelijke situatie op de zitting, maar de advocaten bevestigden uitdrukkelijk. (het staat er zelfs twee keer in): aanvrager moet enkel aantonen te zullen voldoen om de parkeernoden op eigen terrein op te vangen. De reactie van de voorzitter was in mijn ogen zeer ongepast, wat me geen comfortable gevoel geeft aan welke richting ze aanvankelijk uitwilde. Advocaten hebben haar hiermee wel schaak gezet: ze kan nu onmogelijk in een tweede arrest schrijven dat niet aan de parkeernoden moet worden voldaan maar dat alle auto's op eigen terrein moeten kunnen parkeren. Oordelen dat auto's van bezoekers die stationeren op een lange afstandsparking en vervolgens een shuttlebus nemen, ook een parkeerplaats moeten krijgen is volledig bij de haren gegrepen. Voor die mensen is er geen parkeernood, ze komen immers met de bus aan. Pleidooi ging dan ook over de principe van last mile en dat itt eerste vernietigde vergunning toeschouwers 'gedwongen' zullen worden om hun transportwijze te volgen. door de combiregeling zullen toegangsticketen enkel gevalideerd/geldig zijn ingeval een precheck werd gevalideerd op een lange afstandsparking en dergelijk meer. M.i. zeer overtuigend gebracht. pleidooi ging ook in op tal van andere facetten zoals de kafkaiaanse toestanden waar we ons in bevinden. aansnijden van nieuwe ruimte om voor 7,5K parkeerplaatsen te voorzien mag niet (vernietiging van RUP chartreuse), parkeertoren op eigen grond afgewezen gelet op mogelijkheid van multifunctioneel gebruik van parkeergelegenheden en P+R zones en dergelijk meer, en nu zou verplicht multimodaal vervoer ook niet mogen: ontdaan van alle ernst. niet logisch en wat moet Club dan in godsnaam wel nog doen/aanvragen?
ik zeg het nog eens: een sterk pleidooi.
als vierde: de stad Brugge. een stille rustige advocaat, pleitte minder bevlogen - maar maakte daarom ook niet minder pertinente punten. zo ging hij in op het feit dat RVVB en RVS de parkeerverordening anders hebben geïnterpreteerd dan hoe de stad Brugge het heeft bedoeld.
als vijfde en laatste: de advocaat voor de +200 omwonenden. Heel heel sterk pleidooi. focus op argumenten van de verzoekers maar dan in de tegenovergestelde zin. maar 200, het konden er ook duizenden geweest zijn. bewust gekozen voor enkel personen die in de zeer dichte nabijheid wonen van het stadion om gewicht in de schaal te leggen tegen de enkelingen die dit project al 20 jaar tegenhouden. nam ook als enige focus op het gebrek aan belang bij verzoekers= gewenste situatie is een verbetering, waar is het belang om dit tegen te houden? dat het stadion te groot is? dat bij een groter stadion er ook per definitie meer overlast is? daar werd benadrukt dat de grootorde niet relevant is, en geen middel kan zijn van vernietiging. één omwonende was ook aanwezig die ook het woord heeft genomen: ze woont al 35 jaar aan de zuidelijke kant, dus potentieel meest nadelig voor de inplanting - maar het deert hen niet: plannen zijn zeer goed, rekening houdende voor de omwonenden, ze gaan er op vooruit: park + combiregeling, gesloten stadion, minder verkeersproblematiek - vertolkte zeer goed de stem van de nabije buren. ook stadion stond er al lang voor anderen kwamen. Nam subliem de wimpel van "Robin Hood" af van de verzoekers. refereerde ook terug aan combiregeling tijdens euro 2000 en zei dat het toen kon en nu dus ook en dat ze met weemoed terug kijkt en dat alle buurtbewoners wél voorstander zijn van een stadion, liever gisteren dan morgen.
Verzoeker kreeg van menig advocaten een veeg uit de pan van het dossier niet gelezen te hebben, blind te zijn voor stukken (doen alsof stukken niet bestaan).. of te doen alsof de aanvraag louter een theoretisch denkoefening is. dit werd door verschillende partijen ontkracht
Club kreeg een pluim van stad en VR en ook van omwonenden: een perfecte aanvraag bestaat niet, maar deze aanvraag zal het toch benaderen en is een voorbeeld van hoe een dossier moet worden onderbouwd. sommige zeiden zelfs dat als dit niet vergund geraakt, wat dan wel?
Lippens nam replieken in een poging om toch het imago te redden van haar cliënten maar deed dan voor mij toch een opmerkelijke uitspraak waarin ze alludeerde dat haar cliënten nooit de komst van een nieuw stadion zullen goedkeuren. (en dit klopt ook: zou er een vergunning zijn verleend waarin 8000K auto's kunnen parkeren zal ze zich hiertegen verzetten voor verkeersoverlast en onzorgvuldig eenzijdig gebruik van de beshcikbare ruimte, of nefaste invulling door woontoren). ze viel hier voor mij wat door de mand, want ze gaf door haar uitspraak toe dat zelfs een verbetering geen invloed heeft: ze willen gewoon geen stadion.
Er ontstond wel nog even tumult toen de voorzitter zich tot alle overige partijen wendde en de vraag stelde of de vergunning is aangevraagd rekening houdende met de gewijzigde parkeerverordening. ze leek hier op ramkoers te komen (ze alludeert of geeft hier minstens de perceptie dat ze voor een of andere formele irregulariteit de vergunning zou worden vernietigd). ik ken te weinig van dit soort recht om nu uit te maken of dit voldoende ter zitting werd geparkeerd. voorzitter verschoot wel van de vurigheid van de partijen en benadrukte finaal dat dit voor haar een (ogenschijnlijk) gewone vraag betrof waar de overige partijen teveel bedoelingen achter zochten.
[Dossier] Nieuw Stadion
Re: [Dossier] Nieuw Stadion
Klopt het dat er vrijdag 5 juni een uitspraak volgt in dit dossier?
Re: [Dossier] Nieuw Stadion
Zou inderdaad kunnen, want ongeveer 60 dagen na de laatste pleitzitting, maar ik heb zelf nog niks zien passeren.
Gesteld dat de beslissing gunstig is voor ons (fingers crossed), verwacht ik me natuurlijk wel weer aan een cassatieberoep van de dwarse buurtbewoners bij de Raad van State.
Re: [Dossier] Nieuw Stadion
Benieuwd of we morgen nieuws gaan ontvangen...