JRut schreef: ↑17 mei 2019, 13:58
Cedrinho schreef: ↑17 mei 2019, 00:09
Puur naar het scorebord kijkende zou je kunnen zeggen: vorig jaar kampioen, dit jaar knappe CL-campagne.
Maar al bij al... Veel te weinig toch?
Goeie gast, die Ivan Leko, absoluut, maar Club heeft toch te weinig gebracht? Vorig jaar zat het mee dat alle concurrenten rotslecht aan het seizoen begonnen, dit jaar was Club zelf te weinig op niveau (thuis verliezen tegen Moeskroen, Zulte, Charleroi..) en zat het in het begin van de po's nog wel mee.
Bovendien ook constant gewoon hetzelfde stereotype voetbal met veel minder dreiging dan wordt beweerd. We hadden veel balbezit, maar deden er te weinig mee.
Raar genoeg is het net de passie en de vechtlust die Leko zo hoog in het vaandel draagt die ik misschien het meest heb gemist. Veel te weinig gevaar in de box ook. En regelmatig wat rare keuzes in de opstelling of de wissels.
Nochtans presteerden we ook dit jaar opnieuw op een degelijk kampioenenniveau. Ik denk dat we cijfers gaan halen die lang niet iedere kampioen ieder jaar heeft gehaald in de POs. Dat Genk ons daarmee nog ruimschoots overtreft, zegt eerder over iets hen dan over ons.
Bovendien, hetzelfde stereotype voetbal? We waren herkenbaar, ja. En het was minder spannend dan vorig jaar, maar stereotiep? We hebben de vloer aangeveegd met iedere topploeg uit België, met stereotiep voetbal doe je dat niet.
Bovendien, veel te weinig gevaar in de box? We scoren evenveel doelpunten als de kampioen, verspreid over veel meer spelers. Dat zal allemaal wel meevallen.
Kon Leko beter? Volgens mij wel, maar ik denk dat we ferm verwend zijn geweest de laatste twee jaar, zeker wetend wat een gigantische gok Ivan Leko eigenlijk is geweest. Dus te weinig gebracht? Dat is toch écht veel te kort door de bocht.
Ben het helemaal met jou eens. Wat dat gevaar in de box betreft, bleek eerder al uit cijfers dat dat er nog steeds was, maar dat het probleem vooral lag bij de afwerking van de gecreëerde kansen (want die waren er vaak meer dan voldoende) door onze jonge voorhoede.
Bij de komst van Leko bestond bij velen de perceptie dat 1) een overgangsfiguur werd aangesteld, of 2) dat een enorme gok werd genomen door ons bestuur. Er bestond ook een vrij algemene consensus dat hij een door Preud'homme uitgeperste kern zou erven.
Die negatieve perceptie werd dan nog eens versterkt door de vroege Europese uitschakeling, voor mij persoonlijk nog altijd de grootste ontgoocheling uit de Leko-periode, omdat hij tegen AEK zijn eigen filosofie verloochende.
Als je dan ziet dat we in zijn eerste seizoen kampioen spelen, en in zijn tweede een meer dan behoorlijke CL-campagne afwerken en tot de voorlaatste speeldag van POI meedoen voor de titel, ondanks het hele propere handen-gedoe waarin hij persoonlijk zwaar door het slijk werd gehaald, dan heeft hij de verwachtingen als je het mij vraagt toch overtroffen, en is de balans wat mij betreft meer dan positief.