IsO schreef: ↑22 sep 2025, 14:55
Kijk dan uit nieuwsgierigheid op WhoScored naar zijn Stats, en was inderdaad wel wat minder aan de bal dan tegen Monaco (34 touches in 93 minuten tegen Monaco vs 20 in 77 minuten tegen STVV). Anderzijds lijkt z'n heatmap te suggereren dat hij wel degelijk enkele keren terugkeerde naar eigen helft om daar een "touch" te laten noteren (https://www.whoscored.com/matches/19049 ... st-truiden). En verder zie ik ook (player statistics ==> Passing) dat hij 2 op 2 geslaagde "long balls", 2 op 2 geslaagde doorsteekballen (voor beide stats het meeste van de ploeg) en 1 key pass heeft. Valt dan precies toch nog mee met dat niet aanwezig zijn... Maar zij die de match zagen mogen me tegenspreken natuurlijk
Was prima aan de bal en idd aanwezig. Maar goed, HNB en HLN zijn qua analysewerk vrij pover vind ik.
Pica schreef: ↑22 sep 2025, 11:23
Veel te vroeg om nu al met conclusies te komen.
Er zit zeker een positieve evolutie in deze jongen zijn spel en dat uit zich nu ook in goals (top é!).
Feit blijft wel dat dit nog veeeeeel meer bevestiging vraagt voor we daar verdere conclusies rond maken.
Dat klopt absoluut, maar hetzelfde geldt in tegengestelde richting (overdreven negativisme door bepaalde personen). Ik stoor mij mateloos aan het van meet af aan afbreken van jonge gasten door sommige forumleden. Als 'supporter' zou je eigenlijk net het omgekeerde moeten doen. Om maar niet te zeggen dat de meeste succesvolle spitsen in de recente Club-geschiedenis (weliswaar na een aarzelende beginperiode) onbekende - ik zal maar de retoriek van collega-forumleden gebruiken - snottebellen ofwel afdankertjes waren die elders niet voldeden. Het zijn net de 'gevestigde waarden' waar veel voor betaald werd (Yaremchuk, Nilsson...) die eerder door de mand vallen.
Club maakt gevestigde waarden, we kopen ze niet.
We zijn het seizoen gestart met drie spitsen die op dat moment eigenlijk tweede spits niveau halen/zijn en een talent die minuten moet krijgen.
We mogen daar kritiek op hebben.
Dat wil niet zeggen dat het niet goed kan komen of dat we gratuit iemand op voorhand moeten afschrijven natuurlijk.
Pica schreef: ↑22 sep 2025, 11:23
Veel te vroeg om nu al met conclusies te komen.
Er zit zeker een positieve evolutie in deze jongen zijn spel en dat uit zich nu ook in goals (top é!).
Feit blijft wel dat dit nog veeeeeel meer bevestiging vraagt voor we daar verdere conclusies rond maken.
Dat klopt absoluut, maar hetzelfde geldt in tegengestelde richting (overdreven negativisme door bepaalde personen). Ik stoor mij mateloos aan het van meet af aan afbreken van jonge gasten door sommige forumleden. Als 'supporter' zou je eigenlijk net het omgekeerde moeten doen. Om maar niet te zeggen dat de meeste succesvolle spitsen in de recente Club-geschiedenis (weliswaar na een aarzelende beginperiode) onbekende - ik zal maar de retoriek van collega-forumleden gebruiken - snottebellen ofwel afdankertjes waren die elders niet voldeden. Het zijn net de 'gevestigde waarden' waar veel voor betaald werd (Yaremchuk, Nilsson...) die eerder door de mand vallen.
Club maakt gevestigde waarden, we kopen ze niet.
We zijn het seizoen gestart met drie spitsen die op dat moment eigenlijk tweede spits niveau halen/zijn en een talent die minuten moet krijgen.
We mogen daar kritiek op hebben.
Dat wil niet zeggen dat het niet goed kan komen of dat we gratuit iemand op voorhand moeten afschrijven natuurlijk.
Tuurlijk moeten Vermant en (nog meer) Tresoldi nog bevestigen. Maar niet helemaal eens wat Vermant betreft. In de 8 wedstrijden (PO I plus bekerfinale) van 20 april tot en met 25 mei stond hij 6 keer in de basis. Enkel in de terugmatch tegen Union in PO I kreeg Jutglà de voorkeur centraal voorin, en de laatste wedstrijd tegen antwerp was hij geelgeschorst. Da's een korte periode maar wel één waarin hij arguably basisspeler was centraal voorin. Je moet ergens beginnen natuurlijk.
Voor mij haalt Vermant (nog) niet het niveau om eerste spits te zijn.
Ik vind het geweldig welke evolutie hij doormaakt en dan nog eens als jeugdproduct en zoon van ex speler: LOVE IT.
Spitsen als Dolberg, Tolu en Ivanovic stonden voor hun transfer allemaal boven onze "eerste" spits.
In een ploeg die (terecht) beweert de beste te zijn en de beste kern te hebben, zegt dat iets.
Hij heeft nu wat 2 binnentikkers gescoord ? En jullie maken er al een spits zoals Spehar / Stanic / Balaban / Thiago van . Blij dat hij gescoord heeft mag wel als je 8 miljoen !!! Gekost hebt . Een topper is het allesbehalve
Heretic schreef: ↑22 sep 2025, 18:13
Hij heeft nu wat 2 binnentikkers gescoord ? En jullie maken er al een spits zoals Spehar / Stanic / Balaban / Thiago van . Blij dat hij gescoord heeft mag wel als je 8 miljoen !!! Gekost hebt . Een topper is het allesbehalve
Akkoord. Maar die binnentikkers getuigen op zijn leeftijd wel van een ferm vermogen om op de juiste plaats te komen. Hij zoekt goed positie, komt op de juiste moment voor zijn man,... Dat is niet elke jonge spits gelegen. Tegenwoordig moeten de spitsen ook twee meter zijn en alle duels winnen, 12 km lopen, top zijn met de rug naar de goal en/of 6 man kunnen dribbelen. Doet me heimwee krijgen naar Inzaghi. Die kon dat allemaal niet maar schoot de ene na de andere binnen omdat ie wist waar hij moest zijn als spits. Tresoldi toont daar dingen van, benieuwd naar meer.
Heretic schreef: ↑22 sep 2025, 18:13
Akkoord. Maar die binnentikkers getuigen op zijn leeftijd wel van een ferm vermogen om op de juiste plaats te komen. Hij zoekt goed positie, komt op de juiste moment voor zijn man,... Dat is niet elke jonge spits gelegen. Tegenwoordig moeten de spitsen ook twee meter zijn en alle duels winnen, 12 km lopen, top zijn met de rug naar de goal en/of 6 man kunnen dribbelen. Doet me heimwee krijgen naar Inzaghi. Die kon dat allemaal niet maar schoot de ene na de andere binnen omdat ie wist waar hij moest zijn als spits. Tresoldi toont daar dingen van, benieuwd naar meer.
Hij heeft eigenlijk al 3 goals en een assist, en die goal die hij aan de eerste paal binnen kopte zou ik geen binnentikker noemen. Maar ben het voor de rest wel eens met Jens, hoewel ik er van overtuigd ben dat Tresoldi meer is dan een pure poacher. Hij doet me qua lichaamsbouw bijvoorbeeld meer aan Lewandowski dan aan Inzaghi denken, en heeft een goeie lange pass.
En wat Heretics post betreft: Er is hier niemand die er een Spehar/Stanic/Balaban/Thiago van maakt (hij was Bacca nog vergeten zeg), maar mogen we nog potentieel zien, dat natuurlijk nog gerealiseerd en geconcretiseerd moet worden?
Club Brugge-spits Nicoló Tresoldi op de radar van Italiaanse bondscoach Gennaro Gattuso: “We zijn ermee bezig”
Nicoló Tresoldi (21) heeft zich in de kijker van de Italiaanse nationale ploeg gespeeld. Bondscoach Gennaro Gattuso (47) liet bij La Gazzetta dello Sport verstaan dat hij de Duitse Italiaan in de gaten houdt. “Hij is een interessante speler.”
7 oktober 2025 om 17:31
Tresoldi heeft een Italiaanse vader, de ex-voetballer Emmanuele Tresoldi, en een Duitse moeder. Hij speelde in de jeugd bij Hannover 96 en werd daar ook profvoetballer. De keuze om in de jeugd voor de Duitse nationale ploeg te voetballen was dan ook logisch. Bij de U21 zit hij overigens al aan negen doelpunten in achttien matchen.
De prestaties van Tresoldi zijn ook de Italianen niet ontgaan. In de Laars bekijken ze de optie om hem te naturaliseren, als we Gattuso moeten geloven. “We praten erover”, zei de Italiaanse bondscoach in La Gazzetta dello Sport. “Met Gigi (Buffon, red.) en met de voorzitter. We zijn ermee bezig, want hij is een interessante speler. (...) Ik laat de bond veel geld uitgeven om mensen naar wedstrijden te sturen. Dit is het resultaat van dat werk.”
Gattuso volgde in juni de opgestapte Luciano Spalletti op bij de Squadra Azzurra. Zijn eerste uitdagingen, de WK-kwalificatiewedstrijden tegen Estland (5-0) en Israël (4-5), won hij. “Ik voel de druk en de verantwoordelijkheid, maar ik vind het leuk om bondscoach van Italië te zijn. Ik dacht dat ik me zou vervelen zonder het dagelijkse werk op het veld, maar daar heb ik zelfs geen tijd voor. Ik hoop dit enthousiasme nog lang te behouden.”
Italië speelt de komende interlandbreak de terugmatchen tegen Estland (11/10) en Israël (14/10). Gattuso en co. puurden negen punten uit de eerste vier matchen. In Noorwegen verloor het met 3-0.
En hier nog een artikel dat op 30 september in HNB verscheen naar aanleiding van onze wedstrijd tegen Atalanta, met getuigenissen van z'n vader, die zelf nog voor Atalanta speelde:
“Zijn start bij Club Brugge was zwaar”: vader Emanuele Tresoldi over zijn zoon, diens tennisvrienden en de emotionele familieband met Atalanta
Ex-speler van Atalanta en vader van Club Brugge-spits Nicolo Tresoldi (21): geen betere gesprekspartner dan Emanuele Tresoldi (51) op de vooravond van Atalanta-Club Brugge. Over de idolen van zijn zoon, de keuze voor blauw-zwart en de kritiek.
Valerie Van Avermaet
Voetbalreporter
30 september 2025 om 03:00
“Pippo! Pippo! Pippo!”
Het enthousiasme van Emanuele Tresoldi is bij momenten aanstekelijk. Zijn telefoon stond roodgloeiend de voorbije dagen. Zowat elke Italiaanse journalist – en die zijn met veel – probeerde hem deze week te strikken voor een interview. Zelf kan de vader van Club Brugge-spits Nicolo Tresoldi er wel om lachen wanneer we hem aan de lijn krijgen. “Allemaal geen probleem”, klinkt het rustig in een mix van Italiaans en Engels.
Voor het gezin Tresoldi is Atalanta-Club Brugge om verschillende redenen dan ook een droomaffiche. In de jaren 90 trok vader Emanuele het shirt van Atalanta verschillende seizoenen aan. “Vooral mijn debuut voor Atalanta in 1992 tegen Genoa was fantastisch. Ook al viel ik maar twee minuten in, voor het eerst voetballen in de Serie A was echt een mijlpaal in mijn carrière. We winnen met 1-0 in eigen huis en onze fans zorgden altijd voor een geweldige sfeer. Kippenvel”, herinnert hij zich. “Mijn zoon is dus al gewaarschuwd. Het kan heet worden in het stadion.”
Bovendien is Bergamo ook om nog een andere reden speciaal voor de familie Tresoldi. “Ik heb mijn twee kinderen, Nicolo en dochter Sofia aan de stad te danken”, verrast vader Emanuele. “Mijn vrouw en ik hebben elkaar er leren kennen. Mijn hele schoonfamilie komt uit Bergamo. We zullen er allemaal zijn dinsdagavond. Het zal emotioneel worden. Dat weet ik nu al.”
A la Inzaghi
Afwachten of zijn zoon Tresoldi ook effectief in de basis zal starten bij Club Brugge – hij ligt in de weegschaal met Romeo Vermant – maar als hij dinsdagavond scoort, zal hij zeker zijn vader danken. Met zijn verleden als profvoetballer heeft Emanuele een grote invloed gehad op de carrière van zijn zoon. Als voormalig linksback trapte hij menig voorzet in de richting van zijn zoon. “Op een veldje vlakbij ons huis”, knikt Emanuele. “Zo vaak als we konden gingen we daarheen. Ik trapte met mijn linker en hij kopte binnen. Keer op keer op keer. Fantastische tijden.”
“Weet je trouwens dat Nico een grote Inzaghi-fan is? Al sinds hij twee jaar oud is.” Waarna de herinneringen weer levendig worden voor Emanuele. “AC Milan was toen nog het grote AC Milan, met Kaka, Gattuso, Pirlo, Shevchenko en dus ook Inzaghi. De titel, de Champions League, ze wonnen alles. Pippo! Pippo! Pippo! Hele dagen liep Nico dat te roepen doorheen ons huis. Ik zie het nog zo voor me. We noemden hem daarom al snel Picolo in plaats van Nicolo. (lacht) Voor hem was er maar één speler. Het talent van Inzaghi was zijn honger om te scoren. Dat heeft Nico nu ook. Hij is altijd geconcentreerd en toegewijd en probeert zich op elke bal te storten om te scoren.”
De profcarrière van Tresoldi junior begint daarna bij Hannover ’96 in de Duitse tweede klasse, nadat het gezin rond 2017 voor het werk van zijn moeder van Italië naar Duitsland verhuisde. Tachtig wedstrijden voor de eerste ploeg en veertien goals later kiest de spits deze zomer voor een nieuw avontuur in het shirt van Club Brugge. Een makkelijke keuze, als we zijn vader mogen geloven. Nochtans was er ook interesse vanuit de Bundesliga. Onder meer Leipzig, Eintracht Frankfurt en Stuttgart trokken aan zijn mouw.
“Het was best emotioneel om Hannover te verlaten. Die club was na acht jaar zijn thuis geworden, maar Club Brugge tja. Dat is de afgelopen tien jaar een belangrijke club in Europa geworden”, legt Emanuele uit. “Volgens mij staat ze op dit moment 20ste op de UEFA-ranking. Ik ben zeker dat iedereen in Europa vandaag Club Brugge kent en de ploeg heeft de voorbije jaren véél jonge spelers beter gemaakt. Er waren met andere woorden veel redenen om hiervoor te kiezen.”
Waarna Emanuele begint te mijmeren. “Mijn vrouw en ik zijn vaak bij Nicolo in België en anders proberen we zijn wedstrijden op televisie te volgen. Heb je zijn eerste goal gezien? Tegen Rangers. Een goal die zo belangrijk was voor Club Brugge, want ze opende de poort naar de Champions League. Mooier kan toch niet? Ja, Nico is gelukkig in België. Dat weet ik zeker.”
Tennis of voetbal
Al had Tresoldi op dat moment wel al wat kritiek gekregen in de Belgische pers. Onder andere onze huisanalist Hein Vanhaezebrouck vond hem niet voldoende betrokken bij het spel van Club Brugge. “Ach, Nico had de eerste maand gewoon tijd nodig om zich aan te passen. Het duurde even voor hij zich op zijn gemak voelde. Hij had acht jaar bij Hannover gezeten, dan is dat niet onlogisch toch? Door het EK U21 miste hij bovendien de voorbereiding en moest hij meteen in officiële wedstrijden presteren onder druk. Dat is zwaar hoor. Gelukkig verliest hij nooit zijn glimlach, dat is zijn karakter. Ook in moeilijke momenten. Een topprof. Hij drinkt zelfs geen alcohol. (lacht) Ik wel hoor. Ik durf al eens een Belgisch biertje proeven.”
Toch scheelde het niks of Tresoldi was niet eens profvoetballer geworden, maar wel tennisser. “Oh, hij was goed hoor. Rafael Nadal was zijn grote idool”, haalt Emanuele opnieuw herinneringen op aan de jeugdjaren van zijn zoon. “Hij zat in het Italiaanse jeugdteam. We reisden heel Europa rond, van Barcelona tot Boekarest en Kroatië. Overal speelde hij toernooien als Italiaans kampioen. Hij is trouwens nog steeds goed bevriend met een Belgische tennisser, Alexander Blockx. Die kwam hem in Hannover zelfs bezoeken. Tot zijn dertiende was Nico een topper, daarna moest hij kiezen. Een zware beslissing, alsof hij zijn hart in twee moest splitsen. Maar het moest: zijn dagen bestonden toen uit vijf uur tennis, vijf uur voetbal. ’s ochtends tennis, ’s middags voetbal, dan weer tennis en opnieuw voetbal en zo ging dat maar door. Ik weet zeker: als hij morgen stopt met voetballen, is hij een dag later alweer aan het tennissen.”
Maar toch eerst nog wat voetballen dus. Te beginnen dinsdagavond tegen Atalanta, waar zijn familie klaar is voor een emotionele avond. “En laat het maar een gelijkspel worden, dan is iedereen tevreden”, lacht Emanuele nog.