[Voorzitter] Bart Verhaeghe

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door t4nd »

Sluit ik me bij aan.

Union zou nooit deze ploeg bijeen gehaald hebben zonder heel de data & scouting die achter Brighton zitten te gebruiken, anderzijds is het een 'goedkope' ploeg dus wist je dat zijn uitspraken uit de context gerukt zouden worden. Media doet dat graag.
Gebruikersavatar
Jens27
Profvoetballer
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 dec 2016, 14:16

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Jens27 »

Los van de waarheid is dat een heel erg kleine uitspraak. Beter een beetje respect tonen. Je bent de Club met veruit de meeste middelen in België en dan kom je af met "ja maar amai, we moesten wel tegen Brighton vechten zulle". Niet de eerste keer dat Bartje bewijst dat hij beter gewoon achter de schermen zijn ding zou doen.
:hupclub: :hupclub: :hupclub:
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 16 mei 2022, 07:43 Ik vond niet direct een topic over Bart Verhaeghe.
Daarom schrijf ik het maar hier neer. (Mods mogen het gerust verzetten naar een ander topic als het hier niet past.)

Ik was toch een beetje verrast door de timing van de uitspraak dat het niet tegen Union is dat we spelen, maar tegen Brighton.
Er zit een deel van waarheid in, en ik denk wel dat ik zijn gedachtegang kan volgen. Maar dit was volgens mij niet de moment om erover te beginnen.
Beter om dit enkele weken later te doen, in een soort van seizoensoverzicht, in een interview ofzo.
Ook over het soort voetbal waar het Belgische voetbal moet voor staan, bracht hij aan.
Ik had meteen het gevoel van: "Oej hier gaan de media opspringen."
Onze voorzitter begon zijn betoog nog met de hele Club-familie te bedanken en had beter gewoon de spotlights op de club en de spelers gehouden in mijn opzicht.

Conclusie: timing was ongelukkig, ook al zit er waarheid in.
Waar zei Verhaeghe dit? heb je een linkje?
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: [Voorzitter] Bart Verhaeghe

Bericht door t4nd »

Ik denk dat hij vooral lastig was omdat letterlijk iedereen voor Union was en tegen Club. Die voorzitter van de supperters van Antwerp ook die zei dat ze de titel liever bij Union zagen dan bij Club... Maar zoals Vandenbempt ook zegt : Momenteel is iedereen tegen Club en dat mag je als compliment opvatten. Mensen zien graag variatie en dominantie van steeds dezelfde ploeg is het tegenovergestelde van variatie. Het moment dat Club dus struikelt zal iedereen leedvermaak hebben, dat hoort er nu eenmaal bij als je de rest overschaduwt.
Sanders
Invaller
Berichten: 997
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 16 mei 2022, 08:23
Sanders schreef: 16 mei 2022, 07:43 Ik vond niet direct een topic over Bart Verhaeghe.
Daarom schrijf ik het maar hier neer. (Mods mogen het gerust verzetten naar een ander topic als het hier niet past.)

Ik was toch een beetje verrast door de timing van de uitspraak dat het niet tegen Union is dat we spelen, maar tegen Brighton.
Er zit een deel van waarheid in, en ik denk wel dat ik zijn gedachtegang kan volgen. Maar dit was volgens mij niet de moment om erover te beginnen.
Beter om dit enkele weken later te doen, in een soort van seizoensoverzicht, in een interview ofzo.
Ook over het soort voetbal waar het Belgische voetbal moet voor staan, bracht hij aan.
Ik had meteen het gevoel van: "Oej hier gaan de media opspringen."
Onze voorzitter begon zijn betoog nog met de hele Club-familie te bedanken en had beter gewoon de spotlights op de club en de spelers gehouden in mijn opzicht.

Conclusie: timing was ongelukkig, ook al zit er waarheid in.
Waar zei Verhaeghe dit? heb je een linkje?
Het originele interview was bij Eleven, na de match, toen de tafel met Dave Peeters en Wesley Sonck in de spelerstunnel stond opgesteld.
Daarvan vind ik geen beelden meteen, maar het artikel op Sporza over dit interview vat het redelijk goed samen.
https://sporza.be/nl/2022/05/15/-we-spe ... 623998949/
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [Voorzitter] Bart Verhaeghe

Bericht door IsO »

Analyse in HNB n.a.v. de uitspraak van Verhaeghe:
[spoiler]
Heeft Bart Verhaeghe gelijk als hij zegt dat Club Brugge niet tegen Union maar tegen Brighton gespeeld heeft? Het antwoord is dubbel

© Kris Van Exel

“Da’s niet Union he, da’s Brighton!” Club Brugge-voorzitter Bart Verhaeghe zorgde voor opgetrokken wenkbrauwen met zijn uitspraak over de grote titelconcurrent nadat blauw-zwart een achttiende landstitel over de streep had getrokken. Maar waar is die uitspraak op gebaseerd? En in hoeverre heeft hij gelijk? Analyse van een quote die zeker niet helemaal onwaar is en bij nader inzien eerder als compliment dan als beschuldiging bedoeld lijkt.

Wim Conings
Vandaag om 14:55

Laat één ding duidelijk zijn: blij zullen ze bij Union niet geweest zijn met de woorden van Verhaeghe. In Brussel hebben ze al zo’n honderd keer moeten zeggen dat Union een eigen club met zijn eigen identiteit is. Al hebben Premier League-club Brighton en Union met Tony Bloom wel dezelfde meerderheidsaandeelhouder en wordt Union geleid door Alex Muzio, de rechterhand van Bloom bij het bedrijf Starlizard. Net als Bloom komt hij van het Engelse kuststadje Brighton, waar hij op dezelfde privéschool gezeten heeft. Maar volgens Muzio is Bloom enkel bezig met zijn geliefde Premier League-club Brighton Hove & Albion en is de inbreng van de miljardair beperkt tot het financiële.

“Ik ben ook actief in de zakenwereld en zij hebben veel meer middelen dan wij”, voegde Verhaeghe nog toe aan zijn betoog. Daarmee leek hij zichzelf met de eigenaar van Union te vergelijken. Het vermogen van Verhaeghe wordt geschat op vierhonderd miljoen euro, dat van Bloom zou zo’n drie keer meer zijn: ruim 1,2 miljard. Maar dat wil niet per se zeggen dat Union daarom ook meer geld ter beschikking heeft.

Net zoals Verhaeghe zelf verkiest Bloom het transferbudget van zijn club immers niet op te trekken met privékapitaal, iets wat de Qatari aan het hoofd van PSG bijvoorbeeld wel doen. Daardoor gaf Union afgelopen seizoen zo’n twintig keer minder uit aan transfers dan Club Brugge. Hun loonmassa is drie keer zo klein als die van blauw-zwart. Over meer werkingsbudget gaat het dus zeker niet. Union verdedigde zich zondag ook door te stellen dat het op twee na kleinste budget heeft van 1A.

Bloom zou ervoor kunnen kiezen Union te helpen door spelers die voor de Jupiler Pro League onbetaalbaar zijn op te kopen met Brighton en die vervolgens uit te lenen aan Union. Maar ook dat doet hij niet echt. Van huurlingen Kacper Kozlowski, Kauri Mitoma en intussen ook Deniz Undav was enkel die laatste altijd zeker van een basisplek. Het totaal aantal speelminuten van spelers op de loonlijst van Brighton was niet hoger dan het aantal speelminuten dat kampioen van 1B Westerlo dit seizoen gaf aan Club Brugge-huurlingen Tibo Persyn, Maxim De Cuyper en Thomas Van Den Keybus.

Bedrijfszekerheid

Waar het kapitaal van Bloom Union wel goed voor uitkomt, zijn financiële garanties. Het recentste jaarverslag van de club toonde aan dat Union al 32 miljoen schulden telt. Het gevolg van jarenlang miljoenenverliezen lijden in 1B. Een andere club zou na vijf jaar schulden ophopen misschien allang de handdoek gegooid hebben, maar door zijn rijke eigenaar heeft Union veel meer financiële marge. Slecht voor het Belgische voetbal, waar Verhaeghe zegt pleitbezorger van te zijn, kan je dat echter bezwaarlijk noemen.

Dat neemt niet weg dat Verhaeghe op dit vlak wel gelijk heeft: Union heeft met die bedrijfszekerheid een voordeel op andere clubs, zeker in vergelijking met de teams waarmee het vorig seizoen nog in 1B zat. Alleen heeft dat niet per se te maken met Brighton, maar wel met hun kapitaalkrachtige eigenaar. Ze zijn ook niet de enige ploeg waar de eigenaar indien nodig kan bijpassen. In 1A zijn Cercle Brugge, STVV, OH Leuven en anderlecht ook in handen van miljardairs. Van Marc Coucke is bekend dat hij al een paar kapitaalsverhogingen heeft moeten doen om paars-wit uit de problemen te houden.

Bevoordeeld door datasysteem

Maar iets waar veel mensen aan voorbij gegaan zijn is dat Verhaeghe met het woord ‘middelen’ ook andere dingen dan geld bedoeld kan hebben. Union profiteert immers van hetzelfde datasysteem als dat van Brighton Hove & Albion. Dat biedt hen een competitief voordeel om ondergewaardeerde spelers te vinden, waardoor ze minder geld moeten betalen voor goede voetballers. “Club Brugge, anderlecht of AA Gent hebben maar een beperkt aantal scouts en moeten die inzetten op competities waar de kans het grootst is dat je een nieuwe speler zal kunnen vinden. Voor hen zou het heel moeilijk zijn een Undav of Burgess in de Duitse of Engelse derde klasse te vinden”, legde Muzio al uit.

Verhaeghe mag dan wel naar “Brighton” verwezen hebben, het datasysteem behoort zeker niet toe aan de club. De facto gaat het om de gegevens van gokconsultancybedrijf Starlizard waar Tony Bloom de grote man achter is. Hun core business is sportcijfers verzamelen en aan de hand daarvan voorspellingen maken. Brighton, dat onder Bloom promoveerde van de Engelse derde klasse naar de Premier League, plukt daar eveneens de vruchten van.

Je kan Bloom echter maar moeilijk kwalijk nemen dat hij zijn twee voetbalclubs laat profiteren van de knowhow van zijn bedrijf. Net zoals niemand het Bart Verhaeghe zou kunnen kwalijk nemen dat hij zijn ervaring en netwerk als projectontwikkelaar inzet bij de bouw van een oefencomplex en stadion voor Club Brugge, twee initiatieven die zeer belangrijk zijn voor de toekomst van blauw-zwart.

David tegen Goliath

Waar het voor Verhaeghe vooral om lijkt te gaan, is het narratief: iedereen ziet Union als het schattige ploegje dat eerder per ongeluk een sprookje beleeft met een paar duizend fans in een stadion van meer dan honderd jaar oud. Club Brugge is de moderne machine onder leiding van een ondernemer die nouveau riche uitstraalt. David en Goliath, weet u wel. Maar die vergelijking klopt ondanks het grote verschil in uitgaven niet helemaal en daar moet de sterke man van Club Brugge zich aan geërgerd hebben.

Als hij zegt dat Club “niet tegen Union, maar tegen Brighton” gespeeld heeft, wil hij eigenlijk zeggen dat zijn organisatie het opgenomen heeft tegen de organisatie achter Brighton-eigenaar Tony Bloom. Iemand die zeker over meer financieel en waarschijnlijk ook over meer intellectueel kapitaal beschikt dan Club Brugge. Alleen zijn Starlizard, dat gegevens verzamelt en analyseert, heeft al ruim 160 mensen in dienst. Heel Club Brugge komt ‘amper’ aan 170 werknemers, waarvan slechts een fractie gebruikt zal worden voor rekrutering. Dan ben je ondanks alle uiterlijke schijn en gemaakte kosten al wat minder topfavoriet. Het is die nuance die in de ogen van Verhaeghe te weinig gemaakt is.

Toen we hem in februari van dit jaar interviewden, sprak Union-voorzitter Alex Muzio nog over zijn ontvangst in de bestuurkamers van andere clubs. Hij noemde Vincent Mannaert, manager van Club Brugge en rechterhand van Verhaeghe, toen expliciet als iemand die hen gecomplimenteerd had met hun werking en zeer benieuwd was geweest hoe ze vanuit Engeland naar bepaalde zaken keken.

Hoe je het ook draait of keert, dat alles wil zeggen dat ze een nieuwe landstitel in Brugge minder evident vonden dan de buitenwacht. En dat is toch vooral een teken van respect naar Bloom en Union toe.
Nakamba30
Jeugdspeler
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 sep 2020, 07:30

Re: [Voorzitter] Bart Verhaeghe

Bericht door Nakamba30 »

Respect voor bart verhaeghe...hij heeft van club brugge de grootste club gemaakt in belgie in 10 jaar tijd met een ganse structuur rond de club...hoe graag velen het ook zouden willen...club brugge zal niet snel meer van de eerste plaats geduwd worden
Gebruikersavatar
Arnio
Belofte
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:34

Re: [Voorzitter] Bart Verhaeghe

Bericht door Arnio »

Iemand die het artikel van in het Nieuwsblad van vandaag kan posten aub?
Sanders
Invaller
Berichten: 997
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [Voorzitter] Bart Verhaeghe

Bericht door Sanders »

Arnio schreef: 07 sep 2022, 07:53 Iemand die het artikel van in het Nieuwsblad van vandaag kan posten aub?
Bij deze:
[spoiler]
De stilte doorbroken. Na bijna een jaar zonder diepgaand interview zet Bart Verhaeghe (57) zich nog eens op praatstoel. De voorzitter begint met zijn Club Brugge aan zijn zesde Champions League-campagne in zeven jaar. De ambitie is groot, het realisme ook. Aan de vooravond van een nieuwe poging tot overwintering overschouwt Verhaeghe de drukke transferzomer, de komende Champions League-campagne en de strijd om de Belgische titel. Met grote ambities en dito realisme. Of hadden we dat al gezegd?
David Van den Broeck en Ludo Vandewalle
Vandaag om 03:00


Is Club Brugge klaar voor de Champions League-campagne?

“Ikke wel.” (lacht)
Met welk gevoel beginnen jullie eraan?

“Ik heb het na de loting al gezegd: we spelen tegen op het eerste gezicht geen grote namen. Het is geen City of Real Madrid en al zeker niet de groep waar we vorig jaar in zaten. Langs de andere kant is het jammer dat je met Porto en Atlético tegen twee ploegen speelt waartegen je al gespeeld hebt. Die twee kennen we dus en het zijn twee heel goeie ploegen. Dus om dan te zeggen dat het niet om grote namen gaat, dan zeg ik: Ho, ho, rustig jongens. Leverkusen is de derde van Duitsland. Altijd lastig. We hebben het gezien tegen Leipzig vorig seizoen. Toen dachten we ook: We zijn gaan winnen daar, we gaan ze thuis ook verslaan… (het werd 0-5, red.). Met de Duitsers heb je nooit gedaan. Leverkusen heeft zijn start gemist, maar als je de statistieken van het afgelopen weekend tegen Freiburg ziet: eigenlijk had het moeten winnen.”

Maar nu hebben we toch zoiets van: eerst Leverkusen thuis, als dat al niet lukt….

“Ik relativeer dat allemaal heel sterk. Je moet de kansen proberen te pakken, maar we weten dat dat soms lukt en soms niet lukt. We zitten wel in de beste competitie ter wereld te voetballen, hé. Ga ervoor en have fun, zeg ik tegen de spelers. Hopelijk overstijgen ze zichzelf en maken ze er voor zichzelf de wedstrijd van die ze nog heel hun leven gaan herinneren. Maar ik kan langs de andere kant de 0-5 van tegen Leipzig ook plaatsen, hé.”

Daar ligt u niet wakker van nadien?

“Maar neen. Er zijn andere dingen waarvan je wakker moet liggen in het leven. Als je al van iets moet wakker liggen, zal dat eerder van je familie of gezondheid zijn. Ik weet heel goed tegen wie we spelen en hoe we erin staan. Soms iets beter dan een andere keer, soms al iets slechter, maar globaal met de lijn die vooruitgaat. Vandaag is het winnen inherent aan Club Brugge. Dat maakt dat je ook in wedstrijdbeleving bij winnen rust hebt, maar bij verlies ook rust kan hebben. Dat is de cultuur die ik wilde.”

Bent u al onder de indruk geweest van Club Brugge dit seizoen?

“Er zijn veel factoren. Ten eerste spelen we te veel wedstrijden, in oktober zelfs negen. Ten tweede duurt de mercato te lang. In België tot 6 september, internationaal tot 1 september. Je bent drie maanden bezig en je weet niet waar je aan toe bent. Waarom kan die transferperiode niet op 31 juli afgesloten worden? Bovendien zit je met een nieuwe trainersstaf, die wel verder bouwt op wat Club Brugge is. Het inpassen van spelers tijdens een mercato is ook een thema. Je kan moeilijk van Raphael Onyedika al alles verwachten. Of van Yaremchuk. Het beste Club Brugge moet nog komen, maar dat is bij veel teams zo. Veel teams gaan hun beste voetbal pas in de komende weken en maanden brengen.”

Schrok u ook van dat verlies in Eupen en nog meer toen Hans Vanaken zei: “We doen maar wat”? We vroegen ons af: is dat nu een steen naar de trainer?

“Dat was niet zijn bedoeling. Effectief: dat was gewoon een slechte wedstrijd. Ik denk een van de slechtste die ik al gezien heb. Maar dan verwijs ik graag naar Cruijff: elk nadeel heeft z’n voordeel. Hans leest en ziet voetbal genoeg om te weten wat hij doet. Hij wilde vooral zeggen: Loop eens waar je moet lopen. Naar de andere spelers, niet naar de trainer. Daarom is dat een dankbaar cadeau. Beter dat je daar een keer verliest. Zo kijk ik ernaar. Dus dat is goed geweest, hé.” (grijnst)

Waarom is Noa Lang niet vertrokken?

“Hij kon vertrekken en heeft genoeg aanbiedingen gehad. Maar hij was zeer selectief en wilde niet zomaar vertrekken (naar Lille bijvoorbeeld, dat 18 miljoen bood, red.). Op een bepaald moment zei hij: Ik blijf bij Club. Ik ben heel respectvol naar de club, ben de club heel dankbaar en voel me hier goed thuis. Ik kan Champions League spelen, ik wil terug kampioen spelen. Ik wil naar het WK, voel me hier goed en ben nog maar 23 jaar. Noa is een goeie gast, hé. Hij ligt zeer goed in de groep.”

Hij heeft wel een ongelukkig interview gegeven, waarin hij zei dat hij het hier wel gezien had en we blij mochten zijn dat hij hier ooit speelde.

“Dat kan zijn, maar hij is nog jong. En ochot, is dat zó erg? Hij gaat daaruit leren, zoals hij uit zoveel dingen leert en iedereen dat doet. Zoals De Ketelaere afgelopen weekend zijn man niet had mogen laten lopen op het middenveld, zal hij nu ook weten dat hij dat bij AC Milan niet meer moet doen. (glimlacht) Zelfs bij een brave jongen zoals Charles gebeuren er dingen zoals bij Noa. Val hen daar niet mee lastig. Ik verwacht van Noa Lang nog wel mooie dingen bij Club.”

Het vertrek van De Ketelaere nadat hij niet meer meetrainde: welk gevoel houdt u daaraan over?

“Oh, ik kan dat allemaal plaatsen. Die mensen zijn jong. Je moet je kunnen verplaatsen in iemand anders en je afvragen: Hoe relevant is dat? Dat is niet relevant. Charles ging toch niet spelen die zondag. Hij was later met de internationals toegekomen, dus we moesten sowieso de eerste matchen aanvatten met andere jongens.”

Maldini, 35 miljoen euro, AC Milan: Club Brugge bevond zich plots in een andere wereld.

“Ik heb alvast niet met Maldini aan tafel gezeten. En langs de andere kant: ik ben geen achttien meer, hé, ik ben dertig jaar ondernemer. Voor ons maakt dat niet zoveel uit tegenover wie we zitten. Oké, het getal is absoluut het hoogste voor Club nu. Maar we kijken niet naar prestige.”

Prestige kan toch nog hogere getallen opleveren in de toekomst?

“Ja, maar met prestige koop je niks. De internationale voetbalwereld is een professionele wereld die de kranten niet leest. Daar zijn ze bezig met wat data hen geven, wat spelers presteren. Die kijken naar rangschikkingen, rangordes, statistieken… Dat is de professionalisering in de metier die erin zit.”

Je hebt Charles de hand gedrukt en hem succes gewenst?

“Maar ja. Ik heb Charles niet meer gezien erna, want hij was weg. Maar ik heb hem nog ge-sms’t. Natuurlijk.”

Vormer is dan weer niet weg. Hoe jammer is dat verhaal? Hoor je hem er nog over?

“Ruud is een icoon van Club Brugge. Hij heeft alle prijzen meegemaakt, is kapitein geweest van die kampioenenelftallen... Er is niet anders dan respect voor Ruud Vormer en dat is heel terecht. Langs de andere kant is dat wederzijds. Wij hebben ook Ruud Vormer gemaakt. Hij zat op de bank bij Feyenoord en wij hebben gezegd: We geven u de kans. En wij geloven in u. Pak ze. Hij heeft dat gedaan. Wij hebben hem gekneed tot wat hij is geworden. Dat is een teamwerk geweest. Ik denk dat Ruud ook het maximale uit zijn carrière gehaald heeft. Maar je leeft in een professionele voetbalomgeving waarin je een topploeg bent. En dan zit je met de harde realiteit, waar er gekeken wordt naar wat je nú presteert. Dat is de harde sportwet. Dat is hetzelfde als wanneer Eddy Merckx vijf keer de Ronde van Frankrijk wint en de zesde keer niet meer omdat er een betere is.”

“Voetbal is data. We hebben drie trainers gehad die Ruud Vormer niet meer tot titularis maakten. Dan moet je als club die de top wil halen ook eerlijk en correct zijn en dat communiceren en daar duidelijk over zijn. We hebben hem de mogelijkheid gegeven een goeie oplossing te vinden. Het is aan hem om de geboden oplossingen te nemen.”

Misschien wel de grootste trofee van deze transferperiode: vanaken blijft. Hoe is dat gegaan?

“Met Hans hebben we al een heel lange relatie. Toen ik hem in Lokeren ben gaan halen, kregen we ook veel kritiek: Die gaat dat nooit kunnen, en dit en dat. Maar we zeiden: “We gaan met Hans werken”, want we waren overtuigd van zijn kwaliteiten. Dat het zó goed ging zijn, hadden we nooit gedacht, maar oké. Hij heeft nog nooit zo goed gespeeld als nu. Hij heeft ook een fysionomie die anders is en zal een lange carrière kunnen hebben als voetballer. Hans heeft al veel voor ons gedaan. Wie zouden wij zijn om hem iets te ontzeggen? Het enige wat we tegen Hans zeiden, was: We moeten wel een vervanger hebben en dat is niet evident. West Ham kwam ook laat. Niet in juni of juli, maar laat in augustus. Hij speelt op een positie waar je dikwijls heel lang op voorhand moet over nadenken. Er is altijd respect geweest voor zijn positie. En van zijn kant voor onze positie. We zijn altijd on speaking terms geweest met hem en zijn entourage. We hebben geprobeerd oplossingen te zoeken. Maar als je die niet vindt, hebben we ook een oplossing aangereikt die hem tevreden kan houden: die contractverlenging. Wij geloven heel hard in Hans. De beste Hans Vanaken gaat nog komen. Dat merken we, dat voelen we. Hans is nu meer dan voorheen aanwezig in de kleedkamer. De jongeren kijken naar hem op. Ze zijn heel blij dat ze met zo iemand mogen voetballen. Dat is een zegen.”

Is er nooit gezegd: “Hans, als ze 25 miljoen euro betalen, mag je vertrekken”?

“Neen. Het is nooit over getallen gegaan. Het ging altijd over: Gaan we iemand vinden? Zo ja, dan gaan we dat doen. Zo niet, dan gaan we iets anders doen. De media stonden vol: Is dit de laatste kans? Dan wordt Jan Ceulemans erbij gehaald ook. Ten eerste: de tijden kan je niet met elkaar vergelijken. Elke situatie is anders ook. En Hans Vanaken speelt op topniveau, hé. Die speelt met Club Brugge in de Champions League, de beste competitie in de wereld. Ik snap niet goed wat je dan tegen Bournemouth wil gaan doen.”

Hij had ook op Old trafford en Anfield gespeeld, natuurlijk.

(droog) “Ja, maar ook naar Bournemouth, hé. Ik weet niet of je dat tof vindt. Ik draai mijn tv geregeld al eens uit als ik naar de Premier League kijk. Ik heb Dennis ook zien voetballen bij Watford. Dan ging de tv soms rap uit. Dat had soms niks met voetbal te maken.”

Jullie spelen op de transfermarkt nu wel in een andere divisie als de rest van de Belgische clubs. Twee keer braken jullie transferrecord, voor Onyedika en Yaremchuk. Jullie klopten zelfs AC Milan voor die eerste.

“Ja, en voor Yaremchuk waren we ook clubs uit grotere competities te snel af. Het geld in de hele sector gaat alleen maar toenemen. Dat hebben we altijd voorspeld: voetbal is de nummer één sport aan het worden. In de VS is er vandaag bij de 18-jarigen meer aandacht voor voetbal dan voor basket, baseball of American Football. Dat stopt niet. Daarom dat de Amerikanen zo geïnteresseerd zijn in het wereldwijde verhaal. Voetballers worden nog grotere sterren dan dat ze nu al zijn. Zoals in het basket. We komen nu concurrenten tegen die we vroeger niet tegenkwamen. Nu concurreren we met AC Milan, Wolfsburg en Sevilla, vroeger was het eerder Kopenhagen en zo. We willen vooruit en dan kom je in een duurdere prijsklasse terecht. Maar het sportieve zal altijd gepaard gaan met de financiële balans. Daar waken we over en zullen we over blijven waken.”

We ronden af met de Belgische competitie: wordt Antwerp de grootste concurrent voor de titel? Na vorig seizoen Balikwisha plukte het nu Ekkelenkamp voor de neus van Club Brugge weg.

“Ik kan daar niets over zeggen. Ten eerste weet ik niet hoe die clubs werken. Ten tweede heb ik wel respect voor mensen die proberen kampioen te worden. Dat betekent meer kwaliteit voor het Belgisch voetbal. Ik heb het niet alleen over Antwerp, ook over Genk met al zijn kwaliteit. Union, anderlecht, Gent, zelfs Leuven. Ze timmeren allemaal aan de weg. Hoe beter we het doen in Europa, des te beter voor iedereen. Dat verhoogt de waarde van alle spelers, ook die van de kleinere clubs. Net daarom is het ook jammer dat Antwerp zich niet Europees kon kwalificeren.”

Antwerp doet het anders dan Club het deed: met fikse kapitaalinjecties van de voorzitter.

“Ieder doet het op zijn manier. Voor Club zijn er twee dingen belangrijk: sportief resultaat halen en ook financieel een resultaat halen. Die zaken gaan hand in hand, dat is voor ons de beste manier waarop we een duurzame Belgische topclub willen zijn.”

Na de titel vorig seizoen liet je je wel ontvallen dat Union eigenlijk Brighton was. Daarin schuilde een steekje.

“Ik ben een ondernemer en bekijk de omgeving vanuit feiten. Wat heb ik factueel verkeerd gezegd? Niets.”
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [Voorzitter] Bart Verhaeghe

Bericht door IsO »

mooi interview vind ik. Ook goed diplomatisch gebleven toen het over Antwerp ging en ze aan het vissen waren naar een sneer van Bartje naar plastic paul
maartendr81
Jeugdspeler
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: [Voorzitter] Bart Verhaeghe

Bericht door maartendr81 »

vooral die laatste zin vind ik een mooie: "Wat heb ik factueel verkeerd gezegd?"... Laat ze daar maar eens op antwoorden :D
Gebruikersavatar
Arnio
Belofte
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:34

Re: [Voorzitter] Bart Verhaeghe

Bericht door Arnio »

IS er iemand die het artikel van vandaag in Sportwereld kan posten aub?
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [Voorzitter] Bart Verhaeghe

Bericht door IsO »

Arnio schreef: 11 sep 2023, 13:39 IS er iemand die het artikel van vandaag in Sportwereld kan posten aub?
Dit is het interview van zaterdag:
[spoiler]
INTERVIEW. Bart Verhaeghe, de nummer 1 in onze Power Top 50: “Clubs zullen straks kernen van 40 tot 50 spelers hebben. En het zal nodig zijn”

Hij is de nummer 1 in onze Power Top 50 en is volgens experts de meest invloedrijke man in het Belgische voetbal. Bart Verhaeghe (58) bouwde Club Brugge het afgelopen decennium uit tot de meest succesvolle en bestgerunde club in ons land. Daarnaast zocht de ondernemer mee naar twee bondscoaches en professionaliseerde hij de voetbalbond toen hij er ondervoorzitter was. Daarom: Verhaeghe over de toekomst van de voetballerij en die van blauw-zwart – dat te koop staat.
Jürgen Geril en Ludo Vandewalle
Zaterdag 9 september 2023 om 03:00

De Power Ranking van het Nieuwsblad bracht best wat teweeg. Velen vroegen zich af wie waar in de lijst zou staan en wie de nummer één werd. Tegelijkertijd schrok er niemand toen het Bart Verhaeghe bleek te zijn. Hij drukte zijn stempel op ons voetbal. “Zelf ben ik nochtans nooit op macht uit geweest”, zegt Verhaeghe wanneer hij ons ontvangt in het Kasteel van Bever.

U bent toch zelf niet verrast dat u de ranking aanvoert?

“Kijk, toen ik meer dan tien jaar geleden in het voetbal stapte, werd ik vaak weggezet als: die ondernemer die in het voetbal stapt. Dat zal wel voor zijn eigen eer en glorie zijn. Neen, ik wilde mij niet populair maken of in de kranten komen. Ik ben in het voetbal gestapt omdat ik een opportuniteit zag als zakenman. Ik was al een Club Brugge-supporter waardoor de keuze snel gemaakt was. Zelf was ik graag met sport bezig en bezat ik een triathlonteam, maar ik besefte dat voetbal heel snel zou professionaliseren. Wel, het is nog veel sneller geprofessionaliseerd dan ik dacht. Als je dan een team als Club Brugge goed kunt managen, dan kun je daar een mooi verhaal mee schrijven, ja.”

Ondertussen is Club Brugge de bestgerunde club van het land. U installeerde er een topsportcultuur waarna er vijf titels en twee bekers werden gewonnen.

“Daar mogen jullie over oordelen. Ik stel wel vast dat er in mijn eerste maanden bij Club Brugge weleens met mij werd gelachen. Bijvoorbeeld toen ik zei dat we kooklessen gingen geven aan de spelersvrouwen zodat onze spelers gezonder zouden eten. Als ik nu zie hoe wij de voeding van onze voetballers regelen met twee gespecialiseerde koks... Dat gaat nog veel verder dan wat ik 2013 dacht. Ons voetbal was toen niet klaar voor dat soort ideeën. Dus we kozen ervoor om minder te communiceren over wat we deden, geen woorden maar daden. We lieten ons onder andere ook inspireren door andere clubs.”

Oh ja?

“Voor ik de functie op Club Brugge aanvaardde bezochten we clubs die in onze ogen goed gerund werden. Red Bull Salzburg bijvoorbeeld met hun typische filosofie, Lille dat veel grote namen voortbracht, Ajax met hun jeugdpolitiek. Hoe rekruteren zij, hoe leiden zij op? Nu nog heb je bepaalde ploegen die je best in het oog houdt. Als er ergens een groot talent rondloopt is Stade Rennes er bijvoorbeeld als de kippen bij om die te benaderen: hoe doen zij dat? Brighton heeft dat ook. In de beginfase stak ik daar veel van op en zo zijn we in Brugge aan de slag gegaan. We begonnen met een transferbudget van zo’n 5 miljoen waarmee onder meer Refaelov en Vazquez werden gehaald, maar de rest van het geld investeerden we in een betere infrastructuur: betere velden, betere douches... Het moest veel meer die topsportcultuur uitstralen.”

Ondertussen heeft Club Brugge een hypermodern oefencomplex in Westkapelle.

“Ja, dat was ook nodig. We moeten ons wapenen voor de toekomst. De grote clubs gaan alsmaar sterker en rijker worden. België is een opleidingsland en doorstromingsland en we moeten ervoor zorgen dat wij die grote clubs blijven voeden. Dan is het essentieel dat je je spelers een complex geeft waar ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ik ben ervan overtuigd dat de manier van trainen fel zal wijzigen. De trainingsload van een voetballer zal voor 60 à 70 procent bestaan uit individuele training: focus op conditie, kracht en mentale weerbaarheid, maar ook begeleiding wat voeding en slaap betreft. Slechts 30 à 40 procent zal draaien om de ploeg en de tactiek. Dan moet je je basecamp daarop voorzien. Ondertussen werken hier meer dan 200 gepassioneerde mensen die elke dag het verschil willen maken.”

Bent u niet het meest fier op het feit dat Club Brugge succesvol en financieel gezond is?

“Ja, het slechtste cadeau dat ik Club Brugge kon geven was succes nastreven dat financieel onhaalbaar was. Dan creëer je problemen waar je heel lang aan moet werken om dat recht te trekken. Ik herinner me de tijd van John Cordier bij KV Mechelen toen hij Malinwa naar de Europese top stuwde. Mooi, maar Mechelen leefde boven zijn stand. Ik heb van bij de start bij Club gezegd: geef me drie jaar om weer mee te strijden voor de prijzen – dat is gebleken – maar het moet altijd zijn met een gezonde financiële balans. Wij maken geen schulden en zaaien naar de zak. Alle geld wat binnenkomt herinvesteren we ook in de club. We kiezen voor de organische groei van Club Brugge. Een voetbalclub moet resultaten nastreven, maar is ook een bedrijf dat financieel gezond moet zijn. Dat zou voor elke club de bedoeling moeten zijn.”

Wat is het aandeel van Vincent Mannaert in dit succes? Hij staat negende in onze Power top 50.

“Wat mij betreft mag hij samen met mij op nummer 1 staan. Vincent is één van de co-architecten van Club Brugge. Toen ik begon was ik onder meer thuis in vastgoedprojecten, maar ik kende het voetbal niet. Daarom haalden we Vincent weg bij Zulte Waregem voor zijn kennis en skills. Voor transfers, voor leiderschap… Hij heeft natuurlijk een veeleisende job als CEO. Vroeger werkten er bij Club Brugge 30 mensen, nu zijn het er meer dan 200. Dat creëert natuurlijk weleens stress.

Bij Vincent Mannaert uitte zich dat bij momenten in te veel drinken.

“Mensen kunnen een dip hebben, maar zijn functioneren en manier van leidinggeven verloopt nog altijd goed. We zijn nog altijd hetzelfde duo als in het begin. We werken nog altijd op dezelfde manier samen.”

Ondertussen zette u Club Brugge wel op de markt om verkocht te worden.

“Ik maak liever de toekomst dan dat ik ze onderga. We moeten bekijken hoe we Club Brugge en ook het Belgische voetbal wapenen voor moderne evoluties in het voetbal. We hebben in Brugge nul financiële problemen, maar moeten zien dat we blijven meetellen. Die studies zijn bezig en dat proces zal nog wel even duren.”

Met moderne evoluties bedoelt u dat steeds meer clubs worden opgekocht door steenrijke buitenlandse investeerders die vaak een netwerk aan clubs bezitten. Kan Club Brugge ooit in zo’n netwerk komen?

“Voetbal is business, hé. Bovendien is België een interessant land voor die investeerders. Ze zien bij de Rode Duivels dat hier talent doorstroomt, we spelen met vijf ploegen Europees, er is een grote voetbalbeleving en -historie en een flexibele regelgeving voor buitenlandse spelers...Zowat elke industrie mondialiseert. Wij moeten dus goed nadenken of bepaalde strategische allianties niet interessant kunnen zijn. Zonder ons DNA te verloochenen. Club Brugge dat zal altijd No Sweat/No Glory zijn. Daarom zijn mannen als Vanaken en Mignolet goeie cultuurbewakers.”

Het zijn vooral de Amerikanen die het Europese voetbal veroveren. Bij Club Brugge kocht het Amerikaanse investeringsfonds Orkila al 23,6 procent van de aandelen voor 30 miljoen en deed het een kapitaalverhoging van 20 miljoen.

“Ik kende Orkila vanuit het triathlon (het bedrijf organiseert onder meer Iron Mans, red.) en dat is een vruchtbare samenwerking. Wij hebben de voetbalkennis en zij hebben veel inzicht in datamanagement. De Amerikanen vallen in hun sportbeleving graag terug op statistieken en hebben een groot netwerk. Dat is handig als je eens iemand moet bellen.”

Hoe verklaart u die invasie van Amerikaanse investeerders?

“Amerikanen zijn sports lovers. Ze zien in dat niet hun sporten als baseball of American football de mondiale nummer 1 zullen worden wat sport betreft, maar wel soccer. Dan kijken ze naar de Europese competities en zeggen ze: zo ouderwets, zo oubollig. Ze zien dan gigantische opportuniteiten vooral qua mediarechten en fanbeleving. Die zijn in vergelijking met hun sporten zoals NBA basketball goedkoop en er is nog zoveel marge. De volgende stap is de strijd om content. Gigantische bedrijven als Disney, Google, Apple, Amazon bekijken hoe ze in de voetbalwereld actief kunnen zijn. Dat zal bijvoorbeeld kunnen met videoclips van voetballers. Door de komst van de Amerikanen gaat die beelden ook steeds vaker gepaard gaan met individuele statistieken van die spelers: hoe snel loopt hij, hoe hard schiet hij... Er zal steeds meer geld omgaan in deze sport. De voetballers gaan nog grotere wereldsterren worden die nog beter betaald worden. Ze zullen er wel nog harder voor moeten werken. Clubs zullen de Mbappés en de De Bruynes 365 dagen per jaar kunnen opeisen. Ze gaan nog meer matchen moeten spelen en je zult kortere carrières krijgen.”

Nog meer matchen?

“Dat lijkt onmogelijk, maar we gaan dat niet kunnen tegenhouden. De mediabedrijven gaan steeds meer content eisen, ook bijvoorbeeld voor de Chinese of Indische markt waar ze enorme consumenten zijn van het voetbal. Daarom zullen er meer toernooien georganiseerd worden. We gaan naar voetbalclubs met kernen van 40 à 50 man om dat allemaal behapbaar te maken. De FIFA zal ook mee op de kar springen. Als er straks een wereldbeker voor clubs komt gaat dat meer geld genereren dan een wereldbeker voor landen. De Champions League wordt weldra afgewerkt met meer ploegen in een competitiesysteem in plaats van in poules. Wat als die matchen ooit in het weekend worden afgewerkt?”

De grote clubs gaan de show runnen?

“Ja, grote clubs als Real en Barcelona zullen zeggen dat ze Spanje zijn ontgroeid. Ook AC Milan en Bayern werpen zich op als wereldmerken. Je ziet dat nu al. Vraag aan een jonge voetbalfan wie zijn favoriete team is en hij zegt eerst Barcelona of Man City om er dan aan toe te voegen: in eigen land heb ik sympathie voor Club Brugge of anderlecht. Die lokale verbondenheid zal voor ons belangrijk blijven.”

Gaat die evolutie niet nefast zijn voor de Belgische clubs?

“We moeten ervoor zorgen dat we geen tweede- of derderangsvoetballand worden. We moeten blijven opleiden voor de grote clubs, maar moeten ook formules bedenken om onszelf op de kaart te houden. De BENE-liga was daar een goede kans toe. Waarom smelten we niet samen met de Nederlandse competitie? We spreken grotendeels dezelfde taal en beide landen zijn een kweekvijver... De Belgische clubs waren akkoord en de UEFA stond er open voor. De verdeling van de Europese tickets voor beide landen zou hetzelfde blijven, maar de Nederlanders vonden het beter op zichzelf. Vooral de kleinere Nederlandse clubs bliezen het af.”

Zij zagen onze bouwvallige infrastructuur misschien niet zitten. Hoe staat Club Brugge er nu voor met de plannen voor het nieuwe stadion?

“Alle grote infrastructuurwerken in Vlaanderen zijn een pijnpunt. Wij zullen de nieuwe bouwaanvraag eind september indienen en hebben de unanieme steun van de stad Brugge en de Vlaamse regering. Ons nieuw stadion zal substantieel minder hinder veroorzaken: minder geluidsoverlast, minder fijn stof, minder lichtpollutie en vooral veel minder mobiliteitshinder dan het huidige Jan Breydel. Er is nu een goed mobiliteitsplan uitgewerkt en we leggen een mooi park van meer dan 20 hectare aan. Wat kan je meer doen? Enkele buurtbewoners vinden dat dat stadion daar niet thuishoort, maar zij kwamen daar wonen nadat Jan Breydel daar al stond. Wat willen ze? De grond op Sint-Andries is ingeschreven als recreatieve grond om voetbal te spelen. Verkiezen ze dan het stadion te laten verloederen zoals dat van Crossing Schaerbeek in Brussel. Dat was ooit een gezellig volkse plek, maar daar loop je nu rond met een onveiligheidsgevoel. Het zal leiden tot een waardevermindering van de hele buurt. Een minderheid houdt tegen wat de meerderheid wil: dat is ondemocratisch.”

Er werd op een bepaald moment geschreven dat u Club Brugge wilde verkopen omdat u heel die stadionproblematiek beu was?

“Dat klopt niet. Het DNA van Club Brugge zit in mij: bluvn goan. Waar een wil is, is een weg. Ik wil dat stadion ook zetten voor het Belgisch voetbal. Cercle zal er ook van profiteren. Als jullie het dan toch hebben over macht, dan zie ik dat eerder als verantwoordelijkheid nemen. We moeten vooruit met het voetbal. Zo’n nieuw stadion kan de weg plaveien voor andere clubs om te bouwen. Het draait niet puur om eigenbelang. Zo werkt het niet. Dan hadden we als grootste club in België bijvoorbeeld onze tv-rechten al lang individueel kunnen verkopen, maar Club Brugge is solidair. We werken met alle profclubs mee aan een gezonde deal waarvan iedereen profiteert.”

U bent dus gelukkig dat er met Antwerp en Union nieuwe topclubs opstaan en anderlecht aan de weg terug lijkt te timmeren.

“Zeker. Ik zou niet graag in de Schotse competitie zitten waar Celtic en Rangers altijd onder elkaar uitmaken wie kampioen wordt. Als we op hoog niveau willen spelen, hebben we goeie rivalen nodig. Ik supporterde voor Genk en Antwerp in de Europese kwalificaties. Dat maakt ons product alleen maar attractiever. We hebben een heel mooie competitie. Alleen begrijp ik niet waarom de punten in de play-offs moeten gehalveerd worden.” (lacht)

Wat moet het doel zijn van de Belgische clubs in Europa?

“We zijn het aan onze stand verplicht om zo hoog mogelijk te mikken. Overwinteren in de Champions League of als Belgische club eens de Conference League winnen. Waarom niet? Als Feyenoord de finale al haalde, moet dat ook de missie zijn van Club Brugge en co. anderlecht en Gent zaten ook in de kwartfinales, terwijl Genk en Union ook al mooie dingen toonden. Laat ons ervoor zorgen dat de Portugezen of de Turken onze status van eerste land na de vijf Europese topcompetities niet afpakken.”

Nog iets wat opvalt: in de nationale ploeg staan vooral spelers die ooit in de jeugdopleiding van anderlecht en RC Genk zaten. Is dat nog een werkpunt voor Club Brugge?

“We hebben Openda en De Ketelaere, maar goed… Toen ik bij Club Brugge arriveerde was dat geen opleidingsclub. We wilden dat wel worden. De allereerste investeringen waren in de eerste ploeg, maar ondertussen is de jeugd ook een prioriteit. Zo bouwden we het oude stadion van Roeselare met een paar miljoen euro om tot The Nest waar onze jonge spelers zich kunnen ontwikkelen. Veel profclubs zijn jaloers op dat stadion. Zo komen er stilaan meer jonkies aan de oppervlakte: Spileers, Sabbe, Sandra... en we trekken ook steeds betere talent aan om het niveau te verhogen. Bij Club NXT is er bijvoorbeeld Granados, een Spaanse jeugdinternational. En wat gedacht van Antonio Nusa? Dat is één van de grootste talenten in Europa. Met de bal aan de voet is hij even snel als verdedigers zonder bal. Chelsea trok niet voor niets aan zijn mouw.”

Over de Duivels gesproken: daar drukte u ook uw stempel.

“Toen ik nog vicevoorzitter was van de voetbalbond, wilde ik daar ook een topsportcultuur installeren. Duivels als De Bruyne die wereldsterren zijn mochten niet denken: waar ben ik beland? Daarom zorgde ik er samen met Peter Bossaert voor dat het nieuwe oefencomplex in Tubeke uit de grond werd gestampt. Ik besliste dat het er kwam en zorgde dat het geld er was. En dan zochten we indertijd met een commissie ook naar een nieuwe bondscoach. We zijn toen uitgekomen bij Roberto Martinez die binnen het budget paste. Hij heeft ons toch naar de derde plaats op een WK geleid.”

Ondertussen bent u vicevoorzitter af, maar ook Domenico Tedesco stelde u mee aan?

“Ik kreeg vanuit de bond de vraag om een sportdirecteur en bondscoach mee te zoeken. Daarvoor heb ik eerst de toestemming gevraagd van de Pro League. Toen dat in orde was, maakte ik deel uit van de Task Force met ook nog Sven Jaecques van Antwerp, Pierre Locht van Standard, Jelle Schelstraete van de bond...We stelden eerst Frank Vercauteren aan als technisch directeur omdat hij het voetbal door en door kent en daarna zochten we bondscoach die moderner en directer wilde voetballen. Die wist hoe hij moest winnen, maar ook een verjongingsproces kon doorvoeren en eens van systeem durfde te wijzigen. Daarin was Martinez te weinig verrassend. Ik denk dat we met Domenico Tedesco een goeie keuze hebben gemaakt, niet”

De gedrevenheid siert u. We zien u nog wel enkele jaren doorgaan als voetballeider?

“Ik doe vooral de dingen die ik graag doe. Mocht ik het niet meer plezant vinden, dan stop ik ermee.”



Hoe gingen we te werk bij de Power Top 50?

Om de vijftig invloedrijkste mensen uit de Belgische voetbalwereld op te lijsten, heb je meer nodig dan een natte vinger. Daarom...

- stelden we de vraag aan de voltallige voetbalredactie van het Nieuwsblad welke mensen het voor het zeggen hebben. Afgaande op wat elk van onze redacteurs, gepokt en gemazeld in het Belgische voetbal, dagelijks ziet, voelt en hoort dus.

- we consulteerden vier kenners: drie mensen die in een heel recent verleden uit de top van het Belgisch voetbal verdwenen maar jarenlang ons voetbal van binnenuit meemaakten. Daarbovenop nog een academicus die het voetbal op de voet volgt. Op hun vraag maken we de vier namen niet bekend zodat ze volledig vrij hun lijst konden samenstellen en hun onderbouwde argumenten konden geven. Zo vermeden we ook dat we ‘sociaal wenselijke’ antwoorden zouden krijgen.

- op basis van de vijf lijsten - onze voetbalredactie en de vier prominenten - kwamen we aan een aantal van 122 namen. Voor elk berekenden we de gemiddelde machtspositie die werd toegekend. Uiteindelijk stelden we zo deze ultieme top 50 samen. (lvdw)
Plaats reactie