[Voorzitter] Bart Verhaeghe

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Hans1981
Basisspeler
Berichten: 2077
Lid geworden op: 17 jul 2016, 23:24

Re: [Voorzitter] Bart Verhaeghe

Bericht door Hans1981 »

Duffman schreef: 1895, wat voor een bende successo's is dat nu ineens weer?

Vijf, zes jaar geleden voor de 'gouden generatie' RD (die overigens nog steeds geen kloten heeft bewezen) onder leiding van het tactische genie Wilmots eindelijk eens wat kwalificatiematchen begon te winnen tegen een verzameling oostblokkers en Andorra's en ze tot op een groot toernooi sukkelden galmde elk fluitsignaal van een scheidsrechters doorheen de lege Heizeltribunes alsof het een immens grote kathedraal was. Eens die populistische storm weer zal gaan liggen zijn, ik schat tegen de midzomer van 2020 (na alweer een mislukt EK) wil ik nog eens zien hoeveel van die pipo's op druilerige woensdagen na hun werk nog naar Brussel zal afzakken voor een kwalificatiematch.

Ze hebben een plein en een stadion met 50000 plaatsen, het is goed zo. En indien de grootheidswaanzin toch de bovenhand blijft houden; de laatste 4 wereldkampioenen spelen allemaal in clubstadions hun thuismatchen. Ik denk dat Frankrijk één van de weinige is met een apart nationaal stadion. Compleet overbodig.
Dikke post. :thumbb: :thumba:
Gebruikersavatar
Flufferd
Supersub
Berichten: 1061
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:47

Re: RE: Re: [Voorzitter] Bart Verhaeghe

Bericht door Flufferd »

Duffman schreef: 1895, wat voor een bende successo's is dat nu ineens weer?

Vijf, zes jaar geleden voor de 'gouden generatie' RD (die overigens nog steeds geen kloten heeft bewezen) onder leiding van het tactische genie Wilmots eindelijk eens wat kwalificatiematchen begon te winnen tegen een verzameling oostblokkers en Andorra's en ze tot op een groot toernooi sukkelden galmde elk fluitsignaal van een scheidsrechters doorheen de lege Heizeltribunes alsof het een immens grote kathedraal was. Eens die populistische storm weer zal gaan liggen zijn, ik schat tegen de midzomer van 2020 (na alweer een mislukt EK) wil ik nog eens zien hoeveel van die pipo's op druilerige woensdagen na hun werk nog naar Brussel zal afzakken voor een kwalificatiematch.

Ze hebben een plein en een stadion met overdekte 50000 plaatsen, het is goed zo voor die ochgot 6 à 7 thuismatchen op een jaar. En indien de grootheidswaanzin toch de bovenhand blijft houden; de laatste 4 wereldkampioenen spelen allemaal in clubstadions hun thuismatchen. Ik denk dat Frankrijk één van de weinige is met een apart nationaal stadion. Compleet overbodig.
Welk stadion die niet afgekeurd is mag dat dan wezen?
Gebruikersavatar
Duffman
Invaller
Berichten: 799
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:05
Locatie: Het gat van Pluto

Re: RE: Re: [Voorzitter] Bart Verhaeghe

Bericht door Duffman »

Flufferd schreef:
Duffman schreef: 1895, wat voor een bende successo's is dat nu ineens weer?

Vijf, zes jaar geleden voor de 'gouden generatie' RD (die overigens nog steeds geen kloten heeft bewezen) onder leiding van het tactische genie Wilmots eindelijk eens wat kwalificatiematchen begon te winnen tegen een verzameling oostblokkers en Andorra's en ze tot op een groot toernooi sukkelden galmde elk fluitsignaal van een scheidsrechters doorheen de lege Heizeltribunes alsof het een immens grote kathedraal was. Eens die populistische storm weer zal gaan liggen zijn, ik schat tegen de midzomer van 2020 (na alweer een mislukt EK) wil ik nog eens zien hoeveel van die pipo's op druilerige woensdagen na hun werk nog naar Brussel zal afzakken voor een kwalificatiematch.

Ze hebben een plein en een stadion met overdekte 50000 plaatsen, het is goed zo voor die ochgot 6 à 7 thuismatchen op een jaar. En indien de grootheidswaanzin toch de bovenhand blijft houden; de laatste 4 wereldkampioenen spelen allemaal in clubstadions hun thuismatchen. Ik denk dat Frankrijk één van de weinige is met een apart nationaal stadion. Compleet overbodig.
Welk stadion die niet afgekeurd is mag dat dan wezen?
Het stadion is tot op heden niet afgekeurd.
De enige reden waarom het dreigt te worden afgekeurd is omdat de stad Brussel zijn verantwoordelijkheden ontloopt. De zitjes dienen te worden vernieuwd met hogere rugleuningen en er dienen enkele renovaties te worden uitgevoerd aan de sanitaire blokken en VIP/persruimtes. Dat zijn geen onoverkomelijke zaken. Het is een tactisch spelletje dat de heren Courtois en co spelen. Maar ik hoop dat ze vooral verder in hun eigen voet blijven schieten op deze manier, dan staan ze straks geheel zonder complex.
“Never say never, because limits, like fears, are often just an illusion.”
- Michael Jordan -
Gebruikersavatar
Hannes
A-kern
Berichten: 630
Lid geworden op: 29 sep 2016, 21:49
Locatie: Laken

Re: RE: Re: [Voorzitter] Bart Verhaeghe

Bericht door Hannes »

Duffman schreef:
Flufferd schreef:
Duffman schreef: 1895, wat voor een bende successo's is dat nu ineens weer?

Vijf, zes jaar geleden voor de 'gouden generatie' RD (die overigens nog steeds geen kloten heeft bewezen) onder leiding van het tactische genie Wilmots eindelijk eens wat kwalificatiematchen begon te winnen tegen een verzameling oostblokkers en Andorra's en ze tot op een groot toernooi sukkelden galmde elk fluitsignaal van een scheidsrechters doorheen de lege Heizeltribunes alsof het een immens grote kathedraal was. Eens die populistische storm weer zal gaan liggen zijn, ik schat tegen de midzomer van 2020 (na alweer een mislukt EK) wil ik nog eens zien hoeveel van die pipo's op druilerige woensdagen na hun werk nog naar Brussel zal afzakken voor een kwalificatiematch.

Ze hebben een plein en een stadion met overdekte 50000 plaatsen, het is goed zo voor die ochgot 6 à 7 thuismatchen op een jaar. En indien de grootheidswaanzin toch de bovenhand blijft houden; de laatste 4 wereldkampioenen spelen allemaal in clubstadions hun thuismatchen. Ik denk dat Frankrijk één van de weinige is met een apart nationaal stadion. Compleet overbodig.
Welk stadion die niet afgekeurd is mag dat dan wezen?
Het stadion is tot op heden niet afgekeurd.
De enige reden waarom het dreigt te worden afgekeurd is omdat de stad Brussel zijn verantwoordelijkheden ontloopt. De zitjes dienen te worden vernieuwd met hogere rugleuningen en er dienen enkele renovaties te worden uitgevoerd aan de sanitaire blokken en VIP/persruimtes. Dat zijn geen onoverkomelijke zaken. Het is een tactisch spelletje dat de heren Courtois en co spelen. Maar ik hoop dat ze vooral verder in hun eigen voet blijven schieten op deze manier, dan staan ze straks geheel zonder complex.
:thumba: Een nieuw nationaal stadion is totaal overbodig en in deze tijden niet te verantwoorden. Punt.
En vanuit Club-standpunt: uiteraard oneerlijke concurrentie. Iedereen gelijk voor de wet.
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: [Voorzitter] Bart Verhaeghe

Bericht door Khas »

Deze heer mag ook wel eens aangesproken worden.
Een supportershart en alle goede wil van de wereld, maar je geeft Vince veel teveel kansen.
Ik had gehoopt in 2012 dat hij zijn les geleerd had, maar dat was duidelijk het geval niet. Bart Verhaeghe zijnde moet je dan ingrijpen, maar dat deed/doet hij niet.
Daarvoor moet je niet opstappen, maar je mag er wel eens op gewezen worden, Bart.
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Gebruikersavatar
BlueJedi
Invaller
Berichten: 941
Lid geworden op: 31 mei 2016, 13:03

Re: [Voorzitter] Bart Verhaeghe

Bericht door BlueJedi »

Khas schreef: Deze heer mag ook wel eens aangesproken worden.
Een supportershart en alle goede wil van de wereld, maar je geeft Vince veel teveel kansen.
Ik had gehoopt in 2012 dat hij zijn les geleerd had, maar dat was duidelijk het geval niet. Bart Verhaeghe zijnde moet je dan ingrijpen, maar dat deed/doet hij niet.
Daarvoor moet je niet opstappen, maar je mag er wel eens op gewezen worden, Bart.
Eens, hij moet Mannaert terugfluiten zodat die zich enkel met de business ontwikkeling van de ploeg bezighoudt. Het sportieve kun je beter aan iemand laten die er ook iets van kent, ik blijf erbij dat ze misschien toch is moeten polsen of MPH zo een functie niet ziet zitten, lijkt mij de best geplaatste persoon om dit te doen.
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [Voorzitter] Bart Verhaeghe

Bericht door Cedrinho »

De terugvlucht van Athene naar Oostende verliep niet zoals gehoopt voor Club Brugge. In een rouwstemming vloog blauw-zwart samen met de sponsors en de VIP’s terug naar België na de uitschakeling in de Europa League. Tijdens de vlucht nam voorzitter Bart Verhaeghe even het woord: “Deze uitschakeling is een blamage, sorry daarvoor.” “Ik voel me triestig, heel triestig. Eigenlijk ben ik er zelfs ziek van”, zo sprak Bart Verhaeghe na de 3-0 nederlaag en de Europese uitschakeling tegen AEK Athene. “Deze uitschakeling is een blamage, sorry daarvoor. Ik vind het jammer dat ik niet nog drie trips met jullie kan maken”, zo zei hij tegen sponsors en meegereisde VIPS tijdens de vlucht.


BRON/ Sportwereld.

Meer kunnen we als eerste reactie niet verwachten, lijkt me.
jeetn
Tester
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 mei 2016, 13:38

Re: [Voorzitter] Bart Verhaeghe

Bericht door jeetn »

Artikel over hem in Het Nieuwsblad:
[spoiler]
Afbeelding
[spoiler]
Afbeelding
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [Voorzitter] Bart Verhaeghe

Bericht door Cedrinho »

Mooi interview :nice:
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: [Voorzitter] Bart Verhaeghe

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

https://www.tijd.be/ondernemen/sport/Ik ... 1513987916" onclick="window.open(this.href);return false;

Topkerel
Laatst gewijzigd door vanGentmaarvoorClub op 23 dec 2017, 01:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [Voorzitter] Bart Verhaeghe

Bericht door Cedrinho »

Coucke zei geen jaar geleden ook al dat hij waarschijnlijk nooit van zijn leven KVO zou kunnen verlaten.
Neem zo'n woorden dus met wat korrels zout aub.
Al geloof ik zoiets wel een pak makkelijker als Verhaeghe het zegt dan als iemand als Coucke het zegt.

Anyway, voor de geïnteresseerden het volledige interview/artikel:
[spoiler]
'Ik ben niet van plan Club Brugge ooit te verkopen'
Vastgoedondernemer en Club Brugge-eigenaar Bart Verhaeghe zag deze week niet alleen zijn Uplace-project getorpedeerd, hij zag ook hoe grote rivaal anderlecht in handen kwam van Marc Coucke. Een 'cri de coeur' over vastgoed, voetbal en het juridische kluwen van België. 'Waar zijn we in godsnaam mee bezig?'

Precies vijf jaar geleden nam Bart Verhaeghe (52), vastgoedontwikkelaar en de man achter het winkelcomplex Uplace, het roer in handen bij Club Brugge. Dat hij voetbalclubeigenaar ging worden, stond niet in de sterren geschreven. Toch deed de ondernemer het. Waarom? 'Uiteraard speelde passie een rol. Ik ben voetbalsupporter. Maar het was een grondige analyse van het zakelijk potentieel van de club die de doorslag gaf.' Diezelfde mix van zakelijke ratio en emotie lag ook aan de basis van de 'coup van Coucke'. Marc Coucke zette woensdag iedereen te kijk door RSC anderlecht, de aartsrivaal van blauw-zwart, over te nemen. Terwijl het bestuur van paars-wit de knoop aan het doorhakken was, ontving Verhaeghe ons in zijn riante hoofdkwartier, het kasteel van Bever, een 19de-eeuws landhuis aan de rand van Brussel.

Gisteren viel er nog een andere bom voor Uplace-eigenaar Verhaeghe. De Raad van State vernietigde het ruimtelijk plan (GRUP) voor zijn shoppingcentrum in Machelen. Dat plan was in 2016 door de Vlaamse regering goedgekeurd, nadat het al eens eerder was getorpedeerd. Het lot van Uplace is daardoor hoogst onzeker geworden. Verhaeghe staat erbij en kijkt ernaar. Voor verder commentaar verwijst hij ons door naar Uplace-CEO Jan Van Lancker (lees p8). Maar hij zegt wel dit: 'Zijn we nog van deze wereld, hier? Als Tesla morgen vraagt om hier een nieuwe fabriek neer te zetten, dan ontbreekt het ons niet aan de ruimte om dat te doen. Want er hebben hier drie autofabrieken gestaan die nu weg zijn: Opel, Renault en Ford. Maar Tesla zal dat nooit vragen, omdat het gewoon niet kan vertrouwen op de rechtszekerheid die wij bieden. Dus vergeet het dat Tesla ooit naar België of Vlaanderen komt.'

WAT WAS UW EERSTE REACTIE TOEN U VERNAM DAT MARC COUCKE RSC anderlecht OVERNAM?
Bart Verhaeghe: 'Ik hoop dat Marc heel ambitieuze plannen heeft met de club. Dat zal onze competitie nog aantrekkelijker maken. Maar er zijn twee valkuilen. Ik heb geleerd dat als je zo'n grote ploeg bezit, een instituut in het Belgische voetbal, je jezelf daar nooit boven kan plaatsen. De club is onsterfelijk, de eigenaar is sterfelijk. En ik heb ook geleerd dat als je eigenaar bent van een grote club, je verantwoordelijkheid moet nemen, het algemeen belang moet dienen en durven mee te werken aan zaken waar je geen direct profijt van hebt. Dat heb ik met vallen en opstaan ondervonden.'

VIJF JAAR GELEDEN NAM U CLUB BRUGGE OVER. IS DE BALANS POSITIEF?
Verhaeghe: 'De balans oogt zeer goed. Even wat nuchterheid brengen in de voetbalwaan van de dag... (haalt drie pagina's met cijfers tevoorschijn) De voorbije vijf seizoenen is de omzet van Club met de helft toegenomen tot 60 à 70 miljoen euro. Het aantal verkochte tickets is met 14 procent gestegen: per match verkopen we nu 5.000 tickets meer dan Standard, dat na ons de meeste supporters heeft. En terwijl wij het aantal fans zagen toenemen, zijn die bij RSC anderlecht en KRC Genk met respectievelijk 14 en 22 procent gedaald. Die cijfers spreken voor zich.'

AA GENT ZAG ZIJN INKOMSTEN DE VOORBIJE DRIE JAAR MEER DAN VERDUBBELEN.
Verhaeghe: 'Ja, omdat de Buffalo's naar een nieuwe voetbaltempel zijn verhuisd. De dag dat wij dat doen, verhoogt onze omzet met nog eens 20 tot 25 miljoen euro. De impact van zo'n nieuw stadion is gigantisch.'

HAD U ER VIJF JAAR GELEDEN NIET OP GEREKEND DAT HET NIEUWE CLUB-STADION ER AL ZOU STAAN?
Verhaeghe: 'Nee, ik ben een realist. Ik wist dat zoiets niet meteen gerealiseerd zou worden, al kon ik dat niet openlijk zeggen. Het zou een proces met veel horden worden. Maar ik ben wel erg trots op het feit dat we onze inkomsten uit tickets, sponsoring, catering en B2B-inkomsten toch hebben verdubbeld, en dat in een oud krot als het Jan Breydel-stadion. Een stadion dat volledig is uitgeleefd.'

'Bij de wedstrijd tegen Lokeren lag een 10 centimeter dik sneeuwtapijt op het veld. Maar veel erger: in de kleedkamers stond water. De blazers die voor de verwarming moesten zorgen, hadden kortsluiting en het smeltwater droop van de elektriciteitsleidingen.We hebben er onze spelers moeten weghalen, het was levensgevaarlijk. Het stinkt er, het is muf. De dag na een match wil je er niet binnenkomen. We moeten speciaal firma's laten komen om de kleedkamers te ontgeuren. Het is gewoon niet te harden.'

EEN NIEUW STADION IS DUS ECHT EEN PRIORITEIT?
Verhaeghe: 'Sinds 2012 heeft Club Brugge al 13 miljoen euro geïnvesteerd in dat oude stadion. Om maar te zeggen dat wij er alles voor over hebben om de fans centraal te stellen.'

'Ik ben een Club Brugge-supporter, mijn wortels liggen in West-Vlaanderen, ik weet wat dat wil zeggen: bluven goan. We zijn niet anders geworden sinds ik eigenaar werd. Integendeel, we zijn meer Club Brugge dan ooit. Ik zou graag meer dan de huidige 24.000 abonnementen willen verkopen. We zouden, als we willen, gemakkelijk naar 32.000 kunnen gaan. Maar dat kan niet, daarvoor biedt het huidige stadion te weinig plaats.'

KLOPT HET DAT HET NIEUWE STADION 80 À 85 MILJOEN EURO KOST EN 40.000 ZITJES ZAL TELLEN?
Verhaeghe: 'Ja, maar het zal een zuiver voetbalstadion zijn, geen multifunctioneel complex met allerlei winkels of kantoren. Ik geloof niet in de ontwikkeling van stadions. Dat is een business die ik nooit zou doen. Aan een stadion zelf verdien je als vastgoedondernemer geen geld.'

'Maar voor een voetbalclub is dat wel degelijk een rendabel model. Net zoals Jan Boone van Lotus Bakeries een nieuwe fabriek bouwt om meer koekjes te kunnen verkopen, zorgt een nieuw stadion ervoor dat je meer supporters aantrekt. En als ondernemer durf ik daarvoor het kapitaal op tafel te leggen. Ik ben ervan overtuigd dat ik het met voetbal zal terugverdienen.'

WELK STADION ZAL ER EERST KOMEN: DAT VAN CLUB BRUGGE OF DAT VAN anderlecht?
Verhaeghe: (lacht wrang) 'Van mij mogen ze er allebei zo snel mogelijk komen. Maar het zal niet afhangen van de voetbalclubs zelf. Dat is de trieste vaststelling: we hebben de middelen, we zijn bereid het risico te lopen, de wil en de goesting zijn er en tóch stuit je op iets dat zo complex is en waar je zo weinig vat op hebt, dat ik begot niet meer kan zeggen wanneer het stadion van Club Brugge er ooit komt. En het gekke is: alleen hier doe ik die vaststelling. In Nederland, Duitsland, Frankrijk of eender welk ander land in Europa heb ik een dergelijke onzekerheid nog nooit meegemaakt.'

WAAR ZIT HET PROBLEEM?
Verhaeghe: 'Ik ben een burger die lijdzaam ondergaat wat de overheid bepaalt. Bij Club Brugge zijn we nu al aan ons derde stadionproject. Eerst was er Loppem, dan Chartreuse in de omgeving van Oostkamp, nu zitten we aan de Blankenbergse Steenweg. Het is de derde keer dat de Vlaamse overheid ons zegt waar het stadion moet komen. Het is de overheid die wikt en beschikt.'

'We mogen al blij zijn dat we een stuk grond toegewezen krijgen, waar we - als de onteigening goed verloopt en alles de rechtbanken overleeft - kunnen beginnen met de aanvraag van vergunningen, conform het wettelijk kader dat de overheid aanreikt. Maar het probleem is dat die overheid er niet in slaagt me dat kader te geven.'

WAAROM NIET?
Verhaeghe: 'Alle gebieden rond de site in Brugge zijn in één groot ruimtelijk plan gegoten. Het kan dus perfect zijn dat de overheid over een bepaalde zone of deelgebied een klacht te verwerken krijgt en dat ze zich daartegen moet verdedigen tegenover de Raad van State. En als het oordeel dan is dat die klacht ontvankelijk en gegrond is, wordt die zonering vernietigd. Dan moet de overheid een nieuw plan maken en zal ze een vierde poging moeten doen om ons een kader te geven waarin we ons stadion kunnen realiseren. Ik denk dat we dan stilaan de vraag kunnen stellen of al die juridische onzin, waarvoor we als burgers belastinggeld betalen, nog wel de moeite waard is. Dit is te gek voor woorden.'

DREIGT DE ONTEIGENING OOK ROET IN HET ETEN TE GOOIEN?
Verhaeghe: 'Nee, daar zit het probleem niet. Er mag worden onteigend in het algemeen belang, en als een individuele partij (zoals Ghelamco-topman Paul Gheysens die op de site een hoevetje met 4,5 hectare grond kocht, red.) daartegen zou procederen, kan de overheid de onteigening toch doorzetten en de bouw alvast in gang duwen.'

'Het knelpunt zit veel dieper. Ik stel vast dat het bijzonder moeilijk is geworden om nog iets te realiseren in dit land. Dat geldt zowel voor Uplace als voor het nieuwe stadion van Club Brugge en andere grote en kleine projecten. De democratisch verkozen politieke meerderheid slaagt er steeds minder in haar beleid daadwerkelijk uit te voeren, omdat ze verstrikt is geraakt in de ongelooflijke juridische spaghetti die onze maatschappij is geworden.'

'Beleidsmakers die door de silent majority zijn verkozen, hebben het steeds moeilijker om in te gaan tegen de mening van minderheden die disproportioneel veel aandacht krijgen. Al te vaak primeert het eigenbelang op het algemene belang en is de vorm belangrijker dan de inhoud van het dossier.'

DOET U DAT ALS ONDERNEMER REVOLTEREN?
Verhaeghe: 'We zijn met België een merkwaardig unicum aan het worden in Europa. We slagen er niet meer in rechtszekerheid te bieden aan welke investeerder dan ook. En waarom ga ik daar zo hard op door? Omdat ik verdorie van de eigen streek ben. Was ik met zo'n absurde situatie geconfronteerd in Duitsland, dan zou ik me hebben teruggetrokken. Maar ik ben geen Duitser, ik ben een Vlaming. En ik weiger toe te geven aan het feit dat Vlaanderen, dat in de middeleeuwen prachtige kunststeden heeft gebouwd, dat met zijn wandtapijten, wetenschappers en commercieel vernuft hoge toppen scheerde, niet meer tot dergelijke dingen in staat is. Onze genen zijn toch niet veranderd?'

'Kijk naar het textiel waarmee we de voorbije decennia vanuit West-Vlaanderen de wereld wisten te veroveren. Het ontbreekt ons aan rechtszekerheid. Dat is waar elk belangrijk project - of het nu een school, ziekenhuis of voetbalstadion is - zijn tanden op stukbijt. En we missen daardoor enorme kansen. Weten we nog wel waar het om draait? Hoe we welvaart creëren? Door risico te nemen, te ondernemen, innovatief bezig te zijn. Maar we omarmen dat risico niet meer. Als ik zie hoeveel jonge ondernemers klaarstaan om vooruit te gaan met ideeën en positivisme. Verdorie, omarm die gasten. Leg, net zoals op een voetbalveld, de krijtlijnen vast waarbinnen we dat kunnen doen.'

ONTBREEKT HET ONZE POLITICI AAN MOED?
Verhaeghe: 'Ik begrijp dat hun job moeilijk is, en dat zij moeten vechten voor hun lokale achterban. Maar we zijn amper een stadstaat groot. Vlaanderen is één groot verstedelijkt gebied. Overheid, durf uw verantwoordelijkheid te nemen. Durf te gaan voor uw visie. De situatie is zo verstikkend geworden.'

'Deze regio heeft me zo veel kansen gegeven. Mijn vader heeft met zijn generatie zo veel aan onze welvaart bijgedragen. Ik wil hem vanop zijn grafsteen kunnen toespreken en zeggen: 'Ik heb ook iets gedaan.' Maar ik kan dat verdomme niet zeggen. Ik heb in het buitenland meer gedaan dan hier! Ik wil me daar niet bij neerleggen. Wij zijn daar te goed voor.'

IS HET JURIDISCHE KLUWEN VAN DIT LAND OOK DE REDEN WAAROM WE HET EK 2020 ZIJN MISGELOPEN?
Verhaeghe: 'We zijn het slachtoffer geworden van de wirwar waarmee het Eurostadion in Brussel is opgezet. Ik ben niet de enige die dat vaststelt. Ook de premier heeft dat in het parlement erkend: ons land heeft een slecht figuur geslagen door zijn manke organisatie.'

'Maar het hele project was ook onder een slecht gesternte van start gegaan. Als je ziet op welke manier het bedisseld werd, was het gedoemd te mislukken. '

WAT VINDT U VAN DE OVERNAMEGOLF DIE OVER DE BELGISCHE VOETBALCLUBS ROLT?
Verhaeghe: 'De instroom van buitenlands kapitaal valt niet tegen te houden. Eigenlijk had ik het fenomeen al vroeger verwacht. En ik ben ook niet bang dat onze clubs satellieten dreigen te worden van grote buitenlandse clubs. Wie in België een duurzaam model wil opzetten, zal daarin nooit slagen zonder het respect van de lokale supporters. Als Leicester wil slagen in de overname van OHLeuven, dan kan dat alleen maar als de Britse club het goed voor heeft met de lokale voetbalgemeenschap.'

TOEN U INSTAPTE IN CLUB BRUGGE, HAD U EEN TIENJARENPLAN VOOR OGEN. WAT BENT U DAARNA VAN PLAN?
Verhaeghe: 'Het liefst zou ik nog voor het einde van die tien jaar de spade in de grond willen steken voor dat nieuwe stadion. Dan weten we tenminste dat het zal worden gerealiseerd. Want wanneer het af zal zijn, dat durf ik al lang niet meer te zeggen. In de lente beginnen we ook met de bouw van het nieuwe opleidingscentrum in Westkapelle. Een heel belangrijk project voor ons. Dat wordt onze center of excellence waar de spelers alle dagen zullen trainen. Maar de grote hefboom blijft het nieuwe stadion.'

BLIJFT U OOK NA 2022 EIGENAAR VAN CLUB BRUGGE?
Verhaeghe: 'Ik ben en blijf gepassioneerd door voetbal. Ik doe dat graag. Elke zaterdagochtend rijd ik fluitend naar het stadion. Ik wil het gras ruiken, erbij zijn, mijn rol spelen. Ik wil dat de waarde van de voetbalclub toeneemt. Zelf hoef ik daarvan niet de vruchten te plukken. Club Brugge is als een boom die groeit en almaar mooier wordt. Hij staat bij wijze van spreken in mijn tuin, en ik ben niet van plan die boom ooit van de hand te doen.'

INTERVIEW PIET DEPUYDT ■
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: [Voorzitter] Bart Verhaeghe

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

Tijd dat we deze man toch nog eens bedanken (nog geen enkele post over in 2018, zie ik)
Een investeerder, tuurlijk, maar een mens met het hart op de juiste plaats

https://www.tijd.be/dossier/krant/club- ... 11752.html" onclick="window.open(this.href);return false;
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [Voorzitter] Bart Verhaeghe

Bericht door IsO »

Opinie van François Colin in S/VM:
[spoiler]
OPINIE
'Bart Verhaeghe verdwijnt bij de voetbalbond omdat onze clubs niet beseffen wat er Europees te gebeuren staat'

Uit Sport/Voetbalmagazine van 12/06/2019
11/06/19 om 21:00
Bijgewerkt op 14/06/19 om 19:41

Binnen de Pro League gaan te veel leden liever met z'n allen ten onder dan te anticiperen op de ontwikkelingen in voetballand, schrijf François Colin.

De Europese voetbalwereld zal er over vijf jaar heel anders uitzien. Een aantal topclubs, met Juventus, Barcelona en Real Madrid op kop, willen een Europese Superliga opstarten om een gelijker speelveld met de Engelse clubs te creëren. 'De NFL (het American football) is een beter model dan de Premier League', zei voorzitter Andrea Agnelli vorige week op een vergadering van de European Club Association (ECA) op het eiland Malta. 'Het is een gesloten competitie met alle jaren een andere winnaar en franchises (clubs) die allemaal floreren.' Agnelli wil ondanks het protest vanuit alle hoeken zijn plannen om de Champions League te hervormen niet opbergen. De Italiaan beloofde wel een studie te laten uitvoeren over de impact van een quasi gesloten Europese competitie op de nationale competities. De president van Juventus is ook bereid 'toegevingen' te doen. Hij kan bijvoorbeeld leven met het idee dat 'slechts' zestien in plaats van 24 teams zich automatisch zouden plaatsen voor de volgende ronde, ook al vielen ze in eigen land buiten de prijzen.

Dat hij koste wat kost wil doorzetten, blijkt uit het feit dat hij de zogenaamde Big Five (Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië en Spanje) wil aanzetten om hun nationale competities te herleiden tot zestien ploegen. Hoe hij daarmee de financiële achterstand op de Engelse kanjers wil verkleinen, is niet meteen duidelijk. Dat kan immers alleen door alle deelnemers aan de Champions League uit de nationale competities te plukken. De Premier League zal immers altijd meer geld aan tv-rechten en merchandising genereren. Hoe dan ook, Agnelli hoopt de kleinere voetballanden te paaien door hen meer toegangsbewijzen voor Europa League 1 en de nog op te starten Europa League 2 te verlenen. Geen wonder dat topclubs uit kleinere Europese competities heel zenuwachtig worden. De kans dat zij toegelaten worden op het kampioenenbal wordt alleen kleiner en de kloof met de mastodonten groter. In de slipstream van de superclubs worden zij ook nagenoeg verplicht om op zoek te gaan naar schaalvergroting. Een maand geleden schreven we hier al dat het idee van een Beneliga van onder het stof werd gehaald. Stuwende kracht is Bart Verhaeghe, die altijd een paar zetten sneller schaakt dan de concurrentie. Ajax hoopt op basis van zijn palmares met de groten te mogen meespelen, maar de andere Nederlandse topclubs lijken het opzet dit keer genegen.

Deze demarche en zijn niet altijd even diplomatieke stijl zijn echter niet in goede aarde gevallen binnen de Pro League, waar te veel leden liever met z'n allen ten onder gaan dan te anticiperen op de ontwikkelingen in voetballand. In de vrees om niet herkozen te worden, hield Verhaeghe de eer aan zichzelf en plooit hij zich terug op Club Brugge. Er valt te vrezen dat de profclubs straks een jaknikker naar de Houba de Strooperlaan sturen.

Onze (top)clubs zullen willens nillens verplicht zijn nieuwe inkomsten te zoeken. In het huidige politieke klimaat is het immers nagenoeg uitgesloten dat er niet gemorreld wordt aan het financiële gunstregime, dat eigenlijk een verdoken vorm van staatssteun is.

De Pro League probeerde vorige week nog eens krampachtig zijn privileges te vrijwaren door naar haar economische impact voor het land te wijzen. Het feit dat 17 van de 24 profclubs in het rood gingen en samen een verlies van 48 miljoen leden, is echter niet meteen een bewijs van goed beleid. En als je hoort dat 37 miljoen aan makelaars werd betaald, heeft de overheid alle reden om de vinger aan de knip te houden en het geld van de belastingbetaler beter te besteden.

In afwachting van de onafwendbare omwentelingen werd nog maar eens aan de competitieformule gesleuteld. De degradant uit 1A en de kampioen van 1B mogen straks meehobbelen in play-off 2. Het gaat bij hen echter nergens om. Of toch. Zelfs de ploeg die uit 1A zakt, maakt kans op een Europees ticket. Dat geldt ook voor het team dat zesde eindigt in 1B, de nummer 22 dus van ons profvoetbal. En de laatste twee ploegen uit 1B spelen voortaan mogelijk negen (!) keer per seizoen tegen elkaar. Wie verzint zoiets?
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: [Voorzitter] Bart Verhaeghe

Bericht door Khas »

IsO schreef: 21 jun 2019, 12:44 Opinie van François Colin in S/VM:
[spoiler]
OPINIE
'Bart Verhaeghe verdwijnt bij de voetbalbond omdat onze clubs niet beseffen wat er Europees te gebeuren staat'

Uit Sport/Voetbalmagazine van 12/06/2019
11/06/19 om 21:00
Bijgewerkt op 14/06/19 om 19:41

Binnen de Pro League gaan te veel leden liever met z'n allen ten onder dan te anticiperen op de ontwikkelingen in voetballand, schrijf François Colin.

De Europese voetbalwereld zal er over vijf jaar heel anders uitzien. Een aantal topclubs, met Juventus, Barcelona en Real Madrid op kop, willen een Europese Superliga opstarten om een gelijker speelveld met de Engelse clubs te creëren. 'De NFL (het American football) is een beter model dan de Premier League', zei voorzitter Andrea Agnelli vorige week op een vergadering van de European Club Association (ECA) op het eiland Malta. 'Het is een gesloten competitie met alle jaren een andere winnaar en franchises (clubs) die allemaal floreren.' Agnelli wil ondanks het protest vanuit alle hoeken zijn plannen om de Champions League te hervormen niet opbergen. De Italiaan beloofde wel een studie te laten uitvoeren over de impact van een quasi gesloten Europese competitie op de nationale competities. De president van Juventus is ook bereid 'toegevingen' te doen. Hij kan bijvoorbeeld leven met het idee dat 'slechts' zestien in plaats van 24 teams zich automatisch zouden plaatsen voor de volgende ronde, ook al vielen ze in eigen land buiten de prijzen.

Dat hij koste wat kost wil doorzetten, blijkt uit het feit dat hij de zogenaamde Big Five (Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië en Spanje) wil aanzetten om hun nationale competities te herleiden tot zestien ploegen. Hoe hij daarmee de financiële achterstand op de Engelse kanjers wil verkleinen, is niet meteen duidelijk. Dat kan immers alleen door alle deelnemers aan de Champions League uit de nationale competities te plukken. De Premier League zal immers altijd meer geld aan tv-rechten en merchandising genereren. Hoe dan ook, Agnelli hoopt de kleinere voetballanden te paaien door hen meer toegangsbewijzen voor Europa League 1 en de nog op te starten Europa League 2 te verlenen. Geen wonder dat topclubs uit kleinere Europese competities heel zenuwachtig worden. De kans dat zij toegelaten worden op het kampioenenbal wordt alleen kleiner en de kloof met de mastodonten groter. In de slipstream van de superclubs worden zij ook nagenoeg verplicht om op zoek te gaan naar schaalvergroting. Een maand geleden schreven we hier al dat het idee van een Beneliga van onder het stof werd gehaald. Stuwende kracht is Bart Verhaeghe, die altijd een paar zetten sneller schaakt dan de concurrentie. Ajax hoopt op basis van zijn palmares met de groten te mogen meespelen, maar de andere Nederlandse topclubs lijken het opzet dit keer genegen.

Deze demarche en zijn niet altijd even diplomatieke stijl zijn echter niet in goede aarde gevallen binnen de Pro League, waar te veel leden liever met z'n allen ten onder gaan dan te anticiperen op de ontwikkelingen in voetballand. In de vrees om niet herkozen te worden, hield Verhaeghe de eer aan zichzelf en plooit hij zich terug op Club Brugge. Er valt te vrezen dat de profclubs straks een jaknikker naar de Houba de Strooperlaan sturen.

Onze (top)clubs zullen willens nillens verplicht zijn nieuwe inkomsten te zoeken. In het huidige politieke klimaat is het immers nagenoeg uitgesloten dat er niet gemorreld wordt aan het financiële gunstregime, dat eigenlijk een verdoken vorm van staatssteun is.

De Pro League probeerde vorige week nog eens krampachtig zijn privileges te vrijwaren door naar haar economische impact voor het land te wijzen. Het feit dat 17 van de 24 profclubs in het rood gingen en samen een verlies van 48 miljoen leden, is echter niet meteen een bewijs van goed beleid. En als je hoort dat 37 miljoen aan makelaars werd betaald, heeft de overheid alle reden om de vinger aan de knip te houden en het geld van de belastingbetaler beter te besteden.

In afwachting van de onafwendbare omwentelingen werd nog maar eens aan de competitieformule gesleuteld. De degradant uit 1A en de kampioen van 1B mogen straks meehobbelen in play-off 2. Het gaat bij hen echter nergens om. Of toch. Zelfs de ploeg die uit 1A zakt, maakt kans op een Europees ticket. Dat geldt ook voor het team dat zesde eindigt in 1B, de nummer 22 dus van ons profvoetbal. En de laatste twee ploegen uit 1B spelen voortaan mogelijk negen (!) keer per seizoen tegen elkaar. Wie verzint zoiets?
Hopelijk kan François Colin snel hulp vinden voor zijn Stockholm syndroom.
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Sanders
Invaller
Berichten: 996
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Sanders »

Ik vond niet direct een topic over Bart Verhaeghe.
Daarom schrijf ik het maar hier neer. (Mods mogen het gerust verzetten naar een ander topic als het hier niet past.)

Ik was toch een beetje verrast door de timing van de uitspraak dat het niet tegen Union is dat we spelen, maar tegen Brighton.
Er zit een deel van waarheid in, en ik denk wel dat ik zijn gedachtegang kan volgen. Maar dit was volgens mij niet de moment om erover te beginnen.
Beter om dit enkele weken later te doen, in een soort van seizoensoverzicht, in een interview ofzo.
Ook over het soort voetbal waar het Belgische voetbal moet voor staan, bracht hij aan.
Ik had meteen het gevoel van: "Oej hier gaan de media opspringen."
Onze voorzitter begon zijn betoog nog met de hele Club-familie te bedanken en had beter gewoon de spotlights op de club en de spelers gehouden in mijn opzicht.

Conclusie: timing was ongelukkig, ook al zit er waarheid in.
Plaats reactie