Financiën Club Brugge

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door IsO »

Arnio schreef: 07 dec 2022, 11:04 https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221207_93552109

Dat ziet er weer goed uit en wordt alleen maar beter voor het lopende boekjaar!!!
Er wordt, als het om de centen gaat, duidelijk goed werk geleverd door ons bestuur!

Paar kanttekeningen:

- Stijging van de bedrijfsopbrengst (van 102 miljoen € naar 135 miljoen €) lijkt me wat relatief. Vooreerst had HNB het eerder zelf over 84,1 miljoen bedrijfsopbrengsten, 2 seizoenen terug ('20-'21; https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220119_97655257), terwijl nu dus wordt gesproken over 102 miljoen. Het is me niet helemaal duidelijk vanwaar dat verschil komt. Verder bedroeg de bedrijfsopbrengst het seizoen dáárvoor ('19-20') 119,2 miljoen euro, met in seizoen '20-'21 een terugval door Corona. Dat gezegd zijnde: zelfs als je de bedrijfsopbrengst van seizoen '21-'22 gaat vergelijken met die van 2 seizoenen daarvoor ('19-'20), is er nog steeds een groei wat de bedrijfsopbrengsten betreft.

- Sterke groei van het eigen vermogen komt volgens mij voornamelijk door de kapitaalsverhoging die samenging met de verkoop van een deel van onze aandelen aan Orkila. Maar zelfs zonder die verhoging (met 20 miljoen) stijgt ons eigen vermogen nog met 4,2 miljoen.

- Inkomsten uit verkoop van spelers en uit CL-deelname blijven voor voetbalploegen toch wel heel belangrijk. Voor volgende jaarrekening ziet het er inderdaad goed uit wat die twee inkomstenbronnen betreft. CL-deelname voor volgend seizoen is allesbehalve zeker (zelfs kampioen krijgt dit seizoen geen rechtstreeks ticket), maar EL-deelname kan daar wel iets compenseren. En op uitgaand vlak is er altijd beweging mogelijk rond talenten als Skov, Buchanan (die zich op WK in de kijker speelde), Lang of Sylla.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door IsO »

uit HNB:
[spoiler]
Club Brugge stelt Belgisch record scherper: recordopbrengst van 176 miljoen euro

Het boekjaar 2022-2023 van Club Brugge is er één om bij te houden voor het nageslacht. Club had 176 miljoen euro aan inkomsten: nooit deed een Belgische club beter.

Pieter-Jan Calcoen
Vandaag om 15:33

Club heeft zijn record nog wat scherper gesteld. Het vorige opbrengstenrecord (134,6 miljoen euro) was eveneens in handen van blauw-zwart, maar nu doet het daar nog eens ruim 41 miljoen euro bij. Er zijn verschillende verklaringen voor die cijfers. Ten eerste was er de overwintering in de Champions League, die 45,1 miljoen euro aan media- en prijzengeld opleverde. Daarnaast was er de goede transferzomer, met de verkoop van De Ketelaere (32 miljoen), Openda (10 miljoen) en Nsoki (12 miljoen). Tot slot inde Club meer matchgerelateerde inkomsten (zo’n 22,6 miljoen euro, een verbetering van 2,1 miljoen).

Niet alleen de inkomsten, ook de uitgaven kenden een piek. Denk maar aan de bezoldigingen voor spelers en staf, die stegen door onder meer de loonsindexering. Er waren ook transferflops zoals Roman Yaremchuk, die voor ongeveer 16 miljoen euro overkwam van Benfica, maar die centen nooit waard bleek. De vele trainerswissels wegen evenzeer op het budget.

15,3 miljoen winst

Maar het positieve overheerst dus. Club heeft vóór afhouding van belastingen 15,3 miljoen euro winst, erna blijft daar 11,1 miljoen euro van over - dat is een verdriedubbeling. Ook in het lopende boekjaar mikt Club op (waarschijnlijk wel minder) winst.

De balans van Club oogt bijzonder mooi, zo weten ook de kandidaat-overnemers die dus een flinke prijs zullen moeten betalen. Het eigen vermogen bedraagt 78 miljoen euro. Daartegenover staan amper 15 miljoen euro schulden op de lange termijn.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door IsO »

In het verlengde van de bovenstaande post over onze financiële situatie, hieronder een overzicht en - voor de kenners (waartoe ik mezelf niet reken) :mrgreen: - een link naar onze jaarrekening:

Overzicht: https://www.companyweb.be/nl/0460444251/club-brugge

Jaarrekening (boekjaar 1 juli '22 - 30 juni '23): https://www.companyweb.be/company/04604 ... b/22906867
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3198
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door Pica »

Keer benieuwd nu er geen CL gaat zijn of we dan ook winst gaan maken, lijkt me sterk tenzij we veel verkopen (en willen we dat dan wel weer...)
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door Tiki Taka »

Pica schreef: 11 jan 2024, 14:42 Keer benieuwd nu er geen CL gaat zijn of we dan ook winst gaan maken, lijkt me sterk tenzij we veel verkopen (en willen we dat dan wel weer...)
In de zomer gaat Club ongezien veel geld ontvangen aan uitgaande transfers (Nusa, Skov, Onyedika...).
Sanders
Invaller
Berichten: 997
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door Sanders »

Tiki Taka schreef: 11 jan 2024, 16:06
Pica schreef: 11 jan 2024, 14:42 Keer benieuwd nu er geen CL gaat zijn of we dan ook winst gaan maken, lijkt me sterk tenzij we veel verkopen (en willen we dat dan wel weer...)
In de zomer gaat Club ongezien veel geld ontvangen aan uitgaande transfers (Nusa, Skov, Onyedika...).
Voor Nusa verwacht ik wel al dan niet een transferrecord, zeker als hij pijnvrij kan blijven spelen in de terugronde.
Voor Skov en Onyedika maak ik voorbehoud. Het zal mooi geld zijn, maar geen recordbedragen denk ik.

Verder uitgaand durf ik nu al Jutgla of Thiago zetten (of Jutgla wil weg omdat Thiago hem blokkeert als eerste spits, of Thiago gaat weg omdat hij verder blijft evolueren en hij een interessant profiel is dat gewild is).
Meijer en/of De Cuyper zie ik ook vertrekken en nog een aardig centje opbrengen.
Voor kleinere bedragen mogelijks Vermant, Sandra en Homma.
Peter
A-kern
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door Peter »

Ik verwacht minstens 20 miljoen voor Skov. Met zijn stats en kwaliteit is dat echt het minimum.

Meijer of MDC verwacht ik ook, beide (uiteraard) liever niet. Van het duo Jutgla/Thiago zie ik het liefst Jutgla vertrekken. Hoop van Thiago nog een seizoen te kunnen houden.
Onyedika zal waarschijnlijk wel vertrekken, zeker moest hij nu een goeie afrika cup spelen.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 11 jan 2024, 16:58
Tiki Taka schreef: 11 jan 2024, 16:06
Pica schreef: 11 jan 2024, 14:42 Keer benieuwd nu er geen CL gaat zijn of we dan ook winst gaan maken, lijkt me sterk tenzij we veel verkopen (en willen we dat dan wel weer...)
In de zomer gaat Club ongezien veel geld ontvangen aan uitgaande transfers (Nusa, Skov, Onyedika...).
Voor Nusa verwacht ik wel al dan niet een transferrecord, zeker als hij pijnvrij kan blijven spelen in de terugronde.
Voor Skov en Onyedika maak ik voorbehoud. Het zal mooi geld zijn, maar geen recordbedragen denk ik.

Verder uitgaand durf ik nu al Jutgla of Thiago zetten (of Jutgla wil weg omdat Thiago hem blokkeert als eerste spits, of Thiago gaat weg omdat hij verder blijft evolueren en hij een interessant profiel is dat gewild is).
Meijer en/of De Cuyper zie ik ook vertrekken en nog een aardig centje opbrengen.
Voor kleinere bedragen mogelijks Vermant, Sandra en Homma.
Voor Nusa betaalden we 3 miljoen en Stabaek bedong 15% sell on clause. Dat moeten we in mindering brengen van zijn toekomstige transfersom (als hij fit blijft en effectief in de zomer vertrekt).

Skov heeft al aangegeven niet noodzakelijk weg te willen komende zomer (maar staat ook wel open voor aanbiedingen geloof ik). Voor hem betaalden we 6,4 miljoen, geen idee of Bologna ook doorverkoopclausule bedong (vind niet meteen iets terug). Huidige marktwaarde 18 miljoen, contract tot juni '26.

Onyedika koste ons 9,5 miljoen naar verluidt, ook bij hem vind ik niet meteen iets terug over doorverkoopclausule. Club zou een bod op hem van Galatasaray (15 miljoen) geweigerd hebben.

En wat de volgende jaarrekening betreft, denk ik dat de transfer van Lang naar PSV na 30 juni '23 plaatsvond en dus op het huidig boekjaar zal zijn ingeboekt. Idem voor Sylla, wiens transfersom van 20 miljoen bij mijn weten in 2 schijven wordt betaald: 1 van 10 miljoen reeds betaald in de zomer van '23, één nog te betalen dit jaar (geen idee of dat nog dit boekjaar zal gebeuren).
Sanders
Invaller
Berichten: 997
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door Sanders »

Als antwoord op een quote van Levi in Wintertransfers 2024 Out Topic
Levi schreef: 29 jan 2024, 18:59 255 miljoen euro pure winst onder mannaert bericht de morgen. Wij moeten toch wel op een serieuze spaarpot zitten dan?
Artikel uit Het Nieuwsblad:

Met de aanstaande transfer van Antonio Nusa telt Club Brugge dit seizoen 66 miljoen euro winst, maar wat gaan ze ermee doen?
Als de overgang van Antonio Nusa doorgaat, heeft Club dit seizoen 66,85 miljoen euro aan transferwinsten. Wat is het daarmee van plan? Een kwaliteitsinjectie is alvast niet voorzien…

De financiële directeur maakt straks ongetwijfeld een vreugdesprongetje als Brentford zijn engagementen richting Club en Antonio Nusa nakomt. Dan heeft Club in één klap 37 miljoen euro erbij – hoera! De transferwinsten van dit seizoen zouden dan meer dan een verdubbeling kennen: van 29,85 miljoen euro naar 66,85. Een mens denkt dan al gauw: Club zwemt, Dagobert Duck-gewijs, in de bankbiljetten.

Het doet de supporters dromen. Club heeft nu toch de middelen om die ene kampioenenmaker te halen? En Mechele en Spileers doen het weliswaar goed, maar moet er echt geen topper bij centraal achterin? Of weet de scouting ergens nog een ruw talentje zoals Nusa zitten, om een paar jaar van te genieten en dan opnieuw een forse meerwaarde op te maken? Geld moet rollen.

Driewerf helaas voor de fans die de komende dagen nog vijf transfers willen zien: het zal niet gebeuren. Club heeft de markt wel in kaart gebracht en het is in staat om snel te schakelen – mocht bijvoorbeeld Dedryck Boyata nog vertrekken, dan moet er in de defensie iets bij –, maar het is niet de bedoeling om te kopen om te kopen. De mercato zit er zo goed als op. Club is van oordeel dat het voldoende gewapend is om mee te strijden op drie fronten. Het wordt gesterkt in dat idee door de huidige vorm: Club is al veertien duels met inzet op rij ongeslagen.

Wat ook te horen valt op het Basecamp: een dure transfer biedt geen garanties. Iedereen was er zeker van dat Roman Yaremchuk, gehaald voor liefst zestien miljoen euro, een voltreffer zou zijn, maar de Oekraïense aanvaller heeft nooit de verwachtingen kunnen inlossen. Hetzelfde kan gezegd over pakweg Kamal Sowah (destijds voor negen miljoen euro overgekomen van Leicester). Let wel: mocht Club overtuigd zijn dat het moet investeren om mee te spelen voor de prijzen, dan zou het dan uiteraard gewoon kunnen doen, maar daar is geen unanimiteit over. Dan doe je beter niks, is de redenering.
Balans transfers Club Brugge 2023-2024
Verkopen dit seizoen
Antonio Nusa 37 miljoen
Abakar Sylla 20 miljoen
Noa Lang 12,5 miljoen
Tajon Buchanan 7 miljoen
Clinton Mata 5 miljoen
Jack Hendry 5 miljoen
Mats Rits 2 miljoen
Cyle Larin 1,5 miljoen

Aankopen dit seizoen
Igor Thiago 7,9 miljoen
Hugo Vetlesen 7,75 miljoen
Michal Skoras 6 miljoen
Philip Zinckernagel 2,5 miljoen

Winst 66,85 miljoen
Salariskost van 93 miljoen euro

Het betekent niet dat Club de centen zit op te potten. Navraag leert ons dat de uiterst professionele werking die Vincent Mannaert en Bart Verhaeghe geïnstalleerd hebben bijzonder duur is. Zo zet Club al een paar jaar vol in op Club NXT, waarvoor het jonge talenten koopt in het buitenland – Nusa kostte destijds ook zo’n drie miljoen euro – en een volwaardig stadion heeft (Schiervelde in Roeselare). “Eigenlijk is het een bijkomend professioneel elftal dat we runnen”, klinkt het op Club. “Dat vraagt stevige investeringen en er is intern niemand die eraan twijfelt of die de moeite lonen, maar de financiële return is er niet altijd op de korte termijn.” Mede door het bestaan van Club NXT ligt de salariskost bij blauw-zwart ook hoog: in 2022-2023 zo’n 93 miljoen euro. Dan is een lucratieve transfer wel eens welkom.

Voor u nu ineens denkt dat Club moet verkopen om de balans te doen kloppen: dat is ook niet het geval. Binnen Club wordt ons bevestigd dat er komende zomer voldoende slagkracht zal zijn om meerwaardespelers te kopen. In augustus kon Mannaert niet all the way gaan – Club had dit seizoen niet de inkomsten van de Champions League –, maar als de ploeg de volgende maanden een beetje normaal presteert en dus een goed Europees ticket afdwingt, is er geen enkele reden te bedenken waarom er straks op de rem gestaan moet worden.

Stadionproject

Rest nog één vraag: zullen de winsten die Club nu maakt ook deels gebruikt worden om een nieuw stadion te bouwen – in de veronderstelling dat dat er op een dag komt? Wel, Club zet natuurlijk geld opzij om de bouwplannen te financieren, maar het is niet zo dat eventuele Nusa-opbrengsten rechtstreeks voorzien worden voor dat project. Club benadrukt: “Het sportieve heeft de prioriteit.”
Een logische uitleg als je 't mij vraagt.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door Tiki Taka »

Interessant artikel.
Er wordt evenwel geen gewag gemaakt van de spelers in de huidige kern die hoogstwaarschijnlijk in de zomer zullen een stap hogerop zetten en
die instaan voor een berg geld aan transferinkomsten ;
Skov Olsen, Thiago (als hij zo blijft scoren), Meijer, Onyedika ...
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3198
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door Pica »

Je weet nooit wie er effectief vertrekt, wie er ondertussen kan doorbreken van NXT, .... Dus nu al halen voor de zomer is teveel van het goeie als je al een brede kern hebt.
Enige verschil daarin is Nusa, maar om nu een dure last minute wintertransfer te doen omdat Nusa in de zomer weggaat...
Deze uitspraken zijn vooral om te verbergen dat we niet tevreden zijn van spelers die we nu niet wegkrijgen (en misschien nog tijd moeten krijgen in het geval Skoras). Zeg dat dan gewoon :mrgreen:

Het niet halen van een CV is en blijft een grote fout, we verblinden ons op onze goeie reeks. De reeks daarvoor was een stuk negatiever: matchen zonder tegendoelpunt hadden we niet meer. Waar elke bal toen erin vloog (wat ongelooflijk was), is het nu ook ongelooflijk dat we soms de 0 houden.

Er is in feite weinig evolutie op dat vlak en ook al zien we het nu minder vaak (we komen minder achter), mogen we niet vergeten dat we soms met 3 achterin spelen als we moeten pushen naar voor.

Ordonez blessuregevoelig, Boyata over zijn top, Mechele een stevige 6/10 zonder meer, Spileers nog veel groeimarge. Dat zijn ze in a nutshell, bonne chance als je met Boyota-Mechele kwartfinale Conference League moet spelen.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door Tiki Taka »

Pica schreef: 30 jan 2024, 08:59 Je weet nooit wie er effectief vertrekt, wie er ondertussen kan doorbreken van NXT, .... Dus nu al halen voor de zomer is teveel van het goeie als je al een brede kern hebt.
Enige verschil daarin is Nusa, maar om nu een dure last minute wintertransfer te doen omdat Nusa in de zomer weggaat...
Deze uitspraken zijn vooral om te verbergen dat we niet tevreden zijn van spelers die we nu niet wegkrijgen (en misschien nog tijd moeten krijgen in het geval Skoras). Zeg dat dan gewoon :mrgreen:

Het niet halen van een CV is en blijft een grote fout, we verblinden ons op onze goeie reeks. De reeks daarvoor was een stuk negatiever: matchen zonder tegendoelpunt hadden we niet meer. Waar elke bal toen erin vloog (wat ongelooflijk was), is het nu ook ongelooflijk dat we soms de 0 houden.

Er is in feite weinig evolutie op dat vlak en ook al zien we het nu minder vaak (we komen minder achter), mogen we niet vergeten dat we soms met 3 achterin spelen als we moeten pushen naar voor.

Ordonez blessuregevoelig, Boyata over zijn top, Mechele een stevige 6/10 zonder meer, Spileers nog veel groeimarge. Dat zijn ze in a nutshell, bonne chance als je met Boyota-Mechele kwartfinale Conference League moet spelen.
Dit dus, centraal (achterin) is er simpelweg te weinig kwaliteit en is de spoeling te dun.
Mocht bijvoorbeeld een Sabbe opnieuw uitvallen dan is enkel Odoi een optie want De Cuyper op RB was toch een heel pak minder dan op LB.
Ik zou evenwel graag eens Meijer op de LCV zien spelen.
Jammer voor Spileers dat hij niet naast een echte leider speelt, zijn progressie zou nog zo vlot de hoogte inschieten.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door t4nd »

Centraal achterin is voldoende kwaliteit voor de basis, er is te weinig back-up. Ideaal zou zijn moesten we een top-CV kunnen halen die als leider naast Spileers staat zodat Mechele eerste backup is. Probleem is, we hebben die "top-CV" al proberen halen en dat is compleet mislukt waardoor we nu met een dik contract zitten voor Boyata. Ik begrijp Club dat ze niet nóg een CV met zwaar loon erbij willen zolang Boyata hier rondloopt. Er is een groot verschil tussen de economische realiteit en wat wij allemaal willen :-).

Die Zweed van Gent past voor mij ook in dat rijtje. 8m voor een 19jarige (hij verjaart volgende week dacht ik) is veel geld. Wij betaalden 3m voor een 16jarige Nusa, deze is 3 jaar ouder en speelt nog altijd in de Zweedse eerste klasse. Zo'n "toptalent" zal hij dan ook niet zijn, toch? Gent smijt er veel geld tegen om de supporters wat te sussen nadat ze eerder Fofana & Orban verkochten (en nu misschien ook nog Cuypers). Voor Sonko zelf is Gent ook een mooie tussenstap. Hij is zeker van veel speeltijd want alle andere aanvallers zijn ondertussen verkocht. Bij ons zou hij 4de keus zijn achter Skov, Zinckernagel & Nusa dit seizoen.
Sanders
Invaller
Berichten: 997
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door Sanders »

t4nd schreef: 30 jan 2024, 11:24 Wij betaalden 3m voor een 16jarige Nusa, deze is 3 jaar ouder en speelt nog altijd in de Zweedse eerste klasse. Zo'n "toptalent" zal hij dan ook niet zijn, toch?
Wat kort door de bocht. Niet elk talent is klaar op z'n 16 of geeft blijk van hét toptalent te zijn op 16-jarige leeftijd.
Nusa had dat wel. De Ketelaere had dat bvb niet. Dat was nog een onbekende jeugdspeler op zijn 16 en al zeker geen miljoenen waard.
Het kan goed zijn dat die Sonko nu eenmaal iets meer tijd nodig had in de jeugd, maar nu wel toont dat hij veel in zijn marge heeft.

PS: als het echt een toptalent is, zijn de Real Madrids (Odegaard, Vinicius, Rodrygo, Guler, Endrick,...), Barcelonas (Vitor Roque), Chelseas, Citys, Dortmunds en anderen ermee weg. Het is voor Belgische ploegen kwestie van hem zo vlug mogelijk te ontdekken én de beredeneerde gok te maken dat je de speler kan ontwikkelen.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door t4nd »

Je begrijpt me verkeerd. Ik wil best geloven dat het een goeie speler is, maar ik erger me aan de term "toptalent". Het feit dat hij tot zijn 19 in Zweden speelt en dan naar een top-6 team van België vertrekt geeft niet direct als signaal "toptalent". Los daarvan zal Gent hem waarschijnlijk binnen anderhalf jaar verkopen voor 15m ofzo.
Plaats reactie