Financiën Club Brugge

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Rendinho
Alfabetische Tweede
Berichten: 566
Lid geworden op: 30 mei 2016, 12:13

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door Rendinho »

In de statuten staat wanneer de algemene vergadering is, als de jaarrekening daar al goedgekeurd wordt blijft een neerlegging niet zo lang meer uit. Normaal eind oktober tot eind november schat ik.
fcb 4 life
Sleutelspeler
Berichten: 3930
Lid geworden op: 30 mei 2016, 13:44
Locatie: Gistel

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door fcb 4 life »

11 milj winst gemaakt, omzet gestegen van 63 naar 74 milj.
33 milj besteden we aan lonen.
Gebruikersavatar
Fire
Sleutelspeler
Berichten: 2863
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:55
Locatie: Leuven

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door Fire »

leuke cijfers, maar ik vond het artikel toch wat warrig.
For the Good of the Game? For the Love of the Many!
:fire:
Gebruikersavatar
Alethio
Sleutelspeler
Berichten: 3452
Lid geworden op: 30 mei 2016, 09:17

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door Alethio »

Voor de liefhebbers:

CLUB BOEKT 11 MILJOEN EURO WINST, BELEID BART VERHAEGHE WERPT VRUCHTEN AF
Club daagt anderlecht financieel uit
Elf miljoen euro winst heeft Club afgelopen jaar geboekt, en daarmee tornt het aan de financiële alleenheerschappij van anderlecht. Logisch, in een kampioenenjaar? Niet echt.

Ongeziene winst bij titel

Het is een mooie winst die Club Brugge vorig seizoen heeft geboekt. Hoe tegenintuïtief dat ook klinkt, in een kampioenenjaar is zoiets zelden gezien. De meeste clubs draaien dan met veel moeite break-even, vooral omdat de effecten van een titel op zo’n korte termijn niet meteen merkbaar zijn. Bovendien moet een kampioen heel wat premies uitbetalen voor de behaalde punten en is er vaak ook een speciale premie afgesproken voor de titel. De kosten nemen dus fors toe.
Het grote effect is pas een seizoen later te merken, door de deelname aan de Champions League en het effect op de abonnementenverkoop. In de laatste tien jaar tekende enkel Standard een hogere winst op in het titeljaar zelf. Maar dat was dan ook het uitzonderlijke tijd, waarin de Rouches Fellaini verkochten voor 20 miljoen euro en Standard zijn titel verlengde. Qua transferinkomsten deed Club vorig seizoen overigens gouden zaken. Het verkocht onder anderen Obbi Oulare (8 miljoen), Matthew Ryan (7 miljoen) en Victor Vazquez (2 miljoen). Maar dat geld werd meteen opnieuw geïnvesteerd in de spelerskern. Uit de jaarrekening blijkt dat Club liefst 18,5 miljoen spendeerde aan nieuwe spelers zoals Vanaken, Pereira, Vossen en Diaby.

Omzet verdubbeld in vijf jaar

Voorzitter Bart Verhaeghe greep in oktober 2012 de macht bij Club Brugge en vormde de vzw om tot een nv. In de eerste jaren onder zijn bewind dook Club zwaar in het rood. Ongezien bij blauw-zwart, dat altijd gewaakt had over een keurig financieel beleid. Maar in 2014-2015 werd de kentering ingezet, met een bescheiden winst van 1 miljoen euro. Belangrijkste oorzaak van die ommekeer was vooral dat Verhaeghe erin slaagde de omzet van Club Brugge fors te doen stijgen: van 23 miljoen euro in 2011 naar 41,9 miljoen euro vorig seizoen.
Die stijging kwam er onder andere dankzij de commerciële activiteiten, de stijging van het aantal toeschouwers (van 24.300 naar 26.000 in vijf jaar tijd) en de goede Europese resultaten de afgelopen jaren. Club Brugge heeft een forse inhaalbeweging gemaakt tegenover anderlecht, dat qua omzet stagneert rond de 55 miljoen euro. Club kan nu zelfs – als een van de weinige clubs in ons land – overleven zonder transfers.

Lonen op Anderlechtniveau

Club Brugge kende een forse stijging van zijn inkomsten, maar dat leiddte ook tot een forse verhoging van de loonkosten. Vorig seizoen bedroegen de loonkosten liefst 32,9 miljoen euro. Daarmee komt Club Brugge ook hier stilaan in de buurt van de paars-witte concurrenten, die vorig jaar 35,5 miljoen euro aan lonen uitbetaalden. Ook hier is de inhaalbeweging dus stilaan ingezet. Er moet wel bij gezegd worden dat in de loonkosten ook de kampioenenpremies zijn opgenomen. Maar de verwachting is dat die loonkosten de volgende jaren minstens status-quo zal blijven gezien de omzet die Club Brugge boekt.

En er is nog dat nieuwe stadion

Club kan nu zelfs – als één van de weinige clubs in ons land – overleven zonder transfers
Voorzitter Bart Verhaeghe kreeg enkele jaren geleden veel kritiek te slikken over de koers die hij met Club was ingeslagen, met de nadruk op nieuwe zakelijkheid. Het was een breuk met het verleden, waarin blauw-zwart een familiale sfeer uitstraalde met bestuurders als Antoine Vanhove en Michel D’Hooghe.
Maar Verhaeghe heeft duidelijk gekozen voor de vlucht vooruit. In het lopende seizoen zal Club nog een mooier resultaat neerzetten.
Alleen al de Champions League brengt bijna 20 miljoen euro op. Als nu ook nog dat nieuwe stadion van de grond komt, lijkt Brugge financieel weer helemaal mee te spelen op het niveau van anderlecht. (dith, gma)
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door Tiki Taka »

De omzet doen stijgen van 23 miljoen euro in 2011, naar 41,9 miljoen in 2015.
En dat in een verouderd stadion... hoe heeft men dit kunnen realiseren? (hogere tv gelden, ... ?)
Gebruikersavatar
Fire
Sleutelspeler
Berichten: 2863
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:55
Locatie: Leuven

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door Fire »

tv gelden, meer marketing (led-boarding), hogere abo prijzen, meer abo's...
For the Good of the Game? For the Love of the Many!
:fire:
Peet
Sleutelspeler
Berichten: 3422
Lid geworden op: 30 mei 2016, 08:38
Locatie: Gent

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door Peet »

Fire schreef: leuke cijfers, maar ik vond het artikel toch wat warrig.
Enorm slecht artikel. Maar dat zijn we wel gewend van gma.
fcb 4 life
Sleutelspeler
Berichten: 3930
Lid geworden op: 30 mei 2016, 13:44
Locatie: Gistel

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door fcb 4 life »

Kan er me iemand me eens uitleggen waarom wij pas op het niveau van rsca kunnen meedoen(financieel dan), als we ons nieuw stadion hebben?
Het verschil tussen Club en rsca is toch niet meer zo groot?
Peet
Sleutelspeler
Berichten: 3422
Lid geworden op: 30 mei 2016, 08:38
Locatie: Gent

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door Peet »

Balans ziet er zeker goed uit, maar je kan daar eigenlijk geen conclusie uit opmaken, want het belangrijkste actief van de onderneming staat er niet in vermeld, nl. de waarde van de spelerskern.

Laat de conclusies maar voor de journalistjes, volgend jaar kunnen ze evengoed een omgekeerde conclusie maken.
fcb 4 life
Sleutelspeler
Berichten: 3930
Lid geworden op: 30 mei 2016, 13:44
Locatie: Gistel

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door fcb 4 life »

Iemand die eens wat meer uitleg wil geven?
Ik ken er de ballen van, maar we hebben een budget van ong 38 milj, maar onze omzet was 74 milj, hoe zit dat dan in elkaar?
Als je dan ziet dat we 33 milj aan lonen uitgeven ben ik helemaal niet meer mee.
Gebruikersavatar
Fire
Sleutelspeler
Berichten: 2863
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:55
Locatie: Leuven

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door Fire »

Onder budget kan je veel steken he.
For the Good of the Game? For the Love of the Many!
:fire:
fcb 4 life
Sleutelspeler
Berichten: 3930
Lid geworden op: 30 mei 2016, 13:44
Locatie: Gistel

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door fcb 4 life »

Fire schreef: Onder budget kan je veel steken he.
Maar waarom is dat 38 als je omzet 74 is?
Toen ik in de zomer naar die meeting van BV ging sprak hij ook over een bedrag rond de 70 en niet 38.
Gebruikersavatar
Fire
Sleutelspeler
Berichten: 2863
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:55
Locatie: Leuven

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door Fire »

Fout van de gazet?
For the Good of the Game? For the Love of the Many!
:fire:
Gebruikersavatar
nesnaj713
Supersub
Berichten: 1208
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:54
Locatie: Lommel

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door nesnaj713 »

fcb 4 life schreef: Iemand die eens wat meer uitleg wil geven?
Ik ken er de ballen van, maar we hebben een budget van ong 38 milj, maar onze omzet was 74 milj, hoe zit dat dan in elkaar?
Als je dan ziet dat we 33 milj aan lonen uitgeven ben ik helemaal niet meer mee.
74 - 33 = 41 milj. Loonkosten is een (halve) vaste kost. Natuurlijk zijn er ook nog premies.
De huur van het stadion moet je natuurlijk ook nog tellen. En zo zullen er nog kosten zijn, waar een deel van je omzet naar toegaat. Omzet is niet gelijk aan winst bij mijn weten ;)
Gebruikersavatar
Alethio
Sleutelspeler
Berichten: 3452
Lid geworden op: 30 mei 2016, 09:17

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door Alethio »

Omzet is toch alles wat er binnenkomt?
En budget is wat je hebt om uit te geven? Dan zou de logica moeten zijn dat je budget je omzet is + je spaargeld - je schulden.
Maar het zal wel allemaal veel ingewikkelder zijn, ik ken absoluut niets van boekhouden.
Plaats reactie