Financiën Club Brugge

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door Sanders »

Artikel uit Het Nieuwsblad vandaag (volgens mij enkel online, want niet in de papieren versie gezien deze ochtend):
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202402 ... witterfeed
HOE GEZOND IS UW CLUB? Club Brugge krijgt een grote onderscheiding met felicitaties van de jury
In ‘Hoe gezond is uw club?’ beoordeelt Het Nieuwsblad elke eigenaar van elke profvoetbalclub in ons land. Hoe scoren de bazen van Jupiler Pro League-club Club Brugge? Veel beter kan niet, zo blijkt. “Dit is grote onderscheiding.”


CLUB BRUGGE
  • Laatst overgenomen in: 2012
  • Nettoresultaat 2022/2023: 11.050.827 euro winst
  • Inkomsten 2022/2023: 175.919.773 euro
  • Loonmassa 2022/2023: 92.939.684 euro
  • Kapitaalverhogingen 2019-2024: 20.000.000 euro
  • Plaats in de competitie: derde in de Jupiler Pro League

Wie is de eigenaar?


Club Brugge is voor 71,89 procent in handen van het bedrijf Grizzly Sports, dat de aandelen van Bart Verhaeghe met die van Vincent Mannaert, Peter Vanhecke en Jan Boone bundelt. Mannaert was vanaf 2012 tot het eind van dit seizoen CEO van Club Brugge en kreeg op die manier aandelen in handen. Vanhecke en Boone, CEO’s van investeringsfonds Castel Capital en speculoosbedrijf Lotus, kochten zich vanaf het begin in. De sterke man is echter projectontwikkelaar en clubvoorzitter Bart Verhaeghe. Zijn kapitaal wordt op ruim 400 miljoen euro geschat. Met het Orkila Capital van Jesse Du Bey is er sinds 2021 ook een solide minderheidsaandeelhouder.

Zijn ze er sportief op vooruitgegaan?

Ja. Na zeven jaar zonder titel bij hun overname in 2012, werd blauw-zwart in de tien jaar erna vijf keer kampioen. Sinds 2016 zijn ze de meest succesvolle ploeg in België.

Wat zeggen de naakte cijfers?

“Dit is een grote onderscheiding”, oordeelt sporteconoom Wim Lagae van de KU Leuven. “Een eigen vermogen van 78 miljoen euro, 175 miljoen euro inkomsten… dat is uitstekend. Club Brugge heeft een commerciële cel die goed werkt, ze zijn een mediabedrijf geworden, ze maken strategisch goeie keuzes - zoals het bouwen van het Basecamp op het juiste moment, of de ‘rebrand’ van Schiervelde naar ‘The NEST’ voor vrouwenteam Club YLA en Club NXT. Ze zijn performant op de transfermarkt en halen daar ook nog geld op. In het voetbal zijn er veel zaken waar je geen controle over hebt, maar in alles waar ze bij Club Brugge wel controle over hebben, zie ik mooie organische groei. Met hun structuur hebben ze straten voorsprong op de rest.”
Zo gingen wij te werk

Voor ’Hoe gezond is uw club?’ hebben 25 schrijvende journalisten van Het Nieuwsblad, de Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg samengewerkt. We hebben de jaarrekeningen van 16 Jupiler Pro League-clubs en de 9 Vlaamse Challenger Pro League-clubs sinds 2019 geraadpleegd, plus de kapitaalverhogingen die sindsdien gepubliceerd zijn in het Belgisch Staatsblad. Sporteconoom Wim Lagae (KU Leuven), die zopas nog het boek ‘Sneller, groter, gekker’ schreef over de materie, geeft voor elke club duiding. Omdat een goede eigenaar zijn om meer draait dan enkel sportieve en financiële resultaten, hebben onze clubwatchers ook aangegeven hoe het zit met de investeringen naast het veld, de betrokkenheid en de Belgische inbreng. Dat resulteerde in liefst 25 afzonderlijke rapporten.

Welke investeringen hebben ze naast het veld gedaan?


In september 2019 werd het nieuwe oefencomplex in Westkapelle in gebruik genomen. Prijskaartje: 13 miljoen euro. Club Brugge bouwde het belofteteam uit tot Club NXT, een volwaardige tweede profclub met een eigen stadion in Roeselare. Er werd ook een nieuwe omgevingsvergunning aangevraagd voor de bouw van een nieuw stadion op de Olympiasite, al wordt daar waarschijnlijk opnieuw bezwaar aangetekend door enkele buurtbewoners. “Het enige vraagteken richting de toekomst”, zegt Lagae. “Het stadion zou hen op middellange termijn nog eens een extra turbo geven. Maar eerst zou het natuurlijk wel gefinancierd moeten worden.”

Hoe betrokken zijn ze?

De eigenaars van Club Brugge laten zich vaak zien op de tribune: vooral Vincent Mannaert is (bijna) elke wedstrijd aanwezig. Ook tijdens Europese verplaatsingen zijn de bazen vertegenwoordigd. Ze genieten de nodige steun bij de fans, die via een delegatie vaak geraadpleegd worden.

Is er nog Belgische inbreng?

Met Mechele, Spileers en De Cuyper staan momenteel drie jeugdproducten in de basis bij Club Brugge. Via Club NXT worden jonge talenten richting de hoofdmacht geloodst. Vaak gaat het om eigen jeugd, maar ook om jeugdspelers die (in het buitenland) weggekocht worden.
Ik zou zeggen: doe zo voort! :thumba:
Bij de investeringen naast het veld zou ik nog vermelden dat ook ons medisch departement er enorm op vooruitgegaan is!
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door IsO »

verdiensten Club Brugge
Premies voorrondes 0,3 miljoen
Startpremie Conference League 2,94 miljoen
Coëfficiënt-bonus 1,38 miljoen
Wedstrijdpremies 2,7 miljoen
Eerste plaats groep 0,65 miljoen
Deelname 1/8e finales 0,6 miljoen
Deelname kwartfinale 1 miljoen
Deelname halve finale 2 miljoen
= 11,57 miljoen
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 19 apr 2024, 11:54 verdiensten Club Brugge
Premies voorrondes 0,3 miljoen
Startpremie Conference League 2,94 miljoen
Coëfficiënt-bonus 1,38 miljoen
Wedstrijdpremies 2,7 miljoen
Eerste plaats groep 0,65 miljoen
Deelname 1/8e finales 0,6 miljoen
Deelname kwartfinale 1 miljoen
Deelname halve finale 2 miljoen
= 11,57 miljoen
Ik vermoed dat hier nog de verdeling van de tv-gelden bij moet komen? Dat zal niet de grote vetpot zijn, maar toch.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 19 apr 2024, 12:48
IsO schreef: 19 apr 2024, 11:54 verdiensten Club Brugge
Premies voorrondes 0,3 miljoen
Startpremie Conference League 2,94 miljoen
Coëfficiënt-bonus 1,38 miljoen
Wedstrijdpremies 2,7 miljoen
Eerste plaats groep 0,65 miljoen
Deelname 1/8e finales 0,6 miljoen
Deelname kwartfinale 1 miljoen
Deelname halve finale 2 miljoen
= 11,57 miljoen
Ik vermoed dat hier nog de verdeling van de tv-gelden bij moet komen? Dat zal niet de grote vetpot zijn, maar toch.
Klopt denk ik. Ik vermoed dat dit is wat ze hier "market pool" noemen (https://www.football-coefficient.eu/money/) maar lijkt me nogal complex :hide:
en natuurlijk min eventuele premies die de spelers krijgen voor het bereiken van bepaalde doelen Europees, maar daar heb ik niet echt zicht op.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door Sanders »

Laat ons afronden op 20 spelers.
Zonder de tv gelden heb je dus eigenlijk +/- 600 000€ per speler budget (staf en anderen nog niet meegerekend)
Als je premies uitbetaald na de voorronde voor het bereiken vd groepsronde, voor het bereiken vd kwart en halve finales zal er niet veel meer over blijven van die 11,5 miljoen denk ik.
Dus dat bedrag ook niet overschatten.
maartendr81
Belofte
Berichten: 215
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door maartendr81 »

Financieel zullen we er misschien niet onmiddellijk beter van worden. Maar een halve finale of verder bereiken in Europa gaat onze onderhandelingspositie tijdens transfergesprekken met spelers zeker versterken.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Financiën Club Brugge

Bericht door Sanders »

maartendr81 schreef: 20 apr 2024, 13:52 Financieel zullen we er misschien niet onmiddellijk beter van worden. Maar een halve finale of verder bereiken in Europa gaat onze onderhandelingspositie tijdens transfergesprekken met spelers zeker versterken.
Dat zeker en vast!
Plaats reactie