[Dossier] Nieuw Stadion

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Polbemol
Jeugdspeler
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 aug 2018, 13:51
Locatie: Kampenhout

Re: [Dossier] Nieuw Stadion

Bericht door Polbemol »

PetjeFCB schreef: 10 jan 2020, 11:59 Lijkt mij een logistiek drama te worden...
Lijkt volgens Sporza NAAST het huidige stadion voorzien te zijn. Dan kan er wel voortgespeeld worden. Maar zal wel een huzarenstukje worden...
Gebruikersavatar
Fire
Sleutelspeler
Berichten: 2863
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:55
Locatie: Leuven

Re: [Dossier] Nieuw Stadion

Bericht door Fire »

Gamechanger in het stadiondossier van Club Brugge. De club verhuist niet naar een geplande nieuwe locatie, maar blijft op zijn huidige site.

De leiding van de club heeft donderdagnacht een deal gesloten met het stadsbestuur om een nieuw stadion met 40.000 zitjes te bouwen naast het huidige op Jan Breydel in Sint-Andries. De bedoeling is dat Cercle Brugge, dat nu Jan Breydel deelt met blauwzwart, verhuist naar een eigen nieuw stadion met 15 oefenvelden op de Blankenbergesteenweg. Voor die plek heeft Club een procedure lopen, maar het wil niet langer wachten op de afwikkeling daarvan bij de Raad van State. Het wil zijn nieuwe stadion in 2024, om concurrentieel te zijn in Europa.

Parking en stadspark
De stad zal Club de gronden van Jan Breydel in erfpacht geven. Eens de bouw van het nieuwe stadion afgerond is, wordt het oude stadion afgebroken en komt op die plek een parking en stadspark.

Met de deal moet een einde komen aan een processie van Echternach. Een nieuwe thuisbasis moet het eindpunt worden van de complete renovatie van de club. Eigenaar Bart Verhaeghe gaf blauwzwart sinds zijn komst in 2012 een commerciële en sportieve make-over. Club is vandaag de marktleider in het Belgisch voetbal. Verhaeghe wil nu concurrentiëler worden in Europa. Dat kan alleen met een nieuw stadion.

De bedoeling was lang dat Club zou verhuizen naar een site op de Blankenbergsesteenweg. Maar de plannen daarvoor liepen flinke averij op door juridische strijd over de herbestemming van de gronden. Antwerp-eigenaar Paul Gheysens en Joris Ide, aandeelhouder van anderlecht, trokken met nog andere partijen naar de raad van state tegen de plannen. Zij hebben gronden rond de Blankenbergsesteenweg en vreesden dat hun eigendommen minder waard zouden worden na de herbestemming.

Raad van state
De raad van state heeft intussen de meeste van zijn adviezen over de klachten klaar. Opvallend genoeg zijn die volgens onze informatie behoorlijk gunstig voor Club. Zowel Ide als Gheysens zouden te horen hebben gekregen dat hun beroep niet aanvaard wordt. De uitkomst van een aantal andere beroepen is nog niet bekend. Maar zelfs als die allemaal gunstig blijken uit te vallen voor de club, dan is Verhaeghe er nog lang niet.

De raad van state moet nog zijn arrest uitspreken op basis van de voorliggende adviezen. Dat duurt nog eens zes maand tot een jaar. En als die horde genomen is, moet de stad de eigenaars onteigenen en moet Club een omgevingsvergunning van Vlaanderen krijgen. Tegen de onteigening zijn weer procedures bij de raad van state mogelijk en de omgevingsvergunning kan aangevochten worden bij een administratief college, de raad voor vergunningsbetwistingen.

Op die mallemolen wilde Club niet langer wachten. Daarom kwam er toenadering tussen de stad en de club om te gaan voor de Tottenham-optie. Die club bouwde in hartje Londen een gloednieuw stadion naast het oude.

Recreatiegebied
Jan Breydel is recreatiegebied. Een herbestemming van de gronden is dus niet nodig. Club heeft enkel een bouwvergunning nodig, die de stad met plezier zal afleveren. De stad is Club terwille omdat het één van zijn grote uithangborden kost wat kost in de stad wil houden. Er circuleerden geruchten dat Knoks burgemeester Leopold Lippens likkebaardend keek naar de situatie van de club. Club opende recent een gloednieuw oefencomplex van 16 miljoen euro in de Knokse deelgemeente Westkapelle. Dus begon rond te gaan dat Club ook voor zijn stadion wel eens naar Knokke zou kunnen uitwijken. Maar bronnen rond het dossier stellen dat Knokke nooit een optie was. Plan-B, waar in het grootste geheim aan gewerkt is, was Jan Breydel.

Geld is geen probleem. De NV Club Brugge staat financieel als een huis, waardoor het geen probleem mag vormen leningen los te weken bij de banken. En Bart Verhaeghe is niet de enige met diepe zakken bij Club. Ook Jan Boone van koekjesbakker Lotus is aandeelhouder en bestuurder. Het is nooit officieel bevestigd, maar er zou een pact bestaan tussen de aandeelhouders om mee te investeren in het nieuwe stadion.

BRON: De Tijd
For the Good of the Game? For the Love of the Many!
:fire:
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5312
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [Dossier] Nieuw Stadion

Bericht door Tiki Taka »

EINDELIJK schot in dit dossier !!
Straks pers conferentie, spannend...
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [Dossier] Nieuw Stadion

Bericht door IsO »

Gebruikersavatar
Arnio
Belofte
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:34

Re: [Dossier] Nieuw Stadion

Bericht door Arnio »

Jaren dwarsliggen en nu zelf mogen schuiven. The irony :lol: :lol: :lol: :dance: :rock: :lol: :bzwoop: :Flag:
Gebruikersavatar
DavidVM
Supersub
Berichten: 1462
Lid geworden op: 30 mei 2016, 14:38

Re: [Dossier] Nieuw Stadion

Bericht door DavidVM »

Arnio schreef: 10 jan 2020, 14:45
Jaren dwarsliggen en nu zelf mogen schuiven. The irony :lol: :lol: :lol: :dance: :rock: :lol: :bzwoop: :Flag:
Was wel hun idee blijkbaar
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [Dossier] Nieuw Stadion

Bericht door IsO »

Arnio schreef: 10 jan 2020, 14:45
Jaren dwarsliggen en nu zelf mogen schuiven. The irony :lol: :lol: :lol: :dance: :rock: :lol: :bzwoop: :Flag:
Probleem is dat die nooit een nieuw stadion gaan hebben vooraleer het onze af is. Dus ofwel blijven die tijdelijk in het bestaande Jan Breydel, ofwel betalen ze ons huur om tijdelijk te mogen spelen in ons nieuwe stadion, dat dus - als ik het goed begrijp - wel degelijk 'ons' stadion zou worden, en niet langer een stadion dat Stad Brugge ons en de groentjes ter beschikking stelt. Het is een grappig idee om hen op een pleintje ergens op straat hun competitiematchen in 1B ofzo te laten afwerken, maar niet erg realistisch.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5312
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [Dossier] Nieuw Stadion

Bericht door Tiki Taka »

Al in het seizoen 22-23 in het nieuwe stadion willen spelen, is heel ambitieus.
Als je ziet wat voor boost een nieuw stadion aan Gent gaf, dan kan ik niet wachten op dat van Club.
Meer beleving, comfort, sfeer, maar ook hogere inkomsten, budget, betere spelers kunnen aantrekken...
Gebruikersavatar
Arnio
Belofte
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:34

Re: [Dossier] Nieuw Stadion

Bericht door Arnio »

DavidVM schreef: 10 jan 2020, 14:50
Arnio schreef: 10 jan 2020, 14:45
Jaren dwarsliggen en nu zelf mogen schuiven. The irony :lol: :lol: :lol: :dance: :rock: :lol: :bzwoop: :Flag:
Was wel hun idee blijkbaar
Als je het hoort op de persconferentie wel, in de krant zeggen ze van niets te weten #klutsers
Gebruikersavatar
Arnio
Belofte
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:34

Re: [Dossier] Nieuw Stadion

Bericht door Arnio »

IsO schreef: 10 jan 2020, 14:55
Arnio schreef: 10 jan 2020, 14:45
Jaren dwarsliggen en nu zelf mogen schuiven. The irony :lol: :lol: :lol: :dance: :rock: :lol: :bzwoop: :Flag:
Probleem is dat die nooit een nieuw stadion gaan hebben vooraleer het onze af is. Dus ofwel blijven die tijdelijk in het bestaande Jan Breydel, ofwel betalen ze ons huur om tijdelijk te mogen spelen in ons nieuwe stadion, dat dus - als ik het goed begrijp - wel degelijk 'ons' stadion zou worden, en niet langer een stadion dat Stad Brugge ons en de groentjes ter beschikking stelt. Het is een grappig idee om hen op een pleintje ergens op straat hun competitiematchen in 1B ofzo te laten afwerken, maar niet erg realistisch.
Aan de Koude Keuken zijn er nog wat grasvelden. 3 houten planken en een golfplaat en ze zitten droog :D
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: [Dossier] Nieuw Stadion

Bericht door t4nd »

IsO schreef: 10 jan 2020, 14:55 Probleem is dat die nooit een nieuw stadion gaan hebben vooraleer het onze af is. Dus ofwel blijven die tijdelijk in het bestaande Jan Breydel, ofwel betalen ze ons huur om tijdelijk te mogen spelen in ons nieuwe stadion, dat dus - als ik het goed begrijp - wel degelijk 'ons' stadion zou worden, en niet langer een stadion dat Stad Brugge ons en de groentjes ter beschikking stelt. Het is een grappig idee om hen op een pleintje ergens op straat hun competitiematchen in 1B ofzo te laten afwerken, maar niet erg realistisch.
Cercle in ons nieuw stadion zou grappig zijn. "Al" hun supporters in een stadion van 40.000 plaatsen...
*echo*
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [Dossier] Nieuw Stadion

Bericht door IsO »

t4nd schreef: 10 jan 2020, 16:15
IsO schreef: 10 jan 2020, 14:55 Probleem is dat die nooit een nieuw stadion gaan hebben vooraleer het onze af is. Dus ofwel blijven die tijdelijk in het bestaande Jan Breydel, ofwel betalen ze ons huur om tijdelijk te mogen spelen in ons nieuwe stadion, dat dus - als ik het goed begrijp - wel degelijk 'ons' stadion zou worden, en niet langer een stadion dat Stad Brugge ons en de groentjes ter beschikking stelt. Het is een grappig idee om hen op een pleintje ergens op straat hun competitiematchen in 1B ofzo te laten afwerken, maar niet erg realistisch.
Cercle in ons nieuw stadion zou grappig zijn. "Al" hun supporters in een stadion van 40.000 plaatsen...
*echo*
Een beetje zoals spelen achter gesloten deuren voor hun spelers tijdens thuismatchen.
PetjeFCB
Supersub
Berichten: 1329
Lid geworden op: 30 mei 2016, 07:05

Re: [Dossier] Nieuw Stadion

Bericht door PetjeFCB »

Polbemol schreef: 10 jan 2020, 12:08
PetjeFCB schreef: 10 jan 2020, 11:59 Lijkt mij een logistiek drama te worden...
Lijkt volgens Sporza NAAST het huidige stadion voorzien te zijn. Dan kan er wel voortgespeeld worden. Maar zal wel een huzarenstukje worden...


Ik had het vooral over parkeren en mobiliteit.

Weet niet of ik hier gelukkig moet mee zijn. Hoop dat ze goeie oplossingen voor mobiliteit uitwerken en ook rekening houden met latere uitbreidingen... 40.000 lijkt me op dit moment zeer mooi, maar aangezien je een groei in supporters zou verwachten en uefa meer en meer hun eisen stellen omtrent comfort, veiligheid en hospitality, denk ik dat binnen 20 jaar die 40.000 toch te weinig zullen zijn.
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: [Dossier] Nieuw Stadion

Bericht door Khas »

Best case scenario naar mijn mening.

Mobiliteit en parkeren is trouwens een probleem dat met minimale inspanningen kan worden opgelost in Brugge. Dat kan je volledig privé oplossen, al kost het wel iets natuurlijk.
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Gebruikersavatar
Duffman
Invaller
Berichten: 799
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:05
Locatie: Het gat van Pluto

Re: [Dossier] Nieuw Stadion

Bericht door Duffman »

PetjeFCB schreef: 10 jan 2020, 18:15
Polbemol schreef: 10 jan 2020, 12:08
PetjeFCB schreef: 10 jan 2020, 11:59 Lijkt mij een logistiek drama te worden...
Lijkt volgens Sporza NAAST het huidige stadion voorzien te zijn. Dan kan er wel voortgespeeld worden. Maar zal wel een huzarenstukje worden...


Ik had het vooral over parkeren en mobiliteit.

Weet niet of ik hier gelukkig moet mee zijn. Hoop dat ze goeie oplossingen voor mobiliteit uitwerken en ook rekening houden met latere uitbreidingen... 40.000 lijkt me op dit moment zeer mooi, maar aangezien je een groei in supporters zou verwachten en uefa meer en meer hun eisen stellen omtrent comfort, veiligheid en hospitality, denk ik dat binnen 20 jaar die 40.000 toch te weinig zullen zijn.
Dan zetten we toch gewoon weer een nieuw waar nu het huidige stadion staat? :D
Een Tottenhammeke doen...
“Never say never, because limits, like fears, are often just an illusion.”
- Michael Jordan -
Plaats reactie