Nieuws Club Brugge

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1960
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door t4nd »

In de kwartfinale wonnen ze thuis van Rome ;-)

Maar ik volg je hoor. Het is momenteel onvoldoende en het moet bakken beter als we de titel willen halen of verder willen komen in de Conference League. Ik wil er gewoon gaan klaagbarak van maken waar we enkel kappen op het negatieve en geen oog hebben voor bepaalde verzachtende omstandigheden en zaken die wél al goed zijn. Ik heb het hier elders ook al gezegd, Club maakt dit jaar opnieuw zijn truitje nat en dat is al iets wat mij gelukkig maakt. Vorig jaar was er vaak te veel gelatenheid.
Tegen Bodo zag je in de 2de helft angst, waardoor ze meer lateraal en achteruit speelden. Dat zijn zaken die niemand graag ziet, maar gezien de omstandigheden zijn ze wel te begrijpen. Als we dan winnen kan ik achteraf wel blij zijn (hoewel ik tijdens de match vrij veel heb gevloekt).
maartendr81
Belofte
Berichten: 215
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door maartendr81 »

zeker en vast. tegen besiktas waren we goed. hebben we veel kansen bijeen gesprokkeld maar gaan we met een slecht gevoel naar huis. Hier zijn we zeer efficient geweest en hebben inderdaad de 2de helft behoorlijk onder gelegen. echter zijn we wel met de drie punten naar huis. Dat het nog niet perfekt is ziet iedereen wel denk ik. maar soms moet je ook content zijn met wat je hebt. bovendien zitten we in het aanvallend compartiment met veel half fitte of gekwetste spelers. Ik vroeg met bij de aftrap dan ook af wie in godsnaam voor ons moest scoren (al bleek achteraf het antwoord zeer logisch).

PS:
Sanders schreef: 06 okt 2023, 10:59 Bodo is geen slecht team, maar kwalitatief zouden ze toch minder als ons mogen ingeschat worden. Hun afwerking gisteren was bij momenten ook abominabel slecht. .
Volgens mij stonden ze toch hoger gequoteerd bij de bookmakers.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Sanders »

maartendr81 schreef: 06 okt 2023, 12:10 maar soms moet je ook content zijn met wat je hebt.
Inderdaad. We hebben de drie punten mee.

Het mooie aan voetbal, we kunnen er uren over praten :thumbb:
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 900
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Vergas Ronald »

Sanders schreef: 06 okt 2023, 08:11We staan nog mee bovenaan, maar als je verder kijkt dan het scorebord zie je vooral dat we nog veel werkpunten hebben.
We kunnen veel beter maar als je bij aanvang seizoen in alle competities netjes bovenaan staat met nog 10 maanden te spelen is dat geen 'crisis' - Mochten journalisten schrijven dat brugge veel beter kan dan dit met zo'n kern, geen probleem.
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door IsO »

In HNB:
[spoiler]
Het verdomde doelhout, te weinig klootzakjes en waar is Homma? Zeven statistieken na de slechtste competitiestart van Club Brugge in zeven jaar

We zijn nu tien speeldagen ver – één derde van de reguliere competitie – en Club Brugge is nog steeds zoekende. Het kende zijn slechtste start sinds 2016. Een situatieschets aan de hand van enkele opvallende statistieken.
David Van den Broeck
Gisteren om 15:56

1. Vijf punten achter anderlecht: herkenbaar

16 op 30: da’s nog net geslaagd, maar met de hakken over de sloot. Voor zo’n slechte start moeten we zeven jaar terug in de tijd, toen Club Brugge onder Michel Preud’homme van KV Oostende, KV Kortrijk, Waasland-Beveren en Charleroi verloor en ook met 16 op 30 achterbleef. Dat blauw-zwart het seizoen voordien eindelijk nog eens kampioen was geworden verzachtte de pijn, maar toch.

De gelijkenis is extra opvallend, omdat Club net als in 2016 vijf punten achter anderlecht staat. René Weiler loodste paars-wit destijds ook naar de titel dankzij uitstekende play-offs. Misschien daarom dat in het Lotto Park sommigen al beginnen te dromen.

2. De topschutter komt uit (het verkeerde) Brugge

“We mogen stellen dat de spitsen van Club meer moeten brengen”, schrijft onze watcher Pieter-Jan Calcoen. Thiago (22) kon als nieuwkomer zijn stempel nog niet drukken – ondanks zijn vier competitiegoals – en Ferran Jutglà (24) heeft moeite om zijn vorm van begin vorig seizoen terug te vinden. Er loopt wel een topschutter rond in Brugge, maar die speelt bij de Vereniging. Cercle-krachtpatser Kevin Denkey (22) voert de lijst verrassend aan met acht goals. De Togolees slaagt er wél in om een hele voorhoede te dragen.

Met Andreas Skov Olsen (23) heeft Club gelukkig wel de MVP in huis – goals (7) plus assists (2) opgeteld. Meer dan ooit is het devies om de bal aan de Deen te geven, want van zijn doelpogingen gaan er één op de vier binnen.

3. Vijf punten ‘verspeeld’ door het doelhout

Club moet meer kwaliteit brengen, maar dat het in het slop zit heeft ook te maken met dat tikkeltje geluk dat soms ontbreekt. Acht keer al trof een speler de staak. Dat Onyedika, Zinckernagel en Nusa tegen RWDM op de lat of de paal mikten, is van geen tel. 7-1 of 10-1, dat maakt geen verschil. Maar tegen KV Mechelen en Genk bleef Club steken op 1-1 en dat was misschien niet gebeurd als Onyedika en De Cuyper niet tegen het doelhout maar tegen de netten hadden getrapt. Ook zondag tijdens de nederlaag op Standard knalde De Cuyper tegen de paal. Met zin voor overdrijving: dat zijn drie fases die in totaal vijf extra punten hadden kunnen opbrengen.

Alleen: Union is toch nog straffer. Ook de Brusselaars troffen al acht keer de staak en zij staan desondanks op kop.

4. Nog maar één vrijschopgoal – uitgerekend tegen Club

Dringend gezocht: Juninho’s, David Beckhams en Roberto Carlossen. We zijn midden oktober en we zagen nog maar één vrijschop rechtstreeks binnenvliegen. Het was Malinwa-middenvelder Rob Schoofs (29) die mocht juichen en dat was uitgerekend tegen Club. Met een sluw schot richting de eerste paal nam hij Mignolet, die een voorzet verwachtte, te grazen. Tijd voor Hans Vanaken (31) – in zijn carrière goed voor acht goals op vrije trap – om nog eens op die manier te scoren. Of tijd dat Björn Meijer speelklaar is. De linksback trof vorig seizoen meteen (heerlijk) raak bij zijn allereerste poging als prof.

5. Een oud elftal maar dan zonder klootzakjes?

Op Sclessin probeerde Simon Mignolet het nieuwe puntenverlies te verklaren. “Een gebrek aan maturiteit”, noemde de doelman het. “We moeten volwassener zijn.” Nochtans kan je moeilijk zeggen dat Club de laatste weken met een jong en onervaren ploeg tussen de lijnen staat. Meer zelfs: vorige week tegen STVV stelde Ronny Deila het oudste elftal in de Jupiler Pro League op, met een gemiddelde leeftijd van 28,9 jaar. Mignolet is zelf immers 35 jaar, Denis Odoi (35) deed mee, Dedryck Boyata (32), Brandon Mechele (30),… Tegen Standard zakte het gemiddelde door de inbreng van Jorne Spileers (18) naar 27,1, maar da’s nog altijd hoog. Misschien zit er vooral waarheid in die andere quote van Mignolet – “We moeten meer klootzak zijn”?

6. Tijd voor de meest efficiënte speler?

De efficiëntste speler in de competitie? Da’s Ross Sykes (24). De Engelse verdediger van Union miste de eerste matchen door een blessure, maar bij zijn eerste basisplaats – tegen Charleroi – kopte hij meteen twee keer raak. Hij is zo goed voor één goal om de 45 minuten. ’t Is bij de haren getrokken, maar we vermelden het omdat we ons afvragen waar de efficiëntste speler van vórig seizoen zit. Club-middenvelder Shion Homma (23) scoorde toen één keer om de vijf (!) minuten. Hij deed ook maar vijf minuten mee – de laatste twee duels opgeteld – maar zorgde er wel voor dat Union zijn titeldroom uiteen zag spatten.

De werklustige Japanner kreeg nu nog geen kans in de competitie – hij speelde altijd met NXT – maar hij mocht net wel mee naar Bodo/Glimt en viel er ook in. Een opstapje naar meer?

7. De penalty’s van Union zouden van pas komen

Afsluiten doen we met een straffe statistiek waar ze bij Union zeer blij mee zijn. Zij staan immers los op kop in het klassementje van toegekende strafschoppen. Na tien wedstrijden mochten ze al zeven elfmeters trappen. Puertas, Eckert (3x) en Nilsson (3x) zorgden er bovendien voor dat ze allen werden benut. Club mag dan in bijna alle offensieve lijstjes beter doen dan de leider (zoals aantal kansen, schoten, voorzetten, dribbels, corners, afgedwongen fouten, balbezit en baltoetsen in de zestien), wat wijst op dominantie, op het vlak van penalty’s doet het onder. Het bleef voorlopig bij twee stuks, omgezet door Thiago en Skov Olsen.
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3206
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Pica »

Wat een non artikel :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hannes
A-kern
Berichten: 633
Lid geworden op: 29 sep 2016, 21:49
Locatie: Laken

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Hannes »

t4nd schreef: 06 okt 2023, 11:54 In de kwartfinale wonnen ze thuis van Rome ;-)

Maar ik volg je hoor. Het is momenteel onvoldoende en het moet bakken beter als we de titel willen halen of verder willen komen in de Conference League. Ik wil er gewoon gaan klaagbarak van maken waar we enkel kappen op het negatieve en geen oog hebben voor bepaalde verzachtende omstandigheden en zaken die wél al goed zijn. Ik heb het hier elders ook al gezegd, Club maakt dit jaar opnieuw zijn truitje nat en dat is al iets wat mij gelukkig maakt. Vorig jaar was er vaak te veel gelatenheid.
Tegen Bodo zag je in de 2de helft angst, waardoor ze meer lateraal en achteruit speelden. Dat zijn zaken die niemand graag ziet, maar gezien de omstandigheden zijn ze wel te begrijpen. Als we dan winnen kan ik achteraf wel blij zijn (hoewel ik tijdens de match vrij veel heb gevloekt).
Het is gewoon verontrustend dat we nauwelijks nog toppers winnen. Niet dit jaar, niet vorig seizoen. 't Is nochtans in zulke matchen dat je het verschil maakt, niet tegen RWDM. We spelen in toppers vaak met de rem op, precies of we niet genoeg durven. Of verbaasd zijn dat de tegenstander ook kan sjotten en dan maar eieren voor ons geld kiezen. Een tegenstander het spelen beletten, dat is vaak wat we doen. Dat heet dan modern voetbal. Ik ga liever eens af en toe op mijn bek (dat gebeurt sowieso toch al), maar dan wel al strijdend en met het mes tussen de tanden. Liever dat dan met dichtgeknepen billen ergens een onverdiend puntje te gaan sprokkelen.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 12 okt 2023, 08:03 Aangezien onze T1 nog geen eigen topic heeft, post ik dit artikel hier.
[spoiler]
Een artikel over een ex-speler van Deila bij Celtic.
Ik laat aan jullie om te oordelen of hier waarde moet aan gehecht worden. Ik ken Kazim-Richards enkel van naam, maar was blijkbaar wel een club-hopper.
Bron: website HNB 12/10/2023 (artikel van 11/10 's avonds)
Kazim-Richards maakt Club Brugge-coach met grond gelijk: “Hij is de slechtste trainer die ik ooit had: hij was niet goed in tactiek en liet ons spek en worst eten”

De Turks-Engelse aanvaller Colin Kazim-Richards (37), geen onbesproken figuur tijdens een carrière die hem langs zeventien clubs leidde, heeft in de podcast ‘Filthy Fellas’ vernietigend uitgehaald naar Ronny Deila, huidig coach van Club Brugge. Kazim-Richards voetbalde onder hem bij Celtic en noemt de Noor de slechtste coach die hij ooit had.


Colin Kazim-Richards voetbalde in 2016 vier maanden bij Celtic. Huidig Club Brugge-coach Ronny Deila was er toen trainer en werd er op het einde van het seizoen ontslagen.

“Als je me vraagt wie de slechtste coach was die ik ooit had, dan zeg ik Ronny Deila. We werden kampioen, maar gingen eruit in de beker. Celtic is een grote club. Uit respect voor hen ga ik in op je vraag. We kunnen hier veel zitten grappen, maar als voetballer wilde ik altijd bijleren. Maar Ronny Deila deed niets waarvan iemand van ons iets opstak. Er was geen motivatie, geen communicatie, geen verbondenheid en op het veld was hij in één ding helemaal niet goed: tactiek. Het gevoel was: wat zijn we aan het doen?”

“Hij introduceerde een vetrijk dieet in de club, allemaal vlees: geen koolhydraten, maar spek en varkensworstjes. Ik lieg niet, je kan het checken. Als je om negen uur kwam ontbijten, vond je allemaal gefrituurd eten, enkel vlees, dan denk je: wat is er aan de hand?”

“Het was een moeilijke situatie en ik denk niet dat hij (Ronny Deila, red.) het er ook naar zijn zin had.”



Celtic ging er in de halve finale van de beker uit tegen FC Rangers na strafschoppen. Kazim-Richards suggereert dat het na die wedstrijd, waarin de spits op de bank bleef, tot een confrontatie kwam tussen hem en Deila.

“Ze trapten ons uit de beker, terwijl ze op dat moment in tweede klasse speelden. Maar ik mocht zelfs niet invallen… Want hij en ik… dat is het conflict dat we nadien hadden.”
PS: onze assistent Efrain Juarez is 3 speeldagen geschorst, waarvan 1 effectief voor zijn uithalen naar de scheids tijdens Standard-Club.
Deila heeft al een topic, ik verplaats jouw post, dan kan er daar verder over gediscussieerd worden.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door IsO »

Artikel in HLN met stand van zaken rond overname:
[spoiler]
Hoe zit het eigenlijk met de (complexe) overname van Club Brugge? Gesprekken met buitenlanders zijn volop bezig

Te midden een sportieve crisis is er ook een potentiële overname van Club Brugge die voor vragen zorgt. De gesprekken lopen, maar het is een complex dossier, dat mogelijk pas in 2024 een doorbraak kent. Een stand van zaken.


Pieter-Jan Calcoen
Gisteren om 12:49

VRT-journalist Peter Vandenbempt, ook columnist voor het Nieuwsblad, bond in Extra Time de kat de bel aan. “Het verkoopproces van Club is volop aan de gang. De verwachting is dat het voor Kerstmis afgerond kan worden. Dan komt Club wellicht in buitenlandse, misschien Amerikaanse handen. Dat zorgt voor onzekerheid binnen de club.”

Navraag binnen Club Brugge leert ons dat er inderdaad concrete gesprekken lopen met meerdere gegadigden, veelal uit het buitenland – in de wandelgangen wordt effectief vooral over Amerikanen gespeculeerd. Of er dit kalenderjaar nog een deal komt, valt af te wachten. Het kán gebeuren, bepaalde betrokkenen sturen daar ook op aan, maar er ligt nog veel werk op de plank alvorens er een sluitende overeenkomst gevonden kan worden.

215 miljoen euro

Wat zo goed als zeker is, is dat Club – al dan niet gedeeltelijk – eigendom zal worden van buitenlanders, zoals dat nu al het geval is bij het gros van de Belgische profclubs. Het is immers weinig waarschijnlijk dat er Belgische investeerders kapitaalkrachtig genoeg zijn om Club over te nemen. Het is een onmogelijke vraag om te beantwoorden hoeveel een voetbalclub nu precies moet kosten – dat zeggen sporteconomen, niet wij –, maar begin dit jaar was er sprake van een waardering van zo’n 215 miljoen euro voor Club. Het is ook zo een bedrag dat de Brugse aandeelhouders in hun hoofd hebben. Hopen op meer mag altijd: als je iemand gek genoeg vindt om écht diep in de buidel te tasten…

CEO Vincent Mannaert, Jan Boone (CEO van Lotus) en Peter Vanhecke (CEO van Castel Capital) 71,89 procent van de aandelen van Club. Deze zitten gebundeld in nv Grizzly Sports. In juli 2021 ging de overige 23,26 procent naar het Amerikaanse investeringsfonds Orkila Capital (voor 30 miljoen euro + een kapitaalsinjectie van 20 miljoen euro). Kort voordien was er een beursgang afgeblazen wegens te weinig interesse.

Nervositeit bij de fans

In mei van dit jaar lekte uit dat de huidige Belgische aandeelhouders openstonden voor een verkoop. In eerste instantie is dat omdat nieuw kapitaal de grootste kans biedt om van Club een stabiele topclub te maken in een veranderend klimaat – niet het minst internationaal. Daarnaast is er ook het aanslepende stadionproject: is Verhaeghe niet stilaan moegestreden? Bij Club, dat nu niet officieel wil reageren, klonk het in mei: “We bereiden ons al jaren voor op de toekomst en bekijken alle mogelijke opportuniteiten die ons Belgisch marktleiderschap duurzaam kunnen versterken.”

Het spreekt voor zich dat een nakende wissel aan de top voor nervositeit zorgt op de werkvloer en bij de achterban. Garanties zijn er niet – er zijn genoeg clubs die na een overname de dieperik in gingen. Het is wel aannemelijk dat Verhaeghe, geadviseerd door topbankier Raine Group, niet noodzakelijk aan de hoogstbiedende zal verkopen, maar wel aan een geïnteresseerde die het beste project kan voorleggen. Verhaeghe verloor de afgelopen twaalf jaar zijn hart aan Club, hij boekte er grote sportieve successen (vijf landstitels en overwintering in de Champions League) en zal bij een eventuele exit supporter nummer één blijven.

Slotsom: niet alleen op, maar ook – en misschien zelfs vooral – naast het veld wachten Club Brugge boeiende tijden.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Sanders »

Vanop de livefeed van HLN:
Amok Club-fans

In Zwitserland waren er afgelopen nacht rellen met Club-supporters. Het ging om een kleine groep van de harde kern die de confrontatie aanging met enkele plaatselijke fans van FC Zürich. Op beelden is te zien hoe vuurpijlen in het rond vliegen. De clash was afgesproken door de supportersgroepen onderling, de politie was snel ter plaatse om de gemoederen te bedaren.
Waarom zijn er toch altijd enkelen die zich niet kunnen bedwingen... :brechtje:
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Tiki Taka »

Uit statistieken blijkt dat Club zich in de top 3 bevindt van de ploegen in de jupiler pro league met het laagste % voorwaartse passes.
De andere 2 ploegen zijn Antwerp en Stvv.
Wat Club betreft, 31 % van de passes zijn vooruit, 14 % achteruit en 55 % lateraal of in de breedte dus.
Cercle en Union spannen de kroon met het hoogste % van passes vooruit, iets meer dan 50 %.

Deze cijfers illustreren dus de te trage en veel te voorspelbare opbouw bij Club.
Balbezit louter om het balbezit heeft geen zin, wat telt is wat men er mee doet.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door IsO »

Tiki Taka schreef: 31 okt 2023, 14:20 Uit statistieken blijkt dat Club zich in de top 3 bevindt van de ploegen in de jupiler pro league met het laagste % voorwaartse passes.
De andere 2 ploegen zijn Antwerp en Stvv.
Wat Club betreft, 31 % van de passes zijn vooruit, 14 % achteruit en 55 % lateraal of in de breedte dus.
Cercle en Union spannen de kroon met het hoogste % van passes vooruit, iets meer dan 50 %.

Deze cijfers illustreren dus de te trage en veel te voorspelbare opbouw bij Club.
Balbezit louter om het balbezit heeft geen zin, wat telt is wat men er mee doet.
Interessant! Kan je je bron delen?

Deel van de verklaring zal inderdaad het gebrek aan vertrouwen en daaruit volgend gebrei zijn.

Anderzijds misschien ook het feit dat onze flanken bijvoorbeeld wel belangrijk zijn in de progressie, en dat liever doen met bal aan de voet (na laterale aflegger bijvoorbeeld), dan via passing. Om dan zelf vaak via laterale bal of bal achteruit (45'er) voor te zetten op inlopende speler.

Moussa Dembele bijvoorbeeld had in zijn beste periodes bij Tottenham weinig forward passes, want brak centraal de linies met zijn dribbbels, om hem dan eenvoudig lateraal af te leggen op Eriksen ofzo. Maar goed, zo'n speler hebben wij niet centraal natuurlijk (hoewel Vetlesen in vorm wel man voorbij kan met een actie).
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1960
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door t4nd »

Komt ook deels doordat ze de bus tegen ons parkeren. Als je tegenstander op zijn eigen 16 meter kampeert heb je maar 3 passen nodig om tot daar te geraken waarna je 20 passen lateraal geeft om een gaatje te vinden.

(Waarbij ik niet zeg dat ik fan ben van te veel lateraal / achteruit spelen, ik zie liever wat meer risico en lopende mensen.)
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Sanders »

Een interview in HNB vandaag met Borkelmans, Staelens, Van der Elst en Houwaert.
Ondanks dat de discussie plaatsvindt in het wedstrijdtopic, plaats ik dit artikel toch hier.
Deze ex-spelers en ex-trainers (die dus recht van spreken hebben) halen toch heel veel dezelfde zaken aan die wij hier ook al aanhaalden. Sommige reacties over ons huidig niveau worden hier te negatief bestempeld, maar dat gevoel wordt dus toch wel gedeeld door mensen met kennis van zake.
Club-coryfeeën over de crisis bij blauw-zwart: “Nusa beschermen? Zever! Hij moet spelen”

Quo vadis, Club? Het voetbal is dramatisch, de stand evenzeer – pas zevende. Op zoek naar een stevige analyse contacteerden we vier Club-coryfeeën (Vital Borkelmans, Henk Houwaart, Lorenzo Staelens en Franky Van der Elst), elk middels een individueel telefoongesprek. “Een ontslag zal niks veranderen.”
Pieter-Jan Calcoen

Gisteren om 17:21

Heren, hoe hebben jullie de nederlaag op Union beleefd?

Vital Borkelmans: “Ik zat in mijn zetel en mijn mond viel open van verbazing. Zó slecht – dat had ik van mijn leven nog niet gezien.”

Franky Van der Elst: “Hoe lang is het niet geleden dat Club zo is weggespeeld? Dat eerste kwartier na de pauze was waanzinnig. Union kreeg kans na kans na kans.”

Borkelmans: “Ik had medelijden met Simon Mignolet. Hij heeft Club in zijn ééntje voor een pandoering behoed.”

Lorenzo Staelens: “Als Club zich volgende week in de derby tegen Cercle op dezelfde manier presenteert, gaan ze gegarandeerd onderuit.”

Henk Houwaart: “En dan gaat het potje serieus stinken. (denkt na) Zal nu ook al wel het geval zijn.”

Borkelmans: “Ik was kwaad zondag. Gedegouteerd zelfs. Wat die jongens op de mat legden… (boos) Dat is mijn club niet.”
Club staat niet eens in de top zes. Vrezen jullie stilaan een seizoen zonder play-off 1?

Borkelmans: “Ik ben van nature uit een positieve mens, dus ik wil daar zelfs niet aan denken. Ik ben pertinent zeker dat Club zich zal plaatsen voor de play-offs. Dat we daar überhaupt zelfs over moeten nadenken…”

Staelens: “Als ze zich niet dringend gaan herpakken, dan gaat het niet lukken. Het is verschrikkelijk.”

Van der Elst: “Ik zou denken dat de top zes wel moet lukken. (grapt) Ik ga er nu mijn huis niet op verwedden, maar het zou echt wel heel straf zijn, mocht Club ontbreken. Langs de andere kant: als Cercle niet in mekaar zakt, betaalt één van de topploegen de prijs. En dat gaat niet Union, anderlecht of Gent zijn.”

Kunnen jullie het grootste pijnpunt van Club aanwijzen? Er gaat tegenwoordig zo veel mis dat een mens door het bos de bomen niet meer ziet.

Staelens: “De winnaarsmentaliteit ontbreekt. Er is geen beleving, geen vuur. Puur voetballend is er volgens mij genoeg kwaliteit.”

Borkelmans: “Ik denk hetzelfde, maar Deila moet zijn jongens dringend op hun beste positie zetten. Zinckernagel is geen linksbuiten, om er maar één te noemen. Tja, dan moet je er geen linksvoor van proberen te maken, hé.”

Van der Elst: “Over de transfers kunnen we wel een boekje opendoen. Zinckernagel was op Union ondermaats. Skoras, Thiago, Vetlesen: geen voltreffers.”

Borkelmans: “Voor die Pool (Skoras, red.) hebben ze zes miljoen betaald. Zes! Geef hem dan tenminste een kans in de plaats van Zinckernagel. Maar eigenlijk is dat een non-discussie. Nusa moet áltijd spelen. Hij is jong, ze willen hem beschermen, lees ik dan. (roept) Zever! Hij is de beste. Nusa moet spelen.”

Staelens: “Offensief is het dezer dagen te voorspelbaar. Skov Olsen was fantastisch op Beerschot, maar tegen Union kreeg hij een duwtje, en hup, hij verdween uit de match. Nochtans zijn hij en Nusa spelers die het verschil kunnen maken.”

Houwaart: “Ik volg Vital – Nusa is een plezier om naar te kijken. Je moet geen nummer tien op links posteren (Zinckernagel, red.), zeker niet als je een talent als Nusa ter beschikking hebt.”

Van der Elst: “Ik wijs liever naar het collectief. Of liever het gebrek daaraan. Het is ook niet gecoördineerd. Dan zet Vanaken op zijn ééntje druk, maar volgt er niemand. Wat moet ik daarvan denken…”

Staelens: “Gaat het moeilijk, dan is er niemand die de rug recht. Op eender welk niveau: als je geen gretigheid toont, wordt het moeilijk.”

Houwaart: “Klopt, ze lopen er maar wat bij. Daarnaast is het te steriel. Er is geen diepgang. Er komt niemand in de zestien. Het gaat zo traag. Het is saai. Als Club voetbalt, zit ik zowaar niet op het puntje van mijn stoel. Het is holderdeboldervoetbal.”

Ik had nu voorwaar gedacht dat jullie over de defensie zouden beginnen.

Houwaart: “Ze moeten er vanachter zo rap mogelijk één bijhalen. Iemand met ervaring. Snelheid. Spelinzicht. Een goede pass. Nu is het kaas met gaten. Grote gaten.”

Van der Elst: (cynisch) “Balanta ging zogezegd de oplossing zijn als breker. Hij gaat nog wel zijn verdiensten hebben, en af en toe kun je hem gebruiken, maar ik kon maar niet geloven dat hij de reddende engel zou zijn. Dat blijkt nu.”

Staelens: “Spileers en Mechele hebben weinig uitstraling, maar ook voor hen is het huilen met de pet op. Club mist een type-Timmy Simons. Men laat de centrale verdedigers voortdurend in de steek.”

Borkelmans: “Ik begrijp nog steeds niet dat Club een nuttige kracht als Rits heeft laten gaan naar de concurrentie…”

Houwaart: “De organisatie is een collectief probleem. Kijk ik naar Antwerp en Union, dan weet ik wat ik kan verwachten. Er staat iets. Bij Club is dat niet zo.”
Da’s dan toch de job van Ronny Deila?

Van der Elst: “Een ontslag zal niks veranderen. Vorig seizoen waren er drie coaches: eerst Hoefkens, dan Parker, tot slot De Mil, en nu lijkt dezelfde miserie zich te herhalen.”

Staelens: “Ik viseer liever de spelers. Per slot van rekening moeten zij het nog steeds doen.”

Houwaart: “Maar het is wel de taak van de trainer om ervoor te zorgen dat de machine draait. Hij zal moeten sleutelen.”

Borkelmans: “Ik geloof in Deila. Ik heb ‘m destijds leren kennen bij Celtic, toen ik er ging scouten voor de nationale ploeg. Daar heeft hij goed gewerkt, net als bij Standard, maar er is een ‘maar’. Nogmaals: hij moet gasten als Nusa optimaal uitspelen. En Cuyperke moet er ook sowieso in.”

Van der Elst: “Die linkerflank met Meijer en Zinckernagel, daar was totaal geen chemie. Het leek wel alsof ze voor de eerste keer samenspeelden.”

Borkelmans: “Terwijl de combinatie De Cuyper-Nusa moordend is.”

Van der Elst: “Nu ja, Deila heeft al zowat elk mogelijk koppeltje op het veld gezet. Vetlesen viel nu bijvoorbeeld degelijk in, maar voordien was het maar flauwtjes. Moet je hem dan weer in de basis droppen? Niks functioneerde tot dusver. Ik zie geen wondermiddel.”
Als ik het zo allemaal hoor: komt het nog wel goed?

Staelens: “Het seizoen is nog lang. Als er in de winterstop een paar versterkingen bijkomen, dan kan er nog wel iets. Maar bij voorkeur wachten ze niet tot dan om de ommekeer in te zetten.”

Borkelmans: “Deila moet zorgen dat de vonk terugkomt, anders graaft hij zijn eigen graf. Hij stond er wel maar gelaten bij, vond ik.”

Van der Elst: “Ik merkte een zorgelijke blik. Het is niet de krijger die ik bij Standard langs de lijn zag.”

Houwaart: “Dat ze maar oppassen dat Cercle hen niet nog dieper in de put duwt. Die hebben nu wel een bolwassing gekregen van anderlecht, maar ’t is een verraderlijke ploeg.”

Van der Elst: “Henk heeft gelijk – Cercle is tricky. Ik ben benieuwd wat het wordt.”

Borkelmans: “Het zou al serieus helpen, mochten ze nu niet meer staan te slapen als op Union. Wat was dat?”
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Tiki Taka »

Tja, wat hier al eerder werd aangehaald, de situatie is heel zorgwekkend; een onevenwichtige kern, geen leidersfiguren, alweer een trainer die er de motivatie en het vuur niet in krijgt, een club die binnenkort wordt overgenomen, een stadiondossier dat al meer dan 15 jaar aansleept ...
Ik vrees dat dit seizoen reeds verloren is, wat doodjammer is want de kampioen is rechtstreeks geplaatst voor de vernieuwde formule van de CL, met nog grotere financiële vergoedingen.
Plaats reactie