Nieuws Club Brugge

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 881
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Vergas Ronald »

Jupiler Pro League : We spelen met 11 achterin tegen Brugge
Brugge : Bas Dost
Jupiler Pro League : Zucht
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door IsO »

Artikel over Bassie in S/VM van deze week. Bij gebrek aan de mogelijkheid om een eigen topic te maken voor deze jongen, plaats ik het hier.
[spoiler]
Geboren om te scoren
Met de Nederlandse routinier en ex-international Bas Dost vond Club Brugge zijn ontbrekende schakel in de punt van de aanval. Een doelpuntenmachine die elk dominant voetballend elftal vooruit stuwt. 'De zestien meter is zijn favoriete speelruimte.'

Een gezellige kerstavond beleefde de Oostenrijkse trainer Adi Hütter dit jaar niet, want Club Brugge maakte toen bekend dat het met Eintracht Frankfurt net een overeenkomst had afgesloten over de komst van de Nederlandse targetman Bas Dost (31). 'Zoals bekend stelt de coronapandemie ons ook voor flinke economische uitdagingen', wierp sportief directeur Fredi Bobic op ter verdediging. 'De deal met Club Brugge, dat sterk aandrong, leverde ons een lucratief totaalpakket op. We vervulden de wens van de speler en handelden maximaal in dienst van het clubbelang.'
Hütter, die door de blessure van de Duitser Ragnar Ache (22) enkel de Portugees André Silva (25) als diepe spits overhoudt, reageerde zwaar ontgoocheld. 'Dit was geen leuke verrassing', klonk het gemeend. 'Sportief nemen we hiermee een groot risico. Bas was iemand die zorgde voor tempo en fysieke aanwezigheid.'
Balvastheid
Sinds het vertrek van de Braziliaan Wesley Moraes in de zomer van 2019 naar Aston Villa zocht Club Brugge vruchteloos naar een adequate blikopener om defensief ingestelde teams te verschalken. Voormalige centrumspits Youri Mulder, nu voetbalanalist en commentator, denkt dat voorzitter Bart Verhaeghe en CEO Vincent Mannaert met zijn landgenoot de missing link vonden: 'Bas is een ouderwetse targetman', zegt de negenvoudige Oranje-international over de hoofdkwaliteit van Dost. 'Als ik terugga in hun geschiedenis, dan kom ik eigenlijk automatisch uit bij René Eijkelkamp. Het voetbal evolueerde natuurlijk, maar René was vooral aan de bal heel goed. Het gekke aan hem bleef dat je zijn technisch vermogen wat onderschatte. Maar René kon ongelofelijk sterk de bal vasthouden. Dat is ook een gave waarover Bas beschikt en dat kan alleen maar voordelig uitdraaien. Je spel wordt hierdoor meer onvoorspelbaar, omdat je kunt terugvallen op bijkomende varianten. Voor de vrijbuiters in je team, types zoals David Okereke of Noa Lang, vormt die vastigheid een interessant gegeven, want ze weten nu dat ze over een sterk aanspeelpunt beschikken.'
Mulder komt spontaan aandraven met een anekdote over Dost bij Sporting CP, waar hij samenwerkte met de flegmatieke manager Jorge Jesus: 'Die had een bijzondere vondst. Hij liet Bas altijd heel ver buitenspel staan, soms wel twintig meter. In eerste instantie dacht je: waarom toch? Maar Sporting was een elftal dat altijd uitging van balbezit. Van zodra ze erdoor kwamen via de flanken, profiteerde Bas van die voorsprong. Hij stond al voorin en zorgde ervoor dat hij geen buitenspel stond, waardoor hij enkel moest wachten op de bal en die dan gewoon binnen trapte. Zo kwam hij uit op een fenomenaal hoog aantal treffers.'
Aflossingspunt
Over zijn grootste kracht volgt snel een duidelijk antwoord. 'Voorzetten', vervolgt Mulder. 'Daar is hij ongelofelijk goed op. Hij moet natuurlijk wel juist en goed bevoorraad worden, maar veel moeite kost het Bas niet om ze af te ronden. Daarom vond ik het ook zo jammer dat hij niet meer bij het Nederlands elftal wilde spelen. Dat maakte hij zelf bekend in april 2018. Bas voelde zich misschien niet helemaal in zijn sas als bankzitter. En dan is hij ook rechtuit. Wanneer een rol of een functie hem niet ligt, dan komt zijn persoonlijkheid naar boven. Bas weet heel goed wat hij wil. Een Drent, die niet moeilijk doet maar alles heel realistisch inschat. Bij Club Brugge krijgen ze alleszins wat meer gewicht en lengte erbij. De rechtstreekse opponenten zullen snel zijn kilootjes voelen in de duels. Bas kan zeker met de rug naar doel spelen. Op die manier zullen ze hem goed kunnen aanspelen, als aflossingspunt voor de lopers rondom hem.'
Mulder weet dat Frankfurt zwaar getroffen wordt door covid-19 en daarom ditmaal wel overstag ging voor de aanhoudende lokroep uit Brugge, die al werd ingezet vorige zomer. 'Zij zijn een van de Duitse ploegen die zwaar getroffen worden door dit virus. Blijkbaar verliest Eintracht twee tot drie miljoen euro aan inkomsten per wedstrijd die achter gesloten deuren moet worden afgewerkt. Ze moesten dus dringend saneren. Bas behoorde tot de betere verdieners. Bovendien is hij een totaal ander type dan André Silva. Ze wilden hem er nog wel bij voor de afwisseling, maar moesten de financiële situatie laten primeren. Club Brugge deed een koopje.'
Status
In het Jan Breydelstadion wachten volgens Mulder gunstige perspectieven. 'Een leuk elftal, een sterke coach en Club Brugge speelde toch mee in de groepsfase van de Champions League. Ik heb ook het gevoel dat de Belgische competitie kwalitatief steeds beter wordt en veel aantrekkelijker oogt. Misschien ook wel financieel. Wij in Nederland reageerden toch verbaasd, want een Bundesligaspeler - die daar niet in het afvoerputje zit, maar bij een goed gestructureerde club en daar een bepaalde status verwierf - verhuist naar een Belgische titelkandidaat. Een statement, hetgeen de ambitie van Club Brugge weergeeft.'
Mulder gelooft ook sterk in de symbiose met aanvoerder Ruud Vormer en groeibriljant Noa Lang. 'Ik zie wel een bepaalde overeenkomst', poneert de Nederlander. 'Dat opene, het lekker vrij zijn, het hart op de tong hebben. Soms een beetje té brutaal, weet je wel. Maar dan heb je met de rust en sereniteit van Philippe Clement wel de ideale coach om die jongens snel in hun hokje te duwen en te bedaren. Tot dusver lukt die deal vrij goed, zeker als je ziet hoe nukkig ze soms reageren bij een wissel. Bas is ook zo iemand die voor zichzelf opkomt. Wanneer hij niet speelt, zit je opgescheept met een lastig mannetje. Dat zijn geen gasten die zich tevreden stellen met af en toe een paar minuten. Dan moet je als trainer goede argumenten aandragen, want anders worden ze lastig. Het tekent anderzijds hun ambitie en professionalisme. Bas is gewoon geboren om te scoren, hij leeft van zijn goals. Alleen: je moet wel assists geven. Eenmaal de juiste aanvoer komt, weet hij wel waar hij moet staan in het strafschopgebied. De zestien meter is zijn favoriete speelruimte. Een bal in de zone van de waarheid wordt veel gevaarlijker met zijn aanwezigheid daar. Dat kan geen probleem opleveren bij dit Club Brugge, waar de backs goed voor diepgang zorgen en gemakkelijk de achterlijn halen. Bas zal de oplossing brengen voor de scoreproblemen die ze de afgelopen maanden kenden. Hij brengt ook zoveel ervaring mee dat hij veel situaties juist kan inschatten. Als spits is die rust op latere leeftijd een ongelofelijke troef. Dost is conditioneel top, hij weegt geen grammetje te veel doordat hij in Frankfurt met een atletiektrainer een op maat gemaakt fitnessprogramma volgde. Ik zie het dus positief in. En van het fysieke voetbal in België moet hij geen angst hebben, gezien zijn passages in Portugal en Duitsland. Hij wordt de ideale pion daar op het schaakbord en zo kan Charles De Ketelaere op andere posities veel nuttiger zijn voor Club Brugge.'
Kaatser
'Als hij zijn kans kreeg, was het vaak meteen koekenbak', is het eerste wat bij Herwig De Bruyne opkomt als hij terugdenkt aan de periode (van januari 2014 tot augustus 2015) toen zijn zoon Kevin als ideale foerier voor Dost fungeerde bij Wolfsburg. 'Alleen moest hij een aantal maanden wachten op speelmogelijkheden na het vertrek van Ivica Olic in januari 2015. Ik herinner me nog goed dat Bas meteen twee keer scoorde tegen Bayern München. Het is een krachtmens. In het offensieve systeem dat zij toen speelden, soms wel wat countervoetbal, was hij de perfecte diepe aanvaller. Door zijn gestalte en fysieke sterkte haakte Bas altijd goed af, kaatste de bal en dook dan meestal gepast voor doel op. Het liep toen bij Wolfsburg onder Dieter Hecking echt als een trein. Alles lukte, de puzzel paste goed, zeker met Ivan Perisic en Kevin op de flanken als assistgevers. Dost dook op het juiste moment op en beleefde daar toen een sterke periode.'
De vader van KDB zag de Nederlander in het seizoen 2014/15 zijn persoonlijke statistieken opkrikken met 16 doelpunten en 4 assists in 21 matchen. 'Je hebt vooral wat aan Dost in een dominante ploeg', beweert De Bruyne senior. 'Als je dus constant op de helft van de tegenstander speelt. Want hij monopoliseert goed de bal of kopt hem soms eenvoudig door naar een lopende teamgenoot. Let op: als de ploeg terugplooit, is Bas wel de eerste om te strijden en de duels aan te gaan rond de middenlijn, maar dat is niet zijn favoriete spel. Hij is zeker niet te beroerd om die inspanningen te leveren. Zijn plaatsing voor doel, dat gevoel om in de kleine backlijn juist te staan, daarmee maakte Dost voornamelijk het verschil. Hij ligt constant op de loer. En zijn hoofd blijft een gevaarlijk wapen. Bas heeft een neus voor goals, is ondanks zijn lengte toch snel en scoort gemakkelijk. Dat overzicht en die spelintelligentie, daarmee zit het dus goed. Ik ga ervan uit dat hij voor Club Brugge zeker een meerwaarde kan vormen en dat ze aan iemand met zijn profiel veel plezier zullen beleven. In de Belgische competitie moet hij normaal gezien goed zijn voor tien tot vijftien goals per seizoen. Dost weegt op een verdediging, duikt goed op in de box en zal bij juist flankenspel gepast toeslaan. Club Brugge moet wel in zijn kraam passen.'


Bas Dost
Geboren 31.05.1989, Deventer
1,96 m 89 kg
Rechtsvoetig
Contract tot 2022
loopbaan Jeugd
1994-2001 CVV Germanicus Coevorden (Ned)
2001-2007 FC Emmen (Ned)
Professioneel
2007-2008 FC Emmen (Ned)
2008-2010 Heracles Almelo (Ned) 61w 17g
2010-2012 SC Heerenveen (Ned) 66w 45g
2012-08/2016 VfL Wolfsburg (Ger) 85w 36g
08/2016- 08/2019 Sporting CP (Por) 84w 76g
08/2019- 12/2020 Eintracht Frankfurt (Ger) 36w 12g
18 A-caps
1 goal

Sporting en Eintracht verdelen de buit
Bas Dost had bij Eintracht Frankfurt nog een contract tot 2022, waarbij zijn jaarsalaris werd ingeschat op iets meer dan 3 miljoen euro. Club Brugge betaalde net voor de jaarwisseling 4 miljoen euro als transfersom, maar Kicker achterhaalde via het inkijken van de in de herfst door Sporting CP gepubliceerde jaarrekening van 2019/20 dat de spits daar wordt vermeld onder de rubriek 'voorwaardelijke activa'. Daar staat zwart op wit vermeld: 'Bas Dost: 15 procent van een toekomstige verkoop en variabele waarden voor de prestaties van de club'. Dat betekent concreet dat Eintracht Frankfurt, dat de targetman in de zomer van 2019 voor 7 miljoen euro losweekte bij de meervoudige Portugese kampioen, nu nog eens 600.000 euro moet overschrijven op de bankrekening van FC Porto en zelf dus maar 3,4 miljoen euro overhoudt.
De Bundesligabalans dit seizoen
Om de impact van Bas Dost op het spel van Eintracht Frankfurt te kunnen inschatten, is het goed die te staven met de bestaande cijfergegevens. Zo geraakte de Nederlander in 13 Bundesligaduels aan 816 speelminuten. De routinier was daarbij goed voor vier goals en twee assists, maar kreeg ook drie gele kaarten. Zijn vier doelpunten maakte de Nederlander door een penalty met rechts, een trap met links en twee deviaties met het hoofd. Dost blijkt iemand die veel balcontacten nodig heeft, het korte (combinatie)spel verkiest en de meeste rechtstreekse duels (55 procent) van tegenstanders wint. De confrontaties over de grond (amper 28 procent) verliepen daarbij in Duitsland de afgelopen maanden iets minder succesvol dan in de lucht (68 procent).
Blackburn
Profvoetballer
Berichten: 374
Lid geworden op: 04 jul 2016, 10:26

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Blackburn »

Vraag me af hoe het basiselftal er gaat uitzien nu met Dost en Denswil, en waar CDK gaat spelen. Voor mij mag het zoiets als dit worden in een 3-5-2, met Lang in de rol van vrijbuiter:
-----------------Mignolet--------------------
-----Mata------Mechele-----Denswil------
-------------------Rits/Balanta-------------
Diatta-----Vormer------Vanaken------CDK
----------------Lang--------------------------
---------------------Dost---------------------

Kan ook naar een 433 evolueren, maar dan moet er een echte linksback in, dus Sobol of Ricca.
En dan gaat er eentje uit van het trio Diatta, Lang, CDK wat ik absoluut zonde zou vinden. Bovendien moet je Lang dan op de flank gaan pinnen, waar hij toch een deel van zijn kwaliteiten verliest.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door IsO »

Interview door Degryse met Bas Dost in HLN van dit weekend:
[spoiler]
Marc Degryse voert rechttoe rechtaan babbel met Bas Dost: “Overwinteren in Champions League? Ach, dan doen we dat toch volgend seizoen?”
“Hij staat scherp, zeg. En niet alleen letterlijk.” Een halfuurtje met Bas Dost (31) volstond om indruk te maken op onze huisanalist Marc Degryse. “Geen enkel cliché-antwoord gaf-ie!” Gaat u zitten, voor een rechttoe rechtaan babbel met de ‘goalenmaker’ van Club. Bas Dost: “Het hoeft niet bij dit ene anderhalve jaar te blijven.”

Opgetekend door Niels Poissonnier 16-01-21, 16:40 Laatste update: 11:20

Marc Degryse: «Bas, wij zijn van ‘Het Laatste Nieuws’...»

Bas Dost: (grijnst) «Prima.»

Degryse: «En we zijn benieuwd naar jouw verhaal. Hoe ben jij hier terechtgekomen?»

Dost: «Vorige zomer sprak ik voor het eerst met de trainer. Via FaceTime, want we mochten elkaar niet in het echt zien door al die maatregelen. Mijn zaakwaarnemer had toen al aangegeven dat Club Brugge geïnteresseerd was – hij wilde weten of ik daar überhaupt voor openstond. Wel, het klonk meteen heel positief in mijn oren. Ik weet niet precies waarom, maar mijn vriendin dacht er net zo over. We hadden allebei gelijk een goed gevoel bij Club. Er zijn natuurlijk veel voordelen. Je bent dicht bij Nederland, kan lekker in je eigen taal praten zoals nu… Dus ja, ik was wel benieuw naar waarom Club me wilde hebben. Dat gesprek met de coach was ontzettend positief, maar uiteindelijk is die transfer vorige zomer niet doorgegaan. Omdat het toen nog niet realistisch was.»

Degryse: «Waarom niet?»

Dost: «Ik speelde pas een jaar bij Eintracht Frankfurt. De club wilde me nog houden en ik had zelf ook de drang om te laten zien dat het toch wat kon worden. Dat mijn zaakwaarnemer een half jaar later, na de laatste wedstrijd voor de winterstop, zei dat Club Brugge me nog steeds wilde en niemand anders, streelde mijn ego. Want die laatste maanden bij Frankfurt waren niet gelopen zoals ik me had voorgesteld. Soms heb je dat, dat je voor een club tekent, met heel veel verwachtingen, maar dat het gewoon niet lukt. Het was niet hoe Bas Dost zich moet laten zien in wedstrijden. Ik stond dan ook open voor een transfer. Club heeft vervolgens heel snel gehandeld.»

Degryse: «Dit is je eerste wintertransfer.»

Dost: «Ja, want dat leek me altijd heel vervelend. En moeilijk. Middenin een seizoen met je gezin naar een nieuwe plek moeten verhuizen, bij een ploeg beginnen die al helemaal op elkaar is ingespeeld… Maar ik moet zeggen: het bevalt me tot dusver hartstikke goed.»

Degryse: «Heb je geen spijt dat je niet zes maanden eerder naar hier bent gekomen? Club speelde Champions League…»

Dost: «Nee, helemaal niet. Kijk, als ik een keuze maak, dan sta ik daar volledig achter. Ik snap je vraag, maar achteruit kijken heeft geen enkele zin.»

Degryse: «Club had met jou erbij misschien wel overwinterd in de Champions League.»

Dost: (zelfverzekerd) «Ach, dan doen we dat toch gewoon volgend seizoen?»

Degryse: «Heb je die Europese campagne van Club gezien?»

Dost: «Ja. En weet je wat ik indrukwekkend vond? Dat er altijd heel veel jonge spelers op het veld stonden. Jongens uit de eigen jeugd ook. Plus mannen als Vanaken en Vormer – die hier al heel lang spelen – en Mignolet, die van Liverpool naar Club kwam. Dat bezorgt je toch een bepaald gevoel. Het betekent dat die jongens hier tevreden zijn. Dat merk ik nu ook, als ik met ze praat. Het voetbal van Club sprak me bovendien aan. Met wat geluk waren we door in de Champions League.»

Degryse: «Ze misten een ‘goalenmaker’.»

Dost: (grijnst) «Een wat?»

Degryse: «Dat is dialect voor een doelpuntenmaker»

Dost: «Ach, een ‘goalenmaker’. Okééé.»

Degryse: «Ben jij fysiek en mentaal klaar om die verwachtingen in te lossen?»

Dost: «Ab-so-luut. Ik had verder kunnen spelen, hoor, in Sint-Truiden, maar dat ging dan aan zestig procent zijn geweest. Moet je niet doen. Tien jaar geleden had ik gedacht: ‘Ik doe door. Het maakt me niet uit of ik geblesseerd raak. Ik maak eerst nog die tweede en zelfs die derde.’ Maar zo denk ik nu niet meer. Tijdens de eerste helft wist ik al: ik ga geen risico nemen en er tijdens de rust uitgaan. Wat maakt dat ik zondag wellicht kan spelen – ik ga ervan uit dat ik het red.»

Degryse: «Het wordt druk de komende anderhalve maand, met die midweekwedstrijden en die zestiende finales van de Europa League.»

Dost: «Net daarom was het heel fijn dat mijn transfer zo snel rond was. Ik ben Club daar dankbaar voor, want zo had ik meer tijd om mijn nieuwe ploegmaats te leren kennen. Mijn fysieke waardes zijn trouwens goed. Je kan zeggen wat je wil over die Duitsers, maar ze zorgen er wel voor dat je fit bent. Ik moet dan ook in staat zijn om alle wedstrijden te kunnen spelen.»

Degryse: «Je ziet er ook heel scherp uit.»

Dost: «Ik heb er gewoon heel veel zin in.»

Degryse: «Weet je dat je trainer hier ooit over een fles ketchup sprak.»

Dost: «Een fles ketchup?»

Degryse: «Ja, om aan te geven dat je met een spits soms wat geduld moet hebben. Maar eens de ketchup uit de fles komt, dat een aanvaller dan blijft scoren. Ook al scoorde je meteen op Sint-Truiden, ben jij mentaal sowieso sterk genoeg om je over een mindere periode heen te zetten?»

Dost: (serieus) «Ik ben daar niet zo mee bezig. Natuurlijk gaf dat doelpunt me een goed gevoel, maar dat had ik tijdens de week al. Ik merk dat de jongens hier heel hard hun best doen om me te vinden. En dan weet ik dat ik op mijn best ben. Als je ziet welke geweldige bal Charles (De Ketelaere, red.) me gaf, en nadien ook Noa (Lang, red.)… Het komt goed hier. Trouwens, als ik mezelf gek zou maken, dan had ik in het verleden ook een pak van die doelpunten niet gemaakt, hoor. De rust is er.»

Degryse: «Je voorgangers zijn allemaal door de mand gevallen. Al dan niet mentaal. Bij een topclub als Club Brugge is vertrouwen belangrijk.»

Dost: «Club mag van me verwachten dat ik goed met die druk zal omgaan. Het heeft ook wat geld voor me moeten neerleggen, hé.»

Degryse: «Weet jij hoeveel?»

Dost: «Ja. Rond de 4 miljoen euro.»

Degryse: «Dat valt mee, hoor, Bas.»

Dost: «Voor een speler van 31 jaar, die een contract voor anderhalf seizoen heeft getekend, is dat toch een redelijke som. Club heeft een bepaald risico genomen. Dan moet je zeker zijn dat die speler gaat presteren. Het is nu aan mij.»

Degryse: «Anderhalf jaar is wel kort.»

Dost: «Het was een bewuste keuze. Ik wil eens kijken waar ik sta. Wil ik nog… (denkt) Kijk, ik wou niet weer naar een club gaan waar ik me niet honderd procent goed voelde.»

Degryse: «Waar was dat dan het geval?»

Dost: «Nou, bij Sporting Lissabon is er iets gebeurd waardoor mijn plezier plots weg was. Na een training stonden ineens supporters in onze kleedkamer. Ze staken vuurwerk af, en één van hen sloeg me knock-out. Best heftig.»

Degryse: «Ik wist niet dat het er zó erg aan toe was gegaan.»

Dost: «Sommige mensen kunnen daar misschien heel gemakkelijk overheen stappen, maar ik niet. Ik vind zoiets absurd. Ik durfde nadien niet meer naar de supermarkt, omdat ik helemaal… (even stil) Ik heb toen een heel traject afgelegd met psychologen om opnieuw te snappen dat voetbal leuk kan zijn… (mijmert) Weet je, na die aanslag heb ik twee en half jaar nooit meer met zoveel plezier gevoetbald als voorheen. Mijn passie was meer werk geworden. Wat natuurlijk doodzonde is. Ik ben profvoetballer geworden om ik dit spelletje net zo leuk vond. Maar sinds die dag… Dat ik na dat incident alsnog een jaar bij Sporting ben gebleven, kwam omdat onze zoon ging geboren worden en mijn vriendin in Lissabon wilde bevallen – ik begreep dat. Daarnaast kreeg ik toch nog veel steun van de fans. Wat niet wegneemt dat ik het dat laatste seizoen bij Sporting mentaal wel moeilijk heb gehad.»

Degryse: «Da’s logisch.»

Dost: «Er zijn in de voetballerij nu eenmaal ook dingen die minder leuk zijn, Marc. Dingen dat veel mensen van buitenaf niet zien.»

Degryse: «Ik heb dat nooit zo ervaren, die mindere kant van het wereldje. Jij moet na je carrière wel nog een jaartje of veertig verder, hé. Ga je van het voetbal dan een betere wereld proberen maken?»

Dost: «Nee, zeker niet. Ik ga totaal iets anders doen, denk ik. Iets buiten het voetbal, maar da’s voor later. Eerst wil ik vlammen. Ik heb er echt zin. Ik wil laten zien wat ik waard ben, want er zit nog heel veel in mij. Dat merk ik, dat voel ik. Het zou ook zonde zijn om in de laatste jaren van mijn carrière nog eventjes ergens geld te gaan scheppen. In pakweg China gaan voetballen, ga ik niet doen. Nee. Ik wil nog optimaal presteren.»

Degryse: «Ajax heeft intussen Haller gehaald. Was er geen mogelijkheid…»

Dost: (onderbreekt) «Nee. Ik heb niets uit Nederland gehoord. En ik stond daar ook niet voor open.»

Degryse: (verrast) «Nee?»

Dost: «Ik had geen zin om terug naar Nederland te gaan.»

Degryse: «Waarom niet? Stel je nu voor dat ik Marc Overmars (Directeur Voetbalzaken bij Ajax, red.) was geweest, en jou wilde.»

Dost: «Nee, dan nog zou ik niet gegaan zijn. Ik kon destijds naar Ajax – heel lang geleden. Ik speelde toen een halfjaartje bij Heerenveen en Ajax wilde me tijdens de winterstop. Ik was medisch gekeurd, het contract was zelfs al getekend, maar op deadlineday ging de transfer uiteindelijk toch niet door. Dat was ook zoiets… ‘Wat is hier nou misgegaan?’, vroeg ik me af. Ik snapte het niet.»

Degryse: «Ben je er intussen al achter?»

Dost: (aarzelt) «Nee… De clubs waren er onderling niet uitgekomen. Het ging nochtans niet meer over zo veel geld. Ach, ik weet niet wat er precies aan de hand was. Het maakt me nu ook niet meer uit. Maar op dat moment ben je eenentwintig jaar… Mensen onderschatten wat zulke dingen teweeg brengen. Je moet het allemaal maar kunnen ‘handelen’.»

Degryse: «In Nederland waren ze wel positief verrast met je transfer naar hier. Club Brugge dat Bas Dost haalt, da’s toch een statement.»

Dost: «Dat is een mooi compliment voor Club, ja. Het geeft aan waar deze club nu staat.»

Degryse: «Welke Bas Dost wil je hier laten zien? Die van bij Sporting Lissabon, van bij Wolfsburg of van bij Heerenveen?»

Dost: «Simpel: die van tijdens de eerste twee jaar bij Sporting. Als ik díe Bas Dost weer kan zijn, dan wordt het hier voor iedereen een groot feest.»

Degryse: «Die was beter dan de Bas Dost bij Wolfsburg?»

Dost: «Veel beter. Maar dat kwam ook omdat ik toen een trainer had – Jorge Jesus – die heel goed wist waar mijn kwaliteiten lagen. Ik heb het gevoel dat ze dat hier ook goed weten. Ik ben geen spits die naar de hoeken trekt of drie jongens zal dribbelen. Dat kan ik gewoonweg niet. Het is belangrijk dat mijn ploegmaats dat ook weten.»

Degryse: «Hoe meer ik naar je luister, hoe meer ik René Eijkelkamp hoor spreken.»

Dost: «René Eijkelkamp. Ha-ha. Da’s een poosje geleden. Toen ik begon met voetballen, stopte hij net.»

Degryse: «Waarom heb je twee jaar geleden beslist om al te stoppen als international?»

Dost: «Ik wil plezier halen uit de dingen die ik doe en dat had ik bij Oranje niet meer. Ook al was ik nog maar 29, wat eigenlijk een hele mooie leeftijd is. Zo vroeg stoppen als international, dat gebeurt niet vaak. Maar het was een bewuste keuze en ik heb daar dan ook nog geen seconde spijt van gehad. Geen seconde.»

Degryse: «Het zou wel zonde kunnenzijn, als je hier weer de beste Bas Dost wordt.»

Dost: «Dat snap ik. Maar zo voelt het bij mij helemaal niet. Ik wil alleen nog met mensen werken waar ik blij van word. Met mensen die het fijn vinden dat ik er ben. Dat heb ik geleerd in mijn carrière. Daarom dat ik op zoek was naar een leuke omgeving, in combinatie met een ploeg waar ik kan laten zien wat ik waard ben.»

Degryse: «Ik denk dat je die gevonden hebt, Bas.»

Dost: «Dat gevoel heb ik dus ook. Het is hier een leuke plek. En als je dan van je trainer hoort wat hij met je van plan is… Zo krijg je weer plezier in voetbal.»

Degryse: «Ik wens je een mooi anderhalf jaar toe.»

Dost: «Het hoeft daar niet bij te blijven.»

Degryse: «Ik zou het wel weten als ik jou was. Het is hier goed vertoeven. (wijst naar het trainingscomplex) Dít had ik vroeger niet, hoor.»

Dost: (lachje) «Dit is voor mij ook echt indrukwekkend.»
Gebruikersavatar
leem
A-kern
Berichten: 579
Lid geworden op: 13 jun 2016, 08:49

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door leem »

Bedankt iso

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 881
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Vergas Ronald »

Mooi interview van Degryse. Zo weten we waarom Dost maar voor anderhalf seizoen tekende, zal bijtekenen als hij gelukkig is in Brugge, komt goed dus. Gaat hier rete veel goals scoren & komt in de mooiste stad van -minstens- de benelux wonen. Kreeg net als Vormer en Lang te weinig respect in Holland.
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 881
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Vergas Ronald »

Die analyse in extra time over de opstelling van Club Brugge was leuk. Niemand weet met welke opstelling Brugge speelt want we veranderen vijf keer per match van systeem. Dit moet titanenwerk geweest zijn op training.
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door IsO »

even de link erbij zetten, het bekijken waard inderdaad!

https://sporza.be/nl/2021/01/25/joos-ka ... 610211942/
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Tiki Taka »

Interessant. Thanks !
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 881
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Vergas Ronald »

Haha Dirar is terug, hij zal niet elke week spelen maar zo kunnen jonge club supporters de gekste dribbels van 2008-2012 ook eens zien. Is goeie deal, niet meer zo snel als vroeger maar bakken techniek en kan op veel posities spelen.
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door IsO »

Afbeelding
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door IsO »

en aangezien de afbeelding bij mij niet verschijnt:

https://twitter.com/iOnAsJ/status/1359389485511954433
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Tiki Taka »

En Coucke blijft maar tientallen miljoenen gooien in die bodemlozer put, mocht hij zich terugtrekken, de mauve zijn failliet.
Hopelijk halen ze geen Europees voetbal, zodat deze miserie nog lang blijft aanslepen.
#geengreintjesympathienochmedelijdenmetdievuilemauve
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door IsO »

artikel in S/VM over onze meest recente tactische evoluties:
[spoiler]
De strijd tegen de voorspelbaarheid: hoe Club Brugge steeds tactische vernieuwingen doorvoert
Uit Sport/Voetbalmagazine van 11/08/2021
10/08/21 om 21:00
Bijgewerkt op 14/08/21 om 10:08
Dieter Peeters

Voetbalanalist en -journalist. Momenteel performance analyst bij de nationale U16 & U17.

Club Brugge jaagt op een derde landstitel op rij. En aangezien het qua inkomende transfers voorlopig nog erg kalm blijft, probeert Philippe Clement net als vorig seizoen weer enkele tactische vernieuwingen door te voeren.

Hoe speelt Club Brugge nu eigenlijk sinds Philippe Clement er de tactische lijnen uitzet? Het is een vraagstuk waar al heel wat analisten en coaches hun tanden op stuk gebeten hebben de voorbije twee jaar. Het verschil tussen zijn drie- en viermansverdediging was vaak nauwelijks merkbaar en voorin kregen de creatieve breinen meestal zo veel bewegingsvrijheid dat het niet altijd duidelijk was wie op papier waar stond.

Zelf ziet Clement dat anders. 'We zijn twee keer kampioen geworden met een ander systeem', zei hij voor de competitiestart in ons magazine. 'Het eerste seizoen vooral in 3-5-2, vorig jaar vooral in 4-3-3. ' Om te kunnen blijven domineren zonder veel nieuwe versterkingen te halen, moet hij dus blijven innoveren. Voorspelbaarheid loert namelijk om de hoek. De coach van blauw-zwart wil koste wat het kost voorkomen dat 'de code gekraakt' wordt, zoals onder zijn voorganger Ivan Leko, en wil daarom verschillende 'codes' inslijpen in zijn elftal. Zo kan hij voor én tijdens elke wedstrijd schakelen om de tegenstander een stapje voor te blijven.

Variaties op eenzelfde melodie

Clement beloofde in de voorbereiding te experimenteren met verschillende spelsystemen en eigenlijk loopt dat proces tijdens het seizoensbegin gewoon verder. De Antwerpenaar weet ook dat dat kan met zijn ploeg. Het uitblijven van inkomende transfers heeft namelijk ook een voordeel. Doordat het grootste deel van de kern samen blijft, kan de coach verder bouwen op de fundamenten van vorig seizoen en beginnen variëren op de gekende succesformule.

Ondanks de matige competitiestart qua spelniveau, heeft Club Brugge zo al een kleine voorsprong op zijn grootste concurrenten, die zelf ook nog niet helemaal klaar lijken. Uit de basisopstellingen van de supercup en de eerste drie speeldagen in de competitie (zie afbeeldingen) blijkt duidelijk het geschuif met pionnetjes en namen. Vraag dat maar aan Mats Rits bijvoorbeeld, die al op rechts, op de zes en sinds de tweede helft tegen Union en in de derby tegen Cercle op de tien stond, toen de landskampioen omschakelde naar een 3-5-2.

Wat kunnen we zo vroeg op het seizoen al vaststellen? Blauw-zwart hanteert meestal twee buffers voor de verdediging om meer steun te bieden en het aanvallende compartiment nog meer vrijheid te gunnen. In de voorbereiding hield Clement het nog bij één verdedigende middenvelder, met name Odilon Kossounou. Voor de Supercup kreeg de intussen vertrokken Ivoriaan het gezelschap van de 16-jarige Noah Mbamba, door de afwezigheid van Ruud Vormer. In de competitie werden Rits, Vormer en Eder Balanta daar al geposteerd. Opvallend daarbij is dat de Nederlander steeds vaker een meer verdedigende rol krijgt. Mogelijk speelt zijn suboptimale voorbereiding daar een rol in, getuige daarvan ook zijn steeds voortijdige wissels.

Luxeproblemen centraal

Door de geleidelijke terugkeer van Hans Vanaken wordt het intussen vechten voor de vier aanvallende posities in de nieuwe 4-2-2-2 of 3-5-2, want er is een plekje minder dan in de 4-3-3 van vorig seizoen. In principe zal er van het vijftal Bas Dost, Noa Lang, Charles De Ketelaere, Vanaken en Vormer dus minstens eentje moeten wijken. Zo verloor de Nederlandse targetspits zijn plaats door de omschakeling naar een driemansdefensie. De 32-jarige Dost begon in januari geweldig na zijn transfer van Eintracht Frankfurt, met 5 goals in zijn eerste 6 matchen, maar in de play-offs liep het een stuk moeilijker en verdween hij zelfs naar de bank ten voordele van CDK. In de voorbereiding scoorde Dost slechts één keer en tot dusver staat zijn officiële teller ook nog maar op één, de penalty tegen Eupen.

De diepe spits krijgt soms kritiek omdat hij te weinig zou mee voetballen, net het omgekeerde verwijt dat David Okereke kreeg in zijn eerste seizoen bij Club, al ontkent Philippe Clement dat. De Ketelaere (20) en Lang (22) kunnen op alle offensieve posities uit de voeten en weten zich in principe allebei zeker van een plek in de basis, als ze fit zijn. De twee groeibriljanten zijn de volgenden die de stap zullen zetten naar een Europese topclub en de Brugse kassa doen rinkelen. Blijven over: Vanaken (eind augustus 29) en Vormer (33). Beiden kunnen zowel in het aanvallende kwartet, als lager op het veld worden uitgespeeld. Vanaken liet echter al duidelijk verstaan dat zijn kwaliteiten dichter bij de grote rechthoek van de tegenstander liggen, waar hij graag op het juiste moment infiltreert. Tegelijkertijd lijkt er ook weinig sleet te zitten op de Nederlandse aanvoerder van Club. Vorig seizoen liet hij toch alweer 8 goals en 16 assists optekenen. Afwachten of Clement hem dit jaar nog vaker als verdedigende middenvelder laat depanneren.

Gebrek aan vleugels

De belangrijkste reden voor de verschuiving van 4-3-3 naar 4-2-2-2 of 3-5-2 is uiteraard dat het beter past bij de kwaliteiten van de aanvallende spelers. Maar uiteindelijk blijven dat vooral profielen die centraal het best tot hun recht komen. Daarom zoeken Vincent Mannaert en zijn team al een tijdje naar flankaanvallers met snelheid en diepgang, iets wat sinds het vertrek van Krépin Diatta niet meer aanwezig was in de Brugse kern, de huur van Chong en Dirar ten spijt.

De komst van Tibo Persyn kan een deel van de oplossing zijn, maar voorlopig valt het nog moeilijk in te schatten welk niveau hij haalt en in welke rol hij het best uit de verf komt. De interesse in Barcelonatalent Alex Collado (22, rechtsbuiten) of de geruchten over MLS'er Tajon Buchanan (22, rechtsbuiten) of Sevillaflop Oussama Idrissi (25, linksbuiten), hoeven dus niet te verbazen. Een extra, snelle vleugelaanvaller moet helpen om meer ruimte te creëren zodat al die centrale profielen nog beter zouden renderen. Dost en ook Vanaken hebben bijvoorbeeld al bewezen hoe gevaarlijk ze kunnen zijn op voorzetten van de flank. En Diatta profiteerde in het verleden regelmatig van de ruimte die vrijkwam achter de defensie doordat Vanaken of De Ketelaere de verdedigers naar zich toe zogen.

Bijkomende aanvallende versterking betekent evenwel nog meer keuzestress voor Philippe Clement, maar het valt te betwijfelen of hij dat erg vindt. De kaarten diepgang en snelheid ontbreken nu in zijn hand en die zal hij nodig hebben om het spook van de voorspelbaarheid te verdrijven. De statistieken tonen immers dat Club Brugge in vier officiële wedstrijden behalve twee strafschopdoelpunten en twee goals op corner, nog maar twee (quasi identieke) veldgoals maakte. Een overaanbod aan (verschillende) kwaliteiten lijkt dus eerder een voordeel dan een nadeel, op voorwaarde dat Clement iedereen tevreden kan houden natuurlijk.

Verdedigende vraagtekens

Die focus op het offensieve compartiment mag niet doen vergeten dat Clement achterin misschien wel de meeste zorgen heeft. Uit de cijfers (zie kader) blijkt immers dat blauw-zwart offensief bijna net zo veel creëert als de voorbije twee seizoenen, alleen de efficiëntie ontbreekt soms. Defensief heeft de coach nog wat werk aan de winkel om zijn verdediging weer zo solide te maken als de vorige jaren.

In zijn eerste seizoen bij Club was dat dé sleutel tot succes, met dank ook aan een uitmuntende Simon Mignolet, maar vorig seizoen vond de tegenstand steeds makkelijker gaatjes in de Brugse afweer. Vooral de play-offs, waarin de landskampioen eigenlijk weinig weggaf, maar toch heel wat goals slikte (11 tegendoelpunten tegenover 6 Expected Goals tegen), moeten voor Clement een wake-up call geweest zijn. Vandaar misschien de extra buffer voor de verdediging. Dat zijn ploeg tegen bescheiden tegenstanders als Eupen en Union toch heel wat kansen weggaf en in de stadsderby de voorsprong niet kon vasthouden, stemt tot nadenken.

Na het vertrek van Kossounou en het aantrekken van Stanley Nsoki moet er nog kwaliteit bijkomen, dat mag duidelijk zijn. De 22-jarige voormalige verdediger van PSG en Nice toonde in zijn eerste wedstrijden dat hij kan voetballen, maar nog moet wennen aan de Belgische manier van verdedigen. Bij momenten riep zijn optreden herinneringen op aan zijn eigenlijke voorganger, Simon Deli. Tegen Union acteerde Nsoki vaak te passief in de duels en in het positie kiezen. Het grote voordeel van de linkspoot is naast zijn snelheid alleszins zijn polyvalentie, waardoor hij als linksachter in een viermansverdediging of als één van de drie centrale spelers in een driemansverdediging uit de voeten kan.

De facto maakt dat Federico Ricca, die aanvallend te weinig brengt als zuivere linksachter, quasi overbodig. Edoeard Sobol toonde alweer dat hij de volledige flank kan bestrijken wanneer nodig en hij voelt zich ook in zijn sas in een viermansverdediging. Bij Club hoopten ze dat Matej Mitrovic eindelijk het verwachte niveau zou halen, maar zijn gebrek aan snelheid en matige inspeelpass is bij momenten schrijnend. De goal van Waldo in de derby tegen Cercle kwam er ook te gemakkelijk. Naast vaste waarde Brandon Mechele kan blauw-zwart dus nog wel een centrale verdediger gebruiken. Te meer omdat het niet de bedoeling kan zijn om Clinton Mata centraal in de viermansdefensie te laten opdraven. Dit seizoen zou hij zijn offensieve impulsen nog meer moeten kunnen botvieren, wat hij nog eens illustreerde met zijn doelpunt in de supercup tegen Genk.

Waar hij in het offensieve compartiment permanent op zoek is naar onvoorspelbaarheid, door zijn spelers zo veel mogelijk vrijheid te gunnen, is Philippe Clement achterin vooral op zoek naar standvastigheid. Want, zoals het Europees kampioenschap ons leerde, dat kan het verschil maken tussen wie prijzen pakt en wie niet.
FCBrugesawayoflife
Jeugdspeler
Berichten: 174
Lid geworden op: 30 mei 2016, 11:08

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door FCBrugesawayoflife »

City, PSG en Leipzig pffttt.. Leuk om Messi eens tegen te komen maar volgende ronde mogen we nu wel uitsluiten.
Vakie 214
Plaats reactie