Nieuws Club Brugge

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Sanders »

Stukje uit Het Nieuwsblad 28/02 over onze nieuwe structuur na het vertrek van Mannaert.
De nieuwe sportieve structuur van Club Brugge is op één plek na gekend: zo ziet ze eruit
CEO Bob Madou heeft de nieuwe structuur van Club Brugge geduid. Hieronder een overzicht hoe Club sportief wil gaan functioneren na de nakende exit van Vincent Mannaert.


CEO: Bob Madou
Leidt op dagelijkse basis de club, dus ook het sportieve departement – die mensen moeten aan hem rapporteren. Moet zelf verantwoording afleggen aan de Raad van Bestuur, met daarin onder meer Bart Verhaeghe. Zal bij elke beslissing gehoord worden.

Afbeelding

Director of Football: Dévy Rigaux
De voormalige jeugdtrainer en teammanager, die intern en in het voetbal hoog aangeschreven wordt, wordt verantwoordelijk voor alle transferbewegingen. Madou: “In een zomermercato bij Club mag je spreken van veertig à vijftig dossiers - van de contractverlenging van een jeugdspeler tot het vinden van een nieuwe spits. Dat is een zeer groot volume. Die gaat Dévy Rigaux doen. Hij is intussen meer dan tien jaar bij Club aan de slag is en heeft een aantal jaren zeer nauw samengewerkt met Vincent. Hij heeft intussen een zeer straf netwerk uitgebouwd en een zeer dominante rol gespeeld in veel succesvolle inkomende én uitgaande transfers. Als een buitenlander zijn cv zou hebben, zou je zeggen: ‘Wauw, dat is ‘ne straffen’.”

Afbeelding

Sports Director: Maarten Dedobbeleer
Gaat alle praktische zaken voor zijn rekening nemen, opdat de boel op alle niveaus goed blijft draaien. Madou: “Dat gaat over management, planning en organisatie. Dan heb ik het over het sportwetenschappelijke, het team rond het team, de data en technologie, de logistiek...” Zal dus minder zijn stempel drukken op het transferbeleid of de louter sportieve knopen.

Afbeelding

Technical Director: nog aan te stellen

De nieuwe technisch directeur - eerder was de Nederlander John de Jong in beeld - zal heel dicht bij de ploeg functioneren. Madou: “Hij moet de cultuur van Club en de speelstijl bewaken en één op één overleggen met de coach en de technische staf. Hij moet de kleedkamer kennen en wat mij betreft graag ook het Belgisch voetbal kennen. Daarnaast moet hij voldoende ervaring en echte voetbalinhoud hebben zodat een trainer hem gelooft. Maar hij moet ook vertrouwen kunnen geven aan een trainer, zodat die niet denkt: ‘Morgen wil die technisch directeur op mijn stoel zitten.’”
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3206
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Pica »

4 man voor ene te vervangen, straf
yocake
Tester
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jun 2016, 10:27

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door yocake »

Pica schreef: 28 feb 2024, 10:33 4 man voor ene te vervangen, straf
Tzal wel meer zijn: 4 man verantwoordelijkheid geven en zien wie wint. Tzou niet de eerste keer zijn dat Verhaeghe dit doet.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door IsO »

Pica schreef: 28 feb 2024, 10:33 4 man voor ene te vervangen, straf
Niet helemaal, want Rigaux is natuurlijk al een paar jaar recruitment manager. Zijn functie blijkt nu dus "director of football" te heten, maar inhoudelijk lijkt er (op basis van bovenstaande beschrijving) niet echt iets veranderd.

Ook Dedobbeleer, die ze hier "sports director" noemen (een nieuwe functie sinds 1 maand ofzo), was voordien al anderhalf jaar "sports coordinator" (zie zijn LinkedIn). Ook hier lijkt het vooral oude wijn in nieuwe zakken.

De technisch directeur moet dan, als ik het goed begrijp, de sportieve filosofie/speelstijl van de Club mee uittekenen en helpen bewaken op (middel)lange termijn, en moet een klankbord zijn voor de T1. Hij kan - in het licht van de genoemde filosofie en speelstijl - ook de samenstelling van en het evenwicht binnen de kern mee bewaken.

Ik kan me voorstellen dat iemand als John de Jong, die bij PSV als ik me niet vergis ook de zelf transfers deed, te weinig speelruimte voor zichzelf als TD zag binnen deze structuur.
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3206
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Pica »

Lijkt me niet verstandig dat je 3 man promoveert voor domeinen waar er zoveel overlap is en dan nog een vierde zoekt (om te kaarten?).
Time will tell, maar ik zie liever iemand sportief verantwoordelijk en iemand organisatorisch verantwoordelijk. Die kan dan leunen/steunen op zijn team, maar iedereen chef is niemand chef.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Tiki Taka »

Pica schreef: 28 feb 2024, 15:14 Lijkt me niet verstandig dat je 3 man promoveert voor domeinen waar er zoveel overlap is en dan nog een vierde zoekt (om te kaarten?).
Time will tell, maar ik zie liever iemand sportief verantwoordelijk en iemand organisatorisch verantwoordelijk. Die kan dan leunen/steunen op zijn team, maar iedereen chef is niemand chef.
Ik vind dat er veel vreemde keuzes gemaakt worden bij Club de laatste jaren.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Sanders »



Gerucht gaat de ronde dat Broos als TD gepolst is voor ons.

Ik moet zeggen dat ik onbewust al zo'n gevoel had.
Na de AFCON had Broos laten weten om in Europa enkel nog als TD te willen werken, en in Afrika als bondscoach.
Vooral omdat hij het moeilijk heeft met de pers en de publieke opinie in Zuid-Afrika (tip: luister naar de Sjotcastpodcast van deze week met Frank Raes, Franky VdE en Broos).

In één van zijn interviews meteen na de AFCON liet hij al zo iets uitschijnen dat TD hem wel nog zou interesseren, zeker omdat het familiaal bij hem begint te wegen dat hij zo weinig thuis is. En ik vond dat opvallend en om de één of andere reden had ik een gevoel dat er een link met ons ging zijn.
Levi
A-kern
Berichten: 478
Lid geworden op: 27 aug 2016, 21:03

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Levi »

Alle respect voor zijn werk als bondscoach maar als technisch directeur toch liever iemand met een ander soort netwerk. Dit is old school.
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Peter »

Ik weet niet goed hoe ik er mij over voel, kan wel een paar voor- en nadelen bedenken:

Plus:
- Kent de Club en het huis.
- Streng, oldskool no bs attitude
- Iemand waar de trainer bij kan afstemmen
- Mogelijk netwerk in Afrika?

Nadelen:
- Oldskool
- Weinig ervaring als TD (enkel KVO, kan mij eerlijk gezegd niet herinneren of die passage positief was)
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door IsO »

Peter schreef: 01 mar 2024, 15:51 Ik weet niet goed hoe ik er mij over voel, kan wel een paar voor- en nadelen bedenken:

Plus:
- Kent de Club en het huis.
- Streng, oldskool no bs attitude
- Iemand waar de trainer bij kan afstemmen
- Mogelijk netwerk in Afrika?

Nadelen:
- Oldskool
- Weinig ervaring als TD (enkel KVO, kan mij eerlijk gezegd niet herinneren of die passage positief was)
Voordeel:
- persoonlijkheid maar geen enorm ego.
- palmares als speler en trainer waarmee hij respect afdwingt bij alle geledingen en bij om het even wie trainer is of onze volgende trainer wordt.

Zat als TD bij Oostende in moeilijke periode, bij een ploeg met heel andere middelen dan de onze. Moeilijk te vergelijken denk ik. De beperktere invulling die ze bij ons aan de functie van TD willen geven, is denk ik ook exact wat hij zoekt. Gaf hij ergens ook aan in die podcast.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 01 mar 2024, 19:49
Peter schreef: 01 mar 2024, 15:51 Ik weet niet goed hoe ik er mij over voel, kan wel een paar voor- en nadelen bedenken:

Plus:
- Kent de Club en het huis.
- Streng, oldskool no bs attitude
- Iemand waar de trainer bij kan afstemmen
- Mogelijk netwerk in Afrika?

Nadelen:
- Oldskool
- Weinig ervaring als TD (enkel KVO, kan mij eerlijk gezegd niet herinneren of die passage positief was)
Voordeel:
- persoonlijkheid maar geen enorm ego.
- palmares als speler en trainer waarmee hij respect afdwingt bij alle geledingen en bij om het even wie trainer is of onze volgende trainer wordt.

Zat als TD bij Oostende in moeilijke periode, bij een ploeg met heel andere middelen dan de onze. Moeilijk te vergelijken denk ik. De beperktere invulling die ze bij ons aan de functie van TD willen geven, is denk ik ook exact wat hij zoekt. Gaf hij ergens ook aan in die podcast.
Zelf weet ik ook niet goed hoe ik er mij moet bij voelen.

Pro:
Heel veel ervaring op alle niveau's en in verschillende competities. Kan dus een ideaal klankbord zijn.
Heeft een soort van no-nonsense aanpak, getuige dat hij als bondscoach het aandurfde om de in Europa spelende Zuid-Afrikanen niet te selecteren omdat ze hier geen minuten maakten. Was bijna heiligschennis ginder.
Kent het huis en de stijl. Was zelf eigenlijk ook iemand die het van zijn onverzettelijkheid moest hebben. Onze leuze past bij hem en omgekeerd.
Heeft een palmares.
Het lijkt erop dat onze nieuwe TD vooral een visie en manier van werken op (middel)lange termijn moet voorbereiden en uitwerken. Hij zal zelf minder met transfers bezig zijn of dergelijke dossiers moeten afronden.
Woont in de buurt, wat voor hem een pro is gezien zijn familiaal gemis.

Contra:
Zijn palmares zal toch vooral respect afdwingen bij ons Belgen. Ik kan mij goed inbeelden dat voor Skov, Jutgla en anderen Broos een nobele onbekende is.
Is toch al even weg uit het Europese voetbal. Matchen volgen op tv is niet hetzelfde als weten hoe er momenteel gewerkt wordt in een dergelijke functie.
Heeft weinig tot geen ervaring als TD, vooral als trainer. Een echte netwerk met andere TD's zal hij vermoedelijk niet hebben.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 01 mar 2024, 20:14
IsO schreef: 01 mar 2024, 19:49
Peter schreef: 01 mar 2024, 15:51 Ik weet niet goed hoe ik er mij over voel, kan wel een paar voor- en nadelen bedenken:

Plus:
- Kent de Club en het huis.
- Streng, oldskool no bs attitude
- Iemand waar de trainer bij kan afstemmen
- Mogelijk netwerk in Afrika?

Nadelen:
- Oldskool
- Weinig ervaring als TD (enkel KVO, kan mij eerlijk gezegd niet herinneren of die passage positief was)
Voordeel:
- persoonlijkheid maar geen enorm ego.
- palmares als speler en trainer waarmee hij respect afdwingt bij alle geledingen en bij om het even wie trainer is of onze volgende trainer wordt.

Zat als TD bij Oostende in moeilijke periode, bij een ploeg met heel andere middelen dan de onze. Moeilijk te vergelijken denk ik. De beperktere invulling die ze bij ons aan de functie van TD willen geven, is denk ik ook exact wat hij zoekt. Gaf hij ergens ook aan in die podcast.
Zelf weet ik ook niet goed hoe ik er mij moet bij voelen.

Pro:
Heel veel ervaring op alle niveau's en in verschillende competities. Kan dus een ideaal klankbord zijn.
Heeft een soort van no-nonsense aanpak, getuige dat hij als bondscoach het aandurfde om de in Europa spelende Zuid-Afrikanen niet te selecteren omdat ze hier geen minuten maakten. Was bijna heiligschennis ginder.
Kent het huis en de stijl. Was zelf eigenlijk ook iemand die het van zijn onverzettelijkheid moest hebben. Onze leuze past bij hem en omgekeerd.
Heeft een palmares.
Het lijkt erop dat onze nieuwe TD vooral een visie en manier van werken op (middel)lange termijn moet voorbereiden en uitwerken. Hij zal zelf minder met transfers bezig zijn of dergelijke dossiers moeten afronden.
Woont in de buurt, wat voor hem een pro is gezien zijn familiaal gemis.

Contra:
Zijn palmares zal toch vooral respect afdwingen bij ons Belgen. Ik kan mij goed inbeelden dat voor Skov, Jutgla en anderen Broos een nobele onbekende is.
Is toch al even weg uit het Europese voetbal. Matchen volgen op tv is niet hetzelfde als weten hoe er momenteel gewerkt wordt in een dergelijke functie.
Heeft weinig tot geen ervaring als TD, vooral als trainer. Een echte netwerk met andere TD's zal hij vermoedelijk niet hebben.
Wat die eerste contra betreft, niet akkoord. Vooreerst is het belangrijker dat hij respect afdwingt bij de trainer, zijn collega's/ondergeschikten in de omkadering en het bestuur, dan bij de spelers.

En zelfs al is Broos een nobele onbekende voor een aantal, dan nog ga ik er vanuit dat de personen die hem niet zouden kennen eens op Transfermarkt gaan kijken wie "die ouwe" eigenlijk is en of die eigenlijk wel iets kent van voetbal. En dan denk ik dat zijn palmares wel degelijk respect gaat afdwingen. Als speler 4 titels en 5 bekers in ons land, maar vooral 3 maal EC II/Europa League en 2 keer UEFA supercup. Als trainer 2 bekers en 3 titels in ons land, waarvan de laatste wel dateert van 20 jaar geleden, maar vooral: winnaar Afrika Cup in '16-'17 met Kameroen, en dit jaar bevestigd dat dat geen toevalstreffer was door met een - met alle respect - middelmatige Zuid-Afrikaanse selectie brons te pakken. Praktisch niemand in onze huidige omkadering + kern komt maar enigszins in de buurt (of het moet Simon zijn met zijn CL).

Zijn beperkte ervaring als TD is inderdaad een handicap, maar ook wat dat "netwerk met andere TD's" betreft, denk ik dat de "contra" relatief is. Belgische TD's (zoals die van Genk) weten wie Broos is, en zij die hem niet kennen, kijken ook naar genoemd palmares. Je kan je trouwens afvragen of zo'n netwerk wel zo belangrijk is voor de invulling die Club aan de functie van TD geeft. Daarnaast zal hij, indien nodig, ongetwijfeld ook kunnen terugvallen op zijn eigen binnen- en buitenlandse contacten, en op die van Rigaux en anderen binnen de eigen organisatie.
maartendr81
Belofte
Berichten: 215
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door maartendr81 »

Ik ben wel fan. De enige contra die ik zie is zijn leeftijd. Het lijkt me dat een iets jonger profiel meer drive kan hebben en mogelijks maakt dit hem wat minder innovatief (bvb wat betreft data analyse).
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door IsO »

Ondertussen duikt ook de naam van Francky Dury op als één van de personen waarmee wordt gesproken om de functie van TD in te vullen. Met alle respect voor Dury, wiens prestaties bij Z-W niet te onderschatten vallen, maar dan toch liever Broos.

Dury is weliswaar verschillende keren trainer van het jaar geweest en kent dus wel wat van voetbal, maar heeft nooit echt iets kunnen bewijzen bij een topploeg. Dan denk ik dat het palmares van Broos meer gewicht in de schaal gaat leggen ten opzichte van de T1/spelersgroep. Dury heeft wel ervaring als TD, want was dat een jaar bij de Belgische voetbalbond. Nog iets anders dan TD van een club natuurlijk. Daarnaast is Dury wel een mannetje. Is al beter/milder dan vroeger, maar die was in een vorig leven flik, and it shows. Kon bij Z-W (ploeg die ik ook van vrij nabij volg) soms al eens vrij autoritair uit de hoek komen/vrij rigide zijn in zijn denken, wat soms tot conflicten kon leiden met de "ego's/vedetten" uit de spelersgroep. Broos laat volgens mij ook niet over zich heen lopen en durft zeker ook harde knopen doorhakken (zie zijn selectiepolitiek bij zijn Afrikaanse landenteams bijvoorbeeld), maar hij heeft ook dat Afrikaanse je-m'en-foutisme leren kennen, (mede) waardoor ik denk dat hij minder dat vermanende vingertje heeft dan Dury, zijn denken mogelijk wat flexibeler zal zijn, en hij wat opener in dialoog zal gaan.
[spoiler]
Voorzitter Bart Verhaeghe is zeer gecharmeerd: Francky Dury kandidaat om technisch directeur van Club Brugge te worden

Francky Dury (66) is één van de topkandidaten om de nieuwe technisch directeur van Club Brugge te worden. De voormalige coach van Zulte Waregem sprak al met blauw-zwart, voorzitter Bart Verhaeghe is zeer gecharmeerd.

pjc
Gisteren om 20:16

In de nieuwe sportieve structuur van Club Brugge is er een Director of Football (Dévy Rigaux) en een Sports Director (Maarten Dedobbeleer), maar nog geen technisch directeur. Die moet het klankbord van de coach worden en waken over de identiteit van Club Brugge. Bij voorkeur gaat het om iemand met veel ervaring. Francky Dury, jarenlang aan de slag bij Zulte Waregem, AA Gent en de voetbalbond, past in dat plaatje.

Dury voerde reeds gesprekken met de leiding van Club Brugge, maar er zijn nog kandidaten. Zo meldde Hugo Broos vorige week dat hij blijkbaar ook op het lijstje stond. Hij voegde eraan toe dat er “nog niks concreets” was.

Hoewel Dury dus niet de enige kanshebber is, is er volgens onze informatie meer dan louter wat geflirt. Zeker Club-voorzitter Bart Verhaeghe is zeer gecharmeerd door Dury, wat maakt dat hij toch een streepje voor heeft op zijn concurrenten.

In het verleden sprak Dury al met Club. In 2011 kwam de achterban in opstand toen de West-Vlaming in beeld was als T1. Na het vertrek van Michel Preud’homme onderhandelde Dury ook op Olympia, finaal werd toen Ivan Leko de nieuwe coach.

Sinds december 2021 zit Dury zonder job. Zijn afscheid bij Zulte Waregem was er één in mineur. Sindsdien kreeg hij vele aanbiedingen, maar niks beviel hem ten volle. Bij Club werken vindt Dury wel een interessante piste.
macfall
Jeugdspeler
Berichten: 124
Lid geworden op: 25 jan 2021, 15:25

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door macfall »

Ik hoop toch op wat jongere dynamiek ipv pappen en nathouden profielen. Beide heren Broos & Dury hebben nul risico bij zulke jobs.
Plaats reactie