CEO Vincent Mannaert

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Gebruikersavatar
Droogkast
Belofte
Berichten: 236
Lid geworden op: 11 dec 2016, 20:41

Re: CEO Vincent Mannaert

Bericht door Droogkast »

Inkopen mag niet omdat je al spelers hebt? Je mag dus ook niet verbeteren?

Ik herinner me trouwens dat het niet (vooral) de aanval was die te kort schoot Europees.
Eerst drogen, dan strijken.
Gebruikersavatar
Fire
Sleutelspeler
Berichten: 2863
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:55
Locatie: Leuven

Re: CEO Vincent Mannaert

Bericht door Fire »

Ik zeg nergens dat we geen spelers mogen kopen, maar spelers kopen specifiek met het oog op 6 CL matchen (omdat Rafa en/of Izzy geblesseerd zijn) en een eventuele europese overwintering, dat vind ik dom.
For the Good of the Game? For the Love of the Many!
:fire:
Gebruikersavatar
Droogkast
Belofte
Berichten: 236
Lid geworden op: 11 dec 2016, 20:41

Re: CEO Vincent Mannaert

Bericht door Droogkast »

Fire schreef: Ik zeg nergens dat we geen spelers mogen kopen, maar spelers kopen specifiek met het oog op 6 CL matchen (omdat Rafa en/of Izzy geblesseerd zijn) en een eventuele europese overwintering, dat vind ik dom.
Dat doet ook niemand, want je kan die spelers gerust ook in andere matchen gebruiken.
Stel je voor dat je ook daar plots betere spelers hebt.
Goed genoeg in voetbal bestaat niet. Je moet altijd gaan voor zo goed mogelijk.
Laatst gewijzigd door Droogkast op 09 jan 2017, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Eerst drogen, dan strijken.
Gebruikersavatar
Fire
Sleutelspeler
Berichten: 2863
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:55
Locatie: Leuven

Re: CEO Vincent Mannaert

Bericht door Fire »

Dan voorspel ik heibel met Izzy en Rafa en wie zegt dat die spelers zoveel beter gaan zijn?
Een speler kopen is altijd een gedeeltelijke gok. Een dure speler kopen is dan ook nog eens een risico.
Die speler halen om een blessure van een sterkhouder op te vangen, nee sorry dat vind ik alles behalve slim.

Limbombé vind ik bijvoorbeeld wel een pracht transfer.
Nu Gedoz weg is is er misschien ruimte voor nog 1 topper op de flank, maar enkel nu. Daarvoor was die ruimte er niet. Zeker niet in het begin van het seizoen toen het bestuur van Club, meer dan waarschijnlijk, nog geloofde in Gedoz
Laatst gewijzigd door Fire op 09 jan 2017, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
For the Good of the Game? For the Love of the Many!
:fire:
Gebruikersavatar
Droogkast
Belofte
Berichten: 236
Lid geworden op: 11 dec 2016, 20:41

Re: CEO Vincent Mannaert

Bericht door Droogkast »

Vuurtje toch
Eerst drogen, dan strijken.
Gebruikersavatar
Fire
Sleutelspeler
Berichten: 2863
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:55
Locatie: Leuven

Re: CEO Vincent Mannaert

Bericht door Fire »

:-p
For the Good of the Game? For the Love of the Many!
:fire:
fcb 4 life
Sleutelspeler
Berichten: 3930
Lid geworden op: 30 mei 2016, 13:44
Locatie: Gistel

Re: CEO Vincent Mannaert

Bericht door fcb 4 life »

Club Brugge is met een lach tussen beide oren teruggekeerd van de Spaanse zon. Goede stage, de transfers gedaan die het wilde. Klaar om in mei een mooi eindpunt te zetten achter een mooie cyclus - met Michel Preud’homme en enkele belangrijke spelers die mogelijk vertrekken. CEO Vincent Mannaert: “Laten we eerst allemaal samen voor die tweede titel op rij gaan.”
[spoiler]
Kunnen we samen eerst even de winteraankopen overlopen? Om te beginnen doelman Ethan Horvath.

“De aanleiding om een nieuwe doelman te halen, was de ambitie van Bruzzese om te kunnen spelen. Vrij snel daarna had ik contact met STVV, dat wist dat Dutoit zou vertrekken. We wilden daarop een jonge keeper met het potentieel om op termijn Butelle te vervangen.”

Als ik je even mag onderbreken - jullie wilden niét iemand die direct de concurrentie kon aangaan met Butelle?

“Neen, want wat ons betreft was er geen probleem-Butelle.”

Nou...

“Butelle heeft na de zomer een vormdip gekend. Hij gaf zelf aan dat hij gehoopt had op een contractverlenging. Dat is niet gebeurd - logisch, vonden wij. We hadden ‘Ludo’ nog maar pas in januari een contract gegeven van tweeënhalf jaar met optie voor een bijkomend seizoen, gekoppeld aan prestaties. ‘Ludo’ had het er kennelijk toch moeilijk mee dat wij niet meteen de optie lichtten. Begin september, toen hij onder vuur lag, had ik een lang telefoongesprek met hem. Ik heb hem gezegd: ‘Voor ons is er niets aan de hand; wij gaan je steunen, de fans zullen dat ook doen.’ Uiteindelijk was zijn antwoord: ‘Goed, ik heb jullie beslissing een plaats kunnen geven, ik ga bewijzen dat ik een contractverlenging waard ben.’ En laat ons eerlijk zijn, die twaalf maanden van Butelle bij Club zijn gewoon goed geweest. Hij is doodeenvoudig een goede doelverdédiger. Ik gebruik bewust die term, omdat hij de minst gepasseerde keeper in eerste klasse is - en daar draait het toch om. Allez, in scoutingsverslagen van keepers lees ik soms: ‘Punt één: goede voeten’. Maar sorry, ik heb nog altijd liever dat een keeper goede handen heeft (lacht).”

Ik weet het niet, FC Barcelona zal - door hun manier van spelen - nooit een doelman nemen met weliswaar goede handen maar met slechte voeten.

“Neen, en Guardiola ook niet. Maar sta mij toe om te zeggen dat ik betere doelverdédigers ken dan die van Barcelona en Manchester City.”

Wat voor type is Horvath?

“Hij is beter met zijn voeten dan Butelle (lacht). Horvath heeft het profiel van een moderne doelman: bijna twee meter groot, atletisch en lenig, een trainingsbeest, en wat typisch is voor Amerikanen - Australische keepers hebben dat ook: de focus, die burning desire om elke bal te grijpen. Jan (Van Steenberghe, keeperstrainer, red.) drong aan op zijn komst. Hij vertelt dat Horvath een enórm potentieel heeft, met weliswaar nog wat werkpunten.”

De volgende: de Colombiaan Palacios

“De blessure van De Bock zorgde ervoor dat we moesten uitkijken naar een flankverdediger. We hebben overwogen om, net als De Bock, een linksvoetige te halen, maar...”

Sorry dat ik je wéér onderbreek: Jelle Van Damme was in beeld, toch?

“Ja, letterlijk zelfs, toen hij een paar keer is komen kijken naar een match van ons (lacht)... Jelle is een goede vriend van een van onze kinesisten, vandaar. Maar goed, omdat Cools ook op links uit de voeten kan - en daar meerdere van zijn beste matchen heeft gespeeld -, besloten we om het profiel van verdediger te laten primeren op al of niet linksvoetig. We wilden iemand die snel is, wendbaar en dynamisch. Zo zijn we via onze scoutingcel bij Palacios uitgekomen - eerder een rechtsvoetige, maar hij kan ook op links. Ik vergelijk hem qua type een beetje met Roberto Rosales, die nog bij AA Gent speelde en later onder Michel (Preud’homme, red.) ook bij Twente.”

De volgende: Lex Immers.

“Een ‘nummer 10’. Voor die positie hadden we éigenlijk alleen maar Hans Vanaken.”

Vind je Refaelov dan geen ‘10’?

“Nee... ’t Is te zeggen: in déze ploeg is ‘Rafa’ nuttiger op de flank dan centraal. Immers volgden we al lang. Hij is het type dat Michel graag ziet: een infiltreur, kopbalsterk, groot volume, en niet vies van wat defensief werk. Immers kwam transfervrij en kreeg van ons een contract voor anderhalf jaar met optie, ook weer prestatiegericht, op een bijkomend seizoen.”

Is de komst van Immers ook niet bedoeld als wake-upcall voor Vanaken? Vincent, eerlijk, wat vind je van zijn progressie?

“Hans speelde vorig jaar een zeer goede tweede seizoenshelft én uitstekende play-offs. Dit seizoen is hij matig begonnen, daar moeten we eerlijk in zijn. Zijn laatste matchen voor Nieuwjaar waren opnieuw op niveau. Hans heeft moeten beseffen dat je bij een topclub élke match goed moet zijn. Niet denken: ‘Het komt wel goed, is het deze week niet, dan volgende week wel’. Het helpt dat Hans geconfronteerd wordt met een trainer en met spelers als Simons en Vormer die hem daar continu op wijzen, maar het zal toch in de eerste plaats uit hem zélf moeten komen.”

Dan: Carlos Strandberg, de 20-jarige Zweedse spits van CSKA Moskou, die julle uitlenen aan Westerlo.

“Het gebeurt niet zo vaak dat Raymond (Mommens, hoofdscout, red.) na een weekendje scouting terugkeert en vol enthousiasme zegt: ‘Nú heb ik iets gezien, jongens.’ We hebben Strandberg, in overleg met hem, uitgeleend, omdat we centraal voorin zeer tevreden zijn over Vossen, Wesley is iemand die we in bepaalde situaties goed kunnen gebruiken, en van Diaby zijn we overtuigd dat hij nog kan ontploffen. Abdou is door zijn spiegelmoment gegaan - van ‘het zal wel vanzelf komen’ naar ‘ikzelf zal meer moeten brengen’. Fysiek - hij sukkelde met de adductoren - en mentaal heeft die zijn knop omgedraaid; je hebt het laatste van Diaby nog niet gezien...”

Mag Strandberg op 17 februari spelen met Westerlo tegen Club Brugge?

“Daar zijn financiële afspraken over gemaakt. Hij mág die dag spelen, ’t is niet verboden...”

Maar Westerlo moet een dagvergoeding betalen.

(lacht) “Er zijn afspraken...”

En de laatste: German Mera, een centrale verdediger die pas in de zomer overkomt uit Colombia.

“Mera is live gezien door alle drie de scouts, Mommens, Brylle en Van Wambeke, en de rapporten waren unaniem positief: een atletische, sterke, niet overdreven snelle, maar wel kopbalsterke verdediger. En hij is linksvoetig. We anticiperen daarmee op het mogelijke vertrek van Denswil.”

Lap, daar gaat mijn favoriete linksvoetige verdediger in België.

(lacht) “Zo gaat dat wanneer clubs uit grote voetballanden zich melden. Zowel Denswil als Engels had afgelopen zomer al concrete aanbiedingen om zich sportief en financieel te verbeteren. We hebben ze kunnen overtuigen om nog één jaar te blijven - het contract van Björn en Stefano is inmiddels zéér goed gehonoreerd. Maar je moet als Belgische club je plaats kennen in het internationale voetbal. We moeten zelfs niet probéren om financieel nog grotere inspanningen te doen; Engels en Denswil kunnen elders maal drie, maal vier verdienen. Maar goed, ze zijn nóg niet weg.”

Ik mag tenminste hopen dat je meer dan 6 miljoen zult vragen voor hen - zoals in het geval van Meunier. Als je ziet hoe hij nú speelt bij PSG, hebben jullie Meunier toch onder zijn waarde verkocht?

“Zal ik je zeggen wat de waarde was van Meunier op het moment van België-Italië, afgelopen zomer? 0 euro. Thomas had net als vrijwel elke andere speler van Club een behoorlijk dramatische bekerfinale gespeeld, ook zijn play-offs waren niet bepaald schitterend, en hij begon aan het EK als stand-in voor Ciman. Er waren wat verkennende gesprekken, maar núl clubs die de gevraagde 6 miljoen wilden betalen. Ik heb voor het eerst iets gehoord van PSG daags na de EK-match België-Ierland, waarin Thomas formidabel speelde. Ja, nú is hij 12 miljoen waard, dat weet ik ook, maar de waarde van een speler wordt op elk moment bepaald door wat de koper wil betalen.”

Ben je verrast dat Meunier zó snel zó goed is bij PSG?

“Niet echt. Meunier is een machine. Een jongen met ongelooflijke fysieke mogelijkheden. Lichamelijk, atletisch kan hij mee met de wereldtop - da’s een tienkamper, hé. Bij PSG kwam hij bovendien terecht in een dominante ploeg, waar hij met zijn offensieve impulsen het verschil kan maken, vaak op het einde van een wedstrijd. Meunier zou het moeilijker hebben in Italië, waar je als ploeg lager staat, en waar tactiek en positiespel een zeer belangrijk onderdeel zijn van het voetbal. Ik ben blij voor Thomas. Het bewijst dat een speler die het goed doet bij Club ook kan meedraaien aan de Europese top. Da’s mooie reclame voor het Belgische voetbal.”

Is het huiswerk voor deze winter af?

“Ik geloof dat we met deze kern kampioen kunnen worden, maar ik sluit niet uit dat we nog een opportuniteit op de kop tikken - een offensieve vleugelspeler.”

Wat opvalt: de scouts hebben in Club Brugge een groot aandeel in de rekrutering van spelers - dat ligt anders in AA Gent en vooral in anderlecht, waar de scouting quantité négligeable is.

“Iedereen maakt de keuzes die hij denkt te moeten maken; er zijn meerdere wegen naar succes. Zelf heb ik altijd heel veel waarde gehecht aan een goed gestructureerd scoutingsapparaat. Destijds bij Zulte Waregem was al een van mijn eerste prioriteten het uitbouwen van een volwaardige scoutingcel. Raymond Mommens, Peter Van Wambeke en Kenneth Brylle werken al sinds 2011 voor Club en zij hebben zonder twijfel een aandeel in de sportieve successen.”

Zuid-Amerika, en meer bepaald Colombia, lijkt voor jullie wel het beloofde land om voetballers weg te plukken, niet?

“Wel, Zuid-Amerika blijft dé plaats in de wereld waar per vierkante meter het meeste voetbaltalent rondloopt. In Brazilië en Argentinië kunnen wij nog zelden topzaken doen. De grote Europese clubs zijn ginder zó goed georganiseerd, en bovendien zijn de transferprijzen dermate gestegen... In Mexico moet je ook wegblijven - daar zijn de spelerslonen te vergelijken met die in de Europese topcompetities.”

“Zo kom je terecht in Uruguay, Paraguay, Colombia... Landen waar de verhouding prijs-kwaliteit nog redelijk is. Alhoewel, ’t wordt er stilaan ook duurder. Wij hebben destijds Bacca, die toen topschutter was in Colombia, weggehaald voor 1,4 miljoen. Vandaag betaal je voor de topschutter ginder makkelijk 6 miljoen. Terwijl je voor de topschutter in Argentinië negen miljoen zult betalen. Wij hebben een tijdje Lanzini (23 jaar, ex-River Plate, red.) gevolgd, die nu bij West Ham zit. Tot we zijn prijskaartje (11 miljoen, red.) hoorden. (lacht) Dat ging dus niet door. ’k Ga je nog iets zeggen: voor Izquierdo, die in Colombia minder hoog stond aangeschreven dan Bacca, hebben wij achttien maanden na de komst van Bacca het dubbele betaald.”

Geef eens een score op 10 voor de eerste seizoenshelft van Club Brugge.

“Een 7. Ik ben tevreden - we staan bovenaan in de competitie, wat toch altijd het hoofddoel blijft. Ik geef geen 7,5 wegens de uitschakeling in de beker, en geen 8 omwille van de 0 op 18 in de Champions League.”

Heb je die 0 op 18 intussen een plaats kunnen geven?

“Simpel: om als Belgische club in de Champions League ook maar één punt te halen, moet je over je beste ploeg kunnen beschikken. Wij hadden té veel geblesseerden, en we zijn uit vorm aan de Champions League begonnen. Het kwaliteitsverschil bleek te groot. Thuis tegen Porto, in Porto, in Leicester, telkens dacht ik: ‘Hey, we doen goed mee, we kunnen hier minstens een punt pakken.’ Om dan te moeten vaststellen: ‘Neen, toch niet.’”

“’t Is wél zo dat de 0 op 18 ons allemaal met de voetjes op de grond heeft gezet. De spelers zijn tot het besef gekomen dat, als ze er niet écht voor gaan, als vanaf nu de focus niet hónderd procent is, het niks wordt. Voor mij wordt de match van zondag op Standard al bijzonder moeilijk. We zullen vanaf de eerste nanoseconde klaar moeten zijn. We hebben de komende weken een lastig programma: naar Gent, Charleroi komt, tegen Zulte Waregem... Het engagement zal veel bepalen.”

Wordt anderlecht jullie grootste concurrent voor de titel?

“Ja. Na twee jaar zonder titel is de druk in Brussel groot. Maar de bekerwinst in 2015 en de play-offs van vorig seizoen hebben getoond dat onze spelersgroep leerde om er te staan op de cruciale momenten. When the going gets tough, they keep on going.”

En dan, Vincent, wordt het rap mei, hé - dan toch het definitieve einde van Michel Preud’homme als trainer van Club Brugge...

“Ik ken Michel, hij zal weliswaar al een idee hebben over zijn toekomst, maar zijn ei gaat hij tóch pas leggen ná het seizoen. We zien wel.”

Ik vermoed dat jullie toch al aan een plan-B denken?

“Zoals we voortdurend werken aan een schaduwelftal van spelers op alle posities, is er ook een schaduwstaf - ook dát is een onderdeel van scouting.”

Michel Louwagie zei onlangs: ‘Ik zie de opvolger voor Hein Vanhaezebrouck niet in België’. Louwagie loopt niet hoog op met de Belgische trainers. Deel jij die mening?

“Neen. Weliswaar vind ik Michel een trainer van Europees niveau, en het is juist dat zoiets in België eerder uitzonderlijk is, maar hier in Club Brugge stáát wel iets, er is een structuur - geen enkele trainer zal vanop nul moeten beginnen. Daarom ben ik overtuigd dat er wél goede Belgische trainers zijn die succesvol kunnen zijn na Michel Preud’homme.”

Is Philippe Clement zo iemand?

“Het contract van Philippe loopt na dit seizoen af, en er is een duidelijke afspraak om meteen na de play-offs te praten over de toekomst. De evaluatie of Philippe de opvolger van Michel kan zijn, hebben wij nog niet gemaakt. Net zoals Philippe nog niet heeft beslist wat híj zélf wenst te doen.”

Het zou deze zomer wel eens het einde van een cyclus kunnen zijn bij Club Brugge - Preud’homme weg, belangrijke spelers weg...

(knikt) “Die kans bestaat. Maar laat ons eerst allemaal samen voor die tweede titel op rij gaan.”
Gebruikersavatar
Droogkast
Belofte
Berichten: 236
Lid geworden op: 11 dec 2016, 20:41

Re: CEO Vincent Mannaert

Bericht door Droogkast »

Alweer een mooi artikel.
Merci fcb 4 life
Eerst drogen, dan strijken.
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: CEO Vincent Mannaert

Bericht door Cedrinho »

Grotendeels leuk om lezen.
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3206
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: CEO Vincent Mannaert

Bericht door Pica »

Bekwame gast, moeten we blij mee zijn. De transfers zijn ook structureel, iets om ook blij mee te zijn. We zijn er wel nog niet
fcb 4 life
Sleutelspeler
Berichten: 3930
Lid geworden op: 30 mei 2016, 13:44
Locatie: Gistel

Re: CEO Vincent Mannaert

Bericht door fcb 4 life »

Goed werk geleverd :vuistje:
Gebruikersavatar
Jack_Frost
Profvoetballer
Berichten: 392
Lid geworden op: 30 mei 2016, 12:03

Re: CEO Vincent Mannaert

Bericht door Jack_Frost »

Als je dat dan vergelijkt met diene wietie van anderlecht. Hoewel ik die laatste wel goed vind in het verkopen van spelers.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: CEO Vincent Mannaert

Bericht door Tiki Taka »

Jack_Frost schreef: Als je dat dan vergelijkt met diene wietie van anderlecht. Hoewel ik die laatste wel goed vind in het verkopen van spelers.
Als er 1 iemand is, die steeds het maximum uit de kan, kan halen bij uitgaande transfers, dan is het wel hvh. Geen discussie mogelijk.
Gebruikersavatar
Gratchski
Sleutelspeler
Berichten: 4743
Lid geworden op: 29 mei 2016, 21:15
Locatie: 313

Re: CEO Vincent Mannaert

Bericht door Gratchski »

Tiki Taka schreef:
Jack_Frost schreef: Als je dat dan vergelijkt met diene wietie van anderlecht. Hoewel ik die laatste wel goed vind in het verkopen van spelers.
Als er 1 iemand is, die steeds het maximum uit de kan, kan halen bij uitgaande transfers, dan is het wel hvh. Geen discussie mogelijk.
in return moet hij dan regelmatig afval nemen
"Just because you are offended, doesn't mean you are right."
fcb 4 life
Sleutelspeler
Berichten: 3930
Lid geworden op: 30 mei 2016, 13:44
Locatie: Gistel

Re: CEO Vincent Mannaert

Bericht door fcb 4 life »

Iemand die het artikel vanuit HNB hier kan posten?
Plaats reactie