[14.] David Okereke

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

[14.] David Okereke

Bericht door Cedrinho »

Gebruikersavatar
JRut
Sleutelspeler
Berichten: 2872
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:48

Re: [14.] David Okereke

Bericht door JRut »

Haaaaaank! Welgekomen David!
#hetishierbeter
Gebruikersavatar
Jens27
Profvoetballer
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 dec 2016, 14:16

Re: [14.] David Okereke

Bericht door Jens27 »

Knallen, vriend! :woow:
:hupclub: :hupclub: :hupclub:
Gebruikersavatar
rambopirou
A-kern
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 mei 2016, 22:54

Re: [14.] David Okereke

Bericht door rambopirou »

Mijn nieuwe chouchou :wave:
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3275
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [14.] David Okereke

Bericht door IsO »

Ziet er gene gewonen uit :mrgreen: Welkom!
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: [14.] David Okereke

Bericht door Khas »

Welkom!
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
GraspopperFCB
Jeugdspeler
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2018, 16:53

Re: [14.] David Okereke

Bericht door GraspopperFCB »

Ook al moet hij nog alles bewijzen. Ik heb bij deze een heel goed gevoel !! Knallen maar 🤘🏻👍
Gebruikersavatar
DavidVM
Supersub
Berichten: 1462
Lid geworden op: 30 mei 2016, 14:38

Re: [14.] David Okereke

Bericht door DavidVM »

“Wat is dit een warm land!”

Club Brugge heeft een nieuwe nummer 9. Of liever: een nieuwe nummer 14. David Okereke (21) opende zijn rekening in Jan Breydel met een goal en een omgezette penalty tijdens de Brugse Metten tegen Sporting Lissabon. “Nu wil ik mijn droom realiseren: de Champions League bereiken.” In veertien vragen maken we kennis met de grootste lachebek van de vicekampioen.

“Als je in Italië niet doet wat de coach vraagt, word je na tien minuten gewisseld”

Waarom koos je voor 14?

“Ik kreeg het nummer bij Cosenza, de derdeklasser waar mijn carrière begon. Toen ik opnieuw bij mijn oorspronkelijke club Spezia kwam,

gaf de materiaalmeester me het shirt met het nummer 21. Ik scoorde meteen twee keer en dacht: Dat is mijn nummer. Bij Club was 21 al bezet (door Dion Cools, nvdr.). Daarop vroeg ik via het WhatsApp-groepje van mijn familie wat ik moest kiezen. Iedereen antwoordde: 14! Ik weet dat 9 het spitsennummer is, maar voor mij weegt het te zwaar.”

Speelde je al vaker in een stadion voor meer dan 20.000 man?

“In Spezia hadden we nooit meer dan vijfduizend toeschouwers. Maar Cosenza is een voetbalgekke stad met een stadion voor 24.000 toeschouwers. Hier in Brugge was ik aangenaam verrast dat de supporters zo meeleefden. Vroeger dacht ik misschien dat Italië het enige voetbalgekke Europese land was. Dat het publiek meeleefde met elke actie en zich zo achter zijn spelers zet, was een fantastische ervaring. Ik was heel opgewonden om mijn best te doen.”

Je kon ook naar de Serie A. Waarom koos je voor België?

“Ik kon naar Sassuolo, Brescia en Cagliari in de Serie A en naar een ploeg

in de Premier League (Southampton, nvdr.). Maar ik geloof dat je in het leven stap per stap moet zetten. Het project van Club Brugge was het interessantste. Mijn makelaar legde me uit dat Brugge een goeie plaats is om te groeien als speler en een volgende stap te nemen in mijn carrière. Een van mijn ploegmaats in Spezia was een Belg, Soufiane Bidaoui. Omdat ik geen rijbewijs heb, speelde hij taxichauffeur voor mij en zaten we vaak samen in de auto. Hij zei: Als je de kans krijgt voor een Belgische topclub te spelen, moet je het doen.”

Heb je een favoriete buitenlandse competitie?

“De Champions League. Het is mijn droom daarin te spelen. We hebben een kans als we match per match spelen. Eerst de Belgische competitie, dan Dynamo Kiev. We moeten erin geloven. Ik zag de goal van Arnaut (Danjuma, tegen Atlético Madrid, nvdr.). Die was echt geweldig. Toen ik hier voor het eerst op training was, wees Dennis hem aan: That's the guy.”

Ken je Daniel Amokachi?

“Ik hoorde wat hij hier deed. Dat hij hier de eerste goal ooit in de Cham­pions League maakte. Maar ik wil geen nieuwe Daniel zijn. Ik wil David zijn en mijn best doen voor de club. Zodat ik iets kan teruggeven voor de transferprijs die Club voor me betaalde.”

Vind je 8 miljoen euro veel?

“Ja, dat is big money. In het voetbal kiest de club en niet de speler de transferprijs. Als een club bereid is dat bedrag voor je te betalen, is het aan de speler om te proberen die prijs te rechtvaardigen. Het zorgt voor een beetje druk, maar de coach en de ploegmaats helpen me. Hoe harder je vecht, hoe meer goeie wedstrijden je zal spelen. Ik ga dus vechten om die 8 miljoen te rechtvaardigen. En glimlachen op de mensen hun gezichten te toveren.”

Is het Italiaanse voetbal echt zo tactisch?

“Elke trainingsweek staat in functie van de volgende tegenstander. Ik train graag tactisch. Want als je naar de richtlijnen van de trainer luistert, kan je bijleren en groeien als spits. Ik heb altijd met trainers gewerkt die heel duidelijk zijn

over wat ze willen. Zo gaat het in de Serie C. Als je niet doet wat de trainer vraagt, blijf je misschien tien minuten op het veld staan en moet je eraf.”

Kan je leven met twee maanden zonder goal?

“Twee weken is geen probleem, maar twee maanden zou wel in mijn hoofd kruipen. Maar ik weet ook: als je blijft denken aan scoren, scoren, scoren, begin je niet meer voor de ploeg te spelen, maar voor jezelf. Dan word je egoïstisch. Je geeft dus maar beter een assist, misschien krijg je dan eens een bal terug en kan je toch scoren.” (lacht)

Lach je altijd zoveel?

“Mijn makelaar zegt altijd: de beste manier om je zenuwen onder controle te houden, is je te amuseren op het veld. Druk is er altijd in het voetbal. Daartegen kan je je wapenen door positief te blijven. Ik glimlach veel omdat ik iets doe wat ik graag doe en waar ik goed in ben: voetbal spelen.”

Had je ooit te maken met racisme in Italië?

“Eén keer maakte er iemand in de tribune apengebaren naar mij. Toen ik dat zag, barstte ik in lachen uit. Mijn ploegmaats keken raar op. Een van hen wees die man terecht. Maar ik zei: Laat hem maar doen. Als je zo iemand aandacht geeft, gaan ze het alleen nog meer doen. Door te lachen toon ik dat ik sterker ben dan hij. Iemand die zulke racistische gebaren maakt, heeft geen menselijke gevoelens..”

Je maakt een speciaal gebaar met je vingers als je scoort. Wat betekent het?

“Het verwijst naar mijn jeugd. Ik speelde op straat met mijn vrienden. Een van hen maakte het gebaar na een goal. Hij zei: Ik hoop dat we dit gebaar ooit als profvoetballer maken. Sindsdien maak ik dat gebaar. Het gebeurt automatisch. Ik kan er niet meer mee stoppen - het is mijn symbool. En mijn manier om te zeggen aan mijn vrienden dat ik hen apprecieer.”

Vind je het nog niet te warm in België?

“Het is heel warm om te trainen. Maar in ons trainingscentrum in Knokke staat in grote letters No Sweat, No Glory

langs het veld. We hebben geen keus. (lacht) Of ik kan afkoelen in de zee? Ik kan niet zwemmen, dus daar blijf ik zo ver mogelijk van weg.” (schatert)

Wie is je moeilijkste tegenstander op training?

“Deli. Hij is te sterk. Ik probeer het contact met hem te schuwen. Anders eindig ik nog in het ziekenhuis.” (lacht)

Ga je binnenkort Italiaans koken voor je ploegmaats?

“Ben je gek? Ik neem ze mee naar een Italiaans restaurant.” (hilariteit)

Bart Lagae
Gebruikersavatar
leem
A-kern
Berichten: 579
Lid geworden op: 13 jun 2016, 08:49

Re: [14.] David Okereke

Bericht door leem »

DavidVM schreef:“Wat is dit een warm land!”

Club Brugge heeft een nieuwe nummer 9. Of liever: een nieuwe nummer 14. David Okereke (21) opende zijn rekening in Jan Breydel met een goal en een omgezette penalty tijdens de Brugse Metten tegen Sporting Lissabon. “Nu wil ik mijn droom realiseren: de Champions League bereiken.” In veertien vragen maken we kennis met de grootste lachebek van de vicekampioen.

“Als je in Italië niet doet wat de coach vraagt, word je na tien minuten gewisseld”

Waarom koos je voor 14?

“Ik kreeg het nummer bij Cosenza, de derdeklasser waar mijn carrière begon. Toen ik opnieuw bij mijn oorspronkelijke club Spezia kwam,

gaf de materiaalmeester me het shirt met het nummer 21. Ik scoorde meteen twee keer en dacht: Dat is mijn nummer. Bij Club was 21 al bezet (door Dion Cools, nvdr.). Daarop vroeg ik via het WhatsApp-groepje van mijn familie wat ik moest kiezen. Iedereen antwoordde: 14! Ik weet dat 9 het spitsennummer is, maar voor mij weegt het te zwaar.”

Speelde je al vaker in een stadion voor meer dan 20.000 man?

“In Spezia hadden we nooit meer dan vijfduizend toeschouwers. Maar Cosenza is een voetbalgekke stad met een stadion voor 24.000 toeschouwers. Hier in Brugge was ik aangenaam verrast dat de supporters zo meeleefden. Vroeger dacht ik misschien dat Italië het enige voetbalgekke Europese land was. Dat het publiek meeleefde met elke actie en zich zo achter zijn spelers zet, was een fantastische ervaring. Ik was heel opgewonden om mijn best te doen.”

Je kon ook naar de Serie A. Waarom koos je voor België?

“Ik kon naar Sassuolo, Brescia en Cagliari in de Serie A en naar een ploeg

in de Premier League (Southampton, nvdr.). Maar ik geloof dat je in het leven stap per stap moet zetten. Het project van Club Brugge was het interessantste. Mijn makelaar legde me uit dat Brugge een goeie plaats is om te groeien als speler en een volgende stap te nemen in mijn carrière. Een van mijn ploegmaats in Spezia was een Belg, Soufiane Bidaoui. Omdat ik geen rijbewijs heb, speelde hij taxichauffeur voor mij en zaten we vaak samen in de auto. Hij zei: Als je de kans krijgt voor een Belgische topclub te spelen, moet je het doen.”

Heb je een favoriete buitenlandse competitie?

“De Champions League. Het is mijn droom daarin te spelen. We hebben een kans als we match per match spelen. Eerst de Belgische competitie, dan Dynamo Kiev. We moeten erin geloven. Ik zag de goal van Arnaut (Danjuma, tegen Atlético Madrid, nvdr.). Die was echt geweldig. Toen ik hier voor het eerst op training was, wees Dennis hem aan: That's the guy.”

Ken je Daniel Amokachi?

“Ik hoorde wat hij hier deed. Dat hij hier de eerste goal ooit in de Cham­pions League maakte. Maar ik wil geen nieuwe Daniel zijn. Ik wil David zijn en mijn best doen voor de club. Zodat ik iets kan teruggeven voor de transferprijs die Club voor me betaalde.”

Vind je 8 miljoen euro veel?

“Ja, dat is big money. In het voetbal kiest de club en niet de speler de transferprijs. Als een club bereid is dat bedrag voor je te betalen, is het aan de speler om te proberen die prijs te rechtvaardigen. Het zorgt voor een beetje druk, maar de coach en de ploegmaats helpen me. Hoe harder je vecht, hoe meer goeie wedstrijden je zal spelen. Ik ga dus vechten om die 8 miljoen te rechtvaardigen. En glimlachen op de mensen hun gezichten te toveren.”

Is het Italiaanse voetbal echt zo tactisch?

“Elke trainingsweek staat in functie van de volgende tegenstander. Ik train graag tactisch. Want als je naar de richtlijnen van de trainer luistert, kan je bijleren en groeien als spits. Ik heb altijd met trainers gewerkt die heel duidelijk zijn

over wat ze willen. Zo gaat het in de Serie C. Als je niet doet wat de trainer vraagt, blijf je misschien tien minuten op het veld staan en moet je eraf.”

Kan je leven met twee maanden zonder goal?

“Twee weken is geen probleem, maar twee maanden zou wel in mijn hoofd kruipen. Maar ik weet ook: als je blijft denken aan scoren, scoren, scoren, begin je niet meer voor de ploeg te spelen, maar voor jezelf. Dan word je egoïstisch. Je geeft dus maar beter een assist, misschien krijg je dan eens een bal terug en kan je toch scoren.” (lacht)

Lach je altijd zoveel?

“Mijn makelaar zegt altijd: de beste manier om je zenuwen onder controle te houden, is je te amuseren op het veld. Druk is er altijd in het voetbal. Daartegen kan je je wapenen door positief te blijven. Ik glimlach veel omdat ik iets doe wat ik graag doe en waar ik goed in ben: voetbal spelen.”

Had je ooit te maken met racisme in Italië?

“Eén keer maakte er iemand in de tribune apengebaren naar mij. Toen ik dat zag, barstte ik in lachen uit. Mijn ploegmaats keken raar op. Een van hen wees die man terecht. Maar ik zei: Laat hem maar doen. Als je zo iemand aandacht geeft, gaan ze het alleen nog meer doen. Door te lachen toon ik dat ik sterker ben dan hij. Iemand die zulke racistische gebaren maakt, heeft geen menselijke gevoelens..”

Je maakt een speciaal gebaar met je vingers als je scoort. Wat betekent het?

“Het verwijst naar mijn jeugd. Ik speelde op straat met mijn vrienden. Een van hen maakte het gebaar na een goal. Hij zei: Ik hoop dat we dit gebaar ooit als profvoetballer maken. Sindsdien maak ik dat gebaar. Het gebeurt automatisch. Ik kan er niet meer mee stoppen - het is mijn symbool. En mijn manier om te zeggen aan mijn vrienden dat ik hen apprecieer.”

Vind je het nog niet te warm in België?

“Het is heel warm om te trainen. Maar in ons trainingscentrum in Knokke staat in grote letters No Sweat, No Glory

langs het veld. We hebben geen keus. (lacht) Of ik kan afkoelen in de zee? Ik kan niet zwemmen, dus daar blijf ik zo ver mogelijk van weg.” (schatert)

Wie is je moeilijkste tegenstander op training?

“Deli. Hij is te sterk. Ik probeer het contact met hem te schuwen. Anders eindig ik nog in het ziekenhuis.” (lacht)

Ga je binnenkort Italiaans koken voor je ploegmaats?

“Ben je gek? Ik neem ze mee naar een Italiaans restaurant.” (hilariteit)

Bart Lagae
Thanks!

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3198
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [14.] David Okereke

Bericht door Pica »

De nieuwe chouchou :mrgreen:
Gebruikersavatar
DavidVM
Supersub
Berichten: 1462
Lid geworden op: 30 mei 2016, 14:38

Re: [14.] David Okereke

Bericht door DavidVM »

Pica schreef: 25 jul 2019, 13:24 De nieuwe chouchou :mrgreen:
Absoluut, dat presentatiefilmke was ook al hilarisch
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3275
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [14.] David Okereke

Bericht door IsO »

en nog een artikel uit S/VM:
[spoiler]
Club Brugge dribbelde elke Italiaanse topclub in de strijd om spits Okereke
Uit Sport/Voetbalmagazine van 24/07/2019
23/07/19 om 21:00
Bijgewerkt op 24/07/19 om 11:58
Geert Foutré

Geert Foutré is redacteur bij Sport/Voetbalmagazine.

Tijdens de Brugse Metten gaf David Okereke zichzelf al meteen een naam. Dat mag ook. Club Brugge dribbelde veel mooi volk uit grote competities om de Nigeriaanse spits binnen te halen.


'Okereke verleidt Jan Breydel. ' Heerlijke binnenkomer, zo'n krantentitel na een eerste match met inzet voor een jonge spits die nooit op het hoogste niveau voetbalde en een prijskaartje van tien miljoen euro (acht miljoen plus bonussen) als extra rugzakje meedraagt.

In zulke omstandigheden geef je best snel meteen je visitekaartje af. Dat deed David Okereke (21) prompt. In de Brugse Metten scoorde hij niet alleen, hij keek niet op een inspanning en deed ook zijn verdedigende werk. From zero to hero in minder dan een jaar.

Dat is, kort samengevat, het parcours van de Nigeriaanse spits in de afgelopen twaalf maanden. Een jaar geleden begon hij nog als nobele onbekende bij de Italiaanse tweedeklasser Spezia Calcio. In februari van dit jaar maakt de Engelse pers al melding van interesse van eersteklassers Crystal Palace en Wolverhampton Wanderers. Zij zijn op dat moment niet de enige gegadigden. Ook Standard is volgens de Engelse pers flink geïnteresseerd.

KRC Genk

Met de maand groeit het aantal gegadigden. In mei melden de Engelse media dat Southampton bijna 17 miljoen euro veil zou hebben voor de spits, terwijl ook gewag wordt gemaakt van interesse vanwege Newcastle en West Ham. In Italië zelf worden Inter en Juventus genoemd.

In België blijkt niet alleen Standard in Okereke geïnteresseerd. Begin juli ziet het er even naar uit dat hij naar landskampioen KRC Genk zou gaan. De entourage van de speler is zeer gecharmeerd door het sportieve verhaal van Genks technisch directeur Dimitri de Condé. Maar de Limburgers willen niet betalen wat Spezia eist.

Er is nog een derde Belgische club die zijn zinnen gezet heeft op de alom gegeerde spits. Club Brugge beseft dat, als het een kans wil maken, het niet moet proberen tijd te winnen of op de prijs af te dingen. Speler en begeleiders zijn inmiddels flink onder de indruk van de structuur binnen Club Brugge. Net als De Condé ontvouwt Vincent Mannaert een sportief plan dat hen wel bevalt. Het verschil? Club toont zich ook daadkrachtig wanneer het financiële aspect ter sprake komt, en slaat begin juli toe. Verrassend, want de entourage van de speler bevestigt de concrete interesse van Duitse, Engelse, Chinese, maar ook Italiaanse eersteklassers: Sampdoria, Cagliari en vooral Sassuolo.

België, beseffen we hier nog onvoldoende, heeft de laatste jaren niet alleen voor topspelers in kleinere competities maar ook in de grote voetballanden de naam gekregen een ideale tussenstap te zijn naar de absolute top. Dat iemand die op de radar stond van gerenommeerde Italiaanse topklassers voor een club uit België kiest, is wel straf. Dat Club acht miljoen biedt, een bedrag dat met bonussen erbij kan oplopen tot tien miljoen, zal wel geholpen hebben. Nooit heeft Spezia zo veel geld gekregen voor een speler. Het vorige uitgaande record dateert van 2015, toen de club Niccolò Giannetti verkocht aan Cagliari voor 3,5 miljoen.

Messi

Gabriele Volpi is een van de allerrijkste Italianen, maar dan wél een die het liefst in de schaduw opereert. Behalve wanneer hij, zoals in 2014, Lionel Messi een vakantie laat nemen op zijn 60 meter lang jacht, de GiVi. Geboren in Recco, nabij Genua, maakte Volpi zijn fortuin toen hij in 1976 in Nigeria aan de slag ging in de olie- en gasindustrie. Hij heeft zelfs de dubbele nationaliteit.

De afgelopen decennia investeerde hij ook geld in de sport. Eerst in de waterpoloclub van zijn geboortestadje, Pro Recco, waar hij zelf als jeugdspeler zijn passie voor die sport ontdekte. Op 8 augustus 2008 kocht hij het failliete Spezia Calcio, dat een doorstart nam in vierde klasse, de Serie D. Toen Le Aquile, zoals de spelers van de club genoemd worden, vier jaar later na twee promoties in de Serie B aanbelandden, nam Volpi wat meer afstand om zich nog meer op zijn booming business in Afrika te gooien, waar hij intussen ook woonde. Bij Spezia is hij sinds 2013 alleen nog erevoorzitter, maar iedereen weet dat hij nog steeds de club draagt.

Ook in Afrika investeert Volpi in de sport. In Nigeria heeft hij een jeugdacademie opgestart waar jong Afrikaans talent een opleiding krijgt. Het opzet is de meest getalenteerden naar Europa krijgen. Een van de talenten die een kans krijgt bij het Football College Abuja, is David Okereke. In augustus 2015 mag hij op zijn achttiende de stap naar Italië zetten.

Bij vierdeklasser US Lavagnese blijft hij niet lang hangen. In januari 2016 al volgt de overstap naar het Spezia van Volpi, waar hij bij de Primavera, het beloftenteam, aan de slag gaat. Maar al in zijn eerste half jaar volgt bij de tweedeklasser zijn debuut bij de profs. Op 9 april 2016 valt de jonge spits zes minuten voor tijd in tegen Novara.

Viareggio

Het parcours dat David Okereke de afgelopen maanden heeft afgelegd, is onwaarschijnlijk. De snelheid waarmee hij in de voetbalhiërarchie stappen zet is nog hoger dan degene waarmee hij op het veld zijn tegenstanders eraf loopt.

Wanneer hij op 16 januari 2018 uitgeleend wordt door tweedeklasser Spezia aan derdeklasser Cosenza, doet zijn naam nog amper een belletje rinkelen. Hij heeft dan in 23 wedstrijden met de havenclub uit Ligurië nul goals gemaakt.

Toch hadden de echte voetbalkenners zijn naam al genoteerd. Dat gebeurde op het beroemde jeugdtoernooi in het Italiaanse Viareggio. Daar haalde Spezia in het voorjaar van 2016 verrassend de halve finales, die het na verlengingen verloor tegen de latere winnaar Juventus. Okereke is op die editie een van de uitblinkers. Hij scoort vijf keer, maar kan in de reguliere competitie in tweede klasse die goeie prestatie niet bevestigen.

Pas zijn uitleenbeurt aan derdeklasser Cosenza in januari 2018 brengt hem echt op de radar. Al in zijn allereerste wedstrijd, op 21 januari tegen Matera, geeft hij bij zijn invalbeurt de assist voor de winning goal (2-1). Maar vooral in de eindronde voor de promotie naar de Serie B drukt hij zijn stempel, want in de reguliere competitie blijft hij steken op één goal en twee assists in vijftien wedstrijden. In die play-offs scoort hij drie doelpunten en brengt hij er twee aan. Dat Cosenza naar tweede klasse stijgt, heeft het mee aan hem te danken. De fans hopen dat hij blijft. Maar Spezia krijgt een nieuwe trainer, en die wil eerst zien wat voor materiaal hij in huis heeft.

Die nieuwe trainer die met Spezia aan de slag gaat in 2018/19, Pasquale Marino, kende de spits niet, geeft hij toe aan de telefoon. 'Ik nam hem mee op de trainingsstage voor het seizoen, er was nog niet beslist wat er met hem zou gebeuren. Vanaf de eerste dagen liet hij een goeie indruk, en in de eerste oefenmatchen bevestigde hij dat. Meteen heb ik gevraagd om hem van de transfermarkt te halen en hem niet opnieuw uit te lenen. Met hem erbij had ik zes aanvallers, maar omdat ik bij voorkeur met drie spitsen aantreed, zou hij speelkansen genoeg krijgen.'

Di Natale

De jonge aanvaller die Pasquale Marino aantreft, is een ruwe diamant, met veel potentieel, maar waar nog flink moest aan geslepen worden. 'We hebben heel intensief met hem gewerkt', zegt de voormalige trainer van Spezia, die de grootste verdienste doorschuift naar een van zijn medewerkers. Hij haalde vorige zomer een spitsentrainer naar Spezia, en niet zo maar de eerste de beste. Antonio Di Natale (41), die 385 wedstrijden speelde voor Udinese, heeft in de Serie A 209 goals gemaakt, is twee keer topschutter in de hoogste afdeling geworden en kwam tussen 2004 en 2012 ook 42 keer voor de nationale ploeg uit. 'Antonio heeft zich met hem beziggehouden, hij gaf hem individuele training. Daar heeft hij veel uit geleerd, zowel op tactisch vlak maar ook de kleine tips hoe je je als spits moet bewegen. Er is veel geschaafd aan zijn eerste balaanname: wanneer wegdraaien van je man, hoe de diepte opzoeken. Hij voelt nu aan wat hij moet doen op welk moment. Hij heeft me verrast, geef ik toe. Heel erg verrast.'

Op en naast het veld klikt het meteen met een Belgische voetballer die in augustus bij Spezia arriveert. Schaarbekenaar Soufiane Bidaoui (29) belandde in 2013 via Lierse in Italië, waar hij achtereenvolgens voor Parma, Crotone, Latina en Avellino voetbalde alvorens bij de club aan de Ligurische kust aan te komen. 'De eerste klik was op menselijk vlak', zegt Bidaoui. 'Hij woonde vlak bij mij en ik bracht hem naar training, omdat hij nog geen rijbewijs had. We gingen samen wel eens iets eten. Het is een fijne kerel.'

Ook op het veld klikt het. Bidaoui speelt in het driespitsensysteem van Spezia vaak op de linkerflank. 'Zodra David voelde dat hij vertrouwen kreeg van de trainer, bloeide hij helemaal open. We vonden elkaar blindelings, er waren weinig woorden nodig. David is een spits die ruimte nodig heeft, maar die ook geleerd heeft om te functioneren in een andere rol. Wij trainden én speelden veel op balbezit, we probeerden dominant te voetballen. Maar zijn snelheid is zijn grootste troef. En zijn inzet en mentaliteit. Vaak was hij al voor het begin van de trainingen in zijn eentje aan het oefenen.'

In januari krijgt Pasquale telefoon van een vroegere speler met wie hij fantastische jaren had beleefd. Roberto De Zerbi was onder hem als centrale middenvelder kampioen geworden met Foggia in vierde klasse. De Zerbi volgde zijn toenmalige trainer naar tweedeklasser Arezzo en vervolgens naar Catania. Weer bleken ze een succesduo. Bij de Siciliaanse club vierden ze in 2006 de promotie naar de Serie A.

Op het moment van het telefoontje in januari is De Zerbi al een paar maanden trainer van eersteklasser Sassuolo, de club van de steenrijke ex-wielerbaas Giorgio Squinzi. 'Hij vroeg me helemaal uit over Okereke. Sassuolo wilde hem al in januari, maar Spezia wou hem niet laten gaan. Ook deze zomer heeft Sassuolo hard geprobeerd om hem te krijgen, maar hij koos voor Club Brugge.'

Vanaf Nieuwjaar stopte de belangstelling voor hem niet meer, beseft Bidaoui. De ene na de andere club meldde zich voor zijn vriend. 'Maar het had nul impact op zijn prestaties. Verdedigers hadden amper vat op hem. Niet alleen wanneer hij als diepe spits speelde, maar ook wanneer hij van de rechterkant opereerde.' Met een sterke Okereke mag Spezia, dat zesde eindigt, meedoen aan de play-offs voor de promotie naar eerste klasse. Maar in de eerste ronde eindigt het sprookje tegen AS Cittadella.

Pas toen Okereke zijn keuze had gemaakt voor Club, informeerde hij bij Bidaoui. Snapt die waarom zijn jonge ploegmaat koos voor een Belgische club boven een Italiaanse eersteklasser? 'Ja. Hij zei me dat hij eens iets anders wilde proberen, een andere competitie.'

Vertrouwen

De mensen uit zijn omgeving omschrijven Okereke als iemand die elke dag bij wil leren. Het is een van zijn sterke punten, die drang om beter te worden. De jonge spits beseft dat kwaliteiten hebben niet volstaat om het op topniveau te maken. Je moet er ook iets mee doen. Dat is wat hij het afgelopen anderhalf jaar ook deed. Cosenza bracht hij mee van derde naar tweede klasse, maar vooral het afgelopen jaar heeft hij enorme stappen gezet en was hij veruit de beste speler in de tweede klasse. Van een ruwe diamant is hij uitgegroeid tot een veelzijdige spits. Maar helemaal af is hij nog niet.

Marino is verbaasd over het parcours dat Okereke in één jaar heeft afgelegd, maar ook vol lof. 'Het is een echte prof. Iemand die elke training afwerkte met de intensiteit alsof het een wedstrijd was.' Zijn vroegere trainer vindt Okereke vandaag een complete spits, maar één die nog een flinke progressiemarge heeft. 'Bij mij speelde hij op alle posities. Meestal als centrumspits, soms op rechts en af en toe ook op links. Zijn grote wapen is zijn snelheid. Hij is velocissimo. Heel, héél snel. En een doorzetter.'

Marino vertelt het verhaal van de wedstrijd tegen Palermo, dat in de running was voor een promotieplaats naar de Serie A. 'De week tevoren was David flink gehavend uit het duel met Perugia gekomen, na een zware tackle waaraan hij vijf hechtingen aan de enkel overhield. Wij vreesden dat hij niet zou kunnen spelen, maar hij wilde absoluut starten. Ondanks zijn blessure gaf hij zich helemaal, gooide zich in de duels en was een van de uitblinkers.'

Marino is rotsvast overtuigd dat Okereke het zal maken bij Club. 'Het is een door en door goeie, maar gevoelige jongen. Hij zal het maken op voorwaarde dat hij een trainer en een clubentourage treft die hem vertrouwen geeft en die een systeem speelt waarin hij kan uitblinken. Hoe speelt die trainer van Club, zegt u? Met een 4-3-3? Dan zit het perfect. En is het iemand die spelers extra menselijke aandacht geeft? Heel goed. Net wat hij nodig heeft om open te bloeien en een hoog rendement te halen.'



Fiche David Okereke

Geboortedatum en -plaats

29 augustus 1997, Lagos (Nga)

Carrière

2015-01/2016 US Lavagnese (2 matchen, 1 goal)

01/2016-01/2018 Spezia Calcio (23 matchen, 0 goals, 0 assists)

01/2018-2018 Cosenza Calcio (15 competitiewedstrijden, 1 goal, 2 assists; 9 play-off matchen, 3 goals, 2 assists)

2018-07/2019 Spezia Calcio (32 matchen, 10 goals, 12 assists)
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: [14.] David Okereke

Bericht door Khas »

Pica schreef: 25 jul 2019, 13:24 De nieuwe chouchou :mrgreen:
Ik heb weer eens een mancrush, dus verwacht van mij niet al te veel objectiviteit ivm deze speler. :mrgreen:
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3198
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [14.] David Okereke

Bericht door Pica »

Khas schreef: 01 aug 2019, 15:53
Pica schreef: 25 jul 2019, 13:24 De nieuwe chouchou :mrgreen:
Ik heb weer eens een mancrush, dus verwacht van mij niet al te veel objectiviteit ivm deze speler. :mrgreen:
Kerel heeft maar één nadeel: hij pakt de plek in van Siebe :mrgreen:
Gebruikersavatar
Alethio
Sleutelspeler
Berichten: 3452
Lid geworden op: 30 mei 2016, 09:17

Re: [14.] David Okereke

Bericht door Alethio »

Alethio schreef: 27 jul 2019, 21:44 Okereke ziet er ook zo een type uit die makkelijk scoort van dichtbij. Zowel tegen Sporting als vandaag goed afgewerkt.
Nog eentje. Poacher.
Gesloten