[88.] Simon Mignolet

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: [88.] Simon Mignolet

Bericht door t4nd »

In vier Europese wedstrijden heeft Brugge creëerde 4,17 expected goals en 6,74 tegen. De club heeft echter zeven keer gescoord en moest nog maar één keer de bal uit de eigen netten halen. Dat is grotendeels te danken aan de 5,11 voorkomen doelpunten van de uitstekende Simon Mignolet. In dat opzicht is de Belg gewoon de beste doelman in de eerste vier speeldagen van de Champions League, met een aanzienlijke voorsprong op de concurrentie. Een zekere waarde die zijn kleuren van dimensie laat veranderen.
Correctie : Club heeft 7 keer gescoord en moest nog geen enkele bal uit de eigen netten halen.
Gebruikersavatar
Arnio
Belofte
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:34

Re: [88.] Simon Mignolet

Bericht door Arnio »

Dikke proficiat voor onze mirakelman!!!

Zo hebben we dit jaar toch een prijs gewonnen ;-)
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [88.] Simon Mignolet

Bericht door IsO »

Arnio schreef: 26 jan 2023, 09:27 Dikke proficiat voor onze mirakelman!!!

Zo hebben we dit jaar toch een prijs gewonnen ;-)
2 zelfs! Want ook doelman van het jaar, voor de vierde keer op rij maar liefst... Respect!
Collectief wonnen we al de supercup natuurlijk, maar goed, da's maar een troostprijsje op het einde van de rit.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [88.] Simon Mignolet

Bericht door IsO »

uit S/VM:
[spoiler]
Simon Mignolet: koning van een verzwakte burcht

Guillaume Gautier
Journalist bij Sport/Voetbalmagazine en Sport/Footmagazine.
24-01-2023

De favoriet voor de Gouden Schoen schitterde in een jaar dat blauw-zwart hem meer dan ooit nodig had.

Soms zeggen blikken meer dan woorden. Zoals die van Simon Mignolet, die onder de lat stond tegenover Dante Vanzeir tijdens het eerste cruciale duel in de play-offs tussen Union en Club Brugge. Big Si bewoog heen en weer om de spits in verwarring te brengen, maar hij had vooral de blik van een man die klaar was om de balans in zijn voordeel te doen hellen. Het doel leek plots veel kleiner. In ieder geval té klein voor Vanzeir die naast besloot.

Vier jaar na de titel onder Ivan Leko in een seizoen zonder echt een betrouwbare keeper te vinden (2017/18), wordt Club Brugge voor de derde keer op rij kampioen met als grote held de Rode Duivel in doel.

De snelheid van Kossounou

Paradoxaal genoeg is Simon Mignolet belangrijker geworden naarmate hij méér doelpunten incasseert. Tijdens zijn eerste seizoen op Jan Breydel (2019/20) viste hij slechts 14 keer (in 29 matchen) de bal uit zijn netten tijdens de reguliere competitie. Een seizoen later steeg dat naar 26 doelpunten, en in 2021/22 naar 37. Een tendens die ook in de Europese cijfers van Club doorschemert, met onzekere defensieve prestaties onder Philippe Clement: 42 tegengoals in 18 wedstrijden in de poulefase van de Champions League. Dat is ver van de vijf geïncasseerde doelpunten in de zes matchen onder Ivan Leko.

In de Jupiler Pro League werd de verdediging van Club vaak gered door de snelheid van Odilon Kossounou. Na de verkoop van de Ivoriaan aan Bayer Leverkusen is dat een leemte die nooit gevuld werd. Maar dan verschijnt daar plots ene Simon Mignolet ten tonele. Op het einde van 2021 keepte hij niet perfect, maar op weg naar de titel reeg hij de topprestaties en de clean sheets aan elkaar. Na de bekeruitschakeling tegen KAA Gent incasseerde hij nog maar vijf goals in elf duels. In de zes play-off 1-wedstrijden liet Big Si 4,37 prevented goals optekenen. Dat zijn dus méér dan vier verhinderde doelpunten. De verzwakte Brugse verdediging had hem nodig, en de doelman tekende present.

Champions League

In het seizoen 2022/23 schudde hij nog enkele opmerkelijke optredens uit zijn handschoenen, onder meer tegen Genk en anderlecht, maar het was vooral in de Champions League dat hij uitblonk. Na vier poulewedstrijden was Club gekwalificeerd en stond Mignolets teller op 5,11 prevented goals. Niemand op het kampioenenbal deed beter dan de indrukwekkende Rode Duivel. Het was dan ook vooral aan hém te danken dat Club Brugge zich kwalificeerde voor de 1/8 finale.

Paradoxaal genoeg is Simon Mignolet topkandidaat om de Gouden Schoen te winnen na een jaar waarin Club Brugge meer uit evenwicht is dan het lijkt. Door de té kwetsbare defensieve organisatie heeft Mignolet ons er wel aan herinnerd dat hij een grote keeper is.
Nog ééntje:
[spoiler]
Keeperstrainer Peter Mollez: ‘Het professionalisme van Mignolet heb ik nooit eerder meegemaakt’

Redactie Sport-/voetbalmagazine
gisteren

Simon Mignolet is de absolute topfavoriet om woensdagavond de Gouden Schoen te winnen. De Krant van West-Vlaanderen ging praten met Peter Mollez, de man die hem tot voor kort nog trainde bij Club Brugge.

Concurrentie lijkt er haast niet te zijn voor Simon Mignolet in de weg naar zijn eerste Gouden Schoen, meteen ook de eerste voor een keeper sinds Michel Preud’homme in 1987. Zowel in het eerste deel van 2022 als een groot deel na de zomer was Simon Mignolet dé grote man bij Club Brugge, zowel voor de derde opeenvolgende titel als in het sprookje in de Champions League waarbij blauw-zwart de groepsfase overleefde.

Één man maakte dat alles van dichtbij mee in de laatste zes maanden. Keeperstrainer Peter Mollez vertelt over zijn ex-poulain – Mollez werd namelijk met de komst van Scott Parker aan de kant geschoven – in de Krant van West-Vlaanderen. ‘Al hebben we er bewust nooit over gepraat, die Gouden Schoen voor Mignolet was voor mij bij de start van het seizoen wel een achterliggende doelstelling, als gevolg van punten pakken, de hoofddoelstelling. Wetende dat het door het WK maar een korte tweede ronde was, moest Simon alleen maar het niveau van eind vorig seizoen aanhouden. Maar ik heb dat nooit uitgesproken, Simon moest zich focussen op zijn werk. Simon zou zich daar ook zelf nooit mee bezighouden.’

‘Ik zie alleen nog Nielsen en Teuma in de buurt komen van Simon’, gaat de ex-keeper van onder meer Club, Cercle, KAA Gent en KV Kortrijk verder. ‘Natuurlijk wint hij straks de Gouden Schoen. Hij maakte Club bijna op zijn eentje kampioen vorig jaar en dan volgden in de tweede ronde zijn gigantische competitiestart en zijn Champions Leaguecampagne.’

Europese topkeeper

‘Zijn professionalisme en realisme steken boven alle anderen uit. Nooit eerder meegemaakt. Hij is het ideale rolmodel, we toonden onze jonge gasten filmpjes van Simon in de fitness om 9.15u, als eerste. “Gasten, kijk eens wat een Europese topkeeper er allemaal voor doet. Dat heet intrinsieke motivatie…”‘

‘Simon is een complete doelman, ons zwaartepunt op de trainingen lag niet meer op technisch maar eerder op tactische zaken zoals game reading, positioning en decision making. Ik weet dat het publiek zoveel zelfzekerheid niet graag ziet, maar om in balbezit te blijven, zoek je altijd een voetballende oplossing. De bal in de tribune trappen, is dan pas de laatste optie. Als ik nu de wedstrijden van Simon bekijk, dan zie ik vooral dat alles tegen zit, de situatie waarin heel de ploeg momenteel zit.’
En nog:
[spoiler]
‘Simon Mignolet heeft ook een Gouden Kop’

Steve Van Herpe
Redacteur bij Sport/Voetbalmagazine

Er staat een goeie kop op, zegt men vaak van een speler die zich niet laat zot maken. Wel, een beter hoofd als dat van de nieuwe Gouden Schoen zal je in de voetbalwereld niet snel vinden.

In de zomer van vorig jaar waren we op de redactie aan het brainstormen over een dossier rond Operatie Propere Handen. We wilden uit alle geledingen van het voetbal iemand aan het woord laten. Ook een voetballer dus.

Er waren twee criteria: (1) het moest iemand zijn die erover wíl praten; en (2) graag iemand die een zinvolle bijdrage kan leveren. Eén naam kwam meteen naar boven: Simon Mignolet.

De doelman was ook bereid om ons te woord te staan, maar gezien de betrokkenheid van Clubbazen Bart Verhaeghe en Vincent Mannaert was dat ietwat delicaat en werd het plan uiteindelijk afgevoerd.

Maar dat we meteen aan hém dachten, is wel tekenend voor het imago dat hij heeft opgebouwd in de voetbalwereld: dat van een rustige, intelligente man mét een mening.

Het volstaat om hem na de match zijn analyse te horen maken. Waar de meeste voetballers dan uitblinken in clichés en ontwijkende antwoorden, maakt Mignolet steevast indruk met een kraakhelder en onderbouwd exposé.

De keeper verstaat ook de kunst om problemen te duiden zonder iemand met de vinger te wijzen. In de moeilijke periode waar Club Brugge nu door gaat, was het ook hij die voor het eerst sprak over het belang van het mentale.

Men zegt weleens dat je mensen kan onderverdelen in denkers en doeners. Bij Mignolet is het moeilijk te zeggen in welke categorie hij thuishoort. In een gesprek met collega Mayke Wijnen omschrijft hij zichzelf als een denker, iemand die zeer analytisch is en zich nooit door emoties laat leiden. Zo kwam hij ook over op het gala van de Gouden Schoen: koel, beredeneerd, nuchter.

Aan de andere kant moet je het ook maar doen: op je 22ste naar Sunderland trekken, met Liverpool de Champions League winnen (weliswaar als bankzitter) en als Rode Duivel naar Club Brugge komen.

Dat laatste is niet zo evident als het lijkt. Blauw-zwart kampte al een paar seizoenen met een ‘keeperskwestie’. Van Mignolet werd verwacht dat hij daar eventjes een einde aan kwam maken. Zelfs met het vergrootglas op hem gericht loste hij die torenhoge verwachtingen probleemloos in. Het is niet velen gegeven om met die mentale druk om te gaan. Voor hetzelfde geld flatert hij in een van zijn eerste wedstrijden en is het hek weer van de dam. Dankzij de defensieve stabiliteit die hij bracht, pakte Club Brugge drie titels op een rij.

Dat Simon Mignolet de Gouden Schoen heeft gewonnen, heeft hij dus te danken aan zijn Gouden Handen maar zeker ook aan zijn Gouden Kop. Proficiat!
Polbemol
Jeugdspeler
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 aug 2018, 13:51
Locatie: Kampenhout

Re: [88.] Simon Mignolet

Bericht door Polbemol »

Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [88.] Simon Mignolet

Bericht door Tiki Taka »

Fantastisch welke verdienste hij heeft gehad bij Club sinds zijn aankomst.
Af en toe gaat hij toch in de fout...op Antwerp alweer, was die 2de goal echt onhoudbaar en die 3de goal de bal niet ver genoeg weg gebokst ?
De week ervoor dat afgeweken schot.
Peter
A-kern
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: [88.] Simon Mignolet

Bericht door Peter »

Heeft in 2023 nog geen punten gepakt, zo simpel is het. Maar goed, staat voor mij niet ter discussie.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [88.] Simon Mignolet

Bericht door Tiki Taka »

Peter schreef: 17 mei 2023, 07:52 Heeft in 2023 nog geen punten gepakt, zo simpel is het. Maar goed, staat voor mij niet ter discussie.
Hij deelt in de malaise van de hele ploeg.
Gebruikersavatar
Hannes
A-kern
Berichten: 630
Lid geworden op: 29 sep 2016, 21:49
Locatie: Laken

Re: [88.] Simon Mignolet

Bericht door Hannes »

Hallokes. Beste keeper die we ooit hadden.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [88.] Simon Mignolet

Bericht door IsO »

Interview in HNB:
[spoiler]
Simon Mignolet en Club Brugge staan voor het seizoen van eerherstel: “Ik begreep de keuze voor Parker, maar we hebben tijd verloren onder hem”


Donderdag is het showtime. Dan beginnen Club Brugge en Simon Mignolet (35) tegen het Deense Aarhus aan hun zoektocht naar eerherstel. De ex-Rode Duivel – die voor zijn vijfde jaar staat als doelman van blauw-zwart – ging zitten voor een gesprek over het moeilijkste seizoen in jaren, Engelse onderschatting en de wind van Ronny Deila. Zelfs de nationale ploeg kwam ter sprake. “De situatie met Courtois verandert niets voor mij.”

Junior Verbeeke
Vrijdag 21 juli 2023 om 19:15

De tweede voorronde van de Conference League, kan iemand die de Champions League won zich daarvoor opladen?

“Zeker, want we willen dit seizoen allemaal de groepsfase spelen. Een seizoen zonder: dat zou écht niet leuk zijn. Maar we moeten rekening houden met het feit dat het kan, want drie voorrondes overleven is geen sinecure. En met Aarhus hebben we meteen een taaie klant geloot.”

Géén Europa: daar houdt toch niemand rekening mee?

“Nogmaals: we zijn er nog niet. En als het niet lukt, moeten we opnieuw vol aan de bak in de competitie en beker. Want de titel moet dit seizoen opnieuw doelstelling nummer één worden. En zelf zou ik graag eens de beker winnen, want die staat nog niet op mijn palmares.”

Je bent 35 en begint aan seizoen nummer vijf in Brugse loondienst. Hoe gaat het fysiek met je?

“Heel goed, eigenlijk. Ik heb eigenlijk amper stilgezeten – op mijn leeftijd gaat dat niet meer. (grijnst) Twee weken na het einde van de competitie begon ik alweer met de fysio’s om scherp aan de voorbereiding te beginnen. Daarom heb ik een voorsprong in vergelijking met andere jaren. Meteen ook de reden waarom ik gestopt ben bij de Rode Duivels. Na enkele trainingsdagen vonden Deila en Efrain (Juarez, red.) dat ik mijn niveau al haalde. Die lijn moet ik nu doortrekken.”

Heb je nog geen spijt van die beslissing om te stoppen bij de nationale ploeg? Het rommelt daar bij de doelmannen.

“Dat was een weloverwogen keuze, eentje om optimaal te presteren bij mijn club. Want dat is uiteindelijk mijn werkgever. Ik wil nog een aantal jaren door als voetballer. En de nationale ploeg had niet langer een positieve invloed op mijn prestaties. Integendeel. Jammer, want ik ging graag naar de Rode Duivels.”

Heb je de hele hetze rond Courtois gevolgd?

“Ik was er niet bij, dus ik kan daar moeilijk een oordeel over vellen. Zoals altijd zijn er twee kanten aan zo’n verhaal, maar ik ga mij daar niet over uitspreken.”

Tedesco nog aan de lijn gehad sindsdien?

“Neen. Toen ik besliste om te stoppen, ben ik niet over één nacht ijs gegaan. Dan ga ik zo’n keuze ook niet meteen terugdraaien.”

De situatie met Courtois heeft dus weinig veranderd voor jou.

“Ik heb altijd gezegd dat ze mij mogen bellen als ze in de problemen zitten. Maar zoals ik toen ook al zei: er zijn genoeg uitstekende doelmannen om die positie goed in te vullen."

Terug naar Club Brugge, dan. Voelt dit aan als een nieuwe start? En niet alleen omdat jullie bezig zijn aan de voorbereiding.

“Natuurlijk. We kregen opnieuw een andere coach, en dat na een heel speciaal seizoen. Voordien kenden we eigenlijk alleen maar successen, nu ging het eens minder. Al mogen we niet vergeten dat we in de Champions League iets historisch hebben gepresteerd. Ik vind het positief dat de continuïteit verzekerd blijft – hier lopen nog steeds veel dezelfde gezichten rond.”

Welk gevoel heb je na de eerste weken onder Ronny Deila?

“Positief. Hoe Deila zich presenteert, de accenten die hij legt, hoe hij met de groep en de spelers omgaat: dat geeft mij veel vertrouwen. Dat heb ik hem ook al gezegd.”

Waarom lijkt hij voor jou de geknipte man om Club weer naar successen te leiden?

“Op voorhand kende ik hem alleen maar als tegenstander. Van de zijlijn, of van interviews op televisie. Ik zag sowieso dat Deila een man met aura, uitstraling en autoriteit was. Maar wat mij positief verrast heeft, is zijn menselijke, warme kant. Hij kan héél goed inschatten wat er in jongens hun hoofd omgaat. En dat hebben we hier nodig. Deila heeft ervaring in heel wat verschillende landen en culturen. Dat kan hij in een gevarieerde groep – zoals bij ons – aanwenden. En op het veld wil hij het eenvoudig houden, met enkele accenten. Soms moet tactiek geen hogere wiskunde zijn.”

Hij sprak al over “eilandjes” in de groep, een serieus werkpunt.

“Zoiets verdwijnt niet op één, twee, drie. Ook daar was ik aangenaam verrast dat Deila dat meteen had opgemerkt. En daar ook een van zijn stokpaardjes van heeft gemaakt.”

Hoe verklaar jij de Brugse identiteitscrisis na de winterstop vorig seizoen? Waar liep het mis?

“Sinds de groepsfase in de Champions League was het zoeken naar de juiste match voor Club. We zaten al in een crisissituatie, en daarna hebben we nog tijd verloren door iemand aan te stellen met een bepaalde visie die niet bij ons paste. En die de competitie totaal niet kende. Als je uit Engeland komt, is de Premier League heilig. Alles wat daar gebeurt, is inderdaad top. Maar voetbal in België is anders. Je werkt vaak met jonge gasten, met materiaal dat een bepaalde filosofie nog niet kan uitvoeren omdat ze nog te groen zijn. Uiteindelijk is het – gezien de omstandigheden – nog een verdienste dat we play-off 1 hebben gehaald.”

Kan jij begrijpen dat Scott Parker op dat moment werd aangesteld?

“Ja, want ik ken hem ook een beetje. Hij heeft een bepaald profiel en cv. En ik begrijp dat de club op een bepaald moment iets anders wou proberen. Dan moet je daar allemaal vol achter gaan staan. Ach, bij een aanstelling heb je nooit zekerheid Ich het zal lukken. Die heeft Deila trouwens ook niet. Maar we moeten er wel álles aan doen om het te doen lukken.”

Wat is er volgens jou dan zo anders aan het Belgische voetbal?

(fors) “Het wordt gewoon zwaar onderschat. De Jupiler Pro League is een verkoopcompetitie, met veel ruw talent. En die kwaliteit komt op een bepaald moment bovendrijven. Maar die jongens hebben soms de bagage nog niet om een bepaalde filosofie uit te voeren. Als je dan denkt als coach: het loopt wel los... Je moet die gasten vaak alles van naaldje tot draadje uitleggen, terwijl spelers in topcompetities zoals Engeland of Spanje maar een vingerknip nodig hebben om iets uit te voeren. Neem nu een jongen als (Abakar) Sylla, die nu vertrokken is: zulke mannen bepaalde zaken uitleggen vergt meer tijd en energie.”

Vergelijk de huidige kern eens met die van vorig seizoen: zijn jullie versterkt?

“De kern van vorig seizoen was kwalitatief sterk genoeg. Anders klop je geen teams als Atlético, Porto en Leverkusen. En in België wonnen we van elke ploeg in de top drie. Misschien hadden we zelfs de beste kern van het land. Maar het is ook een zaak om al dat potentieel maximaal tot uiting te laten komen. En daar is het misgelopen. Al dat talent in de groep: het sprankelde niet meer. Plus: de stabiliteit die ons jarenlang prijzen heeft opgeleverd, was ook volledig weg. Talent alleen is niet voldoende, je hebt ook een bepaalde mentaliteit en kennis van het Belgische voetbal nodig om hier te slagen.”

Als je drie transfers mag doen: welke posities versterk jij?

“Nogmaals: volgens mij was onze kern vorig seizoen reeds de beste. Nu zijn er drie jongens vertrokken, maar ook een aantal spelers gehaald. Opnieuw een team vormen, een hecht blok: dat is volgens mij veel belangrijker dan transfers doen. Daar moeten we samen met de coach en de hele groep aan werken. Met de 34 jongens die op stage waren – al is die groep natuurlijk nog te groot – moet het zeker lukken. Kijk naar onze titel onder Schreuder. Mechele, Skov Olsen, Buchanan, Vanaken, Hendry, Rits, Odoi, ikzelf: al die jongens lopen hier nog rond, hè.”

Het blijft een vreemd gegeven: jullie moeten volgende week vol aan de bak, maar de transfermarkt blijft nog een dikke maand open.

“Daarin volg ik de Jupiler Pro League niet helemaal. Voorspellen wie er meedoet voor de titel: dat kan eigenlijk pas vanaf september. Die transferperiode wordt zelfs in Engeland een probleem, en daar beginnen ze pas de tweede week van augustus opnieuw.”

Vraag je nu extra geduld voor Club Brugge?

“Voor mij persoonlijk is er geen probleem: ik ben een speler en ik blijf hier. (grijnst) En ik kan alleen maar afwachten wie er straks voor mij staat. Vooral voor clubleiders en de coaches is dat niet interessant, want voor hen is het koffiedik kijken met welke ploeg ze kunnen spelen. Het bevordert hun job niet.”

Waarom kan dit – volgens jou – opnieuw het seizoen van Club worden?

“Omdat we enorm veel geleerd hebben na vorig seizoen. De juiste lessen trekken: daar draait het om. En daarom blijft die continuïteit zo belangrijk. Club Brugge behaalde al die recente successen door een bepaalde stabiliteit en knowhow.”

Hoe lang wil je nog voetballen? Wanneer ik je hoor praten, is het soms alsof ik naar een clubleider zit te luisteren.

“Ik wil niets uitsluiten, behalve coach worden. Dat is te intensief voor mijn gezin. Er ligt al een lange carrière achter mij, een loopbaan waarin mijn gezin mij veel heeft moeten missen. Maar ik wil nog niet praten over een nieuwe carrière. Ik focus mij eerst op zo lang mogelijk voetballen.”
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [88.] Simon Mignolet

Bericht door Tiki Taka »

Mignolet en Vanaken zouden wat (zelf) kritischer mogen worden in hun match analyses.
Vorig seizoen zagen ze dikwijls door een veel te roze bril en dit lijkt alweer het geval zijn dit seizoen.
Sanders
Invaller
Berichten: 997
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [88.] Simon Mignolet

Bericht door Sanders »

Tiki Taka schreef: 24 jul 2023, 10:30 Mignolet en Vanaken zouden wat (zelf) kritischer mogen worden in hun match analyses.
Vorig seizoen zagen ze dikwijls door een veel te roze bril en dit lijkt alweer het geval zijn dit seizoen.
(Flash)interviews over matchen hecht ik niet teveel waarde aan. 95% van de voetballers/trainers zijn zo gedrild in mediatraining dat ze alleen maar voorgekauwde zinnen gebruiken en zeker niets slechts vertellen. In zeer uitzonderlijke gevallen (enorm rotslechte match, of spelers met uitgesproken mening) zal je eens iets horen dat uit de toon valt.
Sanders
Invaller
Berichten: 997
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [88.] Simon Mignolet

Bericht door Sanders »

Interview in Het Nieuwsblad, vandaag 23/11:

Simon Mignolet kijkt naar de toekomst van Club Brugge: “Profielen als Alderweireld of Vertonghen, die kunnen we wel gebruiken”

Het seizoen van Club Brugge is er een met twee gezichten. En vraagtekens. Wie beter dan Simon Mignolet (35) om antwoorden te leveren? Na 216 matchen onder de lat bij blauw-zwart kan de ex-Rode Duivel als geen ander de pijnpunten benoemen. “Of anderlecht verrast? Realisme en maturiteit kunnen succes opleveren in België.”

De Rode Duivels: volg je het nog? Je hebt net enkele vrije dagen achter de rug.

“Vanop een afstandje. De resultaten wel, maar ik ga niet voor de buis zitten om te supporteren. Anders zou het voor mijn gezin geen steek houden dat ik gestopt ben. Ik gebruik die vrije dagen optimaal om fysiek en mentaal tot rust te komen. Dit seizoen zit ik alweer aan 25 wedstrijden: ik heb álles gespeeld.”

Door de situatie rond Courtois verdedigt Casteels momenteel het doel. Voor hetzelfde geld was het nu, of in Duitsland, aan jou. Spookt dat door je hoofd?
“Neen, want de beslissing om te stoppen is genomen in functie van mijn carrièreplanning op korte én lange termijn. Om mijn loopbaan bij Club Brugge nog zo lang mogelijk te kunnen rekken. Het was de juiste keuze. De Rode Duivels hebben het uitstekend gedaan: ze hebben voldoende kwaliteit om ver te geraken op het EK. En niet alleen als outsider. Als België compleet is, mag het zich meten met de toplanden. De Bruyne en Courtois moeten nog terugkomen, Doku ontbolstert volledig, Trossard speelt bij Arsenal. Veel kwaliteitsverschil met de vorige grote toernooien is er niet. We hoeven niet zo — typisch Belgisch — bescheiden te zijn, maar moeten vooral kijken naar wat er mogelijk is.”

Bij Club Brugge is er momenteel geen ruimte voor grootspraak: het is opnieuw een seizoen met twee gezichten.
“En twee delen. Enerzijds schreven we in Europa een mooi verhaal. Dat wordt nu een beetje onderschat en aan de kant geduwd. Dat is jammer, maar het is anderzijds onze eigen schuld. We presteren niet constant genoeg in de eigen competitie. En dat was in de Conference League — op Aarhus na — wel het geval. Al vind ik dat we tijdens de laatste wedstrijden opnieuw wat stabieler waren. De enige wedstrijd die we nog verloren, was tegen Union. Een reeks neerzetten is volgens mij de enige manier om de boel te keren.”

De laatste drie seizoenen zie ik één constante: Europese euforie, maar voor de winterstop lopen jullie telkens heel wat averij op. Nu opnieuw.
“Twee jaar geleden telden we ook twaalf punten achterstand op Union rond de winterstop. Het is geen toeval dat we Europese uitschieters hebben en dat het in België stroever loopt.”

In die zin was jullie laatste titel én inhaalrace in 2022 al een serieuze waarschuwing.
“Kijk: in onze kleedkamer zitten vooral steengoede voetballers. Jongens die bepaalde intrinsieke kwaliteiten hebben die in Europa meer tot uiting komen. Neem nu de goal van Skov Olsen op Lugano: hij komt naar binnen, schiet en scoort. In België gebeurt dat amper nog, want hier weten ze dat. In Europa gaan ploegen meer uit van eigen kwaliteit, terwijl teams in de Jupiler Pro League vooral de kwaliteiten van tegenstanders afbreken.”

Wanneer het voetballend niet lukt, wordt dat vaak onvoldoende gecompenseerd met strijd en vechtlust.
“Onze kleedkamer puilt inderdaad niet uit met zulke profielen. Union heeft dat meer, die vechtlust en die omschakeling vanuit een stugge verdediging. Onze jongens willen aanvallen, mooi voetbal brengen en winnen. Want we zijn Club Brugge. Maar dat lukt niet altijd. Anderzijds brengen onze tegenstanders altijd dat tikkeltje meer tegen Club: voor hen is dat de wedstrijd van het jaar. We zijn de grote vijand. Op zulke momenten moeten we vooral stabiel blijven. En in eerste instantie niet verliezen. Ik vind nog steeds dat we een van de beste kernen in België hebben. Maar we moeten elke wedstrijd ook met de nodige strijd aanvatten. Tegen Cercle hebben we dat bijvoorbeeld heel goed gedaan.”

Moet je dan meer ‘strijders’ aantrekken of je kern meer specifiek samenstellen in functie van onze moeilijke competitie?
“Dat is niet eenvoudig. Nogmaals: we zijn Club Brugge. Wij willen ons tonen in Europa én kampioen spelen, het liefst met mooi voetbal. Verdedigen en dan omschakelen: dat is Club niet, want wij maken het spel. Onder Schreuder hebben we zo de titel behaald. Sprankelend was het toen niet, maar wel effectief. Daarom is het zo belangrijk dat we een evenwicht vinden en geen omschakelingen of stilstaande fases weggeven waaruit de tegenstander kan scoren. Kijk naar Antwerp: daar willen ze dit seizoen ook de volgende stap zetten. En afstappen van het voetbal van vorig seizoen. Maar dat blijkt allemaal niet zo eenvoudig.”

Eerlijk: nieuwkomers als Thiago, Skoras en Vetlesen rechtvaardigen hun zware transferprijs momenteel nog niet.
“Hetzelfde verhaal: in Europa lukt dat wel, maar in België worden ze vooral afgestopt omdat ze spelers van Club Brugge zijn. Voor hen is dat een nieuwe situatie. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat ze allemaal hun specifieke kwaliteiten hebben. En ze willen die graag tonen, maar ze moeten zich aanpassen aan de manier waarop ze hier benaderd worden. Vaak zal dat niet gepaard gaan met mooi, frivool voetbal.”

Club betaalt stevig door voor jonge, onbekende spelers, terwijl anderlecht ‘amper’ vier miljoen neertelt voor Thorgan Hazard. Dat stuit op onbegrip.
“Dat zijn de omstandigheden en de specifieke situatie van een club. De vraag is: kan Club Brugge Hazard ook halen voor vier miljoen? Wanneer Club komt aankloppen, gaat de prijs vaak omhoog. Vergelijk het met een rijke zakenman die een huis wil kopen: dat zal ook een prijs à la tête du client zijn. En dan is er ook nog het feit dat het businessmodel hier gebaseerd is op doorverkoop van jonge spelers met meerwaarde én dat Club financieel erg gezond is. Dat speelt allemaal mee. Op de positie van Thorgan zochten we ook niet direct iemand.”

Zo’n ervaren profiel zorgt wel voor een enorme meerwaarde. Net zoals jij vier jaar geleden overkwam van Liverpool.
“Dat heeft inderdaad iets teweeggebracht. Je kan discussiëren of we zo iemand nodig hebben, maar die speler moet ook beschikbaar zijn. Profielen als Alderweireld of Vertonghen, die zouden we op korte termijn, of de komende jaren, wel kunnen gebruiken. Maar die zijn niet dik gezaaid.”

Je noemt ze zelf bij naam. Beiden waren in de zomer van 2022 nochtans op de markt.
“Het zou een goede toevoeging zijn geweest voor onze kleedkamer. En dan vooral om anderen beter te laten voetballen. Maar de vraag is opnieuw: waren zij ook haalbaar voor Club Brugge?”

Alderweireld wou bijvoorbeeld écht terug naar Antwerpen.
“Ik ga niet in op de specifieke omstandigheden van Jan en Toby, maar ik weet wel wat er achter zit.”

Is de plotse heropstanding van anderlecht onverwacht voor jullie?
“In juni misschien wel, maar op het einde van de transferperiode niet meer, hè. Als je ziet wat ze gehaald hebben. Zoals je zelf aanhaalt: ze doen het met realisme en maturiteit. In de Jupiler Pro League kan dat succes opleveren, zeker als je geen Europees speelt.”

Er werd al heel wat gezegd en geschreven over je verdediging. Jullie slikken te veel goals. Is er versterking nodig in de winterstop?
“Dat hangt af van de ontwikkeling van Spileers en Ordonez. Kijk: we zitten met een aantal jonge verdedigers met veel voetballende kwaliteiten. Ze trekken graag naar voren, willen aanvallen en gevaarlijk zijn. Meijer, De Cuyper, Buchanan, Sabbe, zelfs Spileers. Zij zijn de toekomst van Club — naast de ervaren Mechele, die àltijd zijn match speelt. Maar als we constant aanvallen, worden we kwetsbaar achterin. Dus daar moeten we nog een beter evenwicht zoeken, ook al moeten zij dan inbinden op hun geliefde spel. Ik zoek de oplossing liever intern, journalisten, analisten en fans doen dat meestal extern. (grijnst) Een transfer biedt nooit garantie op beter, want ook nieuwelingen moeten mee in hetzelfde verhaal.”

Geeft Club daarom beter Deila voldoende tijd om de stabiliteit te garanderen?
“Dat vind ik wel. Drie trainers in één seizoen, zoals vorig jaar: dat heeft ons niet geholpen. Ook dat proces heeft tijd nodig. In Europa kwamen zijn accenten ook al beter tot uiting, terwijl dat in België nog moeilijker loopt. We spreken veel met elkaar. Ik vind dat we de laatste wedstrijden al stappen hebben gezet.”

Weegt het op de kleedkamer dat Club Brugge te koop staat?
“Helemaal niet: voetbal wordt vandaag gespeeld, en elke dag kan er iets veranderen. Dat leeft totaal niet bij de spelers. Ik zal daar misschien eens over nadenken, maar onze jonge gasten zijn bezig met het uitbouwen van hun carrière.”

Het valt op dat Vincent Mannaert minder nadrukkelijk op de voorgrond treedt. Hij kwam de spelers vroeger wel eens op hun plichten wijzen in de kleedkamer.
“Dat is nu niet anders. Voor de wedstrijd tegen Lugano heeft Vincent ook nog een speech gegeven in de kleedkamer. Ik heb niet het gevoel dat er iets anders bezig is. Zowel Vincent als Bart (Verhaeghe, red.) staan er wanneer het moet.”

Klopte Simon Mignolet, als bepalende figuur in de kleedkamer, vaker op tafel dit seizoen?
“Ik heb het laatst nog gezegd: voor de camera’s ga ik nooit grote woorden gebruiken. Hans (Vanaken, red.) trouwens ook niet. We zijn minzame Limburgers, hè. (lacht) Maar binnenskamers proberen we wel ons ding te doen. Na Kortrijk en Union heb ik mijn zegje gedaan. Om de jongens wakker te schudden. Soms doe ik dat met iets meer intensiteit, andere keren gaat dat op een meer pedagogische manier.”

Club Brugge doet dit seizoen (niet meer) mee voor de titel: met welke stelling ga je akkoord?
(denkt na) “Dat zal moeten blijken. Ik ben niet de man die nu naar tabellen kijkt. Tegelijk blijf ik realistisch. We moeten de situatie dringend omkeren. En dat kan alleen door een reeks neer te zetten.”

Anderzijds zijn jullie nog steeds op drie fronten actief. Zoals eerder aangehaald: Club Brugge is meer dan ooit een ploeg met twee gezichten. Ver geraken in de Conference League kan veel goedmaken.
“En eigenlijk hadden we met Osasuna deze zomer de moeilijkste laatste voorronde van alle Belgische ploegen, en dat voor een ticket in de Conference League. Ook onze groep was allesbehalve een sinecure. We moeten eerlijk zijn: we hebben dat goed gedaan. Maar of we écht ver kunnen raken, zal afhangen van de loting. Na de winterstop kan het in twee wedstrijden snel over en uit zijn.”
Sanders
Invaller
Berichten: 997
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [88.] Simon Mignolet

Bericht door Sanders »

Een interessant interview, waarin Mignolet de zaken aanhaalt die wij ook wel zien.
Maar dan op zijn typisch nuchtere manier. Zonder zich op te winden, kan je tussen de lijnen wel begrijpen dat hij ook niet tevreden is met het niveau dat we momenteel halen.
Plaats reactie