wedstrijden Club Brugge

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
macfall
Jeugdspeler
Berichten: 141
Lid geworden op: 25 jan 2021, 15:25

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door macfall »

Als je het voetbal van de afgelopen weken bekijkt, dan kan je eigenlijk alleen maar vast stellen dat clement het bij het rechte eind had eigenlijk voor nieuwjaar, alé zijn keuzes van toen zijn nu toch beter te begrijpen
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3434
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

Kevinho schreef: 07 feb 2022, 13:08 Jammer dat ik 2 jaar versleten moest worden voor negatieveling. Zag dit zo aankomen. Reorganisatie van onze sportieve cel dringt zich echt wel op. Gisteren was het weer naïf Hollands voetbal met de deuren wagenwijd open vanachter. Haal uit deze kern CDK weg en we spelen geen top 4. Nieuwe aanwinsten zijn beide niet gemaakt voor 3-5-2 dat ziet een blinde. ( Tajon en Skov).
Stop eens met spelers afschrijven nog vooraleer je ze deftig aan het werk gezien hebt. Tajon speelde eind januari bij zijn nationale ploeg nog RM in 3-4-3 en gaf in die rol een assist tegen Honduras, als ik me niet vergis. Skov speelde op 1 december vorig jaar op de RM in een 3-5-2 tegen AS Roma (1-0 voor Bologna). Als onze scouting op één vlak het ene na het andere succes heeft behaald, dan is het wel bij het aantrekken van vleugelspelers. Enig krediet lijkt me dus op zijn plaats. En soms hadden die vleugelspelers wat tijd nodig om te wennen aan het tempo en fysieke karakter van onze JPL, aan het feit dat coaches hier al eens vragen om mee te verdedigen, om automatismen op te doen. Dat laatste wordt natuurlijk niet vergemakkelijkt doordat élke speler in onze kern momenteel (opnieuw) wat op zoek is naar die automatismen, gelet op de nieuwe trainer die andere zaken wil implementeren.

Ik ben zelf ook benieuwd hoe ze zich hier gaan ontwikkelen, maar ze moeten wel eerst de kans krijgen.
Kevinho
Profvoetballer
Berichten: 328
Lid geworden op: 21 apr 2021, 23:19

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Kevinho »

IsO schreef: 07 feb 2022, 16:48
Kevinho schreef: 07 feb 2022, 13:08 Jammer dat ik 2 jaar versleten moest worden voor negatieveling. Zag dit zo aankomen. Reorganisatie van onze sportieve cel dringt zich echt wel op. Gisteren was het weer naïf Hollands voetbal met de deuren wagenwijd open vanachter. Haal uit deze kern CDK weg en we spelen geen top 4. Nieuwe aanwinsten zijn beide niet gemaakt voor 3-5-2 dat ziet een blinde. ( Tajon en Skov).
Stop eens met spelers afschrijven nog vooraleer je ze deftig aan het werk gezien hebt. Tajon speelde eind januari bij zijn nationale ploeg nog RM in 3-4-3 en gaf in die rol een assist tegen Honduras, als ik me niet vergis. Skov speelde op 1 december vorig jaar op de RM in een 3-5-2 tegen AS Roma (1-0 voor Bologna). Als onze scouting op één vlak het ene na het andere succes heeft behaald, dan is het wel bij het aantrekken van vleugelspelers. Enig krediet lijkt me dus op zijn plaats. En soms hadden die vleugelspelers wat tijd nodig om te wennen aan het tempo en fysieke karakter van onze JPL, aan het feit dat coaches hier al eens vragen om mee te verdedigen, om automatismen op te doen. Dat laatste wordt natuurlijk niet vergemakkelijkt doordat élke speler in onze kern momenteel (opnieuw) wat op zoek is naar die automatismen, gelet op de nieuwe trainer die andere zaken wil implementeren.

Ik ben zelf ook benieuwd hoe ze zich hier gaan ontwikkelen, maar ze moeten wel eerst de kans krijgen.
Ik schrijf ze niet af en ze krijgen 300% hun kans en vertrouwen . Alleen zijn het beide spelers die het meeste tot hun recht komen in een driemansvoorhoede . Beide hebben niet het potentieel nog de fysiek om die flank alleen te doen…
Yago
Belofte
Berichten: 228
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:29

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Yago »

Om er toch nog eens op terug te komen, en zoals ze net ook zeiden in Extra Time: Schreuder begint te beseffen dat Clement goede redenen had om Dost en Vormer uit de ploeg te houden, maar dat duurt erg lang. Dat hij ze nu 2x aan de rust vervangt is natuurlijk niet ideaal.

Even optellen wat er allemaal mis ging in de laatste matchen:

1) We spelen veel te traag en zonder enige vorm van haast, ook al staan we achter. Niet genoeg intensiteit, weinig diepgang, weinig beweging voorin. Dit lijkt deels op instructie van de coach te zijn (was het Mechele die na winterstage zei dat Schreuder van hen een tragere/geduldigere opbouw verwachtte?). Dit kan al een stuk beter door gewoon de pionnen/formatie te veranderen (zie volgende punten), maar mogelijk ook een structureel probleem.

2) Dost voorin werkt gewoon niet. We hebben daar snelheid en beweging nodig, anders geraken we nergens met ons getik aan wandeltempo. Gebrekkig in de opbouw, duikt niet in de rug van een verdediging.

3) Adamyan lijkt hard te werken, maar dat kan nooit voldoende zijn. Dit is ook deels omdat ik nooit fan ben geweest van oude bekenden van een trainer halen (meestal is dat geen succes), maar dit zie ik ook niet als oplossing. Blijft over: De Ketelaere weer voorin.

4) Kunnen we aub spelers gewoon op hun beste positie laten staan? Vanaken moet achter de spits staan waar hij meer invloed heeft op ons spel en verdedigingen open kan splijten, niet op de 6 om balletjes te geven aan onze wingbacks. Rits heeft niets te zoeken achter de spits waar zijn toch niet perfecte techniek ons hindert, maar is altijd heel nuttig geweest als werkkracht voor de verdediging, en met lopende acties vanuit het middenveld.

5) Daarop aansluitend, en ik vrees dat ik hiermee Kevinho bijtreed, we hebben niet het personeel voor een 3-5-2. Ik ga me niet uitlaten over onze nieuwe spelers (geen idee hoe hen dat past), maar ik heb het hier over onze vaste spelers. Je beperkt Lang enorm als je hem op de wingback posteert; Lang moet vrijheid krijgen om acties te maken richting doel, om te zwerven naar het middenveld of de andere vleugel, niet om de zijlijn af te lopen (+ defensief allerminst optimaal). Mata is een geweldige rechtsback als die mee mag opkomen, die heel belangrijk kan zijn voor ons in de aanval; je haalt zoveel uit ons spel als je hem centraal posteert. Ook wil ik er op wijzen dat we niet aan 2 goede centrale verdedigers komen momenteel, dus vind ik het nogal vreemd dat Schreuder er zo op staat er 3 te zetten.

Als je het mij vraagt ligt de oplossing voor de hand: 4-3-3. Mignolet/Mata, Hendry, Mechele, Sobol/Balanta, Rits, Vanaken/Lang, De Ketelaere, Buchanan*

*wissel op rechts tussen Buchanan/Olsen/misschien Sandra tot je de beste combinatie hebt. Ricca voor Sobol en Nsoki voor Mechele kan je ook aanpassen/roteren op basis van hun prestaties, haal Mbamba er terug bij en met hem en Vormer heb je extra mogelijkheden voor het middenveld. Eventueel zet je daar ook eens Sandra naast Vanaken tegen zwakke ploegen als je aanvallend wilt domineren.
LaurensVS
Belofte
Berichten: 210
Lid geworden op: 28 jan 2020, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door LaurensVS »

Yago schreef: 07 feb 2022, 23:32 Om er toch nog eens op terug te komen, en zoals ze net ook zeiden in Extra Time: Schreuder begint te beseffen dat Clement goede redenen had om Dost en Vormer uit de ploeg te houden, maar dat duurt erg lang. Dat hij ze nu 2x aan de rust vervangt is natuurlijk niet ideaal.

Even optellen wat er allemaal mis ging in de laatste matchen:

1) We spelen veel te traag en zonder enige vorm van haast, ook al staan we achter. Niet genoeg intensiteit, weinig diepgang, weinig beweging voorin. Dit lijkt deels op instructie van de coach te zijn (was het Mechele die na winterstage zei dat Schreuder van hen een tragere/geduldigere opbouw verwachtte?). Dit kan al een stuk beter door gewoon de pionnen/formatie te veranderen (zie volgende punten), maar mogelijk ook een structureel probleem.

2) Dost voorin werkt gewoon niet. We hebben daar snelheid en beweging nodig, anders geraken we nergens met ons getik aan wandeltempo. Gebrekkig in de opbouw, duikt niet in de rug van een verdediging.

3) Adamyan lijkt hard te werken, maar dat kan nooit voldoende zijn. Dit is ook deels omdat ik nooit fan ben geweest van oude bekenden van een trainer halen (meestal is dat geen succes), maar dit zie ik ook niet als oplossing. Blijft over: De Ketelaere weer voorin.

4) Kunnen we aub spelers gewoon op hun beste positie laten staan? Vanaken moet achter de spits staan waar hij meer invloed heeft op ons spel en verdedigingen open kan splijten, niet op de 6 om balletjes te geven aan onze wingbacks. Rits heeft niets te zoeken achter de spits waar zijn toch niet perfecte techniek ons hindert, maar is altijd heel nuttig geweest als werkkracht voor de verdediging, en met lopende acties vanuit het middenveld.

5) Daarop aansluitend, en ik vrees dat ik hiermee Kevinho bijtreed, we hebben niet het personeel voor een 3-5-2. Ik ga me niet uitlaten over onze nieuwe spelers (geen idee hoe hen dat past), maar ik heb het hier over onze vaste spelers. Je beperkt Lang enorm als je hem op de wingback posteert; Lang moet vrijheid krijgen om acties te maken richting doel, om te zwerven naar het middenveld of de andere vleugel, niet om de zijlijn af te lopen (+ defensief allerminst optimaal). Mata is een geweldige rechtsback als die mee mag opkomen, die heel belangrijk kan zijn voor ons in de aanval; je haalt zoveel uit ons spel als je hem centraal posteert. Ook wil ik er op wijzen dat we niet aan 2 goede centrale verdedigers komen momenteel, dus vind ik het nogal vreemd dat Schreuder er zo op staat er 3 te zetten.

Als je het mij vraagt ligt de oplossing voor de hand: 4-3-3. Mignolet/Mata, Hendry, Mechele, Sobol/Balanta, Rits, Vanaken/Lang, De Ketelaere, Buchanan*

*wissel op rechts tussen Buchanan/Olsen/misschien Sandra tot je de beste combinatie hebt. Ricca voor Sobol en Nsoki voor Mechele kan je ook aanpassen/roteren op basis van hun prestaties, haal Mbamba er terug bij en met hem en Vormer heb je extra mogelijkheden voor het middenveld. Eventueel zet je daar ook eens Sandra naast Vanaken tegen zwakke ploegen als je aanvallend wilt domineren.
100% akkoord. Als wij, simpele boerkes op een forum, dit zien, moet het toch voor iemand die daar dag in dag uit mee bezig is ook niet onmogelijk zijn?
Aub Alfred, gebruik uw verstand.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1961
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door t4nd »

Kevinho schreef: 07 feb 2022, 13:08 Jammer dat ik 2 jaar versleten moest worden voor negatieveling. Zag dit zo aankomen. Reorganisatie van onze sportieve cel dringt zich echt wel op. Gisteren was het weer naïf Hollands voetbal met de deuren wagenwijd open vanachter. Haal uit deze kern CDK weg en we spelen geen top 4. Nieuwe aanwinsten zijn beide niet gemaakt voor 3-5-2 dat ziet een blinde. ( Tajon en Skov).
Het draait inderdaad al een tijdje niet geweldig, maar de conclusie die je maakt kan je ook doortrekken naar vorige seizoenen én andere ploegen...

Haal vorig seizoen Lang eruit en we spelen geen kampioen.
Haal vorig seizoen bij anderlecht Nmecha eruit en ze halen geen top-8.
Haal vorig seizoen bij Genk Onuachu eruit en ze halen geen top-4.
...

Net daarom heb ik op dit moment wel vertrouwen in Schreuder. Je ziet dat hij een team wil samenstellen en vanuit de organisatie van de ploeg wil spelen. Niet afgaan op flitsen dus, maar wél als ploeg de tegenstander uit verband spelen. Hij is nog enorm zoekende wat alle wissels verklaart. De pers focust hier uiteraard op (clickbait), maar ik geef ons een grotere kans om op deze manier hoog te eindigen dan als we enkel op flitsen blijven vertrouwen.
LaurensVS
Belofte
Berichten: 210
Lid geworden op: 28 jan 2020, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door LaurensVS »

t4nd schreef: 08 feb 2022, 09:19
Kevinho schreef: 07 feb 2022, 13:08 Jammer dat ik 2 jaar versleten moest worden voor negatieveling. Zag dit zo aankomen. Reorganisatie van onze sportieve cel dringt zich echt wel op. Gisteren was het weer naïf Hollands voetbal met de deuren wagenwijd open vanachter. Haal uit deze kern CDK weg en we spelen geen top 4. Nieuwe aanwinsten zijn beide niet gemaakt voor 3-5-2 dat ziet een blinde. ( Tajon en Skov).
Het draait inderdaad al een tijdje niet geweldig, maar de conclusie die je maakt kan je ook doortrekken naar vorige seizoenen én andere ploegen...

Haal vorig seizoen Lang eruit en we spelen geen kampioen.
Haal vorig seizoen bij anderlecht Nmecha eruit en ze halen geen top-8.
Haal vorig seizoen bij Genk Onuachu eruit en ze halen geen top-4.
...

Net daarom heb ik op dit moment wel vertrouwen in Schreuder. Je ziet dat hij een team wil samenstellen en vanuit de organisatie van de ploeg wil spelen. Niet afgaan op flitsen dus, maar wél als ploeg de tegenstander uit verband spelen. Hij is nog enorm zoekende wat alle wissels verklaart. De pers focust hier uiteraard op (clickbait), maar ik geef ons een grotere kans om op deze manier hoog te eindigen dan als we enkel op flitsen blijven vertrouwen.
Maar is dit iets dat je mid season moet doen?
Zou hij niet beter bouwen op hetgeen er onder Phille al stond en enkel wat eigen accenten toevoegen? Het is zo dat bijvoorbeeld Thalhammer de motor ad praat heeft gekregen bij Cercle.
De teneur was dat onder Phille, de citroen uitgeperst was. Want het was dezelfde ploeg die ooit alles domineerde. Zou het dan niet beter zijn om aan de details te werken ipv alles om te gooien? Want de ploeg kan het he.
Het warm water uitvinden mag hij van mij zeker doen, maar doe dat dan deze zomer als je een volledige voorbereiding hebt.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1961
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door t4nd »

Volgens mij is het grootste probleem dat we dit seizoen (en het vorige eigenlijk ook) iets te veel afhankelijk waren van de klasseflitsen van Charles, Noa & Hans. Als de defensie dan écht goed staat en we weinig tegendoelpunten krijgen is het voldoende om matchen te winnen. Dit seizoen draait het niet in de defensie, en dan zijn flitsen ook te weinig om het op te vangen. Vandaar dat ik vermoed dat Alfred met meer druk wil spelen, zodat we de bal sneller veroveren en gewoon ook meer hebben. Hoe minder de tegenstander de bal heeft, hoe minder kans hij heeft om te scoren - letterlijk zijn woorden.
't Probleem is dat hij met zijn veldbezetting onze flits-spelers meer uit de match haalt op dit moment dus ik hoop dat hij daar een verschuiving in doet. Of we nu met 3 of 4 achteraan spelen boeit me zelfs niet - ik ben het trouwens niet eens met de opmerking dat we er de spelers niet voor hebben. Feit is dat we die druk moeten proberen aanhouden en daar loopt het nog te vaak fout waardoor de tegenstander eruit kan komen. Doordat de flitsspelers meer naar achteren staan kunnen ze ook minder flitsen wat tot gevolg heeft dat we veel de bal hebben maar er weinig mee doen.

Mijn 3-5-2 zou trouwens zijn : Mignolet // Nsoki - Hendry - Odoi // Buchanan - Balanta - Vormer - Vanaken - Mata // De Ketelaere - Lang
-> Waarbij in de driehoek op het middenveld Vanaken de diepste man is, Balanta de meest defensieve en Vormer er ergens tussen loopt.
FCBrugesawayoflife
Jeugdspeler
Berichten: 174
Lid geworden op: 30 mei 2016, 11:08

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door FCBrugesawayoflife »

t4nd schreef: 08 feb 2022, 09:19
Kevinho schreef: 07 feb 2022, 13:08 Jammer dat ik 2 jaar versleten moest worden voor negatieveling. Zag dit zo aankomen. Reorganisatie van onze sportieve cel dringt zich echt wel op. Gisteren was het weer naïf Hollands voetbal met de deuren wagenwijd open vanachter. Haal uit deze kern CDK weg en we spelen geen top 4. Nieuwe aanwinsten zijn beide niet gemaakt voor 3-5-2 dat ziet een blinde. ( Tajon en Skov).
Het draait inderdaad al een tijdje niet geweldig, maar de conclusie die je maakt kan je ook doortrekken naar vorige seizoenen én andere ploegen...

Haal vorig seizoen Lang eruit en we spelen geen kampioen.
Haal vorig seizoen bij anderlecht Nmecha eruit en ze halen geen top-8.
Haal vorig seizoen bij Genk Onuachu eruit en ze halen geen top-4.
...

Net daarom heb ik op dit moment wel vertrouwen in Schreuder. Je ziet dat hij een team wil samenstellen en vanuit de organisatie van de ploeg wil spelen. Niet afgaan op flitsen dus, maar wél als ploeg de tegenstander uit verband spelen. Hij is nog enorm zoekende wat alle wissels verklaart. De pers focust hier uiteraard op (clickbait), maar ik geef ons een grotere kans om op deze manier hoog te eindigen dan als we enkel op flitsen blijven vertrouwen.
Spelers als Lang, Nmecha en Onuachu ga je als ploeg altijd nodig hebben om kampioen te worden. Hetzelfde geldt voor Union op dit moment. Neem daar Vanzeir en/of Undav weg en die mannen staan misschien 5e of 6e.. Kampioen word je nooit op basis van flitsen alleen. Ja, je zal enkele matchen op een seizoen hebben die je wint omwille van die ene flits maar die spelers draaien ook alleen maar goed als de ploeg ook goed draait. Wat ik dus eigenlijk gewoon wil zeggen is dat je sowieso altijd als ploeg hoog (kampioen dus) eindigt.

Peter VDB merkte gisteren op in Extra Time dat het bij ons soms lijkt op anderlecht van de voorbije jaren en daar moet ik hem wel in volgen. Veel balbezit met weinig diepgang en vooral veel getreuzel aan de bal. Spelers die verkeerd gebruikt worden (wisten we eigenlijk al op voorhand), spelers die niet weten waar ze moeten lopen (ergens logisch ook), een verdediging die bij elke gevaarlijke bal het in hun broek doet.. Geeft mij ook een serieus Adrie Koster gehalte. De sympathieke Nederlander die mooi voetbal wil brengen en die het mooi verwoord voor de camera maar waarmee je gewoon niet vooruit mee geraakt.

Nee, voorlopig zie ik het ook niet in Schreuder. Alles wat we gelezen hebben op voorhand komt op dit moment ook gewoon uit. Spelen we dan beter voetbal als onder Clement? Nee.. Anders ja maar beter alleszins niet. Hij moet het gewoon simpel houden. Het is nu niet de moment om vanalles en nog wat te zitten uitproberen.

Ik geef hem wel nog alle kansen is hier ook nog altijd maar een 2tal maanden maar ben toch ook blij dat hij maar een contract heeft van 1,5 jaar.
Vakie 214
Nakamba30
Jeugdspeler
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 sep 2020, 07:30

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Nakamba30 »

Hollandse school kan je het moeilijk noemen é want dat is 4-3-3
Yago
Belofte
Berichten: 228
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:29

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Yago »

t4nd schreef: 08 feb 2022, 10:48 Volgens mij is het grootste probleem dat we dit seizoen (en het vorige eigenlijk ook) iets te veel afhankelijk waren van de klasseflitsen van Charles, Noa & Hans. Als de defensie dan écht goed staat en we weinig tegendoelpunten krijgen is het voldoende om matchen te winnen. Dit seizoen draait het niet in de defensie, en dan zijn flitsen ook te weinig om het op te vangen. Vandaar dat ik vermoed dat Alfred met meer druk wil spelen, zodat we de bal sneller veroveren en gewoon ook meer hebben. Hoe minder de tegenstander de bal heeft, hoe minder kans hij heeft om te scoren - letterlijk zijn woorden.
't Probleem is dat hij met zijn veldbezetting onze flits-spelers meer uit de match haalt op dit moment dus ik hoop dat hij daar een verschuiving in doet. Of we nu met 3 of 4 achteraan spelen boeit me zelfs niet - ik ben het trouwens niet eens met de opmerking dat we er de spelers niet voor hebben. Feit is dat we die druk moeten proberen aanhouden en daar loopt het nog te vaak fout waardoor de tegenstander eruit kan komen. Doordat de flitsspelers meer naar achteren staan kunnen ze ook minder flitsen wat tot gevolg heeft dat we veel de bal hebben maar er weinig mee doen.

Mijn 3-5-2 zou trouwens zijn : Mignolet // Nsoki - Hendry - Odoi // Buchanan - Balanta - Vormer - Vanaken - Mata // De Ketelaere - Lang
-> Waarbij in de driehoek op het middenveld Vanaken de diepste man is, Balanta de meest defensieve en Vormer er ergens tussen loopt.
Maar zijn we nu nog niet meer afhankelijk voor klasseflitsen (vooral van CDK, zoals je zegt zijn Lang en Vanaken uit het plaatje gehaald) dan voordien? Ik zie weinig uitgespeelde echte kansen, om eerlijk te zijn. Ik ben het er ook niet mee eens dat we enkel op klasseflitsen teerden onder Clement; voor grote delen van dat laatste half jaar wel, omdat het toen niet liep en we daarop moesten terugvallen - maar in vorige seizoenen en in onze CL wedstrijden zag je toch een collectief geheel met een heel goede tactische basis - iedereen die samen druk ging zetten, overal bewegende spelers en snelle passing, waarmee we tegen PSG en Leipzig de betere ploeg waren. Ik durf zelfs te stellen dat er tactisch veel meer stond dan nu - als je eens goed knippert kan je misschien zien wat Schreuder's bedoeling is, maar het komt er voor geen meter uit en we lijken helemaal geen idee te hebben waarmee we bezig zijn. Onder Clement was er juist altijd veel meer druk naar voren, en was de balcirculatie juist sneller. Schreuder legt inderdaad meer nadruk op balbezit - maar dat is omdat hij wilt dat de spelers zo voorzichtig mogelijk spelen in balbezit, waardoor alles trager gaat, waardoor we zelden door een verdediging komen. Dus ja, balbezit - ten koste van kansen. Dat lijkt me allerminst een verbetering.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1961
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door t4nd »

In de CL-matchen hadden we een tactisch plan, in de competitie niet. Daar was het ook wat rondspelen en hopen op een geniale ingeving. Punt is dat die ingeving er vaak wel uitkwam, en hoe sneller in de match hoe 'beter' we speelden omdat we dan ruimte kregen van de tegenstander.

En ja, Vanaken staat momenteel te laag en Lang was er door corona even niet bij. Schreuder moet daar inderdaad op aanpassen, maar je kan het hem niet kwalijk nemen dat hij zaken zelf wil proberen. Hij zou nu gewoon naar een type-opstelling moeten gaan en die ook even laten staan zodat we wat automatismen creëren. Dan kan je met de spelers die we hebben makkelijk in een 3-5-2 of 4-3-3 of whatever spelen én domineren.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3434
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

Artikel in S/VM:
[spoiler]
Veel passes, weinig marge: waar gaat Club heen onder Schreuder?

Guillaume Gautier
Journalist bij Sport/Voetbalmagazine en Sport/Footmagazine.

Na zes matchen onder de nieuwe Nederlandse coach lijkt de regerende landskampioen kwetsbaarder dan ooit. Analyse van een project dat nog heel wat tijd lijkt te kosten.

Voor een Nederlander moet een verblijf in Barcelona aanvoelen als een pelgrimstocht. Toen Alfred Schreuder naast coach Ronald Koeman op de Catalaanse bank zat, moet hij zeker een beeld van Johan Cruyff in zijn achterhoofd hebben gehad. Bij zijn eerste wedstrijd voor Club Brugge maakte Schreuder namelijk ook gebruik van het cruyffisme, waarbij de regels net zo onbetwistbaar lijken als wiskundige wetten. Tegen STVV, de eerste wedstrijd van het nieuwe blauw-zwart, won het met 867 passes en een balbezit van 73%. 'Als je zoveel de bal hebt, heeft de tegenstander maar 27% kans om te scoren. Zo simpel is het', klonk het bij de Nederlander na zijn debuut.

Maar eigenlijk is dat niet zo simpel. Als dat wel zo was, dan zou Club met een gemiddelde van 61% balbezit meer dan de helft van zijn wedstrijden moeten winnen. De waarheid staat echter van de theorie van de Brugse coach, met een Club dat in vijf wedstrijden maar 8/15 pakte en zijn eerste nederlaag leed tegen KAA Gent vorig weekend. Het nieuwe evenwicht is nog niet gevonden. Hans Vanaken, die de slag om het middenveld verloor tegen de Buffalo's, kon dat dit weekend alleen maar vaststellen. 'De coach zoekt nog naar het beste systeem', klonk het.

Minder goals tegen

Net zoals Philippe Clement, heeft Club wat marge verloren. Door Ruud Vormer voor de verdediging te plaatsen als een nummer 6, werd de defensie wat aan zijn lot overgelaten maar door de kwaliteiten van Brandon Mechele, Clinton Mata en Jack Hendry bleef de schade beperkt. Het gemiddeld aantal kansen dat blauw-zwart tegen kreeg onder Clement, blijft hetzelfde onder Schreuder: 3,57 schoten op doel en 1,2 expected goals tegen onder Clement tegen 3,67 en 1,24 onder de Nederlander.

De eerste opdracht van Schreuder leek om aanvallend naar nieuwe oplossingen te zoeken, omdat de ploeg te veel vertrouwde op individuele kwaliteiten. Maar het is achterin dat hij zijn stempel wist te drukken. Club krijgt namelijk gemiddeld minder doelpunten tegen dan onder Clement, mede dankzij een Simon Mignolet die zijn beste vorm lijkt teruggevonden te hebben. Van gemiddeld 2,09 goals in eigen doel, ging de ploeg naar 1,17. En ook het aantal expected goals tegen ging naar beneden, zij het wel minder brutaal van 2,06 naar 1,83.

Waar is Vanaken?

De organisatie lijkt dus goed te zitten, maar vooraan ontbreekt het aan kansen en snelheid. Door het buitensporige balbezit en een te trage balwisseling, kan Club niet snel omschakelen en blijft het afhankelijk van individuele klasse. Daarvoor werd echter de driemansverdediging in het leven geroepen, maar dat effect blijft voorlopig uit. En dat in een kern waar er opnieuw een aantal wingers zijn bijgekomen, maar elk een eigen profiel. Noa Lang en Tajon Buchanan lijkt het niet te lukken om de verdediging angst in te boezemen, terwijl Andreas Skov Olsen zich dan weer comfortabeler lijkt te voelen in een 4-2-3-1 waarin hij tussen de lijnen kan lopen. Dat systeem werd onder Ivan Leko ingevoerd net na zijn komst in Brugge, maar werd al snel weer losgelaten omdat het de kwaliteiten van Hans Vanaken niet ten goede kwam.

En ook nu lijkt de tweevoudige Gouden Schoen enkele plaatsen te zijn gezakt in de offensieve hiërarchie. Charles De Ketelaere, samen met Vormer, Bas Dost en de wingers, lijkt er nu de touwtjes in handen te hebben. Vanaken, die vroeger voor chaos zorgde bij de tegenstander, moet nu zelf voor evenwicht zorgen bij Club Brugge, zeker sinds de afwezigheid van Eder Balanta. Hij is de incarnatie geworden van een Club dat besloten lijkt de bal altijd in eigen rangen te willen houden, zonder echt te weten waarom. Een ding is zeker: dat Club steeds de bal wil hebben, lijkt vervelender te zijn voor zichzelf dan voor de tegenstander. Wat niet wil zeggen dat de regerende kampioen niet op de goeie weg is. Misschien gaan ze gewoon nog niet snel genoeg.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5330
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Tiki Taka »

Als we nog een sprankeltje hoop willen behouden op de titel, moet er een reeks overwinningen neergezet worden, er is geen foutenmarge meer. Ik zie het echter niet gebeuren en vrees nog voor deelname play-off1 als we dit lamentabele niveau aanhouden.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1961
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door t4nd »

Play off 1 moet normaal wel goed komen, de rest is even triest bezig als wij. De titel wordt lastiger, daarvoor moeten we al hopen dat Union begint te falen en ik vrees eerlijk gezegd dat ze dat niet gaan doen...
Plaats reactie