wedstrijden Club Brugge

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Sanders
Supersub
Berichten: 1168
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Sanders »

Is er iemand dat dit artikel hier kan delen? Is HLN plus

https://www.hln.be/club-brugge/het-voet ... ~a8738767/
FCBrugesawayoflife
Jeugdspeler
Berichten: 174
Lid geworden op: 30 mei 2016, 11:08

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door FCBrugesawayoflife »

Misschien moeten we ook gewoon eens durven toegeven dat er te weinig kwaliteit is in onze kern of laat hij mij anders stellen minder kwaliteit is dan we allemaal denken. Grote bedragen uitgeven staat niet gelijk aan kwaliteit.

Buchanan: Gehaald voor 8 (?) miljoen maar kan geen man voorbij. Heeft wel de snelheid maar is technisch toch niet zo onderlegd. Is ook een enorm opgefokt mannetje waar ik mij wekelijks aan erger. Bij de minste tik wil hij precies elke speler een 'peer op zijn muil' geven. Moet alvast nooit in de Engelse competitie gaan spelen.

Sowah: Tjah.. Wat moet je daar over zeggen? Die jongen zit vol goede wil maar de simpelste passes en controles mislukken bij hem. Is toch wel een 'kleine' schande dat je daar 9 miljoen aan uitgeeft! Akkoord heeft vaak op een positie gespeeld die hem niet echt ligt. Centraal zou hem beter moeten liggen maar daar is het nog belangrijker om balvast te zijn..

Meijer: Weet niet echt wat ik er van moet vinden. Is geen slechte speler maar ook niet top. Brengt met zijn overlaps weinig bij want zijn voorzetten raken amper voorbij de eerste man. Ook verdedigend laat hij toch wat steken vallen. Dan vind ik 6 miljoen toch wel veel. Anderzijds is hij natuurlijk nog jong en is hij hier nog niet zo lang.

Verdedigend stond het gisteren dan wel goed maar opbouwend zijn Mechele en Hendry toch echt een drama. Zet daar druk op en we komen altijd in de problemen. Wat tegenstanders al lang door hebben natuurlijk. Sylla is normaal gezien onze beste verdediger. Maar daar staat dan weer geen kop op. Kan zomaar ineens ontploffen. Nuja is nog jong natuurlijk dus er kan op dat gebied misschien nog wel aan geschaafd worden.

Yaremchuk: Zal wel bepaalde kwaliteiten hebben maar is toch niet de spits die een bal kan bijhouden en zo de ploeg laat opschuiven. Is ook niet de spits die er 20 of meer zal binnenschieten. Zal er hopelijk nog door komen maar die 17 miljoen zal hij toch nooit kunnen rechtvaardigen. Is er ook al 27 dus zijn beste jaren zouden er eigenlijk nu moeten zijn.

Onyedika: Vind ik dan wel weer een hele goeie en heeft ook alles om het te maken in een grotere competitie. Maar heeft iedere wedstrijd wel zijn moment(en) waar hij te nonchalant is of te overmoedig wordt.

Maar wat we misschien wel het meeste missen op dit moment is een ploeg, een groep! Een ploeg die voor elkaar door het vuur wil gaan. Op dit moment zijn het gewoon 11 individuen. En sommige zoals Skov, Jutgla en Buchanan zijn gewoon regelrechte egoïsten. Veelal voor eigen succes gaan ookal staan medespelers beter gepositioneerd. Een type Ruud missen we gewoon enorm, die boel op scherp durft zetten alsook de spelers eens durft aanpakken. Een leider dus.
Vakie 214
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5329
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Tiki Taka »

FCBrugesawayoflife schreef: 06 feb 2023, 15:12 Misschien moeten we ook gewoon eens durven toegeven dat er te weinig kwaliteit is in onze kern of laat hij mij anders stellen minder kwaliteit is dan we allemaal denken. Grote bedragen uitgeven staat niet gelijk aan kwaliteit.

Buchanan: Gehaald voor 8 (?) miljoen maar kan geen man voorbij. Heeft wel de snelheid maar is technisch toch niet zo onderlegd. Is ook een enorm opgefokt mannetje waar ik mij wekelijks aan erger. Bij de minste tik wil hij precies elke speler een 'peer op zijn muil' geven. Moet alvast nooit in de Engelse competitie gaan spelen.

Sowah: Tjah.. Wat moet je daar over zeggen? Die jongen zit vol goede wil maar de simpelste passes en controles mislukken bij hem. Is toch wel een 'kleine' schande dat je daar 9 miljoen aan uitgeeft! Akkoord heeft vaak op een positie gespeeld die hem niet echt ligt. Centraal zou hem beter moeten liggen maar daar is het nog belangrijker om balvast te zijn..

Meijer: Weet niet echt wat ik er van moet vinden. Is geen slechte speler maar ook niet top. Brengt met zijn overlaps weinig bij want zijn voorzetten raken amper voorbij de eerste man. Ook verdedigend laat hij toch wat steken vallen. Dan vind ik 6 miljoen toch wel veel. Anderzijds is hij natuurlijk nog jong en is hij hier nog niet zo lang.

Verdedigend stond het gisteren dan wel goed maar opbouwend zijn Mechele en Hendry toch echt een drama. Zet daar druk op en we komen altijd in de problemen. Wat tegenstanders al lang door hebben natuurlijk. Sylla is normaal gezien onze beste verdediger. Maar daar staat dan weer geen kop op. Kan zomaar ineens ontploffen. Nuja is nog jong natuurlijk dus er kan op dat gebied misschien nog wel aan geschaafd worden.

Yaremchuk: Zal wel bepaalde kwaliteiten hebben maar is toch niet de spits die een bal kan bijhouden en zo de ploeg laat opschuiven. Is ook niet de spits die er 20 of meer zal binnenschieten. Zal er hopelijk nog door komen maar die 17 miljoen zal hij toch nooit kunnen rechtvaardigen. Is er ook al 27 dus zijn beste jaren zouden er eigenlijk nu moeten zijn.

Onyedika: Vind ik dan wel weer een hele goeie en heeft ook alles om het te maken in een grotere competitie. Maar heeft iedere wedstrijd wel zijn moment(en) waar hij te nonchalant is of te overmoedig wordt.

Maar wat we misschien wel het meeste missen op dit moment is een ploeg, een groep! Een ploeg die voor elkaar door het vuur wil gaan. Op dit moment zijn het gewoon 11 individuen. En sommige zoals Skov, Jutgla en Buchanan zijn gewoon regelrechte egoïsten. Veelal voor eigen succes gaan ookal staan medespelers beter gepositioneerd. Een type Ruud missen we gewoon enorm, die boel op scherp durft zetten alsook de spelers eens durft aanpakken. Een leider dus.
Hier sluit ik me 200 % bij aan !
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Peter »

FCBrugesawayoflife schreef: 06 feb 2023, 15:12 Misschien moeten we ook gewoon eens durven toegeven dat er te weinig kwaliteit is in onze kern of laat hij mij anders stellen minder kwaliteit is dan we allemaal denken. Grote bedragen uitgeven staat niet gelijk aan kwaliteit.

Buchanan: Gehaald voor 8 (?) miljoen maar kan geen man voorbij. Heeft wel de snelheid maar is technisch toch niet zo onderlegd. Is ook een enorm opgefokt mannetje waar ik mij wekelijks aan erger. Bij de minste tik wil hij precies elke speler een 'peer op zijn muil' geven. Moet alvast nooit in de Engelse competitie gaan spelen.

Sowah: Tjah.. Wat moet je daar over zeggen? Die jongen zit vol goede wil maar de simpelste passes en controles mislukken bij hem. Is toch wel een 'kleine' schande dat je daar 9 miljoen aan uitgeeft! Akkoord heeft vaak op een positie gespeeld die hem niet echt ligt. Centraal zou hem beter moeten liggen maar daar is het nog belangrijker om balvast te zijn..

Meijer: Weet niet echt wat ik er van moet vinden. Is geen slechte speler maar ook niet top. Brengt met zijn overlaps weinig bij want zijn voorzetten raken amper voorbij de eerste man. Ook verdedigend laat hij toch wat steken vallen. Dan vind ik 6 miljoen toch wel veel. Anderzijds is hij natuurlijk nog jong en is hij hier nog niet zo lang.

Verdedigend stond het gisteren dan wel goed maar opbouwend zijn Mechele en Hendry toch echt een drama. Zet daar druk op en we komen altijd in de problemen. Wat tegenstanders al lang door hebben natuurlijk. Sylla is normaal gezien onze beste verdediger. Maar daar staat dan weer geen kop op. Kan zomaar ineens ontploffen. Nuja is nog jong natuurlijk dus er kan op dat gebied misschien nog wel aan geschaafd worden.

Yaremchuk: Zal wel bepaalde kwaliteiten hebben maar is toch niet de spits die een bal kan bijhouden en zo de ploeg laat opschuiven. Is ook niet de spits die er 20 of meer zal binnenschieten. Zal er hopelijk nog door komen maar die 17 miljoen zal hij toch nooit kunnen rechtvaardigen. Is er ook al 27 dus zijn beste jaren zouden er eigenlijk nu moeten zijn.

Onyedika: Vind ik dan wel weer een hele goeie en heeft ook alles om het te maken in een grotere competitie. Maar heeft iedere wedstrijd wel zijn moment(en) waar hij te nonchalant is of te overmoedig wordt.

Maar wat we misschien wel het meeste missen op dit moment is een ploeg, een groep! Een ploeg die voor elkaar door het vuur wil gaan. Op dit moment zijn het gewoon 11 individuen. En sommige zoals Skov, Jutgla en Buchanan zijn gewoon regelrechte egoïsten. Veelal voor eigen succes gaan ookal staan medespelers beter gepositioneerd. Een type Ruud missen we gewoon enorm, die boel op scherp durft zetten alsook de spelers eens durft aanpakken. Een leider dus.
Buchanan: zit in een mindere periode, staat zelden op "zijn" plaats. Ik vind wel dat hij al matchen gespeeld heeft waarin hij goed is (vs atletico bvb). Loopt inderdaad voortdurend opgefokt rond, iets waar ik mij ook aan erger. Veel verloren energie. Mag van mij eigenlijk stillekes aan beschikken.
Sowah: mooi seizoensbegin, op de enige plaats waar ge hem kunt gebruiken. Verder heb ik er een De Schrijver gevoel bij: goed in een specifieke positie in een formatie die we eigenlijk niet spelen. Heeft voor mij wel een plaats moesten we 3-5-2 spelen.
Meijer: al weken de beste in de verdediging, al zegt dat meer over onze verdediging dan iets anders. Ik vind hem beter dan Sobol. Volgend jaar in competitie met Maxim, lijkt me wel ok.
Yaremchuk: pffff ik blijf hopen, mss tegen beter weten in.
Onyedika: goeie transfer maar de balans in ons middenveld is er nog niet.
Sanders
Supersub
Berichten: 1168
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Sanders »

FCBrugesawayoflife schreef: 06 feb 2023, 15:12 Misschien moeten we ook gewoon eens durven toegeven dat er te weinig kwaliteit is in onze kern of laat hij mij anders stellen minder kwaliteit is dan we allemaal denken. Grote bedragen uitgeven staat niet gelijk aan kwaliteit.

Buchanan: Gehaald voor 8 (?) miljoen maar kan geen man voorbij. Heeft wel de snelheid maar is technisch toch niet zo onderlegd. Is ook een enorm opgefokt mannetje waar ik mij wekelijks aan erger. Bij de minste tik wil hij precies elke speler een 'peer op zijn muil' geven. Moet alvast nooit in de Engelse competitie gaan spelen.

Sowah: Tjah.. Wat moet je daar over zeggen? Die jongen zit vol goede wil maar de simpelste passes en controles mislukken bij hem. Is toch wel een 'kleine' schande dat je daar 9 miljoen aan uitgeeft! Akkoord heeft vaak op een positie gespeeld die hem niet echt ligt. Centraal zou hem beter moeten liggen maar daar is het nog belangrijker om balvast te zijn..

Meijer: Weet niet echt wat ik er van moet vinden. Is geen slechte speler maar ook niet top. Brengt met zijn overlaps weinig bij want zijn voorzetten raken amper voorbij de eerste man. Ook verdedigend laat hij toch wat steken vallen. Dan vind ik 6 miljoen toch wel veel. Anderzijds is hij natuurlijk nog jong en is hij hier nog niet zo lang.

Verdedigend stond het gisteren dan wel goed maar opbouwend zijn Mechele en Hendry toch echt een drama. Zet daar druk op en we komen altijd in de problemen. Wat tegenstanders al lang door hebben natuurlijk. Sylla is normaal gezien onze beste verdediger. Maar daar staat dan weer geen kop op. Kan zomaar ineens ontploffen. Nuja is nog jong natuurlijk dus er kan op dat gebied misschien nog wel aan geschaafd worden.

Yaremchuk: Zal wel bepaalde kwaliteiten hebben maar is toch niet de spits die een bal kan bijhouden en zo de ploeg laat opschuiven. Is ook niet de spits die er 20 of meer zal binnenschieten. Zal er hopelijk nog door komen maar die 17 miljoen zal hij toch nooit kunnen rechtvaardigen. Is er ook al 27 dus zijn beste jaren zouden er eigenlijk nu moeten zijn.

Onyedika: Vind ik dan wel weer een hele goeie en heeft ook alles om het te maken in een grotere competitie. Maar heeft iedere wedstrijd wel zijn moment(en) waar hij te nonchalant is of te overmoedig wordt.

Maar wat we misschien wel het meeste missen op dit moment is een ploeg, een groep! Een ploeg die voor elkaar door het vuur wil gaan. Op dit moment zijn het gewoon 11 individuen. En sommige zoals Skov, Jutgla en Buchanan zijn gewoon regelrechte egoïsten. Veelal voor eigen succes gaan ookal staan medespelers beter gepositioneerd. Een type Ruud missen we gewoon enorm, die boel op scherp durft zetten alsook de spelers eens durft aanpakken. Een leider dus.
Ik heb mij de laatste weken ook al geërgerd aan ons spel, en misschien is de kwaliteit minder dan we zelf geloven. Maar wat is dan de standaard wat voor ons goed genoeg is? Spelers die wekelijks de competitie overstijgen omdat we 3x kampioen zijn? Spelers die meekunnen in 1/8e finales van de CL?
Indien we denken dat dat onze standaard is, dan ga ik er enkelen moeten teleurstellen.

We spelen nog steeds in de JPL. Een opleidings- of doorgangscompetitie. Ons mediacontract is te klein, onze aantrekkingskracht van onze competitie eveneens.
We hebben ook maar 1 rechtstreeks CL-ticket (volgend jaar niet meegerekend), waardoor de titel financieel zeer belangrijk is.
Als een Real, City of Bayern eens tweedes of derdes eindigt, zijn ze nog steeds zeker van de CL-vetpotten. Daarom is het in België een "veel groter" probleem als je uit de top valt. Dus we zitten met beperkte financiële inkomsten. Dan moet je gaan kijken naar uw spelers.

De echt goede spelers slaan onze competitie over. Grosso modo heb je 4 type spelers bij elke club in België. Ten eerste de jongeling waarvan men hoopt dat er meerwaarde op kan bekomen worden (Nusa, Lang, Sylla,...). Ten tweede de directe versterking. Hierbij is de leeftijd minder belangrijk, maar direct rendement des te meer (Nielsen, Odoi, Dost, Adamyan,...). Ten derde de spelers die uit de eigen competitie komen en waarschijnlijk ook nooit hoger gaan dan het niveau van JPL (Mechele, Rits, ook Nielsen,...). Ten vierde heb je spelers die clubs verslijten, vaak rondzwerven en nooit echt lang blijven om verschillende redenen (Ricca, Sobol, Krmencik, Rezaei,...) Die laatste kunnen een directe versterking zijn of evengoed kernvulling.
Onze huidige kern beschikt toch over veel basisspelers die nog jong zijn en dus ervaring missen. We kunnen dus van hen niet verwachten dat ze blijven en voor jaren de competitie zullen overvleugelen. Regelmatige starters als Skov Olsen, Buchanan, Jutgla, Lang, Onyedika, Meijer, Sylla en Sowah zijn nog steeds jonge spelers, waarvan sommigen hier nog maar één of zelfs een half seizoen zijn.
Koppel dit aan een minder vormpeil van Vanaken, Vormer die weg is, Rits die geblesseerd was en Nielsen die na 2 topjaren bij Union, waar hij zo goed als alles speelde aan 100%, zijn eerste dip kende. De kapstok, de constante in het elftal heeft het dit seizoen moeilijk.

Wij kunnen onze beste spelers niet behouden; we kunnen hen financieel en sportief nooit bieden wat de topcompetities kunnen. Maar desondanks had ik deze terugval absoluut niet zien aankomen. Ik had het voor het seizoen nooit geloofd als je mij zou gezegd hebben dat we vierdes zouden staan en al weken aan het krasselen zouden zijn.
Ergens hoop je dat je vertrokken bent na 3x kampioen te spelen en je kan enkele bepalende spelers behouden. Maar het succes heeft ook wel wat zaken weggestoken het laatste anderhalve jaar. Zaken die misschien niet snel genoeg aangepakt zijn geweest.

Maar dan kijk ik naar onze afgelopen transferperiodes (teruggaand tot vorige winter) en ben ik van mening, dat op basis van kwaliteit, dat we een geslaagde transferperiode hebben gehad. Puur op individuele kwaliteiten horen deze jongens bij ons te passen. Dat hebben ze allemaal vroeg of laat al eens bewezen.
Lang heeft ons al vele mooie momenten gegeven. Skov Olsen toonde vorig jaar dat hij een groot wapen was vanop rechts naar binnenkomend. Buchanan is een sneltrein en heeft echt weel een korte beweging in huis. Meijer kan blijven gaan op zijn flank. Sowah heeft drie longen maar past beter centraal met twee spitsen. Yaremchuk heeft duidelijk een vertrouwenscrisis, maar misschien is ook hij beter met een tweede spits bij hem. Sylla heeft al vaak getoond dat hij kan verdedigen. Jutgla weet echt wel de goal staan, soms zelfs opportunistisch. Maar het komt er nu niet meer uit. Waaraan dat ligt, weet ik niet.
Ik weet wel dat onze spelers niet opzettelijk slecht gaan spelen. Je kan eens slecht spelen om een trainer buiten te willen, maar geen 3 maanden.

Ondanks onze kwaliteit is ons spel al veel te lang te steriel, te voorspelbaar, te stilstaand. Waarom is Genk zo moeilijk te verdedigen? Snelheid en positiewissels vooraan. Waarom is Union zo moeilijk te verdedigen? Die blijven constant gaan, vanuit een lager blok waardoor ze hun lopend vermogen (beweging!) kunnen uitspelen. Daarentegen spelen wij in de JPL te voorspelbaar. We willen de bal en we laten de tegenstander in blok komen op hun backlijn. Daarnaast bewegen we zelf te weinig, gebeuren er te weinig acties om ruimte te maken voor een andere speler. Daardoor zijn we simpel te verdedigen.
We verliezen dan enkele punten op rij, het vertrouwen is weg en de mot zit erin.

Ons bestuur koos voor Hoefkens, na het tactische keurslijf van Schreuder. We behaalde mooie punten in de CL, maar we moesten het spel zelf niet maken. Op enthousiasme liepen we daar ook voor elkaar door de muur. In de competitie hadden we het al sinds de seizoensstart moeilijk onder Hoefkens, daar we zelf het spel dienden te maken.
Daarom ben ik van mening: laat Parker maar eerst onze verdedigende structuur op orde krijgen en zorgen dat we in PO1 geraken. Door de nul nu te houden, zijn we al een heel eind op weg om punten te pakken. Als we PO1 halen, is alles voor mij bonus. In het slechtste geval worden we vierdes in die PO1 en speel je een finale voor een ECL ticket tegen de winnaar van PO2.

Ik heb ook hier op het forum al vaak geklaagd over bepaalde spelers, zeker gezien de transfersom, maar ik ben nog altijd van mening dat onze kern sterk genoeg is om in een normaal seizoen mee te doen voor de eerste plaats. Mignolet in vorm pakt ons punten, zoals een spits punten geeft door te scoren. Vanaken in vorm scoort en geeft assisten, Lang kan een gesel zijn voor een verdediging en vereist toch steeds een vorm van dubbele dekking. Onyedika heeft een zeer goed positiespel voor een CDM, maar moet minder nonchalant en risicovol zijn. Skov en Buchanan hebben wapens om te scoren. Kwalitatief zouden we van niemand bang moeten zijn in de JPL, maar we vormen te weinig een geheel en we hebben te weinig een plan om uit te voeren.

Als conclusie keer ik terug naar de eerste alinea van FCBrugesawayoflife: kwaliteit voor de JPL hebben we zeker, maar misschien hadden we, in onze vreugderoes, al gedacht dat we de JPL al gingen overstijgen. Een zak geld staat inderdaad niet garant op kwaliteit, het geeft je alleen een indicatie over hoe groot de kans is dat de speler effectief de kwaliteiten heeft. Voetbal is geen exacte wetenschap, noch op het veld, noch op het financiële vlak. Kijk maar naar de scoringsdroogte van Nunez, Salah en Gakpo bij Liverpool, dat zijn toch ook geen sukkelaars ineens?
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3433
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

Mooie post, Sanders!

Je hebt inderdaad wel een punt dat de insteek van Parker zal zijn: terug naar de basis, en da's voor hem de verdediging goed krijgen. Zie ook het terughalen van Hendry.

Dat gezegd zijnde vond ik het valse 9-experiment met Lang niet zo geslaagd. En dat lag niet enkel aan Noa. Was zeker niet onverdienstelijk, en werd ook aangespeeld en in het veld betrokken. Werkte ook hard (zie bijvoorbeeld zijn drie tackles), maar had het desondanks moeilijk, getuige zijn 8 slechte controles, 66% geslaagde passes, 0 key passes, 0 doorsteekballen, 0 crosses (op zich nog logisch in zijn centrale rol), 0 lange ballen en 0 dribbels (whoscored-data).

Eén van de problemen voor Lang was het feit dat hij met Sowah en Buchanan als vleugelspelers speelde. Beiden op zich wel werkers, maar niet direct de mannen die agressief naar binnen snijden om de carré aan te vallen en zo een aanspeeloptie creëren voor Lang, en daarnaast zeker niet geholpen doordat ze beiden niet "tegen hun voet" stonden. Was in mijn ogen logischer geweest om hen te wisselen van flank (linksvoetige Sowah op rechts en rechtsvoetige Buchanan op links). Skov of Nusa zouden die rol imho trouwens beter invullen, maar die laatste had ik tegen het fysiek sterke en soms op het randje spelende antwerp wellicht ook niet meteen opgesteld.

Iets anders wat me in dit verband opviel, was de congestie op de linkerkant van het veld, op de helft van antwerp. Heel veel van onze balcontacten (Hans, Lang, Sowah) vonden daar plaats. Langs de rechterflank zie je ook wel wat "heat", door Buchanan, die als rechtsvoetige geregeld tegen zijn rechterflank bleef plakken, en de soms opkomende Odoi. Een naar binnen komende rechtsbuiten/rechtsmid had misschien beter gebruik kunnen maken van de ruimte die er geregeld moet geweest zijn op de rechterkant van het veld, op de helft van antwerp. Dat zou de overlappende Odoi (0/5 aangekomen voorzetten) ook een terugleg/45°-optie gegeven hebben. Want hoog voorzetten zonder centraal aanspeelpunt was niet echt een realistische optie.

Zou natuurlijk ook kunnen dat Parker zijn backs graag héél hoog zag opkomen, om hén dan de carré te laten aanvallen, met het oog op terugleggers op de (infiltrerende) vier voorste spelers, maar als dat zo was, werkte het duidelijk niet fantastisch.

Hier de passmap:
Sanders
Supersub
Berichten: 1168
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 07 feb 2023, 10:22 Mooie post, Sanders!
*KNIP om overzichtelijk te houden*
Ik heb de match van afgelopen zondag tegen Antwerp niet kunnen zien door omstandigheden, ook niet in uitgesteld relais. Enkel de samenvatting.

Lang als valse 9 op zich is niet eens een slecht idee. Hij eist graag een bal op, kan het spel redelijk verdelen, is dribbelvaardig en is gewoon om een verdediger kort op hem te hebben. Het enige nadeel dat ik zie, is dat we te weinig bewegende, infiltrerende spelers hebben zonder bal (zoals ik eerder aanhaalde). Vermoedelijk liep het experiment daarom zondag nogal stroef. Vanaken is geen diepgaande middenvelder; Buchanan zou het kunnen, maar is eerder een type dat tegen de zijlijn blijft. Sowah zou in principe daarin nog de beste kunnen zijn. Skov heeft ook te graag een bal in de voet ipv de bal in de ruimte.
Nielsen en Rits hebben in mijn ogen wel de capaciteiten om zonder bal in de rug te duiken van Lang, in de diepte die ontstaat.
Lang kan ook helpen vanop die positie om de bal iets meer in de ploeg te houden, wat de laatste weken toch moeilijk was.

Kijken we dan naar de centrale verdedigers van Antwerp, dan heb je Alderweireld en Pacho. Alderweireld durft nog weinig echt vooruit te verdedigen (wordt hem vaak ook verweten bij de Rode Duivels dat hij teveel blijft wijken ipv door te dekken) en Pacho die het graag fysiek aangaat. Door Lang als valse 9 te zetten zou je Alderweireld kunnen doen twijfelen en Pacho zou zich ongemakkelijk kunnen voelen door de afwezigheid van een rechtstreekse tegenstander. Vermeeren is ook nog maar 18 jaar en mist misschien nog het doorzicht om als verdedigende middenvelder om te gaan met een valse 9 in zijn rug.

Dus op papier begrijp ik de keuze wel. Alleen is de vraag hoe Van Bommel zich had voorbereid. We zijn de vorige match tegen ZWa geëindigd met Lang op 9, dus veronderstelde hij dat Lang daar zou blijven staan (ook gezien het opkomen en terug afnemen van Yaremchuk in die match). Of ging hij ervan uit dat Yaremchuk toch weer mocht starten. In het eerste geval zullen ze zich wel tactisch voorbereid hebben op een valse 9. Ik heb de match niet gezien, dus ik kan niet oordelen over Antwerp.


Dat we vaak op links spelen, is wel al langer hoor. Vanaken wijkt van nature vaker uit naar links. Dikwijls staat daar ook Lang die een bal opeist. Dit de laatste jaren gecombineerd met een wingback die erover komt. Aan onze rechtse zijde hebben we vaker een rechtsachter die blijft hangen en een meer lopende middenvelder (Vormer, Nielsen, Rits) dan eentje die de bal in de voet opeist.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3433
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 07 feb 2023, 12:02
IsO schreef: 07 feb 2023, 10:22 Mooie post, Sanders!
*KNIP om overzichtelijk te houden*
Ik heb de match van afgelopen zondag tegen Antwerp niet kunnen zien door omstandigheden, ook niet in uitgesteld relais. Enkel de samenvatting.

Lang als valse 9 op zich is niet eens een slecht idee. Hij eist graag een bal op, kan het spel redelijk verdelen, is dribbelvaardig en is gewoon om een verdediger kort op hem te hebben. Het enige nadeel dat ik zie, is dat we te weinig bewegende, infiltrerende spelers hebben zonder bal (zoals ik eerder aanhaalde). Vermoedelijk liep het experiment daarom zondag nogal stroef. Vanaken is geen diepgaande middenvelder; Buchanan zou het kunnen, maar is eerder een type dat tegen de zijlijn blijft. Sowah zou in principe daarin nog de beste kunnen zijn. Skov heeft ook te graag een bal in de voet ipv de bal in de ruimte.
Nielsen en Rits hebben in mijn ogen wel de capaciteiten om zonder bal in de rug te duiken van Lang, in de diepte die ontstaat.
Lang kan ook helpen vanop die positie om de bal iets meer in de ploeg te houden, wat de laatste weken toch moeilijk was.

Kijken we dan naar de centrale verdedigers van Antwerp, dan heb je Alderweireld en Pacho. Alderweireld durft nog weinig echt vooruit te verdedigen (wordt hem vaak ook verweten bij de Rode Duivels dat hij teveel blijft wijken ipv door te dekken) en Pacho die het graag fysiek aangaat. Door Lang als valse 9 te zetten zou je Alderweireld kunnen doen twijfelen en Pacho zou zich ongemakkelijk kunnen voelen door de afwezigheid van een rechtstreekse tegenstander. Vermeeren is ook nog maar 18 jaar en mist misschien nog het doorzicht om als verdedigende middenvelder om te gaan met een valse 9 in zijn rug.

Dus op papier begrijp ik de keuze wel. Alleen is de vraag hoe Van Bommel zich had voorbereid. We zijn de vorige match tegen ZWa geëindigd met Lang op 9, dus veronderstelde hij dat Lang daar zou blijven staan (ook gezien het opkomen en terug afnemen van Yaremchuk in die match). Of ging hij ervan uit dat Yaremchuk toch weer mocht starten. In het eerste geval zullen ze zich wel tactisch voorbereid hebben op een valse 9. Ik heb de match niet gezien, dus ik kan niet oordelen over Antwerp.


Dat we vaak op links spelen, is wel al langer hoor. Vanaken wijkt van nature vaker uit naar links. Dikwijls staat daar ook Lang die een bal opeist. Dit de laatste jaren gecombineerd met een wingback die erover komt. Aan onze rechtse zijde hebben we vaker een rechtsachter die blijft hangen en een meer lopende middenvelder (Vormer, Nielsen, Rits) dan eentje die de bal in de voet opeist.
Op papier begrijp ik de keuze voor Lang als valse 9 ook wel, maar ik bedoelde inderdaad dat dat maar werkt mits de juiste animatie rond hem. En die miste ik te vaak.

En die focus over links is inderdaad niet nieuw, maar het was dit keer naar mijn gevoel nog extremer. Reden daarvoor zou kunnen zijn dat we zowel tegen Zulte-Waregem als tegen antwerp met een soort van 4-2-3-1 spelen, dus met dubbele pivot en Hans als tien ervoor. Daarbij opteert Parker ervoor om lopende middenvelder (Nielsen tegen Z-W, Rits tegen antwerp), op LC(V)M te zetten, waardoor Hans, die inderdaad graag naar links uitwijkt, eigenlijk de ruimte voor infiltraties beperkt voor de loper, terwijl Onyedika het zeer goed deed op 6/RCVM, heel wat ruimte voor zich had, maar geen infiltrator is of moet zijn (als 6 is hij onze meest behoudende middenvelder). Tegen antwerp speelde Sowah (als LAM) ook in die zone, en zakte Lang (als valse 9) dan ook nog eens terug in die zone op links, waardoor het in mijn ogen - meer dan een focus over links - een congestie werd.

Als er een idee achter zit, zie ik ze niet.
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3211
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Pica »

Kom, als ge TJ en Skov ziet voetballen en dan denkt dat er geen kwaliteit genoeg is, dan leef je in de waan van de dag.

De discussie die (terecht) moet gevoerd worden, is of onze beste elf voetballers, wel het beste elftal kunnen vormen.
Dat is een oud zeer vanuit de tijd van de phille nog btw.
Daarom ook dat ik absoluut niet tegen een Mechele in onze basis ben bijvoorbeeld.

Ik trek er even ook de discussie over mentaliteit bij, maar die heeft Parker precies er al beter in gekregen. Nog niet met de resultaten, maar je hebt met uitzondering van de eerste helft chalala geen enkel moment meer gehad waarop je het gevoel kreeg dat het van niet willen is.

Probleem zit hem in het mentale en dat keren gaat resultaten vragen, zoals een eerste overwinning, een eerste clean sheet, ....
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3433
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

Korte analyse in Extra Time die bevestigt wat Sanders al zei over de focus van Parker op het verdedigende (organisatie off the ball), en wat Pica zei over mentaliteit.
https://sporza.be/nl/2023/02/06/alderwe ... 714575489/
Als je ziet hoe ze terugkeren in die uitgelichte fases, is het inderdaad niet van niet willen...

Parker is denk ik wel iemand die in aanvallend opzicht toelaat dat de handrem er eens afgaat om wat fluïditeit/creativiteit toe te laten. Eens die organisatieprincipes er beter ingebakken zullen zitten, zou dat er normaal ook beter moeten beginnen uitkomen.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5329
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Tiki Taka »

Pica schreef: 07 feb 2023, 22:37 Kom, als ge TJ en Skov ziet voetballen en dan denkt dat er geen kwaliteit genoeg is, dan leef je in de waan van de dag.

De discussie die (terecht) moet gevoerd worden, is of onze beste elf voetballers, wel het beste elftal kunnen vormen.
Dat is een oud zeer vanuit de tijd van de phille nog btw.
Daarom ook dat ik absoluut niet tegen een Mechele in onze basis ben bijvoorbeeld.

Ik trek er even ook de discussie over mentaliteit bij, maar die heeft Parker precies er al beter in gekregen. Nog niet met de resultaten, maar je hebt met uitzondering van de eerste helft chalala geen enkel moment meer gehad waarop je het gevoel kreeg dat het van niet willen is.

Probleem zit hem in het mentale en dat keren gaat resultaten vragen, zoals een eerste overwinning, een eerste clean sheet, ....
Ik sluit me wel aan bij de stelling dat de beste 11 voetballers niet perse het beste elftal vormen, er moet een goede balans zijn.
Kijk naar Union, die vechten voor mekaar en spelen dan ook nog eens mooi en attractief voetbal en zijn al 16 competitiematchen ongeslagen.

Wat betreft Buchanan ben ik heel teleurgesteld in deze man, zijn statistieken zijn dramatisch; 20 wedstrijden, 1 goal, 4 assists en 8 gele kaarten.
Hij schopte en sloeg zondag naar een Antwerp speler...wat een gefrustreerde en domme kerel is me dat ?

Blijkbaar zou nu ook Yaremchuk gekwetst zijn, bovenop Jutgla en Olsen die dus ook nog een tijdje out zijn.
We hebben dus geen centrumspits meer ter beschikking en vanop de flank was Skov de enige die nog eens iets kon forceren de voorbije weken-maanden.
Met een Vanaken die totaal uit vorm is (flauwe stats) is er dus in aanvallend opzicht maar 1 man meer die nog iets kan forceren, Noa Lang dus.
Het moet enorm frustrerend voor hem zijn te beseffen dat het allemaal van hem moet komen, was ook te zien zondag tegen Antwerp, ging de bal opvragen om zelf de actie te maken...Tja, hij kan moeilijk een assist aan zichzelf geven.

Wat betreft Parker...Als je zondag aan de rust niet beseft dat Sowah de slechtste van het veld was en diende vervangen te worden, dan ken je er toch niet veel van. Nee, ik zie het niet rooskleurig in voor de rest van het seizoen.
Wat mij betreft moet er na het seizoen eens met de grove borstel door de kern te worden gegaan, alle ego`s eruit (Olsen, Buchanan, Lang) en alle oververzadigde spelers (Mata, Vanaken, ...) eveneens.
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Peter »

Het was ok gisteren. Te veel kansen weggegeven en zelf niet efficient genoeg geweest, maar qua spel was het ok. Raar om er Yaremchuk uit te halen na een half uur, ik vond dat die het meer dan behoorlijk deed. Na de dubbele wissel waren we ook geen baas meer. Op dat vlak heeft Parker nog niet te veel punten gescoord.
FrankFarinaII
Belofte
Berichten: 223
Lid geworden op: 24 nov 2021, 21:47

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door FrankFarinaII »

10 min echte pressing op een volledige match...wauw. Thuis winnen is moeilijk, winnen en scoren sowieso... seizoen om snel af te sluiten en grove borstel door selectie te laten gaan.
maartendr81
Belofte
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door maartendr81 »

Ik moet toegeven dat ik zelf ook niet onmiddellijk gelukkig wordt van onze prestaties in de eigen competitie. Maar naar mijn gevoel was het vrijdag toch al een stuk beter. laten we ook niet vergeten dat Union ook geen klein ploegje is, toch? Zelfs vorig jaar hadden we het telkens zeer moeilijk tegen hen. Ook tegen RAFC was het niet onmiddellijk een wedstrijd waar je er 3 binnen legt. Dat is dit weekend ook gebleken met Genk. Wat mij betreft zal de volgende wedstrijden (in onze competitie) beslissend zijn. Als we nu een reekjes kunnen neerzetten (en dan hoop ik voornamelijk op een terugkeren van Jutgla) dan kunnen we waarschijnlijk nog Europees afdwingen. En dat is het belangrijkste in een off-season. En dan maar hopen dat Yaremchuck in de voorbereiding zijn niveau terug vindt.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5329
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Tiki Taka »

maartendr81 schreef: 13 feb 2023, 13:39 Ik moet toegeven dat ik zelf ook niet onmiddellijk gelukkig wordt van onze prestaties in de eigen competitie. Maar naar mijn gevoel was het vrijdag toch al een stuk beter. laten we ook niet vergeten dat Union ook geen klein ploegje is, toch? Zelfs vorig jaar hadden we het telkens zeer moeilijk tegen hen. Ook tegen RAFC was het niet onmiddellijk een wedstrijd waar je er 3 binnen legt. Dat is dit weekend ook gebleken met Genk. Wat mij betreft zal de volgende wedstrijden (in onze competitie) beslissend zijn. Als we nu een reekjes kunnen neerzetten (en dan hoop ik voornamelijk op een terugkeren van Jutgla) dan kunnen we waarschijnlijk nog Europees afdwingen. En dat is het belangrijkste in een off-season. En dan maar hopen dat Yaremchuck in de voorbereiding zijn niveau terug vindt.
Yaremchuk moet je trachten te verpatsen deze zomer, wat financieel een zware domper zal zijn, maar die kerel is absoluut geen meerwaarde voor Club.
Geen idee wat Benfica daar ooit in heeft gezien.
Plaats reactie