wedstrijden Club Brugge

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Sanders »

Ik was gisterenavond gefrustreerd (te zien in mijn reactie), maar Nielsen blijft in mijn ogen toch minstens deels nog schuldig voor het puntenverlies.
Ja, we spelen één van, zo niet onze beste partij van dit seizoensbegin. Tegen een respectabele tegenstander, met spelers die wel iets kunnen. Aboubakar zat goed in de tang, want uiteindelijk heeft hij toch de Africa Cup gewonnen. Die Portugese middenvelder kwam traag in de match, maar eens hij zijn draai vond, was hij goed aan de bal. Bailly centraal achteraan is een goede verdediger, maar met teveel show. Hun keeper in hun nationale nummer 1. Met andere woorden: we waren grote delen van de match dominant tegen een deftige ploeg. En we krijgen veel kansen, die we onbegrijpelijk missen.
Ja, we moeten die kansen afwerken, zeker Europees.

Maar dan kom ik bij Nielsen. Casper is geen 19-jarige meer. Hij heeft al enkele jaren op de teller en heeft al enkele seizoen voor de titel moeten strijden. Hij zou dus ervaring moeten hebben met een match dooddoen als je voorstaat.
Akkoord er gebeurt van alles voor die ziekenhuisbal, maar dan nog onderschept hij eigenlijk goed de bal en wil hij inspelen richting zijlijn (Vanaken?) maar bedenkt zich en draait terug. Hij wil het voetballend oplossen en zag de ruimte op rechts om onze rechtsachter in de loop de bal mee te geven. Op zich een goed idee.
MAAR: je zwoegt al een ganse match om een goaltje te maken. Als die goal dan uiteindelijk valt, zo laat in de match, moet je op resultaat proberen spelen. Kan je uitvoetballen dan kan dat. Sta je onder druk en wil je uitvoetballen met risico, dan shot je die bal maar weg.

Stel dat Mignolet bij het uitvoetballen de bal in de laatste minuten pardoes in de voeten van een tegenstander passt bij het uitvoetballen en we slikken zo een goal, dan gaat iedereen ook roepen dat hij hem moest wegshotten.

Benieuwd naar onze reactie in Brussel zondag. Maar onze spelers zullen toch niet gemakkelijk in slaap gevallen zijn vannacht.
En ook al ben ik kwaad op Nielsen voor die ziekenhuisbal, toch hoop ik dat hij het snel achter zich kan laten en kan focussen op volgende matchen.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1960
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door t4nd »

De reacties bij sommige analysten zijn ook wel wat overdreven... Een "mokerslag" zou het zijn moesten we door dit gelijkspel uitgeschakeld zijn in de Conference League. Nu hebben we enkel de eerste match gelijk gespeeld tegen (in mijn ogen) de beste tegenstander in onze poule. De andere match is ook uitgedraaid op een gelijkspel dus mogen we de eerste speeldag compleet vergeten. Ik zie onze spelers eerder uit zijn op een even goede prestatie zondag dan dat ze aangeslagen zouden zijn.
maartendr81
Belofte
Berichten: 215
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door maartendr81 »

Bovendien wil Nielsen de bal naar bananen spelen wanneer hij ziet dat deze niet meer deelneemt. Hierdoor moet hij terug draaien en een ongecontroleerde bal spelen. Altijd fout van arbitrage naar mijn gevoel
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Sanders »

maartendr81 schreef: 22 sep 2023, 10:19 Bovendien wil Nielsen de bal naar bananen spelen wanneer hij ziet dat deze niet meer deelneemt. Hierdoor moet hij terug draaien en een ongecontroleerde bal spelen. Altijd fout van arbitrage naar mijn gevoel
Autocorrect? :mrgreen:
CRS006
Tester
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 mar 2018, 08:30

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door CRS006 »

Nu, op zich een hele deftige match van onze ploeg.

Na de zoveelste gemiste kans vreesde ik al op een gelijkspel of zelfs een 0-1 verlies. Dat heb je veel in zo’n matchen.

Terwijl het echt een hele goede match was vond ik toch weer 3 spelers vrij flauw.

Skoras vond ik echt ongelukkig in zijn acties. Lijkt geen man over te kunnen en als het dan toch lukte kon de tegenspeler hem terug in halen en simpel de bal heroveren. Ik krijg het er echt niet warm van in vergelijking met de andere toppers die we lopen hebben. Dan had ik grg eens Homma gezien.

Mechele. Al bij al een zeer degelijke match gespeeld. Tegen logge sterke spitsen is hij meestal sterk doordat die zelf niet de mobielste zijn.

Mooi voorbeeld is zijn gele kaart. Was weer typisch geval van Mechele die op snelheid gepakt werd.

Maar waar ik mij het meest aan ergerde was zijn passing. We hebben 3 toppers op het middenveld die alle 3 het spel kunnen regelen.

Naast zijn pasjes opzij naar Spilzers en Sabbe (die gelukkig wel nog lukken) gaf hij 8 of 9 langere passen ( lange ballen).

Daarvan kwamen er 2 toe. Waarvan 1 met geluk die eigenlijk niet bedoeld was voor de speler die hem controleerde.

Das echt huilen met de pet op. We tikken ze kapot en plots denkt Mechele dat hij Sergio Ramos of Alderweireld is en denkt van lange ballen te versturen.

De derde die mij niet kon bekoren was Thiago. Is echt een zot harde werker maar toch verwacht ik meer van onze spits. Iets wat Jutgla dan wel weer lijkt te hebben.

Thiago gaat nooit de actie aan en zo is hij toch ook vrij “simpel” te verdedigen.

Ik moet wel zeggen dat hij wel zeer goed loopt de in de 16. Weet zich daar zonder bal steeds vrij te lopen.

Mss toch eens Jutgla laten starten.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Sanders »

Open vraag:
Sommige zouden Jutgla willen verkiezen boven Thiago in ons huidige systeem. Waarom? Het zijn beide verschillende types.
Thiago ziet er soms klungelig uit met zijn controles, maar heeft wel een stevig lichaam en kan met rug naar doel, met een verdediger in de rug een bal aannemen.
Jutgla is kleiner en beweeglijker. Hij is ook vele malen efficiënter met gezicht naar doel dan dat hij met de rug naar doel moet spelen. Hij zakt ook al graag eens in om mee te voetballen waarbij hij dan een ruimte in zijn rug laat zonder dat iemand erin duikt.
Jutgla is wel nuttiger op counter, zoals bvb zijn goal tegen Charleroi.
Ik denk eerlijk gezegd dat Jutgla het lastiger zou hebben tegen tegen types als Bailly en Amartey, of tegen een Vertonghen komend weekend, om de simpele reden dat van onze diepe spits verwacht wordt dat hij ervoor zorgt dat we kunnen aansluiten.
Hoe je het draait of keert, een Thiago houdt wel minstens 1 centrale verdediger constant bezig.

Daarom denk ik dat Thiago nog altijd het beste past in ons huidige systeem. We hebben al genoeg zwervers met Vanaken, Zinckernagel en Skov Olsen samen met buitenspelers zoals Nusa en Skoras.
Ik ben absoluut fan van Jutgla en vond het een goede zet van Deila gisteren om hem als linksbuiten in te brengen. De Cuyper heeft de inhoud om voor breedte te zorgen op de flank, zodat Jutgla naar binnen kan komen en toch met zijn gezicht naar doel kan spelen. Zo kan hij een valse 2e spits zijn.

Verder wil ik nog een scheve vergelijking trekken tussen Thiago en Lukaku. Velen vervloeken Lukaku om zijn mislukte controles en gemiste simpele kansen, maar uiteindelijk is hij ook aan de Europese top geraakt en elk seizoen scoort hij zijn doelpunten. Thiago is ook geen technisch wonder, maar heeft ondertussen toch ook al zijn goaltjes gemaakt. Er zijn hier de laatste seizoenen anderen gepasseerd die moeilijker scoorden in ons systeem (Krmencik, Okereke, Yaremchuk,...)

Maar ik hoor graag ook jullie mening.
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Peter »

Ongelukkige wedstrijd gisteren maar over het algemeen ben ik er tevreden van. Al een paar belangrijke goals gemaakt en werkt ontzettend hard. Past qua attitude perfect bij ons en ik denk dat er nog progressie op zit.
Ik vind hem eigenlijk beter met zen gezicht naar goal dan als targetman maar hij is groter en steviger dan Jutgla. Verleden jaar hebben we een paar keer gezien dat Ferran het moeilijk heeft als hij tegen een grote, sterke verdediging moet spelen. Dat gaat Thiago een stuk beter af.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 22 sep 2023, 12:19 Open vraag:
Sommige zouden Jutgla willen verkiezen boven Thiago in ons huidige systeem. Waarom? Het zijn beide verschillende types.
Thiago ziet er soms klungelig uit met zijn controles, maar heeft wel een stevig lichaam en kan met rug naar doel, met een verdediger in de rug een bal aannemen.
Jutgla is kleiner en beweeglijker. Hij is ook vele malen efficiënter met gezicht naar doel dan dat hij met de rug naar doel moet spelen. Hij zakt ook al graag eens in om mee te voetballen waarbij hij dan een ruimte in zijn rug laat zonder dat iemand erin duikt.
Jutgla is wel nuttiger op counter, zoals bvb zijn goal tegen Charleroi.
Ik denk eerlijk gezegd dat Jutgla het lastiger zou hebben tegen tegen types als Bailly en Amartey, of tegen een Vertonghen komend weekend, om de simpele reden dat van onze diepe spits verwacht wordt dat hij ervoor zorgt dat we kunnen aansluiten.
Hoe je het draait of keert, een Thiago houdt wel minstens 1 centrale verdediger constant bezig.

Daarom denk ik dat Thiago nog altijd het beste past in ons huidige systeem. We hebben al genoeg zwervers met Vanaken, Zinckernagel en Skov Olsen samen met buitenspelers zoals Nusa en Skoras.
Ik ben absoluut fan van Jutgla en vond het een goede zet van Deila gisteren om hem als linksbuiten in te brengen. De Cuyper heeft de inhoud om voor breedte te zorgen op de flank, zodat Jutgla naar binnen kan komen en toch met zijn gezicht naar doel kan spelen. Zo kan hij een valse 2e spits zijn.

Verder wil ik nog een scheve vergelijking trekken tussen Thiago en Lukaku. Velen vervloeken Lukaku om zijn mislukte controles en gemiste simpele kansen, maar uiteindelijk is hij ook aan de Europese top geraakt en elk seizoen scoort hij zijn doelpunten. Thiago is ook geen technisch wonder, maar heeft ondertussen toch ook al zijn goaltjes gemaakt. Er zijn hier de laatste seizoenen anderen gepasseerd die moeilijker scoorden in ons systeem (Krmencik, Okereke, Yaremchuk,...)

Maar ik hoor graag ook jullie mening.
He-le-maal mee eens. Het harde werk van Thiago, en de manier waarop hij de verdediging van de tegenstander onder druk zet is voor Deila wellicht minstens even belangrijk als de goals die hij scoort. Enigszins andere speelstijl, maar dit is de Tom De Sutter-discussie die op dit forum en zijn voorganger plaatsvond all over again :mrgreen:

Jutglà kan ook wel druk zetten en kijkt ook niet op een meter, maar weegt - mede door zijn fysiek - toch minder op een verdediging, én rendeert ook gewoon beter naast een werker. Zie de wat onzichtbare rol van Sowah tijdens onze CL-campagne vorig jaar, die Jutglà toeliet om te doen wat hij deed.

Thiago is er ook nog maar 22 en komt uit de Bulgaarse competitie, die fysiek toch wat minder is dan de onze. Hij heeft er nu één voorbereiding bij ons op zitten, maar zijn volume (loopvermogen) kan volgens mij nog toenemen. Met dat extra volume kan ook dat percentje extra frisheid in de laatste fase komen, dat het verschil kan maken tussen een goeie laatste (kaats)pass of een slechte, tussen een gemist schot en een gekadreerd/een goal. En ook het maken van de juiste keuze is iets wat op je 22ste zeker nog kan verbeteren.

Frustratie was er bij mij zeker ook, maar toch geloof ik in deze jongen. Als je nog jongens als Manasseh Ishiaku hebt meegemaakt, die vaak op de meest cruciale momenten de meest eenvoudige kansen de nek wist om te wringen, is frustratie trouwens een relatief gegeven :mrgreen:
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 22 sep 2023, 13:49 Als je nog jongens als Manasseh Ishiaku hebt meegemaakt, die vaak op de meest cruciale momenten de meest eenvoudige kansen de nek wist om te wringen, is frustratie trouwens een relatief gegeven :mrgreen:
Met ook nog Salou, Akpala, Kouemaha,...
Waar is de tijd dat we dachten dat Chavez of Wang the next big thing waren.
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3206
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Pica »

Of die Grieken! Of Matondo!
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

Bakenga liep wel razendsnel naar de zijlijn
maartendr81
Belofte
Berichten: 215
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door maartendr81 »

Sanders schreef: 22 sep 2023, 10:25 Autocorrect? :mrgreen:
Klopt! Moest uiteraard vanaken zijn
Yago
Belofte
Berichten: 228
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:29

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Yago »

Ben het oneens met wat ik zie over Thiago. Ja, "wegen op een verdediging" maar zijn aannames zijn slecht, hij mist heel vaak de kansen een goede pass te geven die potentieel een medespeler naar doel kan lanceren (trage/verkeerde beslissingen), looplijnen zijn niet geweldig... Fysiek is 1 ding, maar het is niet zo dat Jutgla met zijn loopacties niet even goed enorm vervelend kan zijn voor een verdediger. Ik denk juist dat Jutgla veel meer in ons huidige spel past; counters kunnen dan gewoon op snelheid doorgaan ipv vast te lopen, en met zijn techniak/passing kan hij andere aanvallers beter in het spel betrekken. + hij heeft 3 kansen minder nodig om te scoren.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Sanders »

Yago schreef: 23 sep 2023, 00:02 Ben het oneens met wat ik zie over Thiago. Ja, "wegen op een verdediging" maar zijn aannames zijn slecht, hij mist heel vaak de kansen een goede pass te geven die potentieel een medespeler naar doel kan lanceren (trage/verkeerde beslissingen), looplijnen zijn niet geweldig... Fysiek is 1 ding, maar het is niet zo dat Jutgla met zijn loopacties niet even goed enorm vervelend kan zijn voor een verdediger. Ik denk juist dat Jutgla veel meer in ons huidige spel past; counters kunnen dan gewoon op snelheid doorgaan ipv vast te lopen, en met zijn techniak/passing kan hij andere aanvallers beter in het spel betrekken. + hij heeft 3 kansen minder nodig om te scoren.
Ik denk ook wel dat Jutgla efficiënter is voor doel, maar Jutgla haakt ook graag af. We hebben vorig jaar gezien wat dat geeft als de centrale verdediging van de tegenstander hierop goed ingesteld is. We breien wat en we geraken er niet door.
Want als we onze aanvallende spelers even aflopen, merk je op dat ze bijna allemaal liever de bal in de voet krijgen in plaats van diep te lopen.
Nusa: topdribbelaar maar vraagt bal in de voet, nooit in de diepte met een loopactie.
Skov Olsen: goede dribbelaar en houdt van het pasje tussendoor of de één-twee. Maar telkens vertrekkend met bal aan de voet. Maakt zelden de vooractie diep. Verkiest ook via dribbel of passing om in een positie te komen zodat hij kan uithalen met die geweldige linker.
Zinckernagel: soort van spelmaker die zowel op de flank als centraal uit de voeten kan. Maar spelmakers willen bal in de voet.
Vanaken: is niet de snelste en weet dat. Zal dus zelden de bal in de diepte vragen. Is ook veel beter als hij degene is die de voorbereidende pas kan geven om dan aan te sluiten en af te werken.
Skoras: heb ik nog geen beoordeling over
Homma: toch vooral een dribbelaar, kwiek op de korte ruimte
Talbi: geblesseerd maar zijn sterkte ligt ook bal aan de voet.
Een voorbeeld hiervan is dat onze wingers maar heel uitzonderlijk offside staan. Ze spelen dus niet op de lijn, maar komen meer in de bal.

Thiago daarentegen blijft hoofdzakelijk centraal vooraan diep staan. Dit zorgt ervoor dat je als centrale verdediger "achteruit" geduwd wordt en de meeste ploegen houden dan hun 2 centrale verdedigers in de buurt van de diepe spits. Daardoor komen onze andere aanvallende spelers net dat ietsje meer tegen 1v1 situaties. Dan kunnen onze spelers deze 1v1 aangaan omdat ze technisch net dat tikkeltje beter zijn. In het huidige voetbal van compacte blokken is het net belangrijk dat je ruimte schept om dribbels te kunnen maken.
Kijk naar Man. City: Doku komt daar van de rechtse kant, omdat Guardiola hem opdraagt om echt tegen de lijn te plakken en vandaar zijn actie te maken. Het veld en de tegenstander zo breed mogelijk maken, zodat je ruimte schept voor een dribbel. Haaland houdt zich daar ook bewust uit het samenspel. Idem bij Barcelona waar Raphinha en Baldé ook tegen de lijn plakken.
Als je als spits ook nog eens in de bal komt, dan kan de verdediging van de tegenstander opschuiven en de ruimte nog kleiner houden. Te veel volk op een te kleine ruimte is minder kans op een geslaagde dribbel of passing.

En dat is eigenlijk het enige wat ik mis in ons huidige voetbal: enkele loopacties diep op de moment dat er ruimte in de rug ligt (bvb als we de bal hebben op eigen helft). Ze moeten daarom de bal niet krijgen in de diepte, maar dat zorgt ervoor dat de verdediging van de tegenstander toch even mee inzakt. Net op dat moment komt er ruimte vrij tussen de linies om via enkele snelle passes een ploeg uit verband te spelen.

En daarom verkies ik voorlopig Thiago boven Jutgla als diepe spits in onze huidige manier van voetballen. Jutgla als 9 zou in mijn ogen een andere manier van spelen vragen met meer breedte en diepgang van andere spelers, zodat hij zowel in de bal kan komen, als afwerker kan zijn in de box.

Maar dit is uiteraard mijn zicht op het spelletje. Er zullen zeker manieren bestaan om Jutgla perfect te laten renderen als diepe spits. Dat deed hij trouwens bij Barcelona, weliswaar in een competitie waar er minder fysiek verdedigd wordt dan in onze JPL. En laat ons niet vergeten dat hij ook capabel is om vanop de flank te komen!
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Peter »

Het valt me dit seizoen op dat de pers 2 maten en 2 gewichten hanteert als het op Club aankomt. We spelen 20 minuten minder goed tegen Besiktas, de overige 70 spelen we ze los van het plein: “Club blijft toch te wisselvallig. Tegen Charleroi begonnen ze niet goed en ook Europees zakten ze - ondanks een zeer sterke tweede helft - soms wat weg.”
Blijkbaar zijn 20 mindere minuten in een wedstrijd voldoende om te claimen dat het nog veel beter moet.

Het constant op Thiago zen kap zitten is ook vreselijk irritant. Ineens is hij een probleem maar de man brengt ons terug in de match tegen zowel Osasuna als Charleroi. Hoezo probleem?
Ondertussen heeft Dolberg 2 goals gemaakt en ziet ge hem amper / nooit, maar daar hoorde gene piep over.
Plaats reactie