- [spoiler]
- HEIN LANGS DE LIJN. “Het verschil tussen Vermant en Tresoldi was groot. Dat kan een pijnpunt worden”
Als huisanalist geeft Hein Vanhaezebrouck (61) na elke Champions League-speeldag van de Belgische clubs zijn ongezouten mening. Dit keer houdt hij de zege van Club Brugge op Rangers tegen het licht.
14:00
Een 1-3-bonus thuis moeten verdedigen, dat mag toch niet meer misgaan voor Club?
“Normaal niet, maar het is geen 1-3-voorsprong in het volleybal, hè. Het is voetbal en daarin kan alles. Kijk naar de thuismatch van Club tegen Salzburg. Het liep voortreffelijk, met een karrenvracht aan kansen maar aan de rust stond het wel 0-2. Voetbal blijft voetbal. Maar was de verhouding zestig-veertig vooraf, dan heeft Club nu toch negentig procent kans om door te gaan. Club heeft Rangers niet compleet overklast, hè. Wel hebben ze hun momenten gepakt. Het is niet dat ze niets hebben weggegeven.”
Wat Rangers weggaf, dat was toch veel erger?
“Rangers had wel goeie intenties en probeerde ook hoog druk te zetten. De 0-1 viel na een aanval van Rangers die afgeblokt werd. Wat een onnozel misverstand. Doelman Butland kwam niet. Hij zette wel een stap vooruit, maar Djiga moest daar toch verder meelopen met Vermant. Tot hij zeker was dat Butland op weg was. Maar daarom is zo’n meevaller nog geen goal. Veel spitsen zouden het duel aangaan met de doelman. Vermant kreeg tijd om na te denken, maar deed het geweldig. Op training lukt zoiets altijd, maar je speelt voor de Champions League, in the heat of the battle, met dat publiek in Ibrox nog enthousiast. Vermant trok zich daar niets van aan en deed het simpel lijken. Knap.”
Was de tweede goal ook een weggever?
“Ik had vooraf in mijn papieren genoteerd dat er op ‘set pieces’ wel wat te doen viel. Rangers speelde namelijk een mix van mandekking en zoneverdediging. Hun vier grote koppers staan allemaal in de zone, dicht tegen het doel. De overige kleinere spelers moeten een man pakken. Een daarvan is dan gefocust op een korte corner. Club pakte dat voortreffelijk aan. Seys liep in, van achteren om de bal te vragen in de eerste zone, waardoor die ene speler van Rangers daar al naartoe getrokken werd, en Spileers vrijkwam. Het plan was exquisite, de afwerking van Spileers kende het nodige geluk om binnen te gaan. Ik zat laatst in het stadion bij Charleroi en daar deed Hammarby hetzelfde. Maar Charleroi trapte in de eerste helft telkens inswingers. In de zone van die grote verdedigers dus. Toen borrelde het wel bij mij, want daar hadden ze toch beter voorbereid kunnen zijn. Charleroi haalde niet het maximale uit de mogelijkheden op die standaardsituaties, Club deed dat wél. Chapeau.”
Valt er iets op te merken bij de derde goal, behalve dat het een wonderschoon schot was van Mechele na een knappe aanval via Vermant en Vanaken?
“Wel, je moet eens kijken hoe Mechele daar aansluit, wanneer de voorzet van Stankovic wordt weggewerkt. Hoe hoog hij daar zit om Danilo onder druk te zetten en te anticiperen. Dat is fantastisch. Dat is de mindset van een ploeg die de match in handen neemt. Dat Club na twintig minuten 0-3 zou voor staan, dat was ondenkbaar. Maar dat werd ook wel in de hand gewerkt door rare keuzes van Russell Martin, de trainer van Rangers.”
Hoezo?
“Op linksachter zet hij Meghoma, die amper twee dagen bij Rangers was. Als rechtsachter zet hij Aarons, terwijl Tavernier veel beter bezig is. Onbegrijpelijk. Maar de vreemdste keuze maakte hij op zijn middenveld. Dat hij Cameron niet liet starten, tja, tot daaraan toe. Bij mij speelt die altijd. Maar dan zet hij Raskin als meest defensieve middenvelder en Rothwell hoger. Die kan daar niets gaan doen. Rothwell is de ideale verdeler, een echte nummer zes. Hij heeft de kwaliteiten niet om te infiltreren, Raskin doet dat wél graag. Resultaat was dat we Rothwell niet zagen en hij altijd achteruit speelde, waardoor het publiek ging fluiten. Zet Raskin dan een rij hoger. Dat snapte ik niet. Plus, Rangers had pech dat Dessers niet fit was. Danilo weegt veel lichter. Hij scoort wel, maar kon zich weinig doorzetten.”
Hoe scoorden de backs bij Club Brugge?
“Zeer goed. Voorin rechts wilde Antman altijd buitenom gaan, en dat liet Seys hem niet toe. Als hij naar binnen komt, heeft hij geen linkervoet. Gassama was gevaarlijker, maar Sabbe deed dat prima en werd ook goed geholpen door Forbs, die zijn verdedigende taken deed. Forbs bevestigde toch, leed weinig balverlies en kon met zijn snelheid wel brokken maken. In de tweede helft ontstond daar wel het tegendoelpunt. De grootste fout lag bij Spileers die in de zestien niemand stond te verdedigen. Spileers moest, samen met Mignolet, die bal tussen keeper en verdediging opvangen. Die voorzet mocht niet passeren. Club had vervolgens wel geluk. Dat Gassama kort na die 1-3 de bal centimeters naast plaatste. Dat Mignolet zo snel zijn handen op de bal legde bij die afgekeurde goal. Mignolet speelde trouwens goed. Niet op vlak van reddingen, maar wel in het meevoetballen, in het pakken van centers, op dat ene moment in de extra tijd na. Hij oogt fris.”
Maar?
“Het gevoel dat Club dat rustig onder die druk kan uitvoetballen en de controle neemt, dat heb ik nog altijd niet.”
Waaraan lag dat?
“Niet aan de keuzes van Hayen. Die waren goed, met Forbs in de basis en geen Vetlesen, met Seys en Sabbe en geen Meijer, met Stankovic en geen Reis. Stankovic was oké, deed zijn werk, zonder op te vallen. Maar in de tweede helft had Club voorin geen aanspeelpunt meer om de bal bij te houden. Tresoldi verloor ieder duel en bleef onzichtbaar. Ik vind hem niet overtuigend op het vlak van energie, power, drive. Het leek hem al lastig om druk te moeten zetten. Dat was een wereld van verschil met de uitstekend spelende Vermant. De spitspositie kan een pijnpunt worden. Vermant is oké als nummer één, al had hij in de competitie al mindere matchen. Als Nilsson fit is, gaat Tresoldi dan doorbreken? Club moet maar hopen dat er niets gebeurt met Vermant. Met Tresoldi ga je niet veel potten breken.”
Zie je nog posities waar de vervangers niet meteen klaarstaan?
“Als Ordoñez blijft niet. Spileers is aan het bewijzen dat hij het niveau aankan, al zijn er wel nog momentjes waarop het opletten geblazen is. Maar als Ordoñez vertrekt, moet er toch absoluut een verdediger bij. Club heeft bij NXT wel Osuji, maar die jongen is 19 jaar. Wat als er iets gebeurt met Mechele? Romero gaat ook niet plots de redder des huizes worden.”
wedstrijden Club Brugge
Re: wedstrijden Club Brugge
En een kritische nabeschouwing van Heintje in HNB:
Wat heb ik me geamuseerd gisterenavond, lang geleden dat ik zo eufoor was...
Vanuit mijn zetel kunnen vaststellen dat 'iedereen' toch jaloers moet zijn om spelers als Mignolet, Mechele, Onyedika, Van Aken en Tzolis in je ploeg te hebben. Vermant zal ook op vele radars zijn gekomen.
Toch nog twijfels over Tresoldi. En hopen dat Forbs straks constanter kan spelen. De rest moet nog wat 'in vorm' geraken, maar dat komt wel goed.
Vanuit mijn zetel kunnen vaststellen dat 'iedereen' toch jaloers moet zijn om spelers als Mignolet, Mechele, Onyedika, Van Aken en Tzolis in je ploeg te hebben. Vermant zal ook op vele radars zijn gekomen.
Toch nog twijfels over Tresoldi. En hopen dat Forbs straks constanter kan spelen. De rest moet nog wat 'in vorm' geraken, maar dat komt wel goed.
In HNB:
Was een top 1ste helft en in de 2de helft teveel inzakken en een snelle tegengoal, waardoor Rangers de bovenhand had.Polbemol schreef: 20 aug 2025, 15:12 Wat heb ik me geamuseerd gisterenavond, lang geleden dat ik zo eufoor was...
Ik maak me wel (lichte) zorgen omtrent spelers als Tresoldi, Reis, Spileers, Meijer... Het vertrek van Ordonez en Onyedika is nakende, en Club lijkt niet van plan nog vervangers aan te trekken. Ik vind de spoeling nogal dun, zeker kwalitatief naar de topmatchen in Belgie en de CL toe, na vertrek van bovenvermelde spelers.
men zal ook het achterste van hun tong niet laten zien. Met zulke transfers swingen ook de aankoopprijzen anders de pan uitTiki Taka schreef: 22 aug 2025, 07:41Was een top 1ste helft en in de 2de helft teveel inzakken en een snelle tegengoal, waardoor Rangers de bovenhand had.Polbemol schreef: 20 aug 2025, 15:12 Wat heb ik me geamuseerd gisterenavond, lang geleden dat ik zo eufoor was...
Ik maak me wel (lichte) zorgen omtrent spelers als Tresoldi, Reis, Spileers, Meijer... Het vertrek van Ordonez en Onyedika is nakende, en Club lijkt niet van plan nog vervangers aan te trekken. Ik vind de spoeling nogal dun, zeker kwalitatief naar de topmatchen in Belgie en de CL toe, na vertrek van bovenvermelde spelers.
Ik deel de bezorgdheid over het bovengenoemde viertal. Meijer heeft zeker het potentieel maar zou terug dat beste niveau moeten kunnen behalen (en vasthouden...). Het zijn misschien juist deze vier spelers die te veel schommelingen in hun vorm kunnen hebben en bijzonder afsteken in vergelijking met de kwaliteiten van anderen die in een 'mindere' vorm toch nog het verschil kunnen maken of geen kemels schieten. Op onze bank zitten dan ofwel 'stabiele' spelers (die dan niet altijd genoeg kwaliteit brengen) of 'flitsspelers' (die niet lang genoeg kwaliteit kunnen volhouden)Tiki Taka schreef: 22 aug 2025, 07:41Was een top 1ste helft en in de 2de helft teveel inzakken en een snelle tegengoal, waardoor Rangers de bovenhand had.Polbemol schreef: 20 aug 2025, 15:12 Wat heb ik me geamuseerd gisterenavond, lang geleden dat ik zo eufoor was...
Dit wil ik nu sé alle wedstrijden . Dan kan ik zonder zenuwen naar de match kijken 

-
GraspopperFCB
- Jeugdspeler
Heerlijk !Heretic schreef: 27 aug 2025, 21:50 Dit wil ik nu sé alle wedstrijden . Dan kan ik zonder zenuwen naar de match kijken![]()
-
GraspopperFCB
- Jeugdspeler
Dat de backs mekaar assists geven is toch lang geleden mijn gedacht.
Tijd van Olivier De Cock - Van der heyden komt terug
Gewoon blijven door doen ! Hopelijk Tresoldi nog wat meer vertrouwen tanken
Tijd van Olivier De Cock - Van der heyden komt terug
Gewoon blijven door doen ! Hopelijk Tresoldi nog wat meer vertrouwen tanken
En dat met al die broltransfers etcHeretic schreef: 27 aug 2025, 21:50 Dit wil ik nu sé alle wedstrijden . Dan kan ik zonder zenuwen naar de match kijken![]()
Seizoen is nu eigenlijk al geslaagd.
CL halen mag nooit vanzelfsprekend lijken, ongeacht de tegenstander, dat klopt.
Mag hopen dat het pas een geslaagd seizoen is als we die tweede ster hebben.
Mooie wedstrijd, tegen een ontstellend zwak Glasgow Rangers (Die rechts back! Wat een sloffer...)
Tevreden van iedereen, maar je ziet dat Stankovic zijn plaats nog moet zoeken en uiteraard werd onze verdediging niet op de proef gesteld.
Er zullen er veel met schrik naar ons afzakken.
Tevreden van iedereen, maar je ziet dat Stankovic zijn plaats nog moet zoeken en uiteraard werd onze verdediging niet op de proef gesteld.
Er zullen er veel met schrik naar ons afzakken.
Met geslaagd bedoel dat ik dat je dit seizoen nooit meer kan aanzien als gebuisd.Pica schreef: 28 aug 2025, 09:29 CL halen mag nooit vanzelfsprekend lijken, ongeacht de tegenstander, dat klopt.
Uiteraard zullen de interne doelen ook wel hoger liggen.
Bij de 3 goals net voor rust had ik echt compassie met Rangers. De '10, 10, 10'-gezangen waren leuk, die van 'sacked in the morning' niet nodig.
Naar de match geweest met de trein vanuit Brussel. Er zat een man naast me te bellen 'Oui, j'ai vu Wilmots... sa position dans le carré n'est pas bon... West Brom cherche encore 4 postes'. Het bleek oude bekende Ali Lukunku te zijn, tegenwoordig zaakwaarnemer van o.a. Yanis Musuayi bij NXT. Samen naar de match en terug gefietst en ook samen met de trein weer naar Brussel. Sympa kerel!
Naar de match geweest met de trein vanuit Brussel. Er zat een man naast me te bellen 'Oui, j'ai vu Wilmots... sa position dans le carré n'est pas bon... West Brom cherche encore 4 postes'. Het bleek oude bekende Ali Lukunku te zijn, tegenwoordig zaakwaarnemer van o.a. Yanis Musuayi bij NXT. Samen naar de match en terug gefietst en ook samen met de trein weer naar Brussel. Sympa kerel!
-
vanGentmaarvoorClub
- Basisspeler
wie gaat er mee naar Kazachstan ?