wedstrijden Club Brugge

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
maartendr81
Belofte
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door maartendr81 »

Laten we dat alleszins hopen! ;)
Sanders
Supersub
Berichten: 1174
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Sanders »

Hayen doet het voorlopig heel goed en weet iedereen betrokken te houden bij de ploeg.
Iedereen prijst hem om zijn squad-management en dat hij spelers af en toe eens laat rusten met het oog op volgende matchen.

Om dit te staven heb ik even een tabelletje gemaakt met de speelminuten.
(Klik op de afbeelding om ze te vergroten).
Enkele opvallende zaken:
- Er is een duidelijke backbone met belangrijke spelers die Hayen zo veel (of altijd) laat staan: de keeper, Mechele, Onyedika, Vanaken en Thiago. Niet verrassend ook de centrale as.
- Skoras deed al in elke match mee, als basisspeler of als wisselspeler. In tegenstelling tot onder Deila.
- Zinckernagel krijgt dan weer veel minder minuten dan onder Deila.
- Vetlesen speelt zelden een match uit (was mij persoonlijk nog niet opgevallen dat hij vaak gewisseld werd).
- Ordonez wordt in een ritme gehouden: 2x match uitspelen + 1x bank en maximaal rusten. Thuis tegen PAOK moest hij wel invallen wegens hoofdblessure van Spileers. Tegen Union en Fiorentina kwam hij pas in blessuretijd erop.
- Doordat de kern vaak compleet is zijn er slechts kruimels voor NXT spelers. Een paar minuten voor Homma en Talbi. Het is natuurlijk wel moneytime en we spelen nog voor 2 prijzen.

Afbeelding

Edit: kleuren aangepast voor gelijk en verlies, stonden fout in v1
Laatst gewijzigd door Sanders op 06 mei 2024, 09:01, 2 keer totaal gewijzigd.
maartendr81
Belofte
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door maartendr81 »

zeer interessant overzicht! Waar ik momenteel wel wat benieuwd naar ben is, hoe de terugkeer van Skov invloed zal hebben op de speelminuten van bvb Skoras, Nusa of Jutgla. Persoonlijk heb ik Skov niet gemist (vanwege zijn reed eerder aangegeven laksheid in het verdedigen en ondersteunen van Sabbe of De Cuyper). Langs de andere kant is het deze zondag nog maar eens duidelijk gemaakt dat hij niet veel nodig heeft om te scoren!
Tegen Fiorentina zou ik hem wel zetten. Wedstrijden met veel inzet en Europese aanzien hadden in het verleden wel een goede invloed op hem. En eerlijk is eerlijk. Als hij zich inzet, is hij veruit de beste speler op de flanken.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3434
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

maartendr81 schreef: 06 mei 2024, 08:02 zeer interessant overzicht! Waar ik momenteel wel wat benieuwd naar ben is, hoe de terugkeer van Skov invloed zal hebben op de speelminuten van bvb Skoras, Nusa of Jutgla. Persoonlijk heb ik Skov niet gemist (vanwege zijn reed eerder aangegeven laksheid in het verdedigen en ondersteunen van Sabbe of De Cuyper). Langs de andere kant is het deze zondag nog maar eens duidelijk gemaakt dat hij niet veel nodig heeft om te scoren!
Tegen Fiorentina zou ik hem wel zetten. Wedstrijden met veel inzet en Europese aanzien hadden in het verleden wel een goede invloed op hem. En eerlijk is eerlijk. Als hij zich inzet, is hij veruit de beste speler op de flanken.
Ik ben geneigd je te volgen, indien hij voldoende fit is om minstens een uur te vlammen. Als je dan een Skóras kan laten invallen, dan heb je wel iemand die het de tegenstander lastig gaat maken, en die mee zal kunnen helpen om een eventuele voorsprong vast te houden.

Zinckernagel deed nog niet veel mee onder Hayen, maar verdient wel een pluim voor zijn invalbeurt tegen antwerp vind ik. Diep gaan en er aan de cornervlag nog een inworp uitpuren om zo de bal in de ploeg te houden, in de laatste minuut blessuretijd nog een tegenaanval van antwerp afbreken,... Dat soort cool en ervaring zullen we mogelijk kunnen gebruiken tegen een uitgekookt Fiorentina. De actie van Vetlesen (over de achterlijn neergaan, rechtstaan, veld op hinken en zich daar weer laten vallen) vond ik op 't moment wel vrij hilarisch, maar mocht de tegenstander het doen zou ik dat minder grappig vinden :mrgreen: Toont wel aan dat dat tikkeltje "smeerlapke" hier en daar ook wel in de ploeg komt, en dat vind ik eigenlijk niet slecht, zolang het er niet over gaat. Dat - deels mentale - aspect van het voetbal misten we toch soms sinds het vertrek van Rudy.
maartendr81
Belofte
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door maartendr81 »

De eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen dat ik, indien iemand anders dit bij ons zou doen, ik helemaal gek zou worden. Ik besef zeer goed dat er voordeel gehaald kan worden uit onsportief gedrag (zoals vetlessen, maar ook burgess is daar een meester in), maar ik denk dan ook dat we dit uit het voetbal zouden moeten halen. Naar mijn gevoel had hij hier dan ook een gele kaar voor mogen ontvangen. Ik ben wel akkoord dat dit soort gedrag (in het algemeen) het verschil kan zijn tussen kampioen spelen of niet. Door op de juist moment het tempo uit de wedstijd te halen kan je best wel wat wedstrijden over de streep trekken!

Nog een interessant weetje. Ik las de opmerking van Serge Gumienny op de tackle van De Cuyper. Hji zegt hier letterlijk dat het geen clear error was maar dat hij wel de scheidsrechter naar het scherm had moeten roepen. Dit maakt het voor mij wel zéér onduidelijk hoe de regels in elkaar zitten. Tenslotte dacht ik dat een VAR enkel kan ingrijpen als er spraken is van een clear error. Naar mijn gevoel is de scheids naar het scherm roepen voor een discutabele penaltie toch ingrijpen? Hoe rijmt dit dan? Ter verduidelijking. Ik heb de beelden vertraagt gezien en naar mijn gevoel raakt De Cuyper eerst de bal. En het feit dat Kerk zelf niet reageert doet mijn vermoeden versterkt te zien worden.
Sanders
Supersub
Berichten: 1174
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Sanders »

maartendr81 schreef: 06 mei 2024, 09:40
Nog een interessant weetje. Ik las de opmerking van Serge Gumienny op de tackle van De Cuyper. Hij zegt hier letterlijk dat het geen clear error was maar dat hij wel de scheidsrechter naar het scherm had moeten roepen. Dit maakt het voor mij wel zéér onduidelijk hoe de regels in elkaar zitten. Tenslotte dacht ik dat een VAR enkel kan ingrijpen als er spraken is van een clear error. Naar mijn gevoel is de scheids naar het scherm roepen voor een discutabele penaltie toch ingrijpen? Hoe rijmt dit dan? Ter verduidelijking. Ik heb de beelden vertraagt gezien en naar mijn gevoel raakt De Cuyper eerst de bal. En het feit dat Kerk zelf niet reageert doet mijn vermoeden versterkt te zien worden.
Idem.
Voor zover ik nog kan volgen in het kluwen van de VAR-regels, mag een VAR inderdaad enkel tussenkomen voor een clear and obvious error, of als de scheids iets niet gezien heeft.
Kerk zet zich zelf ook door na die tackle en probeert zelfs nog een pas richting penaltypunt te geven. Het zal een beetje een optelsom zijn van alle elementjes die het in ons voordeel deed uitkomen.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3434
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

maartendr81 schreef: 06 mei 2024, 09:40 De eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen dat ik, indien iemand anders dit bij ons zou doen, ik helemaal gek zou worden. Ik besef zeer goed dat er voordeel gehaald kan worden uit onsportief gedrag (zoals vetlessen, maar ook burgess is daar een meester in), maar ik denk dan ook dat we dit uit het voetbal zouden moeten halen. Naar mijn gevoel had hij hier dan ook een gele kaar voor mogen ontvangen. Ik ben wel akkoord dat dit soort gedrag (in het algemeen) het verschil kan zijn tussen kampioen spelen of niet. Door op de juist moment het tempo uit de wedstijd te halen kan je best wel wat wedstrijden over de streep trekken!

Nog een interessant weetje. Ik las de opmerking van Serge Gumienny op de tackle van De Cuyper. Hji zegt hier letterlijk dat het geen clear error was maar dat hij wel de scheidsrechter naar het scherm had moeten roepen. Dit maakt het voor mij wel zéér onduidelijk hoe de regels in elkaar zitten. Tenslotte dacht ik dat een VAR enkel kan ingrijpen als er spraken is van een clear error. Naar mijn gevoel is de scheids naar het scherm roepen voor een discutabele penaltie toch ingrijpen? Hoe rijmt dit dan? Ter verduidelijking. Ik heb de beelden vertraagt gezien en naar mijn gevoel raakt De Cuyper eerst de bal. En het feit dat Kerk zelf niet reageert doet mijn vermoeden versterkt te zien worden.
Ik zou ook gek worden hoor mocht een tegenstander ons lappen wat Vetlesen gisteren deed. Was inderdaad onsportief gedrag, en dat kan natuurlijk gewoon door de arbiter worden bestraft, alleen doen ze het te weinig. Maar op zich: kleine foutjes of professionele fouten om het tempo uit de match te halen, het spel doodmaken door de bal vast te zetten in de hoek,... het is niet mooi om te zien, maar hoort er wel bij. Alle grote ploegen die iets over de streep moeten trekken doen het. Japan deed het niet op het WK 2018 tegen ons en kreeg helemaal op het einde het deksel keihard op de neus.

En wat die potentiële penaltyfase betreft, ben ik het niet eens met Gumienny. Ik citeer de "laws of the game" van de FIFA:
The referee may receive assistance from the VAR only in relation to four categories of match-changing decisions/incidents. In all these situations, the VAR is only used after the referee has made a (first/original) decision (including allowing play to continue), or if a serious incident is missed/not seen by the match officials.

The referee’s original decision will not be changed unless there was a ‘clear and obvious error’ (this includes any decision made by the referee based on information from another match official e.g. offside).
Penalty/no penalty is één van die 4 categorieën. Ref beoordeelde duidelijk de fase (gaf met armgebaar aan: "geen fout"). VAR kan dan checken: is dit een:
- "serious incident that is missed/not seen"? ==> neen dus, want ref beoordeelde fase;
- "clear and obvious error"? ==> neen, want is niet overduidelijk penalty. Maxim gaat voor de bal en raakt hem volgens mij ook, hoewel dat laatste voor interpretatie vatbaar is. Alleen al die potentiële twijfel zorgt ervoor dat het niet "clear and obvious" is, en dat de originele beslissing van de ref dus niet mag worden veranderd. Ref mag dan ook niet naar het VAR-schermpje worden geroepen. Bleek uit de VAR-check overduidelijk dat Maxim enkel de speler raakt, dan moet de VAR de ref wél de fase laten herbekijken.

Geen fan van Boucaut, maar hij heeft zich ook in deze zin uitgesproken.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5330
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Tiki Taka »

Het geluk zit ons eindelijk mee dit seizoen.
Winnen thuis tegen Union en minstens gelijkspelen op de mauve en de titel is van ons.
Wie had dit ooit durven voorspellen ?!
maartendr81
Belofte
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door maartendr81 »

Ik ben toch nog niet overtuigd dat we er van de drie het best opstaan. Iedereen lijkt dit nu wel te zeggen maar ons programma is, naar mijn gevoel, wel het moeilijkst aangezien wij zowel tegen Union, RSCA als onze buren moeten (en ze gaan alle drie extreem gemotiveerd zijn om tegen ons te spelen.
anderlecht en Union moeten verder elks nog tegen Genk. Waarvan ik toch het gevoel heb dat er iets gebroken is. Aangevuld met een haalbare kaart:
- Union op Cercle
- anderlecht op Antwerp
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3434
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

Klopt wel, zwaar programma tegen de 2 rechtstreekse concurrenten (waaronder uit op anderlecht), en die Europese wedstrijden erbij. Denk dat er geen ploeg in Europa meer officiële wedstrijden heeft dan wij dit seizoen. Maar de fysieke parameters zouden niet wijzen op overbelasting of extreme vermoeidheid, volgens wat ik recent kon lezen. En winnen geeft ook wel energie natuurlijk...

Niet rekenen, gewoon blijven werken, wedstrijd per wedstrijd, en we zien wel waar we uitkomen.
Levi
A-kern
Berichten: 542
Lid geworden op: 27 aug 2016, 21:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Levi »

We moeten ons nu ook niet verschuilen. Met onze kern die kwalitatief de beste is en de vorm plus 2 punten voor zijn we nu de grote favoriet.
Als we Union thuis kloppen zijn zij al uit de strijd. Ik geloof er vol in.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3434
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

Met Onyedika woensdag geschorst verwacht ik Odoi aan de aftrap op de 6. Maxim is de logische vervanger van Meijer. Wat er meteen voor zorgt dat we geen flankverdediger meer op de bank hebben. Dit terwijl het voor onze backs wellicht geen evidente match wordt.
Levi
A-kern
Berichten: 542
Lid geworden op: 27 aug 2016, 21:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Levi »

IsO schreef: 06 mei 2024, 13:02 Met Onyedika woensdag geschorst verwacht ik Odoi aan de aftrap op de 6. Maxim is de logische vervanger van Meijer. Wat er meteen voor zorgt dat we geen flankverdediger meer op de bank hebben. Dit terwijl het voor onze backs wellicht geen evidente match wordt.
Hoop vooral ordonez te zien maar vrees dat Spileers zal worden. Qua luchtduels uit heenmatch liever anders gezien
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3434
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

Levi schreef: 06 mei 2024, 13:04
IsO schreef: 06 mei 2024, 13:02 Met Onyedika woensdag geschorst verwacht ik Odoi aan de aftrap op de 6. Maxim is de logische vervanger van Meijer. Wat er meteen voor zorgt dat we geen flankverdediger meer op de bank hebben. Dit terwijl het voor onze backs wellicht geen evidente match wordt.
Hoop vooral ordonez te zien maar vrees dat Spileers zal worden. Qua luchtduels uit heenmatch liever anders gezien
ik heb uit nieuwsgierigheid hun kopbalduel-statistieken eens opgezocht, om te kijken of die m'n vermoeden ondersteunen, en de conclusie is toch niet zo éénduidig als mijn gevoel mij opdrong:

Spileers in 2612 speelminuten (JPL + Conference League) :
- ongeveer 0,73 kopbalduels/match
- wint daarvan 71,4 %, waarmee hij in het 92e percentiel zit (slechts 8% van de CV's in de JPL+UECL doet dus beter)
- als je kijk naar het absolute aantal gewonnen kopbalduels, zit hij echter slechts in het 1e percentiel. Met andere woorden, 99% van de CV's in de JPL+UECL winnen in absolute aantallen meer kopbalduels per 90 minuten dan Jorne.

Ordóñez in 891 speelminuten (JPL + conference league):
- ongeveer 2,22 kopbalduels/match
- wint daarvan 59,1%, waarmee hij in het 45e percentiel zit (55% van de CV's in de JPL+UECL doet dus beter)
- als je kijk naar absolute aantal gewonnen kopbalduels, zit hij echter slechts in het 13e percentiel. Met andere woorden, 87% van de CV's in de JPL+UECL winnen in absolute aantallen meer kopbalduels per 90 minuten dan Joel.

Ter referentie:

Mechele in 3569 speelminuten (JPL+UECL):
- ongeveer 4,03 kopbalduels/match
- wint daarvan 65%, waarmee hij in het 71e percentiel zit (29% van de CV's in de JPL+UECL doet dus beter)
- als je kijkt naar absolute aantal gewonnen kopbalduels, zie hij in het 70e percentiel. Met andere woorden, 30% van de CV's in de JPL+UECL winnen in absolute aantallen meer kopbalduels per 90 minuten dan Brandon.

Wat kunnen we daar nu uit afleiden?
1) Dat Spileers op basis van de kopbalduels die hij aangaat, onze beste kopper is van onze drie centrale verdedigers.
2) Dat hij echter veel minder kopbalduels aangaat dan een Mechele bijvoorbeeld (minder dan 1/4) of dan Ordóñez (minder dan de helft).

Dat zouden we eigenlijk fase per fase moeten gaan analyseren met beelden, maar voor mij lijkt het er - met de match tegen Fiorentina in het achterhoofd - op dat Jorne het kopbalduel misschien wel te weinig aangaat. Een kopbalduel dat je niet aangaat, kan je niet winnen, maar ook niet verliezen, en verschijnt dus niet in de stats. Maar zelfs met een verloren kopbalduel kan je een aanval van de tegenstander verstoord hebben, bijvoorbeeld doordat die zijn kopbal minder kon richten dan wanneer hij het duel niet aan had moeten gaan.
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 912
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Vergas Ronald »

Wie had dit nog verwacht in maart - Nog straffer dan de comeback in playoffs van Standard 10 jaar geleden. Dit spelniveau nog 3 weken volhouden zijn we gewoon weer kampioen en misschien nog een Europese finale :dance:

Afbeelding
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
Plaats reactie