wedstrijden Club Brugge

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Duffman
Invaller

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Duffman »

Peter schreef: 08 mar 2026, 15:36 Hoe kan je zo aan een tweede helft beginnen? Hoe kan je zo lang wachten om te wisselen?

Dit Club wordt geen kampioen.
De voortekenen zijn alvast niet goed. Zeker omdat het bij Union net andersom is: gisteren tegen Genk evenmin domineren maar wel op de juiste momenten afwerken + Burgess die slechts geel krijgt na een doodschop, hoofdstuk zevenhonderd en vijf... het zal tegen PO1 serieus moeten veranderen.
“Never say never, because limits, like fears, are often just an illusion.”
- Michael Jordan -
Peter
Invaller

Bericht door Peter »

Duffman schreef: 08 mar 2026, 16:22 De voortekenen zijn alvast niet goed. Zeker omdat het bij Union net andersom is: gisteren tegen Genk evenmin domineren maar wel op de juiste momenten afwerken + Burgess die slechts geel krijgt na een doodschop, hoofdstuk zevenhonderd en vijf... het zal tegen PO1 serieus moeten veranderen.
Ik geloof er niet in en ik merk dat aan het feit dat mijn hoop steeds begint op te schuiven: nadat de ploeg op elkaar is ingespeeld, na de winter, na de CL en nu zitten we al aan "hopelijk tegen PO1 beter".

De logischere conclusie is dat het niet meer gaat komen.
IsO
Sleutelspeler

Bericht door IsO »

Met het PO-systeem kan alles nog, dus ik geloof er zeker wél nog in.

Zelfs zonder top te zijn (wel - te steriele-dominantie in periodes), creërden we gewoon voldoende om te winnen vandaag, ondanks die dip alweer (2,8 xG voor ons, 1,44 voor mauve volgens Fotmob). Tresoldi is echt in vorm, hoewel hij - zelfs met 2 goals - nog beter had kunnen doen. Ook Tzolis was goed, ondanks die ongelukkige controle.

Daarnaast heeft ons middenveld gewoon ook veel meer potentieel dan het vandaag liet zien. Onyedika te nonchalant en met individuele fout aan basis 1e tegengoal, Stankovic minder aanwezig dan anders en Hans OK maar ook paar keer balverlies.

Ik had ons héél graag zien winnen vandaag, maar liever nu 2 (1) punt(en) laten liggen tegen de mauve, dan straks in PO I. Ik denk ook dat we op basis van wat we vandaag zagen niet met schrik moeten aantreden tegen dit mauve in PO I. Respect OK, maar ontzag is zeker niet nodig. Mauve en Union kunnen elkaar ook nog punten afsnoepen.
Peter
Invaller

Bericht door Peter »

Mja, veel dooddoeners. "In de playoffs kan alles", "liever nu dan in de playoffs". Maar we pakken véél te makkelijk goals, raken zeer moeilijk door een dubbele gordel en de goeie vorm van de ploeg en een aantal sterkhouders is ver te zoeken. Dat zijn dingen die je nodig hebt om goeie playoffs te spelen.

Tenzij Seys, Onyedika, Vanaken, Stankovic en Tzolis ineens hun bloedvorm vinden, lijkt kampioen spelen me eerder wishful thinking.

Van de tactische zetten van onze coach gaan we het ook niet moet hebben.

Nee, op dit moment zie ik het somber in.
macfall
Profvoetballer

Bericht door macfall »

Een duidelijke 3-0 vandaag zou even veel bijdragen aan de titel dan een billijk gelijkspel zoals vandaag. In de play offs wordt altijd alles beslist obv 2 of 3 sleutelmomenten.

We geven 5 kansen weg vandaag, waarvan de 2 goals onze eigen schuld zijn.

Beetje gek om zeggen met 70% balbezit maar ons middenveld gaf maar half thuis.
Hannes
A-kern

Bericht door Hannes »

Duffman schreef: 08 mar 2026, 16:22
Peter schreef: 08 mar 2026, 15:36 Hoe kan je zo aan een tweede helft beginnen? Hoe kan je zo lang wachten om te wisselen?

Dit Club wordt geen kampioen.
De voortekenen zijn alvast niet goed. Zeker omdat het bij Union net andersom is: gisteren tegen Genk evenmin domineren maar wel op de juiste momenten afwerken + Burgess die slechts geel krijgt na een doodschop, hoofdstuk zevenhonderd en vijf... het zal tegen PO1 serieus moeten veranderen.
'Evenmin domineren'... Je kan nu toch niet zeggen dat Club niet heeft gedomineerd...
En naar Union of Burgess moeten we niet kijken: als wij doen wat me moeten doen zijn we altijd kampioen.
Wat wel anders moet: minder compassie hebben in de toppers. Je mag niet tevreden zijn met een half uur heel erg domineren en toch nog op 0-0 staan. Ze mogen zichzelf wat meer druk opleggen.
En er mag wat getraind worden op het halen van de achterlijn en dan een déftige pass achteruit richting pinantipunt geven. Vooral Forbs verkwanselt zo veel mogelijkheden.
Pica
Sleutelspeler

Bericht door Pica »

IsO schreef: 08 mar 2026, 18:29 Met het PO-systeem kan alles nog, dus ik geloof er zeker wél nog in.

Zelfs zonder top te zijn (wel - te steriele-dominantie in periodes), creërden we gewoon voldoende om te winnen vandaag, ondanks die dip alweer (2,8 xG voor ons, 1,44 voor mauve volgens Fotmob). Tresoldi is echt in vorm, hoewel hij - zelfs met 2 goals - nog beter had kunnen doen. Ook Tzolis was goed, ondanks die ongelukkige controle.

Daarnaast heeft ons middenveld gewoon ook veel meer potentieel dan het vandaag liet zien. Onyedika te nonchalant en met individuele fout aan basis 1e tegengoal, Stankovic minder aanwezig dan anders en Hans OK maar ook paar keer balverlies.

Ik had ons héél graag zien winnen vandaag, maar liever nu 2 (1) punt(en) laten liggen tegen de mauve, dan straks in PO I. Ik denk ook dat we op basis van wat we vandaag zagen niet met schrik moeten aantreden tegen dit mauve in PO I. Respect OK, maar ontzag is zeker niet nodig. Mauve en Union kunnen elkaar ook nog punten afsnoepen.
Met het risico van te negatief te zijn: als je tegen deze mauve niet de drie punten kan halen, waar zijn we dan mee bezig?

Na "de kern is nog niet ingespeeld na de zomermercato", transitie gehad naar "de trainer is de schuldige", verder gegaan naar "na de winterstop ziet er kern er helemaal anders" uit om nu na een week voorbereiding (is vrij uniek voor ons) dit met onze beste en uitgeruste elf te brengen.

Als je dan ziet hoe we pakweg vorige week ook al compleet afwezig zijn, begin ik me serieus de vraag te stellen of het zomaar met de PO's gaat beter zijn.

Ja in de CL deden we het goed, maar misschien was dat toch nog altijd een combinatie van factoren die we in de jupkesliga nooit hebben. Te beginnen met ruimte en goesting om te voetballen.

Pas op, eerste half uur spelen we die pipo's weg é, maar als je het niet afmaakt, dan krijg je (opnieuw) het deksel op de neus.

Ga nog wat negatiever worden zelfs: je hebt eens een week om je echt voor te bereiden, tactisch te trainen en een statement te maken. Mag ik dan ontgoocheld zijn dat dit het beste is dat we kunnen brengen met onze quasi volledig fitte kern?
macfall
Profvoetballer

Bericht door macfall »

Allemaal terecht.

Maar kampioen worden met een straat voorsprong doet haast niemand.
IsO
Sleutelspeler

Bericht door IsO »

artikel in HNB van enkele dagen terug over de tegengoals die we pakken:
[spoiler]
“Het is niet dat ik er mijn slaap voor laat, maar…”: Club Brugge zit met een probleem richting play-offs

De 2-2 tegen anderlecht laat zijn sporen na bij een teleurgesteld Club Brugge. Hoe trainer Ivan Leko stilaan lijkt bij te draaien en een uitspraak van twee maanden geleden plots omdraaide na het gelijkspel tegen paars-wit.

Valerie Van Avermaet
Voetbalreporter
8 maart 2026 om 18:00

Ivan Leko bij Club Brugge. Dat is synoniem voor spektakel. Voor emotie. Voor veel aanvallende impulsen, maar vooral ook voor te veel tegendoelpunten. Tegen anderlecht ging die teller nog maar eens met twee omhoog. Wat gaat dat straks geven in de titelstrijd?

Blauw-zwart domineerde zondagnamiddag nochtans al een halfuur toen de 0-1 viel, maar na nonchalant balverlies van Raphael Onyedika op de eigen helft konden de bezoekers tegen de gang van het spel in op voorsprong komen. Club Brugge knokte terug via een sterke Tresoldi, om in de tweede helft opnieuw op achterstand te komen. Op dat moment leken de troepen van Leko anderlecht nochtans goed vast te zetten in de hoek van het veld na een korte uittrap van Coosemans. Maar door balverlies van Vanaken kon paars-wit onder de hoge druk uit voetballen en counteren: 1-2. Weer was het dankzij killer-in-the-box Tresoldi dat Club Brugge nadien langszij kwam, maar winnen lukte niet meer.

De balans van Leko helt intussen zowat richting alle kanten tijdens zijn tweede ambtstermijn bij Club Brugge. Uitstekend in de Champions League. Dertien op vijftien in de laatste competitiewedstrijden. Maar toch ook wat vraagtekens, door de bekeruitschakeling, de toch ook vaak moeizame competitiezeges en de vele tegengoals.

Die zijn al even een thema rond blauw-zwart. Na de zevenklapper van Atlético Madrid, bijvoorbeeld. En het probleem is ook steeds beter te zien in de cijfers. Sinds de komst van de Kroaat incasseerde blauw-zwart al zeventien tegengoals in elf competitiematchen. Gemiddeld meer dan één per wedstrijd, dus. In totaal staat de teller qua tegendoelpunten nu op 34 in de Jupiler Pro League. Meer dan dubbel zoveel als Union (16), terwijl ook STVV (30) en KV Mechelen (33) er van de huidige top zes minder slikken

Amper twee keer hield Leko al de nul sinds zijn aanstelling begin december. Kairat Almaty, La Louvière, rode lantaarn Dender: ook zij slaagden erin om tegen de vicelandskampioen te scoren. Toch veelzeggend, zeker omdat Club Brugge, net als tegen paars-wit, vaak de betere ploeg was. Een probleem dat Club richting de start van de play-offs moet oplossen, dus.

“Het is niet dat ik er niet van slaap, maar ik geef je gelijk”, knikte Leko na de 2-2 tegen anderlecht. “We pakken te makkelijk tegendoelpunten.” Het risicovolle spel van de Kroaat ligt daarvoor mee aan de basis. Minstens een keer of tien per wedstrijd schreeuwt Leko zijn troepen vooruit en doet hij teken naar zijn verdediging dat ze hoger moet gaan staan.

Hij laat zijn team vaak met zeven, acht spelers tegelijk hoog druk zetten. Bij de tweede tegengoal van anderlecht staat zelfs centrale verdediger Joel Ordonez om die reden hoog op de helft van anderlecht. De backs staan eveneens voortdurend hoog, terwijl Leko in vergelijking met Hayen ook de driehoek op het middenveld omdraaide. Hij posteert enkel Onyedika voor de defensie en laat Stankovic hoger op het veld zijn ding doen – zonder dat die daarbij voortdurend aan de omschakeling hoeft te denken. Het is een keuze die de aanvallende productiviteit van Stankovic positief heeft beïnvloed, maar dus ook risico’s met zich meebrengt. Een tegenstander kan simpelweg vlotter omschakelen tegen dit Club Brugge. Vraag maar aan anderlecht.

“Ik hou gewoon van risico”, legde Leko uit. “Ik hou van deze manier van voetballen, van de drive waarmee we ervoor gaan. Initiatief nemen, niet opgeven, veel balbezit en veel schoten op doel.” Dat Leko houdt van spektakel was al in zijn beginweken bij Club Brugge duidelijk. Toen hij net voor Nieuwjaar met 3-5 ging winnen tegen Racing Genk klonk een gelijkaardige uitleg. “Liever met 3-5 winnen dan met 0-1. We gaan altijd op zoek naar manieren om onze voorsprong uit te bouwen”, sprak hij toen.

Al is hij intussen toch enigszins bijgedraaid, zo bleek na de 2-2 tegen anderlecht. “We moeten beter leren verdedigen op counters. Die makkelijke tegengoals moeten eruit. Uiteindelijk is 2-0 beter dan 5-3.” Of hoe hij zijn uitspraak van eind december plots omdraaide en toch meer op zoek wil naar een clean sheet. “Het is de laatste tijd wat te veel dat tweede. We gaan eruit leren en die tegengoals oplossen richting de play-offs. Het zal moeten als we op deze manier, met dominantie en risico, willen blijven spelen.”

Nog twee matchen om uit te zoeken hoe, daarna wacht de titelstrijd. Staat Leko tegen dan ook synoniem voor een clean sheet?
Pica
Sleutelspeler

Bericht door Pica »

Denk niet dat er iemand tegen het voetbal van de eerste 15-30 minuten kan zijn, maar het moment dat de tegenstander doorheeft waar de gaten liggen, gaat het plots snel. Als je dan een Hans hoort zeggen dat hij op eigen initiatief corrigeert (wat ik in principe niet slecht vind), moet je je toch als trainer iets anders kunnen bedenken.

Het corrigeren in de match zelf, vind ik ook pover, met veel late wissels.

Feit is dat het huis een stuk stabieler was met Hayen en dat ik van die "mentality" die men zocht ook nog niet veel gevonden heb behalve een (tijdelijke) opflakkering hier en daar.

En toch, als je ziet hoeveel voetbal er in die eerste elf zitten, zouden we toch echt beter en constanter moeten kunnen presteren (los van de trainer)?

Hayen gebruikte de bank niet veel, maar Leko precies toch ook niet, zijn ze tot dezelfde conclusie gekomen? Is de kern toch te beperkt om de andere het vuur aan de schenen (en dus het vuur in de ploeg) te krijgen?

Soit, ben vooral nog altijd zwaar ontgoocheld van vorige zondag, de mauve waren echt zo zwaar te pakken.
macfall
Profvoetballer

Bericht door macfall »

Pica schreef: 12 mar 2026, 21:09 Denk niet dat er iemand tegen het voetbal van de eerste 15-30 minuten kan zijn, maar het moment dat de tegenstander doorheeft waar de gaten liggen, gaat het plots snel. Als je dan een Hans hoort zeggen dat hij op eigen initiatief corrigeert (wat ik in principe niet slecht vind), moet je je toch als trainer iets anders kunnen bedenken.

Feit is dat het huis een stuk stabieler was met Hayen en dat ik van die "mentality" die men zocht ook nog niet veel gevonden heb behalve een (tijdelijke) opflakkering hier en daar.

En toch, als je ziet hoeveel voetbal er in die eerste elf zitten, zouden we toch echt beter en constanter moeten kunnen presteren (los van de trainer)?

Hayen gebruikte de bank niet veel, maar Leko precies toch ook niet, zijn ze tot dezelfde conclusie gekomen? Is de kern toch te beperkt om de andere het vuur aan de schenen (en dus het vuur in de ploeg) te krijgen?

Soit, ben vooral nog altijd zwaar ontgoocheld van vorige zondag, de mauve waren echt zo zwaar te pakken.
Zowel hayen als leko willen tzolis en forbs niet schofferen door hen vroegtijdig te wisselen

Er zit toch meer drang en pressing in het team dan onder hayen, tis vele dynamischer. Onder Leko is er geen safety bij fouten.
Peter
Invaller

Bericht door Peter »

Iemand ook maar 5 minuten het gevoel gehad dat je naar de kampioen aan het kijken was? Klassegoal van Tresoldi en verder was het - en ik wik en weeg mijn woorden - fucking shit.
Pica
Sleutelspeler

Bericht door Pica »

macfall schreef: 12 mar 2026, 22:51
Pica schreef: 12 mar 2026, 21:09 Denk niet dat er iemand tegen het voetbal van de eerste 15-30 minuten kan zijn, maar het moment dat de tegenstander doorheeft waar de gaten liggen, gaat het plots snel. Als je dan een Hans hoort zeggen dat hij op eigen initiatief corrigeert (wat ik in principe niet slecht vind), moet je je toch als trainer iets anders kunnen bedenken.

Zowel hayen als leko willen tzolis en forbs niet schofferen door hen vroegtijdig te wisselen

Er zit toch meer drang en pressing in het team dan onder hayen, tis vele dynamischer. Onder Leko is er geen safety bij fouten.
Toch weer niet veel van gezien vandaag, mannekeslief, als union dit doet zeggen we dat "het weer niet raar is" dat ze de drie punten toch pakken.
xG was in ons voordeel en we waren efficiënt, voeg gerust zelf iets positief toe, maar ik zag het niet.

Vandaag:
geen mentality
geen kwaliteit aan de bal
geen impact van de wisselspelers

Amper een kans gecreëerd uit het spel, quasi alleen op de counter...tegen Westerlo...en dan nog (terecht) geen clean sheet

Met een ritme van één match per week, kun je steeds minder de kaart trekken van een gebrek aan (tactische) voorbereiding, vermoeidheid lijkt me ook geen excuus vandaag.

Zelfkritiek is er ook niet bij spelers en staf, lijkt een easy (terechte) win te zijn en geen vuiltje aan de lucht.
Hopelijk is dat de media training die praat, want als ze intern niet kritischer gaan zijn, wat voor verbetering mogen we dan verwachten.
macfall
Profvoetballer

Bericht door macfall »

we hebben nu 1 punt meer dan vorig seizoen na 30 speeldagen. 1 goal minder tegen maar ook 10 minder gemaakt.

Union heeft 8 punten meer tov vorig seizoen, 2 goals minder gemaakt maar vooral 10 minder geincasseerd.

kvind dat beide toch opmerkelijk
Pica
Sleutelspeler

Bericht door Pica »

Godverdomme toch, hadden we gewoon onze job gedaan vorige week was het PO1 zonder de mauve geweest
Plaats reactie