wedstrijden Club Brugge

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Sanders
Supersub
Berichten: 1173
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 03 mei 2024, 10:44
Sanders schreef: 03 mei 2024, 07:17
[spoiler]
Na een nachtje (onrustig) slapen toch met een gefrustreerd gevoel opgestaan.

Dat we tegen Fiorentina onze wil niet gingen kunnen opleggen had ik wel verwacht.
Sommigen waren niet scherp vanaf de start en kwamen nooit echt in de match, botsten op limieten of hadden misschien last van stress.
De eerste helft werd voor mij perfect samengevat door Gert Verheyen in de studio: "Je mag meedoen zonder dat je gevaarlijk kan zijn. Daar moet je meer mee doen."
Het toont aan hoe tactisch sterk Fiorentina is/was.
Aanvallend zorgden ze voor heel veel overloads, op de flanken, in de halfspaces of rond Belotti. Aanvankelijk stond Odoi noodgedwongen meer de halfspace tussen Sabbe en Spileers te dekken waardoor er centraal teveel ruimte lag. Het was daar constant kiezen en daar hadden we het heel lastig mee.
Er was ook heel veel infiltratie vanuit het middenveld en/of de halfspaces in de rug van Mechele en Spileers. Fiorentina probeerde hier af en toe met een lange bal gevaar te creëren wat soms lukte. Daardoor werd onze defensieve lijn achteruitgedrukt, waardoor onze linies weer te ver uit elkaar lagen en Fiorentina ook daar ruimte kon vinden om te voetballen en/of de tweede bal op te pikken.
Ze wisten ook heel goed dat ze Onyedika met zijn gezicht naar onze goal moesten houden. Een inspeelpass op hem was vaak een pressing-trigger.
Ook met hun opbouw hadden we het moeilijk. Dodo bleef als rechtsachter vaak diep terug hangen, terwijl Biraghi hoger ging staan. Daarnaast wisselde Arthur Melo constant van positie met een centrale verdediger om proberen op te bouwen (blijkbaar populair in Italië want Inzaghi doet dat bij Inter soms extreem veel).

Fiorentina heeft er op zijn Italiaans een intense en tactische slag van gemaakt en daar hadden we het lastig mee.

Doordat uit-goals niet meer zo gewichtig zijn in de totaalscore, moeten we thuis dus al met 2 doelpunten verschil winnen.
Ook al zullen we thuis onze jongens vooruitstuwen, het wordt geen sinecure om 2x meer te scoren dat hen.
Fiorentina had 10 pogingen binnen het kader, tov 3 van ons. (totaal 32 schoten!)
Een xG van 3.24 tov 0.87.
Ik begrijp dat we dit wat moeten kaderen door 30 minuten met 10 te zijn en dat we ons buitenshuis anders presenteren dan thuis; maar dit toont toch ook dat er in de halve finales geen sukkelaars staan.

Over de match kortweg: vermijdbare tegendoelpunten, al zijn de eerste en tweede wel heel goed afgewerkt.
Goeie analyse.

Ik vond hun animatie inderdaad goed. Zoals je zegt heel veel infiltraties, zeker met die man meer ook te veel voorzetten, met dan een Belotti die je natuurlijk niks moet leren qua leepheid en chaos creëren in de box; die is misschien "oud en traag", maar heeft meer dan 40 caps voor de Squadra Azzurra. Zo'n Biraghi is ook een heel ervaren jongen, idem voor Arthur, die weliswaar nooit helemaal is doorgebroken bij Barça en Juve, maar wel kan sjotten. We verloren ook te veel tweede ballen, zoals Hans nadien ook aangaf.

Dit is geen wereldploeg, maar wel een heel moeilijk te bespelen collectief, zoals we er met Osasuna eigenlijk eerder al eentje waren tegengekomen, maar dit is nog een niveautje hoger. Geen toeval ook dat ze vorig jaar de finale haalden.

Hoe zou jij die tactische problemen komende woensdag oplossen op een manier die ons toelaat er zelf ook voldoende uit te komen? Sowieso dus ook zonder Onyedika... Middenveld meer man op man laten spelen en extra "diepe spelmaker" op de flank met De Cuyper? De Cuyper in de rol van Chadli tegen Brazilië op het WK 2018, die toen de half space moest afdekken om de runs van (vnl.) Paulinho op te vangen?
Goh, niet simpel.
Laat ons er voor de eenvoud van uitgaan dat ze hetzelfde tactisch gaan doen.

Enkele uitgangspunten om van te beginnen:
- We moeten winnen en scoren
- Onyedika is er niet bij
- Hun rechtsachter blijft dieper
- Hun aanvallende flanken (Nico, Sottil, Ikoné,...) spelen met hun sterke voet naar binnen en zullen zelden buitenom gaan voor de voorzet
- Arthur Melo brengt het spel op gang, Bonaventura verdeelt het hogerop, Beltran infiltreert.
- Belotti is een spits die in het duel speelt, u er niet gaat aflopen of voorbij zal dribbelen. Kopbalsterk.

Het is duidelijk gebleken dat we in balverlies zo compact mogelijk moeten zijn, zowel horizontaal als verticaal. (vandaar Nielsen en Vetlesen als buitenste middenvelders gisteren tweede helft). We moeten veel volk centraal hebben om de halfspaces af te dekken, de naar binnenkomende flanken af te dekken of meer tweede ballen op te rapen.
Daarom zou ik wel met Jutgla beginnen, maar zonder echte rechtsbuiten. Vetlesen zou mijn valse rechtsbuiten zijn. Verder een middenveld met Vanaken zoals altijd als zwervende 10, Nielsen en Odoi

In balverlies, als ze achteraan proberen op te bouwen:
Thiago en Vanaken moeten proberen dat Arthur Melo geen passlijnen vind. Vetlesen houdt positie tussen rechter centrale middenvelder positie en Biraghi, klaar om die laatste aan te vallen als hij de bal krijgt. Jutgla valt links uit zoals gisteren, met de vrijheid om in balbezit dichter bij Thiago te zitten. (later hierover meer)
Achter die vier moet Nielsen Bonaventura schaduwen en Odoi op Beltran. Niet per se man op man, maar misschien toch semi. Met oog voor positie uiteraard.
Achteraan heb je dan onze vier verdedigers in een mid-block, maar wel proberen om de linies compact te houden. Ordonez lijkt mij beter geschikt om op Belotti te spelen dan Spileers. Mechele ernaast. Sabbe en Meijer op de flanken (later meer hierover).
Heeft Fiorentina via balbezit al meters kunnen pakken, dan vallen we terug in onze 4-1-4-1 zoals we vaak onder Hayen doen. Vetlesen kan dan helemaal naar rechts en Vanaken valt naast Nielsen, Odoi voor de defensie. Biraghi is op dat moment toch al hoger gepositioneerd en zo komt Sabbe niet tegen eenovertal. Biraghi komt trouwens wel vaker over voor een voorzet te trappen (itt Dodo). Compact zijn blijf key.

In de omschakeling moet je gewoon zo verticaal mogelijk zijn. Het viel mij gisteren meer dan 1 keer op (tijdens onze zeldzame counters) dat er vaak chaos is in de restdefensie van Fiorentina. Thiago kreeg zo snel in de match een kans en bij zijn goal ziet de defensie er ook niet uit. Door hun constante geschuif met Arthur tussen defensie en middenveld krijg je daar desorganisatie op een gegeven moment. Door Jutgla dichter bij Thiago te krijgen kan je nog meer verwarring stichten.
Dit opent ook een boulevard voor onze linksachter om op en af te gaan.

Hebben we dan toch eens langdurig balbezit zou ik onze opbouw houden zoals vaak onder Hayen. Onze centrale verdedigers zeer wijd, de vleugelbacks niet te hoog en een middenvelder (of een tweede extra) die uitvalt om toch proberen door hun press te voetballen. Goede wisselwerking tussen onze 4 middenvelders zal hier nodig zijn, zodat het niet voorspelbaar wordt. We hebben ook altijd het wapen van Thiago aan te spelen met een gechipte bal en bij hem bij te sluiten.

Enig nadeel hier is dat je in balbezit heel veel vraagt van je backs. Door een naar binnentrekkende Jutgla en door halve rechtsbuiten Vetlesen zullen Sabbe en Meijer vaak de boulevard alleen moeten doen. Beiden kunnen dat fysiek wel aan, maar het is kwestie van hun momenten te kiezen. Vanaken, Nielsen en Vetlesen kunnen helpen en voor driehoekjes zorgen met onze backs.

Ik heb lang getwijfeld tussen Meijer en De Cuyper. Al hoewel De Cuyper technisch bekwamer is om de flank alleen te doen (kan een man voorbij) én hij nog eens een fantastische pass en dito inzicht heeft, verkies ik Meijer omdat ik hem (ook nog na gisteren) defensief secuurder vind. Nico Gonzalez is echt geen pannenkoek. De Cuyper wordt te vaak nog één-tegen-één gepakt en pakt in die situaties sneller geel dan Meijer. Meijer is ook kopbalsterker.

We zullen geduldig moeten zijn, en ons niet uit ons kot laten lokken zodat er zeker ruimte komt voor infiltrerende en lopende spelers van Fiorentina.

Al kan het ook perfect dat Fiorentina gaat komen om op z'n Italiaans laag te gaan staan, verdedigen en counteren. Dat kan ik niet inschatten of dat in hun aard zit. Nogmaals, ik ga ervan uit dat ze eenzelfde tactiek als gisteren zullen hanteren.

Los van de tactiek zou een snelle goal voor ons een grote boost kunnen zijn.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3433
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

thx, interessant! Ik zou Meijer ook gewoon laten staan, verdedigend vind ik die ook beter dan Maxim. Als ik het had over die laatste, bedoelde ik: "samen met Meijer". Jutglà zit op zich wel in vorm, maar ik vond dat hij gisteren vrij weinig in het spel/de combinatie betrokken was en amper voor goal kon komen, terwijl zijn sterktes natuurlijk ook niet zozeer lager op het veld liggen. Misschien dat je dan meer bent met De Cuyper, die vanop links een voorzet kan trappen, maar die ook graag centraler komt om zich op het middenveld bij het spel te laten betrekken, die een goed schot heeft vanuit de tweede lijn, snel genoeg is om infiltrerende middenvelder te backtracken,...

Soit, zoals je zegt zal het zeker ook van het collectief moeten komen, en zal er inderdaad compact moeten gespeeld worden. Dat was gisteren, zeker na die rode kaart, ook wel de bedoeling. Zie het gebaar van Vetlesen naar de rest bij zijn invalbeurt.
maartendr81
Belofte
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door maartendr81 »

Ik heb de wedstrijd nog niet herbekeken en ik moet eerlijk zijn dat ik tijdens zulke wedstrijden teveel bezig ben met de bal en minder met de ruimtes, maar wat mij wel opviel is dat ze regelmatig een lange bal speelden waarbij de flanken of CM's anticipeerden op een kopbal in de ruimte achter de aangespeelde man. dit maakten dat ze makkelijk van achteruit konden spelen en telkens het middenveld konden overslagen om onmiddellijk in de zone van de waarheid te komen. Ik ging er vanuit dat Hayen net daarom Odoi had gezet maar dat is er toch niet uitgekomen. het lijkt mij dat we daar meer kunnen op focusen in de terugmatch.
Daarnaast moest er in opbouwend opzicht meer langs de flanken gespeeld worden. Centraal zit het goed dicht bij Fiorentina dus dat is moeilijker. het is zo dat Meijer niet in de wedstrijd zat en ook de rechterflank was niet zo doeltreffend in aanvallend opzicht als anders (ook dankzij de sterkte van Fiorentina). Toch lijkt het mij dat daar een oplossing ligt.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3433
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

maartendr81 schreef: 03 mei 2024, 14:43 Ik heb de wedstrijd nog niet herbekeken en ik moet eerlijk zijn dat ik tijdens zulke wedstrijden teveel bezig ben met de bal en minder met de ruimtes, maar wat mij wel opviel is dat ze regelmatig een lange bal speelden waarbij de flanken of CM's anticipeerden op een kopbal in de ruimte achter de aangespeelde man. dit maakten dat ze makkelijk van achteruit konden spelen en telkens het middenveld konden overslagen om onmiddellijk in de zone van de waarheid te komen. Ik ging er vanuit dat Hayen net daarom Odoi had gezet maar dat is er toch niet uitgekomen. het lijkt mij dat we daar meer kunnen op focusen in de terugmatch.
Daarnaast moest er in opbouwend opzicht meer langs de flanken gespeeld worden. Centraal zit het goed dicht bij Fiorentina dus dat is moeilijker. het is zo dat Meijer niet in de wedstrijd zat en ook de rechterflank was niet zo doeltreffend in aanvallend opzicht als anders (ook dankzij de sterkte van Fiorentina). Toch lijkt het mij dat daar een oplossing ligt.
Deel van de verklaring voor het te weinig via de flanken aanvallen, is denk ik het druk zetten op Onyedika dat Sanders al aanhaalde. Hij is belangrijk wat dat betreft, maar kwam onvoldoende onder die druk uit. Volgende week is hij er sowieso niet bij, dus gaan er in elk geval andere oplossingen moeten gezocht worden.
maartendr81
Belofte
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door maartendr81 »

Volgens mij heeft de vormdip van Meijer er ook wat mee te maken. Ik kan mij niet ontdoen van het idee dat hij momenteel zeer behouden keuzes maakt. Je ziet het aan de passes naar Jutgla die steeds in de voet of soms zelfs achter de man zijn (daar waar een pass in de ruimte voor de speler de meer aanvallende actie is). Maar ook in de keuze om aanvallend druk te zetten is hij, naar mijn gevoel te voorzichtig.
Daar kwam donderdag dan nog bij dat, net voor de rode kaart, hij zijn bal te makkelijk verliest wanneer hij zijn man probeerde voorbij te gaan. Waardoor onyedika dan (onbezonnen weliswaar) die tackle inzet. Maar misschien ben ik hier wel te streng voor Meijer.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3433
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

maartendr81 schreef: 04 mei 2024, 07:17 Volgens mij heeft de vormdip van Meijer er ook wat mee te maken. Ik kan mij niet ontdoen van het idee dat hij momenteel zeer behouden keuzes maakt. Je ziet het aan de passes naar Jutgla die steeds in de voet of soms zelfs achter de man zijn (daar waar een pass in de ruimte voor de speler de meer aanvallende actie is). Maar ook in de keuze om aanvallend druk te zetten is hij, naar mijn gevoel te voorzichtig.
Daar kwam donderdag dan nog bij dat, net voor de rode kaart, hij zijn bal te makkelijk verliest wanneer hij zijn man probeerde voorbij te gaan. Waardoor onyedika dan (onbezonnen weliswaar) die tackle inzet. Maar misschien ben ik hier wel te streng voor Meijer.
Ik kan je wel volgen.
Sanders
Supersub
Berichten: 1173
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Sanders »

Door het verlies van Genk kunnen we vandaag al mathematisch zeker zijn van de derde plek.
Levi
A-kern
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 aug 2016, 21:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Levi »

Jackers licht geblesseerd. Elegante oplossing :-)
Sanders
Supersub
Berichten: 1173
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Sanders »

Levi schreef: 05 mei 2024, 13:12 Jackers licht geblesseerd. Elegante oplossing :-)
Is inderdaad heel toevallig.
Levi
A-kern
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 aug 2016, 21:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Levi »

Ik hoop vooral op een gemotiveerde skov vandaag. Ook nusa mag eens iets gaan tonen.
Levi
A-kern
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 aug 2016, 21:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Levi »

Wat een oerdomme penalty fout als je de match net op slot doet. Verdomme toch
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3433
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

't is nog nie binnen
Levi
A-kern
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 aug 2016, 21:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Levi »

Lekker zeteltje in en druk op tegenstanders. Fantastisch
GraspopperFCB
Jeugdspeler
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 jan 2018, 16:53

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door GraspopperFCB »

Heerlijk 😂 eerlijk gezegd verwacht dat het moeilijker ging worden maar ook wel zeggen dat wat heel het seizoen tegenzit nu allemaal meezit maar geluk dwing je af ! C’mon !
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3433
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

:wave: Nog 5 matchen op het scherpst van de snee (ja toch?)
Plaats reactie