IsO schreef: ↑11 feb 2025, 15:10
Peter schreef: ↑10 feb 2025, 16:31
Tiki Taka schreef: ↑10 feb 2025, 13:34
Peter schreef: ↑09 feb 2025, 09:03
Zwakke wedstrijd van ons gisteren. Hopelijk gaan we niet te veel moeten roteren tijdens de playoffs of we zitten serieus in de problemen.
Aanvallend (flanken en centrum) is er te weinig kwaliteit in de breedte.
Ik vind Nilsson geen goeie spits maar in principe ben je met Jutgla en Nilsson redelijk voorzien. De flank is een ander verhaal; Skoras haalt geen niveau en verder zit je allemaal met spelers die daar in principe niet spelen. Vermant, Vetlesen, Nielsen... dat is toch armoede troef.
Bijkomende probleem is ons centraal middenveld. Zodra er iemand anders speelt dan de driehoek Onyedika - Jashari - Vanaken komen we opbouwend in de problemen. Dat was verleden seizoen al het geval, maar toen hadden we met Thiago een alternatief met de lange bal. Met Nilsson hebben we dat niet.
Ik denk dat Nilsson de perceptie misschien wat tegen heeft, ook door het feit dat hij onherroepelijk altijd met zijn voorganger, Thiago, wordt vergeleken. Maar eigenlijk doet die jongen het hier best goed, vind ik.
Ik heb de nerd in mezelf weer eens bovengehaald, en zijn (FOTMOB-)stats van dit seizoen eens naast die van Thiago van vorig seizoen gelegd (JPL):
- Thiago 0,64 goals voor 0,68 expected goals/90. Nilsson 0,62 goals voor 0,72 expected goals/90
- Thiago 0,49 non-penalty xG (expected goals uit open spel)/90, Nilsson 0,61. Hier doet Nilsson dus beter.
- Nilsson schiet gemiddeld anderhalve keer meer per 90 minuten dan Thiago. Daarvan is 41,7% gekadreerd (40,7% bij Thiago).
- Qua expected assists zitten ze ongeveer gelijk (0,10/90 voor Thiago, 0,12/90 voor Nilsson). Nilsson overperfomt momenteel qua assists (0,35/90 effectieve tegenover 0,12 verwachte assists).
- Nilsson raakt iets minder vaak per wedstrijd de bal dan Thiago (34/90 vs 39,8/90). Bij Nilsson is een significant groter deel daarvan in de carré van de tegenstander dan bij Thiago (9,44/90 vs 6,96/90).
- Nilsson verliest minder vaak de bal dan Thiago (0,83/90 vs 1,85/90)
- Nilsson "wint" meer overtredingen dan Thiago (1,87/90 vs 1,35/90)
- Beiden winnen evenveel duels per 90 (6,43 en 6,45). Nilsson wint ongeveer de helft van zijn duels, Thiago iets minder (42,6%). Wat meteen ook impliceert dat Thiago vorig seizoen het duel gemiddeld genomen iets vaker aanging dan Nilsson dit seizoen.
- Nilsson is beter in de lucht dan Thiago. Thiago ging ongeveer 1 keer per 90 minuten vaker het luchtduel aan dan Nilsson (6,73 vs 5,75/90), maar won die duels minder vaak (46,3% vs 62,7% gewonnen luchtduels). Globaal wint Nilsson dus iets meer luchtduels per 90 minuten dan Thiago (3,61/90 vs 3,12/90).
- beiden blocken ongeveer even vaak de bal (0,85 vs 0,83/90).
- beiden begaan ongeveer evenveel overtredingen (2,01 vs 2,02/90)
- ook qua onderscheppingen is er niet veel verschil (0,18 vs 0,14/90).
Op basis van bovenstaande cijfers kan je volgens mij dus niet zeggen dat Nilsson een mindere targetman zou zijn dan Thiago, wel integendeel. Op veel vlakken doet hij minstens even goed. Waar liggen dan de verschillen?
- Vooreerst zijn zijn balcontacten dus wat vaker in de carré van de tegenstander, dan die van Thiago. Dat wijst er wellicht op dat Nilsson wat minder vaak terugzakt dan Thiago deed.
- Op het vlak van aanvalend dribbelen was Thiago middelmaat (gemiddeld 0,82/90 geslaagde dribbels, succesrate van 44,2%), maar doet Nilsson een stuk slechter (gemiddeld 0,49/90 geslaagde dribbels, succesrate van 25,9% ).
Idem voor tackelen: Nilsson probeert gemiddeld 0,63 tackles/90, Thiago gemiddeld 1,18/90, met een succesrate van 55,6 resp. 69,7%. Nu, beiden zijn natuurlijk geen echte dribbelaars of frequente tacklers, dus de verschillen qua aanvallende dribbels of tackles hebben wellicht eerder een beperkte impact.
- Op het vlak van passing ligt volgens mij het grootste verschil: Nilsson is een minder goede passer dan Thiago. Thiago probeerde gemiddeld 21,73 passes/90, waarvan er gemiddeld 15,8 aankwamen. Nilsson probeerde gemiddeld 16,8 passes/90, waarvan er gemiddeld 10,4 aankomen. Dat geeft een passnauwkeurigheid van 72,7 vs 62%. Misschien ligt daar ook de verklaring waarom Nilsson zich wat minder laat uitzakken om zich bij het spel te laten betrekken, dan Thiago.
- Dat uit zich ook in kanscreatie, waar Thiago 1,35 kansen per 90 creëerde en Nilsson er dit seizoen gemiddeld 1,11/90 creëerde.