[10.] Mbaye Diagne

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [10.] Mbaye Diagne

Bericht door IsO »

Artikel in het Nieuwsblad gisteren:
[spoiler]
Diagne verdeelt Brugse spelersgroep: dit gebeurde in de kleedkamer na noodlottige penalty

Gisteren om 08:29 door gegy, jve, jug, bla

Mbaye Diagne (28) heeft meer aan diggelen gegooid dan de hoop op een punt en een stunt tegen Paris Saint-Germain. Na afloop van de wedstrijd waarin hij een penalty stal van Hans Vanaken keerden heel wat spelers zich tegen de Senegalees. Reconstructie van een noodlottige avond voor Club Brugge.

“Hoe weet jij dat dit lang blijft nazinderen?” Club Brugge-trainer Philippe Clement kaatst onze vraag vlijmscherp terug wanneer we woensdagavond in het Parc des Princes polsen naar de situatie rond Mbaye Diagne. “Ik heb mijn ding gezegd in de kleedkamer”, zegt Clement afgemeten. “Het is mijn taak die zaak de volgende dagen en weken te regelen. Het is jullie taak om over de wedstrijd te schrijven.”

Drinkbus kapot

Sinds het begin van het seizoen is er rond Club Brugge een goednieuwsshow ontstaan, gevoed door de positieve resultaten en het opwindende voetbal. Kleine akkefietjes worden met de mantel der liefde bedekt of door de professionele communicatiedienst van de club in goede banen geleid. Na de 1-0-nederlaag in Parijs bleef het echter opvallend stil aan de officiële zijde. Mbaye Diagne publiceerde wel een publieke verontschuldiging op zijn persoonlijke Instagram-account, maar daar bleef het bij. Mondjesmaat raakten echter toch details bekend van wat er gebeurde na het laatste fluitsignaal in het Parc des Princes. En die gebeurtenissen laten weinig goeds vermoeden over hoe het nu verder moet met de Senegalees.

Zo kwam ‘slachtoffer’ Hans Vanaken de kleedkamer binnen en gooide hij meteen zijn drinkbus kapot. Hij gunde Mbaye Diagne geen blik waardig. De gelegenheidskapitein werd gevraagd voor interviews, maar kreeg de opdracht niets over het penalty-incident te zeggen. “In dat geval ga ik niet”, repliceerde Vanaken. De Limburger was van plan Diagne helemaal af te maken als hem een microfoon onder de neus werd gestopt.

Een confrontatie tussen Vanaken en Diagne bleef uit. Bij afwezigheid van kapitein Ruud Vormer nam Simon Mignolet de taak op zich om de strafschopzondaar aan te pakken. Daarbij kreeg hij de steun van andere spelers. Toen de discussie hoog oplaaide, kwam Simon Deli tussenbeide om te sussen. De Ivoriaanse verdediger is nieuw, maar heeft door zijn ervaring en imposante postuur veel invloed in de vestiaire.

Toch waren de discussies nog niet gedaan. Ook Emmanuel Dennis en David Okereke raakten in een ferme ruzie betrokken. Het is niet voor het eerst dat de twee Nigerianen met elkaar in de clinch gaan. Ook die ruzie ging er hevig aan toe. Pas toen Philippe Clement de kleedkamer binnenkwam, kwamen de spelers tot bedaren. De Club-trainer verplichtte iedereen te gaan zitten tot hij zijn zeg gedaan had. Daarbij pakte hij Diagne nog eens voor de hele groep aan.

Geschorst op Antwerp

Club-manager Vincent Mannaert sprak woensdagavond met Vanaken. Daarin liet de draaischijf weten dat Diagne er wat hem betreft uit moet. Mannaert vroeg om geduld en nam in samenspraak met Clement alleen maar een voorlopige maatregel: Diagne zit niet in de selectie voor de wedstrijd van zondag op Antwerp. Daarna breekt de interlandperiode aan en kan iedereen even tot rust komen.

Tijdens de meer dan drie uur durende busreis van Parijs naar Knokke was het muisstil. Dennis en Okereke zaten naast elkaar – ze hadden hun fikse ruzie bijgelegd. De spelers overnachtten in het oefencentrum in Westkapelle en keerden gisteren naar huis. Vanochtend worden ze opnieuw op de training verwacht.

De kleedkamer blijft na het incident in Parijs verdeeld achter. Een belangrijk deel van de spelers is Diagne liever kwijt dan rijk. Niet alleen heeft hij hen een stuntpunt ontzegd op Paris Sain-Germain, hij heeft ook aan hun geld gezeten. De bonussen voor puntengewin in de Champions League zijn er niet naast.

Ook nog steun

Toch wil niet iedereen binnen de kleedkamer Diagne weg. Onder anderen Clinton Mata, Odilon Kossounou en Krépin Diatta reageerden met blauwe duimpjes op Diagnes sorry-bericht. Enkele Afrikaanse spelers zien de Senegalees nog als een van hen. Diagne gaat samen met spelers als Diatta en Percy Tau soms eten in een restaurant in Varsenare. Daar is dan ook Diagnes vrouw bij.

In de kleedkamer is te horen dat het jammer was dat Mata woensdag niet op het veld stond. De Angolese Belg is een brugfiguur tussen de groep van Belgen enerzijds en de Franstalige of Afrikaanse spelers anderzijds. De minzame verdediger had Diagne zijn noodlottige penalty uit het hoofd kunnen praten. Ook Ruud Vormer had dat misschien gekund, zij het op een andere manier.

Philippe Clement lijkt door zijn menselijke kwaliteiten de aangewezen man om de scherven in de kleedkamer te lijmen. De Antwerpse trainer heeft de naam vergevingsgezind te zijn, maar moet ook aan zijn groep denken. Er wacht hem een lastige opdracht. Mogelijk krijgt hij steun van assistent Carl Hoefkens, die Diagne nog meemaakte bij Lierse.

Met zijn communicatieve 360 graden-aanpak had Clement al een groot aandeel in de goeie sfeer die in de eerste drie maanden rond zijn ploeg gegroeid was. Opmerkingen over het eigengereide optreden van sommige spelers deed hij onlangs nog af als onzin. Na de heenmatch tegen PSG vroegen we hem of niet te veel spelers voor eigen rekening begonnen te spelen. Daarop reageerde hij gepikeerd: “Met looplijnen konden we de ruimtes tegen PSG niet maken. Spelers stonden één tegen één en hadden net de opdracht gekregen om individuele acties te maken. Meer moet je daar niet achter zoeken.”

Sinds het penaltytrauma met Mbaye Diagne zullen waarnemers en analisten echter nog meer met een vergrootglas de dynamiek tussen de spelers van Club Brugge in de gaten houden. Ook de tikkende tijdbom Dennis is een aandachtspunt. Mbaye Diagne zullen we komende weken vermoedelijk niet meer in een Club Brugge-shirt zien.

Diagne miste al vijf penalty’s, Vanaken slechts eentje

Voor zijn misser tegen PSG trapte Diagne 20 van zijn 25 strafschoppen tegen de netten. Opvallend hierbij is dat de Senegalees zijn vijf missers allemaal het afgelopen seizoen liet noteren: drie in het shirt van Kasimpasa en twee bij Galatasaray na de winterstop.

Zijn ploegmaat Hans Vanaken kan betere statistieken voorleggen. Hij mocht veertien keer aanleggen vanop de strafschopstip en slechts één keer faalde de gelegenheidsaanvoerder. Vorig jaar in de play-offs tegen Racing Genk knalde hij tegen de lat. Het levert de Rode Duivel een indrukwekkend percentage van 93% op, terwijl boeman Diagne blijft steken op 77%.
Gebruikersavatar
The_One
Basisspeler
Berichten: 1560
Lid geworden op: 30 mei 2016, 09:05
Locatie: Babes-topic

Re: [10.] Mbaye Diagne

Bericht door The_One »

Clement ontkent en ontkracht een groot deel van het artikel in de persconferentie over Antwerp...
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5312
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [10.] Mbaye Diagne

Bericht door Tiki Taka »

Deze oetlul verziekt de goede sfeer en zaait verdeeldheid in de groep.
Contract ontbinden asap !
Polbemol
Jeugdspeler
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 aug 2018, 13:51
Locatie: Kampenhout

Re: [10.] Mbaye Diagne

Bericht door Polbemol »

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191109_04708787

Prachtig geschreven en ik denk er net hetzelfde over... . Verplichte lectuur!
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3198
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [10.] Mbaye Diagne

Bericht door Pica »

Ligt deze nu nog niet buiten. Zolang duurt dat niet om een mailtje te sturen naar Turkije peisk dan.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [10.] Mbaye Diagne

Bericht door IsO »

Pica schreef: 12 nov 2019, 17:18 Ligt deze nu nog niet buiten. Zolang duurt dat niet om een mailtje te sturen naar Turkije peisk dan.
Financiële kwestie blijkbaar. Club zou nog een deel van de huursom willen recupereren wanneer ze hem nu terugsturen, en dat vindt Galatasaray natuurlijk niet leuk.
Laatst gewijzigd door IsO op 13 nov 2019, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
leem
A-kern
Berichten: 579
Lid geworden op: 13 jun 2016, 08:49

Re: [10.] Mbaye Diagne

Bericht door leem »

Vanwaar komt deze info isO?

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: [10.] Mbaye Diagne

Bericht door Khas »

leem schreef: 13 nov 2019, 20:49 Vanwaar komt deze info isO?

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk
Ik veronderstel uit de pers. Gisteren kwamen er berichten in die trend.

EDIT/ Ik weet het zelf ook niet hoor. Mijn info komt van gedeelde berichten op social media. Ik gun brolsites zo goed als geen clicks meer (dat is inclusief hnb/hnl).
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Gebruikersavatar
leem
A-kern
Berichten: 579
Lid geworden op: 13 jun 2016, 08:49

Re: [10.] Mbaye Diagne

Bericht door leem »

Ah, niet zien passeren. Thx

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk

t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: [10.] Mbaye Diagne

Bericht door t4nd »

Galatasaray wil hem ook gewoon niet terug denk ik. Ze waren blij dat ze ervan af waren met alle gedoe vorig seizoen, en ik veronderstel dat ze hoopten hem op het einde van het seizoen gewoon te kunnen verkopen aan Club (al dan niet aan het volledige clausule-bedrag). Nu zitten ze er opnieuw mee en na zijn frats in de CL kunnen ze België ook al van de lijst "landen waaraan we Diagne kunnen verkopen" schrappen...
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [10.] Mbaye Diagne

Bericht door IsO »

t4nd schreef: 14 nov 2019, 06:34 Galatasaray wil hem ook gewoon niet terug denk ik. Ze waren blij dat ze ervan af waren met alle gedoe vorig seizoen, en ik veronderstel dat ze hoopten hem op het einde van het seizoen gewoon te kunnen verkopen aan Club (al dan niet aan het volledige clausule-bedrag). Nu zitten ze er opnieuw mee en na zijn frats in de CL kunnen ze België ook al van de lijst "landen waaraan we Diagne kunnen verkopen" schrappen...
Enkel België?
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [10.] Mbaye Diagne

Bericht door Cedrinho »

Had Galatasaray hem niet in de eerste plaats al in het uitstalraam geplaatst door een buitenlanderregel of zo? Ik herinner me iets van dat ze Diagne moesten weg doen omdat ze anders door het halen van Falcao in de problemen zouden raken. Kan even goed iets rond de FFP zijn, geen idee.
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 881
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: [10.] Mbaye Diagne

Bericht door Vergas Ronald »

Vermoedelijk vraagt PR afdeling van Club dat zijn vrouw hem gaat hem halen op training met zo'n Hongaars kartonnen mercedesje, maar als ge Diagne tegen komt in't wild ziet dat er toch allemaal dwaas uit. Rolls Royce Drophead met 4 bodyguards in een jeep, precies of 't is Mohammad Bin Salman die in de Langestraat rond loopt. Komt zo dikwijls spelers van Club tegen, zijn telkens gewone mensen met een speciale job, dit ziet er gewoon idioot uit.
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5312
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [10.] Mbaye Diagne

Bericht door Tiki Taka »

Vergas Ronald schreef: 16 nov 2019, 00:37 Vermoedelijk vraagt PR afdeling van Club dat zijn vrouw hem gaat hem halen op training met zo'n Hongaars kartonnen mercedesje, maar als ge Diagne tegen komt in't wild ziet dat er toch allemaal dwaas uit. Rolls Royce Drophead met 4 bodyguards in een jeep, precies of 't is Mohammad Bin Salman die in de Langestraat rond loopt. Komt zo dikwijls spelers van Club tegen, zijn telkens gewone mensen met een speciale job, dit ziet er gewoon idioot uit.
Dit is een strekenvent die ze bij Club nooit hadden mogen binnenhalen.
Spierballen gerol van de bovenste plank...kijk wat er van komt.
Gebruikersavatar
Fire
Sleutelspeler
Berichten: 2863
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:55
Locatie: Leuven

Re: [10.] Mbaye Diagne

Bericht door Fire »

Ligt die klojo nu nog ni buiten?
For the Good of the Game? For the Love of the Many!
:fire:
Plaats reactie