[90.] Charles De Ketelaere

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 881
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: [90.] Charles De Ketelaere

Bericht door Vergas Ronald »

Weeral zo goed tegen KVK, draait perfect mee in eerste ploeg, Openda ook trouwens. Doorbreken in dit team als jong ventje is indrukwekkend. Is geleden van duo Engels/Mechele achterin.
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [90.] Charles De Ketelaere

Bericht door Tiki Taka »

Vergas Ronald schreef: 26 jan 2020, 22:33 Weeral zo goed tegen KVK, draait perfect mee in eerste ploeg, Openda ook trouwens. Doorbreken in dit team als jong ventje is indrukwekkend. Is geleden van duo Engels/Mechele achterin.
Openda vind ik totaal geen meerwaarde, De Ketelaere daarentegen toont dat hij veel in zijn mars heeft, veelbelovend.
Polbemol
Jeugdspeler
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 aug 2018, 13:51
Locatie: Kampenhout

Re: [90.] Charles De Ketelaere

Bericht door Polbemol »

Deze jongen is actueel (met voorsprong!) de beste Clubspeler van het moment. Fris, vast aan de bal, inzet en altijd een goed idee. Een baken voor de andere spelers. Geef hem de bal en hij doet er iets goed mee. Ik heb zelfs de indruk dat hij voor sommigen zelfs iets te snel denkt en uitvoert... Topper...
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 881
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: [90.] Charles De Ketelaere

Bericht door Vergas Ronald »

Polbemol schreef: 27 jan 2020, 10:33Vast aan de bal
Vooral dat is plezier om te zien, dribbelen, kappen, draaien, bal steeds centimeters van zijn voeten. Trots dat zo'n spelertje uit club academy komt. Naar z'n trainers luisteren en opsteken wat hij kan van Vanaken zolang Hans nog in België speelt. Als hij zo verder doet moeten we niet ver zoeken voor vervanger Hans Vanaken wanneer die echt onhoudbaar geworden is.
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
Gebruikersavatar
DavidVM
Supersub
Berichten: 1462
Lid geworden op: 30 mei 2016, 14:38

Re: [90.] Charles De Ketelaere

Bericht door DavidVM »

Goede student, goede tennisser en een goede voetballer. Portret van Charles De Ketelaere (18), de jonge belofte van Club Brugge.

September 2011. Charles De Ketelaere is enkele weken ervoor Vlaams tenniskampioen bij de U10 geworden en in Het Laatste Nieuws blikt de blonde Bruggeling terug op zijn sportief parcours. ‘Een goed tennisracket kost al snel 120 euro en ook de tennisschoenen zijn niet goedkoop als je goede kwaliteit wil. Dan is voetballen toch minder duur’, zegt de kleine Charles, die op dat moment tennis aan de topsportacademie in Wilrijk combineert met een opleiding bij Club Brugge. ‘Als ik eerlijk ben, zou ik later liever profvoetballer worden.’

Zijn mama, Isabelle De Cuyper, was niet verbaasd. Geselecteerd voor het talentenproject Be Gold én de beste in zijn leeftijdscategorie, maar het hart lag niet op het gravelterrein. ‘Charles heeft altijd liever gevoetbald. Het mocht stormen of regenen, hij was altijd happy, maar als we naar de tennisles moesten vertrekken, moest ik meestal aandringen: ‘Het is tijd om te vertrekken, Charles.’ Hij zei toen dikwijls dat hij niet graag meer tenniste. Jammer, maar ik vond ook dat hij het in de eerste plaats leuk moest vinden.’

Te lange en te drukke dagen. Op woensdagmiddag stond mama aan de schoolpoort in Varsenare klaar voor een ritje

naar Wilrijk. Eten in de auto, een intensieve tennisles, de gebruikelijke files, op weg naar Brugge de voetbalkleren aantrekken en nog een training in de schaduw van het Jan Breydelstadion. ‘Op Club hebben ze nooit aangedrongen om te stoppen te tennissen. Integendeel, ze vonden het goed voor Charles’ ontwikkeling, maar dat is eigenlijk niet het leven dat een kind van acht of negen jaar moet leiden. Het ging goed, ook omdat Charles een echte winnaar was, maar het was te veel. En: hij vond die privétrainingen niet plezant. Een half uur aan een stuk backhands naar een klein vakje slaan… (blaast) Mentaal ook veel lastiger. Je verliest vaak van jezelf, hé. Voetballen met z’n vriendjes op Club vond hij veel leuker. Eerlijk? Ik zag Charles liever tennissen. Liever een Roger Federer dan een Cristiano Ronaldo, zijn twee favorieten. (lacht) Maar hij werd nooit gepusht. Ik denk dat dat nog altijd zijn sterkte is: hij wil(de) het zelf’, vertelt Isabelle, terwijl ze door de fotoalbums bladert.

Mooie herinneringen. Aan zijn tripje met de tennisacademie van Wilrijk naar Wimbledon, waar hij Andy Murray zag trainen. Aan de oefenwedstrijd van de Rode Duivels in het Jan Breydelstadion, toen hij ballenjongen was en na de wedstrijd het truitje van Romelu Lukaku kreeg. Of aan de skivakanties met het gezin. ‘Hij was amper drie jaar toen hij zijn eerste skilesje kreeg. Dat doet hij héél graag, maar het mag niet meer. Rond zijn veertiende vertelden ze op Club dat het niet meer mocht, maar zolang hij geen contract had… Ik schat dat we twee of drie jaar geleden voor het laatst gingen skiën.’

Het fotootje mag even mee naar de redactie. Een paar dagen erna zien we het passeren in een videoreportage van CLUB TV, waarin de tiener trots zijn scheenbeenschermers toont. Mét daarop een print van het zwart-witte fotootje, waarop hij zich met zijn zus Renée en Louis – een tweeling – klaarmaakt om sneeuw en bergen te trotseren.

Een warm gezin, ook na de echtscheiding, waar de kinderen altijd op de eerste plaats kwamen. Nog altijd. En waar Charles, iets meer dan twee jaar jonger dan de tweeling, het bevoorrechte kakkernestje was? ‘Renée en Louis moesten alles delen, dat zeker, en ik ben heel veel alleen met Charles opgetrokken. Naar het voetbal, naar toernooien in Limburg of Wallonië… Úren samen in de auto gezeten en gewacht. Op dat vlak heeft Charles méér aandacht gekregen, dat is waar.’ Broer en zus zijn Charles’ eerste fans. ‘Renée kijkt naar hem op, dat heeft Louis minder. De twee broers zijn heel nuchter. Hij voetbalt ook bij Varsenare en mocht dit seizoen naar de eerste ploeg, maar hij studeert in Gent en zag het niet zitten om twee keer per week te trainen. Dus shot hij een jaar bij de beloften. Iets minder ambitieus dan zijn kleine broer.’ (lacht)

Een echte Bruggeling
Charles De Ketelaere groeide op in Sint-Andries, op een steenworp van het Jan Breydelstadion. Vijf minuutjes fietsen, meer niet. Er zat een beetje voetbal in de familie. Zijn vader, Francis, studeerde in het groene bastion van de Frères en neigde naar Cercle Brugge. Om de hoek woonde Nicolas Lombaerts, van wie de grootmoeder óók een De Ketelaere was. Mama had volleybal en tennis gespeeld, Charles wilde voetballen. ‘Vanaf de dag dat hij kon lopen, had hij een voetbal bij zich.’

Hij volgde een kampje bij FC Varsenare, in het dorp waar de kinderen op de lagere school zaten, en sloot zich op zijn vijfde aan bij het kleine blauw-zwart. Geen twee jaar later kon hij naar Club Brugge. ‘Wij hebben dat een beetje afgehouden. Hij zat goed in Varsenare, met zijn vriendjes van school, en de club zag hem niet graag vertrekken. Bij de U7 trainde hij zowel bij Club als bij Varsenare’, lacht Isabelle, die voor de scheiding in de privépraktijk van Charles’ vader, een kaakchirurg, meewerkte en nu zelfstandig verpleegkundige is.

De eerste evaluaties van zijn trainer en Henk Mariman, hoofd opleidingen, waren overwegend positief. ‘Je leert snel en gemakkelijk iets bij. Je hebt een positieve ingesteldheid op en naast het veld.’ Trappen en passen met de rechtervoet is een werkpunt bij de U8 en hij moest, nog volgens het evaluatieformulier, meer variatie in zijn acties steken.

Goed, maar niet uitzonderlijk. Maar, een groot voordeel: linksvoetig. Bij de allerkleinsten speelde hij voorin op de flanken, rond zijn veertiende duwde een trainer hem in een meer verdedigende rol, maar aanvallend op het middenveld voelde hij zich op z’n best. ‘Een Hans Vanaken. ’ Ook fysiek. Vanaken is 1m92, De Ketelaere amper één centimeter kleiner.

Hij werd geregeld opgeroepen door de Belgische voetbalbond, voor de Futures, het schaduwelftal voor laatrijpe spelertjes. ‘Pas bij de U17 kreeg Charles een serieuze groeischeut. Vijftien centimeter op een jaar! Een magere slungel.’ Zijn parcours bij Club was normaal, tot hij op het einde van het seizoen bij de U17 meteen naar de beloften werd doorgeschoven. ‘Dat seizoen bij de beloften heeft hij veel bijgeleerd. Fysiek sterker geworden, omdat hij ook moest mee verdedigen.’
En in juni 2019, na amper één jaar bij de beloften, mocht hij onder Philippe Clement aan de voorbereiding op het nieuwe seizoen beginnen. Een verrassing voor de humaniorastudent, die nog tijdens de examens zijn medische en fysieke testen moest afleggen. En amper een dag na zijn laatste examen werd de groep al op het nieuwe oefencomplex in Westkapelle verwacht. Positief, maar ook stresserend. Acht jonge leeuwen die de nieuwe T1 moesten overtuigen. ‘Zeven dagen op zeven met voetbal bezig zijn, daar moest zijn lichaam aan wennen. Trainen, thuiskomen en slapen. Nooit later dan tien uur ’s avonds in bed kruipen.’

Een afvallingsrace van meer dan twee maanden, waarna er uiteindelijk slechts twee – Ignace Van der Brempt en De Ketelaere – overbleven. ‘Sommige jongens waren ontgoocheld en zijn vertrokken, maar Charles had zich er wel mee kunnen verzoenen om nog een seizoen bij de beloften te spelen. Hij is ambitieus én trots, dat wel, en hij heeft er al die jaren alles voor gelaten. Eigenlijk is hij al vanaf de lagere school professioneel met sport bezig. Ik vind dat hij daardoor een deel van zijn jeugd heeft gemist, al heeft hij daar nooit over geklaagd. Als dat zijn passie of droom is... Vroeg naar bed, terwijl zijn maten naar een fuif gingen. Of elke dag revalideren, toen hij drie maanden out was met een blessure aan de knieschijf. Na een stamp op de knie, zijn eerste zware blessure. Vorig jaar, in januari, is hij met spoed geopereerd aan zijn blindedarm. Bijna gesprongen, veel geluk gehad. En vanaf februari is zijn carrière aan het boomen. Twee jaar geleden zaten we nog in de tribune naar Vanaken te kijken, nu trainen en leven ze elke dag samen.’

Wonderdebuut
Dinsdag 22 oktober 2019, een dag die ze bij de familie De Ketelaere niet snel zullen vergeten. Ruud Vormer is na zijn rode kaart op Santiago Bernabéu geschorst, Philippe Clement tovert tegen Paris Saint-Germain een jong konijn uit zijn hoed. Niet Eder Balanta, Dion Cools of Thibault Vlietinck krijgen een plaats rechts op het middenveld, maar de jonge Charles De Ketelaere. ‘Hij vertelt zelden iets, maar toen zei hij op maandag dat hij in de selectie zat voor de Champions League. ‘Mama, er is zelfs een kans dat ik moet starten.’ Wij dachten ook dat Clement voor meer ervaring zou kiezen, maar rond zes uur hoorde ik van zijn manager – Tom De Mul – dat hij zou starten. Eerlijk gezegd had ik daar niet zo veel deugd van… (lacht) Maar hij heeft zich gesmeten. Weinig stress, vermoed ik, maar dat had hij op school ook niet. (zie kaderstukje) Alleen op een tennisveld kon hij wel eens blokkeren. Na de match kreeg hij het truitje van Marco Verratti, volgens hem een van de beste middenvelders in Europa. Charles zei dat hij megasympathiek was. Gestart voor de beker in Francs Borains en ingevallen op PSG, Galatasaray en thuis tegen Real Madrid, zijn favoriete club uit z’n kindertijd…

‘Wat er de volgende maanden ook zal gebeuren, dat kunnen ze toch allemaal niet meer afpakken. Zijn beste positie is op de tien, terwijl hij nu een beetje overal wordt gezet, maar dan zegt hij: ‘Hans is beter, hé…’ Charles is heel kritisch voor zichzelf. Als hij slecht gespeeld heeft en ik toch positief probeer te zijn, dan zegt hij dat ik er niets van ken… (lacht) Maar ik weet dat hij supergelukkig is.’

Het ging snel. Vorig seizoen debuteren bij de beloften van Club, waarmee hij een sterk toernooi in Viareggio speelde – halve finale, na winst tegen onder anderen AC

Milan en Internazionale –, en in september door Jacky Mathijssen voor het eerst opgeroepen voor de nationale U19, die eind maart tijdens de eliteronde in Spanje de poort naar het EK wil openbeuken. In de poulewedstrijden tegen IJsland en Albanië tekende De Ketelaere, als basisspeler op de tien, voor twee goals en een assist.

Een verklaring voor zijn snelle ontwikkeling? Isabelle: ‘Sinds hij volgroeid is, is alles in de juiste plooi gevallen. Toen hij die enorme groeischeut kreeg, zei hij soms zelf: ‘Ik geraak precies niet meer vooruit.’ Maar dat was normaal, zei iemand op Club, want in zo’n groeifase word je trager. Eenmaal volgroeid, zou die snelheid terugkomen. Dat blijkt nu.’

De weg naar het eerste elftal was lang en het selectieproces hard. Van de jongens met wie hij bij de U10, acht jaar geleden, nog samenspeelde, voetbalt alleen Lars Dendoncker – de broer van Leander – nog bij de beloften van blauw-zwart. En in de A-kern is hij de enige geboren Bruggeling. Net zoals Pascal Plovie, de materiaalman. ‘Geen ego, maar ook niet zó stil. En mentaal sterk, vind ik. Alsof hij in die paar maanden een grote jongen is geworden. Hij leeft nu in een volwassenenwereld, al vertelt hij thuis heel weinig over de andere spelers. ‘Ze zijn allemaal vriendelijk en sympathiek.’ We zijn in de korte winterstop nog samen op vakantie geweest, op oudejaarsavond vroeg ik wat ik hem voor 2020 moest wensen. ‘Heel veel spelen, mama.

DOOR CHRIS TETAERT
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [90.] Charles De Ketelaere

Bericht door IsO »

Interview met CDK in S/VM:
[spoiler]
Charles De Ketelaere over het jaar van de bevestiging: 'Onder druk presteer ik beter'
Uit Sport/Voetbalmagazine van 23/09/2020
22/09/20 om 21:00
Bijgewerkt op 23/09/20 om 10:23

Peter t'Kint
Redacteur bij Sport/Voetbalmagazine

Vorig seizoen brak Charles De Ketelaere door in de hoofdmacht van Club Brugge. Dit moet het seizoen van de bevestiging worden voor een Bruggeling die zichzelf veel druk oplegt. 'In mijn ogen is het niet vaak goed.'

Charles De Ketelaere (19) was de surprise van de chef vorig seizoen. Na de Europese schorsing van Ruud Vomer was hij verrassend basisspeler in het duel met PSG en de ranke, aanvallend ingestelde speler deed het zo goed, dat hij daarna in de wedstrijdkern bleef - na Nieuwjaar was hij zelfs een tijdje basisspeler. Fluwelen baltoets, zin voor initiatief, een goed overzicht en wat hij miste aan kilo's om duels te winnen, compenseerde hij met oog voor plaatsing en ruimte. Maar: velen gingen hem al voor als Brugs talent dat komt piepen; weinigen zijn echt gebleven. De lat ligt steeds hoger in West-Vlaanderen, waar ze een dominante ploeg uitbouwen. Aan De Ketelaere om dat in een tweede seizoen waar te maken. De openingsvraag is dan ook: of hij voelt dat ook voor hem de lat weer wat hoger ligt?

Charles De Ketelaere: ( rustig) 'Ik verwacht vooral veel van mezelf en voor mijn gevoel heb ik dit jaar nog steeds evenveel te bewijzen. De doelen zijn wel anders. Vorig seizoen was het doel bij de A-kern blijven want dat was in de zomer helemaal geen zekerheid. We startten met zeven jongens in de voorbereiding en niemand wist tot wanneer die bij de groep zou mogen blijven. Een paar jongens vielen al voor de stage af, een paar nadien. Dat de buitenwereld me nu ook kent en bepaalde verwachtingen koestert, schrikt me niet af.

"Ik ben heel kritisch voor mezelf, de druk komt dus vaak van mezelf; in mijn ogen is het niet vaak goed. Ook vorig seizoen niet. Ik kan me niet inbeelden dat er ooit een moment komt waarop ik denk: nu ben ik er, nu kan het niet meer beter. Ik kijk regelmatig terug naar mijn wedstrijden. Mijn mama wil soms samen kijken, maar dat vind ik niet leuk. Voor haar is alles goed, ik bekijk het liever wat kritischer.' ( lacht)

Je begon in de bekerfinale in de basis. Als je die wedstrijd terugkijkt, wat is dan de analyse?

De Ketelaere: 'Zuur. Zeg maar kut. Zo'n wedstrijd is alles of niets en het was niets. Een verloren kans. De eerste helft was moeilijk voor iedereen, maar ik vond van mezelf dat ik daar te weinig energie had. Zelfs al gaat het minder, dan moeten we mensen op het veld hebben die de anderen meetrekken. Ik vond dat ik daar een keer de stoute jongen had mogen zijn, een fout had kunnen maken om iedereen wat scherper te krijgen.'

Was je tevreden over je voorbereiding?

De Ketelaere: 'Niet extreem neen, anders zou ik wel een grotere rol in de matchen hebben gespeeld en mezelf meer hebben getoond. Dat komt ook omdat je hard traint en niet helemaal fris aan die wedstrijden begint. Ik ben groot en moet energie in mijn wedstrijden kunnen steken, vind ik; kunnen sprinten. Nu had ik het gevoel dat het allemaal wat lomer was en dan vind ik van mezelf dat ik een groot deel van mijn spel verlies. Vergeleken met vorig jaar voelde ik ook dat het meer aan mij was om het spel te maken. De lat ligt elke keer hoger.'

Ook bij ons, wij worden ook kritischer.

De Ketelaere: 'Dat kan geen kwaad. Het gaat om wat je doet in een wedstrijd, daar heb ik op zich niet zo'n last van. Ik blijf iemand van negentien, het gaat met vallen en opstaan.'

Niemand verwacht dat jij de ploeg al doet draaien.

De Ketelaere: 'Neen, maar dat wíl ik wel. Dat is die druk die ik bij mezelf leg.'

Na de bekerfinale ging je uit de basis en op dit moment zijn het kortere invalbeurten voor jou. Terecht?

De Ketelaere: ' Terecht... ( lacht) Ik moet tijdens de week op training tonen wat ik kan; dat ik een meerwaarde ben voor het team. Niemand zit graag op de bank, ik dus ook niet. Hopelijk wordt het mét publiek weer wat anders voetballen. Dat is geen uitvlucht, maar voor iedereen is het zoveel leuker als er mensen zijn. Het is geen excuus of verklaring waarom we sommige wedstrijden niet tot een goed einde brachten, maar je voelt dat het publiek ons een boost geeft. Ze zeggen wel: het moet uit jezelf komen, en dat doet het ook, maar 20.000 man die je aanmoedigt... Zalig. Beerschot-Genk werd 5-2, wij maakten direct vier goals tegen Waasland-Beveren. Dat soort uitslagen had je de eerste weken weinig.'

Jungle

Niet iedereen debuteert thuis tegen PSG. Ben je dan makkelijk uit evenwicht te brengen of blijf je cool?

De Ketelaere: 'Ik ben eigenlijk wel een rustig mens, maar vooraf wist ik toch niet hoe ik ermee om zou gaan. De eerste keer Jan Breydel, Champions League... Uiteindelijk is alles vrij goed verlopen. Dat is al heel mijn leven zo: als er mensen zijn en er is druk, dan presteer ik beter. Ik word dan meegezogen in de sfeer. Vooraf zei iedereen: 'Je hebt niks te verliezen', maar daar was ik het niet mee eens. Ik wist dat een goeie match het verdere beeld zou bepalen. ( rustig) Je ziet: ik leg mezelf altijd druk op. Ik wil nu zo snel mogelijk spelen, in de basis staan, en het dan ook goed doen. Niet gewoon wat meespelen, maar echt goed doen.'

Welcome to my jungle, zegt Mata. Is het een jungle, ook intern?

De Ketelaere: 'Goh, ik vind dat wij een goeie groep hebben. Mijn broer voetbalde bij Varsenare, en ook daar was er concurrentie. Hier is dat op een ander niveau, en uiteraard voel je dat, maar doordeweeks sta ik daar nooit bij stil. Ik denk nooit dat ik in de tribune ga zitten, altijd: ik wil spelen.'

Naar welke positie gaat je voorkeur uit?

De Ketelaere: 'Dat vind ik een moeilijke. Sowieso aanvallend. Bij de nationale beloften stond ik onlangs rechtsbuiten, met wat vrijheid om naar binnen te trekken. Dat vind ik leuk. Tweede spits ook. Ik denk dat ik nu de meeste meerwaarde kan bieden als aanvaller, maar in de toekomst eerder op het middenveld. Nu zijn Hans Vanaken en Ruud Vormer daar nog beter. Ik ben iemand die graag vooruit speelt en wat risico neemt; als middenvelder moet je toch wat opletten. Als ik nog beter en sterker word, meer volwassen, zal dat in de toekomst wel mijn positie worden. Al kan het even goed dat ik binnen vijf jaar nog steeds valse spits, rechtsbuiten of linksbuiten ben.'

Is voor de doorbraak van een jonge voetballer polyvalentie belangrijk?

De Ketelaere: ( knikt) 'Mocht ik enkel een tien zijn, ik zou nooit staan waar ik nu sta.'

Verdediger

'Charles is meer iemand die infiltreert dan een spelverdeler', zegt Thierry Siquet, bondscoach bij de jeugd.

De Ketelaere: 'Ik denk dat ik beide kan. Bij hem was ik wel centrale verdediger, zo vaak zal hij me niet hebben zien infiltreren. ( lacht) Dat was een raar verhaal. Bij de futures van de nationale ploeg was ik redelijk groot, maar nog een stokske en toen hebben ze me neergezet als centrale verdediger. Ik weet niet of ik dat zo slecht deed, maar iets in me zei: mmm, dit is niet ik. Nadien hebben ze dat hier op Club ook gedaan, maar toen ik naar de beloften doorschoof, zei de trainer direct: 'Jij bent een middenvelder.' Daar was ik blij mee, want ik vind van mezelf ook dat ik een aanvallend ingestelde speler ben. Mijn timing moet wel nog beter en mijn passing ook. Ik heb nog behoorlijk wat werkpunten.'

Je hebt een tennisverleden. Helpt dat nu nog ergens?

De Ketelaere: 'Ik denk dat ogen zeer belangrijk zijn, in het inschatten van een bal. En een snelle ontwikkeling in kort draaien, versnellen op de korte ruimte: ik denk dat ik daar ook wat voordeel uit haal. Sowieso vind ik het voor kinderen heel belangrijk dat ze diverse sporten beoefenen. Als tennisser wilde ik het ook al altijd absoluut goed doen. Mijn broer had dat niet; die kon tegen zijn verlies. Ik niet. Nooit. Dat was het lastige bij tennis. Als je daar verliest, is het jouw schuld. Als klein jongetje kon ik daar niet mee om. Ik was té competitief en kon ook niet tegen valsspelers. Bij de kleintjes was het vaak balletje uit/balletje niet uit. Dan sloeg ik een beetje tilt. Daarom ben ik gestopt met tennissen.' ( lacht)

Nooit gedacht aan conflictbeheersing?

De Ketelaere: 'Ik had een tennisleraar die in de zomer een maand naar Japan ging en met meditatie bezig was. Als ik geen zin had in trainen, zat ik een half uurtje te mediteren. Op een bankske buikademhaling oefenen.'

Op woensdagnamiddag en vrijdagnamiddag voerde je moeder je naar Wilrijk en dan ging je 's avonds nog een keer trainen op Club. Dat was toch behoorlijk heftig, neen?

De Ketelaere: 'Tot de middag school en dan met drie, vier jongetjes naar Wilrijk om tot half vijf te trainen en daarna weer zo snel mogelijk naar Brugge: het voetbalveld op. Ik heb altijd heel veel energie gehad. Als ik lang niet sport, kunnen ze moeilijk met me weg. In de vakanties was ik de lastige in huis. Ik was altijd met balsporten bezig, altijd weg. Mama zegt altijd dat 'bal' mijn eerste woordje was. Terwijl mijn broer ook met dino's of ander speelgoed speelde, keek ik enkel om naar de bal. In de living speelden we heel veel een tegen een, met het bureau als goal.'

Voetbal is ook lopen. Fan?

De Ketelaere: ( lacht) 'Achter een bal. Voor boslopen ben ik gedisciplineerd genoeg, maar ik zie er altijd een beetje tegenop. Vraag me om drie uur te voetballen en ik spring. Volgassvoetbal graag; er energie in steken! Ik blijf altijd een beetje op mijn honger zitten als we in blok staan. Hoe wij ploegen kunnen vastgrijpen bij de keel, de hele tijd drukken en niet los laten... Ik ben daar fan van. Maar uiteindelijk draait het om winnen, op welke manier ook. Wat Charleroi nu doet is anders, maar ik vind het heel knap. Je mag niet zeggen dat het geluk is, of antivoetbal, wanneer je na vijf wedstrijden het maximum van de punten hebt.'

Volwassen

Kijk je zelf veel voetbal?

De Ketelaere: 'Als ik bij mijn vriendin ben, niet, maar thuis durf ik wel wat wedstrijden opzetten. ( lacht) Vorige week speelde ik met de nationale ploeg en die match was enkel op Proximus te zien. Mijn mama ziet graag al mijn wedstrijden en ze heeft wel tien keer gevraagd of ze toch niet het stadion in mocht. Daarop heeft ze 's morgens contact opgenomen met Proximus met de vraag: 'Kunnen jullie vandaag geen digicorder installeren? Mijn zoon speelt vanmiddag en ik wil kijken.' We hebben nu thuis Telenet én Proximus om alles te kunnen volgen.'

Zij is thuisverpleegster.

De Ketelaere: 'Ja, zwaar werk. Ze werkt als zelfstandige, zodat ze haar dagen en uren kan kiezen. Als ik moet voetballen, werkt ze wat minder. Ze start om zes uur zodat ze rond één uur klaar is.'

En dan kook jij voor haar als ze thuis komt?

De Ketelaere: 'Neen. Maar ik heb me wel voorgenomen dat ik volwassener wil worden. ( lacht) Ik wil wel leren koken, maar wanneer ik haar bel en zeg: 'Ik ga koken', antwoordt ze: 'Neen, neen, ik doet dat wel.' Ze zou soms te véél doen voor mij. Soms wil ze niet afspreken met een vriendin omdat ik er ben. Dan zeg ik: 'Ik ben al negentien, ik kan wel een avondje voor mezelf zorgen. Graag zelfs!' ( teder) We hebben echt een goeie band.'

Voel je je nog niet 'volwassen'?

De Ketelaere: 'Eigenlijk niet. Ik denk dat het komt omdat ik nog thuis woon. Ik zit dan wel in een zeer volwassen wereld, maar ik voel me nog een kindje. ( lacht) Neen, dat is niet waar. Ik sta daar niet zo bij stil. Veel mensen van mijn leeftijd in de ploeg wonen al alleen. In de nationale ploeg hoor je dat ook, maar ik heb nog nooit een reden gehad om te vertrekken.'

Student

Is je leven veranderd na de doorbraak?

De Ketelaere: 'Ja. Mijn vriendin woont in Adegem, een deelgemeente van Maldegem, en wanneer ik daar ga lopen, kom ik veel fietsers tegen. Dan klonk het vaak: Hé Sjarel, vlam moar ne keer. Of: Sjarel, proficiat met de winst gisteren. Iedereen is nog vol bewondering, het is niet dat ze me uitschelden. Vorig jaar ben ik ook een keer met mijn broer en wat anderen in de Gentse Overpoort wat gaan drinken. We hadden een paar dagen vrij en ik vroeg vooraf aan de teammanager of dat kon. 'Je moet dat doen, ' zei hij, 'je bent jong, geen robot die enkel thuis mag zitten.' Maar het was geen goed plan, niet plezant; vijf minuten zijn we binnen geweest. Mats Rits zei achteraf ook tegen me: 'De Overpoort was niet slim.''

Studeer jij nog?

De Ketelaere: 'Ik studeer rechten en heb twee examens van de tien of elf meegedaan in juni. Allebei geslaagd. Maar nu twijfel ik een beetje; ik geloof dat ik, interlands inbegrepen, tot de winterbreak nog voor 22 wedstrijden sta. Wanneer ik consequent elke dag twee uur studeer, moet dat lukken, maar ik wil ook eens ontspannen. Het probleem met studeren is dat je er elke dag mee bezig bent. Nooit rust in je hoofd. Op een vrije dag denk je: zou ik toch niet efkes twee uur studeren? Kortom: ik ben nu volop aan het nadenken. Mijn papa zegt: 'Zelfs al is het maar één vak, je blijft toch bezig.' Maar is het dat waard: wat bezig blijven... Het zorgt ook voor druk, want als ik het doe, wil ik het goed doen.'

Vind je rechten wel boeiend genoeg?

De Ketelaere: 'Ik heb dat gekozen omdat het te combineren was met voetbal, zeiden ze, maar mocht ik geen voetballer zijn, ik zou het niet kiezen. Misschien kan ik beter iets met talen doen, of kooklessen volgen. ( lacht) Of boeken lezen. Ik heb er alvast één gekocht, over Hitler. Geschiedenis interesseerde me in het secundair onderwijs al. Mijn vriendin had een paar herexamens, en zo had ik ook iets te doen. Maar nu heeft ze wat meer vrij en heb ik geen nood meer aan een boek. ( lacht)'

Even wat anders. Waarom win je pas nu aan spiermassa?

De Ketelaere: 'Geen idee. Vorig seizoen begon ik nog met 73 kilo, inmiddels weeg ik al 78, soms 79. Door de intensiteit, denk ik, en door elke dag een shake te drinken. Het heeft ook met rijpheid te maken, je lichaam past zich aan. Ik voel dat in de duels. Op zestien was ik nog een stokske en jaloers. Ik zag toen al jongens met zo'n benen, ook blanke en zei: 'Hoe kan het dat ik dat niet heb? Ik wil dat ook, pas dan word ik een goeie voetballer.' Soms moet je een beetje geduld hebben en wachten tot het natuurlijk komt. Misschien is het nu wel een voordeel; ik moest me op die leeftijd redden door mijn techniek. Stel dat je het vijf jaar op kracht doet en er dan techniek moet bijhalen... Dat zou moeilijker zijn.'



Derbykoorts

Volgend weekend staat de Brugse derby op de agenda. In de zijne met stip; Charles De Ketelaere groeide op in de schaduw van het stadion. Hij komt straks ook bekend volk tegen bij de tegenstander. ' Thibo Somers ken ik heel goed, ik heb nog bij hem gelogeerd. Hij tenniste ook. Robbe Decostere ken ik een beetje, die zat ook op Sint-Lodewijks. Als ik een hattrick scoor, plant ik onze vlag in de middencirkel.

'Die derby's vroeger bij de kleintjes... Allemaal Bruggelingskes tegen mekaar, met ouders die gek werden. Ik vind het fout om te zeggen dat je extra gemotiveerd bent, ik ben tegen iedereen gemotiveerd, maar rond die derby hangt toch net iets meer. Veel oudere Bruggelingen zijn voor Cercle. Nooit gesnapt, dat iemand voor Cercle kon zijn. ( lacht) Mijn papa werkt in Sint-Lucas en dat is in Brugge het zogenaamde Cercleziekenhuis. Sint-Jan is dat van Club. Zo is Brugge...' ( lacht)
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 881
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: [90.] Charles De Ketelaere

Bericht door Vergas Ronald »

Misschien kan ik beter iets met talen doen, of kooklessen volgen. ( lacht) Of boeken lezen. Ik heb er alvast één gekocht, over Hitler
Toch een Sjarel dat, na de match ontspannen met Mein Kampf :mrgreen:
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [90.] Charles De Ketelaere

Bericht door IsO »

Vergas Ronald schreef: 27 sep 2020, 17:14
Misschien kan ik beter iets met talen doen, of kooklessen volgen. ( lacht) Of boeken lezen. Ik heb er alvast één gekocht, over Hitler
Toch een Sjarel dat, na de match ontspannen met Mein Kampf :mrgreen:
Over, niet van :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 881
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: [90.] Charles De Ketelaere

Bericht door Vergas Ronald »

IsO schreef: 27 sep 2020, 18:56
Vergas Ronald schreef: 27 sep 2020, 17:14
Misschien kan ik beter iets met talen doen, of kooklessen volgen. ( lacht) Of boeken lezen. Ik heb er alvast één gekocht, over Hitler
Toch een Sjarel dat, na de match ontspannen met Mein Kampf :mrgreen:
Over, niet van :mrgreen:
Gij denkt dat maar fascisme is overal vriend

Wiskunde
Afbeelding

Wikipedia
Afbeelding

Werkelijk overal
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 881
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: [90.] Charles De Ketelaere

Bericht door Vergas Ronald »

Slimme diepe pas in de loop van Krmencik voor de 1-0 trouwens.
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [90.] Charles De Ketelaere

Bericht door IsO »

Vergas Ronald schreef: 27 sep 2020, 21:15
IsO schreef: 27 sep 2020, 18:56
Vergas Ronald schreef: 27 sep 2020, 17:14
Misschien kan ik beter iets met talen doen, of kooklessen volgen. ( lacht) Of boeken lezen. Ik heb er alvast één gekocht, over Hitler
Toch een Sjarel dat, na de match ontspannen met Mein Kampf :mrgreen:
Over, niet van :mrgreen:
Gij denkt dat maar fascisme is overal vriend

Wiskunde
Afbeelding

Wikipedia
Afbeelding

Werkelijk overal
dat eerste is eerder chemie :teach: :P
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [90.] Charles De Ketelaere

Bericht door IsO »

Vergas Ronald schreef: 28 sep 2020, 00:36 Slimme diepe pas in de loop van Krmencik voor de 1-0 trouwens.
inderdaad, klaar gekeken, goed uitgevoerd. Ook van onze Tsjech trouwens, om de buitenspelval te omzeilen.
Blackburn
Profvoetballer
Berichten: 374
Lid geworden op: 04 jul 2016, 10:26

Re: [90.] Charles De Ketelaere

Bericht door Blackburn »

Wat.een.match.!
PetjeFCB
Supersub
Berichten: 1329
Lid geworden op: 30 mei 2016, 07:05

Re: [90.] Charles De Ketelaere

Bericht door PetjeFCB »

Topper!
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 881
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: [90.] Charles De Ketelaere

Bericht door Vergas Ronald »

Winning goal in laatste seconde is uiteraard wat men zal onthouden maar was hele match gevaarlijk, Russen wisten niet wat ze van Charles mochten verwachten. Balcontrole, spelinzicht, passing en 't kan hem precies geen reet schelen waar hij moet spelen. cm, cam, spits, flank, afin het kan mij als supporter zelfs niet meer schelen waar hij speelt, doet het op alle posities even goed.
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
Gesloten