[20.] Hans Vanaken

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3198
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Pica »

Ook wel benieuwd eigenlijk
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5308
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Tiki Taka »

Er zijn nog échte club spelers !
Hans was blij dat de mauve erbij zijn in de playoffs.
Wel, hopelijk is hij ook top tegen hen komende zondag.
LaurensVS
Belofte
Berichten: 210
Lid geworden op: 28 jan 2020, 15:03

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door LaurensVS »

“Amaai. Da’s hier wel sjiek, zeg.” Franky Van der Elst ploft zich neer in de lobby van het Belfius Basecamp. De thuisbasis van zíjn Club Brugge: niemand droeg vaker het blauw-zwarte shirt dan de ‘Fox’. “Ik ben hier nog nooit geweest. (kijkt naar de ledwall) ‘Champions’ play-off’. Dat is hier al aangepast, zie.” Door de eetruimte gaat het richting het terras langs de oefenvelden, waar hij voor het eerst in tien jaar tijd samen met zijn ex-speler Hans Vanaken – ze zaten samen bij Lommel in tweede klasse – aan tafel schuift. Club Brugge liet voor de gelegenheid een shirtje drukken, wij brachten taart en een kistje wijn mee: “Zestig jaar, man. Als ik dat cijfer nu zo zie... (zucht)”

Hoe vaak zien jullie elkaar nog?

Vanaken: “Goh, niet echt veel, hé. Op de matchen wel, als Franky commentaar moet geven.”

Van der Elst: “Toen jullie nog op Olympia zaten wel vaker. Dan passeerde ik daar wel eens.”

Fox heeft jouw carrière gelanceerd, Hans...

Van der Elst: “Dat is al meteen overdreven, hé. (lacht) Ik was trainer toen hij van de beloften overkwam, ja.”

Vanaken: “Ik was 16 of 17 toen ik erbij kwam. In de winter, geloof ik. Zes maanden daarvoor speelde ik nog voor de U19. Het was sporadisch eens invallen, mijn debuut als basisspeler was in Wetteren, niet? Keihard veld.”

Van der Elst: “Je speelde direct goed, maar op het einde vroeg je om een vervanging. (kijkt verontwaardigd) Ik dacht, die houdt dat wel vol. Ik heb het hier even opgezocht. (kijkt op zijn briefje) Eén basisplaats en 17 keer ingevallen.”

Vanaken: “Te weinig gestart, hé. (grijnst)”

Hans was wel ne grappigen. Af en toe hoorde ik een gevatte opmerking toen ik in de kleedkamer voorbij­liep.

Franky Van der Elst
Hoe was Hans als speler?

Van der Elst: “De voetballer die je nu ziet, zag je toen eigenlijk al. Mooi rechtop, slim, een goed linkerbeen. Groot loopvermogen ook. Hij was wel jong. (beeldt uit) Zo dun als ik, nu is hij helemaal uitgebouwd. Cerigioni liep als spits altijd op het randje van buitenspel. Iedere keer dat Hans de bal kreeg, zette hij hem in één tijd voor de goal. (denkt na) Hans was wel ne grappigen. Af en toe hoorde ik een gevatte opmerking toen ik in de kleedkamer voorbijliep.”

Vanaken: “Zo heel nauw was ons contact niet, hé. Dat is meer zo wanneer je basisspeler bent, dan is de interactie groter. Zoals nu met onze trainer (Philippe Clement, red.). Franky was een rustig type: schreeuwen deed-ie niet vaak. Ik weet wel nog één keer in Veldwezelt... (lacht)”

Van der Elst: “Goh, zwijg maar.”

Vanaken: “Een bekermatch. Ik was niet geselecteerd en stond een meter of tien van de kleedkamer. Ik zag niet wat er gebeurde, maar ik hoorde het wel. (grijnst)”

Van der Elst: “We hebben wel nog gewonnen, hé. (lacht)”

Jan De Meuleneir / Photo News
© Jan De Meuleneir / Photo News
* * *

Hans, weet je hoeveel matchen Franky voor Club speelde?

Vanaken: “460 las ik ergens, of was dat enkel competitie? 615? Amaai...”

Van der Elst: “In die tijd was dat veel, ja. Maar als Hans nog negen jaar blijft, dan zit hij er ook aan.”

Vanaken: “Straf. En toen speelden jullie... – wat was het? – 34 matchen op een seizoen?”

Van der Elst: “Wat ik had... en Hans heeft dat ook: zóveel matchen en nooit geblesseerd zijn (Vanaken telt 283 matchen, red.). Al is Hans wel eens geschorst, natuurlijk. (schaterlacht)”

Wie zijn voor jullie de absolute boegbeelden van Club?

Van der Elst: “De Lotte en de Caje (Raoul Lambert en Jan Ceulemans, red.). De Lotte, omdat hij ook nog eens van Brugge was en Europese finales heeft gespeeld. En uiteraard de Caje, die twee vooral, ja.”

Vanaken: “Voor mij is dat moeilijker. Als ik hier een foto van Papin zie hangen... Je kent die wel van naam, maar toch.”

Van der Elst: “En de Gert, hé (Verheyen, red.). Er zijn er veel, zeg. ­Papin heeft nog de Gouden Bal gewonnen. Club had toch een paar goeie spitsen, als je er bij stilstaat. Amokachi, Stanic, Spehar.”

Waar plaats je Hans en Ruud?

Van der Elst: “Heel hoog, eigenlijk. Drie keer kampioen in zes jaar tijd. De cijfers van Hans zijn elk jaar goed. Ik zal eens iets zeggen. Binnen het Belgische voetbal vind ik Hans de béste transfer van de laatste tien jaar.”

Dan was je nog goedkoop, Hans. 4 miljoen euro...

Vanaken: (lacht) “Toen vonden wij dat ongelooflijk. Ik was nog niet helemaal op de hoogte van de interesse, toen ik in de krant las: 8 miljoen euro! (spert de ogen) Het werden er uiteindelijk 4. Nu is dat niets, toen vond ik dat overdreven. Dan word je ook meteen bestempeld als ‘de man van 4 miljoen’. Het is een beetje zoals wanneer je de Gouden Schoen wint, maar ik heb van beide eigenlijk geen last gehad. Mensen zoeken altijd een beetje naar het negatieve. Bij Wout van Aert nu ook, ze verwachten plots dat hij iedere koers wint.”

Van der Elst: “Wat hielp, is dat je geleidelijk aan wel meteen presteerde. Onder Preud’homme was dat toen, hé?”

Vanaken: “Het eerste jaar misschien iets minder. Vázquez was er nog, ik moest toen vaak op links spelen. We konden écht wel samen spelen, dat wel, maar we waren allebei geen spelers om op de flank te staan.”

Jan De Meuleneir / Photo News
© Jan De Meuleneir / Photo News
Hans, zou je tekenen voor een carrière bij Club als die van Franky?

Vanaken: “Zeker! Ik teken direct.”

Van der Elst: “Voilà, dat is pas ‘ambitie’ hebben. (schaterlacht)”

Vanaken: (wordt serieus) “Meer en meer sta je er bij stil dat je hier zo lang mogelijk wil blijven. Ik ben hier gelukkig, niet alleen op de club, daarbuiten ook. Dan zie je eigenlijk geen reden om te veranderen voor een of andere ploeg. Je kan het niet uitsluiten, maar ik heb absoluut geen nood aan verandering. En naarmate je ouder wordt, is de stap naar het buitenland ook steeds moeilijker.”

Van der Elst: “Mensen beslissen graag voor iemand anders. Voor mij hoeft Hans dat niet te doen, neen. Mensen verwarren wat hij doet maar al te vaak met ‘gebrek aan ambitie’.”

Vanaken: (zucht) “Och, dat is zo.”

Van der Elst: “Je speelt elk seizoen voor de prijzen bij een goeie ploeg. Je verdient goed en zit hier mooi in Knokke. Wat is daar nu verkeerd aan? Als je hier nog zeven à acht jaar kan spelen, een paar titels en bekers erbij. Ik vind het vervelend, die kritiek. En je leest en hoort het zo vaak. Hans is zelf verstandig genoeg om die ­balans op te maken... Ik heb het mij alvast nooit beklaagd, maar het waren natuurlijk andere tijden. Toen ik van Molenbeek naar ‘de Club’ kwam, was dat voor mij in mijn hoofd een eindstation. ‘Club Brugge’. Dat is toch... (maakt wauw-gebaar)”

Vanaken: “Dat is zo, vind ik ook. Wat de mensen zeggen... Als speler mag je daar eigenlijk niet mee bezig zijn. Een gebrek aan ambitie, dat is een enorme misvatting. Mocht ik hier niet goed in mijn vel zitten, dan is de situatie anders. Alleen is dat helemaal niet het geval. (staart over de oefenvelden) Waarom zou ik dit alles opgeven?”

Refaelov? Ik begrijp wel dat het voor de supporters gevoelig ligt.

Hans Vanaken
Wat vinden we van de transfer van Refaelov naar anderlecht?

Vanaken: “Mja...”

Van der Elst: “Zie! Dat is net hetzelfde. Het is toch een keuze van die mens? Moet je het dan niét doen, omdat je vijf jaar geleden voor Club een goal hebt gescoord in de finale tegen anderlecht?”

Vanaken: “Ik begrijp wel dat het voor de supporters gevoelig ligt. Persoonlijk kan je het hem niet kwalijk nemen. Hij is 35 jaar en kiest voor zekerheid.”

Van der Elst: “Degryse, Staelens, die gingen rechtstreeks van Club naar anderlecht. (lacht) Onder de spelers wordt dat sneller aanvaard. ‘Oké, Marc. Proficiat.’ Bij de Lorre was dat net hetzelfde.”

Vanaken: “Ik denk ook dat de meningen bij de supporters wel wat verdeeld zijn. ‘Rafa’ is een goeie gast, velen zullen hem blijven appreciëren.”

Van der Elst: “En hij heeft ook nooit iets negatief gezegd of gedaan over Club. Weet je wat het mooiste zou zijn? De Clubfans die Rafa eren bij zijn volgende bezoek. In plaats van hem... je weet wel. Dat zou nu eens grote klasse zijn.”

Jan De Meuleneir / Photo News
© Jan De Meuleneir / Photo News
* * *

(Ruud Vormer komt Van der Elst uitgebreid feliciteren)

Vormer: “Ben je al klaar met lullen, Hans?”

Vanaken: “Wil je ook een vraag stellen dan?”

Vormer: (denkt na) “Nou. Welke speler van de drie clubs, anderlecht, Genk en Antwerp, zou je graag bij ons hebben?”

Vanaken: “Ito, denk ik.”

Vormer: “O ja, die is mooi. De mijne raden jullie nooit.”

Van der Elst: “Lucumi?”

Vanaken: “De Laet!”

Vormer: “Scherp, jongen. Rechtsbakkie, lekker man.”

Van der Elst: “Wel straf, hé. Van De Laet.”

Vormer: “En een leuke gozer, lijkt me. Zo, heren. Prettige middag nog.”

* * *

Beleeft Hans Vanaken zijn moeilijkste seizoen bij Club?

Vanaken: “Er zijn dingen gebeurd (o.a. drie weken schorsing, red.), maar ik ben nog altijd tevreden over mijn niveau. De verwachtingen liggen inderdaad elk seizoen opnieuw héél hoog. Een paar jaar geleden had ik 13 goals en 17 assists. Dan kunnen de statistieken wel een keertje minder zijn, hé.”

Van der Elst: “Mag ik ook een vraag stellen? Hoe anders is het voetballen nu Noa Lang er is? (voorzichtig) Heeft dat er misschien iets mee te maken?”

Vanaken: “Als ik de cijfers zie, valt het qua balcontacten nog mee. En het is niet alleen Noa. Ook Charles (De Ketelaere, red.) en Ruud hebben graag de bal. Dat was minder zo met Limbombe en Izquierdo, die speelden meer tegen hun flank. Het verandert een beetje ons spelbeeld, dat klopt. Maar dat is wel goed volgens mij. Nu kunnen er meer het verschil maken, anders focussen ze wat te veel op mij.”

Van der Elst: “Ik heb me al dikwijls geërgerd, hé. Niet zozeer bij Diatta, maar bij andere flankspelers. ‘Loop nu toch eens diep als Hans die bal heeft’, denk ik dan. Pas op, ’t zijn allemaal geweldige shotters. Maar jij hebt toch meer baat bij spelers met diepgang.”

Vanaken: “Kan zijn dat het daar iets mee te maken heeft. Als je de statistieken van Noa ziet. 14 goals, 8 assists... Maar goed, met die 8 en 7 ben ik ook tevreden. We stonden 16 punten voor. Als we straks kampioen worden, maakt me dat helemaal niets uit.”

Jan De Meuleneir / Photo News
© Jan De Meuleneir / Photo News
Wanneer worden jullie kampioen?

Vanaken: “Het liefst zo snel mogelijk.”

Van der Elst: “Hoe begin je daaraan, aan die play-offs? Met het gevoel dat je al kampioen bent, toch?”

Vanaken: “Zo mag je niet denken. En je mag het zeker niet zeggen ook. De eerste twee, drie matchen doorkomen en dan is het wel voorbij, denk ik.”

Van der Elst: “Zelfs in het oude systeem met zes clubs was het al binnen. Als je nu twee keer wint, moet een andere club al 15 punten halen. (richt zich tot de adjunct-persverantwoordelijke) ‘Koekie’, Club is kampioen, hé. Snij die taart maar aan. (lacht) Neen, serieus. Als jullie dit nog weggeven, dan verdienen jullie eigenlijk een ‘pakske slaag’. Echt waar.”

Willen we het nog hebben over die schorsing van Hans?

Vanaken: “Ik weet niet of dat mag. (grijnst)”

Van der Elst: “Of ik geschrokken was van zijn reactie na de uitsluiting? (na een overtreding op Eupen-speler Beck, red.) Neen. Het was een beetje ongepast, je kan het natuurlijk beter niet doen. Maar het was volop in de emotie... En de fout zelf: de regels zijn moeilijk te volgen, hé. (zucht)”

Vanaken: “Heel dat gedoe errond vond ik een beetje jammer. Die zaak is een week in het nieuws geweest. De eerste match erna doet De Ridder (STVV, red.) nét hetzelfde, zonder dat hij rood kreeg. Dan denk je: wat hebben jullie heel de week lopen vertellen? Ik vond het nergens op slaan en voelde me écht onrecht aangedaan.”

Van der Elst: “Weet je wat het is, jong. Ze weten het soms zelf niet meer. Wat ik vaak heb... Je ziet die ref terug in het veld lopen na het zien van de beelden en dan heb je het gevoel dat ze het nog niet weten. Maar bon...”

Nog eentje, mannen. Franky speelde vier (!) WK’s, Hans...

Vanaken: “Kan ik dat nog halen?”

Van der Elst: “Er nu bij zijn is al niet evident, laat staan spelen. Zie je jezelf straks naar het EK gaan, Hans?

(dat Martinez 26 spelers mag meenemen in plaats van 23, was bij het interview nog niet duidelijk)

Vanaken: (denkt na) “Het is moeilijk inschatten.”

Van der Elst: “Maak je soms eens de lijst thuis?”

Vanaken: “Neen, dat wil ik niet doen. Je denkt wel: er zijn 18 à 20 zekerheden. En dan is het afwachten of Witsel fit raakt, kiest hij voor Praet of voor mij... Ik ben er niet zó hard mee bezig. Wel is het leuk dat ik tegen Wit-Rusland toch iets heb kunnen laten zien. Nu zijn er nog zes matchen met Club waarin ik moet tonen dat ik er klaar voor ben.”

Van der Elst: “’t Is wel een belevenis, hoor, zo’n eindtoernooi. En er gebeurt altijd iets. Of door de uitslagen, of door de randzaken. (grijnst) Je maakt altijd iets mee.”

‘Koekie’ staat te popelen om de taart aan te snijden...

Van der Elst: “Geef mij hier straks maar eens een rondleiding, hé.”
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3198
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Pica »

8 goals, 7 assists voor een middenvelder en we zagen, hoe durven we :mrgreen: . Dat em ier nog lang mag voetballen.
FrankFarinaII

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door FrankFarinaII »

Goed genoeg voor Belgie (zonder veel moeite te hoeven doen), kan niet mee in (hogere) buitenlandse competitie of europees.
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3198
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Pica »

FrankFarinaII schreef: 29 apr 2021, 16:32 Goed genoeg voor Belgie (zonder veel moeite te hoeven doen), kan niet mee in (hogere) buitenlandse competitie of europees.
Absoluut niet akkoord eigenlijk, moet op geen enkel onderdeel onderdoen voor de Praet's van deze wereld, integendeel
LaurensVS
Belofte
Berichten: 210
Lid geworden op: 28 jan 2020, 15:03

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door LaurensVS »

FrankFarinaII schreef: 29 apr 2021, 16:32 Goed genoeg voor Belgie (zonder veel moeite te hoeven doen), kan niet mee in (hogere) buitenlandse competitie of europees.
Dikke bullshit.
IEDEREEN die met hans samenspeelt geeft aan dat hij hoger mee kan. Meunier in zijn PSG periode gaf aan dat Hans daar ook moeiteloos mee zou kunnen (oké, is overdreven). En in het interview van Lang zn vader deze week, geeft hij ook aan dat Noa vertelde dat Hans een ongezien slimme voetballer is. Die overal zijn plan zou trekken.

Ik zou het overlaten aan de mannen die er verstand van hebben.
Gebruikersavatar
leem
A-kern
Berichten: 579
Lid geworden op: 13 jun 2016, 08:49

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door leem »

Alles komt terug: users, topics maar ook zinloze Hans Vanaken discussies.

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk



Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5308
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Tiki Taka »

Laat ons eens dankbaar en blij zijn dat er nog spelers zoals Hans en Ruud zijn, die het een eer vinden om voor Club te spelen en er nog vele jaren willen bij doen. Het klopt dat Hans zijn statistieken niet top zijn dit seizoen, maar dat ligt aan verschillende factoren, zoals beschreven in het artikel. (schorsing, corona besmetting, minder balcontacten)
Deze man heeft 2 keer de gouden schoen gewonnen, speelde totnogtoe 283 matchen voor Club waarin hij 83 keer scoorde en 61 assists gaf. RESPECT !
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door t4nd »

Misschien moeten we het eerder formuleren als "Hans zijn statistieken zijn dit seizoen niet even extreem als de voorbije seizoenen". 'k Wil hem zeker niet op hetzelfde niveau als een Messi of Ronaldo zetten, maar in de jaren dat die mannen 40+ goals per seizoen maakten kwam er ook direct commentaar als ze eens 'maar' 30 doelpunten maakten...
We zijn de voorbije jaren enorm veel gewend geweest van Hans, als 't dan een keer iets minder is omdat er anderen zijn die meer het verschil maken wil dat niet zeggen dat Hans daarom slechter speelt - eerder dat het niet meer alleen van hem moet komen.
FrankFarinaII

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door FrankFarinaII »

Pica schreef: 29 apr 2021, 16:44
FrankFarinaII schreef: 29 apr 2021, 16:32 Goed genoeg voor Belgie (zonder veel moeite te hoeven doen), kan niet mee in (hogere) buitenlandse competitie of europees.
Absoluut niet akkoord eigenlijk, moet op geen enkel onderdeel onderdoen voor de Praet's van deze wereld, integendeel
ZEker, Dennis Preat is een overroepen speler, een grijze muis. HVA is beter dan Praet
FrankFarinaII

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door FrankFarinaII »

He guys, niet steigeren he ;-) HVA is van goudwaarde voor FCB. In mijn opzicht kan hij zelfs nog beter doen, als hij zich er wat zou op toeleggen, en dat lukt niet. Het extra trapje 'zichzelf pijn doen om de beste te worden' heeft hij niet, da's alles....en daardoor zal hij ook niet naar een buitenlandse ploeg gaan. Als je als belgische sterspeler (en 2X gouden schoen) hier nog steeds speelt, zonder elk jaar de grote buitenlandse interesse te moeten afwimpelen, mist er toch iets in het spelersbeeld.
Anderzijds, alle die doku's, praeten, etc zijn overroepen spelers, die direct verkocht zijn op basis van onbestaande prestaties.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5308
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Tiki Taka »

FrankFarinaII schreef: 30 apr 2021, 09:33 He guys, niet steigeren he ;-) HVA is van goudwaarde voor FCB. In mijn opzicht kan hij zelfs nog beter doen, als hij zich er wat zou op toeleggen, en dat lukt niet. Het extra trapje 'zichzelf pijn doen om de beste te worden' heeft hij niet, da's alles....en daardoor zal hij ook niet naar een buitenlandse ploeg gaan. Als je als belgische sterspeler (en 2X gouden schoen) hier nog steeds speelt, zonder elk jaar de grote buitenlandse interesse te moeten afwimpelen, mist er toch iets in het spelersbeeld.
Anderzijds, alle die doku's, praeten, etc zijn overroepen spelers, die direct verkocht zijn op basis van onbestaande prestaties.
Daar zijn ze bij de mauve dan wel sterk in, het verkopen voor een pak geld van spelers met weinig tot geen statistieken.
Gebruikersavatar
Arnio
Belofte
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:34

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Arnio »

leem schreef: 29 apr 2021, 21:54 Alles komt terug: users, topics maar ook zinloze Hans Vanaken discussies.

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk
Heerlijk toch :D
FrankFarinaII

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door FrankFarinaII »

Tiki Taka schreef: 30 apr 2021, 12:31
FrankFarinaII schreef: 30 apr 2021, 09:33 He guys, niet steigeren he ;-) HVA is van goudwaarde voor FCB. In mijn opzicht kan hij zelfs nog beter doen, als hij zich er wat zou op toeleggen, en dat lukt niet. Het extra trapje 'zichzelf pijn doen om de beste te worden' heeft hij niet, da's alles....en daardoor zal hij ook niet naar een buitenlandse ploeg gaan. Als je als belgische sterspeler (en 2X gouden schoen) hier nog steeds speelt, zonder elk jaar de grote buitenlandse interesse te moeten afwimpelen, mist er toch iets in het spelersbeeld.
Anderzijds, alle die doku's, praeten, etc zijn overroepen spelers, die direct verkocht zijn op basis van onbestaande prestaties.
Daar zijn ze bij de mauve dan wel sterk in, het verkopen voor een pak geld van spelers met weinig tot geen statistieken.
Goeie verkopers zeker :puke: ?? of stallen inde nationale ploeg en dan zeggen dat het internationals zijn en spelen in de beste nationale ploeg ter wereld..lol
Plaats reactie