[20.] Hans Vanaken

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
FrankFarinaII
Belofte
Berichten: 220
Lid geworden op: 24 nov 2021, 21:47

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door FrankFarinaII »

Toonbeeld van malaise. Een onbeperkt contract maar hij is een blok aan het been van de ploeg. Ofwel dringend herpakken ofwel buiten met deze tamme houding.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Tiki Taka »

FrankFarinaII schreef: 19 mar 2023, 13:42 Toonbeeld van malaise. Een onbeperkt contract maar hij is een blok aan het been van de ploeg. Ofwel dringend herpakken ofwel buiten met deze tamme houding.
Zelfkritiek is blijkbaar niet aan hem besteed.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door t4nd »

Als je eerlijk bent, Hans heeft nooit extreem veel zelfkritiek gehad. Het is een enorm goeie speler, maar hij irriteert zich te vaak in kleine dingen zoals het veld of de scheidsrechter.

Het bestuur heeft een foutje begaan door na het vertrek van Vormer geen vervanger te halen qua leiderschap. Hans is een goeie speler, maar het is geen leider en ik vrees dat de extra druk die bij het kapiteinschap voor hem negatief werkt. Hij heeft dezelfde irritaties als altijd op het veld, maar doordat hij als kapitein 'verantwoordelijk' is heeft hij een hoop extra irritaties. Dat komt zijn spel (uiteraard) niet ten goede en heeft ook een weerslag op zijn teamgenoten.

Ik denk dat het voor Hans een goeie zet zou zijn moest Mats bijvoorbeeld kapitein worden, maar als je dat nu doet krijg je een heel pers-circus over "de degradatie van Vanaken", wat ook geen goed idee is...
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Tiki Taka »

Klopt, Vanaken is geen leiders type en dus hoort hij geen kapitein te zijn. Een leiderstype tracht de groep er door te slepen op de moeilijke momenten, dat is iets wat Vanaken niet doet.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door t4nd »

Tiki Taka schreef: 20 mar 2023, 10:33 Klopt, Vanaken is geen leiders type en dus hoort hij geen kapitein te zijn. Een leiderstype tracht de groep er door te slepen op de moeilijke momenten, dat is iets wat Vanaken niet doet.
Nee, maar dat is op zich geen belediging voor hem. Mignolet doet dat ook niet of onvoldoende. Je hebt nu eenmaal leiders en volgers, dat ligt in de persoonlijkheid van mensen en dat is wat mij betreft het enige waar onze sportieve cel in gefaald heeft. Ze hebben te veel volgers gekocht en te weinig leiders waardoor we nu in deze situatie terechtgekomen zijn.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Tiki Taka »

t4nd schreef: 20 mar 2023, 16:36
Tiki Taka schreef: 20 mar 2023, 10:33 Klopt, Vanaken is geen leiders type en dus hoort hij geen kapitein te zijn. Een leiderstype tracht de groep er door te slepen op de moeilijke momenten, dat is iets wat Vanaken niet doet.
Nee, maar dat is op zich geen belediging voor hem. Mignolet doet dat ook niet of onvoldoende. Je hebt nu eenmaal leiders en volgers, dat ligt in de persoonlijkheid van mensen en dat is wat mij betreft het enige waar onze sportieve cel in gefaald heeft. Ze hebben te veel volgers gekocht en te weinig leiders waardoor we nu in deze situatie terechtgekomen zijn.
Het enige waarin ze gefaald hebben? Euhm... Hoefkens aanstellen, Parker en Yaremchuk aantrekken. :dunno:
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door t4nd »

Als je het plan leest dat ze voor ogen hadden met Carl vind ik dat geen fout. Ze wilden hem aanstellen en Daum ging als een soort van mentor meedraaien. Doordat die laatste kanker kreeg is dat niet doorgegaan en stond Carl er plots voor met een te jong team én geen leidersfiguren in de kern. Dan is het als jonge coach enorm moeilijk om iedereen mee te krijgen, want spelers gaan sneller aan je twijfelen omdat je minder ervaring hebt. Vergelijk het met een klas. Een nieuwe, jonge leerkracht in een klas vol 16-jarigen heeft het ook moeilijker dan een ervaren leerkracht die al 20 jaar lesgeeft.

Parker was een miscast, daar geef ik je volledig gelijk in. Op dat moment hebben ze een probleem proberen oplossen dat er eigenlijk nooit had mogen komen (zie mijn opmerking hierboven).

Yaremchuk is een probleem in de transferpolitiek. Club wil mee met de Europese subtop en mikt daardoor op een segment spelers die vaak nog niet naar ons willen komen. Het probleem is niet dat onze scouting de talenten niet kan vinden, het probleem is dat die talenten liever naar Ajax of een subtopper in een grotere competitie gaan omdat ze denken dat ze daar meer in de picture lopen. Enkel door Europese successen kunnen wij stijgen en een 'grotere naam' worden. Op die manier lopen we onze toptargets mis en moeten we in een latere fase een duurder alternatief zoeken met een grote naam. Ja, Yaremchuk kostte te veel voor wat hij brengt - maar wat als we geen spits gekocht hadden? Of een onbekende naam voor 2m? Dan had iedereen commentaar gehad 'dat ons bestuur geen grote naam kocht', 'dat we te weinig spitsen hadden' en 'dat het bestuur te weinig geld uitgeeft voor een transfer'.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door IsO »

t4nd schreef: 20 mar 2023, 16:36
Tiki Taka schreef: 20 mar 2023, 10:33 Klopt, Vanaken is geen leiders type en dus hoort hij geen kapitein te zijn. Een leiderstype tracht de groep er door te slepen op de moeilijke momenten, dat is iets wat Vanaken niet doet.
Nee, maar dat is op zich geen belediging voor hem. Mignolet doet dat ook niet of onvoldoende. Je hebt nu eenmaal leiders en volgers, dat ligt in de persoonlijkheid van mensen en dat is wat mij betreft het enige waar onze sportieve cel in gefaald heeft. Ze hebben te veel volgers gekocht en te weinig leiders waardoor we nu in deze situatie terechtgekomen zijn.
We weten natuurlijk niet wat er in de kleedkamer gebeurt. Ik zou denken dat Mignolet, wiens analyses in post-match interviews toch vaak boenk erop zijn, binnenskamers wel zijn mond opentrekt. Hij is ook gewend om zijn verdediging te coachen, dus zou dat in principe ook op het veld moeten kunnen doortrekken. Alleen is het voor een doelman moeilijker om je ploeg aan te jagen dan voor een veldspeler. Het kan (Casillas, Lloris), maar toch minder evident.

Vanaken vergelijk ik op het vlak van leiderschap wat met KDB (zij het dat die laatste nog wat meer opkropt en dan plots "explodeert"). Ik denk dat Hans binnenskamers wel zegt wat hij denkt, maar hij is geen "aanjager" op het veld, zoals Ruud dat overduidelijk wel was/is; idem voor KDB vind ik, die ook vaak te veel mekkert. KDB zou op basis van anciënniteit in de City-kern altijd captain moeten zijn, als ik me niet vergis, maar daar is het Gündogan geworden.

Ben het er dus wel mee eens dat er wellicht geschiktere profielen zijn dan Hans om captain te worden, hoezeer ik ook fan ben van de voetballer die Hans is. Vraag is: wie verkoos Hans tot captain? Clement, toen hij Ruud niet meer opstelde? Of de groep? Indien dat eerste, moet je misschien de groep laten kiezen (zoals bij City), en heeft Rits bijvoorbeeld (begin dit seizoen nog geblesseerd, nu terug op het veld) misschien wel een goeie kans.

Maar eerst moet de rol van captain "vacant" zijn natuurlijk. En daarvoor moet je in overleg met Hans, idealiter zonder hem de indruk te geven dat dit een sanctie is voor de mindere prestaties van "zijn" ploeg, maar door hem te doen inzien dat hij misschien zelf ook meer bevrijd zal zijn/zich meer op zijn voetbal zal kunnen focussen, zeker op de moeilijke momenten. Dit nu snel-snel gaan doen lijkt me niet plots een geweldige meerwaarde te zullen bieden. Na dit seizoen, eventueel met een nieuwe T1, lijkt me wel een optie.

En wat de leiderschapskwaliteiten van onze spelers betreft: "Vormers" lopen niet zo dik gezaaid + een leider kopen en droppen in uw kern gaat gewoon heel zelden werken. Ook Ruud heeft hier eerst zijn plek moeten zoeken en respect moeten afdwingen.

We moeten ook niet doen of er geen leidersfiguren aanwezig zijn in onze kern. Mignolet was bij gelegenheid captain van Liverpool. Boyata was captain bij Hertha. Nielsen herhaaldelijk gelegenheidscaptain bij Union. Rits onder Yannick Ferrera en Dennis van Wijk telkens een periode aanvoerder bij KV Mechelen. Maar Boyata speelt niet, Nielsen is hier nog niet lang genoeg om die rol op te eisen, en Simon en Mats gaan niet aan de poten van Hans' stoel zagen.

Edit: ondertussen werd KDB dus door Tedesco aangeduid als kapitein van de Duivels :mrgreen: Verkeerde keuze wat mij betreft, maar goed, hij krijgt natuurlijk het voordeel van de twijfel!
Gebruikersavatar
Jens27
Profvoetballer
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 dec 2016, 14:16

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Jens27 »

De band is ook maar de band. Je hoeft die niet te dragen om verantwoordelijkheid te kunnen nemen en een rol als 'leider' op te nemen. Er kunnen naast Hans ook anderen opstaan.
:hupclub: :hupclub: :hupclub:
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door IsO »



Statistiek met een korrel zout te nemen (bijvoorbeeld niet berekend per 90 minuten), maar geeft toch een idee over het loopwerk dat Hans ook opknapt voor het team.
maartendr81
Jeugdspeler
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door maartendr81 »

Deze statistiek vind ik top! Los van de waarde ervan geeft het toch aan dat sommige insinuaties niet kloppen. Ja, hij speelt niet zijn beste seizoen en ja, hij is niet de leider die vormer was. Maar hij speelt duidelijk met een hart voor de ploeg! Anders doe je niet elke week 10k . Zeker niet in zo’n moeilijke tijden.
FrankFarinaII
Belofte
Berichten: 220
Lid geworden op: 24 nov 2021, 21:47

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door FrankFarinaII »

Hans loopt veel...wauw, proficiat: ga dan een marathon lopen he. Kijk liever naar het efficiënte (!) Werk dat hij presteert in een match.
Iedereen is vervangbaar, zeker hans
Peter
A-kern
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Peter »

Maat, ge kunt niet zagen dat hem over het veld sloft om dan uw tune te veranderen als blijkt dat hij eigenlijk wel veel loopt. Hij speelt geen goed seizoen maar ge moet ook wel een beetje serieus blijven hé.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door IsO »

Peter schreef: 11 apr 2023, 08:38 Maat, ge kunt niet zagen dat hem over het veld sloft om dan uw tune te veranderen als blijkt dat hij eigenlijk wel veel loopt. Hij speelt geen goed seizoen maar ge moet ook wel een beetje serieus blijven hé.
FFII zingt al jaren zijn zelfde liedje. Een topper op de lokale vinkenzetting!

Hier een debunk van november '20:
[spoiler]
IsO schreef: 25 nov 2020, 14:29
FrankFarinaII schreef: 14 nov 2020, 16:15 Hans samengevat: - "jogt" tussen de lijnen - zet nooit druk op tegenstander, waardoor deze vrij kan passen: tegenstanders tikken hem gemakkelijk uit omdat hij steeds in het midden van de "driehoek" loopt. - trekt de ploeg niet als het moet, verstopt zich in het elftal - moet altijd in de match komen na 30 minuten (ofzo) - in een speler bijhouden, haakt hij af wanneer deze te lang met bal loopt en laat het over aan ploegmaat - wanneer tegenstander een mannetje op hem plakt, kan hij er amper voorbij - past 90% lateraal en achteruit - snelle opbouw wordt door hem niet ondersteund: als de spelers vooruitlopen, houdt hij de bal bij (ok goed) maar snelle uitbraak komt zelden van hem - zet penalties goed om - geeft af en toe een goeie pass, doch te weinig voor de kwaliteiten die aan hem worden toegekend - kan niet mee als het spel sneller verloopt (europees/rode duivels/...) - zit aan zijn top in de JPL, maar zal zich niet moe maken om individueel te verbeteren (!) daarom dat hij ook nooit naar het buitenland zal gaan (en dat weet hij) - contradictorisch heeft hij nog steeds inbreng in brugge, doch er een meer complete speler kan een meerwaarde bieden.
Ik wou eens terug komen op deze post van FFII, die ik naar het topic van Hans heb gehaald, omdat het tenslotte over hem gaat. Ik probeer hieronder een aantal van deze beweringen te weerleggen.

Bewering 1: Hans "jogt" tussen de lijnen.

=> Hangt er van af hoe je "joggen" definieert. In januari van dit jaar speelden we tegen anderlecht, en werden nadien door Het Nieuwsblad (krant van 21 januari 2020) per speler en per team het aantal gelopen kilometers opgelijst, en het aantal "snelle meters" (runs sneller dan 20km/u). Die "snelle meters" kunnen dan nog verder onderverdeeld worden in 'high intensity runs' (20-25km/u) en 'sprints' (>25km/u). Van de 12,6 km die Hans in die match aflegde, waren er 825 "snelle meters". Laat ons er vanuit gaan dat die hoofdzakelijk onder de categorie "high intensity runs" vallen, dan nog toont dat aan:
- dat Hans niet zomaar wat "jogt". Daarbij weten we natuurlijk niet welke snelheden FFII haalt tijdens het joggen.
- dat er in het spel van Hans wel degelijk tempowisselingen zitten, hoewel dat misschien niet zo lijkt op het eerste gezicht;

Gelopen kilometers en "high intensity runs" (Voor onze physical coach Eddie Rob zijn dat alle runs boven 18km/u, zoals hij aangaf in het interview dat S/VM met hem had en dat vorige week 18 november werd gepubliceerd), worden door Club constant gemonitord. Mannaert gaf eind 2019 in een interview met HLN al aan dat Hans niet alleen steevast bij de spelers is met het hoogst aantal afgelegde kilometers per match, maar ook bij de spelers met het hoogste aantal meters aan hoge intensiteit per match (https://www.hln.be/club-brugge/mannaert ... a4ac7a545/).

Bewering 2: Hans passt 90% lateraal en achteruit.

Spijtig genoeg houdt Squawka tegenwoordig geen (publieke) statistieken meer bij over de oriëntatie van de passes per speler. Aan de andere kant biedt zoiets ook een vertekend beeld. 2 voorbeelden:
- een pass achteruit kan ruimte creëren, bijvoorbeeld als je met die pass een laag ingezakte creatieve speler bereikt (denk Pirlo, Tielemans bij de Duivels voorbije interlands, De Bruyne die zich paar seizoenen terug bij City geregeld heel diep liet uitzakken), of een flankspeler die op volle snelheid de ruimte in duikt.
- de tegenwoordig bij analisten populaire “45 graden-voorzet” is qua oriëntatie iets tussen een laterale pass en een pass achteruit.

We doen het dus met de weinige cijfers die we wél hebben.
- Passmap van 11tegen11 voor de match KVO-Club van 8 november ( KVO die onder Blessin bekend staan om hun agressieve gegenpressing. Je zou dus verwachten dat Hans, indien deze tweede bewering klopt, des te meer lateraal of achteruit zou passen. Daarvan is echter niks te zien op de passmap. Integendeel: Hans leverde die match de grootste bijdrage in de xGchain (opbouw naar expected goals).
- Volgens Whoscored.com: dit seizoen voorlopig 5 assists in 13 JPL-matchen, waarbij je natuurlijk ook afhangt van niveau van afwerking ploegmaats.
- Nog steeds volgen Whoscored.com, en al iets meer indicatief: Key passes (passes die leiden tot schot op doel door ploegmaat, of dat nu binnen gaat of niet): gemiddeld 1,8 per match in de JPL. Daarbij moet rekening worden gehouden met het feit dat hij onder Clement wat lager speelt dan onder Leko, en dus soms eerder de voorlaatste dan de laatste pass gaat geven (zie bijvoorbeeld ook zijn xGchain bijdrage tegen KVO).

Dat Hans met zijn passing geen bijdrage zou leveren aan de opbouw naar doel, wat met bewering 2 lijkt te worden geïnsinueerd, kan dus worden tegengesproken.

Bewering 3: Hans moet altijd in de match komen na 30 minuten (ofzo)

- volgens Whoscored.com geeft Hans in de JPL 0.7 van zijn 1.8 key passes per match in de eerste dertig minuten.
- volgens dezelfde bron gaf hij dit seizoen in de JPL tijdens de eerste dertig minuten gemiddeld 2,2 goeie lange passes (gemiddeld 0,3 niet aangekomen) en 13,7 geslaagde korte passes (gemiddeld 1,7 niet aangekomen). Ik zie geen noemenswaardige verschillen met het tweede of derde half uur.
- Gisteren bijvoorbeeld zat hij in ieder geval al na 5 minuten in de match, alleen jammer dat Krmencik er niet meer mee kon doen. Die pass telt voor whoscored.com trouwens niet mee als “key pass” voor Hans.

Bewering 4: Hans trekt de ploeg niet als het moet, verstopt zich in het elftal/komt te kort als het sneller gaat dan in de JPL (Europees/Duivels)

- Hans neemt bijv. bij penalties altijd zijn verantwoordelijkheid op.
- Ook valt op dat hij Europees vaak meer de bal raakt dan in de JPL (gisteren maar liefst 102 touches), en dat hij meer passes/match laat optekenen. Vreemde manier om zich te verstoppen. Zijn aantal key passes/match is wel wat lager, maar dat compenseert hij dan weer met een hoger aantal lange passes. Mogelijke verklaring is dat hij in de moeilijke matchen wat vaker (al dan niet met de rest van het team) dieper inzakt, en van daaruit probeert om ofwel de bal in de ploeg te houden, ofwel om met een lange bal het spel te lanceren. Ook daar neemt hij dus zijn verantwoordelijkheid.
- Bij de Duivels valt dan weer op dat hij – tijdens de korte invalbeurten die hij recent kreeg in matchen met inzet – wel wat passes geeft. Tijdens zijn laatste 2 invalbeurten in de Nations league (2 keer tegen IJsland, samen 39 minuten) gemiddeld 24 passes per match, wat erop wijst dat hij zich aanspeelbaar maakt, en dus – opnieuw – zijn verantwoordelijkheid neemt. Daarbij ligt zijn percentage succesvolle passes heel erg hoog (97,9%). Hier valt vooral op dat hij heel weinig risico in zijn passing legt (geen lange ballen bijvoorbeeld). Het gaat dus waarschijnlijk om een opdracht van de coach (zie ook Witsel), rekening houdende met het 2-mansmiddenveld bij de Duivels en het feit dat de Duivels minder vaak de lange bal hanteren. Martinez ziet hem daar echt in een andere rol dan bij Club. Meer als een pure controleur die af en toe eens mag infiltreren. Niet onlogisch dat hij ook zijn weg wat moet zoeken in die nieuwe rol. En toch ook daar zijn nut. Ik herinner me een fase waarin hij en De Bruyne samen op het veld stonden, Hans goed druk zette waarop Kevin de bal kon recupereren.

Kortom: I call bullshit.
Ondertussen zijn we drie titels verder :mrgreen:
Sanders
Invaller
Berichten: 997
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 11 apr 2023, 08:49
Peter schreef: 11 apr 2023, 08:38 Maat, ge kunt niet zagen dat hem over het veld sloft om dan uw tune te veranderen als blijkt dat hij eigenlijk wel veel loopt. Hij speelt geen goed seizoen maar ge moet ook wel een beetje serieus blijven hé.
FFII zingt al jaren zijn zelfde liedje. Een topper op de lokale vinkenzetting!

Hier een debunk van november '20:
[spoiler]
IsO schreef: 25 nov 2020, 14:29
FrankFarinaII schreef: 14 nov 2020, 16:15 Hans samengevat: - "jogt" tussen de lijnen - zet nooit druk op tegenstander, waardoor deze vrij kan passen: tegenstanders tikken hem gemakkelijk uit omdat hij steeds in het midden van de "driehoek" loopt. - trekt de ploeg niet als het moet, verstopt zich in het elftal - moet altijd in de match komen na 30 minuten (ofzo) - in een speler bijhouden, haakt hij af wanneer deze te lang met bal loopt en laat het over aan ploegmaat - wanneer tegenstander een mannetje op hem plakt, kan hij er amper voorbij - past 90% lateraal en achteruit - snelle opbouw wordt door hem niet ondersteund: als de spelers vooruitlopen, houdt hij de bal bij (ok goed) maar snelle uitbraak komt zelden van hem - zet penalties goed om - geeft af en toe een goeie pass, doch te weinig voor de kwaliteiten die aan hem worden toegekend - kan niet mee als het spel sneller verloopt (europees/rode duivels/...) - zit aan zijn top in de JPL, maar zal zich niet moe maken om individueel te verbeteren (!) daarom dat hij ook nooit naar het buitenland zal gaan (en dat weet hij) - contradictorisch heeft hij nog steeds inbreng in brugge, doch er een meer complete speler kan een meerwaarde bieden.
Ik wou eens terug komen op deze post van FFII, die ik naar het topic van Hans heb gehaald, omdat het tenslotte over hem gaat. Ik probeer hieronder een aantal van deze beweringen te weerleggen.

Bewering 1: Hans "jogt" tussen de lijnen.

=> Hangt er van af hoe je "joggen" definieert. In januari van dit jaar speelden we tegen anderlecht, en werden nadien door Het Nieuwsblad (krant van 21 januari 2020) per speler en per team het aantal gelopen kilometers opgelijst, en het aantal "snelle meters" (runs sneller dan 20km/u). Die "snelle meters" kunnen dan nog verder onderverdeeld worden in 'high intensity runs' (20-25km/u) en 'sprints' (>25km/u). Van de 12,6 km die Hans in die match aflegde, waren er 825 "snelle meters". Laat ons er vanuit gaan dat die hoofdzakelijk onder de categorie "high intensity runs" vallen, dan nog toont dat aan:
- dat Hans niet zomaar wat "jogt". Daarbij weten we natuurlijk niet welke snelheden FFII haalt tijdens het joggen.
- dat er in het spel van Hans wel degelijk tempowisselingen zitten, hoewel dat misschien niet zo lijkt op het eerste gezicht;

Gelopen kilometers en "high intensity runs" (Voor onze physical coach Eddie Rob zijn dat alle runs boven 18km/u, zoals hij aangaf in het interview dat S/VM met hem had en dat vorige week 18 november werd gepubliceerd), worden door Club constant gemonitord. Mannaert gaf eind 2019 in een interview met HLN al aan dat Hans niet alleen steevast bij de spelers is met het hoogst aantal afgelegde kilometers per match, maar ook bij de spelers met het hoogste aantal meters aan hoge intensiteit per match (https://www.hln.be/club-brugge/mannaert ... a4ac7a545/).

Bewering 2: Hans passt 90% lateraal en achteruit.

Spijtig genoeg houdt Squawka tegenwoordig geen (publieke) statistieken meer bij over de oriëntatie van de passes per speler. Aan de andere kant biedt zoiets ook een vertekend beeld. 2 voorbeelden:
- een pass achteruit kan ruimte creëren, bijvoorbeeld als je met die pass een laag ingezakte creatieve speler bereikt (denk Pirlo, Tielemans bij de Duivels voorbije interlands, De Bruyne die zich paar seizoenen terug bij City geregeld heel diep liet uitzakken), of een flankspeler die op volle snelheid de ruimte in duikt.
- de tegenwoordig bij analisten populaire “45 graden-voorzet” is qua oriëntatie iets tussen een laterale pass en een pass achteruit.

We doen het dus met de weinige cijfers die we wél hebben.
- Passmap van 11tegen11 voor de match KVO-Club van 8 november ( KVO die onder Blessin bekend staan om hun agressieve gegenpressing. Je zou dus verwachten dat Hans, indien deze tweede bewering klopt, des te meer lateraal of achteruit zou passen. Daarvan is echter niks te zien op de passmap. Integendeel: Hans leverde die match de grootste bijdrage in de xGchain (opbouw naar expected goals).
- Volgens Whoscored.com: dit seizoen voorlopig 5 assists in 13 JPL-matchen, waarbij je natuurlijk ook afhangt van niveau van afwerking ploegmaats.
- Nog steeds volgen Whoscored.com, en al iets meer indicatief: Key passes (passes die leiden tot schot op doel door ploegmaat, of dat nu binnen gaat of niet): gemiddeld 1,8 per match in de JPL. Daarbij moet rekening worden gehouden met het feit dat hij onder Clement wat lager speelt dan onder Leko, en dus soms eerder de voorlaatste dan de laatste pass gaat geven (zie bijvoorbeeld ook zijn xGchain bijdrage tegen KVO).

Dat Hans met zijn passing geen bijdrage zou leveren aan de opbouw naar doel, wat met bewering 2 lijkt te worden geïnsinueerd, kan dus worden tegengesproken.

Bewering 3: Hans moet altijd in de match komen na 30 minuten (ofzo)

- volgens Whoscored.com geeft Hans in de JPL 0.7 van zijn 1.8 key passes per match in de eerste dertig minuten.
- volgens dezelfde bron gaf hij dit seizoen in de JPL tijdens de eerste dertig minuten gemiddeld 2,2 goeie lange passes (gemiddeld 0,3 niet aangekomen) en 13,7 geslaagde korte passes (gemiddeld 1,7 niet aangekomen). Ik zie geen noemenswaardige verschillen met het tweede of derde half uur.
- Gisteren bijvoorbeeld zat hij in ieder geval al na 5 minuten in de match, alleen jammer dat Krmencik er niet meer mee kon doen. Die pass telt voor whoscored.com trouwens niet mee als “key pass” voor Hans.

Bewering 4: Hans trekt de ploeg niet als het moet, verstopt zich in het elftal/komt te kort als het sneller gaat dan in de JPL (Europees/Duivels)

- Hans neemt bijv. bij penalties altijd zijn verantwoordelijkheid op.
- Ook valt op dat hij Europees vaak meer de bal raakt dan in de JPL (gisteren maar liefst 102 touches), en dat hij meer passes/match laat optekenen. Vreemde manier om zich te verstoppen. Zijn aantal key passes/match is wel wat lager, maar dat compenseert hij dan weer met een hoger aantal lange passes. Mogelijke verklaring is dat hij in de moeilijke matchen wat vaker (al dan niet met de rest van het team) dieper inzakt, en van daaruit probeert om ofwel de bal in de ploeg te houden, ofwel om met een lange bal het spel te lanceren. Ook daar neemt hij dus zijn verantwoordelijkheid.
- Bij de Duivels valt dan weer op dat hij – tijdens de korte invalbeurten die hij recent kreeg in matchen met inzet – wel wat passes geeft. Tijdens zijn laatste 2 invalbeurten in de Nations league (2 keer tegen IJsland, samen 39 minuten) gemiddeld 24 passes per match, wat erop wijst dat hij zich aanspeelbaar maakt, en dus – opnieuw – zijn verantwoordelijkheid neemt. Daarbij ligt zijn percentage succesvolle passes heel erg hoog (97,9%). Hier valt vooral op dat hij heel weinig risico in zijn passing legt (geen lange ballen bijvoorbeeld). Het gaat dus waarschijnlijk om een opdracht van de coach (zie ook Witsel), rekening houdende met het 2-mansmiddenveld bij de Duivels en het feit dat de Duivels minder vaak de lange bal hanteren. Martinez ziet hem daar echt in een andere rol dan bij Club. Meer als een pure controleur die af en toe eens mag infiltreren. Niet onlogisch dat hij ook zijn weg wat moet zoeken in die nieuwe rol. En toch ook daar zijn nut. Ik herinner me een fase waarin hij en De Bruyne samen op het veld stonden, Hans goed druk zette waarop Kevin de bal kon recupereren.

Kortom: I call bullshit.
Ondertussen zijn we drie titels verder :mrgreen:
Gelieve geen feiten te gebruiken om uw mening te staven :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Plaats reactie