[20.] Hans Vanaken

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
FrankFarinaII
Belofte
Berichten: 220
Lid geworden op: 24 nov 2021, 21:47

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door FrankFarinaII »

Feit is dat hij er al maanden niks van bakt en niet gewisseld wordt. Als hij echt top was speelde hij int buitenland, maar hij doet zich niet graag pijn he
Polbemol
Jeugdspeler
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 aug 2018, 13:51
Locatie: Kampenhout

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Polbemol »

Er is niemand die zal ontkennen dat Hans niet zijn beste seizoen draait. Maar dat geldt voor de hele ploeg. In het geval van Hans zitten we volgens mij met verschillende factoren: een eerste kind, een slecht draaiende ploeg en vooral veel gedoe bij de Rode Duivels waarbij de match tegen Egypte (waarin hij een onmogelijke opdracht kreeg en niemand wist waarom hij daar allemaal moest lopen) hem helemaal verbrand heeft. Waarbij ik niet wil zeggen dat hij in de nationale ploeg een plaats verdient.
Peter
A-kern
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Peter »

FrankFarinaII schreef: 12 apr 2023, 17:59 Feit is dat hij er al maanden niks van bakt en niet gewisseld wordt. Als hij echt top was speelde hij int buitenland, maar hij doet zich niet graag pijn he
Hij en de rest van de ploeg. Niet vergeten dat hij al 2x naar het buitenland kon maar Club niet mee wou werken. Opnieuw, je kan hem kritiek geven maar het zou fijn zijn als je het ook onderbouwt.
Polbemol
Jeugdspeler
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 aug 2018, 13:51
Locatie: Kampenhout

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Polbemol »

morgen interview met Hans in HNB. Ik probeer het te posten
Polbemol
Jeugdspeler
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 aug 2018, 13:51
Locatie: Kampenhout

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Polbemol »

Hans Vanaken wil Brugse crisis achter zich laten: “Als Vanaken draait, draait Club Brugge? Dat is larie”

Nog twee matchen krijgt Club Brugge. Om het seizoen te redden, of om in een absolute nachtmerrie te belanden. Openhartig vertelt Hans Vanaken (30) over zijn moeilijkste seizoen sinds hij voor Club speelt. Over twee trainerswissels, “eilandjes” in het oefencomplex en bondscoach Tedesco die hem slecht nieuws moest melden. Maar ook over hoe de hele club al maanden naar oplossingen zoekt. “Vroeger hadden we ook al eens een minder periode. Maar dat duurde nooit zo lang. En geraak daar maar eens uit, hé.”
Junior Verbeeke
Vandaag om 03:00

LEES OOK. Rik De Mil breekt een lans voor Roman Yaremchuk net voor beslissend weekend: “Dat hij niet hard genoeg werkt, klopt niet”
LEES OOK. Romeo Vermant (19) treedt bij Club Brugge in voetsporen van papa Sven: “Zonder Rik De Mil stond ik hier niet”
Is de rust ietwat teruggekeerd bij Club Brugge? Ook al staan de Champions’ Play-offs nog stevig op de helling.
“Er is maar één manier om de boel te kalmeren: winnen. En de manier waarop, dat deed er eventjes niet toe. Enkel zeges kunnen je uit een slechte periode helpen. Dus misschien wel.”

Dit is met voorsprong het moeilijkste seizoen van Club Brugge sinds je aankomst in 2015. Vertel.
“Ik haat verliezen: dat weet iedereen. En bij Club hebben we nog moeilijke periodes gehad. Ik herinner mij nog een zware nederlaag op AA Gent (4-1 in oktober 2015, red.). Vincent Mannaert en Jelle Vossen gingen toen de fans kalmeren in het stadion. En onze bus werd ook opgehouden door een horde kwade supporters aan Hotel Weinebrugge. Alleen: die slechte periodes duurden nooit zo lang als dit jaar. En geraak daar maar eens uit, hé...”

Het begon nochtans zo mooi met die Champions League-campagne. Puntenverlies in eigen land werd er bijna met de glimlach bijgenomen.
“Overwinteren in de Champions League: dat had ik hier nog niet meegemaakt. Het was ongelofelijk. We zaten toen in een goede flow. Jutgla scoorde met de ogen dicht, Skov Olsen draaide. Sowah zwierf gevaarlijk rond... Dan gaat de hele ploeg beter spelen. Ook ik. Vaak hoor je de stelling: Als Vanaken draait, draait Club Brugge. Maar dat is larie.”

Je wordt niet gespaard door analisten: wat vind je van je eigen prestaties?
“Mijn niveau is iets minder dan de vorige seizoenen. (droogjes) Maar zoals ik al zei: ik heb mijn ploegmaats nodig om te presteren. Wanneer heb ik mijn twee Gouden Schoenen gewonnen? Toen Club Brugge alles kapot speelde. Toen we aan de absolute top in België stonden. Samen zijn we sterker.”


Ondertussen verloor je ook je plaats bij de Rode Duivels. Tilde je daar zwaar aan?
“Tedesco heeft mij gebeld, hoor. Om uit te leggen waarom ik er niet bij was. Hij wilde nieuwe jongens aan het werk zien, en de concurrentie op mijn positie is ook niet min. De situatie bij Club Brugge speelde ook niet meteen in mijn voordeel. Ik heb begrip voor zijn keuze, al hoop je natuurlijk altijd op een selectie. Anderzijds: een titularis was ik nooit bij de Rode Duivels. En als je met het oog op de toekomst moet kiezen tussen een bankzitter van 20 en 30 jaar...”

Je focus kon volledig naar Club Brugge, waar je aanvoerder én clubicoon bent. Dan zeggen mensen: Vanaken moet zijn ploeg erdoor sleuren. Hoe pak je zoiets aan?
“Ik ben nooit de allergrootste prater geweest. Daar hebben we jongens zoals Mignolet en Odoi voor. Wanneer we een groepsgesprek voeren, probeer ik vooral veel op te nemen en conclusies te trekken. Ik probeer vooral een leider te zijn op het veld, met mijn voetbalcapaciteiten. En door richtlijnen te geven op basis van mijn ervaring. Daar ben ik enorm in gegroeid. Acht jaar geleden deed ik dat bijna niet.”

Er wordt ook vaak verwezen naar het vertrek van Vormer, die als leider een leegte zou achtergelaten hebben in de kleedkamer.
(denkt na) “Dat is volgens mij niet de reden waarom het niet loopt. Een ploeg hangt nooit van één speler af, of die mens moet al bijna Messi heten. Wanneer een ploeg zo’n lange periode dominant is en plots minder draait, zoeken mensen altijd naar een oorzaak. Je speelt voor Club Brugge: iederéén moet hier zijn verantwoordelijkheid nemen. We zoeken al het hele seizoen naar oplossingen, zowel de spelers, de staf als het bestuur. Carl Hoefkens vertrok, dan kwam er een nieuwe coach. Ook dat werkte niet. We vonden de juiste formule niet, hoe hard we ons best ook deden. Voetbal is geen wetenschap.”

Heeft Hoefkens te weinig krediet gekregen? Na zijn ontslag ging het alleen maar verder bergaf.
“Het is niet mijn taak om daarover te beslissen. Maar als je het achteraf bekijkt: misschien wel. De groep stond nog volledig achter Carl. Op een bepaald moment voel je wel dat het lastig wordt voor de coach. Na die bekernederlaag tegen STVV, bijvoorbeeld.”


© Isosport

Enter Scott Parker, maar ook dat bleek geen onverdeeld succes.
“Eerlijk: tijdens die eerste weken zagen we enorm veel progressie op training. Er was een nieuwe drive, de jongens die ernaast vielen onder Hoefkens tilden het niveau omhoog. Iedereen vocht voor zijn plekje en Parker was ook duidelijk wat zijn voetbalvisie betrof. Ik had een positief gevoel. Maar dan komt het weer neer op resultaten. En een gebrek aan geluk. Winnen we die matchen tegen anderlecht en Sint-Truiden, dan spreken we over een geweldige trainerswissel en staat iedereen op de banken. Zo gaat dat in voetbal.”

Bepaalde jongens in de groep zouden te individualistisch denken. Hangt de groep minder goed aan elkaar?
(blaast) “Ach neen, we hebben een heel fijne groep. Er is nu eenmaal een grote mix van persoonlijkheden en nationaliteiten, zoals in elke club. Als het minder gaat, gaan sommige jongens misschien persoonlijker denken om opnieuw op hun beste niveau te raken. Dat hoeft niet altijd negatief te zijn, maar zo ontstaan er eilandjes. Dat is menselijk. Eigenlijk moet je dan andersom denken: samen een blok vormen om zo samen beter te worden.”

Samen een pint gaan pakken of kaarten voor een match: kan dat dan geen wonderen doen? Ik las dat Rik De Mil jullie verplicht om samen te ontbijten.
“We doen nog vaak dingen samen. Kaarten gebeurt vooral met de Vlamingen. (grijnst) Vroeger gebeurde het wel eens dat de bus nog eens stopte aan een café, maar in 2023 is zoiets veel moeilijker met al die sociale media. Eén foto op het internet en het hek is van de dam. Terwijl voetballers, op het juiste moment, volgens mij nog altijd hun moment mogen kiezen om eens uit te gaan.”

Club Brugge dat geen Champions’ Play-offs speelt: kan jij dat plaatsen?
“Het zou alleszins een schande zijn. Al moeten we er wel rekening mee houden. Het is jammer dat het zover moest komen. Ons programma is moeilijker dan dat van Gent, want we hebben nog niet gewonnen tegen Westerlo en Eupen. En als zij zes op zes pakken, mogen wij nog doen wat we willen. Ach, we hebben het op zoveel verschillende momenten laten liggen doorheen het seizoen. Het zat ook vaak niet mee. Maar als je twee speeldagen voor het einde vijfde staat, heb je geen recht van spreken. Als het niet lukt, moeten we vechten voor dat Europese ticket en de koppen nog eens bij elkaar steken. Ikzelf kan mij geen seizoen zonder Europa voorstellen. Elke week toeleven naar die ene match in het weekend: liever niet.”
FrankFarinaII
Belofte
Berichten: 220
Lid geworden op: 24 nov 2021, 21:47

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door FrankFarinaII »

Dus : als hans echt goed is speelt hij int buitenland en bij de rd.
Ik speel goed als de rest van de ploeg ook draait... gemakzuchtige houding
Sanders
Invaller
Berichten: 997
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Sanders »

FrankFarinaII schreef: 15 apr 2023, 18:43 Dus : als hans echt goed is speelt hij int buitenland en bij de rd.
Ik speel goed als de rest van de ploeg ook draait... gemakzuchtige houding
Volgens diezelfde redenering hebben wij maar enkele goede spelers dan?
Als Lang echt goed is, speelt hij bij Oranje.
Als Jutgla echt goed is, speelt hij bij La Roja.

Skov Olsen speelt in het "buitenland" (i.e. niet zijn thuisland) en staat regelmatig in de basis bij Denemarken.
Idem voor Buchanan. Zijn zij twee dan onze enige goede spelers?

Mignolet speelde heel weinig bij de Duivels door de concurrentie van Courtois. Als Mignolet echt goed was, dan speelde hij ipv Courtois.
Nochtans is Mignolet echt geen sukkelaar van een keeper.

Als ik het zo bekijk, lopen er blijkbaar heel wat slechte spelers bij ons rond.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Tiki Taka »

Zoals beschreven in de krant, de romance tussen Club en Vanaken is een verstandshuwelijk geworden.
Seizoen na seizoen werd zijn contract opgewaardeerd en verlengd, nu al tot in 2027.
Vanaken, net als andere anciens zoals Mata, Mechele, Rits, Mignolet...hebben veel prijzen gepakt bij Club, financieel uitzonderlijk verdiend en zijn over-verzadigd. De drive, goesting en honger is er niet meer...en dat is niet eens abnormaal, maar eerder logisch zelfs na 5 titels op 7 seizoenen en keer op keer Chanpions League deelname. Komende zomer is HET moment om echt eens te gaan door-selecteren.
Achteraf gezien had Hans zijn transfer naar West Ham United moeten gekregen hebben vorige zomer.
Gaat er nu eindelijk eens een waardige concurrent voor Vanaken gehaald worden?
Misschien Vanaken op de 8 uitspelen komend seizoen? Op de nr. 10 is hij niet bepalend genoeg meer qua assists en individuele acties.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door t4nd »

Ik geloof eerlijk gezegd niet in het verhaaltje van 'oververzadiging'. Je wil toch gewoon élk seizoen kampioen spelen, ongeacht wat je vorig seizoen gedaan hebt? Ik kan me oprecht niet voorstellen dat een speler denkt "ik ben vorig seizoen kampioen geweest, nu hoeft het voor mij niet meer"... Wat ik wél wil geloven is dat spelers te zeker worden van hun plaatsje en te weinig gepusht worden door nieuwe invloeden. Ik vermoed dat Guardiola daarom De Bruyne regelmatig eens op de bank zet, om hem te laten voelen dat niemand incontournable is.

In andere sporten zie je ook dat soort problemen, Quick Step zijn klassieke kern is de voorbije jaren te weinig opgefrist en het draait daar vierkant (voor de klassiekers). Andere teams zoals UAE & Jumbo halen nieuwe renners binnen waardoor je een vernieuwde dynamiek krijgt en waardoor de renners die er al langer zijn opnieuw geprikkeld worden.

Gesteld dat ze allemaal blijven hebben we centraal Vanaken, Rits, Onyedika & Nielsen. Dat zijn 4 spelers voor (momenteel) 3 plaatsjes, waarbij 3 'oudere' spelers. Wat mij betreft moet je dan een jongere speler erbij halen die op Vanaken zijn positie kan spelen en hem regelmatig eens laten meedraaien.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Tiki Taka »

t4nd schreef: 17 mei 2023, 08:44 Ik geloof eerlijk gezegd niet in het verhaaltje van 'oververzadiging'. Je wil toch gewoon élk seizoen kampioen spelen, ongeacht wat je vorig seizoen gedaan hebt? Ik kan me oprecht niet voorstellen dat een speler denkt "ik ben vorig seizoen kampioen geweest, nu hoeft het voor mij niet meer"... Wat ik wél wil geloven is dat spelers te zeker worden van hun plaatsje en te weinig gepusht worden door nieuwe invloeden. Ik vermoed dat Guardiola daarom De Bruyne regelmatig eens op de bank zet, om hem te laten voelen dat niemand incontournable is.

In andere sporten zie je ook dat soort problemen, Quick Step zijn klassieke kern is de voorbije jaren te weinig opgefrist en het draait daar vierkant (voor de klassiekers). Andere teams zoals UAE & Jumbo halen nieuwe renners binnen waardoor je een vernieuwde dynamiek krijgt en waardoor de renners die er al langer zijn opnieuw geprikkeld worden.

Gesteld dat ze allemaal blijven hebben we centraal Vanaken, Rits, Onyedika & Nielsen. Dat zijn 4 spelers voor (momenteel) 3 plaatsjes, waarbij 3 'oudere' spelers. Wat mij betreft moet je dan een jongere speler erbij halen die op Vanaken zijn positie kan spelen en hem regelmatig eens laten meedraaien.
Ik geloof nochtans wel dat het gevoel van verzadiging (zowel sportief als financieel) bij nogal wat spelers de reden is van dit snert seizoen.
Vanaken heeft het allemaal wel gezien hoor in de Belgische competitie, daaraan gekoppeld het gebrek aan een degelijke concurrent voor zijn positie, resulteert dus in een flauw seizoen voor hem.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3278
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door IsO »

Tiki Taka schreef: 17 mei 2023, 08:59
t4nd schreef: 17 mei 2023, 08:44 Ik geloof eerlijk gezegd niet in het verhaaltje van 'oververzadiging'. Je wil toch gewoon élk seizoen kampioen spelen, ongeacht wat je vorig seizoen gedaan hebt? Ik kan me oprecht niet voorstellen dat een speler denkt "ik ben vorig seizoen kampioen geweest, nu hoeft het voor mij niet meer"... Wat ik wél wil geloven is dat spelers te zeker worden van hun plaatsje en te weinig gepusht worden door nieuwe invloeden. Ik vermoed dat Guardiola daarom De Bruyne regelmatig eens op de bank zet, om hem te laten voelen dat niemand incontournable is.

In andere sporten zie je ook dat soort problemen, Quick Step zijn klassieke kern is de voorbije jaren te weinig opgefrist en het draait daar vierkant (voor de klassiekers). Andere teams zoals UAE & Jumbo halen nieuwe renners binnen waardoor je een vernieuwde dynamiek krijgt en waardoor de renners die er al langer zijn opnieuw geprikkeld worden.

Gesteld dat ze allemaal blijven hebben we centraal Vanaken, Rits, Onyedika & Nielsen. Dat zijn 4 spelers voor (momenteel) 3 plaatsjes, waarbij 3 'oudere' spelers. Wat mij betreft moet je dan een jongere speler erbij halen die op Vanaken zijn positie kan spelen en hem regelmatig eens laten meedraaien.
Ik geloof nochtans wel dat het gevoel van verzadiging (zowel sportief als financieel) bij nogal wat spelers de reden is van dit snert seizoen.
Vanaken heeft het allemaal wel gezien hoor in de Belgische competitie, daaraan gekoppeld het gebrek aan een degelijke concurrent voor zijn positie, resulteert dus in een flauw seizoen voor hem.
Waaruit blijkt dat dan, die verzadiging bij Hans? Leg de vinger er eens op. Jij, die toch graag naar de basic statistieken kijkt: goals en assists. Ga eens één stap verder en vergelijk eens een aantal van Hans' statistieken van dit seizoen met die van de vorige 2 seizoenen (JPL). Zoek de 7 statistisch significante verschillen: https://www.whoscored.com/Players/24356 ... ns-Vanaken.

in chronologische volgorde (seizoen '20-'21, '21-'22 en '22-'23, JPL):

Goals: 11-11-13 (meer goals dan vorige 2 seizoenen)
Assists: 7-9-5; Wat die 5 betreft: dat verschil is statistisch natuurlijk significant. Maar opnieuw: hadden de aanvallers de kansen afgewerkt, had hij er 9,55 gehad in plaats van 5 (https://footystats.org/players/belgium/hans-vanaken, xA)

Key passes per 90: 1,6 - 1,5 - 1,6
Pass success rate: 86,1% - 86,9% - 83,2%. Wat minder dit jaar, maar er zijn mogelijke confounders (verschillen in passlengte, risico dat in pass wordt gelegd,...)
Lange passes per 90: 4,3 - 3,9 - 4,9
Aantal passes per 90: 55,5 - 61,2 - 62,2 (steekt zicht dus precies ook niet weg als het moeilijker gaat)

Tackles per 90: 1,4 - 1,2 - 1,0
Onderscheppingen per 90: 1,0 - 0,6 - 0,9
Clearances per 90: 0,4 - 0,7 - 0,5
Gedribbeld per 90: 0,6 - 0,5 - 0,8
Overtredingen begaan per 90: 0,8 - 0,4 - 0,5

Overtredingen ondergaan per 90: 1,2 - 0,8 - 0,8
Van de bal gezet per 90: 1,1 - 1,3 - 1,1
Slechte controles per 90: 1,3 - 0,9 - 1,3
Dribbels per 90: 0,6 - 0,6 - 0,7

Ik herhaal dus mijn vraag: waaruit blijkt die verzadiging precies? Want ik zie het niet direct. Of zit die misschien bij de media?

Zij die Hans nu willen vervangen zien, of vinden dat hij alsnog snel een transfer moet maken wegens verzadiging, zouden die dat - ik zeg maar iets - ook van Modric gevonden hebben bij Real, toen ze in '20-'21 geen platte prijs pakten? Seizoen daarop speelden ze met diezelfde Modric wel kampioen en wonnen ze de CL.
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 881
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Vergas Ronald »

Verzadiging bestaat, hangt af van uw karakter, bij Vanaken geloof ik daar geen lul van, gaat altijd voluit. Het was gewoon een super seizoen europees en een kutseizoen in de pro league, voor iedereen, inclusief Vanaken. Enige met een goed seizoen over alle competities was Mignolet en Noa Lang omwille van zijn speelstijl, als je iedereen voor zeik kunt zetten met je dribbelwerk kun je dat altijd, of de ploeg nu draait of niet.

Dat Vanaken veel verdient, tja, dat zal wel, 3 gouden schoenen, 5 titels, Brugge heeft hem bijna jaarlijks "verlenging" van één jaar gegeven om hem met volle goesting in België te kunnen houden. Vanaken gaat dat terugverdienen voor Club als hij nog een paar jaar patron is op 't middenveld, jonge spelers rond hem zullen beter voetballen.

Te weinig op de 10 is onzin, hij strooit de balletjes zoals Vazquez destijds en is altijd gevaarlijk als hij doorschuift in de box.
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Tiki Taka »

De perceptie zal ook wel (veel) te maken hebben met de ietwat apathische stijl en lichaamstaal die Vanaken uitstraalt op het plein en ernaast.
Hij is geen natuurlijke leider die zijn ploeg op sleeptouw neemt in de moeilijke momenten zoals Vormer bijvoorbeeld dat wel deed.
Dat zal zeker meespelen in mijn mening.

Ik herhaal dat het halen van een echte concurrent, hem zou prikkelen en in bepaalde matchen zelfs wat extra rust kan gunnen.
Dit lijkt me dus geen overbodige luxe.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3278
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door IsO »

Tiki Taka schreef: 19 mei 2023, 07:47 De perceptie zal ook wel (veel) te maken hebben met de ietwat apathische stijl en lichaamstaal die Vanaken uitstraalt op het plein en ernaast.
Hij is geen natuurlijke leider die zijn ploeg op sleeptouw neemt in de moeilijke momenten zoals Vormer bijvoorbeeld dat wel deed.
Dat zal zeker meespelen in mijn mening.

Ik herhaal dat het halen van een echte concurrent, hem zou prikkelen en in bepaalde matchen zelfs wat extra rust kan gunnen.
Dit lijkt me dus geen overbodige luxe.
Dat namen als Kadri en Vetlesen circuleren, wijst er denk ik wel op dat ze bezig zijn met iemand die zowel op de 10 als op de 8 uit de voeten kan.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door t4nd »

Tip voor de Vanaken-haters : bekijk eens de match van gisteren opnieuw en focus je heel de tijd op Hans. Toegegeven, de tegenstand was niet om naar huis over te schrijven, maar je ziet gewoon hoe Hans zich heel de tijd vrij beweegt. Er hangt een verdediger op hem tijdens een aanval, en een paar seconden later is hij vrij aanspeelbaar tussen een aantal verdedigers. Continu.

Het is al vaak gezegd - Hans beweegt zich op een manier die nonchalant oogt, maar hij beweegt zo slim en zorgt altijd dat hij aanspeelbaar is. Zo'n speler is onmisbaar.
Plaats reactie