[20.] Hans Vanaken

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door IsO »

FrankFarinaII schreef: 14 nov 2020, 16:15 Hans samengevat: - "jogt" tussen de lijnen - zet nooit druk op tegenstander, waardoor deze vrij kan passen: tegenstanders tikken hem gemakkelijk uit omdat hij steeds in het midden van de "driehoek" loopt. - trekt de ploeg niet als het moet, verstopt zich in het elftal - moet altijd in de match komen na 30 minuten (ofzo) - in een speler bijhouden, haakt hij af wanneer deze te lang met bal loopt en laat het over aan ploegmaat - wanneer tegenstander een mannetje op hem plakt, kan hij er amper voorbij - past 90% lateraal en achteruit - snelle opbouw wordt door hem niet ondersteund: als de spelers vooruitlopen, houdt hij de bal bij (ok goed) maar snelle uitbraak komt zelden van hem - zet penalties goed om - geeft af en toe een goeie pass, doch te weinig voor de kwaliteiten die aan hem worden toegekend - kan niet mee als het spel sneller verloopt (europees/rode duivels/...) - zit aan zijn top in de JPL, maar zal zich niet moe maken om individueel te verbeteren (!) daarom dat hij ook nooit naar het buitenland zal gaan (en dat weet hij) - contradictorisch heeft hij nog steeds inbreng in brugge, doch er een meer complete speler kan een meerwaarde bieden.
Ik wou eens terug komen op deze post van FFII, die ik naar het topic van Hans heb gehaald, omdat het tenslotte over hem gaat. Ik probeer hieronder een aantal van deze beweringen te weerleggen.

Bewering 1: Hans "jogt" tussen de lijnen.

=> Hangt er van af hoe je "joggen" definieert. In januari van dit jaar speelden we tegen anderlecht, en werden nadien door Het Nieuwsblad (krant van 21 januari 2020) per speler en per team het aantal gelopen kilometers opgelijst, en het aantal "snelle meters" (runs sneller dan 20km/u). Die "snelle meters" kunnen dan nog verder onderverdeeld worden in 'high intensity runs' (20-25km/u) en 'sprints' (>25km/u). Van de 12,6 km die Hans in die match aflegde, waren er 825 "snelle meters". Laat ons er vanuit gaan dat die hoofdzakelijk onder de categorie "high intensity runs" vallen, dan nog toont dat aan:
- dat Hans niet zomaar wat "jogt". Daarbij weten we natuurlijk niet welke snelheden FFII haalt tijdens het joggen.
- dat er in het spel van Hans wel degelijk tempowisselingen zitten, hoewel dat misschien niet zo lijkt op het eerste gezicht;

Gelopen kilometers en "high intensity runs" (Voor onze physical coach Eddie Rob zijn dat alle runs boven 18km/u, zoals hij aangaf in het interview dat S/VM met hem had en dat vorige week 18 november werd gepubliceerd), worden door Club constant gemonitord. Mannaert gaf eind 2019 in een interview met HLN al aan dat Hans niet alleen steevast bij de spelers is met het hoogst aantal afgelegde kilometers per match, maar ook bij de spelers met het hoogste aantal meters aan hoge intensiteit per match (https://www.hln.be/club-brugge/mannaert ... a4ac7a545/).

Bewering 2: Hans passt 90% lateraal en achteruit.

Spijtig genoeg houdt Squawka tegenwoordig geen (publieke) statistieken meer bij over de oriëntatie van de passes per speler. Aan de andere kant biedt zoiets ook een vertekend beeld. 2 voorbeelden:
- een pass achteruit kan ruimte creëren, bijvoorbeeld als je met die pass een laag ingezakte creatieve speler bereikt (denk Pirlo, Tielemans bij de Duivels voorbije interlands, De Bruyne die zich paar seizoenen terug bij City geregeld heel diep liet uitzakken), of een flankspeler die op volle snelheid de ruimte in duikt.
- de tegenwoordig bij analisten populaire “45 graden-voorzet” is qua oriëntatie iets tussen een laterale pass en een pass achteruit.

We doen het dus met de weinige cijfers die we wél hebben.
- Passmap van 11tegen11 voor de match KVO-Club van 8 november (https://twitter.com/11tegen11/status/13 ... 01/photo/4). KVO die onder Blessin bekend staan om hun agressieve gegenpressing. Je zou dus verwachten dat Hans, indien deze tweede bewering klopt, des te meer lateraal of achteruit zou passen. Daarvan is echter niks te zien op de passmap. Integendeel: Hans leverde die match de grootste bijdrage in de xGchain (opbouw naar expected goals).
- Volgens Whoscored.com: dit seizoen voorlopig 5 assists in 13 JPL-matchen, waarbij je natuurlijk ook afhangt van niveau van afwerking ploegmaats.
- Nog steeds volgen Whoscored.com, en al iets meer indicatief: Key passes (passes die leiden tot schot op doel door ploegmaat, of dat nu binnen gaat of niet): gemiddeld 1,8 per match in de JPL. Daarbij moet rekening worden gehouden met het feit dat hij onder Clement wat lager speelt dan onder Leko, en dus soms eerder de voorlaatste dan de laatste pass gaat geven (zie bijvoorbeeld ook zijn xGchain bijdrage tegen KVO).

Dat Hans met zijn passing geen bijdrage zou leveren aan de opbouw naar doel, wat met bewering 2 lijkt te worden geïnsinueerd, kan dus worden tegengesproken.

Bewering 3: Hans moet altijd in de match komen na 30 minuten (ofzo)

- volgens Whoscored.com geeft Hans in de JPL 0.7 van zijn 1.8 key passes per match in de eerste dertig minuten.
- volgens dezelfde bron gaf hij dit seizoen in de JPL tijdens de eerste dertig minuten gemiddeld 2,2 goeie lange passes (gemiddeld 0,3 niet aangekomen) en 13,7 geslaagde korte passes (gemiddeld 1,7 niet aangekomen). Ik zie geen noemenswaardige verschillen met het tweede of derde half uur.
- Gisteren bijvoorbeeld zat hij in ieder geval al na 5 minuten in de match, alleen jammer dat Krmencik er niet meer mee kon doen. Die pass telt voor whoscored.com trouwens niet mee als “key pass” voor Hans.

Bewering 4: Hans trekt de ploeg niet als het moet, verstopt zich in het elftal/komt te kort als het sneller gaat dan in de JPL (Europees/Duivels)

- Hans neemt bijv. bij penalties altijd zijn verantwoordelijkheid op.
- Ook valt op dat hij Europees vaak meer de bal raakt dan in de JPL (gisteren maar liefst 102 touches), en dat hij meer passes/match laat optekenen. Vreemde manier om zich te verstoppen. Zijn aantal key passes/match is wel wat lager, maar dat compenseert hij dan weer met een hoger aantal lange passes. Mogelijke verklaring is dat hij in de moeilijke matchen wat vaker (al dan niet met de rest van het team) dieper inzakt, en van daaruit probeert om ofwel de bal in de ploeg te houden, ofwel om met een lange bal het spel te lanceren. Ook daar neemt hij dus zijn verantwoordelijkheid.
- Bij de Duivels valt dan weer op dat hij – tijdens de korte invalbeurten die hij recent kreeg in matchen met inzet – wel wat passes geeft. Tijdens zijn laatste 2 invalbeurten in de Nations league (2 keer tegen IJsland, samen 39 minuten) gemiddeld 24 passes per match, wat erop wijst dat hij zich aanspeelbaar maakt, en dus – opnieuw – zijn verantwoordelijkheid neemt. Daarbij ligt zijn percentage succesvolle passes heel erg hoog (97,9%). Hier valt vooral op dat hij heel weinig risico in zijn passing legt (geen lange ballen bijvoorbeeld). Het gaat dus waarschijnlijk om een opdracht van de coach (zie ook Witsel), rekening houdende met het 2-mansmiddenveld bij de Duivels en het feit dat de Duivels minder vaak de lange bal hanteren. Martinez ziet hem daar echt in een andere rol dan bij Club. Meer als een pure controleur die af en toe eens mag infiltreren. Niet onlogisch dat hij ook zijn weg wat moet zoeken in die nieuwe rol. En toch ook daar zijn nut. Ik herinner me een fase waarin hij en De Bruyne samen op het veld stonden, Hans goed druk zette waarop Kevin de bal kon recupereren.

Kortom: I call bullshit.
FrankFarinaII

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door FrankFarinaII »

Mooie samenvatting, met korte reactie:

- veel lopen tijdens een wedstrijd kan iedereen, wat je doet met een bal aan de voet, passing, tackle, duel toont dit niet. Dus, hij jogt, maar wat is effectieve bijdrage ervan?
- succesvolle passing omvat ook de korte 1-2 tikjs die hij uitdeelt op het middenveld of achteruit, die totaal niks van meerwaarde bieden. Akkoord dat dit ook moet gebeuren, maar met een speler van zijn kwaliteiten mag je meer verwachten dan enkel safe passes. Ook bij de RD kan je dit spelbeeld zien (vergelijk hme eens met Debruyne in passing en spelverdeling ;-)
- Hans trekt de ploeg niet, dat kan je niet altijd op de coach schuiven. Als gouden schoenen mag je ook je nek uitsteken, maar dat doet hij nooit.
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 881
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Vergas Ronald »

Ja vergelijk hem met De Bruyne, vergelijk hem anders met Messi, 'tis dan zeker ne prutser.
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door t4nd »

We kunnen dus samenvatten dat FFII enkel fan van Hans zal worden als hij 80% van zijn passes vooruit geeft aan medespelers die daaruit ook nog rechtstreeks een kans creëren. Bij voorkeur staat Hans al in de 16 om de gecreëerde kans binnen te shotten. Zijn passes moeten minstens 10m ver zijn en uiteraard perfect in de voet, anders is hij een nietsnut die beter naar provinciale kan gaan. Kortom, hij moet doen wat Iniesta jaren bij Barcelona deed want dat is minstens het niveau dat we verwachten van een middenvelder in de Belgische competitie.
FrankFarinaII

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door FrankFarinaII »

Dat zou super zijn!! ;-)
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door IsO »

FrankFarinaII schreef: 25 nov 2020, 16:18 Mooie samenvatting, met korte reactie: - veel lopen tijdens een wedstrijd kan iedereen, wat je doet met een bal aan de voet, passing, tackle, duel toont dit niet. Dus, hij jogt, maar wat is effectieve bijdrage ervan? - succesvolle passing omvat ook de korte 1-2 tikjs die hij uitdeelt op het middenveld of achteruit, die totaal niks van meerwaarde bieden. Akkoord dat dit ook moet gebeuren, maar met een speler van zijn kwaliteiten mag je meer verwachten dan enkel safe passes. Ook bij de RD kan je dit spelbeeld zien (vergelijk hme eens met Debruyne in passing en spelverdeling ;-) - Hans trekt de ploeg niet, dat kan je niet altijd op de coach schuiven. Als gouden schoenen mag je ook je nek uitsteken, maar dat doet hij nooit.
Met zo’n (gebrek aan) argumentatie moet je eigenlijk niet verbaasd zijn dat mensen op de man beginnen te spelen. Veel platitudes verkopen kan iedereen. Onderbouwen is blijkbaar iets anders. Maar goed, ik zal er mijn energie en tijd nog eens insteken.

- Als je mijn argumenten wil negeren en het per sé “joggen” wil blijven noemen, is Hans de op één na beste “jogger” van de CL zelfs, so far (https://www.uefa.com/uefachampionsleagu ... rder=3desc).

- “effectieve bijdrage”: aanspeelbaarheid, zoals bijv. blijkt uit zijn aantal “touches”. En bijgevolg, om er enkele te noemen:
-> de kans verhogen dat je team in balbezit blijft
-> de mogelijkheid (en wat tijd) creëren voor het team om zich positioneel te reorganiseren
-> de kans verhogen op het opzetten van een succesvolle aanval

Enerzijds verwijt je Hans dat hij geen actie in huis heeft om een man te passeren en dus om op die manier een overtal te creëren (wat overigens niet helemaal klopt), en anderzijds verwijt je hem dat hij constant in beweging is om tussen de linies ruimte te zoeken of te ontsnappen aan pressing of mandekking. Wat wil je dan wél dat hij doet? Wat denk je dat Thomas Müller doet bij Bayern (zij het hoger op het veld)? Evenmin een type dat op snelheid of dribbelvaardigheid zijn man voorbij gaat, maar o zo belangrijk voor zijn ploeg, die overigens mede door zijn terugkeer (na het vertrek van Kovac), terug is beginnen draaien, met het resultaat dat we vorig seizoen hebben mogen aanschouwen.

Eigenlijk doet Hans Europees soms gewoon te veel, het tegenovergestelde van “zich verstoppen” dus. Eergisteren had hij te veel touches te laag op het veld, omdat hij zijn verantwoordelijkheid nam. Balanta is Rits niet, en Diatta leverde niet de pressing hoger op het veld die CDK wél levert als hij hoger speelt. Mede daardoor (en natuurlijk ook gewoon door de kwaliteit van BVB) kwam er te snel te veel druk op ons middenveld, wat Hans probeerde op te lossen door als rustpunt te fungeren. Zoals t4nd al aangeeft: zelfs Hans kan niet overal alles tegelijk doen. Bekijk de heatmaps van zijn andere Europese matchen, of van zijn wedstrijden bij de Duivels. Daarop zie je dat hij zwerft om ruimte te zoeken, en veel minder vaak zo laag aan de bal komt.

- Daarnaast is er ook zijn defensieve bijdrage. In de CL zit hij dit jaar per match gemiddeld aan 3/3,8 gewonnen kopbalduels, 1,8 geslaagde intercepties, 1,3 clearances (Whoscored.com). Waarmee hij op al die vlakken beter doet dan pakweg Jordan Henderson.

- Hans levert ondanks dat alles toch nog een belangrijke bijdrage aan directer spel en blijft vooruit denken, wat onder meer blijkt – zoals al gezegd, maar negeer het lekker verder – uit zijn aantal lange passes (gemiddeld 8 per match in de CL). Bij dat alles ook even indachtig zijn dat hij volgens velen verre van zijn beste vorm benadert.

- En ja, passing success rate omvat inderdaad ook de korte 1-2 tikjes. Beweren dat die “totaal niks van meerwaarde bieden” is gewoon veel te kort door de bocht. Het hele concept van tiki-taka was gebaseerd op tegenstanders uit positie trekken door heel veel korte snelle passes, en veel beweging. Voor dat laatste moet je trouwens met méér dan 1 zijn, en hang je dus af van de spelers rondom je, zelfs als je pakweg KDB, Xavi of Iniesta heet. Dat het voetbal ondertussen veel directer is geworden, neemt overigens niet weg dat je op die manier bijvoorbeeld nog steeds ruimte kan creëren als je een tegenstander kan laten happen.

- Zelf gevonden, dat van dat spelbeeld bij de RD? O wait, je citeert me gewoon, maar negeert gemakshalve de mogelijke verklaringen. Vergelijking met De Bruyne is belachelijk om drie redenen:
- er komt wereldwijd amper iemand in de buurt van KDB’s statistieken.
- Hans speelde bij de Duivels in een andere rol, of in een minder (geroutineerd) elftal dan KDB.
- KDB speelt al jaren in dat team, terwijl Hans in matchen met inzet tot nu toe enkel wat invalbeurten heeft gekregen.
Je dan direct als “patron” opwerpen en het spel meteen naar je toe trekken, is niet echt realistisch.

Dat arrogante knipoogje erachter was dus behoorlijk misplaatst.

- Als je dan toch per se iets wil vergelijken, kijk dan bijvoorbeeld eens naar de "key passes" van Hans en KDB. Pas sinds vorig CL-seizoen zit het aantal "key passes" per game van KDB in de CL op hetzelfde (zeer hoge) niveau als in de Premier League. De seizoenen daarvoor was het telkens ook wat minder in de CL dan in de eigen competitie. Dat zegt iets over de moeilijkheidsgraad van die competitie, en de tijd die vaak nodig is om daar hetzelfde (of iets gelijkaardigs) te kunnen brengen als in de eigen nationale competitie. Waarom zou dat minder (mogen) gelden voor Hans?

- ik hoor trouwens graag constructieve voorstellen. Noem eens een haalbare vervanger voor Hans die ons kwalitatief beter kan maken, en verduidelijk eens waarom hij ons beter zal doen spelen.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5309
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Tiki Taka »

Wanneer Vanaken niet draait, dan heeft Club het moeilijk.
Hopelijk woensdag een knal partij en we zijn terug vertrokken voor een mooie reeks.
Kom op Hans !
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 881
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Vergas Ronald »

Als ge die penalty van Vanaken vijf keer bekijkt en weet dat 'm naar links trapt denkt ge nog dat 'm naar rechts gaat trappen. Hoe doet 'm dat eigenlijk, ge ziet aan zijn lichaam dat 'm keihard naar rechts trapt maar trapt keihard naar links. Simons kon dat ook, is mind-fuck
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door t4nd »

Ventilatie van mijn frustratie.

1. Vanaken maakt een fout tijdens de match. Hij kon er niet aan doen en de fout is mijns inziens minder zwaar dan die van Haroun bijvoorbeeld waarbij die laatste niet eens geel kreeg. Ik kijk enkel naar de matchen van Club, maar ik zie élke week soortgelijke zaken waar zelfs niet altijd een fout voor geblazen wordt. Hans zette de actie in en was gewoon een fractie te laat. Hij trekt zijn voet nog terug dus van enige intentie is compleet geen sprake.
2. Vanaken zijn opmerkingen aan de scheidsrechter zijn fout en moeten bestraft worden, ook al zijn ze het gevolg van een scheidsrechterlijke fout. Club stond al 2-0 voor dus het had geen invloed op de match.

Ik snap dus dat ze hem 2 speeldagen schorsen voor zijn opmerkingen, ik snap niet dat ze hem 2 speeldagen schorsen voor de overtreding. Dit had vanaf minuut 1 meer de schijn van een statement dat de bond wou zetten en daarvoor is Vanaken uiteraard het ideale slachtoffer. Gouden schoen, profvoetballer van het jaar, ... "Kijk eens, zelfs die ontsnapt niet aan onze regels". Het beroep van Club was dan ook zinloos want je wist vooraf al dat het geen invloed zou hebben.

Wat ik op dit moment wil is dat elke soortgelijke overtreding ook op deze manier behandeld wordt. Dat houdt in dat volgens mij elke match minstens 3 rode kaarten zal tellen. Aansluitend mag de bond vanaf nu ook op deze manier commentaar op de ref op dezelfde manier bestraffen. Dat wil ook zeggen dat commentaar na de match (waar sommige coaches een patent op hebben) eveneens bestraft mag worden.

Club zal het kunnen opvangen, we zijn sterk genoeg. Zelfs al missen we Hans nu tegen Sint Truiden, Beerschot, Oostende & Genk - we zullen wel zorgen dat we de punten pakken. Ik hoop alleen dat de bond eindelijk eens zijn regels consequent gaat toepassen - maar ik vrees dat het gewoon een schijnvertoning was om Hans & Club te kloten en dat de eerstvolgende speler die zo'n fout begaat of eens roept naar de scheidsrechter gewoon op het veld zal mogen blijven staan.
FrankFarinaII

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door FrankFarinaII »

Rode kaart was terecht, doch inderdaad ik denk niet dat het de intentie was. Het statement dat men nu wil maken is bullshit, ik ben benieuwd of ze deze strenge beoordelingen vanaf nu ook gaan toepassen in de volgende matchen...I don't think so.
Anderzijds mag HVA zijn gemekker op de scheids ook eens minderen, doch dat geldt voor ELKE speler in de competitie, dus das geen argument om een voorbeeld te stellen, dit is puur spelen op de man, niks meer.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door t4nd »

Club gaat blijkbaar in beroep tegen de schorsing voor de fout, niet tegen de schorsing voor het gemekker (waar hij inderdaad wel mee mag ophouden - daardoor raak je als sporter enkel zelf afgeleid).
Polbemol
Jeugdspeler
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 aug 2018, 13:51
Locatie: Kampenhout

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door Polbemol »

Ik hoop dat dit een aanzet mag zijn tot consequent gedrag. En dat de scheidsrechterscommissie zichzelf niet belachelijk blijft maken door bij elk beroep alle straffen in te korten (hoe graag ik den Hans ook zie...) want zo blijft iedereen in beroep gaan. Dat ze eens naar volleybal gaan kijken: scheidsrechter heeft altijd gelijk... . En de spelers leren ook van kindsbeen af verantwoordelijkheid nemen en fouten toegeven. In het voetbal leren ze vanaf het begin dat valsspelen mag, zolang het maar niet gezien wordt... . Ik zou geen goede voetballer zijn...
FrankFarinaII

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door FrankFarinaII »

Zoals gezegd...2 maten en gewichten: waar Hans onmiddellijk rood voor krijgt en 2 speeldagen schorsing (excl zijn gemekkerschorsing), komt deridder weg met geel voor de aanslag op CDK. Zelfs de VAR vond het niet nodig om in te grijpen, ..yeah right.
Waar is er nu sprake van voorbeeldfunctie of gelijkwaardige behandeling van fouten? De stilte over deze vuile fout in de pers en bij de scheidsrechters is enorm, in tegenstelling tot wanneer hans ze maakte...
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door t4nd »

Voor zover ik het systeem ken mocht de VAR niet ingrijpen. De scheidsrechter heeft de fase beoordeeld en geel gegeven, dus is het geen "clear error". Voetbal maakt de VAR gewoon te complex. Laat hem ingrijpen bij 3 fases : doelpunt / penalty / rode kaart. Als er een doelpunt gescoord wordt en er is een fout gebeurt mag hij het afkeuren, als er een fout gebeurd is waardoor een doelpunt gestopt is mag hij ingrijpen. Als er een penaltyfout is (of net geen) mag hij ingrijpen. Als een speler rood krijgt of rood verdient en de scheidsrechter maakt een verkeerde beslissing mag hij ingrijpen.
Grote probleem daarbij is dat de scheidsrechters hun ego opzij moeten leren zetten en de VAR niet als een "verbetering van een fout" moeten bekijken maar wél als een "hulp om het beter te doen". Ik ga nooit een scheidsrechter verwijten dat hij iets niet gezien heeft, daarvoor gaat voetbal tegenwoordig te snel. Maar je moet hem met alle mogelijke middelen bijstaan om goede beslissingen te laten nemen.
Gebruikersavatar
The_One
Basisspeler
Berichten: 1560
Lid geworden op: 30 mei 2016, 09:05
Locatie: Babes-topic

Re: [20.] Hans Vanaken

Bericht door The_One »

Plaats reactie