Club NXT

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Gebruikersavatar
Arnio
Belofte
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:34

Re: Club NXT

Bericht door Arnio »

Tim Smolders stopt als Hoofd Jeugdopleidingen, voor de 2de keer in een jaar tijd moet deze positie opnieuw ingevuld worden.
Gebruikersavatar
Arnio
Belofte
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:34

Re: Club NXT

Bericht door Arnio »

Nieuwe headcoach voor de 'beloften'

https://www.clubbrugge.be/nl/nieuws/nic ... h-club-nxt
Kevinho
Profvoetballer
Berichten: 328
Lid geworden op: 21 apr 2021, 23:19

Re: Club NXT

Bericht door Kevinho »

Lijkt me niet slecht
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Club NXT

Bericht door IsO »

Voetbalkrant bracht in maart zowaar een (eigen) interview met Hayen, toen nog aan de slag in Wales. Het kan dus ook anders dan copy-pasten en clickbait.
[spoiler]
Nicky Hayen maakt in Wales kennis met nieuwe voetbalcultuur: "Dingen die in België normaal zijn, zijn hier vernieuwend
Dennis Rosiers
11 Maart 2022 13:43

Na zijn ontslag bij Waasland-Beveren zat Nicky Hayen (41) een half seizoen zonder club. Als eindejaarsgeschenk kreeg de Limburger een voorstel van Haverfordwest County, een club uit de Welshe Premier League. Hayen hapte toe en heeft het naar zijn zin aan de westkust van Wales.

Nicky, een overgang naar Haverfordwest County is niet de meest logische overstap. Hoe ben je daar beland?


Via via ben ik in contact gekomen met deze club. Ik moet eerlijk toegeven dat ik eerst niet al te warm liep, want ik ken de competitie in Wales allerminst. Toen ik de vacature zag, was ik getriggerd. "Welshe Premier League-club zoekt professionele manager om binnen drie jaar Europees voetbal te halen", klonk het onder meer. De voorzitter contacteerde me en gaf me meteen een aangenaam gevoel. Een week -en vele gesprekken later- was alles in kannen en kruiken.

Je bent niet alleen aangesteld als manager?

Klopt, daarnaast ben ik ook technisch directeur. Het is de bedoeling dat ik de komende jaren de sportieve lijnen uitzet. Ook naar onze jeugdacademie toe probeer ik mee te werken aan de visie. Bovendien zijn we ook op zoek naar partnerships. Zo ben ik op gesprek geweest bij STVV, binnenkort zit ik samen met een andere Belgische club. Er zijn ook al contacten geweest in Zweden en in de nabije toekomst ga ik ook op werkbezoek in de Premier League en het Championship.

Je stapte begin januari over, maar hebt tot dusver nog maar twee keer langs de zijlijn gestaan. Hoe komt dat?

Omwille van covid heeft de competitie een tijdlang stilgelegen. Bovendien duurde het een eeuwigheid vooraleer mijn werkvergunning in orde was, waardoor ik geen trainingen mocht leiden of mocht coachen tijdens wedstrijden. In mijn twee eerste wedstrijden konden we meteen winnen, een leuke binnenkomer dus.

In de Welshe media sprak men zowaar al van een 'Nicky Hayen-effect'...

Daar ben ik niet mee bezig, ik volg sowieso niet al te veel wat er in de media verschijnt. Ik hoor van de voorzitter en de mensen binnen de club dat er positief gereageerd wordt op onze manier van spelen. Het is mijn taak om deze club stap voor stap te professionaliseren. Want vergeet niet dat onze kern uit semi-profs bestaat, op enkele spelers na. Dingen die in België de normaalste zaken ter wereld zijn, zijn hier vernieuwend. Er is slechts één echte profploeg in Wales: The New Saints. Zij spelen bijna elk seizoen kampioen.

Op het vlak van data?

Zeker. De GPS-resultaten waren al langer beschikbaar, maar daar werd tot voor kort nauwelijks mee aan de slag gegaan. Ook bij video-analyses gaan we nu op tactisch vlak veel dieper dan voorheen. Ik moet mijn jongens trouwens feliciteren met de manier waarop ze al die nieuwigheden oppikken. Ik heb nooit eerder gezien dat een ploeg op amper twee à drie weken tijd zoveel vooruitgang geboekt heeft, vooral dan op vlak van balbezit en expected goals.

Zonder te beweren een fervent volger te zijn van het voetbal in Wales: is 'kick and rush' nog steeds eerder de regel dan de uitzondering?

De meeste ploegen spelen hier erg direct voetbal. Lange bal, duel en tweede bal winnen... De voorzitter wil -net als ik- verzorgd voetbal zien. Voor mijn komst zag ik veel wedstrijden van deze ploeg en ik was ervan overtuigd dat ze tot deze speelstijl in staat waren, ondanks de lage klassering (Haverfordwest County stond voorlaatste toen Hayen overnam, red.). Onze manier van voetballen wordt erg positief onthaald. Het vertrouwen en plezier spat ervan af. Wat me nog het meest van al pleziert, is dat mensen me kwamen zeggen dat de club een identiteit kreeg. Iedereen moet weten waarvoor we staan: verzorgd voetbal van achteruit, met veel intensiteit en strijd. Qua data en high intensity runs is het verschil met de Jupiler Pro League echt niet zo groot als iedereen zou denken. Los van de kwaliteit wordt hier met een enorm hoge intensiteit gevoetbald.

Wat zijn de ambities?

Dit seizoen is het zaak om niet te degraderen. Dankzij de twee zeges op rij hebben we ademruimte en kunnen we naar boven kijken. Maar het is pas volgend seizoen dat we voor de top zes willen gaan. Na de reguliere competitie speelt de top zes een minicompetitie voor de verdeling van de Europese tickets. Met deze groep lijkt me dat een realistische doelstelling.

Je vertrok zonder je gezin naar Wales, wat niet evident moet zijn.

Laat ons eerlijk zijn: natuurlijk zou ik liever dichter bij huis werken en 's avonds naar huis terugkeren. Tegenwoordig is het hoe dan ook mogelijk om bijna constant in contact te staan met elkaar. Bovendien werkt mijn vrouw voltijds en onze jongens gaan naar school en trainen quasi dagelijks bij STVV. Het mag dan voor iedereen druk zijn, elkaar missen doe je sowieso. De voorzitter benadrukte al enkele keren dat, als ik die nood zou voelen, steeds even kan terugkeren naar België. Dat toont nogmaals de menselijkheid en bereidwilligheid die hier heerst. Maar ik ben professioneel: ik laat niet zomaar een training of vriendschappelijke wedstrijd schieten.

Het valt op dat je al veel verder kijkt dan dit seizoen. Een snelle terugkeer naar België is dus niet aan de orde?

Ik ben altijd bereid om te luisteren naar geïnteresseerde clubs. Ik heb hier een contract tot juni 2023, met een optie op nog een extra seizoen. Op dit moment loopt alles op wieltjes, maar ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat het tij in het voetbal snel kan keren. In mijn contract is een afkoopsom opgenomen. Al heeft de voorzitter die bewust laag gehouden, want hij denkt ook aan mijn carrière. Gezien het familiale aspect zal ik bij een interessant voorstel alle pro's en contra's afwegen. Maar dat zal altijd in open overleg met de club zijn.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Club NXT

Bericht door IsO »

Wouter Biebauw is de nieuwe keeperstrainer van Club NXT:
[spoiler]
Wouter Biebauw (38) stopt en keert als keeperstrainer van Club NXT terug naar Schiervelde: “Blauw-zwart komt niet elke dag langs”

Wouter Biebauw (38) stopt met onmiddellijke ingang met voetballen. De doelman, die afgelopen seizoen bij Beerschot nog een aantal matchen keepte in 1A, debuteert straks als coach. Hij tekende immers als keeperstrainer bij Club NXT, waar hij Peter Mollez (die naar de A-kern doorschuift) opvolgt.

Koen Verdruye
Gisteren om 19:21

“Ik was graag bij Beerschot en lag goed in de groep”, vertelt Wouter Biebauw. “Er waren echter een paar akkefietjes met mijn collega Mike Vanhamel, wiens plaats onder de lat ik na Nieuwjaar had ingenomen. Ik wilde blijven, maar samenwerken met Mike zag ik niet meer zitten. Hij mag weg bij Beerschot, maar heeft nog een doorlopend en zwaar contract. Vanhamel blijft dus voorlopig en ik zag het als 38-jarige echt niet zitten om nog eens de voorbereiding met hem af te werken en af te wachten. Vorige maandag lichtte ik mijn makelaar in, dinsdag nam Rik De Mil al contact namens Club NXT en woensdag zaten we al rond de tafel. Nadien ging het snel en intussen tekende ik. Het is een mooie uitdaging bij de beste ploeg van het land en in een professionele omgeving. Er wordt ook nauw samengewerkt met de A-ploeg en alle stafleden zitten in het Belfius Basecamp in dezelfde ruimte.”

Biebauw dacht er al een tijdje aan om keeperstrainer te worden. “Ik heb mijn B-diploma van coach en deed ook de twee cursussen voor keeperstrainer. Een derde cursus start pas binnen twee jaar. Ik voelde echter dat het kriebelde en dat ik het graag zou doen. Ik kreeg ook veel bevestiging en respect. Andere keepers vonden dat ik ze iets kon bijbrengen en dat stimuleerde mij uiteraard. Ik ken 1B ook een beetje van mijn periode bij KSV Roeselare. Ik woon in Aalter, we trainen in Knokke-Heist en spelen in Roeselare: allemaal dicht bij de deur dus.”

Nostalgie

Dat Club NXT op Schiervelde in Roeselare z’n thuismatchen speelt, is aardig meegenomen. “Ik heb duidelijk iets met Roeselare, want het is de derde keer dat ik er terugkeer. Dit is toch een beetje nostalgie en een terugkeer naar de roots”, lacht de ex-doelman, wiens rijke carrière begon in de jeugd bij Deerlijk en vervolgens liep over KV Kortrijk, Harelbeke, KSV Roeselare, KV Mechelen, KV Oostende, weer Roeselare en Beerschot. “De promotie met Roeselare was een hoogtepunt, maar ik zat toen wel op de bank. Het dieptepunt was het faillissement van Roeselare. We hadden met z’n allen zo gevochten om de club te redden en toen bleek dat dit niet meer mogelijk was, kwam dit hard aan. Ik vergeet nooit meer hoe we allemaal op het veld stonden en vernamen dat het definitief over was. Gelukkig kon ik toen in september nog bij Beerschot terecht. Mijn mooiste tijd had ik bij KV Mechelen. Ik zat er zeven jaar en speelde er veel. Het is een fantastische club met geweldige supporters en een enorme beleving. Ik voelde mij er altijd thuis en kom er ook nog graag terug. De degradatie met Beerschot is een droevig slot. Zonder mijn strubbelingen met Vanhamel had ik er allicht nog een jaartje bijgedaan, maar zo is het ook goed. Club Brugge komt niet elke dag langs.”
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Club NXT

Bericht door t4nd »

Mamady Diawara (15) komt over van Genk
https://www.transfermarkt.be/mamady-dia ... ler/981531
HeervanBiesen
A-kern
Berichten: 617
Lid geworden op: 26 jun 2017, 16:56

Re: Club NXT

Bericht door HeervanBiesen »

Heb de indruk dat Club nxt serieus hoog wil inzetten op talentjes.
Vorig seizoen hebben er nog 2 Denen getekend.
Daarvoor Nusa, die nu bij de A-kern zit...
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Club NXT

Bericht door IsO »

Artikel over NXT in HNB gisteren:
[spoiler]
Club Brugge begint in 1B met investering van meer dan5 miljoen... voor beloftenploeg: “Ontwikkeling en doorstroming naar A-kern is belangrijkste”

De U23 van Club Brugge - onder de noemer NXT - trappen zaterdag af in de Challenger Pro League, ofwel 1B. Blauw-zwart investeerde meer dan 5 miljoen euro in die beloftenploeg: aan coach Nicky Hayen om dat geld te laten renderen. “Maar dat brengt geen druk met zich mee”, klinkt het.
Junior Verbeeke
Gisteren om 15:42

Club NXT- SL 16, ofwel de U23 van Standard: dat is de eerste opdracht voor Nicky Hayen dit seizoen. “Het is heel moeilijk om die andere teams in te schatten”, vertelt Hayen. “Er zullen spelers afzakken uit de eerste ploeg, of net doorschuiven: het is aan ons om flexibel te zijn. Natuurlijk willen we in 1B blijven. Maar de ontwikkeling van onze jonge talenten is het allerbelangrijkste.”

En die zijn er bij de vleet bij Club NXT. Denk maar aan Joel Ordonez, een Ecuadoraan waar Club maar liefst 4 miljoen euro voor neertelde. Een bedrag dat voor het gros van de eersteklassers astronomisch is. Die jongen start straks dus bij de beloften. “Maar het is niet zo dat we door die investeringen jongens gaan voortrekken: iedereen start op gelijke voet, en iedereen moet presteren. We benadrukken elke dag in welke luxepositie onze spelers zitten, met die faciliteiten in het Belfius Basecamp. Ze hebben alles om te kunnen presteren.”

Met The Nest in Roeselare - Schiervelde in de volksmond - heeft Club NXT zelfs een eigen stadion. Het moet de bron zijn van nieuw talent voor de A-kern, en misschien ook wel van nieuwe uitgaande miljoenentransfers binnen enkele jaren. Denk maar aan het verhaal van Charles De Ketelaere. “We gaan niet te veel druk op mijn jongens leggen, want dat kan verlammend werken. Af en toe zullen ze een trap onder hun kont nodig hebben, en soms zullen we moeten zalven. Maar op termijn hebben we één doel: die gasten klaarstomen voor het eerste elftal van Club Brugge. Doorstroming is de absolute prioriteit.”
FCBrugesawayoflife
Jeugdspeler
Berichten: 174
Lid geworden op: 30 mei 2016, 11:08

Re: Club NXT

Bericht door FCBrugesawayoflife »

Vakie 214
HeervanBiesen
A-kern
Berichten: 617
Lid geworden op: 26 jun 2017, 16:56

Re: Club NXT

Bericht door HeervanBiesen »

FCBrugesawayoflife schreef: 23 aug 2022, 22:04
Vraag mij dan hardop af, of dit een opportuniteitje was puur door de "omstandigheden" in Oekraïne.

Want Shaktar staat bekend zijn jonge spelers met potentieel te behouden en te laten doorgroeien tot vaste A-kernspelers aangevuld met Brazilianen. Of ze verkopen eigen jeugd op een latere leeftijd door.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Club NXT

Bericht door IsO »

1e Youth League match voor NXT tegen Leverkusen:
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Club NXT

Bericht door IsO »

IsO schreef: 07 sep 2022, 16:50 1e Youth League match voor NXT tegen Leverkusen:
4-1 gewonnen uiteindelijk. Mooi begin!
Sanders
Invaller
Berichten: 997
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Club NXT

Bericht door Sanders »

Mooi voor deze jongens!
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Club NXT

Bericht door Tiki Taka »

Blijkbaar is Talbi wel een heel groot talent.
Yago
Belofte
Berichten: 228
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:29

Re: Club NXT

Bericht door Yago »

Onze jeugd speelt met b elftal tegen Porto en heb geen idee waarom? Talbi, Sabbe, Vermant, Spileers oa op de bank.
Plaats reactie