Club NXT

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Club NXT

Bericht door t4nd »

Vanwege de match tegen Benfica is er uitvoerig teruggeblikt op hun jeugdwerking, en ik stelde me er de vraag bij "wat is het plan met onze jeugdwerking"...

Ik heb dit jaar al een aantal matchen gezien van NXT, en je ziet dat er wel talent speelt. Zijn ze onvoldoende voor ons A-team of krijgen ze gewoon geen kansen? Een Arne Engels heeft nooit bij het A-team gespeeld, maar wordt wél verkocht aan een Duitse eersteklasser waar hij ondertussen al 5 matchen meespeelt en 2 assists gegeven heeft. Je kan dan argumenteren dat de plaatsjes op ons middenveld duur zijn, maar we kochten wél Onyedika en Nielsen aan. Zelfde verhaal voor Mbamba, ons 'toptalent'... Op linksback hebben we De Cuyper lopen (deed het vorig jaar al goed bij Westerlo), maar toch betalen we 6m voor een 19jarige Nederlander die nog niets bewezen heeft.

Moeten we die jonge gasten niet sneller in het eerste elftal integreren en ze speeltijd geven, zonder ze direct titularis te maken, zodat ze kunnen groeien? Nu lijkt de filosofie 'gekocht is beter dan zelf opgeleid' en dat vind ik oprecht jammer. Enerzijds geven we een 18-jarige (Engels) & 19-jarige (Mbamba) uit de eigen opleiding geen kans en kopen we een 21-jarige (Onyedika) uit Denemarken & een 28-jarige (Nielsen) van Union - anderzijds geven we een 19-jarige (Meijer) uit Nederland wél een kans terwijl een 22-jarige (De Cuyper) uit de eigen opleiding geen kans krijgt.

Tijdens de winterstop waren ze bezig met Victor Barbera, een 18-jarige spits van Barcelona B. Ik ga niet zeggen dat het een slechte speler is, maar het betekent direct ook dat Vermant volgend seizoen geen kans gaat krijgen - net als Pérez. En dat vind ik dus jammer. We investeren tijd en moeite in onze jeugdopleiding maar het lijkt erop dat doorbreken bijna niet mogelijk is (tenzij je een jeugdspeler bent die op latere leeftijd uit het buitenland gekocht bent).
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3313
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Club NXT

Bericht door IsO »

t4nd schreef: 16 feb 2023, 07:48 Vanwege de match tegen Benfica is er uitvoerig teruggeblikt op hun jeugdwerking, en ik stelde me er de vraag bij "wat is het plan met onze jeugdwerking"...

Ik heb dit jaar al een aantal matchen gezien van NXT, en je ziet dat er wel talent speelt. Zijn ze onvoldoende voor ons A-team of krijgen ze gewoon geen kansen? Een Arne Engels heeft nooit bij het A-team gespeeld, maar wordt wél verkocht aan een Duitse eersteklasser waar hij ondertussen al 5 matchen meespeelt en 2 assists gegeven heeft. Je kan dan argumenteren dat de plaatsjes op ons middenveld duur zijn, maar we kochten wél Onyedika en Nielsen aan. Zelfde verhaal voor Mbamba, ons 'toptalent'... Op linksback hebben we De Cuyper lopen (deed het vorig jaar al goed bij Westerlo), maar toch betalen we 6m voor een 19jarige Nederlander die nog niets bewezen heeft.

Moeten we die jonge gasten niet sneller in het eerste elftal integreren en ze speeltijd geven, zonder ze direct titularis te maken, zodat ze kunnen groeien? Nu lijkt de filosofie 'gekocht is beter dan zelf opgeleid' en dat vind ik oprecht jammer. Enerzijds geven we een 18-jarige (Engels) & 19-jarige (Mbamba) uit de eigen opleiding geen kans en kopen we een 21-jarige (Onyedika) uit Denemarken & een 28-jarige (Nielsen) van Union - anderzijds geven we een 19-jarige (Meijer) uit Nederland wél een kans terwijl een 22-jarige (De Cuyper) uit de eigen opleiding geen kans krijgt.

Tijdens de winterstop waren ze bezig met Victor Barbera, een 18-jarige spits van Barcelona B. Ik ga niet zeggen dat het een slechte speler is, maar het betekent direct ook dat Vermant volgend seizoen geen kans gaat krijgen - net als Pérez. En dat vind ik dus jammer. We investeren tijd en moeite in onze jeugdopleiding maar het lijkt erop dat doorbreken bijna niet mogelijk is (tenzij je een jeugdspeler bent die op latere leeftijd uit het buitenland gekocht bent).
Pertinente vragen.

Toch denk ik dat we wel een strategie hebben, zij het dat die (net als elke strategie) met risico's komt.

Voor een De Cuyper bijvoorbeeld klopt het natuurlijk dat hij het vorig jaar al niet slecht deed bij Westel, maar dat was natuurlijk in tweede klasse, wat nog iets anders is dan eerste. Dit seizoen bevestigt hij echt zijn ontbolstering op het hoogste niveau, zij het bij een kleiner team in de JPL.

Dat Club op zich wel in hem gelooft, blijkt volgens mij uit de contractverlenging (tot 2025) die hij (en Van den Keybus) in februari 2022 kregen. Dat ze hem na een succesvol seizoen in tweede op zijn (ondertussen vertrouwde) plek wilden laten om te zien of hij bevestigde in eerste, kan ik ook begrijpen. Da's trouwens ook een beetje wat ze met Openda deden (in NL dan), dus dat is wellicht onderdeel van de strategie/het geleidelijke traject dat werd uitgestippeld.

Of een speler, na het jaar van bevestiging bij de ploeg waaraan hij wordt uitgeleend, dan nog wil terugkeren of andere ambities heeft, is een ander verhaal natuurlijk, en hangt mee af van de vraag of hij voor zichzelf een plaats ziet in de ploeg voor het komende seizoen, onder de T1 op dat moment. Zie Openda, die ook nog tot 2024 bij ons onder contract lag, en voor wie ik persoonlijk wel kansen zag bij ons, maar misschien zag hij dat (als snelle spits die graag de ruimte voor zich heeft) anders na een gesprek met Hoefkens die hoog druk wil zetten en die ruimte dus zo verkleint.

Voor Maxim wordt er m.i. wel duidelijk ruimte gemaakt in de kern van volgend jaar door de verkoop van Sobol in januari. Die laatste had nochtans ook nog niet zo lang terug een contractverlenging getekend, maar werd deze winter wellicht weinig in de weg gelegd, gelet op de goede prestaties van De Cuyper (en zijn verdiensten voor onze Club; droeg toch mee bij aan een aantal prijzen).

Ander voorbeeld lijkt me Kyriani Sabbe. Die weigerde al 2 aanbiedingen van Ajax omdat hem een concreet traject werd voorgeschoteld. Benieuwd of ze hem ook gaan uitlenen, dan wel rechtstreeks een kans gaan geven in de A-kern. De komst van de al wat oudere Odoi vorige winter (nog onder contract tot eind juni '24), initieel gehaald voor zijn rechtsback-positie, zou een indicatie kunnen zijn.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Club NXT

Bericht door t4nd »

Dat Sabbe al aanbiedingen van Ajax geweigerd heeft wist ik niet. Daaruit blijkt dat mijn angst (deels) onterecht was en er een relatief duidelijk plan is. Ik begrijp uiteraard dat niet elke goeie jeugdspeler bij ons gaat doorbreken, maar door afgelopen wintertransferperiode kreeg ik even het gevoel dat NXT gewoon een opleidingscentrum is waaruit we geld halen door spelers te verkopen. Als er eens eentje zou doorbreken is dat meegenomen, indien niet halen we er nog winst uit. Gelukkig is het gevoel van supporters niet altijd correct :-).
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3313
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Club NXT

Bericht door IsO »

t4nd schreef: 16 feb 2023, 13:41 Dat Sabbe al aanbiedingen van Ajax geweigerd heeft wist ik niet. Daaruit blijkt dat mijn angst (deels) onterecht was en er een relatief duidelijk plan is. Ik begrijp uiteraard dat niet elke goeie jeugdspeler bij ons gaat doorbreken, maar door afgelopen wintertransferperiode kreeg ik even het gevoel dat NXT gewoon een opleidingscentrum is waaruit we geld halen door spelers te verkopen. Als er eens eentje zou doorbreken is dat meegenomen, indien niet halen we er nog winst uit. Gelukkig is het gevoel van supporters niet altijd correct :-).
Ik denk inderdaad dat er een visie is voor onze jeugd. Van enkelen verwachten ze dat ze ooit bij ons of zelfs hogerop in het eerste elftal gaan staan, van anderen misschien net niet, maar zien ze wél genoeg potentieel voor eerste klasse of minstens profvoetbal. Naast de al genoemden, kregen ook Sandra en Lynnt Audoor (beiden A-kern maar ervaring opdoend bij NXT) recent een contractverlenging tot 2025, die zitten dus zeker in die categorie. Idem voor Chemsdine Talbi (17, NXT), die in heel wat Europese scoutsboekjes staat (Ajax, PSV, Monaco, Red Bull-groep,...), maar vorige zomer ook bijtekende tot eind juni 2025. Idem voor Jorne Spileers (ook vorige zomer bijgetekend tot 2025).
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Club NXT

Bericht door t4nd »

Eerste match in de champions play offs gewonnen tegen Beveren (die samen met RWDM de topkandidaten zijn voor promotie) met 3-0. Ordonez viel me op in de verdediging in het eerste stuk van de match toen we het moeilijk hadden.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3313
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Club NXT

Bericht door IsO »

t4nd schreef: 26 feb 2023, 07:48 Eerste match in de champions play offs gewonnen tegen Beveren (die samen met RWDM de topkandidaten zijn voor promotie) met 3-0. Ordonez viel me op in de verdediging in het eerste stuk van de match toen we het moeilijk hadden.
Jongen heeft nog tijd nodig, maar ben wel benieuwd of hij de stap naar A zal kunnen maken. Ajax wou die naar het schijnt ook
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Club NXT

Bericht door t4nd »

Naast het negatieve van het A-team toch ook even het positieve van NXT. Gisteren tegen RSCA gewonnen, 2 overwinningen op rij in de champions play offs en op een mooie 3de plaats!
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3200
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Club NXT

Bericht door Pica »

Wat doen met Sandra en co volgend seizoen? Gaan we investeren in de A ploeg of gaan we jongeren kansen geven?
Yago
Belofte
Berichten: 228
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:29

Re: Club NXT

Bericht door Yago »

Ik heb ze graag als rotatiespelers - die ook echt kansen krijgen - erbij. Als Skov Olsen, Lang, Jutgla, Vanaken, Rits, Onyedika, Nielsen (onze eerste keuze middenvelders + aanvallers, 1 veteraan extra op het middenveld) allemaal blijven, vind ik het prima dat we Nusa (die toch al dicht bij een basisplaats staat en toptalent is imo), Vermant, Sandra, Audoor en/of Talbi op de bank hebben zitten bij de start van het seizoen en ze er gewoon in zetten als ze het goed doen. Mocht een van de eerder genoemde spelers vertrekken moet je die uiteraard wel vervangen; je kan ze er niet in droppen zonder een back-up plan. Buchanan, Larin en Yaremchuk mogen van mij gewoon weg zonder vervangers. Die laatste 2 kwamen tekort en hadden niet het juiste profiel, en Buchanan's mentaliteit ben ik kotsbeu + bracht ook minder dan gehoopt.

Spileers en Sabbe zijn moeilijker; Spileers draait nu goed mee, maar het is de vraag of je die kan laten staan als je met ambitie aan het volgende seizoen begint. Ergens hoop ik van wel. En Sabbe is ook gewoon een toptalent; Mata is dit seizoen duidelijk minder (betrouwbaar) geworden, en Odoi is niet genoeg voor basis... Dus ofwel geef je Sabbe dat vertrouwen ook echt nu al, in die topmatchen die er aan komen en dan weet je waar je aan toe bent - als het meevalt heb je een vaste rechtsachter voor volgend seizoen - jong toptalent uit eigen kweek dan nog. En anders moet je een nieuwe halen, en dan verkoop je Odoi en/of Mata. Verder heb je ook nog het geval De Cuyper; we hebben met Meijer iemand die het vrij goed heeft gedaan... En toch zou ik op een of andere manier De Cuyper verkiezen. Heeft aanvallend meer in zijn mars, eigen jeugd, etc. Aan de andere kant heeft Meijer zich hier wel al bewezen, en kan je hem niet zomaar opzij schuiven. Optimaal (in mijn ogen) zou zijn als we Meijer deze zomer een mooie transfer kunnen bezorgen (voor hem, en een mooi bedrag voor ons) en De Cuyper gewoon meteen zetten als vervanger.

Dit is mijn optimistische visie (naïf?) en ik weet dat veel fans het hier absoluut niet mee eens zijn en willen dat er weer bakken met geld geinvesteerd worden. Ik denk ook dat het bestuur zich daar misschien toe verplicht zou zien. Ik zou er zelf ook niets op tegen zetten als enkelen van de basis spelers voor een mooi bedrag vertrokken, en we slim konden investeren in vervangers - zonder hopeloze statements zoals die transfer van Yaremchuk. Dan denk ik aan Lang (super, heb hem er graag bij, maar verdient wel een transfer als er interesse is), Skov Olsen (goede cijfers, iets te egoistisch/tunnelvisie in zijn spel, heb liever iemand die meer ploeggericht speelt), Vanaken (als hij nog een mooie transfer wilt is dit echt wel de laatste kans)...
Sanders
Supersub
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Club NXT

Bericht door Sanders »

Pica schreef: 26 apr 2023, 13:54 Wat doen met Sandra en co volgend seizoen? Gaan we investeren in de A ploeg of gaan we jongeren kansen geven?
De Mil heeft er voor gekozen om ze erbij te nemen en soms zelfs de voorkeur te geven ten opzichte van andere routiniers.
Sommigen van de jongeren staan er misschien voor open voor nog een extra jaar 1B mits NXT een goede ploeg heeft en bovenaan kan meespelen. Het is toch belangrijk dat ze elke week voor de winst kunnen spelen om zich te kunnen ontwikkelen. Je merkt de laatste weken wel dat de nu wel zeer jonge en onervaren ploeg bij NXT het lastiger krijgt zonder Talbi, Sabbe en Vermant. Als dan ook nog eens Sandra niet meedoet en Homma er niet bij is, wordt de spoeling wel heel dun en jong bij NXT.
De vraag is ook welk plan stel je ze sportief/financieel voor?

Ten eerste sportief:
Nusa, Talbi, Sabbe, Vermant, Sandra en Spileers krijgen nu heel veel kansen. Stel dat ze deze kansen ook blijven krijgen in PO1 en dat verloopt goed.
Willen ze zelf dan nog wel terug naar 1B? Sommigen willen misschien wel nog elke week een match spelen met inzet, anderen zullen dat misschien zien als een degradatie ("Vorig seizoen had je ons nodig toen we PO1 moesten halen, nu halen jullie nieuwe spelers die ons belemmeren. Mooie bedanking!")
Dan hou je ze er ofwel bij met misschien voor sommigen beperkte speeltijd of leen je ze uit. In dat laatste geval zie ik twee opties, beiden liefst in België.
Enerzijds heb je met Zulte-Waregem en Oostende twee West-Vlaamse clubs die zakken naar 1B maar mogelijks meteen weer top willen spelen in 1B. Zo leen je ze uit aan een club dichtbij en leren ze omgaan met de druk om voor een titel en/of promotie te moeten spelen (wat bij NXT eigenlijk niet mogelijk is). Opvolging is zo gemakkelijk en interessant. Een beetje het traject van De Cuyper en Van den Keybus. Nadeel is wel dat dit ook 1B is en willen ze misschien niet.
Anderzijds kan je ook in 1A kijken of er van de middenmoot ploegen zijn waar één van onze spelers een grote kans heeft op een basisplaats. Het gerucht gaat de ronde dat we Kadri willen overnemen van Kortrijk. Misschien kunnen we Nusa of Sandra hen uitlenen voor die positie in te vullen? Kortrijk heeft ook een klein budget en staat dus misschien wel open voor een uitleenbeurt. Ze zullen bij dergelijke clubs hopelijk meer minuten maken dan bij ons vanop de bank. Nadeel is dat dergelijke clubs vaak een trainerskerhof zijn en als de resultaten tegenvallen, kiest een nieuwe trainer vaker voor de oudere speler ipv de jongere.
Talbi is, als ik mij niet vergis, nog de jongste. Als hij ervoor openstaat zou nog een jaartje 1B zeker niet slecht zijn zodat hij elke week veel minuten kan maken. En dat hij nu ook kan omgaan met als tegenstanders nu een mannetje op hem plakken.

Ten tweede is er het financiële plaatje. Er zal sowieso interesse zijn van andere ploegen. Je zal contracten moeten openbreken.
Wat verdienen die jongens nu? Wat ga je hen voorstellen? Misschien zijn er die eieren voor hun geld kiezen? Een Sabbe heeft Ajax al een paar keer laten staan. Engels heeft zijn conclusies getrokken en doet het goed bij Augsburg en is nu al 3,5 miljoen waard.

Daarnaast vind ik het wel belangrijk dat we NXT competitief houden in 1B zodat onze spelers daar niet elke week op hun doos krijgen.
En dan hebben we nog niet gesproken over Ordonez die je voor 4 miljoen hebt gehaald. Zolang die in 1B zit, maak je daar geen financiële winst op.
Cuevas is trouwens deze week ook teruggekeerd naar de USA, mogelijks zonder transferprijs.

Het is een dunne lijn om te bewandelen en ik ben blij dat ik niet als bestuur de keuzes moet maken :mrgreen:
We zullen ons sowieso moeten voorbereiden op interesse voor onze jongelingen en een mogelijks vertrek. Dat kan je toch niet vermijden.

PS: met het oog op de A-ploeg: volgend seizoen is er in 1A opnieuw een rechtstreeks CL ticket voor de kampioen. Financieel is dat een zo belangrijk ticket, dat je daar moet voor gaan in mijn ogen. De genoemde jeugdspelers zijn goed, maar of ze ons nu al de titel kunnen bezorgen, dat weet ik niet.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Club NXT

Bericht door t4nd »

Ik vind dat we volgend seizoen sowieso een aantal jongeren bij de A-kern moeten houden en hen laten strijden voor een plaats in de ploeg. Als ze naar een ander team gaan zijn ze ook niet zeker van een basisplaats, en als ze bij Club willen doorbreken moeten ze leren omgaan met concurrentie. In die optiek zie ik Nusa, Sabbe, Spileers & De Cuyper wel bij het A-team aansluiten.

Voor anderen lijkt een uitleenbeurt een betere optie. Als je De Cuyper bij de A-kern pakt geef je die jongens ook een mooi perspectief. De Cuyper heeft 2 jaar geshot bij Westerlo (begonnen in 2de en gepromoveerd, daarna een seizoen in 1ste) en krijgt nu zijn kans in het eerste elftal. Spelers als Vermant & Sandra kan je hetzelfde voorschotelen. Ik zie ze dan liever in 2de klasse voor de promotie spelen dan in 1ste voor het behoud.

Als we spelers voor het eerste bijkopen vind ik eerlijk gezegd dat we meer moeten kijken naar de hiaten in onze kern. Ervaring is daarbij voor mij een doorslaggevende factor. Je zegt het ook zelf, Ordonez & Nusa hebben we voor een aanzienlijk bedrag gekocht om in NXT te groeien, die mannen moet je op een bepaald moment de kans geven in het Ateam.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5315
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Club NXT

Bericht door Tiki Taka »

t4nd schreef: 27 apr 2023, 08:17 Ik vind dat we volgend seizoen sowieso een aantal jongeren bij de A-kern moeten houden en hen laten strijden voor een plaats in de ploeg. Als ze naar een ander team gaan zijn ze ook niet zeker van een basisplaats, en als ze bij Club willen doorbreken moeten ze leren omgaan met concurrentie. In die optiek zie ik Nusa, Sabbe, Spileers & De Cuyper wel bij het A-team aansluiten.

Voor anderen lijkt een uitleenbeurt een betere optie. Als je De Cuyper bij de A-kern pakt geef je die jongens ook een mooi perspectief. De Cuyper heeft 2 jaar geshot bij Westerlo (begonnen in 2de en gepromoveerd, daarna een seizoen in 1ste) en krijgt nu zijn kans in het eerste elftal. Spelers als Vermant & Sandra kan je hetzelfde voorschotelen. Ik zie ze dan liever in 2de klasse voor de promotie spelen dan in 1ste voor het behoud.

Als we spelers voor het eerste bijkopen vind ik eerlijk gezegd dat we meer moeten kijken naar de hiaten in onze kern. Ervaring is daarbij voor mij een doorslaggevende factor. Je zegt het ook zelf, Ordonez & Nusa hebben we voor een aanzienlijk bedrag gekocht om in NXT te groeien, die mannen moet je op een bepaald moment de kans geven in het Ateam.
Volledig akkoord, De Cuyper, Spileers, Nusa en Sabbe zijn rijp voor (veel) speelminuten bij de A ploeg.
De anderen zoals Vermant, Ordonez, Sandra ... zou ik uitlenen en ervaring laten opdoen in 2de klasse of bij een andere 1ste klasser.

Het feit dat Spileers, Nusa en De Cuyper speelkansen krijgen bij Club, moet de andere jonge gasten perspectief bieden op termijn en hen
trachten bij Club te houden onder contract.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3313
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Club NXT

Bericht door IsO »

Deila wil duidelijk een beperkte A-kern (liet hij in de pers maar weinig twijfel over bestaan), maar toch zijn er heel wat jongens van NXT mee op stage:

Kiany Vroman (GK, 19)
Axl De Corte (GK, 17)
Jano Willems (CV, 19)
Joaquin Seys (LV, 18)
Denzel De Roeve (RV, 18)
Jesse Bisiwu (LB, 15)
Jessi Da Silva (CS, 15)

Die laatste tekende overigens zijn eerste profcontract deze week, tot eind juni '26.

Sem Audoor (CM, 19), tweelingbroer van Lynnt, tekende bij tot eind juni '25, met één jaar optie.
Sanders
Supersub
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Club NXT

Bericht door Sanders »

Heeft iemand een idee hoe de oefenmatch tegen Lokeren ging van NXT?
Boyata speelde 1 helft zie ik. Barbera speelde mee. Sabbe en Sandra maakten minuten.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3313
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Club NXT

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 31 jul 2023, 19:06 Heeft iemand een idee hoe de oefenmatch tegen Lokeren ging van NXT?
Boyata speelde 1 helft zie ik. Barbera speelde mee. Sabbe en Sandra maakten minuten.
Miniverslagje op HNB, maar heel veel wijzer worden we daar ook niet van. 1-1, goal van Barberá
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230730_93255380
Plaats reactie