[72.] Noah Mbamba

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3259
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

[72.] Noah Mbamba

Bericht door IsO »

Zijn CL-debuut blijft onterecht een beetje onderbelicht door de nederlaag tegen City. Jongste belg na Tielemans in de CL, en 11e jongste speler ooit. Invalbeurt van 22 minuten toen het kalf al verdronken was, maar werkte hard, met 3,4 afgelegde kilometers en 2 balrecuperaties. Volgens de UEFA (https://www.uefa.com/uefachampionsleagu ... tatistics/) kwamen ook 10 van zijn 11 passes aan (4/4 kort, 5/6 medium, 1/1 lang).
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: [72.] Noah Mbamba

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

Klopt. Hele terechte vermelding.
Zou me niet verwonderen mocht hij uit in Manchester mogen starten.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: [72.] Noah Mbamba

Bericht door t4nd »

vanGentmaarvoorClub schreef: 21 okt 2021, 12:17 Klopt. Hele terechte vermelding.
Zou me niet verwonderen mocht hij uit in Manchester mogen starten.
Denk je dat Mbamba de voorkeur gaat krijgen op Vormer?
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3259
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [72.] Noah Mbamba

Bericht door IsO »

t4nd schreef: 21 okt 2021, 13:00
vanGentmaarvoorClub schreef: 21 okt 2021, 12:17 Klopt. Hele terechte vermelding.
Zou me niet verwonderen mocht hij uit in Manchester mogen starten.
Denk je dat Mbamba de voorkeur gaat krijgen op Vormer?
Ik weet niet of Mbamba gaat mogen starten in Manchester. We spelen nog steeds voor de overwintering natuurlijk, en dan zie ik Clement wel voor zekerheden kiezen. Anderzijds was een Balanta wat ongelukkiger in de duels dinsdag (het hele team trouwens) en is Mbamba voetballend ook niet te onderschatten. Mbamba in plaats van Balanta is ook een optie.
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: [72.] Noah Mbamba

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

t4nd schreef: 21 okt 2021, 13:00
vanGentmaarvoorClub schreef: 21 okt 2021, 12:17 Klopt. Hele terechte vermelding.
Zou me niet verwonderen mocht hij uit in Manchester mogen starten.
Denk je dat Mbamba de voorkeur gaat krijgen op Vormer?
Als City speelt zoals eergisteren zal er in Manchester niet veel te rapen zijn, maar misschien iets meer voetballend vermogen met Mbamba en Vormer bijvoorbeeld ?
Ten koste van Nsoki en Balanta ?
Sanders
Invaller
Berichten: 981
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [72.] Noah Mbamba

Bericht door Sanders »

Artikel uit Het Nieuwsblad deze ochtend ivm met contractsituatie Mbamba.
Ik vreesde al een beetje voor deze situatie, nadat hij onder Schreuder geen kansen meer kreeg...
[spoiler]
Van jongste debutant tot tribuneklant. Wie bij Club Brugge níét de vervanger van Mats Rits wordt, is Noah Mbamba (17). Sinds de komst van Schreuder is het toptalent uit beeld en twijfelen hij en zijn ouders ook over een verlengd verblijf. Het bestuur moet hen nu van een (broodnodig) nieuw contract overtuigen.
David Van den Broeck
Vandaag om 03:00


Af en toe ‘vanuit het niks’ een jonkie de kans geven: Philippe Clement had er bij Club Brugge een handje van weg. Herinner u Charles De Ketelaere, Cisse Sandra en ook Noah Mbamba. In de Champions’ play-offs van vorig seizoen, toen de titel binnen was, mocht Mbamba debuteren tegen Genk. Met 16 jaar, 4 maanden en 18 dagen werd de verdedigende middenvelder de jongste Club-speler sinds de invoering van het profvoetbal. Speciaal moment, zeker omdat het tegen zijn ex-club was, waar hij een jaar eerder was vertrokken.

“Hij heeft op technisch vlak een enorme bagage, maar ook fysiek zet hij grote stappen”, zei Clement, en toegegeven: hij viel allerminst uit de toon. Met zijn balvastheid en flair maakte de Belgische jeugdinternational een goeie indruk. Daarom – en omdat aanwinst Otasowie niet bracht wat werd verwacht – liet zijn trainer hem dit seizoen ook steeds meer spelen. In twintig van de dertig duels in de heenronde maakte Mbamba minuten. Hij mocht zelfs tweemaal invallen tegen Manchester City alsook op PSG.

Foutloos was hij uiteraard niet, zo ging hij in Gent (6-1) samen met de andere leden van de onuitgegeven defensie de mist in en werd hij aan de rust gewisseld. Maar daar werd gezien zijn leeftijd niet zwaar aan getild. Hij bleef kansen krijgen. Tot Clement vertrok.


Sinds de komst van Alfred Schreuder, sinds de winterstop dus, speelde Mbamba geen enkele minuut meer. Nu Mats Rits in volle titelstrijd uitviel, wordt er zelfs niet over hem als eventuele vervanger gesproken. Of hoe snel het voor zo’n jonge speler – zowel in positieve als negatieve richting – kan gaan.

Het is niet dat de Nederlandse coach geen kansen wil(de) geven aan de jeugd, want hij gooide de 18-jarige Sandra er geregeld op. Maar Mbamba, die door corona de cruciale winterstage in Marbella miste, kwam er nooit aan te pas. Terwijl hij onder Clement nog tegenover Kevin De Bruyne stond, mocht hij onder Schreuder enkel nog meedoen met Club NXT.

Met beloften naar 1B

Voor het bestuur was dat an sich geen grote ramp. Wat vooral telde, was de achterstand op Union goedmaken en de Champions League-miljoenen redden. Er is begrip voor het feit dat Schreuder voor gevestigde waarden koos – eerst Vormer en nadien Odoi. Mbamba, die nog piepjong is en tijd heeft, zorgde er intussen mee voor dat de beloften zich plaatsten voor 1B – óók belangrijk.

Alleen groeiden bij hem en zijn ouders intussen wel twijfels over een verlengd verblijf. In februari 2021 tekende de youngster zijn eerste profcontract, maar dat loopt in 2023 al af, en dus werd er de voorbije maanden gesproken over een verlenging. Daar wilde de familie gezien de moeilijke situatie en toenemende buitenlandse interesse echter nog niet in meegaan. En dat is natuurlijk vervelend voor Club, zeker als je weet dat Vincent Mannaert hem “een van de grootste talenten in Europa in zijn leeftijdscategorie” noemde.

Het wordt zaak om de Mbamba’s alsnog te overtuigen om bij te tekenen, want de speler voor een paar miljoen of op het einde gratis laten gaan, is niet de bedoeling. Wie weet lost het probleem zich vanzelf op, als Schreuder na het seizoen vertrekt. Of als Schreuder hem in de laatste wedstrijden van het seizoen voor het eerst selecteert. Het zou kunnen helpen.


© BELGA
Yago
Belofte
Berichten: 228
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:29

Re: [72.] Noah Mbamba

Bericht door Yago »

Een van de beslissingen van Schreuder waar ik me niet in kan vinden. Groot talent dat we nu zeer waarschijnlijk kwijt zijn.
Gebruikersavatar
Arnio
Belofte
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:34

Re: [72.] Noah Mbamba

Bericht door Arnio »

Hopelijk tekent hij bij
Gebruikersavatar
Arnio
Belofte
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:34

Re: [72.] Noah Mbamba

Bericht door Arnio »

De onderhandelingen lopen weer, laten we hopen
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3259
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [72.] Noah Mbamba

Bericht door IsO »

Club zou volgens het Nieuwsblad nog steeds proberen hem te overtuigen om bij te tekenen.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5308
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [72.] Noah Mbamba

Bericht door Tiki Taka »

IsO schreef: 11 nov 2022, 08:10 Club zou volgens het Nieuwsblad nog steeds proberen hem te overtuigen om bij te tekenen.
Is aan zijn laatste contractjaar bezig. Speelt hij regelmatig met NXT ?
Indien ze hem niet voor het einde van het jaar laten bijtekenen is hij vrij ergens anders te tekenen.
Sanders
Invaller
Berichten: 981
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [72.] Noah Mbamba

Bericht door Sanders »

Tiki Taka schreef: 14 nov 2022, 09:09
IsO schreef: 11 nov 2022, 08:10 Club zou volgens het Nieuwsblad nog steeds proberen hem te overtuigen om bij te tekenen.
Is aan zijn laatste contractjaar bezig. Speelt hij regelmatig met NXT ?
Indien ze hem niet voor het einde van het jaar laten bijtekenen is hij vrij ergens anders te tekenen.
Voor zover ik het volg, speelt hij wel regelmatig bij NXT.
Afgelopen vrijdag was hij er niet bij tegen RSCA Futures, ondanks dat hij geen minuut speelde tegen Patro (volgens mij zat hij toch in die wedstrijdselectie?)
Vrees dat het wel eens een aflopend verhaal zou kunnen zijn, tenzij ze hem een plaatsje laten opschuiven nu Balanta wat ambetant loopt te doen.
Hij heeft nu echt wel weinig uitzicht op minuten in de A-ploeg.
Peter
A-kern
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: [72.] Noah Mbamba

Bericht door Peter »

Heeft mij nog niet kunnen bekoren. De keren dat hij mocht spelen kwam hij een stuk tekort, wat uiteraard geen schande is voor zijn leeftijd. Zou fijn zijn moesten we zen contract kunnen verlengen, maar iets zegt mij dat het niet gaat gebeuren.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: [72.] Noah Mbamba

Bericht door t4nd »

Peter schreef: 14 nov 2022, 12:58 Heeft mij nog niet kunnen bekoren. De keren dat hij mocht spelen kwam hij een stuk tekort, wat uiteraard geen schande is voor zijn leeftijd. Zou fijn zijn moesten we zen contract kunnen verlengen, maar iets zegt mij dat het niet gaat gebeuren.
Ik heb hem al een paar matchen bij NXT zien spelen en daar blinkt hij wél uit qua presence, rust aan de bal, overzicht. Ideaal zou zijn moest hij dit seizoen bij NXT volmaken en effectief die leidersrol blijft nemen om dan volgend seizoen door te schuiven naar het A-elftal. Als hij nu naar een andere competitie gaat is de kans dat hij volgend seizoen in de A-kern start minimaal :-(.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3259
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [72.] Noah Mbamba

Bericht door IsO »

Ondertussen al oud nieuws, maar stond hier nog niet:
[spoiler]
NOAH MBAMBA NAAR BAYER 04 LEVERKUSEN

Club Brugge en Bayer 04 Leverkusen bereikten vandaag een akkoord over de definitieve transfer van Noah Mbamba.


Noah Mbamba (18) speelt sinds 2020 voor Blauw-Zwart. Hij kwam uiteindelijk 25 keer in actie voor het eerste elftal. De jonge middenvelder kiest nu voor een stap naar de Bundesliga. Leverkusen, momenteel 12e in de Bundesliga, was eerder dit seizoen nog tegenstander van Club Brugge in de groepsfase van de Champions League.
Gesloten