Scouting en recruitment
Re: Scouting en recruitment
Allé… de 2 van de sportieve “ lijding “ zijn op hun borstkas aan het kloppen over hoe goed ze wel zijn en hoe goed ze het gedaan hebben. Zal voor de derde keer in 4 jaar nougabollen worden. Bedankt voor het gebrek aan kennis , kunde en visie en vooral daadkracht .
Goede analyse vind ik.We hebben dus geen Deloitte- of KPMG-auditeur (laat staan één van Emceekensie) nodig om - zelfs als buitenstaander - een analyse te maken van wat er verkeerd liep en beter moet, zonder het kind met het badwater weg te gooien. Ik ben naar 't schijnt nogal van de proza, maar ga me hier voor een keer niet focussen op wat goed is (dat is voor alle duidelijkheid, als je de globale werking van onze Club bekijkt, nog steeds heel veel, en gelukkig maar), maar wel op wat beter kan en moet. In ons bestuur zitten er wel wat Vlerick-boys, dus ik ga wat managementjargon gebruiken om het (althans voor hen) bevattelijker te makenPica schreef: ↑20 apr 2026, 23:57 Ik heb het even laten bezinken, maar ik ga toch reageren.
Tactisch:
Vanaf het moment dat er één iemand bij ons een foutje maakt, staan ze voor ons doel. Dat is geen toeval.
Als je man op man wil spelen achteraan, moet je daar vooraan voordeel uit halen, dat is totaal het geval niet.
Er is geen plan B, er is amper een plan A. Push push push gaat ons niet voorbij Union helpen.
Eerste paar minuten van de tweede helft, zie je wel hoe je union kan pijn doen, maar dat was het ook dan.
Doet allemaal niets af van het feit dat we 4 basisspelers missen, waarvan toch zeker 3 echte meerwaardes (Sabbe, Vanaken, Tresoldi).
Als je voorkomt op Union moet je veel georganiseerder spelen, maar dat kunnen we niet.
Verticaal spel zonder pivot is al even dom als geloven dat de aarde plat is (voor de flat earth thinkers, sorry maar het is zo).
Dit is niet het enige waarom we verloren, maar het heeft fucking hell niet geholpen.
Spelers:
Als je een realistische mixed 11 maakt, dan zit er misschien 2-3 spelers van union die in aanmerking komen, zeker in ons systeem vs hun systeem.
Kwaliteit is er dus wel, maar wie niet geblesseerd is, is wel vermoeid.
Toen Hayen kritiek uitte op de kern, werd hij buiten gezet omdat hij de kern niet gebruikte.
Leko doet op dat vlak ondertussen hetzelfde, zou het ondertussen dagen dat dit geen toeval is.
Van Sandra ziet iedereen dat het verschil bank-basis te groot is.
Vanaf je aan Diakhon, Vetlesen, Meijer, Siquet, etc... komt is dat al wat meer grijze zone.
Feit is wel dat er nu een tweede trainer is die toch vrij halsstarrig vasthoudt aan zijn brede elftal, teken aan de wand lijkt me.
Bestuur:
We zitten in een gevaarlijke mix van gefaalde doorgestroomde jeugd (verplicht door het bestuur), de ontbrekende wintertransfers (twee winters op rij), het niet mogen gebruiken van bepaalde spelers (Nillson) en de (zoals elke club) gefaalde transfers. Als Diakhon dan een keer een goal scoort, staan ze op de eerste rij om zich op de borst te kloppen. Als ze een prive jet nemen om een transfer niet te doen staan ze te breed te lachen op sociale media. Als er kritiek is, dan komt dat van mensen die er niets van kennen. Een trainer is niet belangrijk want er is een organisatie. Een pivot is niet nodig, geen tactische keuze, maar we zijn dat ontgroeid. Wat een combinatie van egotripperij en navelstaarderij. Vanaf welk punt gaat er keer iemand rechtstaan en zeggen: mea culpa? En niet om ons fans te plezieren, maar omdat ze keer echt intern de oefening maken zodat we volgend seizoen beter voor de dag komen?
Trainer:
Denk dat ik vrij duidelijk was dat ik geen fan was van de trainerswissel, ik ga hier niet zeggen dat Hayen het beter ging doen. Mijn stelling is en blijft dat als je in de winter corrigeert, dat bijna iedereen met deze kern kampioen zou spelen. Als je dat niet doet, moeten we nu niet alleen schieten op Leko. Die krijgt niet de spelers om zijn systeem te spelen, maar het spreekt niet van grote kwaliteit van de trainer als we zien hoe Leko het na al die maanden ondertussen doet.
Volgend seizoen:
Door niet de juist transfers te doen in de winter, zit er quasi niemand in de pipeline waarvan we al weten: die gaat volgend jaar de plaats van deze vertrekker innemen. Denk maar aan Seys/Sabbe ipv MDC. Als we volgende zomer opnieuw een Tzolis en Jashari halen, dan komt het wel goed, maar hoe vaak gaan we dat meemaken. Het risico is daar alleszins.
1) Gebrek aan duidelijke functie-differentatie en bijhorend taakspecificatie voor bepaalde sleutelposities binnen de sportieve cel ==> gebrek aan accountability en vergroot de kans op niet altijd gewenste "intrusions" vanuit de niet-sportieve echelons van de Club.
Er werd een tijdje terug gezocht naar een sportief directeur (Broos, Heintje, John de Jong (toenmalig PSV) en naar verluidt ook MPH werden allen gepolst), maar uiteindelijk werd die functie (die vaak naar een puur voetbalprofiel gaat) niet ingevuld, maar werd deze - zo kunnen we vermoeden - waargenomen door/verdeeld over Dévy Rigaux (director of football) en Maarten Dedobbeleer (Sports Director met marketingbackground). Die laatste omschrijft zijn taak op LinkedIn als volgt: "Sports Director, leading the different sporting units (Coaching staff, Performance, Scouting, Analysis, Insights, Sports Sciences and Sports Operations) with an overarching and innovative football vision.". Wat de taakomschrijving is van onze "Director of football", is moeilijk terug te vinden. Op Transfermarkt worden de functies van Rigaux en Dedobbeleer dan weer respectievelijk omschreven als "directeur sport" (hoe, was dat Dedobbeleer niet?) en "directeur profvoetbal".
Lucas Verhaeghe (zoon van) is zowel volgens Transfermarkt als LinkedIn onze "Sports recruitment manager"/"Recruitment coördinator". Maar veel verantwoordelijkheid moet die niet afleggen, want tussen hem en de buitenwereld zitten nog Rigaux en Madou.
Er is nergens een formeel organogram te vinden, maar het is mij onduidelijk wie exact wat doet en welke de (hiërarchische) verhoudingen zijn tussen de verschillende functies. Ik zou denken dat Lucas Verhaeghe en Dedobbeleer rapporteren aan Rigaux, maar zeker ben ik daar niet van.
Madou is dan de algemeen directeur (CEO), die de verschillende directies (sportieve, financiële, commerciële) aanstuurt.
Kortom: Rigaux - gepokt en gemazeld binnen onze Club - heeft het nadeel dat hij op voetbalvlak minder gezag uitstraalt/gewicht in de schaal legt dan een Broos/Heintje/MPH of andere kandidaten), en organisatorisch wat gewrongen lijkt te zitten tussen de zoon van de grote baas (die hij mee de stiel moet leren en over wiens capaciteiten ik me an sich niet kan uitspreken) en een Algemeen Directeur die de werking van zijn directie ongetwijfeld van zeer nabij opvolgt na het vertrek van Mannaert, echter zonder zelf zo sportief beslagen te zijn als die laatste. Of je vindt als bestuur dat er voldoende sportieve know-how aanwezig is in uw sportieve cel en je gedraagt u daar dan ook naar, door hen vertrouwen te geven, of je stuurt bij door te zorgen dat de ontbrekende sportieve know-how er komt. Je stuurt vooral níet bij door Dunning-Kruger-gewijs zélf je - met alle respect - ondanks de realisaties van de voorbije jaren nog steeds relatief beperkte sportieve know-how te gaan opdringen aan uw sportieve cel.
2) Ontbrekende, falende of genegeerde "fit gap"-analyses op sportief vlak
Deze analyses moeten toelaten te beoordelen wat er nodig is om van de huidige situatie (AS IS) naar de gewenste situatie (TO BE) te gaan. Hier gaat het m.i. de laatste tijd te vaak mis.
Voorbeelden:
- mogelijk: Campbell voorstellen als vervanger Skov. Als ze zélf geloofden dat Campbell in januari '25 al een valabele optie was om Skov te vervangen (zoals ze wel enigszins communiceerden), dan is er een probleem op het vlak van fit gap-analyse, en dan rijst de vraag op welk niveau. Zoniet was het pure communicatieve damage control. Mogelijk beide, want bijvoorbeeld een Cisse Sandra (die Pica terecht als voorbeeld aanhaalt) heeft zeker zijn plaats in het profvoetbal, maar - ondanks zijn goede mentaliteit - wellicht niet bij ons, terwijl die wel nog steeds deel uitmaakt van onze A-kern. Zijn beste positie is me overigens nog steeds niet duidelijk.
- Aanstelling Leko: het "probleem" onder Hayen was duidelijk niet alleen de te hoge "passes per defensive action"/gebrek aan grinta in de kern, maar bijvoorbeeld ook de samenstelling daarvan (of het gebrek daaraan) op bepaalde posities (recruitment, sportieve cel) en het management van de kern (Technische staf). Leko staat op papier garant voor lagere PPDA (= hogere intensiteit), maar staat nu ook niet bekend als de meest roterende coach, en is nota bene al bij ons gepasseerd, dus moesten we weten. Denken dat hogere intensiteit een relatief smalle kern die door de drukke kalender en de weinige rotatie al behoorlijk uitgeperst wordt (zie Tzolis vorig seizoen, zie bijv. Stankovic nu) consistenter gaat laten spelen, is geloven in de Sint en de Paashaas tegelijkertijd. Vraag rijst wie dit dacht, of Leko effectief werd voorgesteld door recruitment, en zoniet, waarom en door wie hij dan toch werd gehaald.
- Ik vermoed dat die niet bestaat, maar er zou binnen recruitment een lijst moeten zijn met "tijdelijke opties", om eventuele tijdelijke hiaten (bijvoorbeeld tussen een vertrekkende basisspeler en een aankomend talent dat er net nog niet helemaal klaar voor is) te vullen. Zoals werd gedaan met de komst van Odoi in afwachting van het volledig doorbreken van Sabbe. Maar ook om sneller te kunnen reageren bij het mislopen van topdoelwitten als Schjelderup (want dat was/is hij wel).
Daar denk ik voor alle duidelijkheid niet dat we, bij gebrek aan optie A, B en C, dan maar optie D, E of F moeten halen. Wél dat we iemand moeten halen die eigenlijk niet op de lijst staat (bijv. omwille van beperkte meerwaarde bij eventuele latere doorverkoop) maar waarvan je vrij zeker kan zijn dat die meteen een bepaalde (extra-)sportieve meerwaarde (extra ervaring/tactische opties/mentaliteit/breedte/diepte in kern) kan bieden voor een beperkte periode. Ik ben notoir tegen loanees zonder (realistische) aankoopoptie zoals mauve dat al te vaak deed in het verleden (en wij ook een paar keer met Percy Tay en Tahith Chong), omdat je dat soort passanten moeilijker mee krijgt in je verhaal/qua engagement, maar zo'n lijst van ervaren opportuniteiten als Odoi die je definitief (minstens met realistische aankoopoptie) kan aantrekken zou voor elke positie voorhanden moeten zijn.
Re: wedstrijden Club Brugge
Er gaat toch dringend iets moeten gebeuren want dit management ( sportief ) bakt er niks van. Wederom geen titel , ploeg is op ( oa. door het gebrek aan kwalitatieve wisselmogelijkheden ). Cruciale posities zijn nog altijd niet fatsoenlijk opgevuld en we blijven maar 18 en 19 jarigen kopen om doorverkoopwaarde te kunnen genereren. Waar zijn de vervangers voor al diegene die gaan weggaan? Onder Mannaert liepen die al minstens een half jaar rond op de Club vooraleer de transfer effectief doorging waardoor dat die hun ploegmakkers en het spelsysteem al kenden en meteen konden overnemen. Nu hebben we alleen maar brol ingekocht in de voorbije jaren ; Siquet, Jackers , Romero, Reis , Lemarechal, Vetlesen, Forbs , Skoras, Nilson, Diakhon?, Campbell, .., allemaal veel teweinig. En doorstroming vanuit u23 is er ook al zeker en vast niet. We moeten zelfs nog Sandra en Audoor ergens weten te slijten omdat die gasten gewoon niet meekunnen. Voor iedere speler die weggaat moet je al
Bibberen want ze halen alleen maar target 25 binnen dat meestal niet evenwaardig is en waardoor onze ploeg jaar na jaar zwakker wordt en prijzen jaar na jaar niet behaald worden. tijd voor hele grote kuis op alle gebied.
Bibberen want ze halen alleen maar target 25 binnen dat meestal niet evenwaardig is en waardoor onze ploeg jaar na jaar zwakker wordt en prijzen jaar na jaar niet behaald worden. tijd voor hele grote kuis op alle gebied.
Mijn eerste glimlach sinds zondag, dank je wel!
En ik wil zeker ook niet zeggen dat alles slecht is trouwens, maar als de lat niet daar bovenaan ligt, dan zijn we nog voor we begonnen zijn aan hegemonie, al terug naar af.
En ik wil zeker ook niet zeggen dat alles slecht is trouwens, maar als de lat niet daar bovenaan ligt, dan zijn we nog voor we begonnen zijn aan hegemonie, al terug naar af.
-
vanGentmaarvoorClub
- Basisspeler
Bedoel je de Mannaert waarop je jarenlang hebt zitten kakken onder je vorige nickname ?Heretic schreef: ↑21 apr 2026, 20:47 Er gaat toch dringend iets moeten gebeuren want dit management ( sportief ) bakt er niks van. Wederom geen titel , ploeg is op ( oa. door het gebrek aan kwalitatieve wisselmogelijkheden ). Cruciale posities zijn nog altijd niet fatsoenlijk opgevuld en we blijven maar 18 en 19 jarigen kopen om doorverkoopwaarde te kunnen genereren. Waar zijn de vervangers voor al diegene die gaan weggaan? Onder Mannaert liepen die al minstens een half jaar rond op de Club vooraleer de transfer effectief doorging waardoor dat die hun ploegmakkers en het spelsysteem al kenden en meteen konden overnemen. Nu hebben we alleen maar brol ingekocht in de voorbije jaren ; Siquet, Jackers , Romero, Reis , Lemarechal, Vetlesen, Forbs , Skoras, Nilson, Diakhon?, Campbell, .., allemaal veel teweinig. En doorstroming vanuit u23 is er ook al zeker en vast niet. We moeten zelfs nog Sandra en Audoor ergens weten te slijten omdat die gasten gewoon niet meekunnen. Voor iedere speler die weggaat moet je al
Ik moet je wel gelijk geven, er zijn veel spelers aangetrokken de voorbije seizoenen (deze die je hierboven aanhaalt) die over het algemeen te weinig kwaliteit bijbrengen. Daarenboven is de kern te onevenwichtig (slechts 1 goeie flankaanvaller Tzolis, Spileers als 3de Cv, Vermant als 2de spits) en zijn te weinig mannen met baarden, teveel salonvoetballers die zich enkel Europees kunnen opladen.Heretic schreef: ↑21 apr 2026, 20:47 Er gaat toch dringend iets moeten gebeuren want dit management ( sportief ) bakt er niks van. Wederom geen titel , ploeg is op ( oa. door het gebrek aan kwalitatieve wisselmogelijkheden ). Cruciale posities zijn nog altijd niet fatsoenlijk opgevuld en we blijven maar 18 en 19 jarigen kopen om doorverkoopwaarde te kunnen genereren. Waar zijn de vervangers voor al diegene die gaan weggaan? Onder Mannaert liepen die al minstens een half jaar rond op de Club vooraleer de transfer effectief doorging waardoor dat die hun ploegmakkers en het spelsysteem al kenden en meteen konden overnemen. Nu hebben we alleen maar brol ingekocht in de voorbije jaren ; Siquet, Jackers , Romero, Reis , Lemarechal, Vetlesen, Forbs , Skoras, Nilson, Diakhon?, Campbell, .., allemaal veel teweinig. En doorstroming vanuit u23 is er ook al zeker en vast niet. We moeten zelfs nog Sandra en Audoor ergens weten te slijten omdat die gasten gewoon niet meekunnen. Voor iedere speler die weggaat moet je al
Ik mag er niet aan denken dat Club 2de eindigt en in augustus met een halve vertrokken basisploeg (Tzolis, Mignolet, Ordonez, Stankovic, Onyedika) CL kwalificatie matchen moet afwerken. Wat mij betreft hebben Verhaeghe en de hele sportieve cel boter op het hoofd, en neem daar maar Leko bij, die tactisch faalt.
Correcte analyses hierboven.
DE grote doelstelling en absolute prioriteit dit seizoen, die door iedereen binnen Club naar de buitenwereld zo werd gecommuniceerd, is het behalen van die 2de ster.
Indien dit objectief niet wordt behaald (en die kans lijkt me jammer genoeg heel realistisch) dan dringt zich wat mij betreft een uiterst grondige en kritische analyse op van de organisatie structuur -en invulling ervan binnen de verschillende departementen van Club, EN dient hierin op hele korte termijn te worden in bijgestuurd.
Het is ongezien hoe een ploeg die overkomt uit 2de klasse, op een aantal jaar tijd, op constante en continue wijze het leading team is geworden binnen een nationale voetbal competitie. Ze verrichten daar heel sterk werk bij Union, maar worden ook geholpen door het falen van Club.
DE grote doelstelling en absolute prioriteit dit seizoen, die door iedereen binnen Club naar de buitenwereld zo werd gecommuniceerd, is het behalen van die 2de ster.
Indien dit objectief niet wordt behaald (en die kans lijkt me jammer genoeg heel realistisch) dan dringt zich wat mij betreft een uiterst grondige en kritische analyse op van de organisatie structuur -en invulling ervan binnen de verschillende departementen van Club, EN dient hierin op hele korte termijn te worden in bijgestuurd.
Het is ongezien hoe een ploeg die overkomt uit 2de klasse, op een aantal jaar tijd, op constante en continue wijze het leading team is geworden binnen een nationale voetbal competitie. Ze verrichten daar heel sterk werk bij Union, maar worden ook geholpen door het falen van Club.
De professionaliteit van onderneming zit hem nu wel net dat je die analyses maakt zowel bij succes als falen. Het sportieve luik kan falen (geen falen) maar daarom de rest van de werking nog niet. En dat sportief falen is in de vaderlandse competitie, Europees wordt er overgepresteerd. Dat twee blijft uiteraard niet duren zonder dat eerste te bewerkstelligen (via play offs naar CL zal niet elk jaar lukken).Tiki Taka schreef: ↑22 apr 2026, 08:19 Correcte analyses hierboven.
Union levert goed werk maar echt "autonoom" doen ze dat ook niet he.
Klopt. Union werd als ik me niet vergis in 2e al ondersteund door know-how (scoutingapparaat, datamodellen, managementprincipes,...) van Brighton, die hen toelaat om telkens opnieuw kort op de bal te spelen om hun kern te vernieuwen, weliswaar binnen een duidelijke voetbalfilosofie.macfall schreef: ↑22 apr 2026, 09:41De professionaliteit van onderneming zit hem nu wel net dat je die analyses maakt zowel bij succes als falen. Het sportieve luik kan falen (geen falen) maar daarom de rest van de werking nog niet. En dat sportief falen is in de vaderlandse competitie, Europees wordt er overgepresteerd. Dat twee blijft uiteraard niet duren zonder dat eerste te bewerkstelligen (via play offs naar CL zal niet elk jaar lukken).Tiki Taka schreef: ↑22 apr 2026, 08:19 Correcte analyses hierboven.
Die Mannaert bedoelt hijvanGentmaarvoorClub schreef: ↑21 apr 2026, 23:15Bedoel je de Mannaert waarop je jarenlang hebt zitten kakken onder je vorige nickname ?Heretic schreef: ↑21 apr 2026, 20:47 Er gaat toch dringend iets moeten gebeuren want dit management ( sportief ) bakt er niks van. Wederom geen titel , ploeg is op ( oa. door het gebrek aan kwalitatieve wisselmogelijkheden ). Cruciale posities zijn nog altijd niet fatsoenlijk opgevuld en we blijven maar 18 en 19 jarigen kopen om doorverkoopwaarde te kunnen genereren. Waar zijn de vervangers voor al diegene die gaan weggaan? Onder Mannaert liepen die al minstens een half jaar rond op de Club vooraleer de transfer effectief doorging waardoor dat die hun ploegmakkers en het spelsysteem al kenden en meteen konden overnemen. Nu hebben we alleen maar brol ingekocht in de voorbije jaren ; Siquet, Jackers , Romero, Reis , Lemarechal, Vetlesen, Forbs , Skoras, Nilson, Diakhon?, Campbell, .., allemaal veel teweinig. En doorstroming vanuit u23 is er ook al zeker en vast niet. We moeten zelfs nog Sandra en Audoor ergens weten te slijten omdat die gasten gewoon niet meekunnen. Voor iedere speler die weggaat moet je al
Romero, Reis en Lemaréchal hebben voorlopig inderdaad nog niks bijgebracht, maar evengoed wordt opnieuw "vergeten" om de sinds het vertrek van Vince gehaalde toppers (Tzolis, Jashari, Stankovic, Tresoldi) te vermelden. Nilsson is nuttig indien je hem (juist) gebruikt, maar voetballend (passing) te licht voor Club. Iets wat je eigenlijk over die andere Union-transfer (Casper Nielsen) ook kon zeggen. Dat was er eentje van Mannaert.
Als het over de doorstroming gaat, worden Campbell (blijft hangen op NXT-niveau en flitsengoals), Sandra (altijd grinta maar te licht) en Audoor (potentieel maar 3 maanden uit met spierscheur na thuismatch tegen Barça) aangehaald; de 2 laatsten kwamen al bij de A-kern onder Mannaert. Een Seys bijvoorbeeld wordt "vergeten". Talbi kwam op papier al in 2023 bij de A-kern, maar brak vorig seizoen door, na het vertrek van Skov, en werd ondertussen duur verkocht. Furo kan je geen sportief succes noemen want speelde praktisch niks, maar financieel zeker wel een geslaagde "doorstromer".
Kritiek mag zeker (zie hierboven), maar het helpt om de kritiek ernstig te nemen als karikaturen en feitenarme braaksels achterwege worden gelaten.
Mannaert haalde ook gewoon Sobota op omdat hij ons europees eruit knikkerde met Slask Wroclaw, we komen toch van ver.
Ik verwacht van ons sportief bestuur dat ze een correcte analyse kunnen maken van de kern en dan in functie van de noden op zijn minst de gaten in je kern dan correct opvullen. Is wel wraakroepend dat dit dan niet gebeurt de voorbije twee winter transferperiodes, maar bon off topic zeker
.
In die context is Diakhon een goed voorbeeld: op de flank moeten we wel wat versterking halen, speelde al in een grote competitie, talentvol (dat zien we ook wel allemaal denk ik). Principeel een goeie transfer, kan dan nog tegenvallen (wat we nu ook wel een beetje voor hebben), maar op voorhand denk je wel van: ja goed gewerkt.
In die context is het ook voor mij nog altijd dramatisch beleid dat we bijvoorbeeld geen nieuwe CV zijn gaan halen. Je weet met 99% zekerheid dat Ordonez vertrekt. Je hebt al geen CV's op overschot en ik vind het tof dat Spileers een jeugdproduct is, maar ik heb geen zin om nog 3 seizoenen geklungel te zien om dan misschien de nieuwe Mechele te hebben. Dat zou een topclub ook niet waardig zijn. Dus daar moet je in de winter al iemand halen, als dat tegenvalt en Ordonez vertrekt in de zomer, dan kan je desnoods nog een nieuwe halen (Romero gewijs zeg maar).
Een ander voorbeeld waar ik eigenlijk knettergek van word is Nilsson, die heeft een bepaald profiel die anders we niet in de kern hebben. Ik wil nog ergens meegaan in een verhaal dat om Furo te houden hij kansen moet krijgen als derde spits, waardoor Nilsson kind van de rekening is. Al zien we nu ook dat dit toch niet helpt om op basis van eisen te gaan selecteren ipv kwaliteiten, maar wederom off topic
. Dat je dan niet zegt als bestuur van, gebruik die maar, zeker tegen bijvoorbeeld een Union, maar neen, moet weg, half in de B-kern etc etc.
Last but not least: die pure focus op winst. Ja een goed bestuur moet kijken naar de cijfers, maar als we niet opletten gaan we een halve Club NXT worden. We weten dat er gepusht is geweest om de jeugd meer te gebruiken, dat was duidelijk sportief een misser. Geen enkele speler die de volgende stap gezet heeft, want duidelijk nog niet klaar (mentaal of fysiek of whatever). We halen quasi geen directe versterkingen meer, gaat over talent en doorverkoopwaarde. Metier is geen loos begrip, er moet balans zijn in je kern. Hoeveel deugd zouden Tresoldi/Vermant niet hebben van een spits te hebben die hen niet enkel pusht om beter te worden dan hem, maar ook nog een kan helpen groeien. Waar we misschien nog het meeste moeten voor opletten is mentaliteit, ik heb de indruk dat wij goed gebruik maken van allerhande soorten data om spelers te kopen (heel veel complete missers hebben we ook niet é), maar als je dan kijkt naar het mentale aspect lijkt het dat we daar toch niet op doorselecteren. Niet dat we Diagne gewijs nog zo'n spelers halen, maar echte strijders, no sweat no glory, hebben we toch ook al niet meer sinds Vormer of zo.
Ik verwacht van ons sportief bestuur dat ze een correcte analyse kunnen maken van de kern en dan in functie van de noden op zijn minst de gaten in je kern dan correct opvullen. Is wel wraakroepend dat dit dan niet gebeurt de voorbije twee winter transferperiodes, maar bon off topic zeker
In die context is Diakhon een goed voorbeeld: op de flank moeten we wel wat versterking halen, speelde al in een grote competitie, talentvol (dat zien we ook wel allemaal denk ik). Principeel een goeie transfer, kan dan nog tegenvallen (wat we nu ook wel een beetje voor hebben), maar op voorhand denk je wel van: ja goed gewerkt.
In die context is het ook voor mij nog altijd dramatisch beleid dat we bijvoorbeeld geen nieuwe CV zijn gaan halen. Je weet met 99% zekerheid dat Ordonez vertrekt. Je hebt al geen CV's op overschot en ik vind het tof dat Spileers een jeugdproduct is, maar ik heb geen zin om nog 3 seizoenen geklungel te zien om dan misschien de nieuwe Mechele te hebben. Dat zou een topclub ook niet waardig zijn. Dus daar moet je in de winter al iemand halen, als dat tegenvalt en Ordonez vertrekt in de zomer, dan kan je desnoods nog een nieuwe halen (Romero gewijs zeg maar).
Een ander voorbeeld waar ik eigenlijk knettergek van word is Nilsson, die heeft een bepaald profiel die anders we niet in de kern hebben. Ik wil nog ergens meegaan in een verhaal dat om Furo te houden hij kansen moet krijgen als derde spits, waardoor Nilsson kind van de rekening is. Al zien we nu ook dat dit toch niet helpt om op basis van eisen te gaan selecteren ipv kwaliteiten, maar wederom off topic
Last but not least: die pure focus op winst. Ja een goed bestuur moet kijken naar de cijfers, maar als we niet opletten gaan we een halve Club NXT worden. We weten dat er gepusht is geweest om de jeugd meer te gebruiken, dat was duidelijk sportief een misser. Geen enkele speler die de volgende stap gezet heeft, want duidelijk nog niet klaar (mentaal of fysiek of whatever). We halen quasi geen directe versterkingen meer, gaat over talent en doorverkoopwaarde. Metier is geen loos begrip, er moet balans zijn in je kern. Hoeveel deugd zouden Tresoldi/Vermant niet hebben van een spits te hebben die hen niet enkel pusht om beter te worden dan hem, maar ook nog een kan helpen groeien. Waar we misschien nog het meeste moeten voor opletten is mentaliteit, ik heb de indruk dat wij goed gebruik maken van allerhande soorten data om spelers te kopen (heel veel complete missers hebben we ook niet é), maar als je dan kijkt naar het mentale aspect lijkt het dat we daar toch niet op doorselecteren. Niet dat we Diagne gewijs nog zo'n spelers halen, maar echte strijders, no sweat no glory, hebben we toch ook al niet meer sinds Vormer of zo.
Er is een MID MID aflevering met Muzio die hier vrij diep op ingaat. Als ik het me nog goed kan herinneren is er een spin off van Bloom zijn gokdata bedrijf, die met de verzamelde data aan de slag gaat, maar dan niet om te gokken, maar om informatie aan te leveren aan clubs zoals Brighton, Union, Hearts, etc... Select clubje alleszins. Op basis van parameters geeft dat bedrijf dan lijstjes van potentiële aanwinsten (ik dacht ook met een soort van scoring systeem), waarmee Union dan zelf verder aan de slag gaat. Was alleszins veel meer "black box" dan wat de Bormans indertijd liet uitschijnen als het ging over Brighton B en onze voorzitter.IsO schreef: ↑22 apr 2026, 10:55Klopt. Union werd als ik me niet vergis in 2e al ondersteund door know-how (scoutingapparaat, datamodellen, managementprincipes,...) van Brighton, die hen toelaat om telkens opnieuw kort op de bal te spelen om hun kern te vernieuwen, weliswaar binnen een duidelijke voetbalfilosofie.macfall schreef: ↑22 apr 2026, 09:41De professionaliteit van onderneming zit hem nu wel net dat je die analyses maakt zowel bij succes als falen. Het sportieve luik kan falen (geen falen) maar daarom de rest van de werking nog niet. En dat sportief falen is in de vaderlandse competitie, Europees wordt er overgepresteerd. Dat twee blijft uiteraard niet duren zonder dat eerste te bewerkstelligen (via play offs naar CL zal niet elk jaar lukken).Tiki Taka schreef: ↑22 apr 2026, 08:19 Correcte analyses hierboven.
Tony Blooms oud-werknemer en friend-turned-enemy Matthew Benham deed en doet analoge zaken met Midtjylland en Brentford. Wij plachten al eens zaken te doen met die laatstePica schreef: ↑23 apr 2026, 11:56Er is een MID MID aflevering met Muzio die hier vrij diep op ingaat. Als ik het me nog goed kan herinneren is er een spin off van Bloom zijn gokdata bedrijf, die met de verzamelde data aan de slag gaat, maar dan niet om te gokken, maar om informatie aan te leveren aan clubs zoals Brighton, Union, Hearts, etc... Select clubje alleszins. Op basis van parameters geeft dat bedrijf dan lijstjes van potentiële aanwinsten (ik dacht ook met een soort van scoring systeem), waarmee Union dan zelf verder aan de slag gaat. Was alleszins veel meer "black box" dan wat de Bormans indertijd liet uitschijnen als het ging over Brighton B en onze voorzitter.IsO schreef: ↑22 apr 2026, 10:55Klopt. Union werd als ik me niet vergis in 2e al ondersteund door know-how (scoutingapparaat, datamodellen, managementprincipes,...) van Brighton, die hen toelaat om telkens opnieuw kort op de bal te spelen om hun kern te vernieuwen, weliswaar binnen een duidelijke voetbalfilosofie.macfall schreef: ↑22 apr 2026, 09:41De professionaliteit van onderneming zit hem nu wel net dat je die analyses maakt zowel bij succes als falen. Het sportieve luik kan falen (geen falen) maar daarom de rest van de werking nog niet. En dat sportief falen is in de vaderlandse competitie, Europees wordt er overgepresteerd. Dat twee blijft uiteraard niet duren zonder dat eerste te bewerkstelligen (via play offs naar CL zal niet elk jaar lukken).Tiki Taka schreef: ↑22 apr 2026, 08:19 Correcte analyses hierboven.
Dat is de befaamde Jamestown Analytics <--> Starlizard connectie. Starlizard is het databedrijf van Bloom dat gebruikt wordt voor te gokken, Jamestown Analytics is de schaduwonderneming met 2 werknemers (ofzoiets) die dezelfde data gebruikt voor sportieve doeleinden. Maar vermits die maar met een beperkt aantal werknemers zijn, lijkt het me eerder waarschijnlijk dat die analyse ook bij Starlizard gebeurt.Pica schreef: ↑23 apr 2026, 11:56 Er is een MID MID aflevering met Muzio die hier vrij diep op ingaat. Als ik het me nog goed kan herinneren is er een spin off van Bloom zijn gokdata bedrijf, die met de verzamelde data aan de slag gaat, maar dan niet om te gokken, maar om informatie aan te leveren aan clubs zoals Brighton, Union, Hearts, etc... Select clubje alleszins. Op basis van parameters geeft dat bedrijf dan lijstjes van potentiële aanwinsten (ik dacht ook met een soort van scoring systeem), waarmee Union dan zelf verder aan de slag gaat. Was alleszins veel meer "black box" dan wat de Bormans indertijd liet uitschijnen als het ging over Brighton B en onze voorzitter.
Die data wordt Union voor een fractie van de echte prijs aangeboden. Als je weet hoeveel mensen Starlizard in dienst heeft en hoeveel data en analyses die aanbieden..