Scouting en recruitment

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3335
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Scouting en recruitment

Bericht door IsO »

Peter schreef: 27 feb 2023, 10:49 Het mislopen van Hojlund kan gebeuren. Laat ons nu ook niet doen alsof het een zekerheid was dat deze jongen ging presteren. Paar seizoenen geleden waren we geïnteresseerd in een argentijnse tank, die toen ook een ander ploeg heeft gekozen. Ondertussen horen we niets meer van die jongen...
Klopt. Legden de lat ook hoog, want zo'n jonge complete spitsen met potentieel lopen ook niet zo dik gezaaid.

Ben het wel eens met andere forumleden (Tiki Taka, Sanders, jij) dat het bij het aanwerven van spitsen te vaak fout gaat de voorbije jaren. Zo'n Ndiaye, die zet ik op rekening van Vince/Bart (wouden mauve per sé de loef afsteken). Maar voor het overige mis ik toch te vaak een lijn, en daarvoor zijn meerdere redenen te bedenken:
- wissels tussen systeem met 1 centrumspits en systemen met 2 spitsen;
- variaties in spelstijl, CL vs Competitie, maar ook tussen de verschillende trainers. Spitsen die graag in de box kamperen, gaan zich minder goed voelen in een counterploeg, terwijl snelle spitsen die houden van de omschakeling het moeilijker gaan hebben in een ploeg die graag constant hoog speelt. Een Dost zet geen druk zoals een Adamyan. Afhankelijk van de context en tegenstander hadden/hebben wij eens het ene type, dan weer het andere nodig. Niet altijd evident voor onze scouting om een voorhoede samen te stellen die én complementair is met het team, én over alle verschillende benodigde kwaliteiten beschikt.

Ik hoop dat we geleidelijk aan de meer completere profielen gaan kunnen aantrekken die in deze omstandigheden ideaal zouden zijn, daar waar dat met Höjlund nog niet lukte. Caluwé zal daar zeker ook zijn werk hebben.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Scouting en recruitment

Bericht door t4nd »

Nieuwsblad van vandaag :

Top van Club Brugge staat voor de spiegel na ontslag Scott Parker: werkrelatie tussen voorzitter Bart Verhaeghe en manager Vincent Mannaert komt in beeld

De zoektocht naar een vierde trainer in veertien maanden nodigt de top van Club Brugge uit tot kritische zelfreflectie. Ook de werkrelatie tussen voorzitter Bart Verhaeghe en manager Vincent Mannaert komt in beeld.


Club Brugge reageert in drie snelheden op het ontslag van trainer Scott Parker. Interim-coach Rik De Mil focust op de kortste termijn en bereidt samen met enkele assistenten van de belofteploeg Club NXT de competitiewedstrijd van zondag tegen Standard voor. Ook de spelers zouden worden geconsulteerd. Enkelen onder hen, zoals doelman Simon Mignolet, beschikken over een volwaardig trainersdiploma.

In een tweede beweging gaat de sportieve leiding van Club Brugge op zoek naar een nieuwe trainer. De vraag is daarbij of de club voor een ‘tussenpaus’ tot de zomer gaat of meteen voor een definitieve keuze. Die laatste optie lijkt de beste, maar de keuze aan toptrainers is in deze periode van het seizoen beperkt.

Er is nog een derde snelheid waarmee Club op het ontslag van Parker reageert. En dat is die aan de bestuurskant. Op een bestuursvergadering na aankomst uit Lissabon werd de vraag gesteld hoe niet één, maar verschillende mensen zich onafhankelijk van elkaar hadden vergist. De aanwerving van Parker was de keuze van een heel team geweest. Scouts, recruitment managers, een psycholoog, analisten, spelers met ervaring in de Premier League… een batterij aan mensen gaf eind december advies over de komst van de 42-jarige Engelse trainer. Twaalf wedstrijden later moet de club vaststellen dat Parker een ‘miscast’ was.

Procedure aanpassen
Een van de conclusies die werden getrokken is dat het cultuurverschil tussen Engeland en België groter is dan verwacht. Parker is niet de eerste Brit die door de mand valt bij een club op het continent. Het overkwam eerder illustere namen als Tony Adams bij Granada, Alan Pardew bij ADO Den Haag, Gary Neville bij Valencia en David Moyes bij Real Sociedad. Toch waren alle adviezen over Parker eensluidend positief. Club Brugge kijkt nu of het zijn procedure moet aanpassen.

Een nieuwe werkwijze om trainers aan te trekken is maar één voorbeeld van hoe Club Brugge kritisch naar zichzelf kijkt. Door de sportieve hoogconjunctuur van de laatste zeven jaar – waarin Club vijf titels won en nooit buiten de top twee finishte – kwamen sommige systeemfouten niet aan de oppervlakte, of werden ze door de vingers gezien. Als Club Brugge in het seizoen 2023-2024 opnieuw weerbaar wil zijn voor de titel, is er meer nodig dan een nieuwe trainer. De hele clubstructuur is aan een diepgravende evaluatie toe.

Bij die oefening wordt logischerwijs ook de relatie tussen voorzitter Bart Verhaeghe en algemeen manager Vincent Mannaert op de proef gesteld. Beiden worden vaak in één adem genoemd en stuwden elkaar, en de club, meer dan tien jaar lang naar sportieve en financiële successen. Als voorzitter van de raad van bestuur zette Bart Verhaeghe de strategische lijnen uit, terwijl Vincent Mannaert de dagelijkse leiding in handen had. Met die dynamiek groeide Club Brugge uit van een veredelde vzw tot een middelgroot bedrijf met beursaspiraties. Het eigen vermogen groeide van 1 tot 90 miljoen euro. De omzet groeide tot bijna 150 miljoen.

Geen tandem Daum-Hoefkens
Vincent Mannaert is een van de topmedewerkers die kritisch naar zijn eigen functioneren kijkt en zich niet wil vastklampen aan zijn job. Als algemeen manager is hij de sportief eindverantwoordelijke. Hij was een van de pleitbezorgers van Carl Hoefkens, die het seizoen als hoofdcoach begon. Die keuze riep vragen op, omdat de gewezen belofte- en assistent-trainer geen ervaring als hoofdcoach had. De oorspronkelijke bedoeling was om Hoefkens te koppelen aan de Duitser Christoph Daum, die de rol van mentor en klankbord kon opnemen. In zijn periode als trainer van Club Brugge had Daum een boontje voor de speler Hoefkens. De Keulenaar was ook aanwezig op zomerstage met Club Brugge in Nederland.

Een kankerdiagnose trok een streep door het plan, waarop Hoefkens het seizoen als enige hoofdtrainer begon. Met Tom Caluwé werd een nieuwe sportief directeur aangetrokken. Club Brugge tekende een nieuwe sportieve structuur uit die de trainer zo goed mogelijk moest omringen. Na een moeilijk seizoensbegin kreeg Hoefkens de ploeg op de rails. Hij gidste Club Brugge met modern en aantrekkelijk voetbal naar de 1/8ste finales van de Champions League.

Onmiddellijk na de kwalificatie begon Club vierkant te draaien in de competitie. Overwinningen werden steeds moeizamer over de streep getrokken. De WK-onderbreking leidde tot een fysieke en mentale vormdip bij verschillende sterkhouders. Mannaert stemde toe met een ontslag voor de hoofdtrainer die hij een half jaar eerder had aangesteld. De sportieve structuur van Club Brugge ging op zoek naar een opvolger, terwijl Bart Verhaeghe intussen een speciaal mandaat had van de voetbalbond om ook daar advies te verlenen bij het aantrekken van een nieuwe bondscoach.

Scott Parker was niet de eerste keuze, voor hij finaal alle lichten op groen kreeg. Onder anderen oud-bondsoach Roberto Martinez en de nieuwe bondscoach Domenico Tedesco waren (even) in beeld in Brugge. Club hoopte met Parker een beloftevolle internationale trainer aan de haak te hebben geslagen. Zagen zijn eerste trainingen er volgens insiders nog ‘veelbelovend’ uit, dan zou het verval zich snel inzetten. De eigengereide aanpak van Parker hielp niet om intern vertrouwen te winnen. Van zijn twaalf wedstrijden in Brugse loondienst zou hij er uiteindelijk maar twee winnen. Vooral de onverwachte 3-0-nederlaag in Oostende maakte van de malaise een acute sportieve crisis.

Kruispunt
Club Brugge staat in 2023 op een kruispunt. Het stadionproject dat de club een nieuw elan moet geven, liep eerder dit jaar nieuwe vertraging op. Nu Champions League-voetbal volgend jaar zo goed als verloren is, lijkt het moment aangebroken om met een nieuwe hoofdstuk te beginnen. Fundamenteel moet Bart Verhaeghe zich afvragen welke koers hij op middellange termijn met zijn club wil varen. Moet Club Brugge de concurrentie in Europa aangaan, of volstaat het om nummer één in België te zijn? Interessant is ook welk standpunt de Amerikaanse minderheidsaandeelhouder Orkila Capital in deze strategie inneemt. Voorlopig houdt het investeringsfonds zich op de achtergrond. Maar nu Club Brugge voor de spiegel staat, is de vraag met welke strategie Orkila twee jaar geleden vijftig miljoen euro in de club heeft gepompt.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5319
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Scouting en recruitment

Bericht door Tiki Taka »

Terecht dat de top van Club voor de spiegel staat, na flagrante miscasts van 2 trainers in 1 seizoen en enkele spelers (Boyata, Yaremchuk).
Goed en broodnodig dat die zelfreflectie er komt en dat er zal worden bijgestuurd.
Never waste a good crisis... hopelijk komt Club hier op termijn sterker uit.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5319
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Tiki Taka »

On ge lo fe lijk toch hoe groot het verval is op 6 maanden tijd ?!
In oktober waren we nog top in de CL en nu schiet er niks meer over van dat hele goede niveau. Hoe kan dat toch ?
Ik zie Club geen playoff1 behalen, en eerlijk gezegd, Club verdient het niet.

Het aantrekken van Parker en Yaremchuk, is wat mij betreft schuldig verzuim.
Voor dergelijke flaters dienen koppen te rollen binnen de sportieve omkadering.
Peter
A-kern
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Peter »

Voor mij moeten er geen koppen rollen, er is in het verleden door dezelfde mensen goed werk geleverd. Wel moeten er lessen getrokken worden. Misschien zijn we een tikske té arrogant geweest? Gedacht dat het allemaal wel los zou lopen en al helemaal nadat we in de CL zo sterk gepresteerd hadden?
FCBrugesawayoflife
Jeugdspeler
Berichten: 174
Lid geworden op: 30 mei 2016, 11:08

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door FCBrugesawayoflife »

Tiki Taka schreef: 20 mar 2023, 10:37 On ge lo fe lijk toch hoe groot het verval is op 6 maanden tijd ?!
In oktober waren we nog top in de CL en nu schiet er niks meer over van dat hele goede niveau. Hoe kan dat toch ?
Ik zie Club geen playoff1 behalen, en eerlijk gezegd, Club verdient het niet.

Het aantrekken van Parker en Yaremchuk, is wat mij betreft schuldig verzuim.
Voor dergelijke flaters dienen koppen te rollen binnen de sportieve omkadering.
Koppen moeten er niet rollen voor mij wel een betere omkadering van de scouting. Ikzelf heb het gevoel dat Mannaert zich daar veel te veel in moeit. Klinkt misschien wat belachelijk aangezien hij eindverantwoordelijke is en zich dus moet moeien. Wat ik eerder bedoel is dat hij zijn eigen willetje oplegt om bepaalde spelers te halen of zo voel ik het toch aan.

Spelers als Dennis, Diatta, Izquierdo, Jutgla, Wesley, Onyedika.. daarvan weet je dat ze ook effectief gescout geweest zijn want niemand had ook nog maar ooit van deze namen gehoord. De meeste zijn dan ook nog voor relatief 'kleine' bedragen gehaald. Onyedika buiten beschouwing gelaten dan. Daar heeft Mannaert ook wel zijn verdienste in natuurlijk.

Maar dan heb je aan andere kant spelers als Rezaei, Yaremchuk, Sowah, Krmencik, Diagne, Odoi.. Sorry, maar daar zijn toch geen excuses voor? Zeker als je weet dat Rezaei en Krmencik hier half kreupel toekwamen en Diagne een speciaal karakter had die niet bij ons past. Tel daarbij nog eens de bedragen + loon op van deze spelers en dan ben je dik gebuist! En veel scouting komt daar niet aan te pas. En dan vergeet ik er waarschijnlijk nog een aantal.

Kleine kanttekening: Yaremchuk geef ik nog steeds het voordeel van de twijfel sportief gezien dan. Hopelijk brengt de zomerstop en (hopelijk) een goede voorbereiding nog soelaas. Het transferbedrag zal voor mij wel nooit te verantwoorden zijn. Verkopen op dit moment is ook totaal nutteloos. Is geflopt in Benfica en voorlopig ook bij ons een flop. Wat ga je er dan nog voor krijgen op dit moment? 6 miljoen? Dan doe je 13 miljoen verlies.. Dan beter nog een (half)jaar afwachten en zien wat het wordt.

En nog een laatste iets. Het uitlekken naar de pers van opstellingen, transfers, problemen binnen de Club.. Daar mag toch ook dringend iets aan gedaan worden! Hoe is mogelijk dat HNB op voorhand al weet dat Buchanan op de 8 zal spelen in Benfica? Hoe is het mogelijk dat 30 seconden na het laatste fluitsignaal er een artikel verschijnt dat Parker ontslagen is en er gesprekken bezig zijn met Schreuder? Dit kan toch echt niet! Waar zit die mol?!
Vakie 214
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door t4nd »

Qua transfers lijkt het me gewoon dat we de stap naar 'de grotere jongens' nog niet kunnen maken. In het overzicht zie je netjes hoe we de laatste jaren gegroeid zijn. De voorbije seizoenen wilden we de aansluiting proberen maken met de Europese subtop, maar de realiteit is dat we daar nog niet zitten. We mikken op hoge profielen die uiteindelijk toch bij een andere ploeg tekenen (De Winter, Daramy, ...) - ik kan niet direct op meer namen komen, maar ik vermoed dat iedereen wel weet wat ik bedoel.

Onze scouting zit goed qua profielen, probleem is dat deze profielen nog niet voor ons willen kiezen en we daardoor vaak pas vrij laat iemand als 2de, 3de of 4de keus moeten aannemen. Vroeger kochten we spelers zoals Gift Orban en hoopten we dat ze het gingen maken, nu wordt er verwacht dat we directe meerwaardes kopen. Directe meerwaardes zijn duurder en als ze tegenvallen zijn het dus grote flops. Vroeger kochten we talenten die tegenvielen, maar daar kraaide geen haan naar.

Dus concreet : volgens mij mikken we momenteel iets te hoog. Onze club is gegroeid, maar zit nog niet in het hogere segment wat betreft 'naam en faam'. Onze scouting moet dan ook ietsje lager mikken en uitkijken naar opportuniteiten. Spelers zoals Nielsen & Onyedika zijn goeie transfers voor ons. Skov was een opportuniteit, Odoi wat mij betreft ook maar dan enkel als backup. Jutgla was een goeie transfer, Buchanan & Meijer idem. We zoeken spelers die nog een tussenstap nodig hebben voor de top. Als we dat een 5tal jaar doen zijn we weer klaar voor een volgende stap.

Trouwens, waar we vroeger 18jarige talenten probeerden te kopen kunnen we ze nu al jonger aan ons binden en ze laten rijpen in NXT, ook dat is een stap voorwaarts.
Sanders
Supersub
Berichten: 1058
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Sanders »

t4nd schreef: 20 mar 2023, 16:35 Qua transfers lijkt het me gewoon dat we de stap naar 'de grotere jongens' nog niet kunnen maken. In het overzicht zie je netjes hoe we de laatste jaren gegroeid zijn. De voorbije seizoenen wilden we de aansluiting proberen maken met de Europese subtop, maar de realiteit is dat we daar nog niet zitten. We mikken op hoge profielen die uiteindelijk toch bij een andere ploeg tekenen (De Winter, Daramy, ...) - ik kan niet direct op meer namen komen, maar ik vermoed dat iedereen wel weet wat ik bedoel.

Onze scouting zit goed qua profielen, probleem is dat deze profielen nog niet voor ons willen kiezen en we daardoor vaak pas vrij laat iemand als 2de, 3de of 4de keus moeten aannemen. Vroeger kochten we spelers zoals Gift Orban en hoopten we dat ze het gingen maken, nu wordt er verwacht dat we directe meerwaardes kopen. Directe meerwaardes zijn duurder en als ze tegenvallen zijn het dus grote flops. Vroeger kochten we talenten die tegenvielen, maar daar kraaide geen haan naar.

Dus concreet : volgens mij mikken we momenteel iets te hoog. Onze club is gegroeid, maar zit nog niet in het hogere segment wat betreft 'naam en faam'. Onze scouting moet dan ook ietsje lager mikken en uitkijken naar opportuniteiten. Spelers zoals Nielsen & Onyedika zijn goeie transfers voor ons. Skov was een opportuniteit, Odoi wat mij betreft ook maar dan enkel als backup. Jutgla was een goeie transfer, Buchanan & Meijer idem. We zoeken spelers die nog een tussenstap nodig hebben voor de top. Als we dat een 5tal jaar doen zijn we weer klaar voor een volgende stap.

Trouwens, waar we vroeger 18jarige talenten probeerden te kopen kunnen we ze nu al jonger aan ons binden en ze laten rijpen in NXT, ook dat is een stap voorwaarts.
Grotendeels akkoord, en ook wel wat ik ervan denk.
Enkel bij NXT moeten we momenteel opletten. Mbamba weg, Engels weg, Hautekiet weg, Servais wordt elders genoemd,... Positief dat NXT probleemloos meedraait in PO1 van 1B, maar als de jongens geen deftig uitzicht krijgen op speelkansen bij ons, zullen ze snel elders een mooi contract krijgen. Ik begrijp dat je niet met een volledige ploeg vol jongeren kan spelen in 1A, dus het wordt kwestie van wikken en wegen wie je wilt behouden en wie je moet durven laten gaan.
We zijn allemaal enthousiast over Vermant, Spileers, Sabbe, Talbi, Homma,... maar je ziet hoe moeilijk het momenteel is voor Sandra en Nusa om meer te zijn dan de jongeling die mag invallen.
Zolang er voldoende kwaliteit instroomt bij NXT in 1B zit het daar wel goed.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3335
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

Paar kanttekeningen:
- Höjlund is een ander "high profile" dat we uiteindelijk niet konden binnenhalen.

- Odoi bestempelen als een miscast ben ik het totáál niet mee eens. Die depaneerde onder Schreuder voor het uitvallen van Rits op de 6, en voor Mata in de CL-campagne, waarin we overwinterden. Dan kan je toch onmogelijk over een miscast spreken?

- Eén van de problemen voor onze scouting (dat ik ook al ergens aanhaalde) is de spreidstand tussen de JPL, waar we worden verondersteld dominant te voetballen tegen 80% van de tegenstanders, en dat ook vaak deden de voorbije seizoenen, en CL, waar we realistisch gezien maar zelden dominant gaan kunnen spelen.

- Tom Caluwé werd eind vorig jaar gehaald als sportief directeur. Hopelijk kan hij zijn territorium afbakenen t.a.v. Vince en vanaf komende transferperiode zijn stempel beginnen druk.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3335
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Scouting en recruitment

Bericht door IsO »

Vandaag in het Nieuwsblad: artikel over Osimhen, en waarom hij hier uiteindelijk nooit heeft gespeeld (noch bij Z-W of RSCA):
[spoiler]
In 2018 afgekeurd bij Club en Essevee, nu de hoop van Napoli: “Osimhen heeft alles. Haaland, Benzema, Lewandowski… Ik zie voorts weinig betere spitsen”

Napoli rekent op Victor Osimhen (24, ex-Charleroi) om de achterstand tegen AC Milan om te buigen. Opmerkelijk: in 2018 werd hij afgekeurd bij… Club Brugge en Zulte Waregem. Ook anderlecht was in het verleden met de spits bezig. Dit is zijn Belgische net-nietverhaal.

Pieter-Jan Calcoen
Gisteren om 10:00

“Ik kreeg een telefoon van een makelaar”, begint Francky Dury, in 2018 coach van Zulte Waregem. “Hij zei me: Ik heb een goeie aanvaller voor jou.” Die woorden zijn niet gelogen: het gaat over Victor Osimhen, dezer dagen topschutter van de Serie A met 21 doelpunten en op de radar van topclubs als Arsenal en Bayern München, maar op zijn negentiende pas vierde keuze in de spits bij Wolfsburg, na Mario Gomez, Landry Dimata en Divock Origi. “Ik heb toen beelden bekeken. Wel, dat was impressionant. Ik wist meteen dat we er vol voor moesten gaan”, zegt Dury.

De deal die Wolfsburg vijf jaar geleden voorstelt aan Essevee, is een huur met aankoopoptie van 3,3 miljoen euro. “Een forse som, maar tegelijk ook niet”, aldus Dury. “Als die jongen doorbreekt, kun je hem voor een veelvoud verkopen. Lukt het niet, dan stuur je hem gewoon terug.”

Geen screening bij Charleroi

Osimhen komt op bezoek in West-Vlaanderen en gaat in gesprek met Dury. Dat verloopt zeer positief. “Victor was communicatief en gaf blijk van een goede mentaliteit. Alleen…”

De medische staf van Zulte Waregem wil Osimhen eerst testen – de normaalste zaak ter wereld in het profvoetbal. “Die resultaten waren niet top”, zucht Dury. “Hij was pas terug na een schouderblessure, had gesukkeld met de knieën en had in Afrika malaria opgelopen. Er is toen een serieuze discussie geweest intern. Ik vond dat we doorheen die test moesten kijken – structureel was er niks aan de hand met Osimhen –, maar men wilde het risico niet lopen. Toen nadien op Club Brugge hetzelfde gebeurde, zei men bij ons: Zie je wel… Ik word er nog zot van.”

Nadat Osimhen bij Zulte Waregem doorgestuurd is, gaat hij inderdaad bij Club Brugge langs, waar de dokters op dezelfde problemen stuiten en een transfer niet aan de orde is. Uiteindelijk verhuist Osimhen op uitleenbasis naar Charleroi. Tiens, was hij daar dan wel fit?

“Ik heb daarover nog gesproken met Felice Mazzu op een of andere gala-avond”, zegt Dury. “Hij vertelde me dat Charleroi helemaal geen screening had laten uitvoeren. Als Mogi Bayat ons zegt dat we een speler moeten nemen, dan doen we dat gewoon. Achteraf gezien is dat de juiste keuze gebleken.”

Een understatement. Charleroi verkoopt Osimhen in 2019 voor twaalf miljoen euro aan Lille en passeert nog eens langs de kassa wanneer hij één jaar later voor zeventig miljoen euro naar Napoli gaat. Katsjing.

250.000 euro voor titel bij RSCA

Dat Osimhen als aanvaller de top zou bereiken, stond eigenlijk al in de sterren geschreven. In 2015 wint hij met Nigeria het WK voor -17-jarigen in Chili. Hij scoort er tien keer en wordt er verkozen tot de beste speler van het toernooi. Die sterke prestaties zijn ook anderlecht niet ontgaan. De club nodigt de tiener uit in Brussel voor een kennismaking. Osimhen heet gecharmeerd te zijn, maar geeft de voorkeur aan een avontuur in Duitsland. Hij wijst niet alleen anderlecht af, ook Inter Milaan, Tottenham, Barcelona, Ajax en Arsenal krijgen een njet te horen.

Volgens onze informatie kan Osimhen nochtans een waanzinnig contract tekenen in het toenmalige Constant Vanden Stockstadion. Een basisloon van 100.000 euro per jaar, maar als hij vaak start, kan dat bedrag al in seizoen één oplopen tot 400.000 euro. Bij een titel zou hij 250.000 euro krijgen.

Die hoge bedragen kunnen Osimhen niet verleiden om zich aan RSCA te verbinden. Het is onmogelijk te zeggen of zijn carrière anders was gelopen als hij dat wel had gedaan. Feit is dat hij geen spijt moet hebben, want de Nigeriaan, pas opnieuw speelklaar na een blessure, wordt nu gezien als één van de beste aanvallers ter wereld. Zijn marktwaarde bedraagt honderd miljoen euro. “Hij heeft alles”, vindt Dury. “Snelheid, werkkracht, een goede timing om te koppen, tactische intelligentie en een neus voor goals. Haaland, Benzema, Lewandowski misschien… Ik zie voorts weinig betere spitsen.”

“Wat had ik graag met hem willen werken”, foetert Dury. “Maar bon, in anderlecht en Brugge zullen ze dat ook wel zeggen.”


Osimhens hoge vlucht sinds zijn passage in België

2018-2019
Charleroi: 34 matchen, 19 goals

2019-2020
Lille: 27 matchen, 13 goals

2020-2021
Napoli: 24 matchen, 10 goals

2021-2022
Napoli: 27 matchen, 14 goals

2022-2023
Napoli: 30 matchen, 25 goals (voorlopig)
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Scouting en recruitment

Bericht door t4nd »

Er staat een artikel over Boniface & Union op Sporza vandaag. Dit kleine stukje vind ik hier wel thuishoren :
Dat Boniface überhaupt bij de Brusselaars terechtkwam, is een klein mirakel. Met dank aan prima scoutingswerk.
"Hij komt over van Bodø/Glimt, waar hij zelfs niet in de ploeg stond. Enorm knap dat Union hem daar gevonden heeft", aldus Verheyen.
Boniface stond vorige zomer ook op de radar van Club Brugge. Een blessure gooide toen roet in het eten en de landskampioen koos (fitte) eieren voor zijn geld.
Sommigen kappen graag op onze scouting, maar we vinden écht wel goeie spelers met potentieel. Alleen is het deels een loterij - soms is een speler niet rijp voor een overstap (o.a. Amrabat), soms werpt een blessure roet in het eten (o.a. Osimhen & Boniface), soms wil de speler zelf liever naar een andere club (o.a. Skov toen hij naar Italië wou).

Transfers blijven deels een loterij. Als je kijkt naar Chelsea op dit moment dan kan je van geen enkele speler daar zeggen dat hij geen potentieel heeft, maar toch slaagt de ploeg er niet in om goed te spelen...

Conclusie : vertrouwen in onze scouting is best op zijn plaats. Het is niet omdat sommige transfers niet succesvol zijn dat ze er niets van bakken.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5319
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Scouting en recruitment

Bericht door Tiki Taka »

t4nd schreef: 20 apr 2023, 10:47 Er staat een artikel over Boniface & Union op Sporza vandaag. Dit kleine stukje vind ik hier wel thuishoren :
Dat Boniface überhaupt bij de Brusselaars terechtkwam, is een klein mirakel. Met dank aan prima scoutingswerk.
"Hij komt over van Bodø/Glimt, waar hij zelfs niet in de ploeg stond. Enorm knap dat Union hem daar gevonden heeft", aldus Verheyen.
Boniface stond vorige zomer ook op de radar van Club Brugge. Een blessure gooide toen roet in het eten en de landskampioen koos (fitte) eieren voor zijn geld.
Sommigen kappen graag op onze scouting, maar we vinden écht wel goeie spelers met potentieel. Alleen is het deels een loterij - soms is een speler niet rijp voor een overstap (o.a. Amrabat), soms werpt een blessure roet in het eten (o.a. Osimhen & Boniface), soms wil de speler zelf liever naar een andere club (o.a. Skov toen hij naar Italië wou).

Transfers blijven deels een loterij. Als je kijkt naar Chelsea op dit moment dan kan je van geen enkele speler daar zeggen dat hij geen potentieel heeft, maar toch slaagt de ploeg er niet in om goed te spelen...

Conclusie : vertrouwen in onze scouting is best op zijn plaats. Het is niet omdat sommige transfers niet succesvol zijn dat ze er niets van bakken.
Met name de centrum spits positie is al vele jaren een heikel punt bij Club. Sinds Bacca hebben we geen topschutter meer gehad, vreemd voor een ploeg die de voorbije seizoenen zo gedomineerd heeft. Met een pak financiële flaters en bijgevolg katers tot gevolg ; Krmencik, Okereke, Yaremchuk, Diagne, Rezaie, Dost ... Er zal door het missen van de Europese vetpotten komende zomer een heel pak minder budget zijn maar een (hele) goede centrumspits, een echte goalgetter is nu toch eindelijk aan de orde willen we volgend seizoen meedoen voor de titel en het bijhorende rechtstreekse CL ticket met verhoogde financiële premies. Het zal er boenk op moeten zijn voor Mannaert & co.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3335
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Scouting en recruitment

Bericht door IsO »

Tiki Taka schreef: 21 apr 2023, 07:56
t4nd schreef: 20 apr 2023, 10:47 Er staat een artikel over Boniface & Union op Sporza vandaag. Dit kleine stukje vind ik hier wel thuishoren :
Dat Boniface überhaupt bij de Brusselaars terechtkwam, is een klein mirakel. Met dank aan prima scoutingswerk.
"Hij komt over van Bodø/Glimt, waar hij zelfs niet in de ploeg stond. Enorm knap dat Union hem daar gevonden heeft", aldus Verheyen.
Boniface stond vorige zomer ook op de radar van Club Brugge. Een blessure gooide toen roet in het eten en de landskampioen koos (fitte) eieren voor zijn geld.
Sommigen kappen graag op onze scouting, maar we vinden écht wel goeie spelers met potentieel. Alleen is het deels een loterij - soms is een speler niet rijp voor een overstap (o.a. Amrabat), soms werpt een blessure roet in het eten (o.a. Osimhen & Boniface), soms wil de speler zelf liever naar een andere club (o.a. Skov toen hij naar Italië wou).

Transfers blijven deels een loterij. Als je kijkt naar Chelsea op dit moment dan kan je van geen enkele speler daar zeggen dat hij geen potentieel heeft, maar toch slaagt de ploeg er niet in om goed te spelen...

Conclusie : vertrouwen in onze scouting is best op zijn plaats. Het is niet omdat sommige transfers niet succesvol zijn dat ze er niets van bakken.
Met name de centrum spits positie is al vele jaren een heikel punt bij Club. Sinds Bacca hebben we geen topschutter meer gehad, vreemd voor een ploeg die de voorbije seizoenen zo gedomineerd heeft. Met een pak financiële flaters en bijgevolg katers tot gevolg ; Krmencik, Okereke, Yaremchuk, Diagne, Rezaie, Dost ... Er zal door het missen van de Europese vetpotten komende zomer een heel pak minder budget zijn maar een (hele) goede centrumspits, een echte goalgetter is nu toch eindelijk aan de orde willen we volgend seizoen meedoen voor de titel en het bijhorende rechtstreekse CL ticket met verhoogde financiële premies. Het zal er boenk op moeten zijn voor Mannaert & co.
Heb het hier al ergens geschreven:
1) Dost een miskoop noemen is van de pot gerukt. Met zijn 9 goals en 3 assists in het minuten-equivalent van 15 leverde hij een aanzienlijke bijdrage in onze titelstrijd in '20-'21. Scoorde hier 24 goals en gaf 3 assists (over alle competities heen) in het minuten-equivalent van 33,33 matchen.
2) Ja, de spitsen die we haalden, brachten te vaak niet wat we ervan mochten verwachten. Maar dat had zoals aangegeven minstens in een aantal gevallen ook te maken met de spreidstand tussen ons spel in Europa (minder dominant/meer op omschakeling) en BE (vaak heel lange periodes op helft tegenstander), en op het verschil in spitskwaliteiten dat in beide situaties optimaal rendeert.
3) Er werden pogingen gedaan om complete profielen te halen (denk Höjlund), maar die zijn 1) zeldzaam en 2) heel duur, en dus is er altijd veel concurrentie, ook vanuit sterkere competities.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3335
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Scouting en recruitment

Bericht door IsO »

Na een lijst over de financiële opbrengsten van jeugdacademies wereldwijd, komt CIES deze week met een lijst van de 50 meest winstgevende en de 50 meest verlieslatende clubs als het gaat over de balans gekochte/verkochte niet-academiespelers tussen 2014 en 2023 (spreken over het "last decade" dus ik ga er vanuit dat 2014 en 2023 meegerekend zijn). https://football-observatory.com/WeeklyPost448

Bij de 50 meest winstgevende ploegen ter wereld van de laatste 10 jaar op het vlak van transferbalans (niet-academiespelers), op plaats 13, met een winst van 128 miljoen euro op 10 jaar, onze eigenste Club. Net na Genk, die op plaats 12 staan met een winst van 134 miljoen op 10 jaar.

Andere belgische ploegen in de top 50:
- kwek: op plaats 33, met een winst van 83 miljoen op 10 jaar.
- Charleroi (!): op plaats 41, met een winst van 70 miljoen op 10 jaar.
- Union: op plaats 46, met een winst van 60 miljoen op 10 jaar (maar wellicht hoofdzakelijk sinds de overname door Bloom in 2018)

Voorlopig (?) geen spoor van mauve, standard of antwerp.

Dat zegt natuurlijk iets over het werk dat onze recruitmentcel en ons bestuur de voorbije 10 jaar heeft geleverd, over onze competitie als opstap naar de topcompetities, en over de kwaliteit van de scouting(snetwerken) van veel van onze teams.

Ter referentie: Nederland heeft 2 ploegen in deze top 50:
- Ajax: op plaats 2, met 317 miljoen euro winst op 10 jaar (scoorden ook al goed op het vlak van jeugdacademie)
- AZ: op plaats 22, met 109 miljoen euro winst op 10 jaar.
Sanders
Supersub
Berichten: 1058
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Scouting en recruitment

Bericht door Sanders »

Dévy Rigaux wordt straks eindverantwoordelijke voor de transfersdossiers. Let wel, hij wordt geen TD.

Dit stukje komt uit Het Nieuwsblad 28/02.
Wie is Dévy Rigaux?
Een nieuw zwaargewicht voor de sportieve cel bij Club Brugge: Dévy Rigaux (36) wordt straks de eindverantwoordelijke voor de blauw-zwarte transferdossiers wanneer Vincent Mannaert deze zomer stopt. Rigaux begon vijftien jaar geleden nog... als jeugdcoach bij Club Brugge.


Started from the bottom. Wie Club Brugge volgt, weet dat Rigaux al jaren bezig is aan een steile opmars in het blauw-zwart organigram. In 2009 belandde de West-Vlaming nog als jeugdcoach op Jan Breydel, waar hij al snel opgemerkt werd door zijn talenknobbel: de man spreekt vloeiend Spaans en is Master in de meertalige communicatie. Hij heeft ook een Uefa A-diploma op zak.

Dollen met Joske

Destijds werd hij eerst tolk en begeleider van Victor Vazquez, een job die hem prima lag en waarvoor hij ook gewaardeerd werd. Club maakte hem in 2011 prompt verantwoordelijk voor àlle Spaanstalige jongens die arriveerden. Hij groeide stapsgewijs door richting de technische staf van de Brugse hoofdmacht en werkte toen al enkele jaren als researcher voor de scouting. In 2014 werd hij ook officieel team manager bij Club, al bleef hij altijd nauw verbonden aan de scouting.

Onder andere met José Izquierdo, die in 2017 naar Brighton vertrok, zou hij al snel een hechte vertrouwensband opbouwen. “Ik neem je met mij mee als ik een transfer versier”, dolde Joske destijds nog in een dubbelinterview. Die klik kwam er niet toevallig: Rigaux ging Izquierdo in 2014 persoonlijk gaan vastleggen in Colombia.

Transfertargets in het buitenland opzoeken, ophalen of overtuigen: het was part of the job geworden. Zijn verantwoordelijkheden werden steeds groter. In aanloop van het seizoen 2022-2023 gaat hij in opdracht van Mannaert zelfs Xabi Alonso polsen als hoofdcoach. Uiteindelijk wordt Hoefkens aangeduid. Rigaux was in 2021 toen al gepromoveerd naar Recruitment Manager.

Inclusief onderhandelingen

Straks komt daar dus nog een schepje bij: Rigaux wordt eindverantwoordelijke voor alle transferdossiers, inclusief de onderhandelingen. Hij wordt een van de vervangers van Vincent Mannaert, die deze zomer dus stopt. Er komt nog een extra sportieve manager, maar die zal vooral als klankbord dienen voor de coach. Bob Madou, die CEO wordt, komt aan het hoofd van het organigram.
Plaats reactie